✅شیخ طوسی می نویسد :
پس از واقعه ی کربلا، ابراهیم بن طلحه در مدینه به استقبال امام سجاد(ع) آمد و از ایشان درباره پیروز میدان کربلا پرسید.
آن حضرت(ع) در جواب فرمود :
📋《إذَا أرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ، وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأذِّنْ ثُمَّ أقِم!》
♦️اگر میخواهی بدانی چه کسی پیروز شد، موقع نماز، اذان و اقامه بگو!
(کنایه از اینکه بر پاماندن اسلام و مظاهر دین مانند نماز، دلیل بر پیروزی واقعی نهضت امام حسین(ع) است).(۱)
چون پیشتر مغیره بن شعبه به معاویه گفته بود :
📋《قَدْ بَلَغْتَ سِنّاً فَلَوْ بَسَطْتَ خَيْراً، وَ أَظْهَرْتَ عَدْلاً فَإِنَّكَ قَدْ كَبِرْتَ وَ لَوْ نَظَرْتَ إِلَى إِخْوَتِكَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ، فَوَصَلْتَ أَرْحَامَهُمْ، فَوَ اَللَّهِ مَا عِنْدَهُمْ اَلْيَوْمَ شَيْءٌ تَخَافُهُ》
♦️تو به آرزوهايت كه می خواستی، رسيدی، اكنون به عدالت رفتار كن و در حق بني هاشم خوبي كن و مطمئن باش كه خطري تو را تهديد نمي كند و اين رويه باعث می شود كه نام نيكی از تو در تاريخ باقی بماند.
معاویه در پاسخ گفت :
📋《هَيْهَاتَ مَلَكَ أَخُو تَيْمٍ فَعَدَلَ وَ فَعَلَ مَا فَعَلَ، فَوَ اَللَّهِ مَا عَدَا أَنْ هَلَكَ فَهَلَكَ ذِكْرُهُ، إِلاَّ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ أَبُو بَكْرٍ، ثُمَّ قَالَ فِي عُمَرَ وَ عُثْمَانَ مِثْلَ ذَلِكَ》
♦️هيهات! هيهات! به چه نامي اميد داشته باشم كه از من باقي بماند، ابو بكر و عمر رفتند، امروز چه مقدار از آنان نام برده مي شود؟
سپس گفت :
📋《وَ إِنْ أَخَا بَنِي هَاشِمٍ يُصَاحُ بِهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ : أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ فَأَيُّ عَمَلٍ يَبْقَى بَعْدَ هَذَا؟ لاَ أُمَّ لَكَ، لاَ وَ اَللَّهِ إِلاَّ دَفْناً دَفْناً!》
♦️اما نام پيامبر(ص) را مي بيني كه روزي پنج مرتبه در ماذنه ها برده مي شود!
اي بيچاره! بعد از نام پيامبر(ص) چه عملي و چه نامي باقي مي ماند؟
نه! به خدا سوگند! مگر آنكه اين نام محمد(ص) دفن شود!!(۲)
📚منابع:
۱)امالی شیخ طوسی، ص۶۷۷
۲)إثبات الهداة شیخ حُر عاملی، ج۳، ص۳۵۳
@AsnadolMasaeb
اسناد المصائب
🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌 🔟 بیانات #مقام_معظم_رهبری 🎙موضوع : شعری که تأثیرِ یک سخنرانی سه ساعته را دارد! ✍ادامه د
🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴
1⃣1⃣ بیانات #مقام_معظم_رهبری
🎙موضوع : هر شعری را نمیخوانیم!
@AsnadolMasaeb
🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴
2⃣1⃣ بیانات #مقام_معظم_رهبری
#اشعار_آئینی
🎙موضوع : نباید شعری در مصیبت یا مدح اهلبیت(ع) در قالب ترانه فردی دور از دین و معنویت و غرق در فساد و مادیات خوانده شود.
@AsnadolMasaeb
🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴
3⃣1⃣ بیانات #مقام_معظم_رهبری
🎙موضوع : مداحی با نیاز زمان!
#آسیب_شناسی_مداحی
#باید_و_نباید_های_مداحی
@AsnadolMasaeb
🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴
4⃣1⃣ بیانات #مقام_معظم_رهبری
🎙موضوع : شان مداح!
#آسیب_شناسی_مداحی
#باید_و_نباید_های_مداحی
@AsnadolMasaeb
🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴🕌🏴
5⃣1⃣ بیانات #مقام_معظم_رهبری
🎙موضوع : مداح عالم!
