دجال۲
۳- بنابر اینکه دجّال فرد خاصّی باشد، درباره نام او، خصوصیّات فردی و عقیده اش چنین گفته اند: وی در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) موجود بوده و نامش عبدالله یا صائد بن صید است، پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) و اصحابش به قصد دیدار او به خانه اش رفتند، او مدعی خدایی بود، عُمر خواست او را به قتل رساند، ولی
پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) مانع شد و تاکنون زنده است. [۱] او مردی است کافر، یک چشم بیشتر ندارد، آن هم در پیشانیش واقع شده و ماننده ستاره ای میدرخشد، در پیشانی وی نوشته شده «کافر» است بطوری که هر باسواد و بی سوادی آن را میخواند، کوهی از طعام و نهری از آب همیشه با اوست، بر الاغ سفیدی سوار میشود که هر گامش یک میل راه است، آسمان به دستور وی باران میدهد و زمین گیاه میرویاند، اختیار گنجهای زمین با اوست، مرده را زنده میکند با صدایی که تمام جهانیان میشنوند ندا میکند «من خدای بزرگ شما هستم که شما را آفریده، روزی میرسانم، به سوی من بشتابید». [۲]
همچنین در روایتی دیگر آمده است که: او مردی چاق، سرخ رو، با موی مجعّد و اعور است، چشمش همچون دانۀ انگوری است که بر روی آب قرار گرفته باشد. [۳]
----------
[۱]: . بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۹۳ به بعد. از قول تمیم الداری که ابتداء نصرانی بوده و در سال نهم هجری اسلام آورده حکایت کرده اند که گفته است: من دجّال را در یکی از جزائر مغرب دیدم که در غل و زنجیر بود (صحیح مسلم، ج ۱۸، ص ۷۹).
[۲]: . مهدی موعود، ص ۹۶۵؛ سنن ابی داود، ج ۲، ص ۲۱۲؛ صحیح مسلم، ج ۱، ص ۴۶ به بعد؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۹۳ به بعد.
[۳]: . صحیح بخاری، ج ۹، ح ۱۹۴۷.
[روایت اخرالزمان و ظهور منجی موعود عجلالله تعالی فرجه الشریف - ث - دجّال - صفحه ۱۴۳]
╭═━⊰🍃🦋🍃⊱━═╮
جهاندرآخرالزمان
@AxarAzzaend
╰═━⊰🍃🦋🍃⊱━═
دجال۳
و همچنین مفضّل از امام صادق از پدرانش از امیرالمؤمنین از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) روایتی نقل کرده که به شرح اعمال نابخردانه و باطل دجّال میپردازد از جمله آنکه: او ادعّای خدایی میکند و هفتاد هزار نفر یهود، زنا زاده و دائمالخمر و رامشگر و بازیگر و برخی از عربها و زنها به او میگروند، از جمله کارهای او آزاد کردن زنا و هم جنس بازی به طور علنی است، همین طور یارانش انواع و اقسام زشتیها را انجام میدهند، او بسیاری از مناطق زمین را تسخیر میکند، گرچه
به مکه و مدینه و حرم امامان دسترسی نخواهد یافت و پس از آنکه در طغیان و سرکشی افراط کرد و زمین از ستم او و یارانش لبریز شد، کسی که حضرت عیسی (علیه السلام) پشت سرش نماز میخواند (مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ) او را خواهد کشت. [۱]
----------
[۱]: . منتخب الاثر، ص ۴۸۰.
╭═━⊰🍃🦋🍃⊱━═╮
جهاندرآخرالزمان
@AxarAzzaend
╰═━⊰🍃🦋🍃⊱━═
دجال۴
مکان خروج دجّال کجاست و عاقبت کار او به کجا ختم میشود؟
آنچه از روایات استفاده میشود، او در آخرالزمان از شهر اصفهان قریه یهودیّه خروج خواهد کرد [۲] و سرانجام بدست حضرت عیسی بن مریم یا حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کشته میشود. [۳] رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) در این زمینه فرمودند:... میان او (دجّال) و لشکر قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جنگ واقع شود، بالاخره آن ملعون به دست مبارک حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یا به دست عیسی بن مریم کشته شود. [۴]
و در حدیثی دیگر فرمود: دجّال در امّت من بیرون میشود در چهل روز، پس خداوند عیسی بن مریم را مأمور کرده، او را طلب میکند و از بین میبرد. [۵]
----------
[۲]: . صحیح مسلم، ج ۱۸، ص ۶۵ و مدارک سابق بحارالانوار و مهدی موعود.
