💠 طعن به معاویه
🔰 به #حسین_بن_روح، يكي از #نوّاب_خاص امام زمان(عج)، خبر رسید که فلان دربان شما به #معاویه لعنت و دشنام میدهد. حسین بن روح پس از اطلاع از این ماجرا، او را از کار، برکنار کرد.
(بَلَغَ الشَّيْخَ أَبَا الْقَاسِمِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ بَوَّاباً كَانَ لَهُ عَلَى الْبَابِ الْأَوَّلِ قَدْ لَعَنَ مُعَاوِيَةَ وَ شَتَمَهُ فَأَمَرَ بِطَرْدِهِ وَ صَرَفَهُ عَنْ خِدْمَتِهِ)
🔺آن شخص پس از بیکاری، بارها #التماس و اصرار میکرد که او را سر کارش بازگردانند اما ایشان نپذیرفت، تا اینکه بعدا یکی از بستگان حسین بن روح، او را استخدام کرد.
(فَبَقِيَ مُدَّةً طَوِيلَةً يَسْأَلُ فِي أَمْرِهِ فَلَا وَ اللَّهِ مَا رَدَّهُ إِلَى خِدْمَتِهِ وَ أَخَذَهُ بَعْضُ الْآهِلَة)
🔺ايشان معتقد بودند كه شيعيان بايد حتي نسبت به حساسيت اقلیتی از اهل سنت كه براي معاويه جايگاه و احترام قائل هستند، نیز توجه داشت و نبايد تظاهر به بی احترامي به عقايد اهل سنت کرد.
🔺#آیت_الله_خامنه_ای در ابتدای انقلاب نیز ماجرایی شبیه به همین را نسبت به #حضرت_امام نقل میکنند که توجه به آن جالب است:
▪️«#امام یکوقت در اوایل انقلاب در سخنرانیهایشان از #معاویه به صورت #طعنآمیزی اسم میآورند. شما میدانید که من مدتی را در #بلوچستان بودم و با خیلی از علمای آنجا دوست نزدیک هستم. مردم و علمای سنی آن منطقه، معاویه را #مقدس میدانند.
▪️به امام عرض کردم که در طرف شرق کشورمان، چند صد میلیون نفر معاویه را محترم میشمارند و او را #خال_المؤمنین میدانند البته بحق یا بهناحق آن، مربوط به جلسهی بحث است یعنی مسلمانان #هند، #پاکستان، #بنگلادش و #افغانستان اغلب سنی #حنفیاند؛ اینها معاویه را محترم میشمارند.
▪️امام گفتند عجب، من نمیدانستم! من بعد از آن در طول این ده، یازده سال یک جملهی #طعنآمیز از امام راجع به #معاویه نشنیدم.»
[بیانات در دیدار اعضای گروه معارف صدا و سیما، 13/12/1370]
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 روش و چگونگی تبری
🔰 به نظر میرسد در #مسئله_تبری، لحاظ #مسئله_اجتماعی نکته مهم و محوری است. اینکه #لوازم_اجتماعی_تبری_علنی، در جامعه ای که عقاید مختلفی کنار یکدیگر زندگی میکنند، چه چیزی میتواند باشد.
🔺لذا یکی از روش هایی محوری در اصل تبری که از روایات فهمیده میشود، مسئله «#لعن_ستمكاران_به_صورت_كلي» است. ضرورتی ندارد حتما همراه با نام و به صورت صریح ذکر بشود. این یک مشی کلی نسبت به چنین جوامعی است.
🔺#كليني در کافی از #امام_باقر(ع) نقل میکند:
پيامبر(ص) براى ديدن سان از سواران بيرون شد و به قبر #أَبِي_أُحَيْحَة از سران مشرکین رسید. #ابوبكر گفت: خداوند لعنت كند صاحب اين قبر را، پس به خدا كه او مانعى بود در راه خدا، و پيامبر را تكذيب میكرد.
🔺#خالد پسر ابو أحيحه که مسلمان شده بود، خشمگین شد و گفت: بلكه خداوند #ابوقحافه(پدر ابوبکر) را لعنت كرد كه به خدا نه ميهمان نواز بود و نه دشمن ستيز، پس خداوند هر كدام از اين دو كه در ميان افراد خود، خوارتر بودند، لعنت كند.
🔺#رسول_خدا(ص) فرمود: هنگامى كه شما از #مشركان لعن و بدگویی میکنید، #به_صورت_كلّى سخن بگوييد و به صورت خاص، نام افراد را نبرید تا مثلا اگر فرزندش آنجاست به خشم آید.
(إِذَا أَنْتُمْ تَنَاوَلْتُمُ الْمُشْرِكِينَ فَعُمُّوا وَ لَا تَخُصُّوا فَيَغْضَبَ وُلْدُه)
🔺لذا چه بسا از این مشی حضرت و دیگر موارد مشابه آن، استخراج یک #روش_کلی کرد، خصوصا ناظر به جوامعی که دارای افکار مختلف و متعارضی هستند.
در واقع به صورت كلي، لعن افراد با ذكر نام، حتي نسبت به مشركان، اگر موجب #تفرقه و كدورت ميان مسلمانان شود، جایز نيست و بايد از آن پرهيز شود.
🔺بنابراین به عنوان يك مصداق، آنچه پس از عصر #صفوی در برخي از محافل تحت عنوان «#عيدالزهرا» رواج يافت، امري غيرديني و برخلاف سيره پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) بوده است.
لذا بسياري از #مراجع_تقليد شيعه، به صراحت آن را خرافي و حرام اعلام كرده اند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت
✍️ علیرضا ملااحمدی
1️⃣ «برائت» فرع بر «ولایت» است. ما پس از آنکه در دایرهی ولایتِ امام قرار گرفتیم، از آنکسیکه به حریمِ ولایت تعدّی کرده و میخواهد رشتهی ولایت را پاره کند، تبرّی میجوییم.
2️⃣ این برائت البته قبل از همه، امری قلبی بوده و سپس در زبان است که به جریان میافتد. اما بیش از ایندو، در صورتی منشأ اثر است که در صحنهی عمل و حیات انسان به جریان بیفتد. برائتی که وارد صحنهی زندگی نشود، یا سقیفه را ثمر میدهد یا خوارج را و یا عاشورا را...!
3️⃣ «تبرّی» اگر نقطهزن نباشد، ثمربخش نخواهد بود. یعنی باید در تقابل با جریانی باشد که دقیقاً مرکز ولایت را هدف گرفته است. معیار واحد است و مصادیق متعدّد:
آن مصداقی که در ماجرای سقیفه مرکزیّتِ ولایت را هدف گرفته بود، متفاوت بود با مصداقی که در فتنهی خوارج هدف گرفته بود. ایندو متفاوت بودند با مصداقی که در صحنهی عاشورا ولایت را هدف گرفته بود و نقطهی هدفگیرندهی ولایت در اینسه متفاوت است با جبههی متخاصم در ماجرای ولایتعهدیِ امام رضا علیهالسلام...
