💠 نوع مواجهه اسلام و پیامبر با سنن جاهلی
🔺 #قرآن_کریم ذیل آیه 2 سوره مجادله، مسئله #ظِهار را مطرح میکند. نکته مهمی که برخی مفسران، ذیل آیه شریفه استفاده کرده اند، نوع مواجهه اسلام و پیامبر با #سنن_جاهلی است.
🔺 بالاخره پیش از اسلام سنن متعددی که برگرفته از #عقلانیت نبود، وجود داشت که ریشه آنها، #فرهنگ_جاهلی آن عصر بود. امروزه نیز سنن متعددی در دنیا وجود دارد که ریشه اش #جاهلیت_مدرن است، نه عقلانیت حقیقی.
🔺 سوال مهم و اساسی از دریچه #نگاه_اجتماعی، نوع مواجهه و برخورد با این سنن جاهلی است. برخی مفسران به بهانه حکم جزئی ظِهار، به این مسئله اجتماعی مهم پرداخته اند، اینکه پیامبر اکرم، چگونه با این سنن جاهلی تعامل کرده است و امروزه نیز ما چگونه باید با چنین سننی برخورد کنیم.
🔺 در این آیه شریفه، بعد از آنکه مرد ظهار کرده، حالا زن آمده خدمت رسول الله تا ایشان کاری کند. تصور زن این است که خب حتما پیامبر میفرمایند این سنتی جاهلی است و اشکالی ندارد و شما هم بروید سر زندگی خودتان و به آن اهمیت ندهید.
🔺 اتفاقا وقتی زن نزد پیامبر آمد و مسئله را مطرح کرد، پیامبر ابتدا سکوت کرد و پاسخی نداد و منتظر #وحی ماند. اما چرا پیامبر همان ابتدا سریعا نمیگوید که چنین سننی باطل است و به آن توجه نکنید؟ نکته مهم مسئله کجاست که پیامبر متوجه آن است؟
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 نوع مواجهه اسلام و پیامبر با سنن جاهلی 🔺 #قرآن_کریم ذیل آیه 2 سوره مجادله، مسئله #ظِهار را مطرح م
🔰 نکته مهم، آن است که نمیشود سنن ریشه دار را سریعا حذف کرد. «اين يك #سنّت_ريشهدار است؛ اين در #جان_مردم نفوذ كرده، قرن ها اين مردم، با اين سنّت خو گرفتهاند؛
🔻 يك #رهبر_عاقل، يك رهبر متين، با سنّتهايى كه در جان مردم نفوذ دارد، اينجورى برخورد نميكند، چون نميخواهد رفع آن يك رفع #سطحى باشد، برخوردش يك برخورد بهاصطلاح #عجولانه باشد؛ بايستى با مسئله درست برخورد كند.»
🔻 لذا در پاسخ به آن زن، «پيغمبر گفت كه خب بله ديگر، #ظِهار كرده و حرام شده!» اما زن کوتاه نیامد و شروع کرد به بحث کردن با حضرت. حضرت نیز منتظر #وحی ماند. اینجاست که وحی می آید و میگوید این کار، کار بیهوده ای است و استدلال میکند که چون این زن، حقیقتا مادر آن مرد نیست که آنگاه بخواهد بر شوهرش حرام بشود.
🔻 در واقع قرآن خیلی #منطقی و #استدلالی با مسئله مواجه میشود و میخواهد #ذهنیت_مردم را اصلاح کند که صرفا با یک حرف، #واقعیت خارجی تغییر نمیکند. «ببينيد يك استدلالى وجود دارد؛ يعنى با استدلالى كه از طريق وحى مىآيد، درحقيقت ريشهى اين #سنّت را در ذهن اين آدم ميزند؛
🔻 همينطور تند و عجولانه برطرف نميكند؛ با يك حسابى، با يك كتابى، با يك شيوهى درستِ برخورد. مادرِ هركسى، آنكسى است كه او را متولّد كرده و به دنيا آورده؛ اين زنى كه شما به او گفتى «انتَ علىَّ كظَهر اُمِىّ» كه مادر تو نميشود و اين كار اثرى ندارد»
🔻 از طرفی برای اینکه کسی دیگر سمت این سنت جاهلی نرود، یک #هزینه_اجتماعی هم برای آن طراحی میکند یعنی برای آن مجازات قرار میدهد، چون «اين يك #عادت است و بايستى يك مجازاتى هم برايش قرار بدهند تا ديگر كسى نزديك اين سنّت نرود.
🔻 مجازاتش اين است كه اگر شما زنتان را ظِهار كرديد و بعد خواستيد مجدّداً به اين زن نزديك بشويد، #كفّاره برايتان قرار دادهاند»(1) که یکی از آن مجازات ها، آزاد کردن #برده و غلام است.
خود این، #طرح_تدریجی_اسلام برای مبارزه با حذف #برده_داری بود که در خیلی از مجازات های اسلام وجود دارد.
ء.....................................
(1) برگرفته از تفسیر مجادله آیت الله خامنه ای.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 نوع مواجهه اسلام و پیامبر با سنن جاهلی 🔺 #قرآن_کریم ذیل آیه 2 سوره مجادله، مسئله #ظِهار را مطرح م
💠 سه نوع مواجهه با سنت های پیشین و جاهلی
🔻 اساسا نسبت به #سنت_های_جاهلی و پیشین، سه سبک مواجهه میتوان داشت. در ادامه به آنها اشاره شده و سبک مواجهه اسلام نیز توضیح داده خواهد شد.
1️⃣ مواجهه اول: #برخورد_حذفی
🔸سنت های پیشین همیشه همه اش بد نیست بلکه یک حالت #تشکیکی دارد، از خیلی خیلی بد تا سنت های خوب. نباید داس بدست گرفت و هر سنت پیشینی را حذف کرد بلکه جامعه انقلابی در حذف سنت ها، #برخورد_چکشی نمیکند.
🔸نباید سنت ها را به یک چشم دید بلکه باید سنت ها را از هم تجزیه و #تفکیک کرد: سنت های خوب را نگه داشت، سنت هایی که قابل #اصلاح است، اصلاح کرد، اگر محتوایش بد بود، آن را اصلاح کرد، اگر قالبش مناسب نبود آن را ترمیم کرد. اما اگر سنتی به هیچ نحو قابل اصلاح نیست، آنگاه به سمت #حذف آن پیش میرویم.
🔸مثلا #چادر یک #سنت_ایرانی است که ظاهرا از زمان #ساسانیان مانده است. دلیلی ندارد به بهانه حجاب اسلامی آن را کنار گذاشت و سراغ نمونه دیگری رفت.
