3⃣در هر دو مجلس، برخی حضّار مجلس معترض شدند!👇
🔰در کوفه :
👤شیخ مفید(۴۱۳ق) می نویسد :
زيد بن ارقم صحابی رسول اکرم(ص) در مجلس عبیدالله بن زیاد، در کنار عبیدالله نشسته بود که وقتی صحنه جسارت به سر مقدس امام حسین(علیه السلام) را ديد، به او گفت :
«ارْفَعْ قَضِيبَكَ عَنْ هَاتَيْنِ الشَّفَتَيْنِ فَوَ اللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ لَقَدْ رَأَيْتُ شَفَتَيْ رَسُولِ اللَّهِ(ص) عَلَيْهِمَا مَا لَا أُحْصِيهِ كَثْرَةً تُقَبِّلُهُمَا»
♦️چوبت را از اين دو لب بردار! زيرا به خدایى كه جز او معبودى نيست، همانا بارها ديدم لبان مبارک حضرت رسول اکرم(ص) را كه بر اين لبها بود و بسیار آن ها را می بوسید.
سپس زید به گريه افتاد و مجلس عبیدالله را ترک کرد و به خانه اش رفت.(۱)
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔰در شام :
👤خوارزمی(۵۶۸ق) می نویسد :
هنگام ورود اسراء به مجلس یزید و جسارت یزید به سر مقدس امام حسین(علیه السلام) «ابوبرزه اسلمی» صحابی حضرت رسول اکرم(ص) با دیدن آن صحنه، طاقت نیاورد و فریاد زد :
«وَيْحَكَ يَا يَزِيدُ! أَ تَنْكُتُ بِقَضِيبِكَ ثَغْرَ الْحُسَيْنِ(ع) ابْنِ فَاطِمَةَ(س)؟
أَشْهَدُ لَقَدْ رَأَيْتُ النَّبِيَّ(ص) يَرْشُفُ ثَنَايَاهُ وَ ثَنَايَا أَخِيهِ الْحَسَنِ(ع) وَ يَقُولُ أَنْتُمَا سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَقَتَلَ اللَّهُ قَاتِلَكُمَا وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِيراً»
♦️ای یزید! وای بر تو! آیا با چوب خیزران به دندانهای حسین(علیه السلام) می زنی؟
با چشمان خودم دیدم که رسول اکرم(ص) دندانهای حسین(علیه السلام) و برادرش حسن(علیه السلام) را می مکید و می بوسید و به ایشان می فرمود : شما دو فرزندم، آقای جوانان اهل بهشت هستید، خداوند لعنت کند و بکشد قاتل هر دوی شما را و جهنم را برای او آماده کند و جهنم چه بد منزلگاهی است؟!(۲)
#وقایع_کوفه
#وقایع_شام
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۴
۲)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۵۷
@AsnadolMasaeb
4⃣در هر دو مجلس #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها با آنان جواب دندان شکن داد!👇
🔰در کوفه :
👤سید بن طاووس(۶۶۴ق) می نویسد :
ابن زیاد در مجلس کوفه از حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) پرسید :
«كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟»
رفتار خدا با برادر و خاندان خود را چگونه دیدی؟
زینب کبری(سلام الله علیها) جواب داد :
«مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلًا! هَؤُلَاءِ قَوْمٌ كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْقَتْلَ فَبَرَزُوا إِلى مَضاجِعِهِمْ وَ سَيَجْمَعُ اللَّهُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ فَتُحَاجُّ وَ تُخَاصَمُ فَانْظُرْ لِمَنْ يَكُونُ الْفَلْجُ يَوْمَئِذٍ هَبَلَتْكَ أُمُّكَ يَا ابْنَ مَرْجَانَةَ!»