🔺 خلاصه اینکه بهتبعِ تحوّلات سیاسیِ زمانه، مهاجم به مرکزیّت ولایت در زمان هر یک از امامان علیهمالسلام، متفاوت است با زمانهی دیگری؛ و #تبری در هر زمانه باید دقیقاً معطوف باشد به نقطهی مهاجم؛ در غیراینصورت أبتر است و بیحاصل و کبریتِ بیخطر!
4️⃣ در زمانهی غیبت نقطهی اصلیِ تهاجم به مرکزیّت ولایت کجاست تا ما در مقام #برائت آنرا هدف بگیریم؟ پاسخ به این سؤال متوقف بر پاسخ به این پرسش است که «مرکزیّت ولایت در دورانِ غیبت کجاست؟» تا وقتیکه این را نفهمیم، نقطهی مهاجم را هم نمیتوانیم تشخیص دهیم و بالتبع تبرّیمان هم بیحاصل و ابتر است.
5️⃣ به دلیل همهی آنچه که در فلسفهی امامت تشریح شده، نمیتوان ادّعا کرد که ولایتِ اجتماعی و سیاسی امام عصر علیهالسلام در زمانهی غیبت تعطیل شده! پس مسلّماً همچون دوران امامت، در هر زمانهای از دوران غیبت هم مرکزیّت ولایت مصداق متفاوتی از زمانهای دیگر داشته و لذا مهاجم به آن هم متفاوت با زمان دیگری خواهد بود.
🔹 سوال اینست که #امروز مرکزیّت ولایت کجاست تا بهتبعِ آن نقطهی مهاجم به این مرکز را بشناسیم و هدف بگیریمش؟ تردیدی نیست که در جهان امروز، فقط و فقط این #انقلاب_اسلامی است که هویّت خودش را ذیل پرچم ولایتِ حضرت حجّت صلواةاللهعلیه تعریف کرده و فلسفهی وجودی خودش را زمینهسازی برای ظهور حضرتش میداند.
6️⃣ تبرّی از شخص و جریانی که ۱۴ قرن قبل به حریم ولایت تعدّی کرده، البته که واجب و لازم است و بخشی از هویّت ایمانیِ ما را تشکیل میدهد؛ امّا قطعاً برای امروزِ ولایت، در اولویّت قرار ندارد. یعنی اگر اکتفا شود به آن و امتدادی در امروزِ انقلاب اسلامی پیدا نکند، أبتر و بیحاصل است و کبریتِ بیخطر!
🔻 چنین برائتی، هیچگاه نسبت به آن جریانی که امروز مرکز تشیّع جهان را هدف گرفته و کمر به نابودیاش بسته «تهدید» محسوب نمیشود؛ و بهمین دلیل میگویم کبریت بیخطر!
🚫 بنابراین چهبسا «اکتفا کردن» به این سطح از تبرّی (که میتواند بهمثابه یک مخدّر عمل کند) حتی تکمیلکنندهی پازلِ مهاجمِ امروزی به مرکزیّت ولایت امام عصر علیهالسلام باشد و به ضدّ خودش بدل شود!
@Maktabkhaaneh
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 چند کلمه به بهانه 9 ربیع و حواشی آن:
1️⃣ چرا نباید به مخالفین خود دشنام داد؟(سه بخش)
2️⃣ نامه مهم امام صادق(ع) به شیعیان کوفه جهت اصلاح رفتارشان
3️⃣ طعن به معاویه
4️⃣ روش و چگونگی تبری
5️⃣ فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت
6️⃣ بدگویی، تخریب و زدن شیعیانِ برائتیِ جاهل، ممنوع
.
💠 توجیحات رنگارنگ کفار، برای نپذیرفتن حق
➕ترجمه:
▫️(68) آيا آنها در اين گفتار #تفکر و #تدبر نکرده و نينديشيدند؟ يا اينكه اکنون چيزى براى آنان آمده، كه قبلا براى #نياكانشان نيامده است؟!
▫️(69) يا اينكه پيامبرشان را نشناختند و از سوابق او آگاه نيستند و از اين رو او را #انكار میكنند؟!
▫️(70) يا میگويند او #ديوانه است؟! ولى او #حق را براى آنان آورده؛ امّا بيشترشان از پذیرش حق، #كراهت دارند.
▫️(71) اگر حق، از #هوس هاى آنها پيروى كند، آسمانها و زمين و همه كسانى كه در آنها هستند، #تباه میشوند! ولى ما قرآنى به آنها داديم كه مايه #يادآورى (و عزّت و شرف) براى آنهاست، امّا آنان از (آنچه مايه) يادآوريشان (است)، رويگردانند!
▫️(72) يا اينكه تو از آنها #مُزد و هزينه اى در برابر دعوتت میخواهى؟ با اينكه مزد پروردگارت بهتر، و او #بهترين_روزى_دهندگان است!
🔺اين آيات شریفه(مومنون: 68 تا 72) به مسئله علل و #توجیحات_رنگارنگ_کفار برای نپذیرفتن حق در برابر #رسول_خدا اشاره میکند.
🔺چیزی که شاید اگر در آن تأمل و #تدبر کنیم، همین امروز هم خیلی از ما گرفتار آنها هستیم و به همان علل و بهانه ها، از پذیرفتن حق، سر باز میزنیم.
🔺در ادامه قرآن کریم به پنج علت، بهانه و توجیه، اشاره میکند:
👇👇👇👇
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 توجیحات رنگارنگ کفار، برای نپذیرفتن حق ➕ترجمه: ▫️(68) آيا آنها در اين گفتار #تفکر و #تدبر نکرده
1️⃣ تدبر و تفکر نکردن(أَ فَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ):
نخستين عامل بدبختى انسان، #تعطيل_کردن_تعقل، انديشه و #تفكر است. چه بسا #آزاداندیشی، مهمترین عامل در پذیرش حق باشد.
2️⃣ نو و جدید بودن مطالب پیامبر درحالیکه برای نیاکان ما چنین مطالبی نیامده بود(أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ يَأْتِ آباءَهُمُ الْأَوَّلِينَ):
در گام دوم، کفار، بهانه میکنند که پیامبر مطالبی آورده که قبلا #نیاکان ما نیاورده بودند، لذا اگر اين مطالب پیامبر، حق بود، چرا خداوند كه به همه انسانها نظر لطف و مرحمت دارد، براى گذشتگان چنین چیزی نفرستاد؟
روشن است که چنین بهانه ای غلط است چرا که اصول #معارف_نبوی یعنی توحید، معاد و... همان اصول #معارف_انبیا_گذشته بود و حرف جدیدی که پیامبر بخواهد از جیب خود تولید کرده باشد، نبود.
