نماهنگ خونه نو.mp3
5.45M
▪️راحت بخواب برای همیشه
دیگه هیچکی مزاحمت نمیشه
میخواهم که تدفین تو دیر تموم شه
با پشت دست روی تو خاک میریزم
خونه من که خیلی اذیت شدی
خونه نو مبارکه عزیزم▪️
آیات و روایات اجتماعی
💠 پیامدها و دلالت های اجتماعی از این ماجرا، می توان دو استفاده ناظر به امروز داشت. یعنی این ماجرا د
2️⃣ راهبرد ایجاد رعب و وحشت
این جوّ و فضای ترس آلود، هم پیش از ماجرای سقیفه و در ماجرای غدیر وجود دارد و هم به نحو بیشتری بعد #سقیفه ادامه پیدا میکند.
سوال مهم این است که چه کسانی پشت صحنه این ماجرا هستند؟
پشت صحنه، گروهی است که در روایات تحت عنوان «#صحیفه_ملعونه» به آنها اشاره شده است.
عده از اصحاب پیامبر که مخالف به حکومت رسیدن حضرت امیر بودند، دو بار با یکدیگر جلسه گذاشته و هم قسم شده و عهد بستند تا نگذارند حکومت به علی(ع) برسد.
یک بار قبل از غدیر و یک بار بعد از غدیر،
اینها حتی به دنبال #ترور خود حضرت رسول هم بودند. این هسته، همان هسته مرکزی طراح #غصب_خلافت است.
در غدیر، همه این افراد با حضرت امیر بیعت کردند. از بزرگ تا کوچک، از زن تا مرد.
اما پس از ماجرای غدیر، این گروه یک عده از #خواص را به انحا مختلف با خود همراه کردند، حتی برخی افراد حاضر در #بیت_پیامبر مانند #انس_بن_مالک، خادم پیامبر.
اما همچنان یک عده از #خواص، مخالف آنها بودند.
#عموم_مردم هم که به تازگی در غدیر با حضرت امیر بیعت کرده اند.
اینجاست که این گروه، با استفاده از مجموعه ای از #تاکتیک ها به دنبال غصب خلافت است:
از مطرح کردن اندیشه #جبرگرایی گرفته تا #تطمیع و #تهدید.
یکی از مهمترین حربه هایی که آنها دست روی آن گذاشته و از آن برای رسیدن به هدفشان استفاده میکنند، همین مسئله ایجاد #ترس و ارعاب بود تا کسی جرئت نکند با آنها به مخالفت بپردازد.
آیات و روایات اجتماعی
2️⃣ راهبرد ایجاد رعب و وحشت این جوّ و فضای ترس آلود، هم پیش از ماجرای سقیفه و در ماجرای غدیر وجود د
امروز نیز همین شیوه شدیدا دنبال میشود.
#فتنه_1401 را خاطرتان هست. یادتان هست چه میگفتند؟
«اگه در #اعتصاب های ما شرکت نکنید، مغازه تان را به آتش میکشیم، اگر با ما همراهی نکنید، تحریم تان میکنیم»
خاطرتان هست چه بلایی سر آن #مغازه_دار_کردستانی آوردند که مثلا چرا به رئیس جمهور وقت یک شکلات تعارف کرده؟ با او کاری کردن که طرف از ترس، به غلط کردن افتاد.
خاطرتان هست در #سینما که یک خانم #چادری شد، با او چه کردند؟ یا فلان بازیگری که خیلی هم مذهبی نبود اما چون مدالش را به #امام_زمان هدیه کرده بود، چگونه او را بایکوت کرده و او را کنار زدند؟
#عمامه_پرانی روحانییون را خاطرتان هست؟ هدفشان چه بود؟ هدف شان از #چادرکشیدن_ها چه بود؟
هدف این بود که فضا و جو جامعه باید به نحوی باشد که اینها دیگر جرئت نکنند اینگونه عمل کنند و باید از ترس، آنگونه که ما میگوییم باشند وگرنه از خانه شان بیرون نیایند.
