┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
✨✨ومَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ
🍃🍃و آنچه از نعمت ها در دسترس شماست از خداست، آن گاه چون آسیبی [مانند سلبِ نعمت] به شما رسد، ناله و فریادتان را به التماس و زاری به درگاه او بلند می کنید.
📗 ســــــــــوره نحـــــــــــل آیــــــــه 53
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💠ومن اعتصم بکم فقد اعتصم بالله
🔰کسی که به سوی شما پناهنده شد و به شما چنگ زد، همانا خود را در پناه اعتصام الهی و پناهگاه الهی قرار داده است. در این عبارت «معتصم» (که پناهآورنده است)، انسانها میباشند و «معتصم به» (که به آن پناهبرده شده)، ائمه معصومین علیهم السلام میباشند و به اعتبار دیگر خداوند است. بنابر این هر که «معتصم به» خود را ائمه طاهرین علیهم السلام قرار دهد، در واقع «معتصم به» خود را خداوند قرار داده و «معتصم منه»، ضلالت و ضد هدایت است. یعنی هر کس به ائمه اطهار علیهم السلام پناه آورد، همانا به خداوند پناه برده و از ضلالت نجات یافته، به سوی هدایت رستگار گشته است.
📚قسمتی از زیارت جامعه صغیره
#عرفانی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💥 #عصاره تمام #دستورات دینی در حدیث امام سجاد علیه السلام
💎 أبِي مَالِكٍ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع أَخْبِرْنِي بِجَمِيعِ شَرَائِعِ الدِّينِ قَالَ قَوْلُ الْحَقِّ وَ الْحُكْمُ بِالْعَدْلِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ.
💠به امام زين العابدين عليه السّلام عرض كردم: [عصاره] همه دستورات دين را بمن بفرمائيد؛ فرمودند: حقگوئى و قضاوت عادلانه و وفای به عهد و پیمان.
📚الخصال، ج۱، ص: ۱۱۳
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔔 #تلنگر
💠امام علی علیه السلام:
🔺🔻 #بدهکاری زیاد، راستگو را دروغگو می کند و خوش قول را بدقول
📚میزان الحکمه،ج4،ص208
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💎 #معرفت_امام_شناسی
💠هر يك از ما به ائمّه اطهار عليهم السلام به اندازه گستره فكرى، فهم و درك خود معرفت داريم; ولى براى شناخت امامان معصوم عليهم السلام در روايات معرفتى تأكيدهاى ويژه اى وجود دارد.
✍️در روايتى كه در كتاب كافى نقل شده، اين گونه مى خوانيم:
💬زراره گويد: به امام باقر عليه السلام عرضه مى داشتم:
✨أخبرني عن معرفة الإمام منكم واجبة على جميع الخلق؟
⭕️آيا شناخت امام از شما خاندان بر همه مردم لازم است؟
💠حضرتش فرمود:
✨إنّ اللّه عزوجل بعث محمّداً صلى اللّه عليه وآله إلى الناس أجمعين رسولاً وحجّة للّه على جميع خلقه في أرضه; فمن آمن باللّه وبمحمّد رسول اللّه واتبعه وصدَّقه فإنّ معرفة الإمام منّا واجبة عليه;1
💢به راستى كه خداوند متعال حضرت محمّد صلى اللّه عليه وآله را براى همه مردم به عنوان پيامبر و حجّت خود در روى زمين و براى تمامى آفريدگانش برانگيخت. پس، هر كه مؤمن به خدا و به محمّد رسول اللّه باشد و از او متابعت كرده و او را تصديق نمايد، معرفت امام از ما اهل بيت نيز بر او واجب است.
💥روى اين نكته اى كه تأكيد شده، اگر معرفت مقامات و حقّانيّت امام عليه السلام بر تك تك ما واجب باشد، بايد در پى معرفت باشيم و اگر معرفت داريم، بايستى در پى افزايش آن باشيم.