3️⃣ عدم شناخت پیامبر(أَمْ لَمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ):
بهانه سوم، عدم شناخت پیامبر بود. عده ای میخواستند با زیر سوال بردن #شخصیت_پیامبر و اینکه معلوم نیست #سابقه او چیست، مطالب او را زیر سوال ببرند.
درحالیکه همه آنها پیامبر و خانواده و قبیله اش را پیش از بعثتش کاملا میشناختند و او در بین مردم، به «#محمد_امین» معروف بود. لذا #ترور_شخصیت او، هیچ جوره ممکن نبود.
4️⃣ استفاده از برچسب دیوانه و مجنون بودن(أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ):
در گام بعد، کفار شروع کردند به استفاده از #برچسب_جنون. اینکه حرف های پیامبر با #افکار_عمومی و سنت های جاهلی و محیط همخوانی ندارد لذا این #سنت_شکنی، دلیل بر جنون اوست.
در واقع این دست حرف ها، خلاف عقل و منطق است. لذا برای اینکه حرف های او را زیر سوال ببرند، او را متهم به جنون و #دیوانگی کردند.
قرآن بلافاصله در نفی بهانه جویی کفار، تاکید میکند، پیامبر برای آنها #حق را آورده که ریشه آن، #عقلانیت و منطق است(بَلْ جاءَهُمْ بِالْحَقِّ).
اما مشکل اکثر کفار این است که اساسا در پذیرش حق، #کراهت دارند، نمیخواهند حق را بپذیرند، لذا شروع به تولید #توجیحات و #بهانه_ها میکنند.(وَ أَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِ كارِهُونَ)
لذا برای اینکه بخواهند حرف برخواسته از #شهوات خود را منطقی نشان دهند، شروع به #تولید_نظریات و روپوش های زیبا درباره آن میکنند.
اساسا انسان هرگاه براساس #تمایلات_هوس_آلود خود به نتیجه ای رسید، برای توجیه آن، هرکاری میکند تا سخن حق و #حکیمانه را نپذیرد، چون هماهنگ با شهواتش نیست. به همین جهت از برچسب #افكار_جنون_آميز استفاده کردند.
این درحالى است كه هيچ لزومى در تبعیت حق از #تمايلات_مردم نیست. اگر حق میخواست از تمایلات مردم پیروی کند، آنگاه آسمان و زمین و هرآنچه در آنهاست، تباه میشد(وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ).
چراکه هوى و هوس هاى مردم، #معيار و ضابطه اى ندارد، گاهی به سمت خوبی هاست و گاهی به سمت زشتی ها.
در ادامه خداوند تاکید میکند ما به آنها یک معیار و #شاخص دادیم که برپایه #عقل بنیان شده و برای آنها مایه #تذکر و #عبرت است اما آنها چون گرفتار شهوات خود هستند، از آن رویگردانند(بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ).
5️⃣ گرفتن پول و دستمزد از مردم، دربرابر دعوت به حق (أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجاً فَخَراجُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ):
بدون شك اگر يك #رهبر_معنوى و روحانى در مقابل دعوتش به حق، از مردم تقاضاى #پاداش و #اجر_مادى كند، علاوه بر اينكه بهانه اى به دست بهانه جويان میدهد كه به خاطر نداشتن امكانات مالى از او دور شوند، آنها را متهم میسازد كه دعوت به سوى حق را دكانى براى جلب #منافع_مادى_خود قرار داده اند.
لذا پیامبر جلو این بهانه کفار را نیز گرفت و تاکید کرد، در مقابل این دعوت به حق، هیچ مزدی از شما نمیخواهم بلکه روزی دهنده، فقط خداست.
قرآن کریم، با ذکر این بهانه ها، روشن میسازد كه اين كوردلان، تسليم حق نيستند و عذرهايى كه براى توجيه مخالفت خود ذكر میكنند، صرفا بهانه هاى بى اساسى بيش نيستند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
🌏 یازده نفر از فرماندهان لشکر امام مهدی علیهالسلام از اروپا هستند! #کلیپ | #استاد_شجاعی #استاد_یوس
🔺ناظر به این کلیپ یک اشکال و پاسخی مطرح شده که اگه خواستید از لینک های زیر دنبال کنید:
1️⃣ اشکال استاد شهبازیان
2️⃣ پاسخ استاد یوسفی
.
💠 فرمان حکومتی امیرالمومنین به حذیفه به عنوان حاکم مدائن
🔺ارشاد القلوب نقل میکند: #عثمان در اواخر حکومتش، #حارث_بن_حکم را به عنوان والی #مدائن انتخاب کرد اما موجب اذیت و گرفتاری اهالی آنجا شد و با آنها #بدرفتاری کرد لذا مردمان آنجا از او #شکایت کردند
و به همین جهت عثمان او را عزل و #حذیفه_بن_یمان، از نزدیک ترین اصحاب حضرت امیر را والی آنجا قرار داد تا کمی التهابات جامعه بخوابد.
🔺پس از مدتی، این ماجرا ختم به کشته شدن عثمان توسط مردمان معترض شد و مردم با حضرت امیر بیعت کرده و ایشان نیز حکم حذیفه برای مدائن را مجدد امضا کردند و در نامه ای خطاب به ایشان، #دستورالعملی_حکومتی صادر کردند که در ادامه برخی از موارد آن می آید:👇👇
▫️از آنان كه مورد #اعتماد تو هستند و از #دینداری و #امانتداری شان راضی هستی، هرکس که دوست داری را دور و بر خودت جمع کن و از آنها در کارهایت کمک بخواه، چرا که اين برای تو و مولایت #عزّت آفرین تر است و برای دشمنت خوارکننده تر.
(فَاجْمَعْ إِلَيْكَ ثِقَاتِكَ وَ مَنْ أَحْبَبْتَ مِمَّنْ تَرْضَى دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ وَ اسْتَعِنْ بِهِمْ عَلَى أَعْمَالِكَ فَإِنَّ ذَلِكَ أَعَزُّ لَكَ وَ لِوَلِيِّكَ وَ أَكْبَتُ لِعَدُوِّك)
▫️و من تو را به #تقوای_الهی فرمان ميدهم و اطاعت الله در #آشكارا و #نهان و تو را از مجازات خداوند ميترسانم، در نهان و آشكار
و به تو سفارش ميكنم که با #نیکوکاران با احسان و نیکی رفتار کنی و نسبت به #معاندین و ستیزه کنندگان سخت بگیری.
(إِنِّي آمُرُكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ وَ أُحَذِّرُكَ عِقَابَهُ فِي الْمَغِيبِ وَ الْمَشْهَدِ وَ أَتَقَدَّمُ إِلَيْكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَى الْمُحْسِنِ وَ الشِّدَّةِ عَلَى الْمُعَانِد)
▫️به تو فرمان میدهم که در #امور_حکمرانی ات، با #رفق و #مدارا رفتار کنی و در تعامل با مردم هم #آسان بگیر و هم #عدالت را رعایت کن، چرا که تو نسبت به آن، #مسئول هستی و #بازخواست خواهی شد.