#آسیب_شناسی_مداحی
#باید_و_نباید_های_مداحی
@AsnadolMasaeb
🔸🔶《أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیبِ》🔶🔸
✅امام محمد باقر(علیه السلام) از ام سلمه نقل میکند که حضرت رسول اکرم(ص) فرمود :
📋《یُقتَلُ الحُسَینُ(ع) حِینَ یَعلُوهُ القَتِیرُ》
♦️حسین(ع) زمانی کشته میشود که سفیدی مو بر او چیره شود.(۱)
این یکی پیشگویی های حضرت رسول اکرم(ص) بود که در صحنه کربلا به وقوع پیوست.
امام حسین(ع) طبق نقل مشهور در کربلا دارای ۵۷ سال بود و مو و محاسن مبارک ایشان هم سفید شده بود.
تا جایی که یزید نانجیب نیز در شام این قضیه را اذعان داشت!
در مقاتل آمده است که؛
در شام پس از آنکه بازماندگان اهل بیت امام حسین(ع) را به مجلس یزید وارد کردند.
📋《إنَّهُ لَمَّا جِيءَ بِرَأسِ الحُسَينِ(ع) أمَرَ فَوُضِعَ بَينَ يَدَيهِ في طَستٍ مِن ذَهَبٍ، وَ جَعَلَ يَضرِبُ بِقَضِيبٍ فِي يَدِهِ عَلَى ثَنايَاهُ》
♦️هنگامى كه سر امام حسين(ع) آورده شد، یزید فرمان داد كه آن را، جلويش در تشتى از طلا گذاشتند و با چوب دستى اش شروع به زدن بر دندان هاى او كرد، در حالی که مى گفت :
📋《لَقَد أسرَعَ الشَّيبُ إلَيكَ يَا أَبَاعَبدِاللهِ(ع)!》
♦️اى ابا عبدالله! چقدر زود پير شدى؟!!(۲)
[محاسنت سفيد گشته است!]
این محاسن سفید به خون مبارک ایشان خضاب شد!
امام زمان(عج) در ناحیه مقدسه می فرماید :
📋《أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضِیبِ》
♦️سلام بر آن مَحاسنِ به خون خضاب شده!(۳)
در مقاتل هست که؛
در روز عاشورا امام حسین(ع) در لحظات شهادت خود، دعاى قربانى را خواندند و فرمودند :
📋《بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ عَلى مِلِّةِ رَسُولِ اللهِ(ص)》
♦️به نام خدا و به یارى خدا و بر آیین رسول خدا(ص)!
📋《ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى الْجُرْحِ فَلَمَّا امْتَلَأَتْ لَطَخَ بِهَا رَأْسُهُ وَ لِحْيَتِهِ》
♦️سپس حضرت(ع) دست مبارک خود بر روی جراحت گذاشت و دست خود را از خون مبارکش پر نمود و آن را به سر و محاسن خود کشید و محاسن خود را خضاب کرد.(۴)
🏴در زیارت مفجعه امام حسین(ع) آمده است :
📋《السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ دَمُهُ غُسْلُهُ وَ شَيْبَتُهُ قُطْنُهُ وَ التُّرَابُ كَافُورُهُ وَ نَسْجُ الرِّيَاحِ أَكْفَانُهُ وَ الْقَنَاةُ الْخِطِّيُّ نَعْشُهُ وَ فِي قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُهُ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا غَرِيبَ الْأَوْطَانِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا سَلِيبَ الْعُرْيَانِ وَالذَّبِيحَ الْعَطْشَانَ وَ صَاحِبَ الْمَصَائِبِ وَ الْأَحْزَانِ》
♦️سلام بر آن کسی که خونش غسل او شد و محاسنش پنبه او و خاک تربتش کافور او و تار و پود بادها کفن او و نیزه نعش و تابوت او و قلب محبّین او حرم اوست.
