eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
960 دنبال‌کننده
74 عکس
10 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @Hagh110110 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و روایات اجتماعی
💠 وقتی یک جامعه، تُهی و خالی از روحیه جهاد، مبارزه و شهادت طلبی بشود... 🔺(ع) پس از جنگ ، بارها از مردم خواست تا برای جنگ با آماده شوند اما مردم همراهی نکردند تا اینکه معاویه شروع به تجاوز به محدوده حکومت حضرت امیر کرد، هرچند همان حکومت شام نیز در دست او بود. 🔺اینجا بود که به نقل از میگوید: على(ع) میگفت: بدانيد كه پس از من، به سه گرفتار خواهيد شد: 1️⃣ و خوارى فرا‏گير(ذُلًّا شَامِلا) 2️⃣ و شمشيرى كشنده (سَيفا قاتِلا) 3️⃣ در بیت المال و خودكامگى ستمكاران كه آن را به‌ صورت سنّتى بر ضدّ شما در خواهند آورد (أثَرَةً‌ يَتَّخِذُهَا الظّالِمونَ عَلَيكُم سُنَّة) ▫️وقتی این بلاها بر سر شما آمد، آنگاه منِ علی را ياد خواهيد كرد و آرزو میكنيد كه ای كاش مرا میديديد و من را و ياري میكرديد و هایتان را در راه من میريختيد و خدا جز ستمكار را از خویش دور نمیسازد. (فَسَتَذكُروني عِندَ تِلكَ الحالاتِ‌، فَتَمَنَّونَ لَو رَأَيتُموني و نَصَرتُموني و أهرَقتُم دِماءَكُم دونَ دمي، فَلا يُبعِدُ اللّهُ إلّا مَن ظَلَم) 🔺پس از آن، هرگاه حادثه ناگواری میدید، به یاد همین سخن حضرت می افتاد و میگفت: خداوند جز ستمكار را از خویش دور نمیسازد. (و كانَ جُندَبٌ بَعدَ ذلِكَ إذا رَأى شَيئا يَكرَهُهُ‌، قالَ‌: لا يُبعِدُ اللّهُ إلّا مَن ظَلَم) 📌پ.ن: ▫️ای کاش و ما متوجه باشند که نیست، جنگ طلب نیست، جنگ طلب نیست، جنگ طلب نیست، جنگ طلب نیست، ما فقط در حال از و خود هستیم، چیزی که آنها در حال نابودی آن هستند. ▫️این است که چون ، به جان افتاده و در حال نابودی آن است و تا او هست، هست و تا جنگ هست، فرهنگ خواهد بود ▫️اگر دست از برداریم، همان اتفاقی بر خواهد آمد که حضرت امیر بیان کردند، چه اینکه در همان عصر نیز بر جامعه اسلامی آمد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 نپرداختن حق مردم، عامل هلاکت حکومت ها 🔺(ع) در ابتدای حکومتش در نامه ای خطاب به امیران و فرماندهانش مینویسد: ➕ «فَإِنَّما أهلَكَ مَن كانَ قَبلَكُم أنَّهُم مَنَعُوا النّاسَ الحَقَّ فَاشتَرَوهُ‌، و أَخَذوهُم بِالباطِلِ فَاقتَدَوه»(نهج البلاغه: نامه79) ▫️اقوام گذشته و پيشينيان شما، در حقيقت به اين علت به افتادند كه‌ را از حقّ خود محروم كردند یعنی را نسبت به توده های مردم رعایت نکردند و مردم نیز به ناچار، مجبور شدند حق خود را با و انواع و اقسام روش های دیگر، به چنگ آورند. ▫️در واقع مردم نیز این را پذیرفته و به آن تن دادند. لذا این رفتار و کنش حکمرانان، موجب شد مردم به راه غلط و سوق پیدا کنند و مردم نیز ناگزیر برای احقاق حق خود، از باطل پيروى و كردند. 🔺(ج18، ص77) در شرح این کلام حضرت مى‌گويد: يعنى ، مردم را از حق خود محروم كردند و در نتيجه، مردم با پول و ، حق را از آنان خريدند. ▫️به عبارت ديگر، كارها را در جاى خود قرار ندادند و و حكومتى را به افرادى كه استحقاق و شايستگى آن را دارند، نسپردند و كارهاى دين و دنياى آنها براساس و پيش مى‌رفت. ▫️لذا مردم ميراث و حقوق شان را، مانند ، با پول خريدارى مى‌كردند. سپس فرمود: «آنان را به راه باطل سوق دادند و مردم هم پيروى كردند»، يعنى آنان را در انداختند ▫️و نسل هاى بعد هم كه روى كار مى‌آمدند، چون براساس همان شيوۀ باطل رشد يافته بودند، تصوّر مى‌كردند كه این روش، روشى حق و درست است و لذا از پدران و گذشتگان خود پيروى کرده و همان شيوۀ آنان را دنبال کردند. 📌پ.ن: ▪️این از است که یک حکومت اگر بخواهد استوار و بماند، باید باشد. ، و... که نتیجه اش چیزی نیست جز ، سرانجامش قطعا آن حکومت و جامعه است. ▪️لذا این است که آن چارچوب فاسد را نپذیرفته و به جهت اصلاح آن، کنند. آن جامعه، هم مشی غلط است و هم پذیرش آن توسط . ▪️درست است که غلط است اما های مردم میتواند ختم به شده و آن ساختار را اصلاح کند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 مثل مالک 🔺(ع) در نامه‌اى به دو تن از فرماندهان سپاهش نوشت: ▫️من، را بر شما و سپاهيان زيردست شما، امير كردم. پس او را بشنويد و از او کنید. او را چون زره و سپر، نگهبان خود كنيد كه او را سستى و لغزشى نيست. نه آنجا كه شتاب لازم است، مى‌كند و نه آنجا كه درنگ لازم است، مى‌نمايد. قَد أمَّرتُ عَلَيكُما وَ عَلى مَن في حَيِّزِكُما مالكَ بنَ الحارِثِ الأشتَرَ، فَاسمَعا لَهُ وَ أطيعا، وَاجعَلاهُ دِرعاً وَ مِجَنّاً؛ فَإنَّه مِمَّن لايُخافُ وَهنُهُ وَ لاسَقطَتُه وَ لا بُطؤُهُ عَمّا الإسراعُ إلَيهِ أحزَمُ‌، وَ لا إسراعُهُ إلى مَا البُطءُ عَنهُ أمثَل 📌پ.