همچنین تو را امر میکنم به #انصاف ورزیدن با مظلومان و #گذشت نسبت به مردم.
و نیز تا آنجا که میتوانی با مردم به #شیوه_نیکو و حَسَن تعامل کن.
(آمُرُكَ بِالرِّفْقِ فِي أُمُورِكَ وَ اللِّينِ وَ الْعَدْلِ عَلَى رَعِيَّتِكَ فَإِنَّكَ مَسْئُولٌ عَنْ ذَلِكَ وَ إِنْصَافِ الْمَظْلُومِ وَ الْعَفْوِ عَنِ النَّاسِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ مَا اسْتَطَعْتَ)
▫️تو را فرمان میدهم که #مالیات را بگیری اما مبتنی بر #حق و #انصاف.
نه بیشتر از آنچه که معین کرده ام، از مردم بگیر و نه چیزی از آن فروگذار بلکه همه اش را بگیر.
و در شیوه مالیات، #بدعتی از پیش خودت ایجاد نکن.
سپس هرچه از مالیات جمع شد، به صورت مساوی و #عدالت در میان #مستحقانش پخش کن.
(آمُرُكَ أَنْ تَجْبِيَ خَرَاجَ الْأَرَضِينَ عَلَى الْحَقِّ وَ النَّصَفَةِ وَ لَا تَتَجَاوَزْ مَا قَدِمْتُ بِهِ إِلَيْكَ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُ شَيْئاً وَ لَا تَبْتَدِعْ فِيهِ أَمْراً ثُمَّ اقْسِمْهُ بَيْنَ أَهْلِهِ بِالسَّوِيَّةِ وَ الْعَدْل)
▫️در برابر مردم، #متواضع و فروتن باش و در مجلس خود، همه را برابر ببین و در #رعایت_حق، خویشاوند و بیگانه و دور و نزدیک برای تو یکسان باشد یعنی به #نور_چشمی ها #رانت نده.
(وَ اخْفِضْ لِرَعِيَّتِكَ جَنَاحَكَ وَ وَاسِ بَيْنَهُمْ فِي مَجْلِسِكَ وَ لْيَكُنِ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ عِنْدَكَ فِي الْحَقِّ سَوَاءً)
▫️میان مردم، به #حق داوری کن و #عدالت را در بین آنها اقامه کن و از #هوای_نفس تبعیت نکن.
در راه خدا و اجرای احکام او، از #سرزنش و ملامت هیچکس #نترس، چرا که خدا با پرهیزکاران و نیکوکاران است.
(وَ احْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ أَقِمْ فِيهِمْ بِالْقِسْطِ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى وَ لَا تَخَفْ فِي اللَّهِ لَوْمَةَ لَائِمٍ فـ«إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ»)
🔺در ادامه حضرت تاکید میکنند، نامه دیگری هم برای تو فرستاده ام تا آن را بر مردم منطقهات بخوانى، تا نظر ما را درباره خود و همه مسلمانان بدانند. پس آنان را حاضر كن و آن را براى آنان بخوان و براى ما از كوچك و بزرگشان #بيعت بگير.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 فرمان حکومتی امیرالمومنین به حذیفه به عنوان حاکم مدائن 🔺ارشاد القلوب نقل میکند: #عثمان در اواخر ح
🔸بعد از این ماجرا، #حذیفه مردم را جمع کرد و نامه حضرت امیر را برای مردم خواند و بعد از آن مفصل از #فضائل ایشان برای مردم گفت و در انتها نیز از مردم برای حضرت #بیعت گرفت.
🔸پس از بیعت، یک #جوان_ایرانی نزد حذیفه آمد و اظهار شگفتی کرد و گفت شما گفتی حق با علی(ع) است و نسبت به #خلفای_پیشین کنایه ای داشتی اما خب چرا الان چنین حرف هایی میزنید؟
چون شما خود شاهد این ماجراها بوده اید، پس برای ما بیشتر از این توضیح دهید.
🔸انگار این جوان، تازه داشت برخی حقائق را درک میکرد و نیمچه گلایه ای از امثال حذیفه داشت که چرا زودتر از این حرف ها نزده اند.
🔸جوان گفت اگر واقعاً حق با علی(ع) است، پس چرا مردم مدینه کاری نکردند؟ یعنی همه آنها خطا کردند؟
در ادامه حذیفه شروع کرد و مفصل این ماجراها را برا او تبیین کرد.
🔸این جوان که دلش پاک بود، بعد از توضیحات حذیفه، شیفتۀ امیرالمؤمنین(ع) شد و به لشکر حضرت امیر ملحق شد و در جنگ #جمل، جزو اولین افرادی بود که #شهید شد.
➕مطالعه تفصیل روایت
.
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو
🔺راوی به #امام_کاظم(ع) میگه:
من یکی از #دوستان و محبان شما را میشناسم که #اهل_گناه است، شراب میخورد و گناهان زشتی مرتکب میشود
میتونیم از او #برائت بجوییم و طردش کنیم؟
🔺حضرت در پاسخ می فرمایند:
از فعل و کارش تبری بجویید اما از خودش خیر، بلکه خودش رو دوست بدارید ولی نسبت به عملش ابراز ناراحتی بکنید.
🔺راوی میگه: میتونیم اون رو #فاسق و #فاجر بنامیم؟
حضرت میگه: خیر، حق چنین کاری ندارید.
بعد حضرت میگه: فاسق و فاجر، کسی است که کافر و منکر ما و دشمن دوستان ماست.
🔺بعد حضرت میگویند: خداوند اِبا دارد که دوست ما، فاسق و فاجر باشد و اینگونه نامیده شود، هرچند عملش، عمل درستی نباشد.
🔺اما شما به چنین شخصی بگویید: #فاسق_العمل درحالی که شخص مومنی است؛ بگویید: #خبیث_الفعل درحالی که دارای روح و روان پاکیزه ای است.
➕#کلید_واژه: «أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَه»
📌پ.ن: به نظرتون آیا ما به این روایت عمل میکنیم؟ بچه مذهبی ها و حزب اللهی ها به این روایت عمل میکنند؟ چقدر از این جور آدم ها دور و ور ما هستند اما نگاه ما به اونها دقیقا چجوریه؟
همینجوری که حضرت میفرمایند؟
شاید لازم باشه توی تعامل و نوع نگاه مون به اطرافیان، تجدید نظر کنیم.
و چقدر جامعه امروز ما محتاج اینگونه دستورات اهل بیت است...