2️⃣ مواجهه دوم: #برخورد_انفعالی
🔸در این سبک مواجهه، کلا نسبت به سنت های جاهلی، حساسیتی وجود ندارد.
🔸مانند #هند که حتی 30 40 سال بعد از آزادی و بیرون کردن انگلیسی ها، همچنان برخی سنت های انگلیسی آنجا باقی مانده، مثلا اینکه برخی مجسمه های شاهزادگان انگلیسی همچنان در میادین آنها نصب است یا برخی جشن های انگلیسی همچنان برگذار میشود و...
3️⃣ مواجهه سوم: #برخورد_منطقی
🔸هر دو مشی قبلی غلط است. «اسلام اينجورى نيست و همانطور كه عرض كردم #حدّ_وسط دارد؛ يعنى سنجيدن سنّتها، سنّتهاى خوب را نگه داشتن، بدهايش را رد كردن؛ آنهايى را هم كه رد ميكند با #استدلال، با منطق، با توجّه به #جوانب_كار و بهصورتى كه در دل مردم جا بيفتد و عمق پيدا بكند رد ميكند.»
🔸به عنوان مثال، اسلام یک نگاه منطقی به #طلاق دارد. در #جامعه_جاهلی هیچکارش براساس منطق نیست. #ظهار را به عنوان یک نوع طلاق قرار داده اما اسلام در مقابل آن، شیوه جدیدی را به عنوان طلاق قرار میدهد:
▪️ اولا به مسئله #جدایی توجه کرده، به خلاف برخی مسلک ها مانند #کاتولیک ها در #مسیحیت که کلا طلاق ندارند و هرگاه دو نفر ازدواج کردند تا مرگ همیشه برای هم هستند.
▪️ ثانیا به نحوی کار را پیش میبرد که زن و مرد به هر هوسی نتوانند به راحتی طلاق دهند.
▪️ در واقع اسلام برای اینکه نه جانب #افراط را گرفته باشد و نه #تفریط، یک مدلی را دنبال میکند با قوانینی که بتواند #وجه_تعادل را حفظ کند.
🔸 چند نمونه از دقت های اسلام در مسئله طلاق:
➖اولا #حق_طلاق را به مرد میدهد چون زن بیشتر احساسی است و ممکن است تصمیم احساسی بگیرد و سریع قهر کند. در آمارهایی که در #اروپا گرفته شده ظاهرا درخواست طلاق از سمت زن چند برابر مرد است.
➖ثانیا مرد نیز به راحتی نمیتواند طلاق بدهد و کلی شرایط دارد مثلا باید صیغه طلاق نزد دو شاهد #عادل_واقعی گفته شود، نه عادل ظاهری مانند امام جماعت. یا اینکه طلاق در عِده زن قبول نیست، بعدش در طُهر هم باید رابطه جنسی نداشته باشند، اگر رابطه ای داشتند، آنگاه میرود تا طهر غیرواقعه بعدی.
➖ثالثا در رجوع هم خیلی راحت گرفته، یعنی طلاق که داد با یک دست زدن به زنش یا چادر کشیدن از رویش و... طلاق باطل میشود.
📚 برگرفته از تفسیر مجادله آیت الله خامنه ای.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 الگویی به نام مُفَضَّل بن عُمَر
🔺#مفضل_بن_عمر نماينده #امام_صادق(ع) در شهر #كوفه بود. او از طرف امام موظف بود به مشكلات دينى، مالى و اجتماعى مردم كوفه رسيدگى كند.
لذا او برای اینکه تواند مدیریت صحیحی داشته باشد، ارتباط گسترده ای با مردم و خصوصا #جوانان گرفته بود.
🔺علی القاعده در این ارتباط، همه افراد شبیه هم نیستند، برخی دارای #ایمان بیشترند و برخی دارای ایمان کمتر.
پس #سطوح_مردم متفاوت است لذا #راهبر_اجتماعی ناچار است ارتباط صمیمانه ای با گروه های مختلف مردم گرفته تا بتواند آنها را به سمت مقصد #راهبری و هدایت کند.
🔺عده ای از افراد که متوجه مواجهه و کنش جناب مفضل نبودند و شروع کردند به #تخریب او با #شایعه و #افتراء، نزد امام و نزد مردم.
🔺به این بهانه که او با #کبوتربازها، #تارکین_نماز، #شرابخواران، #سارقین و... رفت و آمد دارد و این مدل افراد #بی_مبالات و لااُبالی دور و بر او میچرخند.
ادامه👇👇👇
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
🔰 وقتى اين #شايعات به اوج رسيد، گروهى از مومنان و مقدسان كوفه به محضر امام صادق(ع) در نامه ای نوشتند:
«#مفضل با افراد رذل، #لاابالی، #کبوتر_باز و حتی #شرابخوار نشست و برخواست دارد لذا شايسته است در نامه ای به او دستور دهيد اين افراد را از خود دور سازد.»
(إِنَّ الْمُفَضَّلَ يُجَالِسُ الشِّطَارَ وَ أَصْحَابَ الْحَمَّامِ وَ قَوْماً يَشْرَبُونَ الشَّرَابَ، فَيَنْبَغِي أَنْ تَكْتُبَ إِلَيْهِ وَ تَأْمُرَهُ أَلَّا يُجَالِسَهُم)
🔺حضرت بدون اين كه با آنان در اين باره سخن بگويد، نامهاى براى مفضل نوشته، مُهر كرد و به آن #گروه_معترض سپرد و تاکید کردند که نامه را به دست خود مفضل برسانند.
🔺آنان به كوفه برگشته و نامه حضرت را به دست مفضل دادند. حالا این گروه معترضین چه افرادی هستند؟ بزرگانی مانند #زراره، #محمدبن_مسلم، #عبدالله_بن_بکیر، #ابوبصیر و #حجر_بن_زائده.
مفضل نامه را باز و قرائت كرد. حضرت به مفضل دستور داده بود كه: یک سری وسائلی بخرد و به محضر ایشان ارسال كند.
🔺در اين نامه اصلا هیچ اشارهاى به آن شايعات نشده بود. بعد مفضل نامه را به دست تک تک حاضران داد تا بخوانند. بعد مفضل از آنان پرسيد: خب اكنون چه بايد كرد؟ گفتند: خریدن این وسائل، نیاز به پول زیادی دارد که ما نداریم لذا بايد بنشينيم، تبادل نظر كنيم و از شيعيان يارى بجوييم تا این پول جمع شود.
