eitaa logo
اسماالحسنی
2.4هزار دنبال‌کننده
307 عکس
207 ویدیو
0 فایل
گزیده ای از کتاب راه های زیبای اجابت نوشته دکتر عبدالکریم شمشیری
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا بصیر / ای بینای ناپیدا و ای بینای همیشگی وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (آیه233سوره بقره) همانا خداوند به آنچه انجام می دهید بیناست. (چه امور پنهان و چه آشکار) لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ( آیه 11 سوره شوری ) هيچ چيزى مانند او نيست و او شنوا و بيناست . اگر کسی می خواهد بصیرت یابد، هر روز ذکر« یا بصیر» را بگوید. البته برای داشتن چشم بصیرت توجه به موارد زیر اجتناب ناپذیر است : 1-آیه 30 سوره نور 2- چشم پوشی از عیوب مردم. 3- جمع کردن کارهای پریشان یا بصیر ! بصیرت و آگاهی و عمیق شدن ، تنها با تو حاصل می شود ، ما را به آنچه باید ، بصیر گردان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا توّاب / ای توبه پذیر اِنَّهُ هُوَ التَّوابُ الرَّحیِم (آیه 37 سوره بقره) همانا او توبه پذیر و مهربان است . پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله می فرماید: نشانه توبه كننده چهار است: 1) عمل خالصانه براى خدا، 2) رها كردن باطل، 3) پايبندى به حق، 4) و حريص بودن بر كار خير. (تحف العقول، ص 20) بنابراین مرحله نخست توبه، ندامت است و در این مرحله است که بخشش و غفران و محبّت خداوند شامل حال بنده می شود. چنانچه قرآن می فرماید: إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ (آیه222 سوره بقره) همانا خدا آنان را که پیوسته به درگاهش توبه کنند، دوست دارد و نیز پاکیزگان را که از هر آلایش دورند. اگر کسی می خواهد دچار وسوسه های شیطانی نشود یا ترس از جن دارد هر روز بعد از نماز صبح ذکر « یاتوّاب» بخواند و در هنگام گرفتاری شدید به دقت واشتیاق این ذکر رابگوید. با بیان ذکر "یا توّاب" حسرت ها را از خود دور کنیم و امید را در زندگی مان جاری سازیم. برای پذیرش توبه چنین بخوانیم: یا حَمیدُ بِحقِّ مُحمّد یا عالی بِحقِّ علی یا فاطرُ بِحقِّ فاطمه یا مُحسنُ بِحقِّ الحَسن یا قَدیمَ الاِحسان بِحقِّ الحُسین ضمناً هر روز آیه¬ی 82 سوره¬ی طه را بخوانیم و به معنی آن توجه کنیم. یا توّاب! اگرما بنده ی بد و توبه شکنی هستیم ولی تو خدای خوب و توبه پذیری هستی .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا جواد/ ای بخشنده وکریم اَنتَ الجَواد الکَریِمُ الَّذی لا یَبخَل (الاقبال،ج2،ص365) ]خداوندا[ تویی آن بخشنده ی صاحب کرم که بخل نمی ورزی . انعام و احسان بسیار می کنی بدون هیچ درخواست. به نیکویی عطایای فراوان می دهی و با آبشار لطف خویش ظرف های طلب و نیاز ما را پر می کنی. یا ذالجود والنعم ای دارای بخشش ونعمت یاذالفضل والکرم ای دارای فضل وکرم یاذالجود والسخاء ای دارنده گشاده دستی وسخا یاجواد! آنچه عطا می کنی ومی بخشی از جود و فضل وکرم توست. نه از شایستگی ما . ما را به خویش فراخوان در آشکار و نهان و از روشنایی ذکرت بر ما بتابان در هر صبح و شام .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حاضر / حضور یابنده در مکان¬ها و زمان¬ها حاضر نام زیبا و نیکوی حق تعالی است و بیان¬کننده¬ی حضور مطلق و بدون عیب خداوند در همه¬ی شئونات هستی اعم از نهان و آشکار است. بیان ذکر نورانی "یا حاضر" به همراه "یا ناظر" حضور دائمی انسان را در محضر پروردگار متعال یادآور شده و دائماً مراقبت از نیّات، اعمال و پرهیز از معاصی را به هر شکلی که باشد، گوشزد می¬کند. گذشته از این شرم حضور، خود اعمال نیز در قیامت شهادت¬دهنده¬ی خوب و بد عملکرد