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تقریر اجتماعی از بیماری عُجب
1️⃣ سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان(عُجب، یکی از اهداف)
2️⃣ مقدمه: ماجرای عُجب یکی از خوارج
3️⃣ ریشه عُجب: خود را حق مطلق پنداشتن + روایت
4️⃣ اولین لازمه اجتماعی عُجب: استمرار جهالت و جهل مرکب
5️⃣ گرفتارِ در جهل مرکب، زیانکارترین مردم
6️⃣ اوصاف جاهل از زبان امیرالمومنین(ع)
7️⃣ دومین لازمه اجتماعی عُجب: تکفیر و متهم ساختن دیگران
8️⃣ ماجرای تکفیر و قتل عبدالله بن خباب و زنش، فقط به جرم هم فکر نبودن
9️⃣ سومین لازمه اجتماعی عُجب: لجاجت و تعصب کورکورانه
0️⃣1️⃣ تبری و بیزاری جستن از یکدیگر در جامعه اسلامی، شیوه خوارج!
1️⃣1️⃣ تتمه: آیا تفکر اسلام خوارجی، مسئله اصلی حضرت امیر بود یا تفکر اسلام صفینی؟(نقدی بر کلام استاد پناهیان)
2️⃣1️⃣ تتمه: چند ملاحظه پیرامون مسئله تحجر و اتفاقات روز
.
💠 کلام راهبردی حضرت امیر، در شناسایی دوستان و دشمنان
🔺امام على(ع) [نهج البلاغه:حکمت295]:
دوستانت سه گونهاند و دشمنانت نيز سه گونه.
🔸امّا #دوستانت عبارتاند از:
1️⃣دوستت
2️⃣ دوستِ دوستت
3️⃣ دشمنِ دشمنت
🔸#دشمنانت نيز عبارتاند از:
1️⃣ دشمنت
2️⃣ دشمنِ دوستت
3️⃣ دوستِ دشمنت
📌پ.ن: به نظرم روایت گویای گویاست. اینکه آیا #امریکا برادر ماست؟ اینکه آیا #چین و #روسیه را باید دوست خود دانست یا دشمن خود؟ چرا رهبر انقلاب در دهه نود تاکید کردند سیاست جمهوری اسلامی باید #همکاری_راهبردی با کشورهایی مثل چین و روسیه باشد؟ شاید این روایت راهبردی حضرت امیر، گویای خیلی نکات باشد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 امتحان مردم، بواسطه امام و ولیّ جامعه
🔺انسان در زندگی به موارد متعددی #امتحان میشود. اساسا #زاویه_نگاه انسان، به بالا و پایین های زندگی، باید نگاه امتحان و آزمایش باشد.
🔺شاید بتوان گفت مهمترین و سخت ترین #میدان_امتحان_مردم، #محور_ولایت و امامت باشد.
▫️در #زیارت_جامعه میخوانیم شما همان دری هستید که مردم در ورود به آن، آزمایش میشوند. یعنی بواسطه امام، مردم امتحان میشوند.
(وَ الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاس)
▫️در #زیارت_امیرالمومنین نیز شبیه همین عبارت آمده است: «الْبَابُ الْمُمْتَحَنُ بِهِ النَّاس»
🔺حضرت امیر، پس از بازگشت از #نهروان، در خطبه ای فرمودند:
«من محل امتحان و ابتلاء شما هستم؛ به واسطۀ #بغض من، #منافقین شناخته میشوند و به واسطۀ #محبّت من، #مؤمنین امتحان شده و رشد میکنند.»
(َ وَ قَدْ جُعِلْتُ مِحْنَتَكُمْ بِبُغْضِي يُعْرَفُ الْمُنَافِقُونَ وَ بِمَحَبَّتِي امْتَحَنَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِين)
🔺#کلینی در #کافی در روایتی نقل میکند: حضرت امیر هفت روز بعد از رحلت پیامبر در خطبه ای خطاب به مردم گفتند: خداوند بواسطه من، بندگان خودش را امتحان میکند.
(إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع خَطَبَ النَّاسَ بِالْمَدِينَةِ بَعْدَ سَبْعَةِ أَيَّامٍ مِنْ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ... فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ اسْمُهُ امْتَحَنَ بِي عِبَادَه)
🔺در واقع حضرت میخواهند به افرادی پاسخ بدهند که میگفتند اگر حق با علی(ع) بود، پس چرا همان روز اول و بلافاصله بعد از رحلت پیامبر برای خلافت جلو نیامد و به سراغ غسل و #تدفین_پیامبر رفت؟
که اینجا حضرت در پاسخ به آنها میفرمایند: اگر من بلافاصله جلو میآمدم، پس مردم چگونه #امتحان میشدند؟
🔺#لهوف در نقلی از #شیخ_مفید میگوید: برخی جنیان به سیدشهدا(ع) گفتند: به سمت کوفه نروید. حضرت در پاسخ گفتند: اگر من در وطن خود بمانم و به آنجا نروم، پس اين مردم نگونسار چگونه بواسطه من، #امتحان بشوند؟
(فَإِذَا أَقَمْتُ فِی مَکَانِی فَبِمَا یُمْتَحَنُ هَذَا الْخَلْقُ الْمَتْعُوسُ وَ بِمَا ذَا یُخْتَبَرُونَ)
🔺در ادامه نیز حضرت به آیه 42 سوره اعراف اشاره میکنند که: «لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَ يَحْيىَ مَنْ حَىَّ عَن بَيِّنَة»
یعنی این حرکت من، شاخص و ملاکی میشود بر اینکه هر کس خواست #هلاک بشود، با حجت و #آگاهی هلاک شود و هر کس هم به دنبال #حیات_واقعی بود، از روی دلیل، #حجت و آگاهی این راه را انتخاب کند.
🔺چه بسا بتوان گفت: اگر کسی در این امتحان مهم و محوری پیروز شد، خدا در امتحانات دیگر نیز دست او را میگیرد و اگر کسی در این امتحانات موفق نشد، خدا در امتحانات دیگر نیز برای او ارزش قائل نخواهد شد.
🔺نکته مهم آن است که این امتحان، امروز نیز وجود دارد. مهمترین مسئله در هر عصر، تلاش برای پیشبرد پروژه و #طرح_راهبردی_امام است. اولا آن را بشناسیم و ثانیا در پیشبرد آن تلاش کنیم. #بزرگترین_امتحان امروز ما، چیزی غیر از این نیست.
▪️به نظر شما، #کلان_پروژه_امروز_امام جامعه چیست؟
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 بدگویی، تخریب و زدن شیعیانِ برائتیِ جاهل، ممنوع
🔺#زيد_بن_علی نقل میکند: با پدرم #امام_سجاد(ع) به مکه رفتیم. در آنجا یکی از #شیعیان_طائف را دیدیم که در حال #فحشدادن به #عمر و #ابوبکر است.