ن: آیت الله خامنه ای: «جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشد، با قدرت و صلابت و قاطعیّت انجام خواهد داد. ما در انجام این وظیفه، نه میکنیم، نه میشویم؛ تعلّل نمیکنیم، کوتاهی نمیکنیم، دچار شتاب‌زدگی هم نمیشویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، آنچه درست است، [انجام میدهیم]» 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 مراتب مسئولیت همگانی، نسبت به نبرد با اسرائیل 🔺 میفرمایند: ▫️«جَاهِدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَيْدِيكُمْ فَإِنْ لَمْ تَقْدِرُوا فَجَاهِدُوا بِأَلْسِنَتِكُمْ فَإِنْ لَمْ تَقْدِرُوا فَجَاهِدُوا بِقُلُوبِكُم‏» ▫️در راه خدا جهاد کنید، اولا با ، اگر این نشد در گام بعد به سراغ بروید و اگر این هم نشد، آنگاه نوبت است. 🔺در حکمت 375 نهج البلاغه نیز حضرت میفرمایند: ▫️«إنَّ أوَّلَ ما تُقلَبونَ علَيهِ من الجِهادِ الجِهادُ بأيْديكُم ثُمَّ بألسِنَتِكُم ثُمَّ بقُلوبِكُم، فَمَنْ لَم يَعْرِفْ بقَلبِهِ مَعروفاً و لَم يُنْكِر مُنْكَراً قُلِبَ‌، فجُعِلَ أعْلاهُ أسْفَلَه» حضرت تاکید میکنند: 1️⃣ اوّل چيزي كه بواسطه آن مغلوب شده و شكست مى‏ خوريد، کوتاهی در است، اینکه در هنگامه جهاد، به بهانه های مختلف، تن به جهاد با دشمن ندهید. ▫️آنجا که رفتن به میدان نبرد مقدور نیست، اما نسبت به ، کوتاهی کنیم، باشیم. اینها همه عوامل شکست ما خواهد شد. البته که مصداق جهاد، فقط نیست، بلکه در تمام حوزه ها، مصداق دارد. 2️⃣ در گام دوم، اگر در جهاد میدانی هم پیروز شدیم، اما دومین جایی که شکست به سراغ ما خواهد آمد، در است، یعنی شکست در . اگر جهاد میدانی برای ما مقدور نیست، جهاد تبیین و روایت جهاد میدانی که مقدور ما هست. اگر این را رها کردیم، سنگین شکست خواهیم خورد. ▫️اینکه در هنگامه جهاد، وقتی که ، عزم نبرد کرده و به تبع این ، وظیفه همه ی ، آماده کردن مردم برای قیام و جهاد است اما در این موقعیت حساس، عده ای بخواهند با و روایی، مردم را از جهاد ترسانده و مروج و رخوت میشوند. این یعنی شکست در . ▫️اینکه معاصی و زشتی ها را ببینیم، بی عدالتی ها و تبعیض ها را ببینیم، کودک کشی های منطقه را ببینیم، را ببینیم، کثافت رو آمده را ببینیم اما خود را به ندیدن بزنیم. انگار شتر دیدی ندیدی. اینکه اینها را ببینیم اما نزنیم، نکنیم، نکنیم، اینها همه عوامل شکست دوم ماست. 3️⃣ گام سوم، شکست ما در عرصه است، اینکه هم خودمان دچار قساوت قلب بشویم و هم مردم مان گرفتار آن باشند و نتوانیم برای آن کاری کنیم. ▫️اینکه کار به جایی بکشد که این همه زشتی ها را در عالم ببینیم اما باز دل های یک عده نسبت به آن، بی تفاوت باشد. انگار نه انگار بیش از 40 50 هزار نفر توسط این سلاخی شده اند، اگر قلبی این زشتی ها را ببینید و هنوز نسبت به آن بی تفاوت باشد، این نیست، بلکه تنها تکه گوشتی است که هیچ ارزشی ندارد. ▫️شکست سوم ما در این است که نتوانیم ملت را به خوبی تنظیم کنیم تا از زشتی ها بیزار باشند و نسبت به خوبی ها، با رغبت. ▫️اگر در این لایه شکست خوردیم، آنگاه دیگر كار دين، تمام است چون اگر جهاد عملی و زبانی ممكن نشد، همه ی انسان ها، توانایی جهاد قلبی را دارند، هر چند توان آشکار کردنش نباشد. ▫️پس هر گاه شخصی جهاد قلبی را هم از دست داد، یعنی دستگاه احساسات و عواطفش بهم ریخت، این نشانه و و بدبختى او در دنيا و آخرت است. چنین شخصی حقیقتا گشته و دیگر در دنيا نداشته و سرگردان خواهد شد و در آخرت نیز گرفتار کیفر الهی میشود. 📌پ.ن: باید همه مردم را درگیر این کرد، عده ای در میدان نبرد نظامی، عده ای در میدان جهاد مالی، عده ای در میدان روایت و جهاد تبیین و... همه باید خود را مسئول بدانند، همه یعنی همه، از آن کارگر و کشاورز ساده گرفته تا آن مسئول رده بالا. همه باید تا آنجا که میتوانند مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند، دقیقا باید همان حس و حال پشت جبهه ها در دوران دفاع مقدس، امروز نیز ایجاد بشود که الحمدلله در حال انجام است. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 مراتب مسئولیت همگانی، نسبت به نبرد با اسرائیل 🔺#حضرت_امیر میفرمایند: ▫️«جَاهِدُوا فِي سَبِيلِ الل
💠 پيامبر خدا(ص): هر كس رزمنده‌اى را به يك نخ يا سوزن مجهز كند، خداوند گناهان گذشته و آيندۀ او را ببخشايد. (مَن جَهّزَ غازياً بسِلْكٍ أو إبْرَةٍ غَفَرَ اللّٰهُ لَهُ ما تَقدَّمَ من ذَنبهِ وما تَأخّر) 💠 راه های کمک: 🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به 3000222 🔹۳- برای سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به 3000222 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 واکنش ما نسبت به موضع فعالانه دشمن چگونه باید باشد؟ 🔺در ، آنگاه كه سپاه ، آب فرات را در اختيار گرفت و نگذاشت آب به سپاه برسد، حضرت خطاب به لشکریانش فرمود: ▫️دشمن با اين كارش، از شما خواست تا دست به جنگ بگشاييد، با این کارش شما را به جنگ فراخواند؛ (قَدِ استَطعَموكُم القِتالَ‌) ▫️اينك يا تن به و دهيد و منزلت، و شرافت خود را از دست نهيد، يا شمشيرها را از آنها سيراب كنيد، تا از آب سيراب شويد. (فَأَقِرّوا عَلى مَذَلَّةٍ‌، و تَأخيرِ مَحَلَّةٍ‌، أو رَوُّوا السُّيوفَ مِنَ الدِّماءِ تَروَوا مِنَ الماء) ▫️بدانید که اگر زنده بمانيد، اما شكست خورده باشيد، در حقيقت مرده‌ايد و اگر کشته شوید، اما پيروز شده باشید، در حقيقت زنده‌ايد. یعنی «» در اين است كه با شكست و ذلت زندگى كنيد اما «» در اين كه پيروزمندانه، کشته شوید. (فَالمَوتُ في حَياتِكُم مَقهورينَ‌، وَ الحَياةُ في مَوتِكُم قاهِرينَ‌) 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
