✍پاسخ :
امام جعفر صادق(علیه السلام) فرمودند :
«مَن بَکَی أََو أَبکَی أَو تَبَاکَی فِی مُصِیبَةِ الحُسَینِ(ع) حُرِّمَت جَسَدُهُ عَلَی النَّارِ وَ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ»
هرکس در مصیبت امام حسین(ع) بگرید یا بگریاند و یا خود را به حالت گریه بزند؛ جسدش بر آتش حرام شده و بهشت بر او واجب می گردد.(۱)
در روایتی دیگر آمده است که؛
حضرت موسی(ع) در طی مناجاتی با پروردگار، به خداوند متعال عرض کرد :
«یَا رَبِّ! وَ مَا الْعَاشُورَاءُ؟»
پروردگارا! عاشورا چیست؟
خداوند متعال فرمود :
«الْبُکَاءُ وَ التَّبَاکِی عَلَى سِبْطِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ الْمَرْثِیَةُ وَ الْعَزَاءُ عَلَى مُصِیبَةِ وُلْدِ الْمُصْطَفَى»
گریه کردن و خود را به گریه درآوردن بر نوه حضرت محمّد(ص)، و مرثیه و عزاداری بر مصیبت فرزند پیامبر اکرم(ص).(۲)
اینجا، چنین شبهه ای از واژه ی «تباکی» بر می آید که در نگاه ظاهری و ابتدایی، این تباکی خود نوعی «ریا» تلقی می شود، در حالی که این برداشت صحیح نیست.
منشأ این برداشت، بد معنا کردن واژه ی «تباکی» است؛ چرا که تباکی یعنی این که شخص حالت خود را شبیه کسی کند که گریه می کند و سرش را پایین اندازد، به گونه ای که علایم رقّت قلب و تأثّر و غم در او ظاهر شود.
در لغت به چنین حالتی، «تکلّفُ البُکاء» (گریه از روی تکلّف و سختی یا خود را به گريه درآوردن) می گویند.
همان طور که از معنای تباکی فهمیده می شود، هیچ صراحتی در ریا ندارد؛ چون عزادار می تواند این حالت تباکی را برای خود ایجاد کند، برای این که به ثواب گریه برسد و بهره ای از مجلس عزاداری امام حسین(ع) برده باشد.
و این اصل در دیگر عبادات نیز جاری است؛ همان طور که پیامبر اکرم(ص) می فرماید :
«إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ»
همانا عمل ها به نیت هاست.(۳)
یعنى اصل در عمل نیت است و ثواب و عقاب بر آن مترتّب مى شود.
پس، نمی توان گفت چون در تباکی معنای تظاهر نهفته است، هر تظاهری ریا محسوب می شود.
عزادار می تواند حالت تباکی را برای خود ایجاد کند؛ برای این که به ثواب گریه برسد و بهره ای از مجلس عزاداری امام حسین(ع) برده باشد و این حالت را همانند عبادات دیگر برای تقرّب به خدا و رضای او انجام دهد.
به دیگر سخن؛
تباکی یک عمل عبادی است که از انسان صادر می شود که اگر قربةً الی الله و با در نظر داشتن رضایت او انجام گیرد، به ثواب آن می رسد، اما اگر برای نیّت غیر الهی و جلب توجّه مردم انجام دهد، این کار او باطل است.
تباکی پایین ترین حالتی است که در عزاداری امام حسین(ع) اتفاق می افتد و در گریه هم خلاصه نمی شود، شاید پوشیدن لباس مشکی و برپایی تکایا و سیاه پوش کردن مساجد و حسینیه ها و گرفتن حالت گریه در مراسم عزاداری مصداق های متفاوت این عمل باشد.
پس یکی از حرف ها و تفسیر های نادرست که درباره عزاداری امام حسین(ع) گفته شده، ریا در گریه کردن بر مصائب آن حضرت(ع) است.
📚منابع :
۱)امالی شیخ مفید، ص۱۰۳
۲)مستدرک الوسائل محدث نوری، ج۱۰، ص۳۱۹
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۱۷، ص۲۱۰
╭────────────╮
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
╰────────────╯
✅امام موسی صدر :
«در هیئتی که دغدغه ی مبارزه با اسرائیل نباشد؛ شمر هم سینه می زند!»