شیوه شیطان
این همان شیوه ای است که شیطان، اول بار استفاده کرد:
«إِنَّمٰا ذٰلِكُمُ الشَّيْطٰانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيٰاءَهُ فَلاٰ تَخٰافُوهُمْ وَ خٰافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين.»
اين #شيطان است كه دوستانش را مىترساند. پس اگر مؤمنيد، از آنان #نترسيد، و از من بترسيد.
چرا؟ چون باطل، مثل #کف_روی_آب است.
قرآن میفرماید: ای مومنان اگر شما بترسید و از دین تان برگردید، کسانی خواهند آمد که اینگونه نیستند و نخواهند ترسید:
«يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّٰهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكٰافِرِينَ يُجٰاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ لاٰ يَخٰافُونَ لَوْمَةَ لاٰئِمٍ ذٰلِكَ فَضْلُ اللّٰهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشٰاءُ وَ اللّٰهُ وٰاسِعٌ عَلِيمٌ.»
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هر كس از شما كه از دين خود برگردد، به زودى، خدا گروهى [ديگر] را مىآورد كه آنان را دوست مىدارد و آنان [نيز] او را دوست دارند.
[اينان] با #مؤمنان، فروتن، و بر #كافران، محکم و سرفرازند. در راه خدا جهاد مىكنند و از #سرزنش هيچ #ملامتگرى نمىترسند.
اين، فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد، مىدهد، و خدا گشايشگر داناست.
فضایِ «کودتاگونه»یِ مدینه و «شعبان بی مُخ» های آن
فضای مدینه پس از سقیفه، فضای #کودتا است. #شیخ_مفید در کتاب #الجمل، در گزارش مهمی از #ابومخنف نقل میکند:
«كان جماعة من الأعراب قد دخلوا المدينة ليمتاروا منها فشغل الناس عنهم بموت رسول الله ص فشهدوا البيعة و حضروا الأمر فأنفذ إليهم عمر و استدعاهم و قال لهم خذوا بالحظ و المعونة على بيعة خليفة رسول الله ص و اخرجوا إلى الناس و احشروهم ليبايعوا فمن امتنع فاضربوا رأسه و جبينه قال فو الله لقد رأيت الأعراب قد تحزموا و اتشحوا بالأزر الصنعانية و أخذوا بأيديهم الخشب و خرجوا حتى خبطوا الناس خبطا و جاءوا بهم مكرهين إلى البيعة»
جماعتى از اعراب براى خريد غذا وارد مدينه شدند. مردم گرفتار مصيبت رحلت پيامبر (ص) بودند و توجهی به این جماعت نداشتند. این جماعت هم سرگرم مسئله بيعت شده و در آن حضور یافتند.
#عمر به آن جماعت پيام فرستاد تا پيش او آيند. چون آمدند، به آنها گفت:
از فرصت استفاده کنید و هرچه بخواهید من به شما میدهم و شما در قبال آن، برای #بیعت با خلیفه پیامبر خدا کمک کنید و به میان مردم بروید و آنها را جمع کنید تا بیعت کنند، و هر کس #امتناع کرد، بر سر و پیشانیاش بزنید.
راوی میگوید: به خدا قسم، دیدم که این اعراب، شالها را محکم به کمر بسته و خود را با لباسهای صنعا پوشانده بودند و چوبها و #چماق ها را در دست گرفته و بیرون رفتند
و به جان مردم افتادند تا آنها را به #زور و #اجبار جمع کرده و برای بیعت بیاورند.
در ادامه جناب شیخ مفید میگوید:
امثال اين اخبار كه در مورد #اجبار_مردم بر بيعت با ابوبكر آمده، بسيار است و اگر بخواهيم همه را بياوريم اين كتاب را گنجايش آن نيست.
(و أمثال ما ذكرناه من الأخبار في قهر الناس على بيعة أبي بكر و حملهم عليها بالاضطرار كثيرة و لو رمنا إيرادها لم يتسع لهذا الكتاب)
چه بسا بتوان این جماعت را همان «#شعبان_بی_مُخ» های این کودتا نامید، همان کسانی که به زور شمشیر مردم را ترسانده و آنها را مجبور به بیعت با ابوبکر کردند.
