🌱🌼🍂🌾🍃🌷🌿🌹🕊
🌷🍃🌺🌱
🌹🌿
🌸#شخصیت_های_تاريخ_اسلام_زمان_مولا_امیرالمؤمنین_علیه_السلام📚
🔶ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻗﻴﺲ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ ﻛﻮﻓﻲ
💠ﺳﻌﻴﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻗﻴﺲ، ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻳﺰﻳﺪ ﺑﻦ ﻗﻴﺲ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻭ ﭘﺎﺭﺳﺎﻳﺎﻥ ﺗﺎﺑﻌﻴﻦ (1) ﺑﻮﺩ.
🔹ﻭﻱ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﺍﺭﺣﺐ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻣﺠﺎﻫﺪﻱ ﻏﻴﻮﺭ ﻭ ﺷﺎﻋﺮﻱ ﺣﻤﺎﺳﻪ ﺳﺮﺍ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
🔸ﺍﻭ ﺍﺯ ﻓﺪﺍﺋﻴﺎﻥ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺩﺳﺘﻮﺭﻫﺎﻱ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺟﻤﻞ ﻭ ﺻﻔﻴﻦ ﺍﺯ ﺳﻮﺍﺭﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﻟﻴﺮ ﻭ ﺷﺠﺎﻋﺎﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺳﭙﺎﻩ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻲﺁﻣﺪ. (2)
🔥ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺟﻤﻞ🔥
✍️ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻛﺮﻩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﻭ ﮔﻮ ﺑﺎ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﻭ ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ ﻣﺄﻳﻮﺱ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺧﻮﻥ ﺭﻳﺰﻱ ﺭﺍﻩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺮﻧﻤﻲ ﺗﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺷﻴﻌﻴﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺟﺮﻣﻲ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﭙﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻨﻈﻢ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ، ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻤﻮﺩ.
🔻ﺑﺮ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﺬﺣﺞ، ﺷﺮﻳﺢ ﺑﻦ ﻫﺎﻧﻲ ﻭ... ﻭ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﻤﺪﺍﻥ، ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻋﻤﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻛﻞ ﺳﭙﺎﻩ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺩﺍﺩ. (1)
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
♦️ﺳﻌﻴﺪ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺟﻤﻞ ﺍﺷﻌﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺳﺮﻭﺩ ﻛﻪ ﻣﺘﻀﻤﻦ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﻭﺻﻴﺖ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺳﺖ.
🔸ﺳﻌﻴﺪ ﺩﺭ ﻧﺒﺮﺩ ﺟﻤﻞ، ﺩﺭ ﻣﻴﺴﺮﻩ (ﺟﻨﺎﺡ ﭼﭗ) ﺳﻮﺍﺭﻛﺎﺭﺍﻥ ﺳﭙﺎﻩ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻲﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺣﻤﺎﺳﻪﻫﺎﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺧﻮﺩ، ﺑﺎﺭﻗﻪﻫﺎﻱ ﺍﻣﻴﺪ ﺑﻪ ﻓﺘﺢ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺯﻧﺪﻩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﺮﻭﺭ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﺩﻳﺪ. (2)
🔺ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺻﻔﻴﻦ🔺
✍️ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﻗﺎﺳﻄﻴﻦ، ﻋﺎﺯﻡ ﺻﻔﻴﻦ ﺷﺪ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﻧﻈﺎﻣﻲ ﻗﺒﺎﻳﻞ ﻭ ﻃﻮﺍﻳﻒ ﻫﻔﺖ ﮔﺎﻧﻪ ﻛﻮﻓﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ؛
⏹ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﻧﻈﺎﻣﻲ، ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻗﻴﺲ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ ﺑﻮﺩ، ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﻱ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﻱ ﺣﻤﻴﺮ - ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﻱ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ - ﻣﻨﺼﻮﺏ ﻛﺮﺩ. (1)
⏺ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺻﻔﻴﻦ، ﺍﺷﻌﺚ ﺑﻦ ﻗﻴﺲ ﻛﻨﺪﻱ(ملعون) ﺭﻳﺎﺳﺖ ﺩﻭ ﻃﺎﻳﻔﻪ «ﻛﻨﺪﻩ» ﻭ «ﺭﺑﻴﻌﻪ» ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺷﺖ.
🕊ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺻﻔﻴﻦ ﺍﺯ ﻣﺴﻨﺪ ﺭﻳﺎﺳﺘﺶ ﺑﺮﻛﻨﺎﺭ ﻭ «ﺣﺴّﺎﻥ ﺑﻦ ﻣﺨﺪﻭﺝ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﻛﺮﺩ.