انسان است. یا حاضر! حضور پر مهر تو در لحظه لحظه و جای جای زندگی هر یک از ما انکار ناپذیر است. غفلت را از ذهنِ ما دور کن تا فراموش نکنیم برای تو هیچ زاویه¬ی پنهانی وجود ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حامد / ای ستوده يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ(آیه-ی 15 سوره¬ی فاطر) ای مردم! شمایید نیازمندان به خدا ، و فقط خدا بی نیاز و ستوده است. ذکر "یا حامد" برای خوش¬اخلاق¬شدن و دوری از صفت لغوگویی مناسب است. سه چیز حیرانم می کند: 1- اسماءُ الله ، که هرچه می خوانم مشتاق ترمی شوم؛ چراکه همه موجودات به حمد او مشغولند. 2- نماز را که هر شبانه روز به من آرامش داده و از بدی ها دور می کند. 3- نور قرآن که باعث نشاط من می شود. یا حامد! پرنده¬ی اشتیاق ما را در آسمان آبی حمد و ستایش خود رخصت پرواز ده و زنگار آینه¬ی دل¬مان را بزدای که جز رخسار تو در آن نبینیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حسیب/ ای بهترین حسابرس و ای محاسبه کننده و حسابگر وَكَفَى بِاللّهِ حَسِيبًا (آیه 6 سوره نساء) خدا برای محاسبه خلق کافی است . خداوند تمام اعمال ما را از نیک و بد محاسبه می کند و به آنچه در نهان و آشکار انجام می شود عالم است . اگر کسی می خواهد درکارهایش نظم پیدا کند روزانه ذکر « یاحسیب» را بخواند . جهت دفع شردشمنی که شرش غیرمستقیم می رسد مداومت براین ذکرنافع است. اگر شخصی را به تهمت گرفتار ساخته باشند این نام از نام های مبارک خداوند به او آرامش می دهد. در واقع او می گوید: خدا برایم کافی است. این ذکر انسان را از افسردگی و نا امیدی می رهاند و از تهمت بدور می دارد . چون : حسبی الله خدا برایم کافی است یا حسیب ! به ما توفیق بده قبل از حسابرسی تو به حساب خود رسیدگی کنیم و گناهان ما را ببخش ! ای سریع الحساب !
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حفیظ / ای حافظ و نگاه دارنده إِنَّ رَبِّي عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ(آیه 57سوره هود) همانا پروردگار من بر هر چیز نگهبان است. یعنی آن که خداوند تا زمانی که بقای هر یک از موجودات را مصلحت بداند حافظ و نگهدارنده ی آن از تلف شدن و فساد است و این امردائمی و مداوم است و محدود به آغاز خلقت مخلوق نیست . اگرکسی می خواهد از شر شیطان و اجنه در امان باشد برخواندن اسم «یا حفیظ» مداومت نماید و جهت نجات از زندگی نکبت بار و جلوگیری از سقط جنین در دوران بارداری یا مُردن او بعد از تولد، بعد از نماز ( صبح ،ظهر یا عصر) از ذکر "یا حفیظ" بهره بگیرد. کسانی که از تاریکی ، وسواس ، شیطان ، جن و هر چیز دیگری واهمه و وحشت دارند این ذکر را هیچگاه فراموش نکنند: "یا حفیظ" "یا ارحم الراحمین" بدین ترتیب ترس شان به لطفِ الهی خدای حفیظ بر طرف خواهد شد. البته به شرط اقامه نمازهای واجب در سر وقت خود. در لشگر ثارالله بزرگواری بود بنام آیت الله ربّانی که خداوند او را رحمت کند. عملیات سنگینی صورت گرفت واین مرد خدا گفت: با یک ذکر مبارک دشمن را سرگردان کرده و فرار می دهیم . واقعاً همین طور هم شد وتعداد زیادی غنا ئم جنگی نصیب ایرانیان شد. همه سربازان با قلبی پاک و با رزمی عاشقانه نماز را اقامه کردند وتکبیر گویان حمله نمودند.