♦️من جز خير و زيبايى چيزى نديدم، اينان افرادى بودند كه خداوند مقام شهادت را سرنوشتشان ساخت، از اين رو داوطلبانه به خوابگاههاى خود شتافتند، به زودى خداوند بين آنان و تو را جمع كند، تا تو را به محاكمه بكشد، اكنون بنگر در آن دادگاه و محاكمه، چه كسى پيروز و چه كسى درمانده است؟
مادرت به عزايت بنشيند اى پسر مرجانه!(۱)
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔰در شام :
👤علامه مجلسی(۱۱۱۰ق) می نویسد :
حضرت زینب(سلام الله علیها) خطاب به یزید فرمود :
«یَابنَ الطُلَقَاء! اَ مِنَ العَدلِ يَابن الطُّلقاءِ تَخديرُكَ حَرائِرِك وَ اماءَكَ وَسُوقُك بَناتِ رَسُولِ اللهِ(ص) سَبايَا؟
قَد هَتكْتَ سُتورَهَنَّ وَ ابْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الأعْداءُ مِن بَلَدٍ الى بَلَدٍ وَ يَسْتَشرِفْهُنَّ اهْلُ المناهِلِ وَالمعاقِلِ وَ يَتَصَفَّحُ وُجوهَهُنَّ القريبُ والبعيد!»
♦️ای پسر آزاده شده ی پدرم! آيا اين از عدالت است كه همسران و كنيزانِ خودت را در پشت پردهها قرار دادهاى، ولى دختران رسول خدا(ص) را به عنوان اسير، روانه كردهاى، پردههاى حرمت آنان را دريده، چهرههايشان را آشكار ساخته و زير سلطه دشمنان از شهرى به شهرى مي گردانى، آنگونه كه مردم شهرها و آبادىها و قلعهها و بيابانها به آنان مي نگرند و دور و نزديك، چهره آنان را تماشا می كنند؟(۲)
#وقایع_کوفه
#وقایع_شام
📚منابع :
۱)اللهوف ابن طاووس، ص۱۶۰
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۴
@AsnadolMasaeb
5⃣در هر دو مجلس #امام_سجاد_علیه_السلام نیز با آنان به مجادله پرداخت!👇
🔰در کوفه :
👤شیخ مفید(۴۱۳ق) می نویسد :
عبیدالله پس از شنیدن جواب های دندان شکن حضرت زینب(س) رو کرد به امام سجاد(ع) و گفت : تو کیستی؟
امام سجاد(ع) فرمود : من علی بن حسینم!
عبیدالله گفت :
«أَ لَيْسَ قَدْ قَتَلَ اللَّهُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ(ع)؟»
آیا خداوند در کربلا علی پسر حسین(علیه السلام) را نکشت؟
امام سجاد(علیه السلام) فرمود :
«قَدْ كَانَ لِي أَخٌ يُسَمَّى عَلِيّاً قَتَلَهُ النَّاسُ»
من برادری به نام علی داشتم که مردم او را کشتند.
عبیدالله گفت : بلکه او را خدا کشت.
امام سجاد(علیه السلام) فرمود :
«اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها»
خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض می کند.
در این هنگام ابن زیاد خشمگین شد و گفت : آیا تو جرات حاضرجوابی در مقابل گفتار مرا داری؟
سپس دستور قتل امام سجاد(علیه السلام) را داد.(۱)
آنگاه امام سجاد(ع) رو کرد به ابن زياد و فرمود :
«أَبِالْقَتْلِ تُهَدِّدُني يَابْنَ زِياد؟ أَما عَلِمْتَ أَنَّ الْقَتْلَ لَنا عادَةٌ وَ كَرامَتَنَا الشَّهادَةُ»
♦️اى پسر زياد! آيا ما را با قتل تهديد مى كنى؟ مگر نمى دانى كه كشته شدن در راه خدا، عادت [ديرين] ما و شهادت، مايه كرامت و افتخار ماست.(۲)
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔰در شام :
👤ابن اعثم کوفی(۳۱۴ق) می نویسد :
امام سجاد(علیه السلام) در مجلس یزید، بلند شد و پیش روی یزید قرار گرفت و در شعری، خطاب به او فرمود :
«لَا تَطمَعُوا أَن تُهِینُونا وَ نُکرِمُکُم
وَاِن نَکُفَّ الأَذَی عَنکُم وَ تُؤذُونَا
فَاللهُ یَعلَمُ أنَّا لا نُحِبُّکُم
وَ لَانَلُومُکُم أَن لَم تُحِبُّونَا»
♦️انتظار نداشته باشید که وقتی شما ما را خوار میکنید، ما شما را گرامی بداریم؛ هنگامی که شما آزارمان میدهید، ما از آزار شما خود داری ورزیم.