🔹ﺍﺷﻌﺚ بن قیس ﺍﺯ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺳﺨﺖ ﺩﻟﮕﻴﺮ ﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﻛﻪ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻳﻤﻨﻲﻫﺎ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺧﺮﺩﻩ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ.
🔸ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺳﻌﻴﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﺎﺧﺒﺮ ﺷﺪ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﺸﻤﮕﻴﻦ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻲ ﺩﺭﻧﮓ ﻧﺰﺩ ﺍﻫﺎﻟﻲ ﻣﻌﺘﺮﺽ ﻳﻤﻦ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ:
🔹ﺍﻱ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻳﻤﻨﻲ، ﻣﻦ ﺗﺎ ﻛﻨﻮﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺗﻨﮓ ﻧﻈﺮ ﻭ ﺑﺪﺍﻧﺪﻳﺶ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺍﻡ، ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺳﺮﭘﻴﭽﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﺩﺍﺭﻳﺪ؟ ﺁﻳﺎ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ملعون ﺑﺪﻝ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻠﻲ علیه السلام ﺍﺳﺖ؟ ﻭ ﻳﺎ ﺷﺎﻡ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﺮﺍﻕ ﺍﺳﺖ؟ ﻳﺎ ﺭﺑﻴﻌﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻃﺎﻳﻔﻪ «ﻣﻀﺮ» ﻳﺎﻭﺭﻱ ﺳﺮﺍﻍ ﺩﺍﺭﺩ؟
🔸 ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺻﺎﺋﺐ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻣﻲﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﭼﻬﺮﻩ ﺩﺭﻫﻢ ﻣﻲﻛﺸﻴﺪ؟ ﻟﺬﺍ ﺳﺨﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻭ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻣﻲﺩﺍﺭﺩ. (2).
🔹ﺍﻣﺎﻡ ﺗﻠﺎﺵ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺟﻠﻮﻱ ﺟﻨﮓ ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮﺩ، ﻟﺬﺍ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻣﺜﻞ ﺑﺸﻴﺮ ﺑﻦ ﻋﻤﺮﻭ ﺍﻧﺼﺎﺭﻱ، ﻭ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻗﻴﺲ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ ﻭ ﺷﺒﺚ ﺑﻦ ﺭﺑﻌﻲ ملعون ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ملعون ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺧﻮﻥ ﺭﻳﺰﻱ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺻﻠﺢ ﻭ ﻣﺬﺍﻛﺮﻩ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺭﻓﻊ ﺷﻮﺩ؛
🔺ﺍﻣﺎ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ملعون ﺩﺭ ﻋﻮﺽ ﭘﺎﺳﺦ ﺗﻨﺪﻱ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﻋﻠﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﺧﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﻧﻈﺮ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ملعون ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ
ﺭﺳﺎﻧﺪﻧﺪ. (3)✅ﺳﭙﺲ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻗﺎﺭﻳﺎﻥ ﻋﺮﺍﻕ ﻭ ﺷﺎﻡ ﻛﻪ ﺳﻲ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺻﻔﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺎﻫﻲ ﺯﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﺮﺍﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﭼﻮﻥ ﻋﻠﻘﻤﺔ ﺑﻦ ﻗﻴﺲ، ﻋﺒﻴﺪﻩ ﺳﻠﻤﺎﻧﻲ، ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﺑﻦ ﻋﺘﺒﻪ ﻭ ﻋﺎﻣﺮ ﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻘﻴﺲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ «ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ» ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ملعون ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺪﺕ ﺳﻪ ﻣﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ.
◾️ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ملعون ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺩﻟﻴﻞ ﻭ ﻣﺪﺭﻙ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺧﻮﻥ ﺭﻳﺰﻱ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﻲﺩﺍﺩ، ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻲﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ملعون ﺭﺍ ﻣﻲﺷﻨﻴﺪﻧﺪ، ﻗﺎﻧﻊ ﻣﻲﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﺠﺪﺩﺍً ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ملعون ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻣﻲﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﻈﺮ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻲﮔﻔﺘﻨﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺪ ﺗﻦ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺟﻨﮓ ﺷﺪ. (4)
📚 ﺭ. ﻙ: ﻫﻤﻴﻦ ﻛﺘﺎﺏ، ﺹ 34. ﺭﺟﺎﻝ ﻃﻮﺳﻲ، ﺹ 44، ﺵ 18 ﻭ ﺹ 69، ﺡ 124.