زبان تربیتی دین_استاد امینی نژاد.mp3
4.94M
🌀 معجزه شگفت انگیز زبان تربیتی دین و نقش آن در اصول فقه المعارف 🎙 بخشی از جلسه سیزدهم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹 پیامبر، جامعه ساز است... 🔸 اگر پیامبر، یک عارف یا یک فیلسوف بود کارش جلو نمی رفت و ترویج نمی شد... 🔹 دین قرار است همگان را همراه کند نه یک گروه خاص را... 🔸مضرّات عریان گفتن توحید عرفانی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
▪️إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ▪️ 🔺این عبارت قرآن کریم، شاید ترین، آیه آن باشد. 🔺 آنها که به تکلیف خود عمل کردند، ای کاش ما هم جا پای آنان گذاشته و شرمنده شان نشویم. 🔺لازمه اش این است که تک تک ما، تکلیف امروز خود را بشناسیم و به آن عمل کنیم. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 نظر امیرالمومنین(ع) درباره سنی یا شیعه بودن امثال حماس و سنوار در میانه جنگ 🔺 نقل میکند: ▫️، ، حبّه عَرنى، حارث اعور و عبد اللّه بن سبا، پس از آنکه به دست سپاه افتاد و شهید شد، خدمت حضرت امير رسيدند، در حالى كه آن حضرت، گرفته و غمگين بود و به ایشان گفتند: ▫️به ما بگو كه نظرتان درباره و چيست‌؟ حضرت به آنان گفت: آيا تمام مشكلاتتان حل شده و آنقدر شده اید و براى اين مسئله يافته‌ايد که چنین سوالی میپرسید؟ مصر به دست معاویه افتاده و پيروانم در آنجا كشته شده‌اند، الان وقت این است؟ (فَقالوا لَهُ‌: بَيِّن لَنا ما قَولُكَ في أبي بَكرٍ وعُمَرَ؟ فَقالَ لَهُم عَلِيٌّ(ع): و هَل فَرَغتُم لِهذا؟! و هذِهِ مِصرُ قَدِ افتُتِحَت و شيعَتي بِها قَد قُتِلَت) ▫️بعد حضرت نامه ای مفصل و مهم، خطاب به مینویسند و در آن به این سوال اصحاب نیز اشاره کرده و پیرامون فلسفه کنش خود پس از ماجرای سقیفه و دوران خلفا، توضیحی میدهند. عملا یک دور تاریخ پس از پیامبر را تا هنگام نوشتن این نامه، بیان میکنند. ▫️هدفشان نیز نشان دادن فراز و فرودهایی است که اسلام طی کرده و امروز دیگر وقت و نیست. امروز وقت آن است تمام علیه تمام قیام کند. در ادامه نیز تاکید میکنند: حقّى را كه از من تباه ساختيد، رعايت كنيد و این نامه را بر پيروانم بخوانيد و باشيد. ▪️در ادامه حضرت، اندیشه قیام را پررنگ کرده و پر شور، لشکریانش را به قیام علیه معاویه فرامیخواند. بخشی از آن بیانات حضرت را از اینجا بخوانید. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
دیدم ناظر به همین مسئله، استاد گرانقدر، استاد #عشایری نیز یک متنی نوشتند. حتما ببینید.👇
💠 خطا در پاسخ دادن به پرسش از «شیعه یا سنی بودن فرماندهان شهید حماس» 1️⃣ در اردوگاه صفین، در سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام چند گسل وجود داشت. گسل نخست، این بود که یاران امیرالمؤمنین علیه السلام دو گروه بودند: یک گروهشان عثمان را شهیدی مظلوم و بی‌گناه می‌دانستند و از دشمنان و قاتلانش بیزار بودند و گروه دیگر عثمان را کافری می‌دانستند که به سبب خطاهای خودش کشته شد! گسل دوم نیز این بود که اکثر سپاهیان امیرالمؤمنین علیه السلام، نومسلمانان پس از فتوحات یا جوانان تازه به دوران رسیده‌ای بودند که از حدیث غدیر بی‌خبر بوده و شیخین (یا خلفای ثلاث) را جانشینان واقعی رسول الله می‌دانستند (!) و تعداد اندکی از یارانش هم به «نصب منصوص علی ع برای جانشینی پیامبر» اعتقاد داشتند. (اینجا را بخوانید) شاید دشوارترین کار امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ صفین ایجاد انسجام و الفت و اتحاد در چنین سپاه تفرقه‌خیزی بود که متکلمان معتزلی آن را اعجاز سیاسی علی ع دانسته‌اند (اینجا را بخوانید). 2️⃣ «نصب منصوص امیرالمؤمنین علیه السلام به جانشینی بلافصل رسول‌الله صلی الله علیه و آله» به عنوان کلیدی‌ترین باور برای تمایز شیعه از سنّی مسأله‌ی بسیار مهم و پرتأثیری است که ناموس اعتقادی شیعه نیز محسوب می‌شود. با این حال، در اردوگاه صفین،"باز کردن باب گفتگو درباره این مسأله" موجب انشقاق سپاه و تفرقه در جبهه‌ی حق می‌شد. بویژه این‌که اگر علی علیه السلام باور واقعی‌اش درباره شیخین را اظهار می‌کرد، اکثر فرماندهان و سپاهیانش از اطرافش پراکنده می‌شدند.