خدا میداند که ما شما را دوست نداریم و از اینکه شما نیز ما را دوست نمیدارید، سرزنشتان نمیکنیم.(۳)
#وقایع_کوفه
#وقایع_شام
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۶
۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۶۰
۳)الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۵، ص۱۳۱
@AsnadolMasaeb
6⃣در هر دو مجلس #امام_سجاد_علیه_السلام به قتل تهدید شد!👇
🔰در کوفه :
👤شیخ مفید(۴۱۳ق) می نویسد :
عبیدالله بن زیاد گفت :
«اذْهَبُوا بِهِ فَاضْرِبُوا عُنُقَهُ»
♦️علی بن حسین(علیه السلام) را ببرید و گردنش را بزنید.(۱)
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔰در شام :
👤مسعودی(۳۴۶ق) می نویسد :
«فَشَاوَرَ يَزِيدُ جُلَسَاءَه فِي أَمرِه، فَأشَارَوا بِقَتلِهِ»
♦️یزید در مورد امام سجاد(علیه السلام) با مشاورین خود مشورت کرد، که همگی رای بر کشتن ایشان دادند!(۲)
#وقایع_کوفه
#وقایع_شام
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۶
۲)اثبات الوصية مسعودی، ص۱۷۱
@AsnadolMasaeb
7⃣در هر دو مجلس #امام_سجاد_علیه_السلام در غل و زنجیر بود!👇
🔰در کوفه :
👤محمد بن جریر طبری(۳۱۰ق) می نویسد :
«إِنَّ عُبَيدَ اللهِ أَمَرَ بِعَلِىِّ بنِ الحُسَينِ(ع) فَغُلَّ بِغُلٍّ إِلَى عُنُقِهِ»
♦️عبيد الله بن زياد، دستور داد تا على بن حسين(علیه السلام) را تا گردن در غل و زنجیر كنند.(۱)
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔰در شام :
👤علی بن ابراهیم قمی(۳۰۷ق) می نویسد :
«كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) مُقَيَّدَاً مَغْلُولًا»
♦️امام سجاد(علیه السلام) در غُل و زنجیر بود.(۲)
#وقایع_کوفه
#وقایع_شام
📚منابع :
۱)تاريخ الطبری، ج۴، ص۳۵۲
۲)تفسیر قمی، ج۲، ص۳۵۳
@AsnadolMasaeb
8⃣در هر دو شهر #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها خطبه خواندند!👇
🔰در کوفه :
👤طبرسی(۵۴۸ق) می نویسد :
حِذْيَم بن شريك اسدى مى گويد؛ در کوفه دیدم که زينب دختر على(ع) برای کوفیان خطبه مى خواند.
«لَمْ أَرَ وَ اللَّهِ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تَنْطِقُ وَ تُفْرِغُ عَلَى لِسَانِ عَلِيٍّ(ع)»
♦️هرگز زنى را سخن ورتر و زبان آورتر از او نديدم.
گويا زبان على(علیه السلام) در كام اوست و با زبان اميرالمومنین(علیه السلام) سخن مى گويد.(۱)
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔰در شام :
👤سید ابن طاووس(۶۶۴ق) می نویسد :
هنگامی که یزید به راس مبارک امام حسین(علیه السلام) اهانت کرد و آن اشعار کفر را خواند، سپس؛
«فَقَامَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع) فَقَالَتْ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ صَدَقَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ..»