✊مرگ بر اسرائیل✊
🇱🇧🇾🇪🇮🇷زنده باد مقاومت🇮🇶🇸🇾🇵🇸
📎 #غزه
📎 #فلسطین
📎 #طوفان_الاقصی
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
🌐 #رسام
🌐 #تبلیغ_نوین
┏━━ °•📚•°━━┓
@hozerasam
┗━━ °•✍•°━━┛
🔹🔷《اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَا مُحسِنَ بنَ عَلیِّ(علیهما السّلام)》🔷🔹
✅دومین شهید از خاندان اهلبیت(سلام الله علیهم) بعد از حضرت رسول اکرم(ص) حضرت محسن(ع) است.
امام جعفر صادق(ع) می فرماید :
📋《أَوَّلُ مَنْ يُحْكَمُ فِيهِ مُحَسِّنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع)》
♦️اولین جنایتی که در روز قیامت به آن حکم داده خواهد شد، کشته شدن محسن بن علی(ع) است.(۱)
«ابن قولویه قمی»(۳۶۹ق) می نویسد :
شبی که حضرت رسول اکرم(ص) به سفر «معراج» رفتند، از ایشان خواسته شد تا در مورد سه امتحان الهی صبر پیشه کند.
و اما مورد سوم؛
📋《وَ أَمَّا ابْنَتُکَ فَتُظْلَمُ وَ تُضْرَبُ وَ هِیَ حَامِلٌ وَ یُدْخَلُ عَلَیْهَا وَ عَلَى حَرِیمِهَا وَ مَنْزِلِهَا بِغَیْرِ إِذْنٍ ثُمَّ یَمَسُّهَا هَوَانٌ وَ ذُلٌّ ثُمَّ لَا تَجِدُ مَانِعاً وَ تَطْرَحُ مَا فِی بَطْنِهَا مِنَ الضَّرْبِ وَ تَمُوتُ مِنْ ذَلِکَ الضَّرْبِ》
♦️امّا دخترت، به او ستم روا می شود، در حالی که او طفلی در رحم دارد، او را کتک میزنند و بدون اجازه، وارد خانه و حریمش می شوند، سپس خوار می شود و کسی را برای دفاع از خود نمی یابد و به خاطر آن ضربت، فرزندش را سقط میکند وبه شهادت میرسد.(۲)
«مفضل بن عمر» می گوید :
روزی امام صادق(ع) حوادث بعد از رحلت رسول اکرم(ص) و ماجرای هجوم به خانه امیرالمومنین(ع) و شهادت حضرت محسن(ع) را به یاد آورد و برای ما شرح داد، و در آخر ایشان آنقدر گریست که محاسن مبارکشان از شدت گریه، تَر گشت و فرمود :
📋《لَا قَرَّت عَیْنٌ لَا تَبْکِی عِنْدَ هَذَا الذِّکْرِ》
♦️روشن مباد آن چشمی که در این مصیبت نگرید.(۳)
در جریان هجوم مهاجمین و اصحاب سقیفه به بیت حضرت فاطمه(س)، هنگامی که ایشان بین در و دیوار قرار گرفتند، ناله زنان فرمود :
📋《يَا أَبَتَاهْ! يَا رَسُولَ اللَّهِ(ص)! هَكَذَا كَانَ يُفْعَلُ بِحَبِيبَتِكَ وَ ابْنَتِكَ، آهِ يَا فِضَّةُ! إِلَيْكِ فَخُذِينِي فَقَدْ وَ اللَّهِ قُتِلَ مَا فِي أَحْشَائِي مِنْ حَمْلٍ》
♦️ای پدرم! ای رسول خدا(ص)! بنگر که این چنین رفتار با حبیبه ات و دخترت رفتار کردند و سپس فریاد کشید : ای فضّه! به فریادم برس که فرزندم را کشتند.(۴)
«ابن حجر عسقلانی»(۸۵۲ق) می نویسد :
📋《إنَّ عُمَرَ رَفَسَ فَاطِمَةَ(س) حَتَّی أَسْقَطَتْ بِمُحْسِنٍ(ع)》
♦️عُمر لگدی بر حضرت فاطمه(س) زد که او فرزندی که در رحم داشت را سقط کرد.(۵)
«خُصیْبی»(۳۴۶ق) می نویسد :
امام صادق(ع) خطاب به مفضل فرمود :
در روز قیامت؛
📋《يَأْتِي مُحَسِّنٌ(ع) مُخَضَّباً بِدَمِهِ تَحْمِلُهُ خَدِيجَةُ(س) ابْنَةُ خُوَيْلِدٍ وَ فَاطِمَةُ(س) ابْنَةُ أَسَدٍ وَ هُمَا جَدَّتَاهُ وَ جُمَانَةُ عَمَّتُهُ ابْنَةُ أَبِي طَالِبٍ وَ أَسْمَاءُ ابْنَةُ عُمَيْسٍ صَارِخَاتٍ وَ أَيْدِيهِنَّ عَلَى خُدُودِهِنَّ وَ نَوَاصِيهِنَّ مُنْتَشِرَةٌ وَ الْمَلَائِكَةُ تَسْتُرُهُنَّ بِأَجْنِحَتِهَا》
♦️حضرت محسن(ع) می آید در حالی که او را حضرت خدیجه(س) و فاطمه بنت اسد که دو جدّه او هستند، حمل می کنند.