🔺پدرم او را مورد #توبیخ قرار داده و به #تقوای_الهی توصیه کرد. توبیخ و تذکر امام، آنقدر برای او عجیب و جدی بود که از حضرت پرسید:
تو را به صاحب این خانه کعبه قسم میدهم که آیا این دو نفر بر #فاطمة_زهرا(س) نماز خواندند؟ حضرت با قاطعیت پاسخ داد: خیر!
🔺زيد میگوید: وقتی آن شیعه رفت، من شروع به #دشنام و #بدگویی کردن از او کردم. پدرم به من فرمود: #بس_است! دست بردار و این کار را نکن!
(قَالَ: فَلَمَّا افْتَرَقْنَا سَبَبْتُهُ، فَقَالَ لِي أَبِي: لَا تَفْعَل)
🔺سپس به من فرمود: به خدا قسم که آن دو حتی به #رسول_خدا نماز نخواندند، چه رسد به پیکر حضرت فاطمه! و این، به آن دلیل بود که آنها مشغول #سقیفه و محکم کردن حکومت خود بودند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
📌پ.ن:
▫️در اینکه سیره و مشی قطعی اهل بیت، مخالفت با #لعن و بدگویی علنی خلفاست، شکی نیست،
▫️در اینکه اهل بیت قائل به مسئله #وحدت بوده و از فعل کسانی که به این مسئله خدشه وارد میکنند، ناراحت شده و آنها را از #تفرقه نهی کرده اند هم شکی نیست
▫️اما برخی به این بهانه که عده ای از شیعیان این تذکر را رعایت نمیکنند، شروع به تخریب، بدگویی و زدن این دسته از شیعیان کرده اند.
▫️این درحالی است که حضرت در این روایت، این مشی را رد میکند. این صحیح نیست که ما قائل به وحدت با اهل سنت باشیم اما قائل به وحدت با شیعیانی که کمی با آنها اختلاف نظر داریم، نباشیم.
▫️حضرت هم از طرفی جریان #برائتی را نقد میکند، اشکال میکند و تذکر میدهد که شیعه این مشی را دنبال نکند،
هم از آن طرف به قائلین به وحدت، تذکر میدهد که به این طیف از شیعه که ممکن است خطایی کنند، بدگویی و تندگویی نکنند، هرچند #نقد_سالم ضروری است.
▫️البته که برخی شیعیان، با همین رفتارهای غلط، گاهی #پروژه_امام را خراب میکنند، اما باید بین #شیعیان_پروژه_بگیر و #شیعیان_جاهل تفاوت قائل شد. کسی که میداند و از عمد، پروژه امام را تخریب میکند، مانند شیعه جاهل نیست. هرچند خروجی فعل آنها واحد است.
▫️همین مسئله نسبت به اتفاقات اخیر کشور نیز صادق است. برخی از بچه انقلابی ها، امروزه دم از وحدت و #وفاق میزنند،
▫️اما انگار فقط به دنبال وفاق با کسانی هستند که یک زمانی مقابل این نظام ایستادند و در بزنگاه ها لگدهایی به نظام زدند،
▫️ولی خیلی قائل به وفاق با برخی بچه انقلابی های به اصطلاح آنها تندرو که ممکن است برخی جاها اشتباهاتی هم داشته باشند، نیستند.
🔸این هم از عجایب روزگار است...
این مشی حضرت برای امروز ما بسیار #درس_آموز و #عبرت_انگیز است...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
▪️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️
#شهید_ابراهیم_عقیل
.
آیات و روایات اجتماعی
▪️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️ #شهید_ابراهیم_عقیل .
💠 آیاتی از سوره آل عمران، برای امروز ما
🔺و لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (139)
🔹شما مسلمانان، نه در كار #دين، #سستى كنيد و نه به خاطر از دست دادن #امکانات_دنیوی تان، #اندوهناك باشيد چرا که شما فاتح و #پيروزمندترين_مردم و بلندمرتبه ترين مِلَل دنيا هستيد، البته اگر در ايمان خود ثابت قدم و استوار باشيد.
🔺إنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (140)
🔹اگر به شما در #جنگ_اُحد آسيبى رسيد، به دشمنان شما نيز در #جنگ_بدر شكست و آسيب سخت وارد شد.
و ما اين روزهای #پیروزی و #شکست را میان مردم میگردانیم و این خاصیت زندگی دنیاست. چرا؟
چون از دل همین بالا و پایین شدن ها، #امتحان شده و خداوند اهل ایمان را خواهند شناخت تا از میان آنها، شاهدانی بگیرد. و خداوند ستمكاران را دوست ندارد.
🔺و لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ (141)
🔹علت دیگر آنکه خداوند از دل همین حوادث، اهل ایمان را #خالص و از هر عيب و نقص، #پاك و كامل میگرداند و در مقابل، #كافران را به تدریج، محو و نابود میکند.
🔺أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ (142)
🔹آیا چنین پنداشته اید که تنها با #ادعای_ایمان و بدون آنکه #امتحان بشوید، وارد بهشت خواهید شد، درحالیکه خداوند هنوز مجاهدان و صابران از شما را مشخص نساخته است؟
🔺و ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ (144)
🔹#محمد(ص) فقط فرستاده خداست و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند که از این دنیا درگذشتند. اگر پیامبر شما نيز به مرگ يا #شهادت در گذشت، باز شما به #جاهليت خود بازخواهید گشت؟ بدانید که عقبگرد شما، هرگز ضرری به خدا نخواهد رساند، بلکه خود را به زيان انداخته اید.
خداوند بزودی شاکران و استقامت کنندگان را پاداش خواهد داد.
🔺و كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ (146)
🔹چه بسيار رخ داده كه مردان الهی ای همراه با پیامبر خود به نبرد با دشمنان پرداخته و کشته شدند اما اهل ایمان هیچگاه در برابر آنچه از سختی ها، در این مسیر به آنها میرسید، #سست و #ناتوان نشده و #تسلیم نشدند بلکه راه صبر و مقاومت درپیش گرفتند كه خداوند صابران را دوست میدارد.
🔺و ما كانَ قَوْلَهُمْ إِلاَّ أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فِي أَمْرِنا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ (147)
🔹سخن آنها تنها این بود که: «پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و از تندروی های ما در امور، چشم پوشی کن! و قدم های ما را استوار بدار! و ما را بر کافران پیروز بدار!»
🔺فآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْيا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (148)
🔹پس خداوند فتح و #پيروزى در دنيا و ثواب در آخرت را نصيبشان گردانيد، كه خدا نيكوكاران را دوست میدارد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 کارکرد عجیب ایثار
🔺در روایت دارد که #موسى(ع) گفت:
اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من نشان بده.
خداوند فرمود: «اى موسى! تو تاب ديدن آنها را ندارى؛ امّا فقط يك #منزلت از منزلتهاى بزرگ و باشكوه او را به تو نشان میدهم كه به واسطۀ همان، او را بر تو و بر تمام آفريدگانم #برترى دادم».
