1⃣آمرزش گناهان :
امام موسی کاظم(علیه السلام) می فرماید :
📋《أَدْنَى مَا یُثَابُ بِهِ زَائِرُ أَبِی عَبْدِ الله(ع) بِشَطِّ الْفُرَاتِ إِذَا عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ وَ وَلَایَتَهُ أَنْ یُغْفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ》
♦️کمترینِ آنچه از ثواب که به زائر اباعبدلله(ع) کنار نهر فرات داده می شود، آنگاه که حق و حرمت و ولایت او را بشناسد، این است که آنچه از گناهان پیش فرستاده و بعداً می فرستد (گناهان گذشته و آینده او) آمرزیده می شود.(۱)
2⃣همجواری با حضرت رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در بهشت :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ أَرَادَ أَنْ یَکُونَ فِی جِوَارِ نَبِیِّهِ وَ جِوَارِ عَلِیٍّ(ع) وَ فَاطِمَةَ(س) فَلَا یَدَعْ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ(ع)》
♦️هر کس می خواهد در جوار پیامبرش(ص) و جوار امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باشد، زیارت امام حسین(ع) را رها نکند.(۲)
3⃣خیر خواهی خداوند در او :
امام صادق(عليه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ(ع) وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ》
♦️هر كس كه خدا خيرخواه او باشد، محبت امام حسين(ع) و زيارتش را در دل او مى اندازد.(۳)
4⃣در امان ماندن از عاقّ حضرت رسول اکرم(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) :
از امام صادق(علیه السلام) سوال شد :
📋《مَا تَقُولُ فِيمَنْ تَرَكَ زِيَارَتَهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ؟》
♦️نظرتان در مورد کسی که قدرت بر زیارت امام حسین(ع) دارد و آن را ترک میکند چیست؟
امام(ع) فرمودند :
📋《إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ الله(ص) وَ عَقَّنَا》
♦️او از رسول خدا(ع) نافرمانی کرده و همچنین از ما نافرمانی کرده است.(۴)
5⃣طولانی شدن عمر :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《يَا عَبْدَ الْمَلِكِ! لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يَمُدُّ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ》
♦️ای عبدالملک! زیارت حسین بن علی(ع) را رها نکن و دوستانت را هم به آن سفارش کن که خداوند به این وسیله عمرت را طولانی میکند.(۵)
6⃣زیاد شدن رزق و روزی :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ زَارَهُ [الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع)] كَانَ اللَّهُ لَيَجْلِبُ الرِّزْقَ عَلَی الْعَبْدِ》
♦️هر کس امام حسین(ع) را زیارت کند، خداوند روزی بنده اش را تامین میکند.(۶)
7⃣سعادتمندی در هنگام حیات و ممات :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《يَا عَبْدَ الْمَلِكِ! لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يُحْيِيكَ اللَّهُ سَعِيداً وَ لَا تَمُوتُ إِلَّا سَعِيدَاً وَ يَكْتُبُكَ سَعِيدَاً》
♦️ای عبدالملک! زیارت حسین بن علی(ع) را رها نکن و دوستانت را هم به آن سفارش کن که خداوند به این وسیله آن، تا زنده هستی، سعادتمند خواهی بود و سعادتمند خواهی مُرد و نام تو را در سعادتمندان مینویسد.(۷)
8⃣آرامش یافتن و دل شاد شدن :
امام رضا(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ(ع) قَلَبَهُ اللَّهُ ثَلِجَ الْفُؤَادِ》
♦️هر كس به زيارت امام حسين(ع) برود، خداوند او را دلشاد و خرّم باز گرداند.(۸)
9⃣زائر خداوند محسوب شدن :
امام صادق(علیه السلام) فرماید :
📋《مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ》
♦️کسى که قبر حسین بن علی(ع) را زیارت کند، مانند کسى است که خدا را در عرش او زیارت نموده است.(۹)
🔟مورد استغفار حضرت فاطمه(س) واقع شدن :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ(ص) تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ》
♦️همانا حضرت فاطمه(س) دختر حضرت رسول اکرم(ص) براى زوّار قبر فرزندش حسين بن على(ع) حاضر می شود و برای گناهان آنها طلب آمرزش و مغفرت می نمايد.(۱۰)
1⃣1⃣در امان خداوند بودن :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ أَدْنَى مَا یَکُونُ لَهُ أَنَّ اللَّهَ یَحْفَظُهُ فِی نَفْسِهِ وَ أَهْلِهِ حَتَّى یَرُدَّهُ إِلَى أَهْلِهِ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ کَانَ اللَّهُ الْحَافِظَ لَهُ》
♦️همانا کمترین تأثیری که خداوند متعال برای زائر امام حسین(ع) دارد، اینکه خداوند او و خانواده و مالش را حفظ میکند تا به سوی اهل خویش برگردد و چون روز قیامت فرا رسد، خداوند حافظ او خواهد بود.(۱۱)
2⃣1⃣رفع و دفع پریشانی و ناگواری ها :
امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید :
📋《مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ(ع) فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ》
♦️شیعیان ما را به زیارت امام حسین(ع) امر کنید، زیرا که زیارتش بلاها و بدیها را دفع میکند.(۱۲)
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
3⃣1⃣محسوب نشدن ایام زیارت از عمر زائر :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ أَیَّامَ زَائِرِی الْحُسَیْنِ(ع) لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِهِمْ وَ لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِمْ》
♦️همانا ایام زیارت زائران حسین بن علی(ع) از عمرشان محسوب نگشته و جزء حیاتشان به شمار میآید.(۱۳)