جمانه دختر ابی طالب و اسماء بنت عمیس نیز در آنجا حضور دارند و آنها در همان حالی که فریاد می زنند و دست ها را بر صورت می گذارند و موها پریشان کرده اند و ملائکه ایشان را با بالهایشان می پوشانند.
در همین حال؛
📋《فَاطِمَةُ(س) أُمُّهُ تَبکِی وَ تَصِیحُ وَ تَقُولُ : ﴿یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ﴾(انبیاء۱۰۳)》
♦️مادرش فاطمه(س) گریه می کند و فریاد می زند و می گوید : امروز همان روزی است که وعده داده شدید!
جبرائیل از جانب محسن(ع) ناله می زند :
📋《إِنِّي مَظْلُومٌ! فَانْتَصِرْ》
♦️من مظلوم واقع شده ام! مرا یاری کن!
در این هنگام؛ حضرت رسول اکرم(ص) محسن(ع) را روی دست می گیرد و او را به آسمان بلند می کند و می گوید :
📋《إِلَهِي صَبَرْنَا فِي الدُّنْيَا احْتِسَاباً وَ هَذَا الْيَوْمَ ﴿تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً﴾(آل عمران۳۰)》
♦️الهی و سیدی! در دنیا به خاطر تو صبر کردیم و امروز وقت آن است که هر کس آنچه بدی کرده، آرزو کند که بین او و آنها فاصله زیادی باشد.(۷)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
غنچه پرپر گشته بود و گل جدا افتاده بود
پشت در جان علی مرتضی افتاده بود
دست مولا بسته و بیت ولایت سوخته
آیه ای از سوره ی کوثر جدا افتاده بود
کاش ای آتش بسوزی در شرار قهر حق
هرم تو بر صورت زهرا چرا افتاده بود
مادر مظلومه میپیچید پشت در به خود
دختر معصومه زیر دست و پا افتاده بود
غیر زهرا غیر محسن غیر آتش غیر در
کس نمیداند که پشت در چه ها افتاده بود
👤سازگار
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۲۸، ص۶۴
۲)کامل الزیارات ابن قولویه، ص۳۳۲
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۳، ص۲۳
۴)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۲۹۴
۵)لسان المیزان ابن حجر عسقلانی، ج۱، ص۴۰۶
@AsnadolMasaeb
🔰مرحوم «شیخ محمدحسن سمیسم طائی»(۱۳۴۴ق) در مصیبت حضرت محسن بن علی(صلوات الله علیهما) چنین ابیات جانسوزی سروده است :
«هُوَ أوَّلُ الشُّهَـدَاءِ بَعدَ مـُحَـمـَّدِِ
وَ يَرَى المُصَابَ عَلَى المُصَابِ صَوَابَاً
مَا اسْطَاعَ يَدفَـعُ عَن أَبِیِهِ وَ أُمِّـهِ
فَمَضَى لِأَحمَدَ يَشتَكِي الأَصـحَابَا»
♦️او اوّلین شهید پس از رسول خداست که دید که مرگ بهتر است از دیدن و تحمّل ظلم و مصیبتهایی که بر پدر و مادرش وارد میشود، در حالی که نمیتوانست آنها را کمک کند.
زین سبب از دنیا رفت تا به جدّش رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله) شکایت اصحابش را بکند.(۱)
📚منبع :
۱)أدب المحنة أو شعراء المحسن بن علی(ع)، سيد محمد علی الحلو، ۲۰۴
╭────────────╮
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
╰────────────╯
🔹🔷《اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللهِ(ص)
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ》🔷🔹
✅در روز عاشورا سپاهیان شمر به خاطر تقرّب نزد ابن زياد و يزيد بن معاويه از هيچ نوع هتک حرمتی خوددارى نكردند، و از ارتكاب هيچ گناهى كوتاهى ننمودند.