(يا موسىٰ، إنَّكَ لَن تُطيقَ ذٰلِكَ، و لٰكِن اريكَ مَنزِلَةً مِن مَنازِلِهِ جَليلَةً عَظيمَةً فَضَّلتُهُ بِها عَلَيكَ و عَلىٰ جَميعِ خَلقي)
🔺آن گاه، خداوند از ملكوت آسمان براى او پرده برداشت و موسى(ع)، منزلتى را ديد كه از شدّت پرتوهاى آن و قُربش به خداوند، نزديك بود قالب تُهى كند.
🔺گفت: پروردگارا! به واسطۀ چه چيز، او را به اين كرامت رساندى؟ فرمود:
🔸«به واسطۀ خصلتى كه از ميان ايشان، آن را به او اختصاص دادم، و آن خصلت، #ايثار است.
(بِخُلُقٍ اختَصَصتُهُ بِهِ مِن بَينِهِم و هُوَ الإِيثار)
🔸اى موسى! هيچ يك از ايشان نيست كه دمى از عمر خويش به اين خصلت عمل كرده باشد، مگر آن كه از #حسابرسى او #شرم مىكنم و در بهشت خود، هر جا كه او بخواهد، جايش مىدهم».
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 کارکرد عجیب ایثار 🔺در روایت دارد که #موسى(ع) گفت: اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من
اتفاق #معدن_طبس، اتفاقی بسیار #دردناک و غم انگیز بود، نمیدانم چرا برای مسئله معدن کاری نمیشود، هر از گاهی یک بار، شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.
اما اتفاق جالب و عجیب برای من، کاری بود که یکی از کارگران معدن نسبت به همکارانش انجام داده بود،
وقتی خود را نجات میدهد اما میبیند همکارانش هنوز در معدن مانده اند، اینجا با اینکه میداند جانش در خطر است و ممکن است خود نیز گرفتار #گازگرفتگی شود اما چند بار باز میگردد و جان چند تن از همکارانش را نجات میدهد، تا اینکه خودش هم از حال میرود و می افتد.
چنین #ایثار هایی که البته کم هم نیستند و هر از گاهی برخی از آنها رسانه ای میشود، امری بسیار ارزشمند نزد خدای متعال است، بسیار ارزشمند.
➕کلیپ آن کارگر را از اینجا ببینید.
#ایثار
#تسلیت
.
آیات و روایات اجتماعی
💠 کارکرد عجیب ایثار 🔺در روایت دارد که #موسى(ع) گفت: اى پروردگار من! درجات محمّد و امّت او را به من
حقیقت آن است که خیلی از ما، هنوز به مرز #ایثار هم نرسیده ایم. ایثار گاهی بالاتر از جان دادن در راه خداست.
چه بسا بتوان گفت، سخت تر از جان دادن و ایثار برای خدا، ایثار نسبت به #برادران_دینی است. انسان برای خدا راحت جانش را میدهد اما سخت است که مثلا بخواهیم برای یک برادر مومن خود را به سختی و جان خویش را به خطر بیندازیم.
شاید حتی حاضر باشیم ده ها بار در راه خدا جان بدهیم اما حاضر نیستیم نسبت برای برادر دینی خود هزینه کنیم.
انسان وقتی در #بستر_اجتماعی قرار گرفت، اینجاست که تازه #اختلافات و دعواها شکل میگیرد. چه بسا بتوان گفت یکی از بسترهای مهم بروز ایثار، نوع تعامل و کنش در همین بستر اجتماعی است.
به نظرتان مصدایق چنین مدل ایثارهایی، چه چیزهایی میتواند باشد؟
💠 روش برداشت از قرآن
🔺 برخی از دوستان نسبت به مسئله #روش_برداشت از آیات و روایات سوال داشتند. به نظرم این بحث، جزو مباحث بسیار لازم و ضروری است، اگر بخواهیم مانوس با آنها باشیم و از دل آنها مباحث جدید برای امروزمان #اصطیاد کنیم.
🔺 برخی از بزرگان به این مسئله پرداخته اند که خوب است به مباحث آنها رجوع کرده و استفاده کنیم. برای شروع توجه به #قرآن دارای ضرورت بیشتری است لذا ابتدا به آن اشاره خواهیم کرد.
یکی از این بزرگان، شهید آیت الله #بهشتی است که مباحث تفسیری ایشان هم اخیرا چاپ شده.
🔺 در ابتدای کتاب «#در_مکتب_قرآن»، مصاحبه ای از ایشان با همین عنوان آمده که خواندنش در این مسئله به ما کمک میکند.
➕ در ادامه خلاصه و اقتباسی از مباحث ایشان، ذیل 10 نکته مطرح میشود.
ان شاالله بتواند به ما در برداشت های صحیح از قرآن کمک بکند.
👇👇👇👇👇👇
💠 مقدماتی لازم برای فهم قرآن
🔺عمده ی #قرآن برای عموم مردم، قابل فهم است اما:
اولا به زبان عربی است،
ثانیا به زبان عربی عصر پیامبر است، نه عربی معاصر،
ثالثا به صورت القای شفاهی و تدریجی نازل شده، نه اینکه بخواهد به صورت یک کتاب مرسوم نوشته و تالیف شده باشد.
🔺لذا حداقل حدّ و مقدار لازم، برای فهم قرآن چند چیز است:
1️⃣ آشنایی کافی با #زبان_عربی + توانایی استفاده از کتب #لغت
2️⃣ آن هم عربی معاصر عصر نزول قرآن، نه عربی معاصر
3️⃣ داشتن #رویکرد_تاریخی در فهم قرآن:
▫️چون قرآن به صورت #شفاهی نازل شده، لذا باید ناظر به شرایط محیطی، زمانی و اجتماعی همان عصر فهم کرد چرا که همه اینها، قرائنی است برای فهم قرآن که اگر لحاظ نشود، درست فهم نمیشود.
➕مثلا فلان آیات در #جنگ_احد نازل شده و مخاطبین با توجه به شرایط زمانی و مکانی، به راحتی پی به مقصود خداوند میبرده اند اما عدم لحاظ آن شرایط و قرائن، ممکن است فهم را مختل کند لذا با مطالعه #تاریخ، باید آن شرایط زمانی و مکانی و قرائن را برای خود محیا کرد.
🔺«بنابراين، فهم صحيح از مقصود آيات قرآن، كموبيش به حضور در صحنههاى نزول اين آيات ارتباط دارد. اين حضور براى مردم عصر پيغمبر، بهخودىخود حاصل بوده است، ولى براى مردم ديگرى كه در آن عصر يا عصرهاى بعد زندگى مىكردند و از صحنه دور بودند، به چه وسيلهاى بايد حاصل شود؟
بهوسيلۀ #مطالعۀ_تاريخ. اين است كه يكى از شرايط فهم صحيح بسيارى از آيات قرآن، تحقيق و مطالعۀ تاريخى و حضور نسبى از طريق رجوع به تاريخ در شرايط نزول قرآن است.»