📚 ﺍﻟﺠﻤﻞ، ﺹ 319. ﺍﻋﻴﺎﻥ ﺍﻟﺸﻴﻌﻪ، ﺝ 7، ﺹ 243.
📚ﻭﻗﻌﺔ ﺻﻔﻴﻦ، ﺹ 117. ﻭﻗﻌﺔ ﺻﻔﻴﻦ، ﺹ 137. ﺭ. ﻙ: ﻭﻗﻌﺔ ﺻﻔﻴﻦ، ﺹ 188 ﻭ 187. ﺗﻔﺼﻴﻞ ﻣﻄﻠﺐ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ «ﻋﻠﻘﻤﺔ ﺑﻦ ﻗﻴﺲ» ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ.
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
Kashani-13980825-Samte-Khoda-Aghaze-Emamate-AmirolmomeninAS-Jaryanat-Va-Havades-16-Thaqalain_IR.mp3
25.93M
🔰 «ادامه بحث غربت اهل بیت علیهم السلام #طرح عدالت صحابه برای حذف اهل بیت علیهم السلام»
🎙استاد کاشانی
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸🍂🌼🍁🌻🌱🌷🌺🍁🌹🍂🕊
🌴 #ترجمه_و_شرح_حکمت_173_نهج_البلاغه: توجه به آراء دانشمندان
🌟و قَالَ (علیه السلام): مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ، عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإِ.
📕ترجمه:ارزش مشورت ها (اخلاقى، اجتماعى):و درود خدا بر او، فرمود: آن كس كه از افكار و آراء گوناگون استقبال كند، صحيح را از خطا خوب شناسد.
📖شرح پیام امیرالمؤمنین علیه السلام:راه شناخت حق:امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه راه به دست آوردن رأى صحيح را در مسائل مختلف نشان داده است. مى فرمايد: «كسى كه از آراء مختلف استقبال كند (و نظرات متفاوت را بررسى نمايد) موارد خطا را خواهد شناخت»; (مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الاْرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإِ).بعضى از مسائل بديهى است و به همين دليل مورد اختلاف نيست اما بسيارى از مسائل نظرى پيچيده و آراء مختلفى در آن اظهار شده است. در اين گونه مسائل هرگز نبايد انسان به تنهايى تصميم گيرى كند بلكه عقل مى گويد: بايد آراى ديگران را به ضميمه استدلالات آنها بررسى كند تا بتواند آنچه را به حقيقت نزديك تر است انتخاب نمايد. همان چيزى كه قرآن مجيد به آن دستور داده مى فرمايد: «(فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الاَْلْبَابِ); پس بندگان مرا بشارت ده. همان كسانى كه سخنان را مى شنوند و از نيكوترين آنها پيروى مى كنند، آنان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده و آنها خردمندانند».(1)
بر این اساس حکما و متکلمان و فقهاى ما همواره در مسائل نظرى نخست به نقل اقوال مى پردازند و در کنار هر قول دلیل طرفداران آن را ذکر مى کنند، سپس از بررسى مجموع آنها ضعف ها و قوت ها ظاهر مى شود و آن قول را که از همه برتر مى بینند انتخاب مى کنند. حتى گاه اقوال کسانى که اختلاف مذهبى با آنها دارند نیز در برابر خود قرار داده و دلیلشان را بررسى مى کنند. این همان روشى است که در بسیارى از علوم از جمله علم فقه از قدیم میان جمعى از دانشمندان متداول بوده و امروز نام «فقه مقارن» بر آن مى نهند و مثلاً پیروان مکتب اهل بیت آراء مذاهب چهارگانه اهل سنت و دلائل آنها را نیز بررسى مى کنند و از مقارنه آنها با آنچه از مکتب اهل بیت آموخته اند به نقاط قوت و ضعف آراء مختلف آشنا مى شوند.
البته یکى از طرق آشنایى با آراى دیگران به مشورت نشستن است ولى کلام امام(علیه السلام) در اینجا منحصراً ناظر به مشورت نیست، بلکه هر گونه بررسى آراى دیگران را شامل مى شود.
این گفتار حکیمانه از یک سو هشدارى است به افراد متعصب و لجوج و صاحبان استبداد در رأى که گاه حاضر نیستند حتى سخنان دیگران را بشنوند تا چه رسد که اگر آنها را صحیح دیدند بپذیرند و از سوى دیگر مسئله آزادى و سعه صدر را در مسائل علمى روشن مى سازد که از چهارده قرن پیش براى ما به یادگار مانده است; آن روز که نه سخنى از علم مقارن بود و نه حریت در بررسى آراء و نه احترام به افکار دیگران.
