💠 نظر امیرالمومنین(ع) درباره سنی یا شیعه بودن امثال حماس و سنوار در میانه جنگ
🔺#الغارات نقل میکند:
▫️#عمرو_بن_حَمِق، #حُجر_بن_عَدى، حبّه عَرنى، حارث اعور و عبد اللّه بن سبا، پس از آنکه #مصر به دست سپاه #معاویه افتاد و #محمدبن_ابی_بکر شهید شد، خدمت حضرت امير رسيدند، در حالى كه آن حضرت، گرفته و غمگين بود و به ایشان گفتند:
▫️به ما بگو كه نظرتان درباره #ابوبكر و #عمر چيست؟
حضرت به آنان گفت:
آيا تمام مشكلاتتان حل شده و آنقدر #بیکار شده اید و براى اين مسئله #فراغت يافتهايد که چنین سوالی میپرسید؟ مصر به دست معاویه افتاده و پيروانم در آنجا كشته شدهاند، الان وقت این #مسائل_فرعی است؟
(فَقالوا لَهُ: بَيِّن لَنا ما قَولُكَ في أبي بَكرٍ وعُمَرَ؟ فَقالَ لَهُم عَلِيٌّ(ع): و هَل فَرَغتُم لِهذا؟! و هذِهِ مِصرُ قَدِ افتُتِحَت و شيعَتي بِها قَد قُتِلَت)
▫️بعد حضرت نامه ای مفصل و مهم، خطاب به #امت_اسلام مینویسند و در آن به این سوال اصحاب نیز اشاره کرده و پیرامون فلسفه کنش خود پس از ماجرای سقیفه و دوران خلفا، توضیحی میدهند. عملا یک دور تاریخ پس از پیامبر را تا هنگام نوشتن این نامه، بیان میکنند.
▫️هدفشان نیز نشان دادن فراز و فرودهایی است که اسلام طی کرده و امروز دیگر وقت #کاهلی و #سستی نیست. امروز وقت آن است تمام #حق علیه تمام #باطل قیام کند. در ادامه نیز تاکید میکنند:
حقّى را كه از من تباه ساختيد، رعايت كنيد و این نامه را بر پيروانم بخوانيد و #ياورانِ_حق باشيد.
▪️در ادامه حضرت، اندیشه قیام را پررنگ کرده و پر شور، لشکریانش را به قیام علیه معاویه فرامیخواند. بخشی از آن بیانات حضرت را از اینجا بخوانید.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 نظر امیرالمومنین(ع) درباره سنی یا شیعه بودن امثال حماس و سنوار در میانه جنگ 🔺#الغارات نقل میکند:
دیدم ناظر به همین مسئله، استاد گرانقدر، استاد #عشایری نیز یک متنی نوشتند. حتما ببینید.👇
آیات و روایات اجتماعی
دیدم ناظر به همین مسئله، استاد گرانقدر، استاد #عشایری نیز یک متنی نوشتند. حتما ببینید.👇
💠 خطا در پاسخ دادن به پرسش از «شیعه یا سنی بودن فرماندهان شهید حماس»
1️⃣ در اردوگاه صفین، در سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام چند گسل وجود داشت. گسل نخست، این بود که یاران امیرالمؤمنین علیه السلام دو گروه بودند: یک گروهشان عثمان را شهیدی مظلوم و بیگناه میدانستند و از دشمنان و قاتلانش بیزار بودند و گروه دیگر عثمان را کافری میدانستند که به سبب خطاهای خودش کشته شد! گسل دوم نیز این بود که اکثر سپاهیان امیرالمؤمنین علیه السلام، نومسلمانان پس از فتوحات یا جوانان تازه به دوران رسیدهای بودند که از حدیث غدیر بیخبر بوده و شیخین (یا خلفای ثلاث) را جانشینان واقعی رسول الله میدانستند (!) و تعداد اندکی از یارانش هم به «نصب منصوص علی ع برای جانشینی پیامبر» اعتقاد داشتند. (اینجا را بخوانید)
شاید دشوارترین کار امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ صفین ایجاد انسجام و الفت و اتحاد در چنین سپاه تفرقهخیزی بود که متکلمان معتزلی آن را اعجاز سیاسی علی ع دانستهاند (اینجا را بخوانید).
2️⃣ «نصب منصوص امیرالمؤمنین علیه السلام به جانشینی بلافصل رسولالله صلی الله علیه و آله» به عنوان کلیدیترین باور برای تمایز شیعه از سنّی مسألهی بسیار مهم و پرتأثیری است که ناموس اعتقادی شیعه نیز محسوب میشود. با این حال، در اردوگاه صفین،"باز کردن باب گفتگو درباره این مسأله" موجب انشقاق سپاه و تفرقه در جبههی حق میشد. بویژه اینکه اگر علی علیه السلام باور واقعیاش درباره شیخین را اظهار میکرد، اکثر فرماندهان و سپاهیانش از اطرافش پراکنده میشدند.اتفاقا معاویه خیلی تلاش میکرد این گسل را در سپاه علی ع فعال کند (نامه 28 نهج البلاغه) (اینجا را بخوانید)
3️⃣ در چنین شرایطی یک روز یکی از اقارب امیرالمؤمنین که ظاهرا خودش از باورمندان به نصب منصوص امیرالمؤمنین بود، باب این گفتگو را باز کرد! امیرالمؤمنین علیه السلام هرچند به اجمال پاسخ کوتاه و غیرصریحی به او دادند اما او را به جهت موقعیتنشناسی در طرح یک مسألهی درست، توبیخ کردند (يَا أَخَا بَنِي أَسَدٍ إِنَّكَ لَقَلِقُ اَلْوَضِينِ تُرْسِلُ فِي غَيْرِ سَدَد) واز او خواستند که در این شرایط به چیزی جز آل ابوسفیان نیندیشد (هَلُمَّ اَلْخَطْبَ فِي اِبْنِ أَبِي سُفْيَان)؛ (خطبه 162 نهج البلاغه) (اینجا را بخوانید)
4️⃣ پرسشهایی مانند «شیعه بودن یا سنی بودن رهبران حماس»، «نیل یا عدم نیل آنان به شفاعت اهل بیت» و «شهید بودن یا نبودن آنان» به اندازه همان پرسشی که آن برادر بنیاسدی در صفین مطرح کرد، نابجا و نشانهی «قَلِقُ اَلْوَضِين» بودنِ پرسشگر است . ما نیز با تأسی به امیرالمؤمنین علیه السلام، به جای اینکه در دام چنین پرسشگرانی افتاده و پاسخ صریح بدهیم که فلان فرمانده حماس شیعه شد یا نشد، باید آنها را متقاعد کنیم که امروز زمان مناسبی برای این پرشسها نیست.
#استاد_عشایری_منفرد
#یحیی_سنوار
#یحیی_السنوار
#وعده_صادق
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
💠 جنگ بد است اما گاهی لازم و ضروری است
🔺#وقعة_صفّين گزارش میکند پیش از حرکت لشکریان علی(ع) برای نبرد با #معاویه، #امیرالمومنین(ع) و #امام_حسن(ع) برای مردم خطبه ای خوانده و آنها را دعوت به جهاد کردند. پس از آنها #امام_حسین(ع) نیز بلند شد و پس از ثنای خداوند، خطاب به مردم چنین فرمود:
▪️«اى كوفيان! شما دوستان ما و بزرگواريد و جامۀ زيرين ما هستید، و نه رويين. بكوشيد آنچه را ميان شما كهنه گشته، احيا كنيد و آنچه را بر شما دشوار گشته، آسان سازيد و آنچه را #پراكنده شده، پيوند دهيد و #تفرقه را کنار گذاشته و #وحدت داشته باشید.
(يا أهلَ الكوفَةِ، أنتُمُ الأَحِبَّةُ الكُرَماءُ، وَ الشِّعارُ دونَ الدِّثارِ ، جِدّوا في إحياءِ ما دَثَرَ بَينَكُم، و إسهالِ ما تَوَعَّرَ عَلَيكُم، و الفَةِ ما ذاعَ مِنكُم)
▪️#جنگ، #شرّش زشت و مزهاش #تلخ است و جرعههايى به سختى فرو رونده است!