♦️زینب کبری(س) ایستاد و این چنین خطبه ای خواند.(۲)
#وقایع_کوفه
#وقایع_شام
📚منابع :
۱)الاحتجاج شیخ طبرسی، ج۲، ص۳۰۵
۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۸۱
@AsnadolMasaeb
9⃣در هر دو شهر سر مبارک #امام_حسین_علیه_السلام بر بالای نیزه قرآن تلاوت کرد!👇
🔰در کوفه :
👤شیخ مفید(۴۱۳ق) می نویسد :
زید بن ارقم می گوید :
«مُرَّ بِهِ عَلَيَّ وَ هُوَ عَلَى رُمْحٍ وَ أَنَا فِي غُرْفَةٍ لِي فَلَمَّا حَاذَانِي سَمِعْتُهُ يَقْرَأُ :
[أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبَاً؟]
فَقَفَّ وَ اللَّهِ شَعْرِي وَ نَادَيْتُ : رَأْسُكَ وَ اللَّهِ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) أَعْجَبُ وَ أَعْجَبُ!»
♦️در آن روز من در میان غرفه نشسته بودم، هنگامی که سر بریده امام حسین(علیه السلام) که بر فراز نیزه جا داشت، از برابرم گذشت، شنیدم آیه سوره کهف را قرائت میفرمود : آیا خیال کرده که پیشآمد یاران کهف و رقیم از گزارشات ما شگفتآورتر است؟
به خدا سوگند! به مجردی که این آیه را از آن سر بریده نورانی شنیدم، موی بر اندامم راست شد و عرض کردم :
به خدا سوگند! سر بریده شما ای فرزند رسول خدا(ص)، شگفت آورتر از پیش آمد اصحاب کهف است.(۱)
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔰در شام :
👤قطبالدین راوندی(۵۷۳ق) می نویسد :
منهال بن عمرو می گوید :
«أَنَا وَ اَللَّهِ رَأَيْتُ رَأْسَ اَلْحُسَيْنِ(ع) حِينَ حُمِلَ وَ أَنَا بِدِمَشْقَ وَ بَيْنَ يَدَيْهِ رَجُلٌ يَقْرَأُ اَلْكَهْفَ حَتَّى بَلَغَ قَوْلَهُ :
[أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحٰابَ اَلْكَهْفِ وَ اَلرَّقِيمِ كٰانُوا مِنْ آيٰاتِنٰا عَجَباً؟]
فَأَنْطَقَ اَللَّهُ اَلرَّأْسَ بِلِسَانٍ ذَرِبٍ ذَلِقٍ فَقَالَ أَعْجَبُ مِنْ أَصْحَابِ اَلْكَهْفِ قَتْلِي وَ حَمْلِي»
♦️به خدا سوگند! من در دمشق دیدم که سر مطهر امام حسین(علیه السلام) را بر سر نیزه کرده بودند و مردی پیش روی سر مبارک، سوره کهف را میخواند.
