استغفار_7.mp3
11.66M
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📿 #استغفار ۷
🔺گناه، بویِ تعفّن داره!
روح رو بدبو میکنه ...
🔻نباید بذاریم بوی گناه، ملائکه رو ازمون دور کنه!
و حمایتِ ملائکه رو از دست بدیم!
💫با استغفار، بوی متعفن گناه رو از روحمون پاک کنیم و معطّــــر بشیم 🌸 !
#ماه_رجب🌙
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌴 #ترجمه_و_شرح_نامه_24_نهج_البلاغه: #وصیت امیرالمؤمنین در اموال شخصى
✨و من وصية له (علیه السلام) بما يعمل في أمواله كتبَها بعد مُنصرفه من صفين:
هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ فِي مَالِهِ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ لِيُولِجَهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ يُعْطِيَهُ بِهِ الْأَمَنَةَ.
🍃منْهَا: فَإِنَّهُ يَقُومُ بِذَلِكَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ يَأْكُلُ مِنْهُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يُنْفِقُ مِنْهُ بِالْمَعْرُوفِ، فَإِنْ حَدَثَ بِحَسَنٍ حَدَثٌ وَ حُسَيْنٌ حَيٌّ قَامَ بِالْأَمْرِ بَعْدَهُ وَ أَصْدَرَهُ مَصْدَرَهُ، وَ إِنَّ لِابْنَيْ فَاطِمَةَ مِنْ صَدَقَةِ عَلِيٍّ مِثْلَ الَّذِي لِبَنِي عَلِيٍّ وَ إِنِّي إِنَّمَا جَعَلْتُ الْقِيَامَ بِذَلِكَ إِلَى ابْنَيْ فَاطِمَةَ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَ قُرْبَةً إِلَى رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَ تَكْرِيماً لِحُرْمَتِهِ وَ تَشْرِيفاً لِوُصْلَتِهِ. وَ يَشْتَرِطُ عَلَى الَّذِي يَجْعَلُهُ إِلَيْهِ أَنْ يَتْرُكَ الْمَالَ عَلَى أُصُولِهِ وَ يُنْفِقَ مِنْ ثَمَرِهِ حَيْثُ أُمِرَ بِهِ وَ هُدِيَ لَهُ وَ أَلَّا يَبِيعَ مِنْ أَوْلَادِ نَخِيلِ هَذِهِ الْقُرَى وَدِيَّةً حَتَّى تُشْكِلَ أَرْضُهَا غِرَاساً. وَ مَنْ كَانَ مِنْ إِمَائِي اللَّاتِي أَطُوفُ عَلَيْهِنَّ لَهَا وَلَدٌ أَوْ هِيَ حَامِلٌ فَتُمْسَكُ عَلَى وَلَدِهَا وَ هِيَ مِنْ حَظِّهِ فَإِنْ مَاتَ وَلَدُهَا وَ هِيَ حَيَّةٌ فَهِيَ عَتِيقَةٌ قَدْ أَفْرَجَ عَنْهَا الرِّقُّ وَ حَرَّرَهَا الْعِتْقُ.
[قال الشريف قوله (علیه السلام) في هذه الوصية «و ألا يبيع من نخلها ودية» الودية الفسيلة و جمعها ودي. و قوله (علیه السلام) حتى تشكل أرضها غراسا هو من أفصح الكلام و المراد به أن الأرض يكثر فيها غراس النخل حتى يراها الناظر على غير تلك الصفة التي عرفها بها فيشكل عليه أمرها و يحسبها غيرها].
📕ترجمه:(پس از بازگشت از جنگ صفّين اين وصيّت نامه اقتصادى را در 20 جمادى الاوّل سال 37 هجرى نوشت).
📜1. وصيّت اقتصادى نسبت به اموال شخصى:
اين دستورى است كه بنده خدا على بن ابى طالب، امير مؤمنان نسبت به اموال شخصى خود، براى خشنودى خدا، داده است، تا خداوند با آن به بهشتش در آورد، و آسوده اش گرداند.
