42.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺بخش پنجم از نشست چالش های انتخاب شهردار
🔹اگر در خصوص شرعی بودن بخشنامه های صادره از وزارت کشور یا هیات وزیران در جهت محدود کردن شرایط تصدی سمت شهردار شکایت شود نحوه ورود شورای نگهبان یا دیوان عدالت اداری چگونه خواهد بود؟
🔹ادله و استنادات احتمالی این دو نهاد چیست؟
🔹اثر ابطال مصوبات این چنینی از چه زمانی است؟؟
🔺آقای زرافشان پاسخ میدهند..
#ابطال_مصوبات
#نظارت_شرعی
#اثر_ابطال
#شورای_نگهبان
@asaas_discourse
50.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺بخش ششم از نشست چالشهای انتخاب شهردار
🔹ممکن است شخص منتخب نسبت به تصمیمات اتخاذ شده یا نسبت به عدم انتخاب خود به عنوان شهردار یا نسبت به قوانین در خصوص اِعمال محدودیت در تصدی این سمت شکایت داشته باشد.
آیا در نظام حقوقی سازوکاری برای شکایت شخص منتخب وجود دارد؟
🔹آقای دکتر ابریشمی راد این سوال را ضمن تبیین حرمت نظام قانونی پاسخ میدهند.
#حق_بر_شکایت
#حرمت_قانون
#حق_اعتراض
39.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️بخش هفتم از نشست چالشهای انتخاب شهردار
🔹️از دیدگاه مواضع حقوق بشری، تصدی مشاغل عمومی از جمله آزادی سیاسی است؛ آیا این مصوبه مخل آزادی سیاسی اشخاص نیست؟ و آیا انتخاب شهردار جدید تهران منطبق با این موازین است؟
🔹️آقای زرافشان در پاسخ، اندیشه سیاسی اسلام و فقه شیعه را تبیین میکنند.
#آزادی_سیاسی
#اندیشه_سیاسی_اسلام
#حقوق_بشر
#فقه_شیعه
استاندار ویژه .pdf
598.1K
✍نا ویژگی یک انتصاب ویژه
بهموجب مصوبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ هیئت وزیران و در اجرای ماده ۳ مصوبه مورخ ۱۳۷۷/۳/۲۸ شورای عالی اداری استاندار خوزستان تعیین شد. به موجب این ماده «استانداران به پيشنهاد وزير كشور و تصويب هیئت وزيران با حكم رئیسجمهور منصوب ميگردند». انتشار اخباری مبنی بر تعیین «استاندار ویژه» برای خوزستان به دلیل عدم تصریح قانونی به این عنوان و نیز عدم احصاء ویژگی ها و امتیازات خاص این استاندار نسبت به سایر استانداران موجب شده این انتصاب محل مناقشه باشد.
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️نیازمندی قانون اساسی به مبانی اسلامی♨️
✔️انتشار بخشی از بیانات شهید بهشتی در مذاکرات پیرامون اصل ۵ قانون اساسی...
(خطاب به یکی از نمایندگان)صحیح می گویید:اسلام نیازی به اینکه قانون اساسی پشتوانه او باشد،ندارد.این مطلب قبول
اما
انچه ما می کنیم این است که قانون اساسی یک ملت و یک جامعه مسلمان و یک انقلاب اسلامی قانون چنین جامعه و انقلابی بدان نیاز دارد که متکی به معارف اسلامی باشد.ما اگر از اول تا اینجا کوشیده ایم مبانی اسلام را در #قانون_اساسی بیاوریم بخاطر نیاز آن طرف نیست بخاطر نیاز این طرف است
✔️اگر تجمع این همه خبرگان چیزی لازم را بر محتوای قانون اساسی نیفزاید یا اصلاح نکند آنوقت مجلس خبرگان نیست!
#شهید_بهشتی
#از_بهشتی_برای_امروز
@shahiddoctorbeheshti
اســــاس
♨️نیازمندی قانون اساسی به مبانی اسلامی♨️ ✔️انتشار بخشی از بیانات شهید بهشتی در مذاکرات پیرامون اصل
به مناسبت ۲۱ شهریور ماه ۱۳۵۸
سالروز تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی
19.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۵۸ اصل ولایت فقیه با ۵۳ رای موافق ۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع آرا ۶۵ نماینده حاضر در جلسه خبرگان قانون اساسی به تصویب رسید.
به همین مناسبت فیلمی از سخنان نماینده اقلیت کلیمی در مجلس خبرگان قانون اساسی را ملاحظه فرمایید.