همین که به این آیه رسید :
«أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا»
ناگهان سر مطهر اباعبدالله(علیه السلام) به قدرت خدا سخن گفت و به زبان فصیح و شیوا، فرمود : ماجرای من از قصه اصحاب کهف شگفتانگیزتر است.(۲)
#وقایع_کوفه
#وقایع_شام
📚منابع :
۱)الإرشاد شيخ المفيد، ج۲، ص۱۱۸
۲)الخرائج والجرائح راوندی، ج۲، ص۵۷۷
@AsnadolMasaeb
🔟بعد از اتمام هر دو مجلس[کوفه و شام]، #اسرای_کربلا به زندان انتقال داده شدند!👇
🔰در کوفه :
👤شیخ صدوق(۳۸۱ق) می نویسد :
«[أَمَرَ] اِبْنُ زِيَادٍ بِرَدِّهِمْ إِلَى اَلسِّجْنِ»
♦️ابن زیاد دستور داد تا اسرای کربلا را در زندان کوفه، زندانی کنند.(۱)
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
🔰در شام :
👤شیخ صدوق(۳۸۱ق) می نویسد :
«ثُمَّ إِنَّ يَزِيدَ لَعَنَهُ اللَّهُ أَمَرَ بِنِسَاءِ الْحُسَيْنِ(ع) فَحُبِسْنَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ(ع) فِي مَحْبِسٍ»
♦️یزید دستور داد، خانواده ی امام حسین(علیه السلام) را با امام سجاد(علیه السلام) زندانی کردند.(۲)
#وقایع_کوفه
#وقایع_شام
📚منابع :
۱)أمالی شيخ صدوق، ص۲۳۰
۲)أمالی شیخ صدوق، ص۱۶۸
@AsnadolMasaeb
📜روایاتی در برکات زیارت امام #امام_حسین_علیه_السلام در دنیا و آخرت :👇
#فضیلت_زیارت
#برکات_زیارت
#فضیلت_گریه
#فضیلت_عزاداری
@AsnadolMasaeb
1⃣آمرزش گناهان :
امام موسی کاظم(علیه السلام) می فرماید :
📋《أَدْنَى مَا یُثَابُ بِهِ زَائِرُ أَبِی عَبْدِ الله(ع) بِشَطِّ الْفُرَاتِ إِذَا عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ وَ وَلَایَتَهُ أَنْ یُغْفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ》
♦️کمترینِ آنچه از ثواب که به زائر اباعبدلله(ع) کنار نهر فرات داده می شود، آنگاه که حق و حرمت و ولایت او را بشناسد، این است که آنچه از گناهان پیش فرستاده و بعداً می فرستد (گناهان گذشته و آینده او) آمرزیده می شود.(۱)
2⃣همجواری با حضرت رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در بهشت :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ أَرَادَ أَنْ یَکُونَ فِی جِوَارِ نَبِیِّهِ وَ جِوَارِ عَلِیٍّ(ع) وَ فَاطِمَةَ(س) فَلَا یَدَعْ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ(ع)》
♦️هر کس می خواهد در جوار پیامبرش(ص) و جوار امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باشد، زیارت امام حسین(ع) را رها نکند.(۲)
3⃣خیر خواهی خداوند در او :
امام صادق(عليه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ(ع) وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ》
♦️هر كس كه خدا خيرخواه او باشد، محبت امام حسين(ع) و زيارتش را در دل او مى اندازد.(۳)
4⃣در امان ماندن از عاقّ حضرت رسول اکرم(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) :
از امام صادق(علیه السلام) سوال شد :
📋《مَا تَقُولُ فِيمَنْ تَرَكَ زِيَارَتَهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ؟》
♦️نظرتان در مورد کسی که قدرت بر زیارت امام حسین(ع) دارد و آن را ترک میکند چیست؟
امام(ع) فرمودند :
📋《إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ الله(ص) وَ عَقَّنَا》
♦️او از رسول خدا(ع) نافرمانی کرده و همچنین از ما نافرمانی کرده است.(۴)
5⃣طولانی شدن عمر :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《يَا عَبْدَ الْمَلِكِ! لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يَمُدُّ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ》
♦️ای عبدالملک! زیارت حسین بن علی(ع) را رها نکن و دوستانت را هم به آن سفارش کن که خداوند به این وسیله عمرت را طولانی میکند.(۵)
6⃣زیاد شدن رزق و روزی :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ زَارَهُ [الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع)] كَانَ اللَّهُ لَيَجْلِبُ الرِّزْقَ عَلَی الْعَبْدِ》