اما هر كس خود را براى آن، آماده كند و ساز و برگ و مقدماتش را فراهم آورد و جراحتها و سختی هایش او را رنجيده نكند، چنین شخصی #مردِ_جنگ و #پیروز_میدان است.
(ألا إنَّ الحَربَ شَرُّها ذَريعٌ، و طَعمُها فَظيعٌ، و هِيَ جُرَعٌ مُتَحَسّاةٌ ، فَمَن أخَذَ لَها اهبَتَها، وَ استَعَدَّ لَها عُدَّتَها، و لَم يَألَم كُلومَها عِندَ حُلولِها؛ فَذاكَ صاحِبُها)
▪️و هر كس پیش از رسیدن #لحظه_مناسب و در غیر وقتش، آن را پیش بیاندازد، بدون اینکه #فکر کرده باشد باید برای آن چه بکند، نتیجه اش این خواهد شد که قومش را #متضرر و خود را #هلاک خواهد کرد.
(و مَن عاجَلَها قَبلَ أوانِ فُرصَتِها وَ استِبصارِ سَعيِهِ فيها؛ فَذاكَ قَمَنٌ ألاّ يَنفَعَ قَومَهُ، و أن يُهلِكَ نَفسَهُ)
▪️به يارى خدا، از او مىخواهيم كه با ايجاد #الفتش، شما را #استوار بدارد».
پس از این صحبت های حضرت امیر و حسنین، بيشترِ مردم، دعوت على(ع) را در حركت و جهاد، اجابت كردند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 خطاب خداوند به کسانی که از ترس کساد شدن اقتصاد، دل به جهاد نمیدهند
🔺خدای متعال در آیه 24 توبه، خطاب به پیامبر میفرماید، به مومنان بگو:
▫️«اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و همسرانتان و خویشانتان و #اموالى كه فراهم آوردهايد و #تجارتى كه از كسادی اش میترسید و #خانه هایی كه به آنها دل خوش کرده اید،
▫️نزد شما از #خدا و #پيامبرش و #جهاد در راه او دوست داشتنىترند، پس منتظر بمانید تا خدا فرمان #عذابش را بياورد و خدا گروه فاسقان نافرمان را هدايت نمىكند»
🔺تفسیر قمی در شأن نزول آن نقل میکند:
▫️هنگامی که حضرت امیر(ع) در مراسم حج، اعلام کرد که از این پس، هیچ مشرکی دیگر حق ورود به مسجد الحرام ندارد، فریاد برخی مومنان قریشی، بلند شد و گفتند:
▫️#تجارت ما از بین رفت، خانواده مان ضایع شد، خانه هایمان ویران گشت.
(ذَهَبَتْ تِجَارَتُنَا وَ ضَاعَتْ عِيَالُنَا و خَرِبَتْ دُورُنَا)
▫️اینجا بود که این آیات نازل گشت و خطاب به آنان پاسخ داد.
🔺مسئله این بود که گروهی از مسلمانان که عمده از قریش بودند، برای پیکار و جهاد با مشرکان قریش، دچار تزلزل و #ترس بودند
چرا که فکر میکردند اگر با آنها وارد جنگ شوند، #هزینه زیادی بر آنها تحمیل خواهد شد.
🔺چون خیلی از خویشاوندان نزدیک آنها، جزو مشرکان مکه بودند و در صورت جنگ با آنان، باید در مقابل خویشان خود قرار میگرفتند.
🔺علاوه بر آن، بخش زیادی از #سرمایه و #تجارت آنها در دست مشرکان بود و همچنین خانه های مرفه و زیبایی در مکه داشتند که در صورت جنگ، ممکن بود از بین برود.
📌این آیات، انگار دقیق برای امروز ما نازل شده است...
📍آیات و روایات اجتماعی|عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
76. ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان 77. تفاوت و تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان 78.
گلچین فهرست مطالب، بروز شده، میتونید مطالب مهم قبلی رو در این فهرست دنبال کنید👆
اینکه خسارت کم بوده یا زیاد، خیلی مهم نیست، مهم #اراده_اسرائیل بر زدن بود که الحمدلله ظاهراً بخش عمده آن توسط پدافند دفع شده
از امروز وظیفه همه ما، مطالبه #وعده_صادق_۳ است.
سوخت موشک ها، با همین مطالبات تامین میشود
اگر حجم خسارات کم هم باشد، باید به استناد روایت و تصویر سازی رسانه ای خود رژیم منحوس، برای حمله مشروعیت سازی کرد، نگوییم ترقه بازی بود و از کنارش راحت عبور کنیم،
در عین اینکه حمله آنها را تمسخر میکنیم و واقعیت پوشالی آنها را آشکار میکنیم، در مجامع بین المللی براساس روایت خودشان، مشروعیت سازی وعده صادق ۳ بکنیم.
بگوییم حالا که مثلا با ۱۰۰ هواپیما آمدی، حالا منتظر پاسخش هم باشد.
مقابل #سگ_هار، نباید کوتاه آمد، باید محکم ایستاد.
آیات و روایات اجتماعی
اینکه خسارت کم بوده یا زیاد، خیلی مهم نیست، مهم #اراده_اسرائیل بر زدن بود که الحمدلله ظاهراً بخش عمد
در اینکه باید به مسئولین و فرماندهان نظامی اعتماد داشت، شکی نیست
اما اینکه برخی عزیزان میگویند #مطالبه_وعده_صادق3 نکنید، عجیب است.
یکی از عواملی که موثر در تصمیم فرماندهان و مسئولین است، ذهنیت و #افکار_عمومی مردم ایران است.
اگر مطالبه ای باشد، اگر ذهنیت مردم آماده باشد، قطعا موثر واقع خواهد شد و مسئولین راحت تر میتوانند تصمیم بگیرند.
اگر هم مصلحت در عدم پاسخ علنی بود و تصمیم مسئولین این شد، اشکالی نیست چون مردم آماده شرایط جدید شده اند و منتظر تصمیم مسئولین.
البته که قطعا #اتهام و #تهمت_زنی به مسئولین و فرماندهان و #ترسو_خواندن آنان، آن هم در شرایط کنونی، امری غلط و اشتباهی راهبردی است.
اما آماده نگه داشتن مردم برای شرایط جدید، امری بسیار خوب است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آینده نگری پیامبر، درباره حمله امتی وحشی به مسلمانان و چرایی آن
🔺#سنن_أبى_داوود از منابع اهل سنت به نقل از پیامبر نقل میکند:
▫️«در آینده روزی خواهد آمد که گروهی بر نابودى شما هجوم آورند، آنچنانكه خورندگان به كاسهشان هجوم مىبَرَند!».
(يُوشَكُ الاُمَمُ أن تَداعىٰ عَلَيكُم كَما تَداعَى الأَكَلَةُ إلىٰ قَصعَتِها)
▫️کسی گفت: یا رسول الله! این حمله دشمن، به خاطر #کم_تعداد بودن ما مسلمانان است که به ما حمله میشود؟
(فقال قائِلٌ: و مِن قِلَّةٍ نَحنُ يَومَئِذٍ؟)
▫️حضرت فرمود: «خیر. اتفاقا در آن روزگار، تعداد شما #بسيار است؛ امّا بودنتان همچون #كف_روی_آب و خاشاكِ روى سيلاب است.
خداوند، #هيبت شما را از دلهاى دشمنانتان مىگيرد، و خدا، در دلهاى شما #سستى مىافكند».