[۳]: . حلیه المتقین، ص ۵۳. طبق روایتی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دجّال را در کُناسه کوفه به دار میزند (اثبات الهداه، ج ۷، ص ۲۳۹).
[۴]: . منتهی الامال، ج ۲، ص ۳۳۶.
[۵]: . همان مدرک، صحیح مسلم.
╭═━⊰🍃🦋🍃⊱━═╮
جهاندرآخرالزمان
@AxarAzzaend
╰═━⊰🍃🦋🍃⊱━═
دجال۵
همچنین امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این رابطه فرمودند: مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با یارانش از مکّه به بیت المقّدس میآیند و در آن مکان بین آن حضرت با دجّال و ارتش او، جنگ واقع میشود، دجّال و ارتش او مفتضحانه شکست
می خورند، به طوری که از اوّل تا آخر آنها به هلاکت میرسند و دنیا آباد میشود و حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عدالت و قسط را در جهان به پا میدارد. [۱]
نتیجه گیری: باید توجّه داشت که ریشه داستان خروج دجّال در بین نصاری بوده و بعد از اسلام نیز احادیثی در کتب حدیث پیرامون وی مطرح شد. حال بر فرض صحت اصل داستان، توصیفاتی که درباره اش شده مدرک قابل اعتمادی ندارد و بدون تردید با افسانههایی آمیخته شده که صورت حقیقی خود را از دست داده است.
اینک میتوان چنین گفت: درآخرالزمان و نزدیک ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شخصی پیدا خواهد شد که در دروغگویی و حقّه بازی سرآمد اقرانش میباشد و در دروغگویی بر تمام دجّالهای گذشته برتری دارد، ادّعاهای پوچش گروهی را گمراه میکند، چنین جلوه میدهد که حیات و آب و نام مردم به دست اوست، مردم به طوری اغفال میشوند که گمان میکنند آسمان و زمین در اختیار اوست، در دروغگویی کارش به جایی میرسد که کارهای خوب را بد و کارهای بد را خوب معرفی میکند، بهشت را جهنّم و جهنّم را بهشت جلوه میدهد و کفرش بر هر بی سواد و با سوادی واضح است.
شايان ذكر است دلیل معتبری نداریم که صائد بن صید، دجّال موعود و از زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) تا حال زنده باشد، زیرا علاوه بر اینکه سند حدیث ضعیف است، پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نیز دربارۀ دجّال فرمود: داخل مدینه و مکّه نمی گردد، در صورتی که صائد بن صید در این دو شهر وارد شده و در مدینه وفات نمود و گروهی از مردم شاهد مرگش بودند.
----------
[۱]: . اثبات الهداه، ج ۷، ص ۲۳۹.
╭═━⊰🍃🦋🍃⊱━═╮
جهاندرآخرالزمان
@AxarAzzaend
╰═━⊰🍃🦋🍃⊱━═
🔴 آخرالزمان (نفرت عمومی در میان خلق)
وجود مشکلات فراوان در آخرالزمان، باعث میشود مردم اوضاع خوبی نداشته باشند. اطمینان و آرامش خاطر در بین مردم کم میشود و برخوردهای مردم، خالی از مهر و محبت است.
در میان خویشاوندان و همسایگان و همچنین امور اداری و دولتی، در معاملات و در کوچه و خیابان و بازار، مردم با صحنه های آزار دهنده مواجه میشوند.
از امام حسن مجتبی علیه السلام نقل است که فرمودند: «وضعیت مردم قبل از ظهور به گونه ای میشود که اغلب مردم از یکدیگر بیزاری میجویند.