بعد از جدا كردن سر مبارک امام حسین(علیه السلام) از بدن مطهّرشان، توسط شمر لعین، عـُمر بن سعد به جهت امتثالِ دستـور ابن زياد كه فرمان داده بود، بدن امام حسين(علیه السلام) را پس از كشتن زير سم ستوران قرار دهد، صدا زد :
📋《مَنْ یَنْتَدِبُ لِلْحُسَیْنِ(ع) فَیُوَاطِئُ ظَهْرَهُ وَ صَدْرَهُ؟》
♦️چه کسی داوطلب می شود که بر پيكر حسين(ع) اسب بتازاند تا زير سم اسبان، پشت و سینه ی حسين(ع) خُرد گردد؟
شمر خبيث پيشقدم شد و همراه او نیز ده نفر از فرزندان زنان ناپاک نیز چنین کردند و بر بدن مطهر امام حسین(علیه السلام) اسب تاختند.(۱)
اين ارازل نه تنها از اين عمل شرمنده نشدند بلكه افتخار هم مى كردند.
وقتی اینان وارد مجلس ابن زياد شدند، ابن زیاد پرسيد شما كيستيد و چه كرديد؟
«أُسَيد بن مالک» در برابر ابن زياد چنين گفت :
📋《نَحْنُ رَضَضْنَا الصَّدْرَ بَعْدَ الظَّهْر،
بِكُلِّ يَعْبُوبٍ شَدِيدِ الْأَسْرِ》
♦️ما کسانی هستیم که با اسبان قوى هيكل، سينه ی حسين(علیه السلام) را شكستیم و آن را خُرد كرديم، بعد از آنكه پشت او را لگدمال نموديم.
📋《نَحْنُ الَّذِينَ وَطِئْنَا بِخُيُولِنَا ظَهْرَ الْحُسَيْنِ(ع) حَتَّى طَحَنَّا حَنَاجِرَ صَدْرِهِ》
♦️ما كسانى هستیم كه بر پشت حسين بن علی(ع)، اسب دوانديم، تا اینکه سينه و گلوى او را آسياب كرديم.(۲)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
زینت دوش نبی، روی زمین جای تو نیست
خار و خاشاکِ زمین، منزل و ماوای تو نیست
خاک عالم به سرم، کز اثرِ تیغ و سنان
جای یک بوسه ی من، بر همه اعضای تو نیست
سایه ی خویش مگیر از سرم ای سرو بلند
که مرا هیچ به سر، غیر تماشای تو نیست!
👤صغیر اصفهانی
📚منبع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۳
۲)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۸۲
@AsnadolMasaeb
8⃣ #دو_خط_روضه
﴿السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا اُمَّ الاَئِمَّةِ النُجَبَاءِ﴾
✅روزی حضرت رسول اکرم(ص) نشسته بودند و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) به همراه امام علی(علیه السلام) بر ایشان وارد شدند.
در این هنگام؛ اشک حضرت رسول اکرم(ص) با ديدن آن دو جاری شد، وقتی از ایشان علت گريه بر حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را پرسيدند، فرمود :
«وَ أَنِّي لَمَّا رَأَيْتُهَا ذَكَرْتُ مَا يُصْنَعُ بِهَا بَعْدِي كَأَنِّي بِهَا وَ قَدْ دَخَلَ الذُّلُّ في بَيْتَهَا وَ انْتُهِكَتْ حُرْمَتُهَا وَ غُصِبَتْ حَقَّهَا وَ مُنِعَتْ إِرْثَهَا وَ كُسِرَ جَنْبُهَا وَ أَسْقَطَتْ جَنِينَهَا»
♦️زمانی كه فاطمه(سلام الله علیها) را ديدم، به ياد صحنه ای افتادم كه پس از من برای او رخ خواهد داد.
گويا می بينم ذلّت وارد خانه ی او شده و حرمتش پايمال گشته، حقش غصب شده، از ارث خود ممنوع گشته، پهلوی او شكسته شده و فرزندی را كه در رحم دارد، سقط شده است.(۱)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📚منبع :
۱)امالی شیخ صدوق، ص۱۱۴
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
✍نقدی بر سخنان اخیر یکی از خطباء،
در مراسم آغاز دومین دوره ی آموزشی فن رثاء توسط #استاد_عندلیب_همدانی :👇
╭────────────╮
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
╰────────────╯
01.mp3
15.2M
✅چند روز پیش آقای #بندانی_نیشابوری در جمع طلاب عزیزی که در پی آموختن فن رثا هستند، خط مشی پر خطای خویش را به آن بزرگواران آموزش داده است!!