[قسمتى از اين نامه است] همانا سرپرستى اين اموال بر عهده فرزندم حسن بن على است، آنگونه كه رواست از آن مصرف نمايد، و از آن انفاق كند، اگر براى حسن حادثه اى رخ داد و حسين زنده بود، سرپرستى آن را پس از برادرش بر عهده گيرد، و كار او را تداوم بخشد.
پسران فاطمه از اين اموال به همان مقدار سهم دارند كه ديگر پسران على خواهند داشت، من سرپرستى اموالم را به پسران فاطمه واگذاردم، تا خشنودى خدا، و نزديك شدن به رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و بزرگ داشت حرمت او، و احترام پيوند خويشاوندى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را فراهم آورم.
💢2. ضرورت حفظ اموال:
💠و با كسى كه اين اموال در دست اوست شرط مى كنم كه اصل مال را حفظ كرده تنها از ميوه و درآمدش بخورند و انفاق كنند، و هرگز نهال هاى درخت خرما را نفروشند، تا همه اين سرزمين يك پارچه به گونه اى زير درختان خرما قرار گيرد كه راه يافتن در آن دشوار باشد.
و زنان غير عقدى من كه با آنها بودم و صاحب فرزند يا حامله مى باشند،(1) پس از تولّد فرزند، فرزند خود را برگيرد كه بهره او باشد، و اگر فرزندش بميرد، مادر آزاد است، و كنيز بودن از او برداشته شده، و آزادى خويش را باز يابد.
(«ودّية» بمعنى نهال خرما، و جمع آن «ودىّ» بر وزن «علىّ» مى باشد، و جمله امام نسبت به درختان «حتّى تشكل ارضها غراسا» از فصيح ترين سخنان است يعنى زمين پر درخت شود كه چيزى جز درختان به چشم نيايند).
______________________________
(1). اشاره به تفكّر: پولى گامى POLYGAMY (چند همسرى) وقتى بر أثر ناهماهنگى نسل در يك جامعه، تعداد زنان بيشتر باشند يا به علّت جنگهاى فراوان، زنان فراوانى بدون شوهر بمانند، تنها راه فساد زدائى و كنترل مفاسد جامعه، تعدّد زوجات (پولى گامى) است كه تفكّر مونوگامى MONOGAMY (تك همسرى) ردّ و نقد مى شود.
#ادامه_دارد #قسمت_یک_نامه_24_نهج_البلاغه📜
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
💎 #فراهم کردن زمینه #غیبت #حضرت مهدی (ع) : 🔰امام هادی (ع) از اوضاع و احوال دوران خود و نـیز دوران فر
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📗 #نگرش قرآنی #امام هادی (علیه السلام) در زیارت #جامعه کبیره به #امام مهدی (علیه السلام)
#ادامه👆👆
📖زیارت #جامعه و #مهدویت
💠امام هادی (ع) در این زیارتـنامه بـه مـعرفی جایگاه و شناسایی ابعاد وجودی امامان (ع) در نظام آفرینش و نقش هدایتگرانه آنان در به کمال رساندن استعدادها و سـیراب کردن تشنگان از سرچشمه های زلال معرفت و دانش و... پرداخته و در بیانی ژرف و قالبی رسا و عارفانه از گوشه هایی از اسرار نـهفته امامت پرده برداشته وتـنها راه سـعادت و دستیابی به کمال را در پیروی از امامان (ع) و چنگ زدن به ریسمان محبّت و ولایت شان و دوری و بیزاری از دشمنان شان دانسته است. زیارت جامعه کبیره که از متقن ترین، صحیح ترین و جامع ترین متون زیارتی شیعه است، علاوه بر بـیان اصل امامت، مسئله مهدویت ودوران ظهور حضرت مهدی (ع) و رهاورد حکومت ایشان را مورد اشاره و توجّه قرار داده است. این مقاله به طرح نگرش قرآنی امام هادی(علیه لسلام)در زیارت جامعه کبیره به امام مـهدی(عـلیه السلام)پرداخته است.