شبیه این گفتار حکیمانه در کتاب من لا یحضره الفقیه از آن حضرت نقل شده که به فرزندش محمد بن حنفیه مى فرماید: «اضْمُمْ آراءَ الرِّجالِ بَعْضَها إلى بَعْض ثُمَّ اخْتَرْ أقْرَبَها إلَى الصَّوابِ وَأبْعَدَها مِنَ الاْرْتِیابِ; آراى عالمان یکى را در کنار دیگرى قرار ده سپس آن رأى را که به حقیقت نزدیک تر و از خطا دورتر است انتخاب کن».(2)
همان گونه که قبلاً در ذیل حکمت 161 گفتیم این معنا در غررالحکم به شکل دیگرى از آن حضرت نقل شده است: «حَقٌّ عَلَى الْعاقِلِ أنْ یُضیفَ إلى رَأْیِهِ رَأْىَ الْعُقَلاءِ وَیَضُمَّ إلى عِلْمِهِ عُلُومَ الْحُکَماءِ; شایسته است که انسان عاقل آراء سایر عقلا را در کنار رأى خود قرار دهد و علوم حکیمان را به علم خود بیفزاید (و برترین را انتخاب کند)».(3)
به همین جهت از استبداد به رأى در روایات اسلامى شدیداً نکوهش شده است.
در دنیاى امروز نیز به این مسئله اهمیت فراوان داده مى شود که براى رسیدن به رأى صحیح نظرخواهى مى کنند و آراء مختلف را از صاحب نظران جمع مى کنند و آنها را در برابر هم قرار مى دهند تا از این طریق به آنچه صحیح تر است نائل شوند. اگر دنیا، امروز به این مسئله رسیده پیشواى بزرگ اسلام امیرمؤمنان على(علیه السلام) چهارده قرن پیش آن را بیان فرموده است.(4)
*****📚پی نوشت:
(1). زمر، آیه 17 و 18.
(2). من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 384.
(3). غررالحکم، ح 496 .(4)(مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 144)
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌼🍂🌷🍁🌺🌹🍂🌻🍃🕊
🌹🍁🌺
🌷🍃
🌻
💢مردم بی پناه
❇️در روایت هاى اسلامى بر این موضوع تأكید شده است كه از شرایط اجتماعىِ ظهور حضرت مهدى (عج) ، احساس بى پناهى مردم است ؛ آنها همه درها را بسته مى بینند و توان گرفتن حق خودشان را ندارند ؛ از اینرو ، حالت یأس و بى پناهى براى مردم پدید مى آید.
💬 صنعانى از پیامبر اكرم (ص) نقل مى كند : « بلایى دامنگیرِ این امت خواهد شد كه مردم پناهگاهى نمى یابند كه از شر این ظلم ، بدان پناه آورند ؛ كه خداوند (در این هنگام) مردى از خاندان من را خواهد فرستاد... »
🔺🔻فراگیر شدن ستم پیش از ظهور امام مهدى (عج) ، یكى از امور مشهورى است كه كمتر میتوان حدیثی مربوط به امام مهدی (عج) را یافت كه این موضوع ، به گونه اى در آن منعكس نشده باشد. نكته قابل توجه در این احادیث ، بکارگیری واژه « مُلِئت » مى باشد ؛ از این واژه چنین به دست مى آید كه سرتاسر جامعه بشرى ، مملو از ظلم و ستم مى شود و نمى توان جایى را سراغ گرفت كه به این درد مبتلا نشده باشد.
💭 ابى داوود از رسول خدا (ص) چنین نقل كرده است : « اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد ، خداوند یكى از اهل بیت (علیهم السلام) مرا خواهد فرستاد تا آن را پُر از عدالت نماید ؛ آنگونه كه از ستم پُر شده... »
📚صنعانى ، المصنّف ، ح ٢٠٧٧٠
ابى داوود ، سنن ، ح ۴٢٨٢
#مهدویت_در_نگاه_اهل_سنت
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
تمام زندگی را از تو دارم
مقام بندگی را از تو دارم
رضا جان خادم کوی تو هستم
من این بالندگی را از تو دارم
ﺍَﻟﺴَّﻼﻡ ﻋَﻠَﯿْڪ ﯾﺎ ﻋَﻠے ﺍﺑْڹ ﻣﻮﺳَے ﺍﻟْﺮﺿﺎ(؏)"🌹❣️
#یا_امام_رضا_جانم💚
🕊اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ ❣️
#ساعت_هــــــــشــــــت_به_وقــــــــت_امام_رضــــا
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🍁🌻🌱🌷🥀🍂🕊
🌱🥀🍂
🌷🍁
🌱
💎افضلیت امام علی(ع) بر حضرت آدم(ع):
💬صعصعه پرسید :
🕊یا اَمِیرَ الْمُؤمِنِینَ(ع)!اَنْتَ اَفْضَلُ اَمْ آدَمُ اَبُو الْبَشَرِ(ع)؟!