🔺در واقع آنها تصمیم به بازگشت داشتند و میخواستند خانه مفضل را ترك كنند. مفضل گفت: تقاضا مىكنم براى صرف غذا در اينجا بمانيد. آنان به انتظار غذا نشستند.
مفضل افرادى را به سراغ همان جوانانى كه از آنها بدگويى شده و به كارهاى ناروا متهم شده بودند فرستاد و آنان را احضار كرد.
🔺وقتى آن جوانان آمدند، مفضل نامه حضرت و درخواست ایشان را با آنها مطرح کرد. آن ها، با شنيدن كلام حضرت، براى انجام فرمان ایشان از خانه خارج شدند و پس از مدت كوتاهى بازگشتند.
هر كدام به اندازه وُسع خويش، پولی روى هم نهاده و در مجموع ۲ هزار دينار و ده هزار درهم در برابر مفضل نهادند.
🔺آن گاه مفضل به آن گروه معترض که از بزرگان بودند و هنوز از خوردن غذا فارغ نشده بودند، نگريست و گفت:
شما مىگویيد اين #جوانمردان را از پیش خود #طرد کنم؟ گمان مىكنيد خدا به نماز و روزه شما محتاج است؟!
(تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْرُدَ هَؤُلَاءِ مِنْ عِنْدِي؟ تَظُنُّونَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَحْتَاجُ إِلَى صَلَاتِكُمْ وَ صَوْمِكُمْ؟)
➕ مطالعه گزارش دیگری با همین مضمون از جناب کشی
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 امام صادق و روش #تکفیر دیگران
🔺#کافی(ج2ص401) به نقل از #هاشم_صاحب_بريد نقل میکند:
من با #محمد_بن_مسلم و #أبوالخطاب باهم بودیم که #ابوالخطاب گفت: نظرتان درباره شخصی که #امر_امامت را نشناسد چیست؟
🔺#هاشم میگوید: هر كه امام را نشناسد،#كافر است.
#ابوالخطاب: درصورتی کافر است که حجت و استدلال بر او اقامه شود و او نپذیرد
🔺اما #محمدبن_مسلم میگوید: سبحان اللَّه؛حتی اگر حجت بر او اقامه بشود و او نپذيرد ولی انكار هم نكند باز هم #كافر نیست
🔺خلاصه نزاع مهمی بین اصحاب، درباره نوع مواجهه با #گونه_های_متعدد_مردم شکل میگیرد. این ماجرا میگذرد تا اینکه آنها در حج محضر #امام_صادق(ع) مشرف شده و این مسئله را مطرح میکنند.
🔺حضرت درپاسخ میفرمایند: نظر شما درباره #خدمتكاران، #زنان و #خاندان تان چیست؟ مگر آنها قائل به توحید و نبوت پیامبر نیستند؟ مگر نماز، روزه و حج بجا نمی آورند؟ گفتند چرا.
🔺حضرت فرمودند: آیا امام و امر امامت را میشناسند؟ گفتند خیر. امام فرمود: نظرتان درمورد آنها چیست؟
#هاشم پاسخ میدهد: هر كه امر امامت را نشناسد كافر است.
🔺حضرت فرمود: سبحان اللَّه؛ و باز همان سوالات را درباره افراد حاشیه نشین شهرها و طواف کنندگان کعبه و برخی افراد عادی دیگر پرسید و #هاشم باز همانگونه پاسخ داد.
🔺حضرت اینجا میفرمایند: سبحان اللَّه؛ اين #تفکر_خوارج است. میخواهید نگاه صحیح را برای شما #تبیین کنم؟
#هاشم در کمال بی ادبی چون تفاوت نگاه خود با امام را میبیند،میگوید خیر.
🔺حضرت میفرمایند: خب چیزی که از ما نشنیده اید و سخن ما نیست را نقل نکنید چرا که برای شما شرّ و بد است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 بدترینِ وزراء، کارگزاران و مشاوران
🔺حضرت امیر خطاب به #مالک_اشتر در فرمان استانداریش برای مصر مینویسد:
🔺بدترين وزير تو، كسى است كه پيش از تو #وزيرِ_بدكاران و #همدست آنان در گناهان بوده است. بنابراين، نبايد چنين كسانى دستيار و مشاور تو باشند؛ زيرا كه اينان #ياور_گنهكاران و برادر بيدادگرانند.
🔺تو مىتوانى به جاى آنان كسانى را از بهترين مردم برگزينى كه در انديشه و نفوذ و توانمندی همانند آنها باشند، اما بار گِران گناهان و رفتارهای غلط و زشت آنها را به دوش نداشته باشند،
از كسانى باشند كه نه ستمگرى را در ستمش يارى كردهاند و نه گنهكارى را بر گناهش.
🔺اينان براى تو كم زحمتترند و تو را بهتر كمك مىرسانند و نسبت به تو متمايلتر و انس و الفتشان به غير تو كمتر است.
پس، اينان را #خواص خلوت خويش و همدمان مجالس خود قرار ده
🔺و آنگاه برگزيدهترين و مقرّبترين آنان در پيشگاه تو، كسى باشد كه بيشتر از هر چيز #سخن_تلخ_حقّ بر زبان راند و در آن كارهايت كه خداوند براى دوستانش نمىپسندد، هر اندازه هم مطابق ميل و خواست تو باشد، كمتر ياريت رساند.
(ثُمّ ليَكُنْ آثَرُهُم عِندَكَ أقوَلَهُم بِمُرِّ الحَقِّ لَكَ، وأقلَّهُم مُساعَدَةً فيما يَكونُ مِنكَ مِمّا كَرِهَ اللّٰهُ لأوليائهِ، واقِعاً ذلكَ مِن هَواكَ حَيثُ وَقَع)
یعنی سخن حق و درست به تو بگوید ولو تو از آن ناراحت بشوی و در کارهای غلطی که دوست داری انجام دهی، مانع تو بشود.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 دوستی و دشمنی ناآگاهانه، به خاطر خدا
🔰 امام باقر(ع):
🔸اگر كسى، شخصی را براى خدا #دوست بدارد، خداوند به سبب اين دوستى، به او #پاداش خواهد داد، هرچند که آن شخصِ مورد دوستى، نزد خدا #دوزخى باشد
(لَو أنَّ رَجُلاً أحَبَّ رَجُلاً للّهِِ لَأَثابَهُ اللّهُ عَلى حُبِّهِ إيّاهُ و إن كانَ المَحبوبُ في عِلمِ اللّهِ مِن أهلِ النّار)
🔸و اگر كسى، شخصی را براى خدا #دشمن بدارد، خداوند به سبب اين دشمنى به او #پاداش خواهد داد، هرچند که آن شخصِ مورد دشمنى، نزد خدا از #بهشتيان باشد.