بعضی، بعضی دیگر را لعن میکنند و دشنام میدهند و برخی در صورت برخی دیگر آب دهان میاندازند و حتی برخی شهادت به کفر بعضی دیگر می دهند.»
شخصی پرسید: چه خیری در این هست؟
امام فرمودند: «همه خیر در این است؛ در این زمان است که قائم ما بر میخیزد و تمام این نفرت را از میان می برد.»
📚بحارالانوار، جلد ۵٢، ص ٢١١
╭═━⊰🍃🦋🍃⊱━═╮
جهاندرآخرالزمان
@AxarAzzaend
╰═━⊰🍃🦋🍃⊱━═
هدایت شده از کانال علی محمدی
آخرین فرصت
در روایتی در توصیف ماه رجب این چنین آمده:
"من سئلنی ..."
نگفته اگر "مومنی" مرا بخواند،
"عبد صالحی" دعا کند و بخواند؛
گفته:
🔹"هر کسی" که از من درخواست کند، جواب او را می دهم ...🔹
تا میتونی دعا کن
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال علی محمدی
آیا وقت ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مشخص و معلوم است یا نه؟
جواب: ظهور آن حضرت از جمله اموری است که وقتش معلوم نیست، لذا در روایات تعیین کنندگان وقت ظهور، دروغگو معرفی شده اند از جمله:
۱- در روایتی که فضیل بن یسار از امام محمّد باقر (علیه السلام) نقل کرده، آن حضرت در پاسخ این پرسش که آیا برای این امر (برخاستن قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ) وقتی مشخص وجود دارد؟ فرمود: کسانی که برای این امر وقت تعیین میکنند، دروغ میگویند.
(آن حضرت سه مرتبه، این سخن را تکرار کرد) و آنگاه فرمود:
زمانی که موسی (علیه السلام) قومش را برای رفتن به قراری که با پروردگار داشت، ترک کرد، به آنها وعده داد که تا سی روز دیگر بر میگردد، امّا زمانی که خداوند ده روز دیگر بر آن سی روز افزود، قومش گفتند: موسی خلاف وعده کرده، پس آن کردند که کردند... [۱] داستان ارتداد قوم موسی و گوساله پرست شدن آنها در پی تأخیر ده روزۀ حضرت موسی در تاریخ مشهور است. [۲]
۲- امام صادق (علیه السلام) فرمود: وقت گذاران دروغ میگویند، ما نه در گذشته برای ظهور وقت تعیین کرده ایم و نه در آینده میکنیم. [۳]
۳- امام رضا (علیه السلام) بواسطه پدران بزرگوارش نقل میکند که به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) عرض شد: ای رسول خدا! آن قائم که از نسل شماست چه وقت ظهور میکند؟ آن حضرت فرمود: ظهور او مانند قیامت است. «تنها خداوند است که چون زمانش فرا رسد آشکارش میسازد، فرا رسیدن آن بر آسمانیان و زمینیان پوشیده است، جز به ناگهان بر شما نیاید». [۴]
۴- عبدالرحمن بن کثیر گوید: خدمت امام صادق (علیه السلام) نشسته بودم که مهزم وارد شد و عرض کرد: قربانت! به من خبر دهید این امری که در انتظارش هستیم، کی واقع میشود؟ فرمود:
ای مهزم! دروغ گفتند وقت گذاران و هلاک شدند شتاب کنندگان و نجات یافتند تسلیم شوندگان. [۱] ۵- امام صادق (علیه السلام) در روایتی خطاب به محمّد بن مسلم میفرماید: ای محمّد! هر کس برای تو خبری از ما درباره تعیین وقت (ظهور) نقل کرد، در تکذیب او درنگ نکن، زیرا ما (اهل بیت) برای هیچ کس، وقت ظهور را تعیین نکرده ایم. [۲]
۶- همچنین در توقیعی که از ناحیۀ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سؤالهای اسحاق بن یعقوب پاسخ داده شده آمده است: اما آشکار شدن فرج، به اراده خداوند است و آنان که (برای ظهور) وقت تعیین میکنند، دروغ میگویند. [۳]
سؤال (۳۸)
----------
[۱]: . منتخب الاثر، ص ۴۶۳؛ غیبت نعمانی، ص ۲۹۴.