🌹امام علی(ع) فرمود :من از حضرت آدم (ع)افضل ام!
✳️صعصعه دليل اين برترى را جويا شد و امام(ع) چنين پاسخ داد :
🔶براى آدم(ع) همه جور وسايل راحتى و آسايش و نعمات در بهشت فراهم بود و فقط خداوند او را از خوردن گندم منع نمود.
🔸با وجود اين ممنوعيت، آدم(ع) از گندم خورد و از بهشت رانده شد.
🔷《وَ اَمّا اَکْثَرُ اْلاَشاِئحِه اَباحَها لِی وَ تَرَکْتُها وَ ما غارَتْتُها》
🔹در حالى كه من از خوردن گندم منع نشده ام، و چون دنيا را قابل توجه نمى بينم، به ميل و اراده خود، هرگز نان گندم نخورده ام و همواره به نان جو اکتفا کرده ام.
📚منبع:الارشاد شیخ مفید، ص۳۹
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
آدمی که نمیشویم.mp3
4.2M
#پادکست «آدمی که نمیشویم»👌👌
🎙 علیرضا پورمسعود
🔖 اگر «صالح» در جامعه نباشد، «اباصالح» نخواهد آمد
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
سلام عابر غریب ،
مولای طرید ، مهدی جان❤️
میان دلواپسی های بی پایان
و کودکانه ی دنیا گم شده ایم
و تو را که گره گشای مهربان عالمی ،
از یاد برده ایم .😔
تو با نهایت دلسوزی و امیدبخشی
و زندگی آفرینی در میان مایی✨
و ما پر از اضطراب و التهاب و دلواپسی ،
بی توجه به تو ، دنبال راه چاره ایم😞
تو چقدر غریبی ای آخرین حجت خدا ،
ای کشتی نجات ...💔
#شبـــــــــــت بخـــــــــیر آقـــــــای مـــهـــربـــانـمــ💕🌸
#شـبــ🌙تــــون مــهــدوے✋
#نفســــــتون_حـــــــــیدری❣️
#التماس_دعای_فرج 🤲
🌟 اللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🌹
#یا_علی
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
✨زیارت روز دوشنبه :
💫السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صبحكم الله بظهورالحجة عليه السلام إن شاءلله و بالخير والعافية
✳️زيارة الامامين الحسن والحسين عليهما السلام في يوم الاثنين:
زِيارة الامام الحَسَنِ (عليه السلام)
[ السَّلامُ عَلَيْكَ ياابْنَ رَسُولِ رَبِّ العالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياابْنَ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَليْكَ ياابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياحَبِيبَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياصَفْوَةَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياأَمِينَ اللهِ، السَّلامُ عَليْكَ ياحُجَّةَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يانُورَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياصِراطَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يابَيانَ حُكْمِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياناصِرَ دِينِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها السَّيِّدُ الزَّكيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها البَرُّ الوَفيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها القائِمُ الاَمِينُ، السَّلامُ عَليْكَ أَيُّها العالِمُ بِالتَّأْوِيلِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الهادِي المَهديُّ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الطّاهِرُ الزَّكيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها التَّقيُّ النَّقيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الحَقُّ الحَقِيقُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّها الشَّهِيدُ الصِّدِّيقُ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياأَبا مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ ].