(قال: بَل أنتُم يَومَئِذٍ كَثيرٌ و لٰكِنَّكُم غُثاءٌ كَغُثاءِ السَّيل و لَيَنزِعَنَّ اللّٰهُ مِن صُدورِ عَدُوِّكُمُ المَهابَةَ مِنكُم و لَيَقذِفَنَّ اللّٰهُ في قُلوبِكُمُ الوَهَن)
▫️کسی گفت: اى پيامبر خدا! مراد از این سستى چيست؟حضرت فرمود:
«اینکه آن روز #دنيادوست شده اید و از #مرگ میترسید»
(فقال قائِلٌ: يا رسولَ اللّٰه و ما الوَهَنُ؟ قال: حُبُّ الدُّنيا و كَراهیةُ المَوت)
📌پ.ن: اگر دولت های اسلامی با یکدیگر #اتحاد داشتند، آیا وضعیت امروز مسلمانان این چنین بود؟
تعداد مسلمانان آنقدر زیاد است که به قول #حضرت_امام اگر هر یک، تنها یک سطل آب به سمت اسرائیل بریزند، کارش تمام است
اما چرا این #اتحاد رخ نمیدهد؟
https://eitaa.com/khaketeshneh
💢آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 مرجفون و مأموریت آنها در بهم ریختن امنیت روانی جامعه(1)
🔺«#امنیّت_روانی_جامعه»، یعنی دچار #اضطراب نکردن مردم، دچار #ترس و #تردید نکردن مردم، این خیلی مهم است. بعضیها با خبری که میدهند، با تحلیلی که میکنند که چه بسا از روی #غرض باشد، با تفسیری که از وقایع میکنند، در مردم تردید ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند.
🔺این از نظر خدای متعال مردود است. مراد قرآن کریم از #مرجفون، همین ها هستند، یعنی کسانی که در دل مردم #اضطراب و ترس ایجاد میکنند، #شایعهسازی میکنند؛ اگر چنانچه اینها از این کارشان دست برندارند، خدای متعال به پیغمبر میفرماید تو را مأمور میکنیم که به سراغ اینها بروی و #مجازاتشان کنی.
🔺هر چه به ذهن انسان میرسد را در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد؛ ملاحظه کنید #اثرش چیست؛ ببینید روی مردم، روی #فکر_مردم، روی #روحیهی_مردم چه تأثیری میگذارد.
🔺آن کسانی هم که دربارهی فضای مجازی میخواهند #تصمیمسازی و #تصمیمگیری کنند، به این بُعد قضیّه توجّه کنند.
🔺در بحث امنیّت، مسئولان کشور همچنان که موظفند امنیّت اجتماعی و امنیّت کوچه و بازار و امنیّت مرز و خانههای مردم را حفظ کنند، امنیّت روانی مردم را هم موظّفند حفظ کنند؛ این جزو وظایف آنها است.
🔺دشمنان هم از این استفاده میکنند. امروز، دشمن فقط با سلاح گرم، با جنگ گرم و سخت وارد نمیشوند، با #جنگ_نرم وارد میشوند. یکی از بخشهای جنگ نرم، همین ناایمنسازی روانی جامعه است.
📚 بیانات در دیدار خانوادههای شهدای امنیت، 6/8/1403، با کمی تلخیص.
💢آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 تأملی پیرامون صحبت های مهم امروز رهبر معظم انقلاب
🔺قبلا عرض شد که فرآیند تصمیمگیری در کشور، براساس برآیند نیروهای مختلف در نظام رخ میدهد و رهبر انقلاب نیز در عمده موارد، براساس همین برآیند، تصمیم نهایی رو تایید و اخذ میکنند.
🔺چه اینکه هم در خطبه #جمعه_نصر و هم در صحبت امروز، رهبر انقلاب تاکید کردند که تصمیم با مسئولین سیاسی و نظامی است.
🔺موارد متعدد دیگری را نیز میشود به عنوان شاهد مثال ذکر کرد، مثل #برجام یا #قطعنامه_598.
در شرایط کنونی نیز ممکن است برآیند نیروهای مختلف، پاسخ ندادن به اسرائیل باشد و رهبری نیز با توجه به همین، تصمیم نهایی را بگیرند.
🔺 این مسئولین اند که باید تصمیم بگیرند، چگونه قدرت و اراده ملت ایران را به رژیم صهیونیسم نشان بدهند و او را از #خطای_شناختی خود بیرون بیاورند.
لذا مسئولین در این موقف، #مسئولیت_بسیار_سنگینی دارند.
🔺اما رهبر انقلاب امروز گفتند: «کیفیّت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و #درست_بفهمند و آنچه صلاح این کشور و این ملّت است، آن را انجام بدهند»
🔺این حرف یعنی در عین اعتماد به مسئولین نظام، ممکن است مسئولین نیز دچار خطا بشوند لذا آقا تاکید میکنند که مسئولین باید درست تشخیص بدهند.
اگر ممکن است مسئولین دچار تحلیل اشتباه بشوند، آیا در این مسئله، #مردم میتوانند نقشی ایفا کنند؟ میتوانند به مسئولین کمکی بکنند؟
🔺مسئولین نباید در فهمِ قدرت و ارادۀ ملت ایران دچار خطا بشوند، نباید در تشخیص چگونگی نشان دادن آن دچار خطا بشوند، البته که ان شاالله دچار خطا هم نخواهند شد،
🔺اما نکته مهم آن است که مردم باید در این مسیر به مسئولین کمک کنند.
به نظرم یکی از مولفه های مهمی که در تصمیم گیری مسئولین اثر گذار است، #افکار_عمومی و نوع کنش مردم خواهد بود،
دقیقا به همین جهت است که میگوییم مردم باید مطالبه #وعده_صادق3 داشته باشند تا کمک کار مسئولین باشد.
🔺باید مطالبه پاسخ محکم و کوبنده را بصورت عمومی مطرح کرد تا برآیند نیروها به این سمت برود و دست #ولیّ_جامعه باز باشد تا بتواند هر تصمیمی که مصلحت میبیند، اتخاذ کند.
🔺البته همانگونه که آقا به مسئولین #اعتماد دارند، ما هم به مسئولین اعتماد داریم اما معتقدیم که باید در تمام صحنه ها، مردم کمک کار دولت مردان باشند، نباید نقش مردم را در چنین صحنه هایی حذف کرد.
الحمدلله که مسئولین هم موضع محکم گرفته و ان شاالله ضربه ای محکم به رژیم منحوس خواهیم زد.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 مرجفون و مأموریت آنها در بهم ریختن امنیت روانی جامعه(2)
🔺يكى از حدود اصلى در #آزادی_بيان، مسئلهى #اضلال است. يعنى هر بيان عقيدهاى آزاد است، مگر بيان #اغواگر و #گمراهكننده.
بيان اغواگر و گمراهكننده، غير از بيان باطل و #خلاف_حق است.
🔺گاهى يك مطلبى خلاف حق است، باطل است، اما #گمراهكننده نيست، كسى را تحت تأثير قرار نميدهد. مثل مطالب باطل در حوزههاى علمى که برای دانشمندان گمراه کننده که نیست بلکه مفید هم هست چون برای اهل فنّ، وسیله کار است اما اگر همین دست یک آدم عادی قرار بگیرد، برای او گمراه کننده است.
🔺گاهى در يك جامعهاى يك سخن به خاطر سطح بالاى افكار مردم، #گمراهكننده نيست؛ حرفى است كه اگر گفته بشود، كسى را گمراه نخواهد كرد، ولو باطل است.
🔺گاهى کسی به دنبال گمراه کردن مردم است اما این حرفش را در مقابل شخص یا دستگاهی بیان میکند، که او میتواند به آن پاسخ دهد و شرایط برابری وجود دارد.
🔺مثلا #حضرت_امیر بالای منبر است و کسی بلند میشود و اشکالی میکند و حرف گمراه کننده ای میزند و حضرت نیز به بیان او پاسخ میدهد. این اشکالی ندارد، ولو حرف باطلی زده است.
درحالی که اگر این حرف در شرایط دیگری مطرح میشد، ممکن بود، مردم را گمراه کند.
🔺پس شرايط بيان يك حرف باطل و چگونگى آن، متفاوت است؛ همه جا حرف باطل، حرف #گمراهكننده و اغواگر نيست. آنجائى كه اغواگر است، ممنوع و مقابلهى با او لازم است و مقررات اسلامى جلوى بيان او را ميگيرد.
🔺يكى از مصادیق آن، حرفی است که #تشنج_عمومى در جامعه ایجاد میکند. قرآن کریم، در اینجا حرف از گروه «#مرجفون» میدهد يعنى آن كسانى كه در جامعه #تشنجآفرينى ميكنند، جامعه را به #اضطراب ميكشانند، به حركات ناسالم ميكشانند.
🔺«#مرجف» يعنى آن كسى كه با سخن خود، با #شايعهپراكنى خود، با موضع گيرى خود، با اظهارنظر خود، جو عمومى جامعه را به #تشنج ميكشاند؛ اين قابل قبول نيست، حتى در جامعهى كوچك زمان پيغمبر.