آیات و روایات اجتماعی
فضایِ «کودتاگونه»یِ مدینه و «شعبان بی مُخ» های آن فضای مدینه پس از سقیفه، فضای #کودتا است. #شیخ_مفی
سعی میکنم این بخش از بحث را امشب جمع بندی کنم و وارد بخش جدید یعنی راهبردهای حضرت امیر برای مقابله با آنها بشویم.
اما پیش از آن، به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)، متن زیر را با دقت بخوانید.👇
هدایت شده از اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش اول)
🔺این روزها به مناسبت رحلت و بزرگداشت #علامه_طباطبایی(ره) باز بحث انقلابی بودن یا نبودن ایشان و نسبتشان با انقلاب مطرح شده و هر کس استفاده خودش را میکند، انقلابی او را #مبارز_انقلابی میداند و مخالف جمهوری اسلامی هم او را #ضد_انقلاب. اما واقعیت ماجرا چیست؟
🔺در اینکه علامه طباطبایی عمیقا معتقد به #اسلام_اجتماعی و #اسلام_سیاسی است هیچ شکی وجود ندارد؛ #تفسیر_المیزان ایشان بزرگترین شاهد بر این مطلب است. براساس گزارشی که #آیت_الله_خامنه_ای از دیدارش با علامه نقل میکند، روشن میشود که علامه عمیقا معتقد به اصل #تشکیل_حکومت و کم کاری شیعه در این زمینه بوده است:
➕«در سالهاى حدود 46 يا 47 ...در مشهد جلسهاى با مرحوم علّامهى طباطبايى داشتيم... موضوعِ مورد بحث در جلسه، قضاياى مبارزات و #حركت_امام بزرگوار بود...
▫️در مقطعى از بحث، ايشان نكتهاى ايراد فرمودند كه من آن را يادداشت كردم و حتّى در سالهاى 56 و 57 كه بنده در تبعيد بودم، در نامههايى كه به بعضى از جاها مىنوشتم، آن نكته را بدون ذكر نام مبارك علّامه مىآوردم. آن نكته اين است كه ايشان بعد از ساعتهاى طولانى كه بحث شده بود فرمودند:
▫️«جاى شك نيست كه #تقصير_بزرگى انجام گرفته است.» آن تقصير، همين بود؛ #تخلّى_از_امور_سياست و ادارهى كشور و مسألهى #نظام_اجتماعى و #حكومت و غيره.» 18/12/1375
🔺سوال مهم این است که اگر ایشان معتقد به اسلام اجتماعی و سیاسی است، پس چرا از ایشان هیچ #کنش_اجتماعی جدی ای نمیبینیم؟ چرا با #نهضت_امام همراهی ندارد؟
🔺مسئله مهم در تفاوت #نگاه_راهبردی ایشان با حضرت امام است. علامه معتقد بود با سبک و مشی امام، این حرکت به نتیجه نخواهد رسید و انقلابی رخ نمیدهد بلکه فشار بر شیعه بیشتر خواهد شد. خب مگر سبک امام چه بود؟
🔺#کلان_راهبرد_امام، #قیام_لله_امت بود، اینکه مردم بیدار شده و علیه استبداد و استکبار قیام کنند. ریشه این راهبرد در #اعتماد_به_خدا و #تکیه_بر_مردم بود. امام اعتقاد عجیبی به #قدرت_مردم داشت.
🔺مشکل حضرت علامه دقیقا همینجا بود، شواهد و تجربه های تاریخی مانند #مشروطه و #نفت و حتی اتفاقات #صدر_اسلام و بی وفایی مردم نسبت به اهل بیت، به ایشان اجازه نمیداد که به #مردم اعتماد کند لذا با حرکت امام همراهی نمیکند چون اعتقاد داشت به نتیجه نخواهد رسید. البته بسیاری از شخصیت های بزرگ در آن عصر چنین نگاهی داشتند. آیت الله خامنه ای نقل میکنند:
➕«پدرم با مرحوم علامه طباطبایی خیلی دوست بودند، ساعت ها در منزل پدرم مینشستند و با یکدیگر صحبت میکردند… من به عنوان یک طلبه جوان، درباره مسایل مبارزه با ایشان بحث میکردم و میگفتم: شما چرا در این فضای مبارزه وارد نمیشوید؟…
▫️ایشان میگفتند:… ما در برههای از زمان میتوانستیم تأثیر بگذاریم -مرادشان زمان #مشروطه و بدو ورود #تمدن_جدید بود- ولی #گناه_بزرگی واقع شد که آن وقت، این کار تعقیب نشد؛ اما دیگر حالا وقت گذشته است و فایدهای ندارد… این #مبارزات به نتیجهای نخواهد رسید و این نظامی که ما میبینیم بر سر کار است، با این حرفها و با این یک ذره و دو ذره، از بین نخواهد رفت.