سلام بر تو ای غریب دور افتاده از وطن و ربوده شده عریان و ذبح شده ی عطشان و صاحب مصیبت ها و غم و اندوه ها!(۵)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
هیچ کُشته در جهان چون شه نشد
زین معمّا هیچ کس آگه نشد
هیچ تن خوابید در «ظلّ الرّماح»؟
کس کفن پوشید از «نسج الرّیاح»
یا محاسن پنبه، غسلش خون تن؟
ریگهاى گرم، کافور بدن؟
سینه، خُرد و نحر، منحور و سرش،
بر نى و در خاک و در خون، پیکرش
با تن عریان، میان آفتاب
از رگانش خون روان، چون جوى آب
هر رگش بر ریگ بنْوشتى ز خون
آیۀ «انّا الیه راجعون»
👤گیلانی
📚منابع :
۱)المعجم الکبیر طبرانی، ج۳، ص۱۰۵
۲)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۵
۳)المزار الکبیر ابن مشهدی، ص۵۰۴
۴)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۹
۵)زاد المعاد مجلسی، ص۵۱۱
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️♦️◼️♦️◼️♦️◼️♦️◼️♦️◼️
🎙 #نوحه_خوانی سوزناک در رثای #امام_حسین_علیه_السلام با نوای مرحوم کوثری :👆
آه از آن ساعتی که با تن چاک چاک
نهادی ای تشنه لب صورت خود روی خاک
تنت به سوز و گداز تو گرم راز و نیاز
سوی خیام حرم دو چشم تو مانده باز
آمده از خیمه گه خواهر غم دیده ات
دید و که شمر از جفا نشسته بر سینه ات
گفت و بده مهلتی تا برسم بر سرش
برادرم تشنه است مبر سر از پیکرش
آه از آن ساعتی که با تن چاک چاک
نهادی ای تشنه لب صورت خود روی خاک
#روضه_خوانی
#پیر_غلامان
#روضه_خوانی_علماء
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ «حُبُّ الحُسَینِ(ع) یَجمَعُنَا»
📎 #اربعین
📎 #اربعین_حسینی
📎 #امام_حسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
اسناد المصائب
8⃣3⃣1⃣هشتم صفر سال ۶۱ هجری قمری کاروان #اسرای_کربلا شام را به قصد مدینه ترک کردند!👇 #وقایع_شام #روز
9⃣3⃣1⃣بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری، رسیدن کاروان #اسرای_کربلا به کربلا!👇
✅سيد بن طاووس می نویسد :
راوی می گوید :
📋《وَ لَمَّا رَجَعَ نِسَاءُ الْحُسَیْنِ(ع) وَ عِیَالُهُ مِنَ الشَّامِ وَ بَلَغُوا الْعِرَاقَ قَالُوا لِلدَّلِیلِ : مُرَّ بِنَا عَلَى طَرِیقِ کَرْبَلَاءَ!》
♦️هنگامی که کاروان اهل بیت امام حسین(ع) و اسرای کربلا از شام برگشتند، هنگام رسیدن به عراق به راهنمای کاروان گفتند :
ما را از راه کربلا ببر! و او نیز چنین کرد.(۱)
#اربعین_حسینی
#روز_شمار_عاشورا
📚منبع :
۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۴
@AsnadolMasaeb
اسناد المصائب
9⃣3⃣1⃣بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری، رسیدن کاروان #اسرای_کربلا به کربلا!👇 ✅سيد بن طاووس می نویسد : راو
0⃣4⃣1⃣بیستم صفر سال ۶۱ هجری قمری، رسیدن کاروان #اسرای_کربلا به کربلا!👇
#روز_شمار_عاشورا
@AsnadolMasaeb
📋《فَوَصَلُوا إِلَى مَوْضِعِ الْمَصْرَعِ فَوَجَدُوا جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيَّ رَحِمَهُ اللَّهُ وَجَمَاعَةً مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَرِجَالًا مِنْ آلِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) قَدْ وَرَدُوا لِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(ع) فَوَافَوْا فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ وَ تَلَاقَوْا بِالْبُكَاءِ وَالْحُزْنِ وَاللَّطْمِ وَأَقَامُوا الْمَآتِمَ الْمُقْرِحَةَ لِلْأَكْبَادِ》
♦️پس اهل بيت(ع) وقتی به قتلگاه رسيدند، جابر بن عبدالله انصارى و جمعى از بنى هاشم و مردانى از آنها را يافتند كه براى زيارت قبر حسين(ع) فرا رسيده بودند، همگان در يك زمان به عزادارى و نوحه سرايى پرداختند و سوگوارى جگرسوزى بر پا نمودند، و زنان آن آبادى نيز با ايشان به عزادارى پرداختند و چند روز در كربلا اقامت كردند.
📋《وَ اجْتَمَعَ إِلَیْهِمْ نِسَاءُ ذَلِکَ السَّوَادِ فَأَقَامُوا عَلَى ذَلِکَ أَیَّاماً》
♦️و زنان آن آبادى نیز با ایشان به عزادارى پرداختند و چند روز در کربلا اقامت کردند.(۶)
📚منبع :
۶)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۴
@AsnadolMasaeb