🔰 در روایت دیگری نیز از رسول خدا چنین نقل شده:
🔸 هر كسی، شخصی را به سبب ديدن عدالتى كه در او دیده و از او آشکار شده، در راه خدا #دوست بدارد، حال آن كه آن شخص، در علم خدا #دوزخى باشد، خداوند او را به سبب اين دوستى، #پاداش خواهد داد،
همانگونه كه شخصى، يكى از بهشتيان را دوست مىدارد.
(مَن أحَبَّ رَجُلاً فِي اللّهِ؛ لِعَدلٍ ظَهَرَ مِنهُ و هُوَ في عِلمِ اللّهِ مِن أهلِ النّارِ آجَرَهُ اللّهُ عَلى حُبِّه إيّاهُ كَما لَو أحَبَّ رَجُلاً مِن أهل الجَنَّة)
🔸و هر کسی، شخصی را به سبب ظلم و ستمى كه در او دیده و از او آشکار شده، در راه خدا #دشمن بدارد، حال آن كه در علم خدا آن شخص، #بهشتى باشد، خداوند به او به سبب اين دشمنى، #پاداش خواهد داد،
همانگونه كه كسى، يكى از دوزخيان را دشمن مىدارد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 دوستی و دشمنی ناآگاهانه، به خاطر خدا 🔰 امام باقر(ع): 🔸اگر كسى، شخصی را براى خدا #دوست بدارد، خداو
روایات را باید در منظومه معارف دینی معنا کرد و نمیتوان تک روایات را گرفته و به آن عمل کرد.
تلاش ما هم در ارسال روایات، همین بوده که خوانش روایات براساس دستگاه فکری دینی باشد، نه تک گزاره ها
این روایت را نیز باید در دستگاه فکری معنا کرد، البته که فهم برخی روایات با این روش، به آسانی نخواهد بود و نیاز به تامل و دقت و مطالعه دارد.
این روایت هم به نظرم از آن دسته روایات هست که نیاز به تامل و دقت دارد که مراد حضرت چه بوده است.
معمولا روایاتی که ابهامی در معنا دارند را در گروه ارسال نمیکنم اما به ذهنم رسید با توجه به اینکه عمده مخاطبین کانال، طلاب عزیز هستند، خوب است حتی برخی روایاتی که در فهم آنها دچار ابهاماتی هستیم را به اشتراک بگذاریم تا همفکری شده و چه بسا بشود ابهام روایات را تبیین کرد.
اگر دوستان تبیینی نسبت به این روایت شریف دارند، در شخصی ارسال کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌏 یازده نفر از فرماندهان لشکر امام مهدی علیهالسلام از اروپا هستند!
#کلیپ | #استاد_شجاعی #استاد_یوسفی
منبع : جلسه ۱۳ از مبحث استغاثه / دعا و استغاثه برای فرج
@ostad_shojae
whoisimammahdi.com
@havariun
💠 چگونه بدون عمل، نامه اعمال، پُر میشود!
🔺کلینی در #کافی شریف به نقل از #امام_صادق(ع) نقل میکند:
«شخصى از شما نامۀ اعمالش پُر است، بدون آن كه عملى انجام داده باشد». گفتم: چگونه چنين چیزی اینگونه مىشود؟
(وَ إِنَّ الرَّجُلَ مِنكُم لَتُملَأُ صَحِيفَتُهُ مِن غَيرِ عَمَلٍ، قُلتُ: وَ كَيَف يَكُونُ ذَلِكَ؟)
🔺حضرت فرمود: «یکی از شیعیان ما، بر عدّهاى مىگذرد كه آنها از ما اهل بیت، #بدگويى مىكنند؛ امّا همين كه او را مىبينند، به يكديگر مىگويند: ساكت شويد؛ زيرا اين مرد، از #شيعيان آنهاست.
(قالَ: يَمُرُّ بِالقَومِ يَنالُونَ مِنّا، فَإِذا رَأَوهُ قالَ بَعضُهُم لِبَعضٍ: كُفُّوا، فَإِنَّ هَذا الرَّجُلَ مِن شِيعَتِهِم)
🔺يا شخصى از شيعيان ما، بر آنها مىگذرد و آنها به او #پوزخند مىزنند و در بارهاش با #تمسخر حرف مىزنند.
(وَ يَمُرُّ بِهِمُ الرَّجُلُ مِن شِيعَتِنا فَيَهمِزُونَهُ وَ يَقُولُونَ فِيهِ)
🔺خداوند در برابر آن، براى آن شیعه ما، آن قدر ثواب مىنويسد كه كارنامهاش پُر مىشود، بدون آن كه عملى انجام داده باشد».
(فَيَكتُبُ اللّٰهُ لَهُ بِذلِكَ حَسَناتٍ حَتّٰى يَملَأَ صَحِيفَتَهُ مِن غَيرِ عَمَلٍ)
📌پ.ن: این روایت انگار دقیق برای امروز ما گفته شده است.
چه افرادی که در مسیر دفاع از #ولایت، مورد طعن و بدگویی و تهمت واقع شدند... هنیئا لک.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 خود را در برابر حق، به صبوری وادار!
1️⃣ #امام_باقر(ع):
خود را در برابر #حقّ و پذیرش آن، به #صبوری وادار؛ زیرا کسی که حقّی را ادا نکند، به اندازۀ دو برابر آن در #باطل خرج خواهد کرد.
(اصبِرْ نَفسَكَ علىٰ الحقِّ؛ فإنَّهُ مَن مَنَعَ شيئاً في حقٍّ أعطىٰ في باطِلٍ مِثْلَيهِ)
2️⃣ #امام_صادق(ع)، خطاب به مردى که از ايشان استفتايى كرده بود اما فتواى حضرت بر خلاف #ميل او بود و ناراحتى در چهرهاش مشاهده شد، اینگونه فرمود:
اى مرد! حقّ را #تحمّل كن؛ زيرا هيچ كس حقّى را تحمّل نكرد، مگر اين كه خداوند در عوض، چيزى به او عطا فرمود كه برايش بهتر است.
(اصْبِرْ علىٰ الحقِّ، فإنَّهُ لَم يَصبِرْ أحدٌ قَطُّ لحَقٍّ إلّا عَوّضَهُ اللّٰهُ ما هُو خَيرٌ لَه)
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 ماجرای امام حسن عسکری و دزدی که خود را شیعه مولا علی میدانست!