▫️شما ببینید، عالم روشن بینی مثل علامه طباطبایی –که دیگر در مورد روشن بینی و آگاهی ایشان، هیچکس شک ندارد– تعبیرش از #واقعیت_جامعه، این طوری بود که میگفت #فایدهای_ندارد!»
حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری،ج1،ص56
➕«در دوران مبارزات قبل از پيروزى انقلاب، به بعضى كسان میگفتيم: «شما كه به حكومت اسلامى و نظام اسلامى عقيده داريد و قبول داريد كه اسلام از ما يك جامعه اسلامى میخواهد، پس چرا اقدام نمیكنيد؟
▫️وظيفه ما كه فقط عمل فردى و نماز و روزه و طهارت و نجاست نيست!» میگفتند: «فايده اى ندارد. چه فايده اى دارد؟ نمیبينيد دشمن چطور مسلط است!»26/5/1371
🔺البته در ابتدای نهضت تا پیش از تبعید حضرت امام در سال 43 که #فضای_اصلاحی بیشتر حاکم بود، بروزاتی اجتماعی از علامه دیده میشود مثلا در برخی جلسات که حضرت امام ترتیب میداد شرکت داشت یا برخی جلسات در منزل ایشان برگذار میشد و برخی #اعلامیه ها توسط ایشان نیز به امضا میرسید
🔺اما از سال 43 به بعد که امام تبعید شد و طیف زیادی از روحانیون و انقلابی ها دستگیر شدند و عملا مبارزه وارد فضای جدیدی شده بود، تقریبا یا اثری از بروز اجتماعی علامه دیده نمیشود یا بروزات ایشان قابل توجه نیست چرا که ایشان اگر امیدی به نتیجه دادن این حرکت تا اینجا داشت، از اینجا به بعد دیگر امیدش ناامید شده لذا خود را کنار میکشد.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
آیات و روایات اجتماعی
💠 ماجرای انقلابی یا ضد انقلاب بودن علامه طباطبایی و تفاوت مشی او با حضرت امام (بخش اول) 🔺این روزها
پیشنهاد میکنم بخش دوم این یادداشت رو که نکات بسیار مهم و جالبی دارد را از اینجا مطالعه بفرمایید: https://eitaa.com/MaktabEmam/657
آیات و روایات اجتماعی
فضایِ «کودتاگونه»یِ مدینه و «شعبان بی مُخ» های آن فضای مدینه پس از سقیفه، فضای #کودتا است. #شیخ_مفی
ماجرای تبعید بلال حبشی به شام
شاید برای شما هم سوال باشد که مگر در مدینه آدم خوب کم بود؟ چرا کم اند افرادی که وسط میدان حاضر باشند و عملا از حق امیرالمومنین دفاع کنند؟
در مدینه #آدم_خوب کم نبود، اما چون جوّ حاکم بر مدینه، چنان رعب و وحشتی به خود گرفته بود که حتی وقتی حضرت امیر با زهرای مرضیه شبانه به درب خانه #انصار میروند، حتی برخی از انصار درب خانه خود را هم بروی حضرت باز نمیکنند.
راهبرد #ایجاد_رعب و ترس، کار خودش را کرده بود. البته عوامل دیگری هم بود اما یکی از عوامل مهم، همین بود.