اتفاقا معاویه خیلی تلاش میکرد این گسل را در سپاه علی ع فعال کند (نامه 28 نهج البلاغه) (اینجا را بخوانید) 3️⃣ در چنین شرایطی یک روز یکی از اقارب امیرالمؤمنین که ظاهرا خودش از باورمندان به نصب منصوص امیرالمؤمنین بود، باب این گفتگو را باز کرد! امیرالمؤمنین علیه السلام هرچند به اجمال پاسخ کوتاه و غیرصریحی به او دادند اما او را به جهت موقعیت‌نشناسی در طرح یک مسأله‌ی درست، توبیخ کردند (يَا أَخَا بَنِي أَسَدٍ إِنَّكَ لَقَلِقُ اَلْوَضِينِ تُرْسِلُ فِي غَيْرِ سَدَد) واز او خواستند که در این شرایط به چیزی جز آل ابوسفیان نیندیشد (هَلُمَّ اَلْخَطْبَ فِي اِبْنِ أَبِي سُفْيَان)؛ (خطبه 162 نهج البلاغه) (اینجا را بخوانید) 4️⃣ پرسشهایی مانند «شیعه بودن یا سنی بودن رهبران حماس»، «نیل یا عدم نیل آنان به شفاعت اهل بیت» و «شهید بودن یا نبودن آنان» به اندازه همان پرسشی که آن برادر بنی‌اسدی در صفین مطرح کرد، نابجا و نشانه‌ی «قَلِقُ اَلْوَضِين» بودنِ پرسشگر است . ما نیز با تأسی به امیرالمؤمنین علیه السلام، به جای این‌که در دام چنین پرسشگرانی افتاده و پاسخ صریح بدهیم که فلان فرمانده حماس شیعه شد یا نشد، باید آنها را متقاعد کنیم که امروز زمان مناسبی برای این پرشسها نیست. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
💠 جنگ بد است اما گاهی لازم و ضروری است 🔺 گزارش میکند پیش از حرکت لشکریان علی(ع) برای نبرد با ، (ع) و (ع) برای مردم خطبه ای خوانده و آنها را دعوت به جهاد کردند. پس از آنها (ع) نیز بلند شد و پس از ثنای خداوند، خطاب به مردم چنین فرمود: ▪️«اى كوفيان! شما دوستان ما و بزرگواريد و جامۀ زيرين ما هستید، و نه رويين. بكوشيد آنچه را ميان شما كهنه گشته، احيا كنيد و آنچه را بر شما دشوار گشته، آسان سازيد و آنچه را شده، پيوند دهيد و را کنار گذاشته و داشته باشید. (يا أهلَ الكوفَةِ‌، أنتُمُ الأَحِبَّةُ الكُرَماءُ‌، وَ الشِّعارُ دونَ الدِّثارِ ، جِدّوا في إحياءِ ما دَثَرَ بَينَكُم، و إسهالِ ما تَوَعَّرَ عَلَيكُم، و الفَةِ ما ذاعَ مِنكُم) ▪️، زشت و مزه‌اش است و جرعه‌هايى به سختى فرو رونده است! اما هر كس خود را براى آن، آماده كند و ساز و برگ و مقدماتش را فراهم آورد و جراحت‌ها و سختی هایش او را رنجيده نكند، چنین شخصی و است. (ألا إنَّ الحَربَ شَرُّها ذَريعٌ‌، و طَعمُها فَظيعٌ‌، و هِيَ جُرَعٌ مُتَحَسّاةٌ‌ ، فَمَن أخَذَ لَها اهبَتَها، وَ استَعَدَّ لَها عُدَّتَها، و لَم يَألَم كُلومَها عِندَ حُلولِها؛ فَذاكَ صاحِبُها) ▪️و هر كس پیش از رسیدن و در غیر وقتش، آن را پیش بیاندازد، بدون اینکه کرده باشد باید برای آن چه بکند، نتیجه اش این خواهد شد که قومش را و خود را خواهد کرد. (و مَن عاجَلَها قَبلَ أوانِ فُرصَتِها وَ استِبصارِ سَعيِهِ فيها؛ فَذاكَ قَمَنٌ‌ ألاّ يَنفَعَ قَومَهُ‌، و أن يُهلِكَ نَفسَهُ‌) ▪️به يارى خدا، از او مى‌خواهيم كه با ايجاد ، شما را بدارد». پس از این صحبت های حضرت امیر و حسنین، بيشترِ مردم، دعوت على(ع) را در حركت و جهاد، اجابت كردند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 خطاب خداوند به کسانی که از ترس کساد شدن اقتصاد، دل به جهاد نمیدهند 🔺خدای متعال در آیه 24 توبه، خطاب به پیامبر میفرماید، به مومنان بگو: ▫️«اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و همسرانتان و خویشانتان و كه فراهم آورده‌ايد و كه از كسادی اش میترسید و هایی كه به آنها دل خوش کرده اید، ▫️نزد شما از و و در راه او دوست داشتنى‌ترند، پس منتظر بمانید تا خدا فرمان را بياورد و خدا گروه فاسقان نافرمان را هدايت نمى‌كند» 🔺تفسیر قمی در شأن نزول آن نقل میکند: ▫️هنگامی که حضرت امیر(ع) در مراسم حج، اعلام کرد که از این پس، هیچ مشرکی دیگر حق ورود به مسجد الحرام ندارد، فریاد برخی مومنان قریشی، بلند شد و گفتند: ▫️ ما از بین رفت، خانواده مان ضایع شد، خانه هایمان ویران گشت. (ذَهَبَتْ تِجَارَتُنَا وَ ضَاعَتْ عِيَالُنَا و خَرِبَتْ دُورُنَا) ▫️اینجا بود که این آیات نازل گشت و خطاب به آنان پاسخ داد. 🔺مسئله این بود که گروهی از مسلمانان که عمده از قریش بودند، برای پیکار و جهاد با مشرکان قریش، دچار تزلزل و بودند چرا که فکر میکردند اگر با آنها وارد جنگ شوند، زیادی بر آنها تحمیل خواهد شد. 🔺چون خیلی از خویشاوندان نزدیک آنها، جزو مشرکان مکه بودند و در صورت جنگ با آنان، باید در مقابل خویشان خود قرار میگرفتند. 🔺علاوه بر آن، بخش زیادی از و آنها در دست مشرکان بود و همچنین خانه های مرفه و زیبایی در مکه داشتند که در صورت جنگ، ممکن بود از بین برود. 📌این آیات، انگار دقیق برای امروز ما نازل شده است... 📍آیات و روایات اجتماعی|عضو شوید📍
اینکه خسارت کم بوده یا زیاد، خیلی مهم نیست، مهم بر زدن بود که الحمدلله ظاهراً بخش عمده آن توسط پدافند دفع شده از امروز وظیفه همه ما، مطالبه است. سوخت موشک ها، با همین مطالبات تامین میشود اگر حجم خسارات کم هم باشد، باید به استناد روایت و تصویر سازی رسانه ای خود رژیم منحوس، برای حمله مشروعیت سازی کرد، نگوییم ترقه بازی بود و از کنارش راحت عبور کنیم، در عین اینکه حمله آنها را تمسخر میکنیم و واقعیت پوشالی آنها را آشکار میکنیم، در مجامع بین المللی براساس روایت خودشان، مشروعیت سازی وعده صادق ۳ بکنیم. بگوییم حالا که مثلا با ۱۰۰ هواپیما آمدی، حالا منتظر پاسخش هم باشد. مقابل ، نباید کوتاه آمد، باید محکم ایستاد.