دشمن متحیّر و مبهوت شده بود و فرار را بر قرار ترجیح داد. آن ذکرهای مبارک چنین بود: یا حافظ یارافع یارقیب یاحفیظ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حقّ / ای راست و بجا ودرست أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ (آیه25 سوره نور) همانا خداوند حقیقت آشکار و روشن است . حق مطلق ذات اقدس احدیّت است و او حقّ همیشگی است . اگر کسی قرضی دارد که توانایی بازپرداخت آن را نداشت قبل از اذان صبح ذکر « یا حقّ» بخواند. دل انسان در دل شب به این ذکر نورانی خواهد شد ، و صفای باطن و جلای قلب خواهد یافت اگر به نماز شب پیوندش زند . زیرا : ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ ( آیه 6 سوره حج) [همه] اين [امور] براى اين است كه [بدانيد] خدا همان حقّ است،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاحمید/ ای سزاوار حمد وثنا وای ستوده و پسندیده أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ( آیه 267 سوره بقره ) همانا خداوند از خلق بی نیاز و شایستة هرگونه ستایش و تمجید است. حمید ، اوست که استحقاق حمد و ستایش دارد. اگر کسی می خواهد صفات خدایی در او نمایان شود هر روز ذکر « یا حمید» را بگوید. کسی که فحاش است برای اصلاح خویش اسم « یاحمید» بگوید. ذکر "یا حمید" لغو گویی و بیهوده گویی را از بیان انسان دور می سازد. یا حمید ! زبان مرا پسندیده و سخنانم را نیکو بگردان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حنّان / ای بسیار مهربان و روی آورنده خدای حنّان بنده نواز، محبّت و مهربانی فراوانی نسبت به بنده اش دارد ، به نحوی که هرچه بنده روی گردان می شود خدا حنّان است و به بنده اش رو می کند و فرصت بازگشت فراهم می آورد تا مِهرش را نثارش نماید و محبّتش به توبه کاران را متجلی سازد. نشانه و علامت حنّان بودن خداوند آن است که نعمت هایش را در اختیار همه قرار می دهد ، حتی کسانی که او را انکار می کنند و با او دشمنی می ورزند . ذکر " یا حنّان " صفت بنده نوازی را باور انسان می سازد و امید را در دل او زنده و احیا می کند . لا مَلجَاَ مِنَ اللهِ ازخشم وغضب خدا به هیچ جا نمی توان پناه برد، اِلاّ الَیهِ مگر به رحمت خودِ خدا (آیه 17 سوره حجرات)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حی / ای همیشه زنده اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ (آیه255سوره بقره) به حقیقت ، خداوند یکتاست که جز او خدایی نیست و زنده و پاینده است. حیات خداوند ، ذاتی است . او زنده ای است ازلی وابدی و حیات موجودات زنده نیزمتکی به اوست . کسی که مرتب بگوید:"یا حَی ُّیا قیوم" دلش زنده می شود و هیچ گاه کور دل نمی گردد. اگر کسی می خواهد به مرگ فجیع یا سکته نمیرد بعد از هر نماز ذکر « یا حی » و یا « الحی» را بخواند . برای طولانی تر شدن عمر و برای شفای مریض ذکر « یا حی » گفته شود. هر كس ذكر "الحيُّ القَيُّوم" را ورد خود سازد و زياد تكرار كند، عمرش دراز مي شود، و در دلها تصرف كامل پیدا می کند. رفع اندوه و غم نمودن ، افزایشِ تاثیرات دارو های پزشکی ، ایجاد امید ، دور شدن اضطراب و پاک شدنِ کینه ها و کدورت ها از دل ، همه اثرات ویژه و خاص این ذکر است. یا حی ! دل ما را به مهر و عبادت خویش زنده و شاداب و با نشاط بگردان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا خبیر / ای آگاه بر پنهان ها إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (آیه 8 سوره مائده) همانا خدا به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. خبیربه عالِمی اطلاق می شود که به باطن همه اشیا علم دارد و واقف به کلیه امور مخلوقات است. ذکر "یاخبیر" باعث نجات انسان از شر شیطان و حیله حسودان و بلاهای ناگهانی می گردد. به شرط آنکه : 1. اندیشه های بد از دل بیرون شود. 2. با مهربانی و مدارا با دیگران رفتار کنیم . 