🔺مدينه مگر چقدر بوده؟ همهى مدينه به قدر يكى از محلات تهران، نه وسعت داشته و نه جمعيت داشته؛
اما در همان شرایط نیز چون دشمنى زياد است، چون مخالفت دشمنان جدى است و چون هنوز افكار و ايمان ها و دل ها، آن عمق لازم را در زمينهى مسائل اسلامى به طور عام پيدا نكرده،
🔺لذا #مُرجِف در مدينه قابل گذشت نيست، و اگر دست به شايعهپراكنی، تشنجآفرينی و... بزند و جامعه را از سلامت و از سكون و آرامش خودش خارج کند، با او برخورد محکم خواهد شد و یک لحن شديدِ خشن در مقابل آنها اتخاذ خواهد شد.
🔺كسى حق ندارد بگويد كه من ميخواهم عقيدهى خودم را بيان كنم و بيان هم در اسلام آزاد است، پس اجازه بدهيد من حرفم را بزنم؛ بله، بيان آزاد است، اما اگر با اين بيان كسى بخواهد جو آرام جامعه را، سلامت محيط همزيستى مردم اين جامعه را به هم بزند، اسلام به هيچ وجه اين را قبول ندارد.
🔺#دستگاهها موظف خواهند بود كه در مقابل چنين بيانى بايستند و #تعقيب_قانونى و #سياسى و #حقوقى بكنند.
اینکه برخی میگویند این روش، مخالف #دموکراسی_غربی است، خب باشد، ما از خیلی جهات، دموکراسی غربی را قبول نداریم، هرچند خود آنها نیز فقط #شعار_آزادی و دموکراسی را میدهند اما در عمل جور دیگری عمل میکنند.
📚 خطبههاى نماز جمعه تهران، 18/2/1366، با اندکی تلخیص.
➕بیان مشابه ایشان را اینجا بخوانید.
💢آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 چرا عده ای از حمله مجدد به اسرائیل، میترسند؟
🔺جريانهاى سياسىِ ضدّ جمهورى اسلامى و ضدّ اين حركت عظيم اسلامىِ ملت ايران و ملتهاى منطقه، به دنبال ايجاد تلاطم هستند، هم تلاطمهاى اجتماعى و هم تلاطم روحى؛ يعنى دلها را #مضطرب كردن، #نگران و #ترسان كردن كه امروز سياست كلّى امپراتورى خبرى در دنيا همین است و تازگى هم ندارد.
🔺یکی از مباحثی که قرآن کریم ناظر به همین مسئله، بر آن تکیه دارد، عنوان «#مرجفون» است؛ يعنى كسانى كه سعى مىكنند دلها را مضطرب، پريشان و ملتهب كنند و دلهره ايجاد نمايند. قرآن کریم میفرماید: «اَلَّذِينَ قٰالَ لَهُمُ اَلنّٰاسُ إِنَّ اَلنّٰاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ».
🔺عده ای در مدينه، جنجال درست مىكردند كه: «جمع شدهاند و مىخواهند پدرتان را در بياورند! از بين رفتيد، نابود شديد؛ تمام شد». آيهى قرآن نازل شد كه وقتى #ياوهگويان و #هرزهگويان و #ضعيفان چنين فضايى را ايجاد مىكنند و اين ميكروب و ويروس خطرناك #ترس را در فضا مىپراكنند، مؤمنان كسانى هستند كه «فَزٰادَهُمْ إِيمٰاناً»؛ ايمانشان بيشتر مىشود.
🔺«وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اَللّٰهُ وَ نِعْمَ اَلْوَكِيلُ »، متعلّق به همین جاست. يعنى در مواجهه با تلاطمى كه دشمن مىخواهد بهوسيلهى #امواج_تبليغاتى و روانى خود ايجاد كند، مومن، #آرامش دارند، «#سكينه» دارد: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدادُوا إِيماناً مَعَ إِيمانِهِم»؛ خداى متعال آرامش به دلهاى مؤمنين داد، براى اينكه ايمانشان هم تقويت شود.
🔺در شرايط مرعوب شدن، ترسيدن، مضطرب شدن، متلاطم شدن، حتّى باورهاى قطعى انسان هم از ياد مىرود. «ترس»، هم #عقل را از كار مىاندازد، هم #عزم را. #انسانِ_مرعوب، نه درست مىتواند فكر كند، نه درست مىتواند عزم و ارادهى خودش را به كار بيندازد؛ دائم يكقدم به جلو برمىدارد و يكقدم به عقب.
🔺به خاطر همین است که پيغمبر اكرم به اميرالمؤمنين فرمود: «لَا تُشَاوِرَنَّ جَبَاناً فَإِنَّهُ يُضَيِّقُ عَلَيْكَ الْمَخْرَج»؛ با آدم جبان و ترسو در هيچ كارى #مشورت نكن، زيرا كه گريزگاه و دريچهى فَرَج را بر تو مىبندد. انسان وقتىكه مرعوب نيست، مىتواند درست فكر كند، درست تصميم بگيرد و از اين مانع عبور كند؛ اما وقتى مرعوب شد، به چه كنم، چه نكنم می افتد و خود را دست بسته #تسليم مىكند.
🔺اين است كه «#سكينه» خيلى مهمّ است. تعبير «سكينه» در سوره «الفتح»، عجيب است، كه سه مرتبه در آن، «انزال السكينة» بر دل مؤمنين تكرار شده است. يكى از #آزمايش هاى تلخ و دشوار مسلمانان همين قضيه حرکت به سمت مکه بود كه پيغمبر اكرم بر مبناى سياستى صحيح و الهى، تصميم گرفت، مكّهاى كه دو سال قبل از اين موضوع، مدينه را محاصره كرده بود و مىخواستند پدر مردم را در بياورند.
🔺جنگ با آن شرايط سخت پيش آمد و به خون پيغمبر و ياران او تشنه بودند. پيغمبر فرمود ما مىخواهيم به عمره برويم. به مسلمانان هم فرمود بياييد تا برويم. عدّهاى ترسيدند و میگفتند: پيغمبر دیگر به مدينه برنمىگردد؛ نابود خواهد شد؛ از بين میرود. اينجا بود که خداوند با «انزال السكينة»، دلهاى مؤمنان را آرام كرد لذا رفتند و با دشمن مواجه شدند و با پيروزى كامل برگشتند.
🔺«سكينه» ناشى از #اعتماد و #حسن_ظنّ به خداست. وقتى شما هدف درستى را انتخاب مىكنيد و در راه آن هدف به تلاش مىپردازيد، خداى متعال در اينجا #وعدهى_نصرت داده است؛ بروبرگرد هم ندارد. اما گاهی شما هدف و آرمان را غلط انتخاب كردهايد؛ یا گاهی هدف و آرمان را درست انتخاب كردهايد؛ ولی تحرّكى نداريد و تلاش و مجاهدتى نمىكنيد. در این دو جا، انتظار كمك الهى بىمورد است.
🔺مسلمانان اهداف و آرمانهايشان اهداف و آرمانهاى خوبى بود؛ اما قرنها بهخاطر اينكه تحرّكى در آنها وجود نداشت، توسرى خوردند. الآن هم هرجايى كه مىبينيد مسلمانان دچار #تحقير و #تذليل مىشوند، بهخاطر همين #عدم_تحرّك و #عدم_مجاهدت است، و الاّ آن جايى كه هدف درست باشد، مجاهدت هم باشد، #نصرت_الهى هم قطعاً هست.
🔺البته نصرت الهى به معناى اين نيست كه #آزمايش_هاى_دشوار و سخت درکار نيست؛ چرا: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْخَوْفِ وَ اَلْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ اَلْأَمْوٰالِ وَ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلثَّمَرٰاتِ»؛ اينها هست و همهى اينها در سرِ راه مبارزه وجود دارد؛ اما «وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ». صبر يعنى #ايستادگى؛ تداوم راه؛ اين مورد #بشارت_الهى است؛ يعنى پيروزى نصيب خواهد شد.
📚 بيانات در ديدار نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، 7/3/1382، با کمی تلخیص.
➕بیان مشابه ایشان را از اینجا بخوانید.