🔺يوسف بن زياد و على بن سيّار نقل میکنند: شبى در طبقه بالاى منزل #امام_حسن_عسکرى(ع) در محضر آن حضرت بوديم. در آن روزها حكومت وقت، به حضرت، #احترام_ظاهری می گذاشت تا اصحاب حضرت را شناسایی کند.
🔺آن شب #فرماندار_شهر، از جلو منزل آن حضرت عبور ميكرد و مردى را نیز دستگیر کرده بودند و حضرت در جايگاه خويش در بالای منزل، كاملا بر خيابان مسلط بود. فرماندار تا چشمش به حضرت افتاد، به احترام حضرت از مرکب پیاده شد.
🔺فرماندار به حضرت گفت: این مرد را امشب از پشت در یک #صرّافى به اتهام #دزدی گرفته ایم. برنامه ما این است که در چنین مواردی، پانصد #تازیانه میزنیم، اما امشب وقتى ميخواستم اين مرد را مجازات كنم، به من گفت: از خدا بترس و خدا را بر خود خشمگين نساز، چرا که من از #شيعيان_علی(ع) و امام حسن عسکری(ع) هستم.
🔺من دست نگه داشتم و به او گفتم اگر حضرت تو را به عنوان #شيعه خود شناخت، رهايت ميسازم، در غیر این صورت، دست و پايت را جدا کرده و هزار تازيانه بر بدنت خواهم زد. حال چه امر میکنید؟
🔺حضرت فرمودند:، پناه برخدا، اين مرد، #شيعه_على(ع) نيست و بخاطر اين #ادّعاى_بي_جا و گمان بى موردى كه نسبت به خود داشته، خداوند او را در چنگ تو قرار داده است. فرماندار نیز کمی که از حضرت دور شدند، طرف را بر زمین خواباندند و دو مامور شروع کردند به او شلاق زدن.
🔺اما مأمورين هرچه تلاش میکردند که #شلاق ها به بدن او بخورد، به کنار بدن او و بر زمین میخورد. هرچه تلاش کردند، باز هم نشد و حتی در شلاق زدن دستشان میلرزید و به یکدیگر میزدند. فرماندار عصبانی شد و چهار نفر دیگر را برای شلاق زدن اضافه کرد.
🔺هر شش نفر شروع به شلاق زدن کردند اما باز به بدن طرف، اصابت نکرد بلکه این بار ضربه ها به خود فرماندار اصابت کرد و از بالای مرکب به زمین افتاد. فرماندار عصبانی شده و چند مأمور ديگر انتخاب كرد که آنها ضربه بزنند اما این بار هم ضربه ها به فرماندار برخورد کرد.
🔺اینجا بود که آن مرد متهم، به فرماندار گفت: اى بنده خدا، با اين همه لطفى كه خدا نسبت به من روا داشت، به طورى كه ديدىد تمام اين ضربه ها به جای اینکه به من بخورد، به خود شما اصابت کرد، پس آيا پند و عبرت نمیگیرید؟
بعد گفت: من را نزد حضرت بازگردانید و هرچه ایشان گفت انجام دهید.
ادامه👇👇👇
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 ماجرای امام حسن عسکری و دزدی که خود را شیعه مولا علی میدانست! 🔺يوسف بن زياد و على بن سيّار نقل می
🔺فرماندار او را نزد حضرت آورد و گفت: اى پسر پيامبر، جاى بسى #شگفتى است. شما #شیعه_بودن اين مرد را انكار کردید
و روشن است كه هر كه پيرو شما نباشد، پس حتما پيرو #شيطان و دوزخى خواهد بود ولى با اين وصف، ما از اين مرد #معجزاتى ديديم كه جز پيامبران، كسى ياراى آن را ندارد.
🔺حضرت فرمود این معجزات علاوه بر پیامبران، برای جانشینان و اوصیا نیز هست و بعد به فرماندار فرمود: اى بنده خدا، اين مرد در ادعاى خويش كه گفته بود از شيعيان ماست، #دروغ گفت. دروغى كه اگر از روى #عمد گفته بود، تمام اين آزارها و كيفر سخت، بر او محقق میشد و 30 سال هم در زندان می ماند.
🔺اما چون عمدا دروغ نگفته و #سهوا گفته من شیعه هستم، خداوند بر او رحم کرد. ولى تو اى بنده خدا، بدان، خدا او را از تازيانه هاى تو نجات بخشيد چراکه او از #محبان و #دوستان ماست، هرچند از #شيعيان ما نيست.
🔺فرماندار گفت: برای ما بین #محب، #دوست و #شیعه شما هیچ فرقی نیست و همه اینها برای ما برابر هستند اما شما بفرمایید که فرق اینها در چیست؟ حضرت فرمود: فرقش اينست كه:
#شيعيان ما آنهايند كه از آثار ما #پيروى ميكنند و در تمام اوامر و نواهى از ما #اطاعت ميكنند، اما كسانى كه اینگونه نیستند و اکثر دستورات الهی را انجام نمیدهند، از شيعيان ما نيستند.
(الْفَرْقُ أَنَّ شِيعَتَنَا هُمُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ آثَارَنَا وَ يُطِيعُونَا فِي جَمِيعِ أَوَامِرِنَا وَ نَوَاهِينَا فَأُولَئِكَ شِيعَتُنَا)
🔺سپس حضرت به مردی که ادعای شیعه بودن کرده بود فرمود: اى بنده خدا، تو از #شيعيان_على(ع) نيستى بلكه تو دوست و #محبّ آن حضرت هستی. در ادامه حضرت شروع میکنند به تبیین اینکه شیعه علی(ع) کیست؟
🔺اینکه اهل #ایمان و #عمل_صالح اند،
اینکه در راه خدا هیچ ترس از #مرگ ندارند،
اینکه #برادر_دینی شان را در نيازمندي هاى زندگى، بر خود مقدم ميدارند، هرچند خود فقير و بينوا باشند،
اینکه سمت مواردی که خدا نهی کرده نمیروند و همیشه سمت مواردی هستند که خدا امر کرده،
اینکه در بزرگداشت #برادران_دينى خود، به آن حضرت اقتداء می نمایند.
📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسکری، ص316 / بحارالانوار، ج65، ص160.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 یکی از مصادیق مهم امروزین دشمنی با اهل بیت که خیلی از ماها گرفتار آنیم...