و جالب است كه اين مضمون از فرمايشات رسول اكرم و اهل بيت در كتب اهل سنّت نيز روايت شده، حافظ طبرانى به سند خود از امام مجتبى عليه السلام آورده كه رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله در 🔖🔖حديثى فرموده:
💫والذي نفسي بيده لا ينفع عبداً عمله إلاّ بمعرفة حقنا.2
⭕️اگر وظيفه ما چنين مقرّر شده و اگر اين زيارت ها اين اثر را در پى دارد، پس بايستى به اين زيارت ها ملتزم بود; چرا كه زيارت جنبه مقدّميّت را براى آن امر واجب دارد.
✍️در روايت ديگرى جابر گويد: از مولايم امام باقر عليه السلام شنيدم كه مى فرمود:
إنّما يعرف اللّه عزّوجلّ ويعبده من عرف اللّه وعرف إمامه منّا أهل البيت. ومن لا يعرف اللّه عزّوجلّ ولا يعرف الإمام منّا أهل البيت; فإنّما يعرف ويعبد غير اللّه;3
🔺تنها كسى به خداى تعالى شناخت دارد و او را مى پرستد كه خدا را بشناسد و امامش را از ما خاندان بشناسد. كسى كه خدا را نمى شناسد و با امامى از خاندان ما اهل بيت نيز آشنا نيست، در واقع غير خدا را مى شناسد و مى پرستد.
❇️با توجّه به اين روايت زيبا، اگر معرفت به أئمّه عليهم السلام نباشد، عبادت غير اللّه خواهد بود. از اين رو معرفت امام واجب است تا عبادت خدا انجام پذيرد. از طرفى، اگر زيارت امام عليه السلام موجب معرفت امام است، پس بايستى به زيارت رفت.
🔶روى همين اصل بعضى از فقهاى ما فتوا مى دهند كه قدر متيقّن اين است كه زيارت حضرت سيّدالشهداء عليه السلام در كربلا در طول عمر براى كسى كه تمكّن دارد يك مرتبه واجب است.
🔷شيخ بزرگوار ابن قولويه در كتاب كامل الزيارات، روايات بسيارى را در اين زمينه نقل كرده است. از اين رو در زمان هاى قديم مردم با همه سختى ها براى زيارت به كربلا مى رفتند و علما و فقهاى ما نه تنها آن ها را منع نمى كردند، بلكه تشويق هم مى نمودند; زيرا تحمّل اين مسير موجب افزايش معرفت به امام عليه السلام است و افزايش معرفت امام، همان عبادت خداى متعال است.
✍️در روايت جالب ديگرى مى خوانيم كه حضرتش مى فرمايد:
إنّكم لا تكونون صالحين حتّى تعرفوا ولا تعرفوا حتى تصدّقوا ولا تصدّقوا حتى تسلّموا;4
شما هرگز در زمره شايستگان قرار نخواهيد گرفت مگر معرفت داشته باشيد و معرفت نمى يابيد مگر به مقام تصديق برسيد و به مقام تصديق نمى رسيد مگر تسليم باشيد.
📚1. الكافى: 1 / 181 ـ كتاب الحجة ـ باب معرفة امام، حديث 3.
2. المعجم الاوسط: 3 / 122 ـ 2251.
3. همان: حديث 4.
4. همان: 181 و 182، حديث 6.
#معرفت
#امام_زمان_عج_الله
#اهلبیت_علیهم_السلام
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
4_583950805900460182.mp3
1.55M
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔰 خواستن توفیق از اهل بیت علیهم السلام
🎙استاد معاونیان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ ✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت ⬅️قسمت 8️⃣2️⃣ از 2️⃣3️⃣ 💭شبهه ی شماره8️⃣2️⃣ ❌
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت
⬅️قسمت 9️⃣2️⃣ از 2️⃣3️⃣
💭شبهه ی شماره 9️⃣2️⃣
💢در این شبهه مطرح می کنند
که مهدی شیعیان، شعار یارانش″یالثارات الحسین (ع)″ یعنی انتقام گیرندگان خون امام حسین، اما مهدی اهل سنت از کسی انتقام نمی گیرد.⚔️
✅جواب شبهه 👇👇
🔆اهل بیت به شعارهای قیام امام زمان (عج) آگاهترند و آنها بهتر می دانند شعار یاران امام زمان چیست.