آیات و روایات اجتماعی
اینکه خسارت کم بوده یا زیاد، خیلی مهم نیست، مهم #اراده_اسرائیل بر زدن بود که الحمدلله ظاهراً بخش عمد
در اینکه باید به مسئولین و فرماندهان نظامی اعتماد داشت، شکی نیست اما اینکه برخی عزیزان میگویند نکنید، عجیب است. یکی از عواملی که موثر در تصمیم فرماندهان و مسئولین است، ذهنیت و مردم ایران است. اگر مطالبه ای باشد، اگر ذهنیت مردم آماده باشد، قطعا موثر واقع خواهد شد و مسئولین راحت تر میتوانند تصمیم بگیرند. اگر هم مصلحت در عدم پاسخ علنی بود و تصمیم مسئولین این شد، اشکالی نیست چون مردم آماده شرایط جدید شده اند و منتظر تصمیم مسئولین. البته که قطعا و به مسئولین و فرماندهان و آنان، آن هم در شرایط کنونی، امری غلط و اشتباهی راهبردی است. اما آماده نگه داشتن مردم برای شرایط جدید، امری بسیار خوب است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آینده نگری پیامبر، درباره حمله امتی وحشی به مسلمانان و چرایی آن 🔺 از منابع اهل سنت به نقل از پیامبر نقل میکند: ▫️«در آینده روزی خواهد آمد که گروهی بر نابودى شما هجوم آورند، آنچنانكه خورندگان به كاسه‌شان هجوم مى‌بَرَند!». (يُوشَكُ الاُمَمُ أن تَداعىٰ‌ عَلَيكُم كَما تَداعَى الأَكَلَةُ إلىٰ قَصعَتِها) ▫️کسی گفت: یا رسول الله! این حمله دشمن، به خاطر بودن ما مسلمانان است که به ما حمله میشود؟ (فقال قائِلٌ‌: و مِن قِلَّةٍ نَحنُ يَومَئِذٍ؟) ▫️حضرت فرمود: «خیر. اتفاقا در آن روزگار، تعداد شما است؛ امّا بودنتان همچون و خاشاكِ روى سيلاب است. خداوند، شما را از دل‌هاى دشمنانتان مى‌گيرد، و خدا، در دل‌هاى شما مى‌افكند». (قال: بَل أنتُم يَومَئِذٍ كَثيرٌ و لٰكِنَّكُم غُثاءٌ‌ كَغُثاءِ السَّيل و لَيَنزِعَنَّ اللّٰهُ مِن صُدورِ عَدُوِّكُمُ المَهابَةَ مِنكُم و لَيَقذِفَنَّ اللّٰهُ في قُلوبِكُمُ الوَهَن) ▫️کسی گفت: اى پيامبر خدا! مراد از این سستى چيست‌؟حضرت فرمود: «اینکه آن روز شده اید و از میترسید» (فقال قائِلٌ‌: يا رسولَ اللّٰه و ما الوَهَنُ؟ قال: حُبُّ الدُّنيا و كَراهیةُ المَوت) 📌پ.ن: اگر دولت های اسلامی با یکدیگر داشتند، آیا وضعیت امروز مسلمانان این چنین بود؟ تعداد مسلمانان آنقدر زیاد است که به قول اگر هر یک، تنها یک سطل آب به سمت اسرائیل بریزند، کارش تمام است اما چرا این رخ نمیدهد؟ https://eitaa.com/khaketeshneh 💢آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی|👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 مرجفون و مأموریت آنها در بهم ریختن امنیت روانی جامعه(1) 🔺«»، یعنی دچار نکردن مردم، دچار و نکردن مردم، این خیلی مهم است. بعضی‌ها با خبری که میدهند، با تحلیلی که میکنند که چه بسا از روی باشد، با تفسیری که از وقایع میکنند، در مردم تردید ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند. 🔺این از نظر خدای متعال مردود است. مراد قرآن کریم از ، همین ها هستند، یعنی کسانی که در دل مردم و ترس ایجاد میکنند، میکنند؛ اگر چنانچه اینها از این کارشان دست برندارند، خدای متعال به پیغمبر میفرماید تو را مأمور میکنیم که به سراغ اینها بروی و کنی. 🔺هر چه به ذهن انسان میرسد را در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد؛ ملاحظه کنید چیست؛ ببینید روی مردم، روی ، روی چه تأثیری میگذارد. 🔺آن کسانی هم که درباره‌ی فضای مجازی میخواهند و کنند، به این بُعد قضیّه توجّه کنند. 🔺در بحث امنیّت، مسئولان کشور همچنان که موظفند امنیّت اجتماعی و امنیّت کوچه و بازار و امنیّت مرز و خانه‌های مردم را حفظ کنند، امنیّت روانی مردم را هم موظّفند حفظ کنند؛ این جزو وظایف آنها است. 🔺دشمنان هم از این استفاده میکنند. امروز، دشمن فقط با سلاح گرم، با جنگ گرم و سخت وارد نمیشوند، با وارد میشوند. یکی از بخشهای جنگ نرم، همین ناایمن‌سازی روانی جامعه است. 📚 بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت، 6/8/1403، با کمی تلخیص. 💢آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی|👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 تأملی پیرامون صحبت های مهم امروز رهبر معظم انقلاب 🔺قبلا عرض شد که فرآیند تصمیم‌گیری در کشور، براساس برآیند نیروهای مختلف در نظام رخ میدهد و رهبر انقلاب نیز در عمده موارد، براساس همین برآیند، تصمیم نهایی رو تایید و اخذ میکنند. 🔺چه اینکه هم در خطبه و هم در صحبت امروز، رهبر انقلاب تاکید کردند که تصمیم با مسئولین سیاسی و نظامی است. 🔺موارد متعدد دیگری را نیز میشود به عنوان شاهد مثال ذکر کرد، مثل یا . در شرایط کنونی نیز ممکن است برآیند نیروهای مختلف، پاسخ ندادن به اسرائیل باشد و رهبری نیز با توجه به همین، تصمیم نهایی را بگیرند. 🔺 این مسئولین اند که باید تصمیم بگیرند، چگونه قدرت و اراده ملت ایران را به رژیم صهیونیسم نشان بدهند و او را از خود بیرون بیاورند. لذا مسئولین در این موقف، دارند. 🔺اما رهبر انقلاب امروز گفتند: «کیفیّت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و و آنچه صلاح این کشور و این ملّت است، آن را انجام بدهند» 🔺این حرف یعنی در عین اعتماد به مسئولین نظام، ممکن است مسئولین نیز دچار خطا بشوند لذا آقا تاکید میکنند که مسئولین باید درست تشخیص بدهند. اگر ممکن است مسئولین دچار تحلیل اشتباه بشوند، آیا در این مسئله، میتوانند نقشی ایفا کنند؟ میتوانند به مسئولین کمکی بکنند؟ 🔺مسئولین نباید در فهمِ قدرت و ارادۀ ملت ایران دچار خطا بشوند، نباید در تشخیص چگونگی نشان دادن آن دچار خطا بشوند، البته که ان شاالله دچار خطا هم نخواهند شد، 🔺اما نکته مهم آن است که مردم باید در این مسیر به مسئولین کمک کنند. به نظرم یکی از مولفه های مهمی که در تصمیم گیری مسئولین اثر گذار است، و نوع کنش مردم خواهد بود، دقیقا به همین جهت است که میگوییم مردم باید مطالبه داشته باشند تا کمک کار مسئولین باشد. 🔺باید مطالبه پاسخ محکم و کوبنده را بصورت عمومی مطرح کرد تا برآیند نیروها به این سمت برود و دست باز باشد تا بتواند هر تصمیمی که مصلحت میبیند، اتخاذ کند. 🔺البته همانگونه که آقا به مسئولین دارند، ما هم به مسئولین اعتماد داریم اما معتقدیم که باید در تمام صحنه ها، مردم کمک کار دولت مردان باشند، نباید نقش مردم را در چنین صحنه هایی حذف کرد. الحمدلله که مسئولین هم موضع محکم گرفته و ان شاالله ضربه ای محکم به رژیم منحوس خواهیم زد. 💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇 https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 مرجفون و مأموریت آنها در بهم ریختن امنیت روانی جامعه(2) 🔺يكى از حدود اصلى در ، مسئله‌ى است. يعنى هر بيان عقيده‌اى آزاد است، مگر بيان و . بيان اغواگر و گمراه‌كننده، غير از بيان باطل و است. 🔺گاهى يك مطلبى خلاف حق است، باطل است، اما نيست، كسى را تحت تأثير قرار نميدهد. مثل مطالب باطل در حوزه‌هاى علمى که برای دانشمندان گمراه کننده که نیست بلکه مفید هم هست چون برای اهل فنّ، وسیله کار است اما اگر همین دست یک آدم عادی قرار بگیرد، برای او گمراه کننده است. 🔺گاهى در يك جامعه‌اى يك سخن به خاطر سطح بالاى افكار مردم، نيست؛ حرفى است كه اگر گفته بشود، كسى را گمراه نخواهد كرد، ولو باطل است. 🔺گاهى کسی به دنبال گمراه کردن مردم است اما این حرفش را در مقابل شخص یا دستگاهی بیان میکند، که او میتواند به آن پاسخ دهد و شرایط برابری وجود دارد. 🔺مثلا بالای منبر است و کسی بلند میشود و اشکالی میکند و حرف گمراه کننده ای میزند و حضرت نیز به بیان او پاسخ میدهد. این اشکالی ندارد، ولو حرف باطلی زده است. درحالی که اگر این حرف در شرایط دیگری مطرح میشد، ممکن بود، مردم را گمراه کند. 🔺پس شرايط بيان يك حرف باطل و چگونگى آن، متفاوت است؛ همه جا حرف باطل، حرف و اغواگر نيست. آنجائى كه اغواگر است، ممنوع و مقابله‌ى با او لازم است و مقررات اسلامى جلوى بيان او را ميگيرد. 🔺يكى از مصادیق آن، حرفی است که در جامعه ایجاد میکند. قرآن کریم، در اینجا حرف از گروه «» میدهد يعنى آن كسانى كه در جامعه ميكنند، جامعه را به ميكشانند، به حركات ناسالم ميكشانند. 🔺«» يعنى آن كسى كه با سخن خود، با خود، با موضع گيرى خود، با اظهارنظر خود، جو عمومى جامعه را به ميكشاند؛ اين قابل قبول نيست، حتى در جامعه‌ى كوچك زمان پيغمبر. 🔺مدينه مگر چقدر بوده‌؟ همه‌ى مدينه به قدر يكى از محلات تهران، نه وسعت داشته و نه جمعيت داشته؛ اما در همان شرایط نیز چون دشمنى زياد است، چون مخالفت دشمنان جدى است و چون هنوز افكار و ايمان ها و دل ها، آن عمق لازم را در زمينه‌ى مسائل اسلامى به طور عام پيدا نكرده، 🔺لذا در مدينه قابل گذشت نيست، و اگر دست به شايعه‌پراكنی، تشنج‌آفرينی و... بزند و جامعه را از سلامت و از سكون و آرامش خودش خارج کند، با او برخورد محکم خواهد شد و یک لحن شديدِ خشن در مقابل آنها اتخاذ خواهد شد. 🔺كسى حق ندارد بگويد كه من ميخواهم عقيده‌ى خودم را بيان كنم و بيان هم در اسلام آزاد است، پس اجازه بدهيد من حرفم را بزنم؛ بله، بيان آزاد است، اما اگر با اين بيان كسى بخواهد جو آرام جامعه را، سلامت محيط همزيستى مردم اين جامعه را به هم بزند، اسلام به هيچ وجه اين را قبول ندارد. 🔺 موظف خواهند بود كه در مقابل چنين بيانى بايستند و و و بكنند. اینکه برخی میگویند این روش، مخالف است، خب باشد، ما از خیلی جهات، دموکراسی غربی را قبول نداریم، هرچند خود آنها نیز فقط و دموکراسی را میدهند اما در عمل جور دیگری عمل میکنند. 📚 خطبه‌هاى نماز جمعه تهران، 18/2/1366، با اندکی تلخیص. ➕بیان مشابه ایشان را اینجا بخوانید. 💢آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی|👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 چرا عده ای از حمله مجدد به اسرائیل، میترسند؟ 🔺جريانهاى سياسىِ ضدّ جمهورى اسلامى و ضدّ اين حركت عظيم اسلامىِ ملت ايران و ملتهاى منطقه، به دنبال ايجاد تلاطم هستند، هم تلاطم‌هاى اجتماعى و هم تلاطم روحى؛ يعنى دلها را كردن، و كردن كه امروز سياست كلّى امپراتورى خبرى در دنيا همین است و تازگى هم ندارد. 🔺یکی از مباحثی که قرآن کریم ناظر به همین مسئله، بر آن تکیه دارد، عنوان «» است؛ يعنى كسانى كه سعى مى‌كنند دلها را مضطرب، پريشان و ملتهب كنند و دلهره ايجاد نمايند. قرآن کریم میفرماید: «اَلَّذِينَ قٰالَ لَهُمُ اَلنّٰاسُ إِنَّ اَلنّٰاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ‌». 🔺عده ای در مدينه‌، جنجال درست مى‌كردند كه: «جمع شده‌اند و مى‌خواهند پدرتان را در بياورند! از بين رفتيد، نابود شديد؛ تمام شد». آيه‌ى قرآن نازل شد كه وقتى و و چنين فضايى را ايجاد مى‌كنند و اين ميكروب و ويروس خطرناك را در فضا مى‌پراكنند، مؤمنان كسانى هستند كه «فَزٰادَهُمْ إِيمٰاناً»؛ ايمانشان بيشتر مى‌شود. 