🔺#رسول_خدا(ص) فرمود: از #شيطانِ رانده شده، به خدا پناه ببريد، از #هَمَزات و #نَفَخات و #نَفَثات اش؛ چون كسى كه از او به خدا پناه ببرد، خداوند، او را #پناه مىدهد. آيا مىدانيد اينها چيستند؟
🔺#همَزات_شیطان، #دشمنى_كردن با ما #اهل_بيت است كه او در دلهاى شما مىافكند.
گفتند: اى پيامبر خدا! بعد از شناخت جايگاه و منزلت شما در نزد خدا، چگونه ممكن است با شما دشمنى كنيم؟
🔺حضرت فرمود: «با #دشمنى_كردن با دوستان و #محبّان_ما
و همچنین با #دوستی_کردن با #دشمنان_ما»
(بِأَن تُبغِضوا أولِياءَنا و تُحِبّوا أعداءَنا)
🔺 به خدا قسم، از این به خدا پناه ببريد، چون هر كه دشمنان ما را دوست بدارد، ما را دشمن داشته و ما از او بيزاريم و خدا نيز از او بيزار است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
✳️ چند کلمه ای به بهانه 9 ربیع و حواشی آن:
💠 چرا نباید به مخالفین خود دشنام داد؟
🔰 بخش اول:
🔺حتما دوستان از اتفاقاتی که عده ای از شیعیان و محبین در روز و شب #9_ربیع رقم میزنند که البته قبلا بیشتر بود و امروزه کمتر شده مطلع هستند. یکی از این مسائل که البته منحصر در این روز نیست، مسئله #دشنام دادن است.
🔺#تجربه نشان داده كه هيچگاه دشنام گفتن به #مقدسات_ديگران موجب #هدايت گمراهان نمي شود بلكه برعكس آنان را به #لجاجت و مقابله به مثل وادار مي كند.
🔺لذا اهل بيت(ع) به شيعيان يادآور مي شدند: همانگونه که خداوند از دشنام گفتن، حتي نسبت به #بت_هاي_مشركان نهي فرموده است، شما نیز این سیره را مشی خود کنید.
🔺خداوند متعال در سوره انعام آیه 108 می فرماید: «وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَيرِْ عِلْمٍ»
به معبود كسانى كه غير خدا را میخوانند دشنام ندهيد، مبادا آنها نيز از روى ظلم و جهل، خدا را دشنام دهند.
لذا پرهيز از دشنام، يك #اصل_قرآني و اسلامي است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🔰 بخش دوم:
#حضرت_امیر(نهج البلاغه، خطبه206) در جنگ #صفین، وقتی شنید گروهی از اصحاب شروع کردند به دشنام دادن به سپاهیان #شام، فرمود:
➕«إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْر»
🔸 من نمی پسندم كه شما به مردم شام #دشنام بدهيد اما بهتر این است که كردار و #رفتار_غلط آنها را بيان و #نقد كنید. یعنی به جای فحش دادن، کار اشتباه آنها را گوش زد کنید.
🔸 چرا؟ چون این روش، #نتیجه_بخش و #موثر خواهد بود، چه اینکه اساسا هدف لشکر اسلام، #هدایت انسان هاست و این مهم، با روش فحش دادن، پیش نمیرود.
🔸 بعد حضرت تاکید میکنند به جای دشنام دادن، به آنها بگویید:
بار خدايا خون هاى ما و آنها را از ريختن حفظ فرما، و ميان ما و آنها را اصلاح نما، و آنان را از گمراهيشان رهانیده و هدایت کن.
(وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَ بَيْنِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِم)
🔸 خب چرا چنین روشی؟ حضرت تاکید میکنند: تا بواسطه این روش، كسي كه نادان و #جاهل به حقّ است، آن را بشناسد و #هدایت بشود و آنكه حريص و شيفته گمراهى و دشمنى است، از آن باز ايستد.
(حَتَّى يَعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَرْعَوِيَ عَنِ الْغَيِّ وَ الْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِه)
🔸در اينجا اميرالمؤمنين(ع) در عينِ نهي از دشنامگويي، ياران خود را به #افشاگري درباره عملكردِ دشمن فرا مي خواند. لذا پرهيز از دشنامگويي به معناي #سكوت در مقابل #انحرافات نيست
بلكه به معناي #روشنگريِ_مؤدبانه و #استدلالي است كه احتمال #هدايت_مخاطبان را بيشتر مي كند و در پيشگاه خداوند و در مقابل #افكار_عمومي نيز بهتر قابل دفاع است.
📌 خب حالا این روش حضرت امیر رو بگذاریم کنار #روش_های_غلط عده ای که به جای هدایت مخالفان خویش، اساسا به دنبال #گمراهی آنها و به #لج_انداختن آنها هستند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🔰 بخش سوم:
در روایت دیگری، دعائم الاسلام به نقل از امام صادق(ع) خطاب به شیعیان می آورد:
🔺«از خدا پروا كنيد و با هر كس همدم مي شويد، به #نيكويي همنشيني كنيد و با همسايگان #خوشرفتار باشيد و امانت را به صاحبانش برگردانيد و مردم را #خوك نخوانيد.
(اتَّقُوا اللَّهَ وَ أَحْسِنُوا صُحْبَةَ مَنْ تُصَاحِبُونَهُ وَ جِوَارَ مَنْ تُجَاوِرُونَهُ وَ أَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَ لَا تُسَمُّوا النَّاسَ خَنَازِير)
🔺اگر شيعه ما هستيد همانگونه كه ما سخن مي گوييم سخن بگوييد و مانند ما رفتار كنيد تا براستي شيعه ما باشيد»
(إِنْ كُنْتُمْ شِيعَتَنَا تَقُولُونَ مَا نَقُولُ وَ اعْمَلُوا بِمَا نَأْمُرُكُمْ بِهِ تَكُونُوا لَنَا شِيعَة)
📌 روشن است که توصیه حضرت به صورت عام نسبت به #همه_مخالفین است اما به صورت خاص نسبت به #اهل_سنت مطرح شده است.
▪️ از اين روايت دانسته مي شود كه در آن روزگار، برخي از #تندروها، پيروان مذاهب ديگر را با #برچسب ها و القابی زشت نامگذاري مي كردند كه اهل بيت(ع) از اين رفتار زشت نهي فرمودند.