⚠️اما نکته مهم این است! موضوع ″شهادت امام حسین (ع)😔 فقط بحث شهادت یک نفر نبود بلکه انحراف واضحی بود که در اسلام پدید آمد، انحرافی که در اسلام ایجاد شد و اسلام را از مسیر حقیقی اش منحرف کرد.❌
☝️آیا انتقام از چنین افرادی نباید گرفته شود⁉️ اگر باطل در این قیام سرکوب بشود، حقانیت راه خدای متعال مشخص می شود. کسانی که یک عمر اسلام را از مسیر حقیقی اش منحرف کردند نباید قصاص بشوند ..⁉️ این یک امر خیـلی بدیهی و عقلی ست.
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت_علیه_مهدویت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔴 بصیرت مهدوی
✅ یعنی معرفت خودت را نسبت به امام عصر(عج) بالا ببری
🎙 #استاد_مهدی_امینی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
4_5823457366787491420.mp3
2.63M
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔔 تاثیر #لقمه در نسل
🎙استاد عالی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💫 #ايمان و شخص راستگو
💥بهلول كيست؟
✍️قبل از ذكر مناظره مناسب است، در چند سطر به معرفي بهلول بپردازيم.
🔶بهلول كه نام اصلي او، «وهب بن عمر» بود، اهل كوفه بود. وي از اصحاب و تلامذة حضرت امام صادق ـ عليهالسّلام ـ ميباشد و در مقام علمي و فقاهت، به مرتبة ارجمندي قدم گذاشته بود. او از بني اعمام هارونالرشيد محسوب ميشده و چون در نزد هارونالرشيد از حضرت امام موسي بن جعفر ـ عليهالسّلام ـ سعايت نمودند كه قصد خروج دارد و ميخواهد خلافت را از شما بگيرد، آن ملعون از علماء و صاحبان فتوي، در مورد قتل موسي بن جعفر ـ عليهالسّلام ـ استفتاء نمود و آنها فتوي دادند كه چون اين داعيه، موجب إغتشاش و خون ريزي ميشود، لذا براي جلوگيري از فتنه، قتل آن حضرت واجب است.
💢هنگامي كه اين استفتاء را از بهلول نمودند، از براي آنكه خود را از اين خطر بزرگ حفظ نمايد، خود را به ديوانگي زد تا مبادا درقتل آن حضرت شركت نمايد ولكن در همان حالت بظاهر ديوانگي مطالب حقه را به مردم گوشزد ميكرد و نصائح پر قيمتي از براي مردم بيان مينمود.
و اما بيان مناظره:
🔶روزي بهلول در مجلس «محمد بن سليمان عباسي»، پسر عموي هارونالرشيد حاضر بود و يكنفر از علماء اهل تسنن بنام «عمر بن عطاء العدوي» كه از اولاد عمر بن خطاب بود نيز در مجلس حضور داشت.
«عمر بن عطاء العدوي» از والي اذن خواست تا با بهلول مشغول مباحثه و مذاكره شود، آنگاه از بهلول پرسيد: «حقيقت ايمان چيست؟»
بهلول گفت:
«قال مولانا الصادق ـ عليهالسّلام ـ: ألايمانُ عَقْدٌ بِالْقَلْبِ وَ قَولٌ باللّسانِ وَ عَمَلٌ بالْجوارحِ وَ الأركانِ»
يعني:«ايمان عبارت است از عقيدة قلبي و گفتن با زبان و عمل كردن با اعضاء و جوارح.»عمر گفت: «از اينكه گفتي «قال مولانا الصّادق» معلوم ميشود كه غير از جعفر بن محمد ديگر هيچ كس صادق و راستگو نيست، چون تو لقب صادق را اختصاص به او دادي.» بهلول گفت: «اين اشكال اول به جدّ تو «عمر بن الخطاب» وارد است كه به رفيقش ابوبكر لقب «صدّيق» داد. مگر در زمان او كسي ديگر راستگو نبود؟»
عمر بن عطاء گفت: «نه، در آن زمان تنها كسي كه راستگو بود فقط ابوبكر بود!»