زِيارَة الامام الحُسَين (عليه السلام)
[ السَّلامُ عَلَيْكَ ياابْنَ رَسُولِ اللهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا ابْنَ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا ابْنَ سَيِّدَةِ نِساءِ العالَمِينَ، أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَآتَيْتَ الزَّكاةَ، وَأَمَرْتَ بِالمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ المُنْكَرِ، وَعَبَدْتَ الله مُخْلِصا، وَجاهَدْتَ فِي الله حَقَّ جِهادِهِ حَتَّى أَتاكَ اليَقِينُ، فَعَلَيْكَ السَّلامُ مِنِّي مابَقِيتُ وَبَقِيَ اللَّيلُ وَالنَّهارُ ، وَعَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، أَنا يامَوْلايَ مَوْلىً لَكَ وَلآلِ بَيْتِكَ، سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، وَظاهِرِكُمْ وَباطِنِكُمْ. لَعَنَ الله أَعْدائَكُمْ مِنَ الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ، وَأَنا أَبْرَأُ إِلى الله تَعالى مِنْهُمْ.
يامَوْلايَ ياأَبا مُحَمَّدٍ، يامَوْلايَ ياأَبا عَبْدِ الله هذا يَوْمُ الاثْنَيْنِ، وَهُوَ يَوْمُكُما وَبِاسْمِكُما وَأَنا فِيهِ ضَيْفُكُما فَأَضيفانِي وَأَحسِنا ضِيافَتِي، فَنِعْمَ مَنْ اُسْتُضِيفَ بِهِ أَنْتُما، وَأَنا فِيهِ مِنْ جِوارِكُما فَأَجِيرانِي، فَإِنَّكُما مَأمُورانِ بِالضِّيافَةِ وَالاِجارَةِ، فَصَلَّى الله عَلَيْكُما وَآلِكُما الطَّيِّبِينَ ]
💠ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات 100 مرتبه🌸☘️🌺
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌾🌱🍁🌷🍃🥀🍂🕊
🌷🍁🌾
🥀🍂
🌱
🌴 #ادامه #ترجمه_و_شرح_خطبه_13_نهج_البلاغه؛ سرزنش اهل بصره
💠نکته جالب اين که «عايشه» براى تقويت روانى لشکر «بصره» خواست از روش پيامبر اسلام در جنگ بدر استفاده کند. مشتى سنگريزه برداشت و به سوى اصحاب على(عليه السلام) پاشيد و بلند فرياد زد: «شاهت الوجوه; صورتهايتان زشت باد!» (اين عمل پيامبر در جنگ بدر(4) يکى از عوامل اعجازآميز شکست لشکر دشمن بود; در حالى که پايان جنگ «جمل» شکست مفتضحانه اى بود!).
در سوّمين و چهارمين و پنجمين توصيف، به وضع اخلاقى آنها پرداخته، مى فرمايد: «اخلاق شما پست و پيمانهايتان بى اعتبار و گسسته و دين شما نفاق و دورويى است!» (اَخْلاقُکُمْ دِقاق، وَ عَهْدُکُمْ شِقاق، وَ دينُکُمْ نِفاق).
تعبير به «دقاق» که از ماده «دقّت» و در اين جا به معناى خُردى و پستى است اشاره به دنياپرستى «بصريان» و آلودگيها و هوسرانيهاى آنان است و پيمان شکنى آنها اشاره به آن است که در آغاز با امام بيعت کردند سپس بيعت خود را شکسته به دشمنان پيوستند. نفاق آنها از آن جا سرچشمه مى گيرد که ظاهرشان اسلام و دفاع از همسر پيامبر، امّا باطنشان قيام بر ضدّ حکومت اسلامى و جانشين به حقّ پيامبر و همسويى با نفاق افکنان شام بود و تعبير به «ناکثين» در مورد لشکريان «جمل» به خاطر همين پيمان شکنى و نفاقشان بود.
سپس به ششمين توصيف اشاره کرده و مى فرمايد: «آب شما شور و تلخ است» (وَمَاؤُکُمْ زُعاق).
معلوم است چنين آبى که علاوه بر تلخى و شورى، به خاطر مجاورت ساحل دريا آلودگيهاى زيادى نيز دارد; براى سلامتى جسمانى زيانبار و با توجّه به رابطه روح و جسم، در روح و فکر انسان نيز موثّر است. بنابراين مذمّت از آب آنها در واقع نوعى مذمّت از اخلاق آنان است.
سپس به سراغ هفتمين توصيف رفته، مى فرمايد: «آن کس که در ميان شما اقامت گزيند در دام گناه گرفتار آيد (چرا که يا وسوسه هاى نفس شيطانى او را به شرکت در گناه دعوت مى کند و يا حداقل در برابر گناه شما سکوت مى کند)» (وَالْمُقيمُ بَيْنَ اَظْهُرِکُمْ(5) مُرْتَهَن بِذَنْبِهِ).