♦️هر کس امام حسین(ع) را زیارت کند، خداوند روزی بنده اش را تامین میکند.(۶)
7⃣سعادتمندی در هنگام حیات و ممات :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《يَا عَبْدَ الْمَلِكِ! لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ مُرْ أَصْحَابَكَ بِذَلِكَ يُحْيِيكَ اللَّهُ سَعِيداً وَ لَا تَمُوتُ إِلَّا سَعِيدَاً وَ يَكْتُبُكَ سَعِيدَاً》
♦️ای عبدالملک! زیارت حسین بن علی(ع) را رها نکن و دوستانت را هم به آن سفارش کن که خداوند به این وسیله آن، تا زنده هستی، سعادتمند خواهی بود و سعادتمند خواهی مُرد و نام تو را در سعادتمندان مینویسد.(۷)
8⃣آرامش یافتن و دل شاد شدن :
امام رضا(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ(ع) قَلَبَهُ اللَّهُ ثَلِجَ الْفُؤَادِ》
♦️هر كس به زيارت امام حسين(ع) برود، خداوند او را دلشاد و خرّم باز گرداند.(۸)
9⃣زائر خداوند محسوب شدن :
امام صادق(علیه السلام) فرماید :
📋《مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ》
♦️کسى که قبر حسین بن علی(ع) را زیارت کند، مانند کسى است که خدا را در عرش او زیارت نموده است.(۹)
🔟مورد استغفار حضرت فاطمه(س) واقع شدن :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ(ص) تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ》
♦️همانا حضرت فاطمه(س) دختر حضرت رسول اکرم(ص) براى زوّار قبر فرزندش حسين بن على(ع) حاضر می شود و برای گناهان آنها طلب آمرزش و مغفرت می نمايد.(۱۰)
1⃣1⃣در امان خداوند بودن :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ أَدْنَى مَا یَکُونُ لَهُ أَنَّ اللَّهَ یَحْفَظُهُ فِی نَفْسِهِ وَ أَهْلِهِ حَتَّى یَرُدَّهُ إِلَى أَهْلِهِ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهِ کَانَ اللَّهُ الْحَافِظَ لَهُ》
♦️همانا کمترین تأثیری که خداوند متعال برای زائر امام حسین(ع) دارد، اینکه خداوند او و خانواده و مالش را حفظ میکند تا به سوی اهل خویش برگردد و چون روز قیامت فرا رسد، خداوند حافظ او خواهد بود.(۱۱)
2⃣1⃣رفع و دفع پریشانی و ناگواری ها :
امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید :
📋《مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ(ع) فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ》
♦️شیعیان ما را به زیارت امام حسین(ع) امر کنید، زیرا که زیارتش بلاها و بدیها را دفع میکند.(۱۲)
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
3⃣1⃣محسوب نشدن ایام زیارت از عمر زائر :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ أَیَّامَ زَائِرِی الْحُسَیْنِ(ع) لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِهِمْ وَ لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِمْ》
♦️همانا ایام زیارت زائران حسین بن علی(ع) از عمرشان محسوب نگشته و جزء حیاتشان به شمار میآید.(۱۳)
4⃣1⃣ثبت نام زائر بر اعلی علیین :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَن أَتَى قَبرَ الحُسَينِ(ع) عَارِفَاً بِحَقِّهِ كَتَبَهُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ فِي أَعلَى عِلِّيِّينَ》
♦️هر کس به زیارت قبر امام حسین(ع) برود در حالی که عارف به حق او باشد، خداوند نام او را در اعلی علیین مینویسد.(۱۴)
5⃣1⃣عنایت و توجه حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) به زائرانش :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إنَّ الحُسَینَ بنَ عَلِی(ع) عِندَ رَبِّهِ عَزِّوجَلَّ یَنظُرُ إلی زُوَّارِهِ》
♦️امام حسین(ع) در نزد پروردگارش به زائرانش نظر میکند.(۱۵)
6⃣1⃣ثواب اجر شهید در رکاب امام حسین(علیه السلام) :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ(ع) أَيْ يَوْمَ عَاشُورَاءَ أَوْ بَاتَ عِنْدَهُ كَانَ كَمَنِ اسْتُشْهِدَ بَيْنَ يَدَيْهِ》