[۲]: . برای آگاهی بیشتر در این زمینه کتاب قصههای قرآن به قلم نگارنده را ملاحظه فرمائید.
[۳]: . منتخب الاثر، ص ۴۶۳؛ اصول کافی، ج ۲، ص ۱۹۱.
[۴]: . سوره اعراف/۱۸۷. اکمال الدین، ج ۲، ص ۳۷۳.
[۱]: . اصول کافی، ج ۲، ص ۱۹۱.
[۲]: . غیبت نعمانی، ص ۲۸۹.
[۳]: . همان مدرک، ص ۱۹۷.
╭═━⊰🍃🦋🍃⊱━═╮
جهاندرآخرالزمان
@AxarAzzaend
╰═━⊰🍃🦋🍃⊱━═
فلسفۀ تعیین نشدن وقت ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از جانب امامان معصوم (علیهم السلام) چه بوده است؟
جواب: در روایتی که از موسی بن جعفر (علیه السلام) نقل شده، آمده است که آن حضرت در این زمینه فرمودند:
اگر به ما گفته شود این امر (ظهور قائم) تا دویست سال و یا سیصد سال دیگر واقع نمی شود، دلها سخت میشد و بیشتر مردم از اسلام بر میگشتند، امّا گفته اند: این امر چه با شتاب پیش میآید و چه نزدیک است! تا دل های
مردم الفت گیرد و فرج نزدیک احساس شود. [۱]
بنابراین بر همه اهل قلم و سخن فرض است که تلاش خود را متوجّه اصل قضیّه انتظار فرج، منتظر نگهداشتن مردم، حفظ شادابی و سر زندگی انتظار در آنها و یادآوری وظایف منتظران کنند و از نوشتهها و سخنانی که مردم را بدون دلیل به وقوع ظهور در وقت مشخصی امیدوار میکند خودداری نمایند.
----------
[۱]: . غیبت نعمانی، ص ۲۵۹؛ اصول کافی، ج ۲، ص ۱۹۳.
╭═━⊰🍃🦋🍃⊱━═╮
جهاندرآخرالزمان
@AxarAzzaend
╰═━⊰🍃🦋🍃⊱━═
آیا روز، ماه و سال ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در روایات ذکر شده است یا نه؟
جواب: آنچه از روایات بدست میآید در روز جمعه یا شنبه و در ماه محرّم و در سالهای فرد [۲] همچنین یک یا سه یا پنج یا هفت و یا نُه قیام میکند؛ و اینک چند روایت در این زمینه:
۱- امام صادق (علیه السلام) فرمود: قائم ما اهل بیت (علیهم السلام) در روز جمعه قیام میکند. [۳] ۲- امام باقر (علیه السلام) فرمود: حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) روز شنبه، روزی که امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید، قیام میکند. [۴]
۳- امام باقر (علیه السلام) فرمود: گوئیا قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را میبینم که در روز عاشورا، روز شنبه بین رکن و مقام ایستاده است، در حالیکه جبرییل (علیه السلام) در مقابلش قرار گرفته است ندا میکند: اَلْبَیْیَعةُ لِلّهِ. [۵]
۴- امام باقر (علیه السلام) فرمود: مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام نماز عشاء ظهور میکند، در حالی که پرچم رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) و پیراهن و شمشیر او را با خود دارد و دارای نشانهها و نور و بیان است، وقتی نماز عشاء را بجای آورد با صدای رسا و بلند خود... [۱]
استاد کورانی نویسنده لبنانی میگوید: در صورتی که روایت نسخه ابن حماد، ظهور آن حضرت را روز جمعه بعد از نماز عشاء بیان کرده بود، چگونگی جمع بین این دو روایت را ما اینگونه ترجیح میدادیم که ظهور امام در دو مرحله انجام میشود و سلطۀ امام بر حرم و مکّه شب دهم محرّماست که مقدّمۀ اعلان ظهور آن بزرگوار برای جهانیان در روز شنبه که روز عاشورا است خواهد بود. [۲]