3. ظاهر و باطن خویش را از رذالت ها پاک نمائیم . وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ( آیه 234 سوره بقره) و خدا از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. یا خبیر ! پنهان ما را غیر از خود بر هیچ کس آشکار مساز و از بدیهای ما در گذر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا داعی/دعوت کننده خداوند"داعی" و دعوت کننده بندگان به سوی خود و رشد و کمال و رستگاری است تا شرک نورزند و اسیر نفس اماره خویش، وساوس شیطان و بندگی طاغوت نشوند. فطرت خداجو و میل به کمال هر انسان و ارسال پیامبران و کتب آسمانی و تعیین امامان و قراردادن نور هدایت از نشانه¬های بارز "داعی" بودن خدای کریم است. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما يُحْييکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (آیه¬ی 24سوره¬ی انفال) اى مؤمنان! نداى خدا و پیامبر را اجابت کنید آن‏گاه که شما را به پیامى حیاتبخش دعوت می کند، و بدانید که خدا میان انسان و دل او حایل مى‏گردد [و همه حالات انسان را زودتر از خود اومى‏داند]و همه شما در محضراو گرد آورده مى‏شوید. و خدای مهربان به ما چگونگی داعی بودن خود را نیز می¬آموزد: وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها(آیه¬ی 180 سوره¬ی اعراف) و زیباترین نامها به خداوند تعلق دارد، پس او را بدانها بخوانید. تا چه اتفاقی بیفتد؟ وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ (آیه¬ی 60 سوره¬ی غافر) و پروردگارتان گفته است: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم. یا داعی! ما را فراخواندی، اکنون آمده¬ایم، تو را ای دعوت کننده! به همین نام نیک می¬خوانیم، اجابت¬مان فرما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الاحسان / ای صاحب نیکی واحسان همیشگی احسان و نیکی خداوند در حق بندگان و مخلوقاتش همیشگی، دائمی و بی¬وقفه است و همین خصوصیّت و ویژگی را نیز به بندگانش سفارش می¬کند. إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏(آیه¬ی90 سوره¬ی نحل) به راستی خدا فرمان می دهد به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان، به خصوص به پدر و مادر (آیه¬ی 83 سوره¬ی بقره) و ]خدا[ خود را دوستدار احسان¬کنندگان می¬داند. ( آیه 195 سوره بقره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الخیر / ای صاحب خیر و برکت دائمی وَ اللَّهُ خَيْرٌ وَ أَبْقى ‏(آیه¬ی 73 سوره¬ی طه) و خداوند بهتر و پایدارتر است. * و آنچه نزد اوست نیز بهتر و ابدی است. (60 / قصص) *و ما به هر خیری که او به ما عطا کند سخت نیازمندیم. (24 / قصص) *بخصوص از پاداشی که به اهل علم داده می¬شود. (80 / قصص) *و نباید از درخواست مستمر خیر خسته و مایوس شد. (49 / فصلت) *البته در قبال خیر و نیکیِ اهدایی خداوند باید نیکی ارائه کرد. (84 / قصص) یا دائم الخیر! تو دهنده و دوستدار عطای خیری، و ما بندگانت محتاج و نیازمندآن، بر ما عطا کن آنچه را تو مایلی و ما خواهان. ای صاحب و خیردهنده¬ی همیشگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الرحمه / ای صاحب رحمت و مهربانی همیشگی وَ رَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ (آیه¬ی 58 سوره¬ی کهف) پروردگارت بسیار آمرزنده [ و ] صاحب رحمت است. *رحمت او دائمی و بی¬ پایان است. (133 / انعام) *و البته رحمتش به نیکوکاران بسیار نزدیک است. (56 / اعراف) *و هم ¬چنین به کسانی که در روز قیامت به واسطه¬ی اعمالشان رو سفیدند. (107/ آل-عمران) *و شهیدان که از جمله¬ی این گروه هستند. (157/ آل¬عمران) *مؤمنان و تمسک¬جویندگان به خدا نیز از رحمت او بهره¬مند خواهند شد و به راه مستقیم الهی رهنمون خواهند گردید. (175/ نساء) *و خدای دائم الرحمه پیامبری فرستاد که رحمت برای همه¬ی عالمیان است. (107/ انبیاء) *و هم¬ چنین قرآن را که برای مؤمنان هدایت و رحمت است. (77 / نمل) *و خدای دائم¬الرحمه از همسران خواست که بین خود آرامش و دوستی و مهربانی و رحمت برقرار سازند (22 / روم) *و باید از سر مهربانی بال فروتنی و رحمت برای پدر و مادر گستراند (34/ اسراء) یا دائم الرحمه! ببخشای و رحمت آور که تو بهترین مهربانانی (118 / مومنون) ما را از جانب خود رحمتی عطا کن و در کارمان برای ما رشد و تعالی فراهم ساز. (10/ کهف) ما بر خویشتن ستم کردیم، و اگر بر ما نبخشایی و به ما رحم نکنی، بی¬شک از زیانکاران خواهیم بود. (23 / اعراف) پروردگارا! دل¬های مارا پس ازآن که هدایت¬مان کردی ملغزان وما را از جانب خویش رحمتی ببخشای،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائمَ العَفو / ای صاحب عفو و بخشش دائمی إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ (آیه 60 سوره حج) همانا خدا بخشنده ی آمرزنده است . به همین دلیل: خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ (آیه 199 سوره اعراف ) عفو را پیشه کن و به نیکی فرمان بده. وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ (آیه 25 سوره شوری ) و اوست که توبه بندگان را می پذیرد و بدی های آنها را عفو می کند . ذکر"یا دائم العفو"برای کسب نورانیّت و بخشوده شدن گناهان تاثیر قابل توجهی دارد. بخصوص کسانی که توبه واستغفار کرده وبانیکی واعمال شایسته در صدد جبران اعمال گذشته خود بر می آیند.یا دائم العفو ! تو خود فرمان مان داده ای که از خطاهای دیگران در گذریم، ما نیز خود خطا کاریم ،در جاری دائمی عفو و بخششت از معاصی و گناهان تطهیرمان فرما .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الفضل / ای صاحب فضل وکرم دائمی وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ (آیه¬ی 32 سوره¬ی نساء) و از ]گنجینه ی بی پایان[ فضل خدا طلب کنید. * آنهایی که بدون بهانه¬گیری درباره¬ی مادیّات ازدواج می¬کنند، خدا با فضل خود بی¬نیازشان می¬فرماید. (32 / نور) *هم¬ چنین آنهایی که از یاد خدا غافل نمی¬شوند، نماز بپا می¬دارند، زکات می¬دهند و به قیامت عقیده دارند، از فضل خدا به زیبایی بهره¬مند خواهند شد. ( آیه37 و 38 سوره نور) *جزای مؤمنان صالح نیز از فضل خدا داده می¬شود. (45 آیه سوره روم) *اسباب الهی نیز برای تأمین رزق و روزی شکرگزارانِ درگاه حق تعالی، به خدمت فضل او در می¬آیند. (46 آیه سوره روم) *تلاوت کنندگان و عمل¬کنندگان به کتاب الهی که برپادارنده¬ی نماز و انفاق کننده در راه خدا هستند،علاوه پاداش¬شان، از فضل الهی بر آن افزوده می¬شود. (آیات29 و 30 سوره فاطر) ذکر "یا دائم الفضل" نوری دارد که دل مؤمنان صالح را برای انجام امور فوق و بهره¬مندی از فضل بی¬کران الهی، روشن و مطمئن می¬سازد. یا دائم¬الفضل! از فضل خویش بر ما تشنگان ، بی ¬امان ببار که کویر عطشناک و ترک¬خورده¬ی دل¬مان تشنه¬ترین است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دائم الُّطف / ای صاحب لطف ومحبّت دائمی خدای لطیفِ دائم الُّطف از سرمهربانی و کرم تکلیف را بر ما بندگان آسان کرده و از در لطف وسخاوت پاداش فراوان می دهد و این بخشش وعطا را با نوعی دقت و ظرافت، در رحمت همراهی می کند و زیبا ترین تجلّی محبّت خدا به بندگانش را در این لطافت رقم می زند. نور ذکر "یا دائم الُّطف " در کاهش درد ها و رنج ها بسیار مؤثر است. و غم و اندوه و غصه های انسان را سریع از بین می برد. یا دائم الُّطف! چه کسی می تواند پیشانی عشق برخاک ربوبیّت تو بساید و شیرینی عبادت تو را بچشد و دل به دیگری بسپارد؟ لطف تو به دل ما گره ای باز ناشدنی زده است . ای صاحب لطافت ومحبت دائمی !