4⃣1⃣ثبت نام زائر بر اعلی علیین :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَن أَتَى قَبرَ الحُسَينِ(ع) عَارِفَاً بِحَقِّهِ كَتَبَهُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ فِي أَعلَى عِلِّيِّينَ》
♦️هر کس به زیارت قبر امام حسین(ع) برود در حالی که عارف به حق او باشد، خداوند نام او را در اعلی علیین مینویسد.(۱۴)
5⃣1⃣عنایت و توجه حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) به زائرانش :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إنَّ الحُسَینَ بنَ عَلِی(ع) عِندَ رَبِّهِ عَزِّوجَلَّ یَنظُرُ إلی زُوَّارِهِ》
♦️امام حسین(ع) در نزد پروردگارش به زائرانش نظر میکند.(۱۵)
6⃣1⃣ثواب اجر شهید در رکاب امام حسین(علیه السلام) :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ(ع) أَيْ يَوْمَ عَاشُورَاءَ أَوْ بَاتَ عِنْدَهُ كَانَ كَمَنِ اسْتُشْهِدَ بَيْنَ يَدَيْهِ》
♦️هر کس روز عاشورا، قبر حسین بن علی(ع) را زیارت کند و یا نزد قبرش تا صبح بیتوته کند، مانند کسی است که نزد حضرتش شهید شده باشد.(۱۶)
7⃣1⃣رسیدن به مقام شفاعت صد نفر و نجات آنان از آتش دوزخ :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《زَائِرُ الْحُسَیْنِ(ع) مُشَفَّعٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لِمِائَةِ رَجُلٍ کُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النَّارُ مِمَّنْ کَانَ فِی الدُّنْیَا مِنَ الْمُسْرِفِینَ》
♦️زائر امام حسین(ع) شفیع صد نفر در روز قیامت می باشد، کسانی که آتش دوزخ بر ایشان واجب شده است و کسانی که در دنیا از مسرفین بودند.(۱۷)
8⃣1⃣زودتر وارد بهشت شدن :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ زُوَّارَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ يَدْخُلُونَ اَلْجَنَّةَ قَبْلَ اَلنَّاسِ بِأَرْبَعِينَ عَاماً وَ سَائِرُ اَلنَّاسِ فِي اَلْحِسَابِ وَ الْمَوْقِفِ》
♦️همانا زائرین امام حسین(ع) چهل سال قبل از مردم وارد بهشت میشوند، در حالی که دیگران هنوز در حال حسابرسی و توقف در ایستگاه های قیامت هستند.(۱۸)
9⃣1⃣میهمان سفره های نورانی در قیامت :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ عَلَى مَوَائِدِ النُّورِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ، فَلْیَکُنْ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع)》
♦️هر کس دوست دارد در روز قیامت بر سر سفرههایی از نور بنشیند، پس باید از زائرین حضرت حسین بن علی(ع) باشد.(۱۹)
0⃣2⃣هم رتبه و همراه و هم نشین با اهل بیت(علیهم السلام) در بهشت :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《..[اِنَّ] زُوَّارَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) فَیَنْطَلِقُونَ إِلَى لِوَاءِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) [يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ] فَیَکُونُونَ فِی ظِلِّهِ وَ اللِّوَاءُ فِی یَدِ عَلِیٍّ(ع) حَتَّى یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ جَمِیعاً》
♦️همانا زوّار امام حسین(ع) در روز قیامت به طرف لواء حضرت رسول اکرم(ص) رهسپار می شوند و در سایه آن قرار مى گیرند، در حالى که لواء به دست امیرالمؤمنین امام على(ع) مى باشد و بدین ترتیب به بهشت وارد مى شوند.(۲۰)
📚منابع :
۱)الکافی شیخ کلینی، ج۴، ص۵۸۲
۲)وسائل الشیعه شیخ حُرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۲۵
۳)وسائل الشيعه شیخ حرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۹۶
۴)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۸، ص۲
۵)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۸، ص۴۷
۶)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۳۳۷
۷)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۸، ص۴۷
۸)ثواب الأعمال شيخ صدوق، ص۹۰
۹)بحار الانوار مجلسی، ج۹۸، ص۷۷
۱۰)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۱۸
۱۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۳
۱۲)تهذیب الاحکام شیخ طوسی، ج۶، ص۴۲
۱۳)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۶
۱۴)وسائل الشيعه شیخ حرّ عاملی، ج۱۰، ص۳۲۴
۱۵)وسائل الشیعة شیخ حُرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۲۲
۱۶)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۷۳
۱۷)مستدرک الوسائل محدث نوری، ج۱۰، ص۲۵۳
۱۸)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۷
۱۹)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۵
۲۰)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۴۱
@AsnadolMasaeb
#سخن_علماء
🕌مقام و منزلت زیارت و گریه و روضه بر حضرت سیدالشهداء #امام_حسین_علیه_السلام در کلام علماء :👇
#فضیلت_گریه
#آداب_گریه
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴
🏴روضه سوزناک #امام_حسین_علیه_السلام با نوای #استاد_میرزا_محمدی :👆
«مادرت گفت بُنَیَّ، دل ما ریخت به هم
بردن نام تو غوغاست اباعبدالله
خواهرت گوشهی گودال تماشا میکرد
بر سر نعش تو دعواست اباعبدالله»
@AsnadolMasaeb
🔸🔶《أَلسَّلامُ عَلَى مَنْ دَفَنَهُ أَهْلُ الْقُرَى، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَن مَاتَ شَهِیدَاً عَطشَانَاً، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا اَبَا عَبْدِاللهِ الحُسَینِ(علیه السلام)》🔶🔸
✅حضرت رسول اکرم(ص) با گروهی از یارانش در نیمه سال دوم هجری به تعقیب کاروان قریش که به سر پرستی ابوسفیان عازم شام بود، تا نقطهای به نام عشیره پیش رفتند، اما اثری از کاروان قریش نیافتند.