یعنی آغاز ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) غروب روز جمعه نُهم محرّم و سپس روز شنبه دهم محرّم تعیین میشود؛ و این جمع با روایاتی که میفرماید خداوند متعال در یک شب قیام آن حضرت را سر و سامان میدهد هماهنگی دارد و اکنون روایات ذیل را ملاحظه فرمائید:
۱- پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از خاندان ما اهل بیت (علیهم السلام) است و خداوند قیام وی را در یک شب سامان میدهد. [۳]
۲- و در روایتی دیگر آمده است که: خداوند قیام او را در شبی سامان میدهد. [۴]
۳- مفضّل بن عمر از اصحاب امام صادق (علیه السلام) میگوید: ای مولای من! محل ظهور مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شما کجاست و چگونه ظاهر میشود؟ فرمودند:
به تنهایی ظاهر میشود، به تنهایی وارد مسجدالحرام میشود، به تنهایی دست به دامن کعبه میزند، شب را به تنهایی در کنار بیت به سر میبرد، چونمردم به خواب روند و شب فرا رسد جبرییل و میکاییل و صفوف فرشتگان بر او وارد شوند. جبرییل (علیه السلام) به آن حضرت عرض میکند: ای آقای من! گفتارت مقبول و فرمانت مطاع است، پس آن حضرت دست به چهره اش کشیده و میفرماید: «ستایش خداوند را که وعدۀ لطف و رحمتش را بر ما محقّق فرمود و ما را وارث همۀ سرزمین بهشت گردانید تا هر جای آن را بخواهیم منزل کنیم، زیرا آن روز پاداش نیکوکاران بسیار نیکو خواهد بود».
آنگاه امام بین رکن و مقام میایستد و فریاد میزند: ای یاران مخصوص من وای کسانی که خداوند شما را برای نصرت و یاری من در روی زمین ذخیره کرده است! با حالت اطاعت نزد من حاضر شوید، صیحه و فریاد امام در شرق و غرب به گوش آنها میرسد و آن صدای ملکوتی را میشنوند و به طرف امام حرکت میکنند و در چشم به هم زدنی بین رکن و مقام نزد امام حاضر میگردند، در این حال خداوند متعال به نور امر میکند که از زمین به آسمان به صورت عمودی بر آید و تمام ساکنان روی زمین را از پرتو خود روشن سازد، این نور مؤمنان را به شادی و سرور وا میدارد، زیرا از قیام قائم ما اهل بیت (علیهم السلام) خبر ندارند، اما چون صبح شود آنها در محضرمقدّس و در فرمان امام (علیه السلام) قرار میگیرند و تعداد آنها سیصد و سیزده نفر (به عدد اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در روز جنگ بدر) است. [۱]
----------
[۲]: . ارشاد مفید، ص ۳۵۳ به بعد.
[۳]: . بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۷۹.
[۴]: . همان مدرک، ص ۲۸۵.
[۵]: . غیبت شیخ طوسی، ص ۴۵۳.
[۱]: . نسخۀ خطی ابن حماد، ص ۹۵.
[۲]: . عصر ظهور، ص ۳۲۱.
[۳]: . بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۸۰.
[۴]: . همان مدرک.
[۱]: . بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۷. برای آگاهی بیشتر در این زمینه رک: بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۷۹ به بعد؛ خصال صدوق، ج ۲۵، ص ۳۹۴؛ غیبت شیخ طوسی، ص ۴۵۳؛ ارشاد مفید، ص ۳۴۱؛ اکمال الدین، ج ۲، ص ۶۵۳؛ تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ۳۳۳؛ اعلام الوری، ص ۴۳۱.
╭═━⊰🍃🦋🍃⊱━═╮
جهاندرآخرالزمان
@AxarAzzaend
╰═━⊰🍃🦋🍃⊱━═