در زمان ما نيز برخي از افراطي ها از هر دو مذهب، القاب زشتي به مخالفان خود نسبت مي دهند كه بي ترديد ناروا و برخلاف #شيوه_پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) مي باشد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نامه مهم امام صادق(ع) به شیعیان کوفه جهت اصلاح رفتارشان
🔰 #شیخ_صدوق در كتاب #علل_الشرايع ذیل ماجرای مفصلی که خواندنی است، نقل میکند: #ابوحنيفه، پيشواي اهل سنت، نزد #امام_صادق(ع) آمد و گفت:
▪️«گروهي از شيعيان از #سه_خليفه_نخست، به شدت #بدگويي و اعلام #بيزاري مي كنند و مدعي هستند كه شما چنين توصيه اي به آنان كرده ايد و تصور مردم کوفه نیز چنین است.»
(إِنَّ عِنْدَنَا قَوْماً بِالْكُوفَةِ يَزْعُمُونَ أَنَّكَ تَأْمُرُهُمْ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَان)
▪️امام صادق(ع) فرمودند: «واي بر تو! من چنين چيزي نگفته ام». ابوحنيفه گفت: «اما آنها بسيار براي اين كار اهميت قائلند!» حضرت فرمودند: «خب از من چه انتظار داري؟»
▪️ابوحنيفه گفت: «اگر نامه ای برايشان بنويسيد و آنها را از این کار نهی کنید و من به آنان برسانم، آنها از اين كار دست بر مي دارند.»
▪️اما حضرت به دلایلی نپذیرفتند که چنین نامه ای بنویسند و به دست ابوحنیفه بدهند تا به دست آنها برساند لذا به او گفتند که این روش جواب نمیدهد و آنها این سخن من را که تو میخواهی به دست آنها برسانی نمیپذیرند.
(مطالعه تفصیل این روایت جالب)
▪️ولی از آنجا كه حضرت، از مشی آن عده شیعه در کوفه که تصريح به #لعن_بزرگان_اهل سنت داشتند، #ناخشنود و ناراحت بود لذا شخصاً نامه ای به آنها نوشت و در آن توصیه های فراوانی به شیعیان کردند که #کلینی در #کافی نقل کرده است.
▪️از جمله اينكه بايد با اهل سنت #خوش_رفتاري كرده و از تظاهر به #دشنام_گويي خودداري كنند، چراکه چنين رفتارهای ناشايستي جز اينكه طرف مقابل را به مقابله به مثل وادار كند، سودي نخواهد داشت.
▪️حضرت به شیعیان امر کرد که این نامه را به یکدیگر #بیاموزند و در آن #تامل و #تفکر کرده و به آن عمل کنند. لذا از آن پس، شيعيان آن نامه را در #نمازخانه منزل خویش قرار مي دادند و بعد از نماز مي خواندند و تلاش مي كردند به آن پايبند باشند.
(أَمَرَهُمْ بِمُدَارَسَتِهَا وَ النَّظَرِ فِيهَا وَ تَعَاهُدِهَا وَ الْعَمَلِ بِهَا فَكَانُوا يَضَعُونَهَا فِي مَسَاجِدِ بُيُوتِهِمْ فَإِذَا فَرَغُوا مِنَ الصَّلَاةِ نَظَرُوا فِيهَا)
(مطالعه تفصیل این نامه حضرت به شیعیان)
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 طعن به معاویه
🔰 به #حسین_بن_روح، يكي از #نوّاب_خاص امام زمان(عج)، خبر رسید که فلان دربان شما به #معاویه لعنت و دشنام میدهد. حسین بن روح پس از اطلاع از این ماجرا، او را از کار، برکنار کرد.
(بَلَغَ الشَّيْخَ أَبَا الْقَاسِمِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ بَوَّاباً كَانَ لَهُ عَلَى الْبَابِ الْأَوَّلِ قَدْ لَعَنَ مُعَاوِيَةَ وَ شَتَمَهُ فَأَمَرَ بِطَرْدِهِ وَ صَرَفَهُ عَنْ خِدْمَتِهِ)
🔺آن شخص پس از بیکاری، بارها #التماس و اصرار میکرد که او را سر کارش بازگردانند اما ایشان نپذیرفت، تا اینکه بعدا یکی از بستگان حسین بن روح، او را استخدام کرد.
(فَبَقِيَ مُدَّةً طَوِيلَةً يَسْأَلُ فِي أَمْرِهِ فَلَا وَ اللَّهِ مَا رَدَّهُ إِلَى خِدْمَتِهِ وَ أَخَذَهُ بَعْضُ الْآهِلَة)
🔺ايشان معتقد بودند كه شيعيان بايد حتي نسبت به حساسيت اقلیتی از اهل سنت كه براي معاويه جايگاه و احترام قائل هستند، نیز توجه داشت و نبايد تظاهر به بی احترامي به عقايد اهل سنت کرد.
🔺#آیت_الله_خامنه_ای در ابتدای انقلاب نیز ماجرایی شبیه به همین را نسبت به #حضرت_امام نقل میکنند که توجه به آن جالب است:
▪️«#امام یکوقت در اوایل انقلاب در سخنرانیهایشان از #معاویه به صورت #طعنآمیزی اسم میآورند. شما میدانید که من مدتی را در #بلوچستان بودم و با خیلی از علمای آنجا دوست نزدیک هستم. مردم و علمای سنی آن منطقه، معاویه را #مقدس میدانند.
▪️به امام عرض کردم که در طرف شرق کشورمان، چند صد میلیون نفر معاویه را محترم میشمارند و او را #خال_المؤمنین میدانند البته بحق یا بهناحق آن، مربوط به جلسهی بحث است یعنی مسلمانان #هند، #پاکستان، #بنگلادش و #افغانستان اغلب سنی #حنفیاند؛ اینها معاویه را محترم میشمارند.
▪️امام گفتند عجب، من نمیدانستم! من بعد از آن در طول این ده، یازده سال یک جملهی #طعنآمیز از امام راجع به #معاویه نشنیدم.»
[بیانات در دیدار اعضای گروه معارف صدا و سیما، 13/12/1370]
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 روش و چگونگی تبری
🔰 به نظر میرسد در #مسئله_تبری، لحاظ #مسئله_اجتماعی نکته مهم و محوری است. اینکه #لوازم_اجتماعی_تبری_علنی، در جامعه ای که عقاید مختلفی کنار یکدیگر زندگی میکنند، چه چیزی میتواند باشد.
🔺لذا یکی از روش هایی محوری در اصل تبری که از روایات فهمیده میشود، مسئله «#لعن_ستمكاران_به_صورت_كلي» است. ضرورتی ندارد حتما همراه با نام و به صورت صریح ذکر بشود. این یک مشی کلی نسبت به چنین جوامعی است.