💎الف) #بقیّة اللّه🌼
🔰«السَّلَامُ عَلَی الْأَئِمَّةِ الدُّعَاةِ... وَ بَقِیَّةِ اللَّهِ؛ سلام بر امامان دعوت کننده [به سوی خداوند]... و باقیمانده خدا، شیخ صدوق نقل کرده است که: «اولین آیه ای که حـضرت قـائم (ع) به هنگام قیام می خواند، این آیه است: «بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُوءْمِنینَ»؛ «بقیة اللّه بهتر است برای شما، اگر مؤمن باشید.»آن گاه می فرماید: «أَنَا بَقِیَّةُ اللّهِ فـِی اَرْضِهِ وَ خَلِیفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَیْکُمْ فَلا یُسَلِّمَ عَلَیهِ مُسْلِمٌ اِلاَّ قالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقِیَّةَ اللّهِ فِی اَرْضِهِ؛ 💠من بقیة اللّه در زمین خدا و خلیفه و حجّت او بر شما هستم. پس هر مسلمانی که به او سـلام مـی کـند، می گوید: درود بر تو ای بـقیة اللّه در زمـین او
🔖 #حدیث_مشابه:*(زيارت جامعه براى همگى امامان عليهم السّلام)* محمد بن اسماعيل برمكى گفت:«موسى بن عبد اللّه نخعى در حديث خود براى ما گفت: به على بن محمّد بن على بن موسى بن جعفر بن محمّد بن على بن حسين بن علىّ بن ابى طالب عليهم السّلام گفتم: اى فرزند رسول خدا سخن بليغ كاملى بمن تعليم نماى كه چون يكى از شما را زيارت كنم آن را بر زبان آورم. پس آن بزرگوار فرمود: چون به در مزار رسيدى بايست و در آن حال
📚من لا یحضره الفقیه / ترجمه بلاغی و غفاری ؛ ج 3 , ص 553
✨... اَلْبَرْمَكِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلنَّخَعِيُّ قَالَ : قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلِّمْنِي يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلاً أَقُولُهُ بَلِيغاً كَامِلاً إِذَا زُرْتُ وَاحِداً مِنْكُمْ فَقَالَ «إِذَا صِرْتَ ...
📚من لا یحضره الفقیه ؛ ج 2 , ص 609
🔖در روایت حدیث #مشابه:محمد بن مسلم ثقفى گويد از امام پنجم ابو جعفر محمد بن على شنيدم ميفرمود قائم ما بترس در دل دشمنان يارى شده است و بيارى حق تاييد شده است زمين برايش در نور ديده شود و گنجها برايش آشكار گردد و تسلطش مشرق و مغرب را فرا گيرد و خداى عز و جل باو دين خود را بر همه دينها پيروز كند و اگر چه مشركان را بد آيد،در زمين ويرانه اى نماند جز آنكه آباد گردد و خدا روح اللّٰه عيسى بن مريم را فرود آورد
📚کمال الدین / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 447
... سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: اَلْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ مُؤَيَّدٌ بِالنَّصْرِ تُطْوَى لَهُ اَلْأَرْضُ وَ تَظْهَرُ لَهُ اَلْكُنُوزُ يَبْلُغُ سُلْطَانُهُ اَلْمَشْرِقَ وَ اَلْمَغْرِبَ وَ يُظْهِرُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ دَيْنَهُ عَلَى اَلدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ اَلْمُشْرِكُونَ فَلاَ يَبْقَى فِي اَلْأَرْضِ خَرَابٌ إِلاَّ ...