«و آن کس که از شما دورى گزيند و رخت بربندد و به جاى ديگر رود رحمت خدا را دريابد (چرا که از محيط ظلم و گناه و فساد که در انتظار عذاب الهى است رهايى يافت)» «وَالشّاخِص(6) عَنْکُمْ مُتَدارَک بِرَحْمَة مِنْ رَبِّهِ).
اين سخن اشاره اى است به آنچه در روايات ديگر آمده است از جمله در حديثى که مرحوم «کلينى» در کافى از «ابوالحسن امام هادى»(عليه السلام) نقل مى کند آمده است که حضرت به يکى از ياران خود به نام «جعفرى» فرمود چرا تو را نزد «عبدالرحمن بن يعقوب» ديدم (عبدالرحمن بن يعقوب يکى از منحرفان عقيدتى بود)؟
او عرض مى کند: «عبدالرحمن» دايى من است. فرمود: مگر نمى دانى که او درباره خداوند سخن بسيار بدى مى گويد و او را به صفات مخلوقات توصيف مى کند در حالى که چنين نيست; سپس فرمود: يا نزد او باش و ما را ترک کن يا با ما بنشين و او را ترک نما!
«جعفرى» مى گويد: او هرچه مى خواهد بگويد، وقتى من با او هم عقيده نباشم چه گناهى بر من است؟ حضرت فرمود: «اَما تَخافُ اَنْ تُنَزِّلَ بِهِ نِقْمَةً فَتُصيبَکُمْ جَميعاً; آيا نمى ترسى که بلايى بر او نازل شود و همه شما را در بر بگيرد»؟(7)
به همين دليل هنگامى که فساد ـ مخصوصاً فساد عقيدتى ـ محيطى را فرا گيرد و مؤمنان نتوانند با آن مقابله کنند و بيم آلودگى آنان برود بايد از آن محيط هجرت کنند و فلسفه هجرت مسلمانان در آغاز اسلام نيز، درست همين معنا بود.
تعبير به «مُرْتَهَن بِذَنْبَِهِ; در گرو گناه خويش است» اشاره به اين است که گناه انسان را اسير خود مى سازد و گويى به گروگان مى گيرد و رها نمى کند همان گونه که در قرآن مجيد آمده است: «کُلُّ نَفْس بِما کَسَبَتْ رَهينَة; هر انسانى در گرو اعمال خويش است».(8)
📚4.ابن ابى الحديد، ج 1، ص 252 تا 266، ولى در اين جا اشتباهاً نام جنگ حنين را برده است.
5. «بين اظهرکم» به معناى در ميان شماست و «اظهر» جمع «ظهر» به معناى پشت مى باشد و نخست، اين تعبير در مواردى بوده که شخصى در ميان جمعيّتى زندگى کند و آنها پشتيبان او باشند سپس به معناى زندگى کردن در ميان جمعيّتى اعم از اين که پشتيبان باشند يا نباشند استعمال شده است (لسان العرب، اين تفسير را از ابن اثير نقل کرده است).
6. «شاخص» از ماده «شخص» در اصل به معناى بلندى و سپس به قامت انسان که از دور نمايان باشد اطلاق شده است و به همين دليل به شخص مسافر، «شاخص» گفته مى شود و در عبارت بالا نيز به همين معناست.
7. اصول کافى، ج 2، ص 375، باب «مجالسة اهل المعاصى». در اين باب روايات متعدد ديگرى نيز به اين مضمون ديده مى شود.
8. سوره مدثر، آيه 38.
#ادامه_دارد .................... #قسمت_سوم_خطبه_13_نهج_البلاغه
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
شرح_صوتی_خطبه_۱۳_و_۱۴.mp3
8.53M
🎙شرح صوتی خطبه 13و 14 نهج البلاغه
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
🥀🍂🌷🍁🌱🕊 🌷🍁 🌱 ⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی 🎙استاد عبادی 7️⃣1️⃣قسمت هفدهم 📝بررسی احادیث یمانی 💎یکی از نش
🥀🍂🌷🍁🌱🕊
🌷🍁
🌱
⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی
🎙استاد عبادی
8️⃣1️⃣قسمت هجدهم
📝بررسی احادیث یمانی
⌛️زمان قیام یمانی کی هست؟
👈تعیین زمان دقیق قیام برای یمانی مشکل است، چون قیام یمانی همزمان با ظهور حضرت (عج) است. اگر ما بگوییم قیام یمانی در فلان سال است پس ظهور حضرت را هم می توانیم بگوییم.