♦️هر کس روز عاشورا، قبر حسین بن علی(ع) را زیارت کند و یا نزد قبرش تا صبح بیتوته کند، مانند کسی است که نزد حضرتش شهید شده باشد.(۱۶)
7⃣1⃣رسیدن به مقام شفاعت صد نفر و نجات آنان از آتش دوزخ :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《زَائِرُ الْحُسَیْنِ(ع) مُشَفَّعٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لِمِائَةِ رَجُلٍ کُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النَّارُ مِمَّنْ کَانَ فِی الدُّنْیَا مِنَ الْمُسْرِفِینَ》
♦️زائر امام حسین(ع) شفیع صد نفر در روز قیامت می باشد، کسانی که آتش دوزخ بر ایشان واجب شده است و کسانی که در دنیا از مسرفین بودند.(۱۷)
8⃣1⃣زودتر وارد بهشت شدن :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ زُوَّارَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ يَدْخُلُونَ اَلْجَنَّةَ قَبْلَ اَلنَّاسِ بِأَرْبَعِينَ عَاماً وَ سَائِرُ اَلنَّاسِ فِي اَلْحِسَابِ وَ الْمَوْقِفِ》
♦️همانا زائرین امام حسین(ع) چهل سال قبل از مردم وارد بهشت میشوند، در حالی که دیگران هنوز در حال حسابرسی و توقف در ایستگاه های قیامت هستند.(۱۸)
9⃣1⃣میهمان سفره های نورانی در قیامت :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ عَلَى مَوَائِدِ النُّورِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ، فَلْیَکُنْ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع)》
♦️هر کس دوست دارد در روز قیامت بر سر سفرههایی از نور بنشیند، پس باید از زائرین حضرت حسین بن علی(ع) باشد.(۱۹)
0⃣2⃣هم رتبه و همراه و هم نشین با اهل بیت(علیهم السلام) در بهشت :
امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《..[اِنَّ] زُوَّارَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) فَیَنْطَلِقُونَ إِلَى لِوَاءِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) [يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ] فَیَکُونُونَ فِی ظِلِّهِ وَ اللِّوَاءُ فِی یَدِ عَلِیٍّ(ع) حَتَّى یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ جَمِیعاً》
♦️همانا زوّار امام حسین(ع) در روز قیامت به طرف لواء حضرت رسول اکرم(ص) رهسپار می شوند و در سایه آن قرار مى گیرند، در حالى که لواء به دست امیرالمؤمنین امام على(ع) مى باشد و بدین ترتیب به بهشت وارد مى شوند.(۲۰)
📚منابع :
۱)الکافی شیخ کلینی، ج۴، ص۵۸۲
۲)وسائل الشیعه شیخ حُرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۲۵
۳)وسائل الشيعه شیخ حرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۹۶
۴)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۸، ص۲
۵)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۸، ص۴۷
۶)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۳۳۷
۷)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۸، ص۴۷
۸)ثواب الأعمال شيخ صدوق، ص۹۰
۹)بحار الانوار مجلسی، ج۹۸، ص۷۷
۱۰)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۱۸
۱۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۳
۱۲)تهذیب الاحکام شیخ طوسی، ج۶، ص۴۲
۱۳)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۶
۱۴)وسائل الشيعه شیخ حرّ عاملی، ج۱۰، ص۳۲۴
۱۵)وسائل الشیعة شیخ حُرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۲۲
۱۶)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۷۳
۱۷)مستدرک الوسائل محدث نوری، ج۱۰، ص۲۵۳
۱۸)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۷
۱۹)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۳۵
۲۰)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۴۱
@AsnadolMasaeb
#سخن_علماء
🕌مقام و منزلت زیارت و گریه و روضه بر حضرت سیدالشهداء #امام_حسین_علیه_السلام در کلام علماء :👇
#فضیلت_گریه
#آداب_گریه
@AsnadolMasaeb