📚كمال الدين ؛ ج 1 , ص 330
#ادامه👇
https://eitaa.com/Asheghan_Amiralmomenin
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 📗 #نگرش قرآنی #امام هادی (علیه السلام) در زیارت #جامعه کبیره به #امام مهدی (علیه الس
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#ادامه👆👆
🔔ب)خـبر از #غیبت امام زمان(ع)
⭕️در سخت ترین دورانی که اختناق همه جا را فرا گرفته بود و امامان معصوم (ع) تحت نظر بودند و به شدّت حـرکات و رفـتار و گـفتار آنها کنترل می شد، حضرت هادی (ع) از دعا و زیـارت بـیشترین استفاده را برد و مسائل مهم امامت را بیان کرد و مسئله غیبت امام زمان (ع) را گوشزد نمود تا شیعیان را برای چنین دوران سخت و غـمباری آمـاده سـازد و لذا فرمود: «مُوءْمِنٌ بِسِرِّکُمْ وَ عَلَانِیَتِکُمْ وَ شَاهِدِکُمْ وَ غَائِبِکُمْ وَ أَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُم؛ ایمان آورنـده به نهان و آشکار شما و حاضر و غائب شما و اوّل و آخر شما.»مراد از شاهد، امامی است که مردم او را مشاهده کنند و او مـردم را مـشاهده نـماید و مراد از غایب، حضرت قائم (ع) است که در هستی و جامعه حضور دارد، ولی ظهور نـدارد؛ یـعنی او مردم را می بیند و می شناسد، امّا مردم یا او را نمی بینند و یا می بینند، ولی نمی شـناسند
📚پی نوشت:1)ترابی، جواد، خـورشید هـدایت سیری در زندگی امام هادی(ع)، بیت الاحزان قم، چاپ اول ۱۳۸۶
2)پناهیان،گفتمان امام هـادی، مـجموعه سـخنرانی ها۱۳۹۴.
3)حسن ابراهیم؛ حسن، تاریخ اسلام،بیروت،داراحیاءالتراث العربی.
4)جوادی آملی؛ عبدالله، ادب فنای مقربان،مـوسسه اسـراء، ، تـابستان 1389ش
5)جاسم، حسین، تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم،ترجمه آیه الهی،تهران،مـوئسسه امـیر کبیر
#ادامه_دارد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ #ادامه ⚪️ #تاثیر ساده زیستی در زندگی ❤️۵. دوست داشتن مؤمنان 🔰خداوند متعال در قرآن كر
••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#ادامه
⚪️ #تاثیر ساده زیستی در زندگی
📕۶. علم و هدايت
💎#ساده زيستي انسان را به سوي كمال هدايت مي كند و به او علم و آگاهي عطا مي نمايد. 💬ابن ابي الدّنيا و بيهقي نقل كرده اند كه روزي پيامبر به اصحاب خود فرمود: آيا در ميان شما كسي هست كه بخواهد خداوند علم بدون تعلم و هدايت بدون واسطه به او عنايت كند؟ آيا در ميان شما كسي هست كه خواهان آن باشد كه كوري و تاريكي از او رخت بر بندد و بصيرت و روشنايي برايش حاصل شود؟ بدانيد هركس در دنيا زهد و ساده زيستي داشته باشد و آرزوي خويش را در آن كوتاه سازد، خداوند به او علم بدون تعلم و هدايت بدون واسطه عنايت مي كند
📚 (ابن فراس، بي تا، ج ۱، ص ۱۳۱).