📜اما روایت های متعددی با پیوستگی قیام یمانی و سفیانی روایت دارند. از جمله در حدیثی معتبر از امام صادق (ع) در کتاب ″الغیبة نعمانی،ص316″ می فرمایند: یمانی و سفیانی مانند دو اسب مسابقه اند یعنی همزمان در کنار هم هستند.
👌اینقدر این قضیه همزمان بودند قیام یمانی و سفیانی مُسلم است که در زمان امام صادق (ع) یک کسی ادعا کرد سفیانی است و خروج کرده. آقا گفت کی و چگونه سفیانی قیام کرده⁉️ در حالی که کسی که چشم او را از کاسه در می آورد (همان یمانی) هنوز از صنعا خروج نکرده است.
🔰پس قیام یمانی و قیام سفیانی، از نشانه های معتبر است و از علامت های ظهور است که همزمان هستند.
🔆همچنین در یک روایتی از
آقا رسول الله (ص) در کتاب ″الفتن، ص237″ آمده که قحطانی بدون مهدی نخواهد بود. و همزمانی قیام یمانی و امام زمان (عج) را هم اشاره می کنند..
📖در روایت معتبری هم از امام صادق (ع) در کتاب ″الغیبة شیخ طوسی، ص446″ آمده است که؛ خروج سه نفر خراسانی، سفیانی، یمانی در سال و ماه و روز واحد خواهد بود. که این روایت، روایتی است که منبعی قوی دارد.
📚برگرفته از فایل
حدیث شناسی مهدوی شماره ۱۵
#حدیث_شناسی_مهدوی ۱۸
#بررسی_روایات_یمانی
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌷🍁🌼🍂🌹🍁🌺🍂🌻🍁🌸🕊
🌺🍂🌹
🌻🍃
🌸
⚖️#قضاوتهای_امیرالمؤمنین_علیہ_السلام ⚖️
🗞حکمهای گوناگون
📌پنج نفر را در حال زنا گرفته نزد عمر آوردند، عمر دستور داد بر همه آنها حد جاری کنند، اتفاقا 💠امیرالمؤمنین - علیه السلام - در آنجا حاضر و به قضیه ناظر بود، پس به عمر رو کرده، فرمود: این حکم که درباره آنان گفتی صحیح نبود.
عمر گفت: پس خودتان بر آنان اقامه حد کنید.
🔷امام - علیه السلام - یکی را پیش کشیده گردنش را زد و دومی را سنگسار نمود و به سومی صد تازیانه زد و به چهارمی پنجاه تازیانه، و پنجمی را فقط چند تازیانه. عمر در حیرت شده و مردم نیز در شگفت.
عمر گفت: یا اباالحسن! بر پنج نفر که همگی مرتکب یک جرم شده بودند هیچ حد مختلف جاری کردی؟
آن حضرت - علیه السلام - فرمود: اما نفر اول که گردنش را زدم کافر ذمی بود که از شرایط ذمه خارج شده و حکمش کشتن است؛ و نفر دوم که او را سنگسار کردم خودش زن داشت و زنایش محصنه بود و حکمش سنگسار است؛ و نفر سوم که به او صد تازیانه زدم زن نداشت و نفر چهارم که به او نصف حد زدم غلام بود و حکمش نصف حد است؛ و نفر پنجم که او را تعزیر نمودم دیوانه بود و حدی نداشت ولیکن لازم بود به چند تازیانه تنبیه شود (36).
💬بالمناسبه نقل می شود که: عبدالرحمن بن حسان بن ثابت و عبدالرحمن بن حکم بن ابی العاص یکدیگر را به زنا متهم کردند، ماجرایشان به معاویه رسید. معاویه به فرمانبردار خود، مروان دستور داد تا آنان را تنبیه کند. مروان، عبدالرحمن بن حسان را هشتاد تازیانه زد، و عبدالرحمن بن حکم را بیست تازیانه، بعضی به عبدالرحمن گفتند: این تبعیضی که مروان بین تو و بردارش روا داشته فرصتی است که مراتب را به معاویه گزارش کرده تا مروان را مجازات کند. عبدالرحمن بن حسان در پاسخ آنان گفت: به خدا سوگند چنین نخواهم کرد؛ زیرا مروان به من حد مردان آزاد زده و برادرش را نصف حد برده، و با اشاعه این سخن، دل مروان را به درد آورد!
📚قضاوتهای امیرالمومنین علی علیه السلام
آیه الله علامه حاج شیخ محمد تقی تستری
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