💢آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 چرا عده ای از حمله مجدد به اسرائیل، میترسند؟ 🔺جريانهاى سياسىِ ضدّ جمهورى اسلامى و ضدّ اين حركت عظ
📌پ.ن: اینکه همچنان مقامات اسرائیل و دیگر کشورها ما را تهدید میکنند، مجدد حرف از حمله پیش دستانه میزنند یا امثال آن،
▫️اولا برای #ترساندن_مسئولین است، اینکه عقب بکشند و از ترس فراگیری درگیری، ترویج #گفتمان_خسارت_اندک نسبت به حمله اسرائیل بکنند و عملا از زیر دوش #وعده_صادق3 کنار بکشند
▫️و ثانیا برای #ترساندن_مردم است، اینکه مردم نیز از ترس گرانی و...، مطالبه انتقام نکنند
▫️عده ای نیز در داخل نقش #مرجفون را بازی کرده و همچنان در حال پمپاژ #گفتمان_ترس در جامعه اند، به طرق مختلف، از بیانیه گرفته تا توئیت، از عمامه به سر گرفته تا کت و شلواری...
▫️این را بدانیم که اگر بخواهیم سایه امنیت بر کشور همچنان مستقر باشد، باید ضربه ای محکم و سنگین به رژیم صهیونیستی زد،
حتی باید به #حمله_زمینی و گرفتن خاک اسرائیل نیز فکر کرد، مثلا #جولان یا مرزهای لبنان، چیزی که نقطه قوت ما و نقطه ضعف آنهاست.
▫️البته که تصمیم با #فرماندهان و #مسئولین است و آنها باید به درستی تشخیص بدهند، و ان شاالله خواهند داد...
💢آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
خداوند برای برخی مومنان لحظه ای خاص تعیین کرده است که باید به آن برسند و در آنجا نقش آفرینی الهی کنند ولو برای رسیدن آنها به آن لحظه، اهل ایمان عزیزترین و نورانی ترینِ انسان ها را از دست بدهند... حال آنکه این حرمان مقدمه بزرگترین خیرات است. علم این تبدلات نزد خداست و نه حتی ملائکه مقربش ... لذا به ایشان فرمود: انی اعلم ما لا تعلمون ...
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع)
3️⃣ ماجرای یک نامه و رویش یک جوان انقلابی(بخش اول)
🔺#أنساب_الأشراف نقل میکند: گروهى از #قاريان_كوفه که در آن عصر، جزو افراد دارای اعتبار و احترام توده های مردم بودند، نامه ای اعتراضی به #عثمان نوشتند. برخی از نویسندگان نامه عبارتند از:
1. حُجر بن عَدىِّ: از اصحاب پیامبر و یاران خاص امیرالمومنین و از بزرگان کوفه که در جمل، صفین و نهروان نقش بسزایی داشت/ البته از مخالفین صلح امام حسن بود که در نهایت توسط معاویه به شهادت رسید.
2. عمرو بن حَمِق: نقش و وضعیت او نیز همانند جناب حجر است./ او نخستین شخصی بود که پس از شهادت، سَرش شهر به شهر گردانده شد.
3. سليمان بن صُرَد: از شیعیان بزرگ کوفه و از صحابی پیامبر و امیرالمومنین بود./ از مخالفین صلح امام حسن بود/ جزو دعوت کنندگان سیدالشهدا به کوفه بود اما در کربلا حاضر نبود ولی بعدا قیام توابین را به راه انداخت و شهید شد.
4. مُسَيَّب بن نَجْبه: از اصحاب حضرت امیر/ از مخالفین صلح امام حسن/ از رهبران قیام توابین که در نهایت در همین نبرد به شهادت رسید.
5. مَعقِل بن قيس: از اصحاب حضرت امیر و از فرماندهان سپاه ایشان در جمل، صفین و نهروان/ از کسانی که در سپاه امام حسن حضور داشت و در نهایت نیز در همین مسیر به شهادت رسید.
6. عبد اللّه بن طُفَيل: از اصحاب پیامبر و حضرت امیر که در جنگ های سه گانه حضرت نیز حضور داشت که حضرت در یکی از نبردها، برای او دعای خیر کرد.
7. مالك بن حبيب: از اصحاب حضرت امیر که در جنگ صفین، حضرت او را جانشین خود در کوفه قرار داد.
8. يزيد بن قيس: از اصحاب حضرت امیر که توسط ایشان به عنوان والی مدائن، و پس از آن ری، همدان و اصفهان منصوب شد.
9. زيد بن حِصن طايى: از اصحاب حضرت امیر بود که پس از ماجرای صفین، جزو سران خوارج شد و در نهروان توسط سپاه حضرت کشته شد.
10. زياد بن نَضْر: از اصحاب حضرت امیر که در جنگ های سه گانه حضرت، نقش ویژه ای داشت و تا آخر هم ثابت قدم ماند.
11. مسلمة بن عبد القارى: اطلاعات خاصی درباره او در منابع ذکر نشده.
12. كعب بن عبده: از اصحاب متاخر حضرت امیر بود که به همراه مالک بن حبیب، یزید بن قیس به عنوان یاران جدید، در زمره گروه بزرگانی مانند ابوذر، عمار، مقداد و... قرار گرفتند. او در نهایت، توسط عمال معاویه به شهادت رسید.
🔺این اصحاب در نامه اعتراضی خود به عثمان نوشتند:
▫️#سعید_بن_عاص، والی کوفه، درباره گروهى از انسان های با تقوا و درست کار، حرف های غلط و ناصواب میزند و درباره آنها به تو نیز گزارش غلط داده و تو را مجبور کرده تصمیم غلطی درباره آنها بگیری و این تصمیم تو درباره آنها چهره خوبی ندارد.
▫️ما به تو يادآورى كرده و #تذكّر مىدهيم كه #دستورات_خدا را در حقّ امّت پیامبر رعايت کرده و #عدالت را دنبال کنی، چرا كه مىترسيم تباهى و نابودی این امّت، به دست تو باشد؛ چون تو #خویشاوندانت را بر گُرده مردم سوار كرده ای و هرچه قدرت است را به دست آنها داده و از بیت المال آنگونه که میخواهی ولخرجی میکنی.
(إنّا نُذَكِّرُكَ اللّهَ في امَّةِ مُحَمَّدٍ؛ فَقَد خِفنا أن يَكونَ فَسادُ أمرِهِم عَلى يَدَيكَ؛ لِأَنَّكَ قَد حَمَلتَ بَني أبيكَ عَلى رِقابِهِم)
▫️بدان كه تو ياورانى ستمگر و ناراضيانى ستمديده و #مظلوم دارى و هر گاه ستمگران به يارىات بيايند و ناراضيان از تو انتقاد كنند، ميان دو گروه، جدايى مىافتد و عملا در جامعه، #اختلاف كلمه و #افتراق پيش مىآيد.
(وَ اعلَم أنَّ لَكَ ناصِرا ظالِما و ناقِما عَلَيكَ مَظلوما، فَمتى نَصَرَكَ الظّالِمُ و نَقَمَ عَلَيك النّاقِمُ تَبايَنَ الفَريقانِ وَ اختَلَفَتِ الكَلِمَة)
▫️پس ای عثمان بدان! تا وقتی كه خدا را اطاعت كنى و در راه مستقيم باشى، امير ما هستى؛ و بدان که به جز خدا، پناه و به جز از سوى او، راه نجاتى نمىيابى.
🔺جالب اینکه هیچ یک از این اصحاب، نام خود را ذیل این نامه ننوشتند، چرا که خب روشن بود که عثمان با آنها #برخورد_تند و خشن میکرد.
اما جالب تر اینکه #كعب_بن_عبده که یکی از نویسندگان نامه بود، جداگانه نیز نامهاى از سوى خودش نوشت و نامش را در آن آورد.
🔺کعب یک #جوان تازه آشنا شده با #مسلک_علی(ع) بود که شیوه امثال #ابوذر و #عمار را دیده و این مشی را پسندیده بود و این مسیر را حق میدانست، لذا #شجاعت خود را با نوشتن نام خود ذیل نامه، نشان داد.
او مثل ابوذر و عمار معتقد بود باید #فساد درباریان را فریاد زد تا جامعه #بیدار شود، هرچند در این مسیر، دچار سختی هایی هم بشویم که نهایت آن، #شهادت است.