اســــاس
✍🏻به مناسبت سالروز پایان تحصن آیت الله شیخ فضل الله نوری پس از تعهد مجلس شورا به اسلامی بودن کشور و
بازخوانی دوگانه روحانیت – سیاست در جامعه ایرانی و نقش «مرجعیت» به مناسبت پایان تحصن شیخ فضلالله نوری در حرم عبدالعظيم الحسنی در تاریخ بیست و سوم شهریورماه سال یکهزار و دویست و هشتاد و شش هجری شمسی و پذیرش شروط ایشان توسط تجددخواهان در راستای مشروعه نمودن مشروطه
همانا استقرار و نفوذ یک تفکر در میان یک گروه، قوم یا دسته (اختصاصاً مذهب تشیع در میان ایرانیان) امری نه دفعی بلکه بهصورت تدریجی است. ازاینرو نباید به دنبال تاریخ خاص و معینی باشیم. امّا قطعاً مهمترین عامل در شیعی گشتن جمعیت ایران، تأسیس دولت صفویه و اعلام تشیع بهعنوان مذهب رسمی بوده است. امری که بیشک، بهواسطه چندین قرن تکوین کلام و فقه شیعه همراه با توسعه تصوّف در بستری از گرایشهای شیعی، از مهمترین پشتوانههای تاریخی آن به شمار میرود.
هجوم مغول و حذف دو پایگاه اسماعیلیه و خلافت نیز فرصتی مغتنم در اختیار متفکران شیعی گذارد تا بر محوریت بحث ولایت، دریچهای به مباحث نظری حکومت گشایند؛ لذا باتوجهبه مستندات تاریخی میتوان اذعان داشت که در قرون اخیر، تشیع و بهتبع آن نهاد روحانیت در ایران دچار تحوّلات و تحرّک بینظیری شد، بهطوریکه بعد از صفویه هر تغییر بزرگی در ایران اعم از مقابله با استبداد و استعمار، در آن روحانیت نقش داشته که نمونههای بارزی از آن را میتوان در «مشروطیت» مشاهده نمود.
اما همواره جامعه روحانیت، همانند تمامی اقشار و نهادهای واسط مدنی و سیاسی، یکدست نبوده و در برابر حوادث و رخدادهای اجتماعی، جهتگیریهایی حتی متناقض داشته و این تشتت آراء و نظرات، بعضاً آسیبهایی جدی به پیکره ساختار اجتماع دینمدار ایرانی وارد نمودهاست. شاید بتوان نمونه اعلای این تفاوت نگرشها را در همان دوره مشروطیت در تقابل جریانهای روشنفکران ملی - مذهبی جریان روحانیت سنتی و ناآگاه نسبت به مقتضیات زمان و جریان روحانیت آگاه بهوضوح دید؛ لذا جامعه دینمحور ایرانی برای تعالی خود، ناگزیر به یک عنصر ثانویه آگاه به مقتضیات زمان و درعینحال آشنا به ظرایف و دقایق تشیع بود. این جریان را میتوان همان «مرجعیت» دانست. مرجعیتی نوین با جهتگیریهای بهموقع سیاسی - اجتماعی و متمایز با مرجعیت تک ساحتی سنتی که نسبت به مسائل اجتماعی کماعتناست.
درواقع مرجعیت نوین، آغازی برای ایجاد یک نهاد واسط مذهبی با پشتوانه مدنی - سیاسی قوی بود. اقدامات علمایی نظیر میرزا محمدحسن شیرازی و میرزا محمدحسن آشتیانی در اعتراض به اعطای امتیاز تنباکو به ماژور تالبوت انگلیسی و شکلگیری یک جنبش اعتراضی قوی، تحرکات آگاهیبخشاند سید جمالالدین اسدآبادی، بستنشینی مردم به رهبری آیتالله بهبهانی و طباطبایی در حرم حضرت عبدالعظیم برای عزل مسیو نوژ و درخواست اجرای شریعت و تأسیس عدالتخانه و ادامه اعتراضات و بروز حوادث مسجد آدینه و تعطیلی بازار و عزیمت شیخ فضلالله نوری با گروهی حدود ۱۰۰۰ نفر به قم، همهوهمه، در راستای تحقق مرجعیت نوین و ساختارمندی روحانیت بهمثابه یک نهاد واسط مذهبی به شمار میرود.
اما با نگاهی به تاریخ معاصر خصوصاً از قبل انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، شاید بتوان شیخ فضلالله را پرچمدار این نهضت دینی - سیاسی دانست. تلاش آیتالله برای مقابله با انحراف مشروطه، برگ زرینی از تاریخ مشروطیت ایران است. شیخ شهید که شاهد تکاپوی غربگرایان برای انحراف مشروطه بود، کوشید تا با قید «مشروعه»، با این توطئه مقابله کند. ازاینرو در سوم تیر ۱۲۸۶ به همراه گروهی از یارانش در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) متحصن شد.
شعار شیخ، «مشروطه مشروعه» بود و در ۲۳ شهریور آن سال پس از وقوع اتفاقات متعدد و زحمات بسیار، سرانجام مجلسیان تجددخواه در مقابل شیخ تسلیم و با خواستههای ایشان از جمله اعلام مذهب تشیع بهعنوان مذهب رسمی و نظارت شرعی بر وضع کلیه قوانین و مقررات راجع به عدلیه موافقت نمودند.
سپس شیخ مجدداً به تهران بازگشت و ضمن اشتغال به درس و تربیت شاگردان در راستای نهادینهسازی نهضت به مبارزه با استکبار پیر پرداخت و در آخر با توطئه دشمنان قسمخورده اسلام به فیض عظیم شهادت نائل آمد.