✍سعی شده است به مطالب اصلی ایشان پاسخ مناسب داده شود.
مخاطب من آن طلاب محترم و نیز همهٔ کسانی که به نحوی با شعائر حسینی در ارتباطند، می باشد.
✍شعائر حسینی یعنی إحیاء امر امامت و یعنی إعلام حقائق مکتب اهل بیت (علیهم السلام)
✍خطابهٔ حسینی رساترین و زیباترین و مهمترین شعیره از شعائر حسینی است.
✍تعظیم شعائر حسینی وابسته به تبیین صحیح و نقل معتبر از تاریخ کربلاست.
✍تعظیم شعائر حسینی یعنی مقابله با هر آن چیزی که جایگاه رفیع آن را مخدوش سازد.
✍جعل و دروغ و نیز استناد به گزارش های غیر معتبر از جملهٔ اموری است که خطابه و رثا را در معرض خطر قرار میدهد.
╭────────────╮
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
🆔 @andalibhamedani
╰────────────╯
🎙جناب #بندانی_نیشابوری در مراسم آغاز دومین دوره آموزشی فن رثاء در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۲۲ در بنیاد فرهنگی «امامت» با حضور استاد میلانی و استاد طبسی و استاد بحرالعلوم میرداماد و جمعی دیگر از اساتید و طلاب :
«فاضل دربندی.. آقای وحید می فرمودند : من پای منبرهاش بودم بارها..!»
✍حال، جالب است بدانید :
🏴تاریخ وفات فاضل دربندی : سال ۱۲۸۶ ق!
🏳تاریخ ولادت آیت الله وحید : سال ۱۳۳۹ ق!
⁉️بیش از نیم قرن فاصله!
@AsnadolMasaeb
اسناد المصائب
✅امام موسی صدر : «در هیئتی که دغدغه ی مبارزه با اسرائیل نباشد؛ شمر هم سینه می زند!» ✊مر
✅امام موسی صدر :
«من حسینیه ای را قبول دارم که قهرمانانی بپرورد که با دشمن اسرائیلی در جنوب بجنگد.»
✊مرگ بر اسرائیل✊
🇱🇧🇾🇪🇮🇷زنده باد مقاومت🇮🇶🇸🇾🇵🇸
📎 #غزه
📎 #فلسطین
📎 #طوفان_الاقصی
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
🌐 #رسام
🌐 #تبلیغ_نوین
┏━━ °•📚•°━━┓
@hozerasam
┗━━ °•✍•°━━┛
📜روایاتی چند در باب شهر مقدس قُم و فضیلت زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) :👇
📎 #قم
📎 #قم_مقدسه
📎 #حضرت_معصومه
📎 #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها
╭────────────╮
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
╰────────────╯
1️⃣حضرت رسول اکرم(ص) فرمود :
«لَمَّا اُسرِيَ بِي اِلَّي السَّمَاءِ الرَّابِعَةِ نَظَرْتُ إِلَي قُبّةٍ مِنْ لُؤْلُؤٍ وَ لَهَا اَرْبَعةُ اَركَانٍ وَ اَرْبَعَةُ اَبْوَابٍ كَاَنّهَا مِن اِسْتَبْرَقِ اَخْضَرَ.
قُلْتُ : يَا جَبْرَِئِيلُ! مَا هَذِهِ القُبَّةُ الَّتي لَمْ اَرَ فِي السَّماءِ الرَّابِعَةِ اَحْسَنَ مِنْهَا؟
فَقَالَ : حَبِيبي مُحَمَّدٌ(ص)
هَذِهِ صُورَةُ مِدينَةٍ يُقَالُ لَهَا : قُمُّ»
♦️در آن شب كه مرا از اين كلبه غبری برگرفتند و بر گنبد خضرا بالا بردند، در آسمان چهارم، قبّه ای فروزان را ديدم از لؤلؤ، كه براي آن چهار پايه و چهار در بود و چون استبرق سبز می درخشيد.
به جبرئيل گفتم : اين قبّه كه زيباتر از آن در آسمان چهارم مشاهده نكردم، چيست؟
جبرئيل گفت : حبيب من محمد(ص)
اين صورت و تمثال شهری است كه به آن شهر قم گفته می شود.(۱)
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۶۰، ص۲۰۷
╭────────────╮
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
╰────────────╯