➕ادامه دارد....
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سید_حسن_نصرالله
#حسین(ع)
#شب_جمعه
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع) 3️⃣ ماجرای یک نامه و رویش یک جوان انقلابی(بخش اول) 🔺#أنساب_الأشراف نقل م
💠 شاگردان عدالتخواه علی(ع)
3️⃣ ماجرای یک نامه و رویش یک جوان انقلابی(بخش دوم)
🔺وقتی #عثمان، نامه #كعب را خواند، به #سعيد_بن_عاص، والی کوفه، نامه نوشت كه او را به سوى مدینه و نزد من روانه كن. او نيز چنین کرد.
🔺جالب اینکه سعیدبن عاص، مأموریت بردن جناب کعب به مدینه را به یک #باديهنشين داده بود اما این باديهنشين، وقتی در مسیر حرکت، نحوه نماز و عبادت كعب را ديد و شیفته او شده و به مقامش پی برد و گفت:
➕ای كاش بهرهام از بردن كعب اين بود كه مرا #ببخشد و گناهم آمرزيده شود!
🔺هنگامى كه كعب نزد عثمان رسید، عثمان گفت:
آوازهاش را شنيدن، بهتر از خود او را ديدن است! كعب، #جوان و كمسال و لاغر بود.
عثمان به كعب رو كرد و گفت:
➕آيا تو می خواهی حق و #عدالت را به من بیاموزى؟ وقتی تو در صُلب #پدر_مشرک ات بودی و هنوز به دنیا نیامده بودی، من ایمان آورده و قرآن مىخواندم.
🔺كعب نیز به او گفت:
▫️«حكومت بر مؤمنان، تنها به وسيله #شورا به تو رسيد، آن هم آنجا که با خدا #عهد بستى تا به #سيره_پيامبر عمل كنى و در آن، كوتاهى نكنى.
▫️اگر براى بار دوم با ما مردم مشورت میشد و از ما نظر خواسته میشد، قطعا حکومت را از تو میگرفتیم.
▫️اى عثمان! كتاب خدا براى كسى است كه به او برسد و آن را بخوانَد و ما با تو در خواندن آن، شريك هستيم و هر گاه قارى به آنچه در قرآن است، عمل نكند، قرآنْ، حجّتى بر ضدّ او مىشود.
🔺عثمان وقتی صلابت و #منطق_کعب را میبیند، ترجیح میدهد مسیر بحث را عوض کرده لذا یک #سوال_فرعی اعتقادات، از کعب میپرسد و میگوید: به خدا سوگند، گمان نمىكنم كه بدانى پروردگارت كجاست، آیا میدانی خدا در چه مکانی است؟
کعب نیز زرنگی و #زیرکی میکند و میگوید: خدا در #كمين است!
🔺#مروان، داماد عثمان که شخصیت بسیار مرموزی است و بارها علیه اصحاب حضرت امیر برخوردهای مرموزانه انجام داده، در اینجا نیز ورود کرده و به عثمان میگوید:
ای عثمان! #بردبارىِ و صبر تو، مانند اين افراد را علیه تو #گستاخ و برانگيخته است. آنها از صبوری تو، سوءاستفاده کرده اند.
🔺لذا عثمان فرمان داد تا كعب را برهنه كنند و #بيست_تازيانه به او بزنند. سپس او را به #دماوند تبعيد كرد. در مسیر تبعید، به #کدخدایی برخوردند که او از کسی که مأمور جابجایی کعب بود، پرسید: چرا با اين مرد، چنين شده و اینگونه برخورد کرده اید؟ آن مأمور گفت:
چون او #شرور است. آن کدخدا پاسخ داد: مردمى كه اين شخصْ، از اشرار آنان باشد، آن مردم، #بهترينْ_مردماند!
این هم از روشن ضمیری آن کدخدا بوده است.
🔺پس از مدتی، عده ای مانند #طلحه و #زبير، عثمان را به خاطر تبعید کعب #سرزنش میکنند. عثمان وقتی اعتراضات به تبعید کعب را میبیند، از کارش پشیمان شده و مجبور میشود او را بازگرداند.
🔺وقتی کعب نزد عثمان آمد، عثمان جهت تحت تاثیر قرار دادن توده های مردم، پیراهن خود را بیرون آورده و خطاب به کعب گفت:
اى كعب! #قصاص كن. اما کعب او را #عفو میکند.
📌پ.ن:
▫️کعب و جوانانی مثل او، جزو رویش های #مسلک_عدالتخواهی_علی(ع) و شاگردانش بشمار می آیند. مسیر حق، همانگونه که ریزش هایی دارد، اما رویش هایی هم دارد.
▫️همین جوانانی که در دوره عثمان اینگونه مشغول عدالتخواهی بودند، پس از آن، به مرور، هرکدام تبدیل به یکی از #راهبران_نهضت_شيعى در كوفه شدند.
▫️کسانی که در خط اول سپاه حضرت امیر، در جنگ هاى جمل و صفين و نهروان قرار داشتند و حتى پس از شهادت حضرت، هرگز با معاويه #سازش نكردند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 چرا نباید در میانه جنگ، دست به تفرقه و اختلاف زد؟
🔺قرآن کریم در آیه شریفه 46 سوره انفال میفرماید:
➕از خدا و پيامبرش #اطاعت کنید و با يكديگر به نزاع و #اختلاف نپردازید چرا که انرژی و توان شما را خواهد گرفت و #سست مىشويد و نتیجه آن، از بین رفتن قدرت، شوكت و اُبُّهَت شماست!پس #صبر و استقامت كنيد كه خداوند با صابران است
🔺حضرت امیر ابتدای جنگ های سه گانه #جمل، #صفین و #نهروان، همین آیه را خوانده و تاکید بر مراقبت برآن دارند(روایت)
🔺جای دیگری حضرت امیر با استناد به همین آیه شریفه و در تفسیر و تطبیق آن میفرمایند:(روایت)
▫️به حكمرانان خود، خيانت نكنيد و از رهبرانتان عیب نگیرید و امامان خود را جاهل و ناآگاه نشمارید. از ريسمان الهىِ خود دست برنداريد كه سست میشويد و اقتدارتان از بين میرود
▫️كارهايتان بايد بر اين پايه بنا شود، و از اين راه جدا نشويد. اگر آنچه را مردگانِ شما مشاهده كردند، شما هم مشاهده مىكرديد -كه آنها به آنچه شما به آن فراخوانده مىشويد، به مخالفت پرداختند-،
▫️قطعا سراسيمه بيرون شده و فرمان میبرديد
امّا آنچه آنان مشاهده كردند، از شما پوشيده است و زود است كه پرده فرو افتد
🔺جالب اینکه درانتهای آیه شریفه، خداوند مومنین را دعوت به صبر میکند. رابطه این صبر با دستورات پیش از آن چیست؟
به نظر میرسد خداوند با ذکر این نکته میخواهند بگویند:
🔺اطاعت از رهبرى و مسئولین جامعه و حفظ ارتباط درونى و اجتماعى، و کار را به تفرقه و اختلاف نکشاندن، خصوصا در میانه جنگ، نیازمند یک #صبر_راهبردی است، یعنی چنین کاری هرچند سخت است اما باید یکدیگر را #تحمل کرد
📍آیات و روایات اجتماعی|عضوشوید📍
💠 تمرکز بر قشر نوجوان
🔺امام صادق(ع) خطاب به اَحْوَل فرمود: «به #بصره رفتى؟». گفت: آرى.
فرمود: «شوق مردم را در گرایش به #شیعه و پذیرش #ولایت و امامت ما را چگونه ديدى؟».
(كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلىٰ هٰذَا الْأَمْرِ، وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ؟)
🔺گفت: به خدا سوگند، #اندكاند. كارهايى كردهاند؛ امّا كم است.
(قَالَ: وَ الله إِنَّهُمْ لَقَلِيلٌ، وَ لَقَدْ فَعَلُوا، وَ إِنَّ ذٰلِكَ لَقَلِيلٌ)
🔺حضرت فرمود: «بر تو باد #جذب_نوجوانان؛ زيرا آنان، در پذيرش هر نوع خوبى، #شتاب بيشترى نشان مىدهند».
(عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ، فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلىٰ كُلِّ خَيْر)
📌پ.ن:
تاکید حضرت در این روایت بر معاشرت و رفت و آمد با قشر نوجوان و جوان جامعه است.
البته که کار #فرهنگی و #تربیتی خصوصا با این قشر، سختی های خودش را دارد، اما چاره چیست؟ کنار کشیدن؟
اینکه توقع داریم همه چیز آماده باشد تا کار کنیم، توقع زیادی است، اساسا #جهاد یعنی مبارزه با همین سختی ها.
اینکه سیستم آموزش و پرورش، #معلمان_انقلابی ما را خسته کرده و به آنها اجازه کار درست و حسابی نمیدهد، اگر هم درست باشد، اما کنار کشیدن از آن، مانند این است که سربازان در خط مقدم، اسلحه را کنار بگذارند.
جهاد یعنی #مبارزه و حرکت در دل همین سختی ها...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 استقامت درمقابل عذرهای شرعی
#مصلحت_سنجی
#عقلانیت
#شجاعت
🔺يكى از عواملى كه در كارهاى بزرگ، جلوِ انسان را سدّ میكند، #عذرهاى_به_ظاهر_شرعى است. گاهی انسان باید كار #واجب و تكليفى را انجام دهد اما انجام چنین کاری مستلزم یک اشکال بزرگ است، مثلا لازمه چنین کاری #کشته_شدن عده زیادی است، اینجا آن شخص احساس میكند كه ديگر #تكليف ندارد.
در مقابل امام حسين(ع) از اينگونه عذرهاى شرعى كه میتوانست هر انسان ظاهر بينى را از ادامه راه منصرف كند، خیلی زیاد بود:
🔺از اِعراض مردم كوفه و كشته شدن مسلم گرفته تا حادثه کربلا، از شهادت اصحاب گرفته تا اسارت آل الله. امام حسین(ع) میتوانست بگوید شرایط محیا نیست، مردم تحمّل نمیكنند، #مصلحت اقتضا میکند کنار بیاییم.
يكوقت به كسى میگويند: «اين راه را نرو؛ ممكن است شكنجه یا کشته شوى.» انسانِ قوى میگويد: «شكنجه شوم! کشته شوم، چه مانعى دارد؟»
🔺اما يكوقت میگويند: «نرو؛ ممكن است گروهى از #مردم، به خاطر اين حركت تو #سختی کشده و #كشته شوند.» اينجا ديگر پاى جان ديگران در میان است.
مصلحت چه اقتضا میکند؟ مگر دیگر بزرگان اسلام، #مصلحت_سنجی نکردند؟
🔺#عبدالله_بن_عباس، #عبدالله_بن_جعفر، #محمد_بن_حنفیه و... چگونه با این مسئله برخورد کردند؟ تمام تلاش خود را کردند تا این مصلحت سنجی خود را بر امام خود نیز تحمیل کنند اما زورشان نرسید. چه اینکه امروز نیز عده ای مشی شان چنین است.
🔺مطلب مهم و اساسی این است که اگر امام حسين(ع) میخواست در مقابل حوادثِ بسيار تلخ و دشواری که برای او پیش آمد با ديدِ يك متشرّعِ معمولى نگاه كند و عظمتِ رسالتِ خود را به فراموشى بسپارد، قدم به قدم میتوانست #عقب نشينى كند و بگويد ديگر تكليف نداريم. #مصلحت در بیعت با یزید است.
🔺اما ایشان چنين نكرد. اين، نشان از #استقامت او دارد، اما نه استقامت به نحو مرسوم بلکه استقامت در مقابل #موازین_شرعی، عرفی و عقلی. تحمل این سنخ مشکلات، خیلی سخت تر از دیگر مشکلات است چرا که در ظاهر #خلاف_مصلحت به نظر می آيد.
🔺کسی میتواند در مقابل این مصلحت سنجی ها و عذرهای به ظاهر شرعی استقامت کند که اوّلًا در حد اعلى #بصيرت داشته و بفهمد چه كار بزرگى انجام میدهد.
ثانياً #قدرت_نفس داشته و ضعفِ نفسش او را نگيرد، چنین شخصی دیگر پایش نخواهد لرزید. امام حسين(ع) اين دو خصوصيت را در كربلا به خوبی از خود نشان داد. لذا حادثه كربلا مثل خورشيدى بر تارك تاريخ درخشيد؛ هنوز هم میدرخشد، و تا ابدالدّهر هم خواهد درخشيد.
🔺#امام_راحل نیز در اين خصوصيت، به طور كامل دنباله رو امام حسين(ع) شد. یک روز به او گفتند با این کارت، حوزه علمیه قم را به تعطیلی میکشانی، روز دیگر گفتند همه علما و مراجع علیه شما تحریک میشوند و بین علما #اختلاف می افتد، روز دیگر گفتند جواب این خون های ریخته شده را چه کسی میدهد؟
🔺اين طرز فكرهاست که فشار مى آورد و ممكن است هركسى را از ادامه حركت منصرف كند. اما امام، #استقامت ورزيد و پای او در هیچ کدام از این موارد نلرزيد. عظمت روح او و عمق بصيرتى كه بر او حاكم بود، در اين جاها ديده میشود.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
آیات و روایات اجتماعی
💠 استقامت درمقابل عذرهای شرعی #مصلحت_سنجی #عقلانیت #شجاعت 🔺يكى از عواملى كه در كارهاى بزرگ، جلوِ ا
📌پ.ن1:
▫️از همان ابتدای انقلاب عده ای از #مبارزه_با_امریکا میترسیدند. به مرور در این چهل سال افراد زیادی به این نتیجه رسیدند که نمیشود با امریکا مبارزه کرد، حتی همان هایی که اول انقلاب برای مبارزه با امریکا دو آتیشه بودند.
▫️همان ها که دیروز خود را #فرزندان_امام میدانستند و شعار مرگ بر امریکایشان گوش آدم و عالم را پُر کرده بود اما امروز در #آغوش_امریکا روزگار سپری میکنند.
آن وقت #افراط میکردند و امروز #تفریط.
▫️بهانه میکنند که #مردم تحمل تهاجم امریکا را ندارند، اما حقیقت این است که خود بریده اند. بله قطعا همراهی مردم بسیار مهم و اساسی است اما مشکل ما همیشه در #خواص_ترسو و #بی_بصیرت بوده، نه مردمی که همراه نبوده اند. تمام حرف این است که راه، همان است که خمینی به تبع حسین(ع) رفت.
▫️امروز نیز شنیده میشود که برخی میگویند: دیگر چالش با #اسرائیل بس است، بیش از این ماجرا را کش ندهید، با مذاکره مسئله را حل کنید چرا که مردم تحمل سختی و نبرد با اسرائیل را ندارد و...
همینقدر ساده و گوگولی...
هنوز قائلند که دنیای امروز دنیای #مذاکره و گفتمان است، نه دنیای قدرت و #موشک.
▫️انسان حقیقتا تعجب میکند. بله #عقلانیت خیلی مهم و اساسی است اما این نگاه بیشتر شبیه به #ترس است، تا عقلانیت.
#عقلانیت میگوید: وقتی تو در حال #دفاع از خودت هستی و او با تمام توانش به تو ضربه زده، تو نباید کوتاه بیای و باید ضربه محکم تری بزنی تا او عقب بکشد، وگرنه اگر تو عقب بکشی، قطعا او احساس قدرت میکند و مجدد به تو ضربه محکم تری خواهد زد.
📌پ.ن2:
▫️#مصلحت جزو عناصر مهم و اساسی فقه شیعه و فقاهت حضرت امام است اما قرار نیست به بهانه مصلحت، هر جا که مشکلی پیش آمد، برای پیشبرد کار خود، عَلَم مصلحت به دست گیریم.