🔺«وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اَللّٰهُ وَ نِعْمَ اَلْوَكِيلُ‌ »، متعلّق به همین جاست. يعنى در مواجهه با تلاطمى كه دشمن مى‌خواهد به‌وسيله‌ى و روانى خود ايجاد كند، مومن، دارند، «» دارد: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدادُوا إِيماناً مَعَ إِيمانِهِم‏»؛ خداى متعال آرامش به دلهاى مؤمنين داد، براى اينكه ايمانشان هم تقويت شود. 🔺در شرايط مرعوب شدن، ترسيدن، مضطرب شدن، متلاطم شدن، حتّى باورهاى قطعى انسان هم از ياد مى‌رود. «ترس»، هم را از كار مى‌اندازد، هم را. ، نه درست مى‌تواند فكر كند، نه درست مى‌تواند عزم و اراده‌ى خودش را به كار بيندازد؛ دائم يك‌قدم به جلو برمى‌دارد و يك‌قدم به عقب. 🔺به خاطر همین است که پيغمبر اكرم به اميرالمؤمنين فرمود: «لَا تُشَاوِرَنَّ جَبَاناً فَإِنَّهُ يُضَيِّقُ عَلَيْكَ الْمَخْرَج‏»؛ با آدم جبان و ترسو در هيچ كارى نكن، زيرا كه گريزگاه و دريچه‌ى فَرَج را بر تو مى‌بندد. انسان وقتى‌كه مرعوب نيست، مى‌تواند درست فكر كند، درست تصميم بگيرد و از اين مانع عبور كند؛ اما وقتى مرعوب شد، به چه كنم، چه نكنم می افتد و خود را دست بسته مى‌كند. 🔺اين است كه «» خيلى مهمّ است. تعبير «سكينه» در سوره «الفتح»، عجيب است، كه سه مرتبه در آن، «انزال السكينة» بر دل مؤمنين تكرار شده است. يكى از هاى تلخ و دشوار مسلمانان همين قضيه‌ حرکت به سمت مکه بود كه پيغمبر اكرم بر مبناى سياستى صحيح و الهى، تصميم گرفت، مكّه‌اى كه دو سال قبل از اين موضوع، مدينه را محاصره كرده بود و مى‌خواستند پدر مردم را در بياورند. 🔺جنگ با آن شرايط سخت پيش آمد و به خون پيغمبر و ياران او تشنه بودند. پيغمبر فرمود ما مى‌خواهيم به عمره برويم. به مسلمانان هم فرمود بياييد تا برويم. عدّه‌اى ترسيدند و میگفتند: پيغمبر دیگر به مدينه برنمى‌گردد؛ نابود خواهد شد؛ از بين میرود. اينجا بود که خداوند با «انزال السكينة»، دلهاى مؤمنان را آرام كرد لذا رفتند و با دشمن مواجه شدند و با پيروزى كامل برگشتند. 🔺«سكينه» ناشى از و به خداست. وقتى شما هدف درستى را انتخاب مى‌كنيد و در راه آن هدف به تلاش مى‌پردازيد، خداى متعال در اينجا داده است؛ بروبرگرد هم ندارد. اما گاهی شما هدف و آرمان را غلط انتخاب كرده‌ايد؛ یا گاهی هدف و آرمان را درست انتخاب كرده‌ايد؛ ولی تحرّكى نداريد و تلاش و مجاهدتى نمى‌كنيد. در این دو جا، انتظار كمك الهى بى‌مورد است. 🔺مسلمانان اهداف و آرمان‌هايشان اهداف و آرمان‌هاى خوبى بود؛ اما قرنها به‌خاطر اينكه تحرّكى در آن‌ها وجود نداشت، توسرى خوردند. الآن هم هرجايى كه مى‌بينيد مسلمانان دچار و مى‌شوند، به‌خاطر همين و است، و الاّ آن جايى كه هدف درست باشد، مجاهدت هم باشد، هم قطعاً هست. 🔺البته نصرت الهى به معناى اين نيست كه و سخت درکار نيست؛ چرا: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ اَلْخَوْفِ وَ اَلْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ اَلْأَمْوٰالِ وَ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلثَّمَرٰاتِ»؛ اين‌ها هست و همه‌ى اين‌ها در سرِ راه مبارزه وجود دارد؛ اما «وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ‌». صبر يعنى ؛ تداوم راه؛ اين مورد است؛ يعنى پيروزى نصيب خواهد شد. 📚 بيانات در ديدار نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، 7/3/1382، با کمی تلخیص. ➕بیان مشابه ایشان را از اینجا بخوانید. 💢آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی|👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 چرا عده ای از حمله مجدد به اسرائیل، میترسند؟ 🔺جريانهاى سياسىِ ضدّ جمهورى اسلامى و ضدّ اين حركت عظ
📌پ.ن: اینکه همچنان مقامات اسرائیل و دیگر کشورها ما را تهدید میکنند، مجدد حرف از حمله پیش دستانه میزنند یا امثال آن، ▫️اولا برای است، اینکه عقب بکشند و از ترس فراگیری درگیری، ترویج نسبت به حمله اسرائیل بکنند و عملا از زیر دوش کنار بکشند ▫️و ثانیا برای است، اینکه مردم نیز از ترس گرانی و...، مطالبه انتقام نکنند ▫️عده ای نیز در داخل نقش را بازی کرده و همچنان در حال پمپاژ در جامعه اند، به طرق مختلف، از بیانیه گرفته تا توئیت، از عمامه به سر گرفته تا کت و شلواری... ▫️این را بدانیم که اگر بخواهیم سایه امنیت بر کشور همچنان مستقر باشد، باید ضربه ای محکم و سنگین به رژیم صهیونیستی زد، حتی باید به و گرفتن خاک اسرائیل نیز فکر کرد، مثلا یا مرزهای لبنان، چیزی که نقطه قوت ما و نقطه ضعف آنهاست. ▫️البته که تصمیم با و است و آنها باید به درستی تشخیص بدهند، و ان شاالله خواهند داد... 💢آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی|👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
خداوند برای برخی مومنان لحظه ای خاص تعیین کرده است که باید به آن برسند و در آنجا نقش آفرینی الهی کنند ولو برای رسیدن آنها به آن لحظه، اهل ایمان عزیزترین و نورانی ترینِ انسان ها را از دست بدهند... حال آنکه این حرمان مقدمه بزرگترین خیرات است. علم این تبدلات نزد خداست و نه حتی ملائکه مقربش ... لذا به ایشان فرمود: انی اعلم ما لا تعلمون ...