💠حضرت علي عليه السلام نيز فرمود: كَسْبُ الْعِلْمِ التَّزَهُّدُ فِي الدُّنْيَا 📚(تميمي آمدي، ۱۳۶۶، ص ۶۳)؛ علم به دست آوردن، زهد ورزيدن است. همچنين از پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله نقل شده كه فرمودند: مَنْ زَهِدَ فِيهَا فَقَصَّرَ فِيهَا أَمَلَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ عِلْماً بِغَيْرِ تَعَلُّمٍ وَ هُدًى بِغَيْرِ هِدَايَةٍ وَ أَذْهَبَ عَنْهُ الْعَمَى وَ جَعَلَهُ بَصِيراً (مجلسي، ۱۴۰۴ق، ج ۷۴، ص ۱۶۵)؛ هر كه در دنيا زهد پيشه كند و آرزوهايش را در آن كوتاه كند، خداى متعال به او علم بىتعلّم و هدايت بىواسطه عنايت كند و و كورىاش را برطرف سازد و او را بينا كند.
✍️مطابق اين روايات، علم بدون تعلّم و هدايت بدون واسطه، يكي از آثار زهد و ساده زيستي است كه ممكن است با سال ها تلاش به دست نيايد. با اين تحليل كه اگر انسان به دنبال ماديات و كسب مقامات دنيوي نرود، از اوقات فراغت بسيار بيشتري براي كسب علم و تفكر در وجود و هستي خود پيدا كرده و راحت تر مي تواند به هدايت و رستگاري خود بينديشد و راه راستين رشد و سعادت را ترسيم و طي نمايد. دلشاد تهراني در تحليل اين روايت مي گويد: در حقيقت به سبب زهد، پردهها كنار مىرود و علم به معارف حقّه الهيه و كشف حقايق جلوه مىكند. آنچه مانع و حجاب دريافت حقيقت است، دنياست و چون اين مانع اصلى رفع گردد، حقيقت عريان مىشود 📚(دلشاد تهراني، ۱۳۸۵، ج ۱، ص ۲۵۸).
💢پرسش اساسي كه در اينجا مطرح مي شود اين است كه مقصود روايت از علم و هدايت، چه نوع علم و چه نوع هدايتي است؟ آيا مراد علم فيزيك، علم رياضي و يا علوم ديگري است؟ مطالعه روايات نشان مي دهد كه حقيقت علم حاصل از زهدورزي، همان نور الهي است كه خداوند به انسان عطا مي كند؛ نوري كه انسان را از ظلمت ها خارج مي كند. چنانچه امام صادق عليه السلام مي فرمايند: علم [حقيقى] با زيادى آموختن حاصل نمىشود، بلكه علم همان نورى است كه خداوند در قلب هر كس كه اراده هدايت او كند، جاى دهد، پس آن گاه كه خواهان علم شدى، ابتدا بايد در درون خويش خواهان حقيقت بندگى شوى (طبرسي، ۱۳۸۵، ص ۳۲۶). همچنين اين علم برترين هدايت است. چنانچه در روايتي آمده است: الْعِلْمُ أَفْضَلُ هِدَايَة (تميمي آمدي، ۱۳۶۶، ص ۶۳). بنابراين، مقصود از علم، نوري است از جانب خداوند كه موجب برترين هدايت انسان مي شود نه علمي كه نور نباشد و نقشي در هدايت انسان نداشته باشد.
⭕️علت اينكه علم خداداي را نور ناميده اند، به اين دليل است كه همان طور كه نور راهنماي انسان در راه رفتن است تا اينكه بتواند صحيح حركت كند و به بيراهه نرود و دچار آسيب و مشكلات نشود، علم خداداي هم نور است؛ به اين جهت كه راه هدايت و سعادت را به انسان نشان مي دهد و سره را از ناسره مشخص مي كند. چنين شخصي در هر موقعيتي باشد، نور الهي او را به سر منزل مقصود مي رساند كه اين تعبير، دقيقاً حقيقت رشد به معناي راهيابي به مقصد، هدايت، صلاح و خير است. زماني كه اين امر در جامعه نهادينه شود، جامعه به يك شعور و فهم قابل تحسين دست مي يابد كه روز به روز به پيشرفت آن كمك مي كند.
#ادامه_دارد
#اهل_بیت_ساده_زیستی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