▫️البته لازم است #فرآیند_صحیح_مصلحت_سنجی به صورت فنی و علمی دنبال شود تا بتوان در چارچوبی صحیح آن را پیاده کرد، اما بدانیم مسئول تشخیص مصلحت، تنها و تنها، #امام_جامعه است، نه #مرجفون_جامعه.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 شیوه حکمرانی اسلام در تربیت اجتماعی
🔺#شیخ_صدوق در خصال، روایتی از امام صادق(ع) نقل میکند که بخشی از آن بین عوام مشهور است،
همان ماجرای مسلمانی که یک همسایه و رفیق #مسیحی داشت و بعد از مدتی او را مسلمان کرد
اما با #افراط خود در اینکه او را شبانه روز به عبادت بست، او نیز مجدد از اسلام به مسیحیت برگشت.
(کامل روایت)
🔺اما این روایت قبل و بعدی دارد که کمتر به آن توجه شده است. راوی از حضرت میپرسد: در میان ما برخی مردم قائل به #ولایت امیرالمومنین(ع) هستند و او را بر دیگر مردم مقدم میدارند
اما آنچنان که ما معتقد به ولایت و فضیلت شما هستیم، آنها اینگونه نیستند. آیا آنها را #دوست بداریم و از خود بدانیم؟
🔺حضرت میفرماید: اجمالا آرى. بعد حضرت میفرمایند خداوند اسلام را بر هفت بخش قرار داده: 1. #صبر 2. #راستگويى 3. #يقين 4. #راضى_بودن 5. #وفا 6. #علم 7. #حلم
🔺سپس این موارد را ميان مردم تقسيم كرده و كسى كه همه اين هفت بخش را داشته باشد، او داراى #ايمان_كامل است.
اما برخى از مردم دارای يك بخش از آنها بوده، برخی دو بخش، برخی سه بخش و...
🔺سپس حضرت تاکید میکنند: شما به كسى كه دارای يك بخش است، دو بخش را #تحميل نكنيد و از او چنین توقع زیادتری از وسعش را نداشته باشید. و به كسى كه دو بخش دارد، سه بخش را تحميل نكنيد و...
🔺بعد میفرمایند اگر شما توقع زیاد از وسع هر شخص از او داشته باشید، در اين صورت بار آنان را سنگين کرده و آنها را دچار #نفرت میسازيد
اما توصیه من به شما این است که با آنان با مهربانى رفتار كنيد و بر آنان كار را آسان بگيريد.
(فَتُثَقِّلُوهُمْ وَ تُنَفِّرُوهُمْ وَ لَكِنْ تَرَفَّقُوا بِهِمْ وَ سَهِّلُوا لَهُمُ الْمَدْخَل)
🔺اینجاست که حضرت همان ماجرای معروف را از باب مثال ذکر میکنند. حضرت در اینجا میخواهند اشاره به #مناط، ملاک و شاخصی مهم در #شیوه_حکمرانی اسلامی کنند لذا میگویند:
پس شما با آنان سخت نگيريد و بیش از وسع هر شخص بر او تحمیل نکنید.
🔺در ادامه نیز میفرمایند: آيا نمیدانى كه حكومت #بنى_اميه با #شمشير، #خشونت، جور و #اجبار کارش را پیش میبرد اما حكومت ما با #مهربانى، دلجويى، وقار، #تقيّه، #خوش_برخوردى، پرهيزگارى و كوشش اهداف خود را دنبال میکند؟
پس شما نیز مردم را به دين خود و راهى كه در آن هستيد، راغب سازيد اما با همین شیوه ای که گفته شد.
(أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ إِمَارَةَ بَنِي أُمَيَّةَ كَانَتْ بِالسَّيْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أَنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلُّفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِيَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِي دِينِكُمْ وَ فِيمَا أَنْتُمْ فِيهِ)
📌پ.ن:
▫️البته که این روایت به دنبال تقریر #اسلام_رحمانی نیست بلکه همین دین که اینجا دستور به مهربانی با مردم میدهد، درجای دیگر که لازم است با خاطیان برخورد شود، آن روحیه جلالی و خشن خود را نیز ظهور میبخشد که البته همین برخورد تند نیز از سر رحمت و #نگاه_تربیتی اوست.
▫️اساسا در #تربیت_اجتماعی، تاکید اسلام بر این است که «دین برای همه مردم است اما همه دین، برای همه مردم نیست.»
این نکته خیلی #عمیق و مهم است چرا که میخواهد ما را به اختلاف #سطوح_انسان_ها در تربیت و هدایت توجه بدهد.
▫️ای کاش ما انقلابیون نیز در مواضع اجتماعی خود، همین قاعده و اصل را رعایت کرده و آن را ستون #تربیت_اجتماعی خود قرار میدادیم.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 شیوه حکمرانی اسلام در تربیت اجتماعی 🔺#شیخ_صدوق در خصال، روایتی از امام صادق(ع) نقل میکند که بخشی
💠 آیا اسلام با خشونت موافق است؟
(بخش اول)
🔺#شیخ_صدوق در #خصال نقل میکند:
▫️«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اخْتَارَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ أَرْبَعَةً؛ اخْتَارَ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ أَرْبَعَةً لِلسَّيْفِ: إِبْرَاهِيمَ وَ دَاوُدَ وَ مُوسَى وَ أَنَا.»
▫️پیامبر اکرم فرمود: خداى تبارك و تعالى از هر چيز چهار چیز برگزيد. از پيامبران، چهار نفر را براى مبارزه با شمشير انتخاب کرد: ابراهيم، داود، موسى و من.
🔺براساس این روایت، چهار پیامبر، مامور به #تشکیل_حکومت با #شمشیر و #زور و #قدرت بوده اند. برخی از این دست روایات اینگونه استفاده کرده اند که اسلام #دین_خشونت و شمشیر است و آن را در دنیا ترویج هم کرده اند. در مقابلش نیز #مسیحیت را ترویج میکنند که مثلا #دین_رحمت است.
این نکته هم درست است و هم غلط.
🔺غلط است چون #اساس_در_اسلام، رحمت و مهربانی است. اما درست است چون اتفاقا یکی از جلوه های #عقلانیت_اسلام همین خشونت و شمشیر است.
اساسا این نکته، جزو #مترقی_ترین جنبه های اسلام است. اینکه گاهی برای بسط رحمت الهی، باید دست به شمشیر برد و با خشونت برخورد کرد، وگرنه رحمت #ذبح خواهد شد.
🔺وقتی #شورشیان_جمل در بصره دست به کشتن برخی یاران حضرت امیر زدند، حضرت در موضعی بسیار تند و سخت که در #نهج_البلاغه نیز آمده، فرمودند:
▫️آنان به فرماندار من(#عثمان_بن_حنیف)، و خزانه داران بيت المال مسلمين و مردم بصره هجوم بردند، و عده ای را به #قتل_صبر یعنی با #زجر و #شکنجه به قتل رساندن، و عده ای را نیز با مکر و #حیله به شهادت رساندند.
(فَقَدِمُوا عَلَى عَامِلِي بِهَا وَ خُزَّانِ بَيْتِ مَالِ اَلْمُسْلِمِينَ وَ غَيْرِهِمْ مِنْ أَهْلِهَا فَقَتَلُوا طَائِفَةً صَبْراً وَ طَائِفَةً غَدْراً)
▫️به خدا سوگند، اگر آنها تنها يكى از ياران مرا #بىگناه و #بهعمد كشته بودند، براى من #كشتن_همه_آنان حلال و روا بود،
(فَوَاللّهِ، لَو لَم يُصيبوا مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ إلّا رَجُلاً واحِدا مُتَعَمِّدينَ لِقَتلِهِ بِلا جُرمٍ جَرَّهُ لِحَلَّ لي بِهِ قَتلُ ذلِكَ الجَيشِ كُلِّهِ)
▫️چون همه در آن قتل حاضر بودند ولى کسی مانع این اتفاق نشد و مخالفت نکرد و با زبان و دست از #مظلوم دفاع نكردند،
تا چه رسد به اينكه آنها به همان تعداد که وارد بصره شدند، به همان تعداد نیز از مسلمانان را به قتل رساندند.
( إِذْ حَضَرُوهُ فَلَمْ يُنْكِرُوا وَ لَمْ يَدْفَعُوا عَنْهُ بِلِسَانٍ وَ لاَ بِيَدٍ، دَعْ مَا أَنَّهُمْ قَدْ قَتَلُوا مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ مِثْلَ اَلْعِدَّةِ اَلَّتِي دَخَلُوا بِهَا عَلَيْهِمْ)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9