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع) 3️⃣ ماجرای یک نامه و رویش یک جوان انقلابی(بخش اول) 🔺 نقل میکند: گروهى از که در آن عصر، جزو افراد دارای اعتبار و احترام توده های مردم بودند، نامه ای اعتراضی به نوشتند. برخی از نویسندگان نامه عبارتند از: 1. حُجر بن عَدىِّ: از اصحاب پیامبر و یاران خاص امیرالمومنین و از بزرگان کوفه که در جمل، صفین و نهروان نقش بسزایی داشت/ البته از مخالفین صلح امام حسن بود که در نهایت توسط معاویه به شهادت رسید. 2. عمرو بن حَمِق: نقش و وضعیت او نیز همانند جناب حجر است./ او نخستین شخصی بود که پس از شهادت، سَرش شهر به شهر گردانده شد. 3. سليمان بن صُرَد: از شیعیان بزرگ کوفه و از صحابی پیامبر و امیرالمومنین بود./ از مخالفین صلح امام حسن بود/ جزو دعوت کنندگان سیدالشهدا به کوفه بود اما در کربلا حاضر نبود ولی بعدا قیام توابین را به راه انداخت و شهید شد. 4. مُسَيَّب بن نَجْبه: از اصحاب حضرت امیر/ از مخالفین صلح امام حسن/ از رهبران قیام توابین که در نهایت در همین نبرد به شهادت رسید. 5. مَعقِل بن قيس: از اصحاب حضرت امیر و از فرماندهان سپاه ایشان در جمل، صفین و نهروان/ از کسانی که در سپاه امام حسن حضور داشت و در نهایت نیز در همین مسیر به شهادت رسید. 6. عبد اللّه بن طُفَيل: از اصحاب پیامبر و حضرت امیر که در جنگ های سه گانه حضرت نیز حضور داشت که حضرت در یکی از نبردها، برای او دعای خیر کرد. 7. مالك بن حبيب: از اصحاب حضرت امیر که در جنگ صفین، حضرت او را جانشین خود در کوفه قرار داد. 8. يزيد بن قيس: از اصحاب حضرت امیر که توسط ایشان به عنوان والی مدائن، و پس از آن ری، همدان و اصفهان منصوب شد. 9. زيد بن حِصن طايى: از اصحاب حضرت امیر بود که پس از ماجرای صفین، جزو سران خوارج شد و در نهروان توسط سپاه حضرت کشته شد. 10. زياد بن نَضْر: از اصحاب حضرت امیر که در جنگ های سه گانه حضرت، نقش ویژه ای داشت و تا آخر هم ثابت قدم ماند. 11. مسلمة بن عبد القارى: اطلاعات خاصی درباره او در منابع ذکر نشده. 12. كعب بن عبده: از اصحاب متاخر حضرت امیر بود که به همراه مالک بن حبیب، یزید بن قیس به عنوان یاران جدید، در زمره گروه بزرگانی مانند ابوذر، عمار، مقداد و... قرار گرفتند. او در نهایت، توسط عمال معاویه به شهادت رسید. 🔺این اصحاب در نامه اعتراضی خود به عثمان نوشتند: ▫️، والی کوفه، درباره گروهى از انسان های با تقوا و درست کار، حرف های غلط و ناصواب میزند و درباره آنها به تو نیز گزارش غلط داده و تو را مجبور کرده تصمیم غلطی درباره آنها بگیری و این تصمیم تو درباره آنها چهره خوبی ندارد. ▫️ما به تو يادآورى كرده و مى‌دهيم كه را در حقّ امّت پیامبر رعايت کرده و را دنبال کنی، چرا كه مى‌ترسيم تباهى و نابودی این امّت، به دست تو باشد؛ چون تو را بر گُرده مردم سوار كرده ای و هرچه قدرت است را به دست آنها داده و از بیت المال آنگونه که میخواهی ولخرجی میکنی. (إنّا نُذَكِّرُكَ اللّهَ في امَّةِ مُحَمَّدٍ؛ فَقَد خِفنا أن يَكونَ فَسادُ أمرِهِم عَلى يَدَيكَ‌؛ لِأَنَّكَ قَد حَمَلتَ بَني أبيكَ عَلى رِقابِهِم) ▫️بدان كه تو ياورانى ستمگر و ناراضيانى ستم‌ديده و دارى و هر گاه ستمگران به يارى‌ات بيايند و ناراضيان از تو انتقاد كنند، ميان دو گروه، جدايى مى‌افتد و عملا در جامعه، كلمه و پيش مى‌آيد. (وَ اعلَم أنَّ لَكَ ناصِرا ظالِما و ناقِما عَلَيكَ مَظلوما، فَمتى نَصَرَكَ الظّالِمُ و نَقَمَ عَلَيك النّاقِمُ تَبايَنَ الفَريقانِ وَ اختَلَفَتِ الكَلِمَة) ▫️پس ای عثمان بدان! تا وقتی كه خدا را اطاعت كنى و در راه مستقيم باشى، امير ما هستى؛ و بدان که به جز خدا، پناه و به جز از سوى او، راه نجاتى نمى‌يابى. 🔺جالب اینکه هیچ یک از این اصحاب، نام خود را ذیل این نامه ننوشتند، چرا که خب روشن بود که عثمان با آنها و خشن میکرد. اما جالب تر اینکه که یکی از نویسندگان نامه بود، جداگانه نیز نامه‌اى از سوى خودش نوشت و نامش را در آن آورد. 🔺کعب یک تازه آشنا شده با (ع) بود که شیوه امثال و را دیده و این مشی را پسندیده بود و این مسیر را حق میدانست، لذا خود را با نوشتن نام خود ذیل نامه، نشان داد. او مثل ابوذر و عمار معتقد بود باید درباریان را فریاد زد تا جامعه شود، هرچند در این مسیر، دچار سختی هایی هم بشویم که نهایت آن، است. ➕ادامه دارد.... 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9