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا دیّان / ای بسیار پاداش دهنده به خوبی ها و مجازات کننده ی بدی ها رسول خدا ( ص) فرمودند : نیکو کاری در روز قیامت کهنه نخواهد بود و خداوند دیّان ، پاداش دهنده به خوبی ها و مجازات کننده ی بدی ها است. «دیّان» کسی است که جزای برابر می دهد ، جزای گناه به عدل است ، یعنی به اندازه همان گناه ، اما خداوند متعال ، ثواب عمل صالح را به فضل می دهد ، یعنی چند برابر آن . مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (آیه160 سوره انعام) هر کس کار نیکو کند او را ده برابر آن پاداش خواهد بود و هر کس کار زشت کند جز بقدر آن کار زشت مجازات نشود و برآنها اصلاً ستم نخواهد شد . اگرکسی می خواهد صفای باطن یابد ذکر «یا دیّان» را بخواند . یا دیّان ! رفتار و کردار بد ما را از سر رحمت و کرمت ببخش و ذرّه های نیکی ما را پاداشی در خورِ مقام خویش عطا فرما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ذا الجلال و الاکرام /ای دارای بزرگی و بزرگواری و بنده نوازی وَیَبقی وَجه رَبک ذُوالجَلالِ وَالاِکرام (آیه 27 سوره الرحمن) و باقی ماند ذات پرودگارت که صاحب بزرگی و شوکت مطلق است . خداوند صاحب نعمات است. صاحب غنای مطلق و کریم و بزرگوار است . اگر کسی می خواهد گرفتاری دشوارش برطرف گردد هر روز در سجده «یا ذاالجلال و الاکرام» را بگوید و اگر به دنبال پیدا کردن بزرگی و حشمت در بین مردم و استجابت دعا است ، برذکر« « یا ذاالجلال و الاکرام» مداومت بورزد. خداوند صاحب عظمت و سر چشمه ی سخاوت است . يا ذا الجَلالِ وَ الاِكرام ! كليد رزق و بركت است. و هركس آن را تکرار کند، از جايي به وي رزق برسد كه گمان نداشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا راشد / ای رهنما و ای رشد دهنده خدای متعال رشددهنده و هدایت¬کننده بندگان مومن و صالح خویش است . وَ لکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْکُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِکُمْ وَ کَرَّهَ إِلَيْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (آیه¬ی7 سوره¬ی حجرات) خدا ایمان را محبوب شما قرار داد و آن را در دل هایتان زینت بخشید ، و کفر و بدکاری و نافرمانی را برای شما ناخوشایند ساخت ، اینان [ که دارای این ویژگی ها هستند ] هدایت یافته اند. "یا راشد" ذکر و دعایی است که با آن خدای رشد دهنده و هدایتگر را به کمک و مساعدت خود برای به کمال رسیدن می¬خوانیم. یا راشد! ای آن که بر قامت نیازهای ما جامه¬ی لطف پوشانده¬ای. نگاه سرشار از خواستنت را بر چشم های ما بدوز و به سوی هر آنچه خوبی است ، سوق¬مان ده.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا رزّاق / ای صاحب روزی و ای دهنده رزق و ای روزی دهنده هر موجود به اندازه خداوند بهترین روزی رسان است؛ ولی بازهم دانه ی موردنیاز پرنده رادرلانه اش نمی ریزد ، چرا ؟ چرا خداوند به بعضی ها کمتر رزق می دهد؟ وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَکِن يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ (آیه27 سوره شوری) اگر خدا رزق را بر بندگانش وسعت دهد ، در زمين سركشى و ستم كنند ، ولى آنچه را بخواهد به اندازه نازل مى‏كند ؛ يقيناً او به بندگانش آگاه و بيناست. پرودگار عالم به تمام موجودات به اندازه ظرفیتشان روزی می دهد. منظور از رزق چیزی است که از آن بتوان بهره برد، خواه خوردنی باشد، خواه نوشیدنی ، خواه معارف که دلهای بی غل و غش به سبب آنها زنده گردد. گفتن "یا رزّاق" به شرط انجام کارهای زیر، سببِ زیاد شدن رزق می شود: 1-داشتن 8 خصلت که در آیه 19 تا 24 سوره رعد آمده است. 2-ذکر صلوات بر خوش خلق ترین انسانها یعنی حضرت محمّد صلی الله علیه وآله 3-دوری از ربا (ربا دادن و گرفتن ) 4-هر شب با وضو بودن و یکصد بار "یا رزّاق" گفتن 5-احترام به پدر و مادر و خشنود ساختن آنها (آیه 24 سوره اسراء) 6-خوش اخلاقی با خانواده و دوستان ( آیه 35 سوره نساء) 7-مخلوط نکردن مال حلال و حرام 8-توجه کامل به ده فرمان الهی درآیات 151 و 152 سوره ی انعام یا رزّاق! روزی ما را آنقدر قرار ده که به غیر تو محتاج نشویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا رقیب / ای مراقب وناظر ما وحافظ و دیدبان إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا (آیه1 سوره نساء) قطعاً که خدا مراقب شماست. رقیب به معنی صاحب اختیار هم آمده است.رقیب نگاهدارنده ومراقب و ناظر مخلوقات است در جمیع احوال، چیزی از حالات ایشان بر او مخفی و پوشیده نیست و اختیار همه با اوست. اگر کسی بیماری طولانی دارد برای دفع خلاصی از آن اسم « یا رقیب » را بگوید. مداومت بر نام « یا رقیب» غفلت را ازدل بیرون می کند . خواندن اسم « یا رقیب» برای دفع دشمن تاثیر دارد. کسی که مرتب این ذکررا بگوید. خداوندِ رقیب ، از او و فرزندانش در مقابل حوادث، بلا یا و آفات مختلف مراقبت کرده و مواظب است تا سقوط ننمایند. یا رقیب ! ما را از شر نفس اماره خودمان و بدیهای بدخواهان حفظ فرما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سابق / ای سبقت گیرنده نام نیک و زیبایی است از خداوند به دلیل تقدمش بر هر چیزی. یا مَن سَبَقَت رَحمَتُهُ مِن غَضَبَه ای خدایی که سبقت و پیشی می¬گیرد رحمتت بر خشم و غضبت. امام علی علیه السلام می¬فرماید: با زمان همراه نبوده و از ابزار و وسایل¬شان یاری نگرفته، هستی او برتر از زمان است، وجود او بر نیستی مقدم می¬باشد و ازلیّت او را آغازی نیست. (خطبه¬ی 186 نهج¬البلاغه) و خدای سابق بندگان مومن خود را فرمان می¬دهد که آنان نیز سبقت گیرنده باشند: سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ (آیه¬ی 21 سوره¬ی حدید) به سوی آمرزش خدا سبقت بگیرید. فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ (آیه¬ی 48 سوره¬ی مائده) پس به سوی کارهای نیک از یکدیگر سبقت گیرید. وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ(آیه¬ی 32 سوره¬ی فاطر) و برخی از آنان میانه رو ، و برخی از آنان به اذن خدا در کارهای خیر[بردیگران] سبقت می گیرند. یا سابق! سِبقت رحمتِ تو بر غضبت از سر لطف بیکرانت به ما بندگان است.