✒ علی جعفری، دانشآموخته حقوق عمومی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ... ⚖📜
@asaas_discourse
رشد از راه مشورت
امام حسن مجتبی علیهالسلام، در کلامی پرمغز، مشورت را عامل هدایت جامعه بهسوی رشد دانستهاند.
🔹«مَا تَشَاوَرَ قَوْمٌ إِلَّا هُدُوا إِلَى رُشْدِهِمْ»(۱)
▪️سیاق عبارت به نحوی است که چنین استنباط میشود که حاکم شدن فرهنگ #مشورت بر روابط اجتماعی چنان اصیل است که بیتردید #رشد و #تکامل را در پی دارد. لذا رابطه و نسبت میان مشورت مداری و استفاده از عقول جمع، چنان موضوعیت دارد که رشد و تعالی جامعه محصول پایبندی عملی به این مؤلفه است.
▪️نکته قابلاستفاده دیگر از این کلام آن است که رشد جمعی (رُشدِهِم) با اتکا به اصل مشورت، قابلدستیابی است.
چنین مینماید که بر همین مبنا است که در قرآن کریم مشورت (سوره شورى آيات ۳۶-۳۹)، در ردیف نماز و زکات از علامات #ایمان و از خصائص جامعه ایمانمدار شمرده است.
۱- حرانى، ابنشعبه، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول صلىاللهعليهوآله، قم: جامعه مدرسين، چاپ دوم: ۱۴۰۴ق ص۲۳۳
_____
@asaas_discourse
اســــاس
✍🏻 وحدت اقتصادی جهان اسلام وحدت اقتصادی جهان اسلام به عنوان یک هدف در قانون اساسی پیش بینی شده
🔸️اصل یازدهم قانون اساسی در مقام اعلام یک باور است.
بر این اساس همه مسلمین یک امت واحده هستند. دولت ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد. تحقق وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام به عنوان هدف نهایی در این رویکرد کلان تصویر شده است .
🔹️در نگاه نخست وجوه مشترک میان مسلمین در پس نظم وستفالیایی حاکم، باید بسترهای تحقق این اتحاد را فراهم آورد اما تنها لحظه ای درنگ و تامل این فرض را در صحنه عمل با چالش های جدی مواجه می کند . کشورهای اسلامی توان حاکم کردن نگاه کلانی مبتنی بر اشتراکات، بر روابط خود نداشته اند و سازمان همکاری اسلامی و عملکرد آن گویای این مطلب است.
در چنین شرایطی و با وجود شکافهای سیاسی میان روابط کشورهای اسلامی، می توان از پیشبرد پروژه هایی در راستای تحقق وحدت اقتصادی نام برد؟ در شرایطی که اقتصاد خود یک مولفه سیاسی به شمار می رود، رسیدن به وحدت در این راستا در سطح کلان امر بعیدی به نظر می رسد.
🔸️اتحادیه اروپا که با مبنایی اقتصادی شکل گرفت و با هدف تامین منافع اقتصادی از قبل اتحاد، محدودیت هایی را در طول زمان بر خود تحمیل کرد، هرچند با چالش هایی جدی مواجه است اما توانسته است نمونه ای از همکاری موثر اقتصادی میان کشورهای عضو را همراه با سایه روشن های چنین اتحادی به نمایش بگذارد. این پیوند لاجرم بر هم سرنوشتی بیش از پیش کشورهای عضو دامن می زند وعلاوه بر اقتصاد، سایر مولفه های موثر در قدرت و منفعت را تحت شعاع قرار می دهد.
🔹️در شرایطی که تحقق وحدت اقتصادی و وجود پول، بازار و همکاری مشترک اقتصادی می تواند نقش بسیار موثری در کمرنگ شدن فشار وارده بر بدنه جهان اسلام داشته باشد و زمین بازی را تغییر دهد، رسیدن به چنین وحدتی در سطح کلان به واسطه نبود رویکردهای واحد سیاسی ، عملیاتی به نظر نمی رسد.
🔸️بلکه چنین ایده ای در این برهه ابتدا باید میان آن دست از کشورهای اسلامی که عملاً در اتخاذ رویکردهای مبنایی هم سو میباشند، یا میان کشورهای اسلامی با کشورهای غیر اسلامی که رویکردهای مشترک دارند شکل بگیرد .چرا که صرف وصف مسلمان بودن یک کشور ضرورتا به این معنا نیست که آن کشور برپایه اسلام و مبانی اسلامی استوار بوده و به آن پایبند است. هم چنین اشتراکاتی در سطح احکام حاکم بر مسائل مالی در برابر اختلافاتی در سطح تعیین مصداق طاغوت و کفر، یارای ایجاد وحدت را نخواهد داشت.
🔹️در واقع می توان ادعا کرد که تحقق کامل اصل ۱۱ منوط به تحقق مقدماتی است ، از جمله ایجاد و بسط اشتراکات واقعی و مبنایی در جهان اسلام.
#وحدت
#وحدت_اسلامی
#اقتصاد
#وحدت_اقتصادی
#اسلام
#مسلمین_جهان
#اصل_یازده_قانوناساسی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ... ⚖📜
@asaas_discourse