بهلول گفت: «دروغ ميگويي، زيرا خداوند در كلام مجيدش ميفرمايد:
«والَّذينَ آمَنوا بِاللهِ وَ رُسُلِهِ أولئكَ هم الصدّيقونَ»[1]
يعني: «آنچنان كساني كه ايمان به خداوند و پيامبران او آوردهاند، آنها همه، صدّيق ميباشند.»
پس با اين همه مؤمني كه در زمان ابوبكر بودند چطور ميشود فقط صديقيّت را به ابوبكر اسناد داد؟
عدوي گفت: «او را صدّيق ميگفتند براي آنكه او اول كسي بود كه به پيامبر ـ صليالله عليه و آله ـ ايمان آورد.»
بهلول گفت: «اين جواب تو از دو جهت باطل است، هم از جهت لغت، زيرا لغتاً به كسي كه اول به كسي ايمان آورد صدّيق نميگويند و هم از اين جهت باطل است كه به شهادت تمام مسلمين، ابوبكر اول كسي نبوده كه اسلام آورده، بلكه اسلام او را در مرتبة پنجم يا هفتم گفتهاند.»
«عمر بن علاء عدوي» ديد، الان است كه آبروي او در مجلس ريخته شود، لذا خلط در مباحثه كرد و از بهلول پرسيد: «از امام زمانت بگو.»
بهلول گفت:
«إمامي مَنْ سبَّح في كَفِّهِ الحِصي وَ كَلَّمَهُ الذّئبُ اذا عَوي و رُدَّت الشَّمْسُ لَهُ بَيْنَ الَمَلاءِ وَ أوجَبَ الرَّسولُ عَليَ الخَلْقِ لهُ الوَلا، فذْلكَ إمامي و إمامُ الْبرّياتِ»
يعني: «امام من كسي است كه سنگ ريزه در دست او تسبيح ميكند و گرگ با او سخن ميگويد و خورشيد در ما بين مردم پس از غروب كردن بخاطر او دوباره طلوع ميكند و ولايت او را پيغمبر ـ صليالله عليه و آله ـ در ميان مردم بارها تصريح كرده و جميع صفات پسنديده در او مجتمع و از جميع صفات رذيله مبرّا است، آن شخص، امام من و امام تمام مردم است.» عمر عدوي گفت: «واي بر تو اي بهلول! اميرالمؤمنين هارون را تو، امام خويش نميداني؟»
بهلول گفت: «واي بر تو اي ملعون! تو ميگويي هارون از اين اوصاف كه بر شمردم خالي است؟ پس تو دشمن خليفهاي و به دروغ او را خليفه ميخواني.»
«محمد بن سليمان عباسي» از مناظرة بهلول خندهاش گرفت و او را تحسين كرد و به عمر عدوي گفت: «رسوا شدي، ديگر حرف نزن» و او را از مجلس بيرون كرد و آنگاه با بهلول در امر خلافت صحبت كرد و بهلول حقانيّت علي ـ عليهالسّلام ـ را به او اثبات كرد
📚[1] . سورة حديد آيه 19.
منبع : روضات الجنات جلد2 ص154 , نویسنده : بهلول با عمر بن عطاء العدوي
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
❇️ آیت الله حق شناس (ره) :
🔰رفقای عزیز!وقتی از امام باقر(ع) سوال شد : یابن رسولالله(ص)انتظار قائم(عج) معنایش چیست؟ حضرت فرمودند: منتظرین قائم ما (ع) باید همیشه در امتثال اوامر ما باشند. امراً و نهیاً.
💢 یعنی کسانی که میگویند: ای امام زمان! کی ما جمال تو را زیارت میکنیم؟ تحفهشان استقامت در فرمانبرداری ماست؛ اگر استقامت کردند، از افراد بارز منتظرین امام غائب(ع) هستند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