🔺#كليني در کافی از #امام_باقر(ع) نقل میکند:
پيامبر(ص) براى ديدن سان از سواران بيرون شد و به قبر #أَبِي_أُحَيْحَة از سران مشرکین رسید. #ابوبكر گفت: خداوند لعنت كند صاحب اين قبر را، پس به خدا كه او مانعى بود در راه خدا، و پيامبر را تكذيب میكرد.
🔺#خالد پسر ابو أحيحه که مسلمان شده بود، خشمگین شد و گفت: بلكه خداوند #ابوقحافه(پدر ابوبکر) را لعنت كرد كه به خدا نه ميهمان نواز بود و نه دشمن ستيز، پس خداوند هر كدام از اين دو كه در ميان افراد خود، خوارتر بودند، لعنت كند.
🔺#رسول_خدا(ص) فرمود: هنگامى كه شما از #مشركان لعن و بدگویی میکنید، #به_صورت_كلّى سخن بگوييد و به صورت خاص، نام افراد را نبرید تا مثلا اگر فرزندش آنجاست به خشم آید.
(إِذَا أَنْتُمْ تَنَاوَلْتُمُ الْمُشْرِكِينَ فَعُمُّوا وَ لَا تَخُصُّوا فَيَغْضَبَ وُلْدُه)
🔺لذا چه بسا از این مشی حضرت و دیگر موارد مشابه آن، استخراج یک #روش_کلی کرد، خصوصا ناظر به جوامعی که دارای افکار مختلف و متعارضی هستند.
در واقع به صورت كلي، لعن افراد با ذكر نام، حتي نسبت به مشركان، اگر موجب #تفرقه و كدورت ميان مسلمانان شود، جایز نيست و بايد از آن پرهيز شود.
🔺بنابراین به عنوان يك مصداق، آنچه پس از عصر #صفوی در برخي از محافل تحت عنوان «#عيدالزهرا» رواج يافت، امري غيرديني و برخلاف سيره پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) بوده است.
لذا بسياري از #مراجع_تقليد شيعه، به صراحت آن را خرافي و حرام اعلام كرده اند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت
✍️ علیرضا ملااحمدی
1️⃣ «برائت» فرع بر «ولایت» است. ما پس از آنکه در دایرهی ولایتِ امام قرار گرفتیم، از آنکسیکه به حریمِ ولایت تعدّی کرده و میخواهد رشتهی ولایت را پاره کند، تبرّی میجوییم.
2️⃣ این برائت البته قبل از همه، امری قلبی بوده و سپس در زبان است که به جریان میافتد. اما بیش از ایندو، در صورتی منشأ اثر است که در صحنهی عمل و حیات انسان به جریان بیفتد. برائتی که وارد صحنهی زندگی نشود، یا سقیفه را ثمر میدهد یا خوارج را و یا عاشورا را...!
3️⃣ «تبرّی» اگر نقطهزن نباشد، ثمربخش نخواهد بود. یعنی باید در تقابل با جریانی باشد که دقیقاً مرکز ولایت را هدف گرفته است. معیار واحد است و مصادیق متعدّد:
آن مصداقی که در ماجرای سقیفه مرکزیّتِ ولایت را هدف گرفته بود، متفاوت بود با مصداقی که در فتنهی خوارج هدف گرفته بود. ایندو متفاوت بودند با مصداقی که در صحنهی عاشورا ولایت را هدف گرفته بود و نقطهی هدفگیرندهی ولایت در اینسه متفاوت است با جبههی متخاصم در ماجرای ولایتعهدیِ امام رضا علیهالسلام...
🔺 خلاصه اینکه بهتبعِ تحوّلات سیاسیِ زمانه، مهاجم به مرکزیّت ولایت در زمان هر یک از امامان علیهمالسلام، متفاوت است با زمانهی دیگری؛ و #تبری در هر زمانه باید دقیقاً معطوف باشد به نقطهی مهاجم؛ در غیراینصورت أبتر است و بیحاصل و کبریتِ بیخطر!
4️⃣ در زمانهی غیبت نقطهی اصلیِ تهاجم به مرکزیّت ولایت کجاست تا ما در مقام #برائت آنرا هدف بگیریم؟ پاسخ به این سؤال متوقف بر پاسخ به این پرسش است که «مرکزیّت ولایت در دورانِ غیبت کجاست؟» تا وقتیکه این را نفهمیم، نقطهی مهاجم را هم نمیتوانیم تشخیص دهیم و بالتبع تبرّیمان هم بیحاصل و ابتر است.
5️⃣ به دلیل همهی آنچه که در فلسفهی امامت تشریح شده، نمیتوان ادّعا کرد که ولایتِ اجتماعی و سیاسی امام عصر علیهالسلام در زمانهی غیبت تعطیل شده! پس مسلّماً همچون دوران امامت، در هر زمانهای از دوران غیبت هم مرکزیّت ولایت مصداق متفاوتی از زمانهای دیگر داشته و لذا مهاجم به آن هم متفاوت با زمان دیگری خواهد بود.
🔹 سوال اینست که #امروز مرکزیّت ولایت کجاست تا بهتبعِ آن نقطهی مهاجم به این مرکز را بشناسیم و هدف بگیریمش؟ تردیدی نیست که در جهان امروز، فقط و فقط این #انقلاب_اسلامی است که هویّت خودش را ذیل پرچم ولایتِ حضرت حجّت صلواةاللهعلیه تعریف کرده و فلسفهی وجودی خودش را زمینهسازی برای ظهور حضرتش میداند.
6️⃣ تبرّی از شخص و جریانی که ۱۴ قرن قبل به حریم ولایت تعدّی کرده، البته که واجب و لازم است و بخشی از هویّت ایمانیِ ما را تشکیل میدهد؛ امّا قطعاً برای امروزِ ولایت، در اولویّت قرار ندارد. یعنی اگر اکتفا شود به آن و امتدادی در امروزِ انقلاب اسلامی پیدا نکند، أبتر و بیحاصل است و کبریتِ بیخطر!
🔻 چنین برائتی، هیچگاه نسبت به آن جریانی که امروز مرکز تشیّع جهان را هدف گرفته و کمر به نابودیاش بسته «تهدید» محسوب نمیشود؛ و بهمین دلیل میگویم کبریت بیخطر!
🚫 بنابراین چهبسا «اکتفا کردن» به این سطح از تبرّی (که میتواند بهمثابه یک مخدّر عمل کند) حتی تکمیلکنندهی پازلِ مهاجمِ امروزی به مرکزیّت ولایت امام عصر علیهالسلام باشد و به ضدّ خودش بدل شود!
@Maktabkhaaneh
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