🔺خلاصه اینکه «مطالعۀ دقيق يك دورۀ #تاريخ_اسلام براى فهم بسيارى از بخشهاى قرآن #ضرورت دارد.»
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
4️⃣ #درک_ارتباط_آیات:
🔸آيات قرآن با یکدیگر ارتباط دارند، اما این ارتباط، گاهى خیلی روشن و واضح است اما گاهی نیز #مبهم، چرا که آیات و سوره ها براساس ترتیب نزول شان کنار هم چیده نشده است.
🔸بنابراين، اگر گاهى ديده مىشود كه معنى ظاهر و روشن يك آيه، با آيات قبل يا بعد از آن ارتباط روشنی ندارد، نبايد دچار ترديد شده و درصدد آن برآييم كه معنى ديگرى را براى آن آيه دست و پا كنیم، تا به آيات قبلى يا بعدى كاملاً مرتبط بشود.
🔸برای اینکه بتوان در مواردی که ارتباط آیات خیلی روشن نیست، از آن ابهام زدایی کرده و پیوند آیات را آشکار کرد، نوعى انس و آشنايى با قرآن لازم است که اين امر با مراجعه به #تاريخ قرآن و بررسى زمان نزول آيات، تا حدود خوبی ميسر مىشود.
5️⃣ ضرورت #تجمیع_آیات_مرتبط با یک موضوع:
🔸در قرآن در مورد يك موضوع آياتى را مىبينيم كه در زمانهاى مختلف نازل شده است. يكبار چند آيه آمده و دو سال بعد، چند آيۀ ديگر و چون شرايط تازهاى بوده، مطلب تازهاى را گفته يا مطلب قبلى را تكميل كرده است؛ هر گوينده يا نويسندهاى اين كار را مىكند.
🔸اگر امروز بخواهيم مراد قرآن و حكم اسلام دربارۀ مطلبى را بدانيم، بايد تمام آيات مربوط به آن مطلب را در قرآن بيابيم و با رعايت ترتيب تاريخى نزول آيات، آنها را جمعبندى كنيم تا بتوانيم بفهميم كه مقصود نهايى اسلام چه بوده است.
🔸اينكه گفته مىشود: «القرآن يفسر بعضه بعضاً»؛ بيشتر ناظر به اين بحث است.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
6️⃣ محدود و منحصر نبودن آیات به عصر نزول بلکه ضرورت تعمیم، تطبیق و گسترش آیات به آینده به عنوان قواعد کلان
🔹هرچند گفته شد در فهم آیات باید رویکرد تاریخی داشت، اما آیات منحصر و محدود به عصر نزول نیست بلکه #قواعد_کلانی است که باید به #عصرهای_آینده تعمیم، #تطبیق و گسترش داد.
🔹چرا که قرآن به بیان خودش، كتابى جاويد و #جهانى است لذا هرگز نمىتوان مقصود از آيات را به آنچه مربوط به شرايط ويژۀ آن زمان بوده است، محدود كرد و بايد بتوان معنى آيات را به شرايط زمانى و مكانى ديگر نيز گسترش داد.
🔹البته گسترش دادن مطالب قرآنى به شرايط زمانى و مكانى ديگر، كارى مهمتر از فهم سادۀ قرآن است كه به حد و درجۀ بالاترى از تسلط و فهم قرآن احتياج دارد؛ اين به نوعى تسلط كلان بر آيات قرآن نياز دارد.
بنابراين، نمىتوانيم انتظار داشته باشيم كه هر فردى بتواند اين كار را انجام دهد بلکه این کار نیاز به اجتهاد و #استنباط_مجتهدانه از آيات و روايات دارد.
🔹البته درك اين گستردگى غير از تخصص علمى، به كمال ديگرى نيز احتياج دارد و آن كمال، #امامت است. بسط و گسترش يك حكم از شرايط زمانى و مكانى معين به شرايط زمانى ديگر، ظرافتى دارد كه هر عالم و محققى نمىتواند آن را درك كند.
🔹 بلکه فقط یک امام و راهبر اجتماعی است که آن را مىفهمد و درك مىكند چون اوست که وسط صحنه درگیری است و میتواند قواعد کلان را تطبیق بر شرایط کنونی بدهد اما کسی که شرایط زمانی و مکانی عصر خویش را نمیشناسد، فاقد چنین توانمندی است.
🔹رهبر است كه مىتواند متوجه #پيچيدگىها شود. بنابراين، گسترده كردن آيات در مدار و قلمرو امامت قرار مىگيرد. اگر امامت، مطلق و معصوم باشد، مىگوييم مخصوص امام معصوم (ع) است و اگر در قلمرو امامتِ نسبى است -كه غيرمعصوم را هم شامل مىشود- مىگوييم از شئون امامِ نسبى است؛
🔹ولى يك عالِم محقق كه اصلاً در مدار امامت نيست، ولو علامه هم كه باشد، نمىتواند اين گستردگى را لمس كند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
7️⃣ توجه به مسئله برداشت های متفاوت از قرآن که نباید به تفسیر به رأی بکشد
🔺قرآن، كتابى است ناظر به انسان و بافتهاى تودرتو و گوناگون روح، روان، انديشه و رفتار برخاسته از خواستهاى آدمى.
لذا بهدليل گوناگونى انسانها و تنوع بىاندازهاى كه در بافتهاى روانى، ذهنى و رفتارى بشر وجود دارد، تأثير قرآن بر انسانها #متفاوت است.
🔺به تجربه گاهی یک آیه بر یک شخص، اثری شگرف میگذارد اما بر دیگری خیر. گاهى يك جوان بهدليل آمادگى و تشنگى روحىاش، از يك آيه چنان برداشت زنده و جالبى مىكند كه چهبسا افراد بسيار متخصص كه واجد اين روحيات نيستند، نتوانند از آن آيه برداشتى چنين دلنشين كه ناظر بر جنبهها و نكتههاى ظريف روحى است، داشته باشند.
🔺البته این برداشت های جدید باید بهشرطی باشد که با صراحت بگويند: «من از اين آيه چنين برداشتى دارم» و اصرار نداشته باشند كه حتماً مقصود از آيه همان برداشتى است كه آنها مىكنند.
چون با اين كار ممكن است راه را بر برداشت و تعبير شخص ديگرى كه داراى روحى مترقىتر و تشنهتر، همراه با بافتهاى انديشهاى و رفتارى والاتر است ببندند.
🔺البته در همين برداشتهاى زنده و متفاوت، گاهى به #انحرافهاى_عجيبى برخورد مىكنيم که عملا برداشت ها خلاف ظاهر قران میشود و قطعا چیزی جز #تحمیل و #تفسیر_به_رای نخواهد بود و باید از اینها پرهیز کرد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9