در یکی از روزها که در عشیره بودند، حضرت اکرم(ص) بر بالین امام علی(ع) و عمار آمد.
📋《لَمَّا رَآهُ مُعَفِّرَاً وَجْهَهُ فِي اَلتُّرَابِ》
♦️حضرت(ص) دید آنان خوابیدهاند و بر سر و صورت علی(ع) خاک نشسته است.
حضرت(ص) آن دو را با مهربانی و ملاطفت بیدار کرد و خطاب به امام علی(ع) فرمود :
📋《قُمْ! يَا أَبَا تُرَابٍ!》
♦️ای ابوتراب! برخیز!(۱)
پس علی(ع) پدر خاک بود.
و فاطمه(س) مادر آب!
در روایتی از امام محمد باقر(ع) نقل شده که فرمود :
📋《جُعِلَتْ نِحْلَتُهَا مِنْ عَلِيٍّ(ع) خُمُسَ الدُّنْيَا وَ ثُلُثَيِ الْجَنَّةِ وَ جُعِلَتْ لَهَا فِي الْأَرْضِ أَرْبَعَةُ أَنْهَارٍ الْفُرَاتُ وَ نِيلُ مِصْرَ وَ نَهْرَوَانُ وَ نَهْرُ بَلْخٍ》
♦️مهریه حضرت فاطمه(س) از همسرش، یک پنجم دنیا، یک سوّم بهشت، و چهار نهر که عبارتند از : نهر فرات در عراق، نهر نیل در مصر، نهر نهروان و نهر بلخ قرار داده شد.(۲)
اما حسین(ع) نه خاک شد و نه آب خورد!
در مقاتل آمده است که؛
امام سجاد(ع) در فرمایشی ندبه کنان خطاب به پدر مظلوم خود، می فرماید :
📋《وَا اَسَفَا! عَلَيکَ يَا اَبَتَاه! تَبقِي ثَلَاثَةَ اَيَّامِِ بِلَا دَفنِِ وَ اَنتَ اَبنُ بِنتِ رَسُولِ اللهِ(ص)!》
♦️وامصيبتا! چقدر مايه ی تأسف است ای پدرم!
که جنازه ات سه روز بدون دفن، روي خاک زمين باقي ماند، با اينکه تو پسر دختر رسول خدا(ص) هستی!(۳)
با اینکه طبق روایت، نهر فرات مهریه حضرت فاطمه زهرا(س) بود، امام حسین(ع) در صحرای کربلا از مهریه مادرش ممنوع شد و تشنه لب به شهادت رسید.
در روز عاشورا، دشمن مشغول عربده های مستانه خود بود، تا جایی که در این هنگام مردی به نام عبدالله بن حصین ازدی فریاد کشید و خطاب به امام حسین(ع) گفت :
📋《يَا حُسَيْنُ(ع)! أَلَا تَنْظُرُ إِلَى الْمَاءِ كَأَنَّهُ كَبِدُ السَّمَاءِ؟!
وَ اللَّهِ لَا تَذُوقُونَ مِنْهُ قَطْرَةً وَاحِدَةً حَتَّى تَمُوتُوا عَطَشاً!》
♦️ای حسین! آیا این آب را که در صفا و زلالی بسان رنگ آسمانی است، نمی بینی؟
به خدا سوگند، که قطره ای از آن را نخواهی آشامید، تا از عطش جان دهی!(۴)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
پدر خاک! کجایی؟ پسرت خاک نشد!
مادر آب! کجایی؟ پسرت آب نخورد!
👤کریمی
📚منابع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۱۱۱
۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۳۵۱
۳)الأئمة الإثني عشر، معروف الحسنی، ج۲، ص۱۱۵
۴)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۸۷
@AsnadolMasaeb