نقل است: #بلال_حبشی از بیعت با #ابوبکر خودداری کرد، از این رو #عمر او را سرزنش کرد و گفت: این گونه پاداش ابوبکر را می دهی که تو را از بردگی آزاد کرد و اکنون تو با او بیعت نمی کنی؟!
بلال پاسخ داد: اگر ابوبکر مرا بخاطر خدا آزاد ساخته است، مرا به خدا واگذار کند؛ ولی اگر از آزاد کردن من هدفی جز این داشته است، آگاه باش که من همین هستم که می بینی. من با کسی که رسول خدا او را خلیفه قرار نداده است، بیعت نمی کنم؛
اما بیعت آن کسی که رسول خدا او را خلیفه قرار داده است، تا روز رستاخیز بر گردن ماست.
عمر عصبانی شد و به او گفت مدینه را ترک کند، بلال نیز به #شام رفت.
بلال، آنقدر #زیرک است که نمیگذارد، خلفا از #اذان او، سو استفاده کنند. بلال حتی یک اذان هم برای آنها نخواند درحالی که اذان بلال میتوانست برای آنها آبرو کسب کند.
بلال پس از پیامبر، فقط یک بار اذان خوانده و آن هم برای #حضرت_زهرا(س) بوده است.
افرادی مانند بلال در مدینه کم نیستند. کسانی که بسیار افراد خوبی هستند اما به هر دلیل، #توان_میدان_داری برای جمع کردن مردم و عوض کردن فضا را ندارند.
#فضای_ترس_آلود نیز به آن افزوده شده لذا همه غلاف کرده اند.
اقدام برای ترور حضرت امیر
حتی برای خود حضرت امیر و حضرت زهرا نیز ارعاب و ترس ایجاد کردند.
پیش از شهادت حضرت زهرا، دو باز پشت درب خانه حضرت آمده و اهل خانه را تهدید و ارعاب کرده بودند.
فقط سه چهار بار #خالد_بن_ولید را برای #ترور حضرت فرستادند. در یکی از این موارد، حضرت دستش را گرفت و پیچاند.
#خالد گفت: «#آه_یا_امیرالمومنین». از درد، حضرت را امیرالمومنین خطاب کرد.
#طلحه به پسرش گفته بود نبینم به علی بگویی امیرالمومنین، پُرپُرش، او را #ابوالحسن خطاب کن. جالب اینکه اینجا خالد، حضرت را امیرالمومین خطاب میکند.
شبیه به آنهایی که در ماجرای اغتشاشات 1401 دستگیر شده و از ترس #سلام_فرمانده میخواندند.
همین یک ماجرا را خود دنبال کنید تا ببینید حضرت چه بلایی سر خالد آورد که #ملعبه_خنده_مردم شده بود و آخر سر هم خود حضرت او را نجات داد.
فَجَذَبَ خَالِداً إِلَيْهِ وَ جَعَلَ يَجْذِبُ مِنَ الطَّوْقِ قِطْعَةً قِطْعَةً وَ يُفَتِّتُهَا فِي يَدِهِ فَيَنْفَتِلُ كَالشَّمْعِ ثُمَّ ضَرَبَ بِالْأُولَى رَأْسَ خَالِدٍ ثُمَّ الثَّانِيَةَ فَقَالَ آهِ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ لَهُ قُلْتَهَا عَلَى كُرْهٍ مِنْكَ وَ لَوْ لَمْ تَقُلْهَا لَأَخْرَجْتُ الثَّالِثَةَ مِنْ أَسْفَلِكَ وَ لَمْ يَزَلْ يَقْطَعُ الْحَدِيدَ جَمِيعَهُ إِلَى أَنْ أَزَالَهُ مِنْ عُنُقِهِ وَ جَعَلَ الْجَمَاعَةُ يُكَبِّرُونَ لِذَلِكَ وَ يُهَلِّلُونَ وَ يَتَعَجَّبُونَ مِنَ الْقُوَّةِ الَّتِي أَعْطَاهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ انْصَرَفُوا شَاكِرِينَ لِذَلِكَ.
این حربه دشمن آنقدر سنگین است که گاهی اوقات، #رسولان_الهی را نیز نگران و ناامید میکند، چون انبیا هم دارای مراتب هستند:
«حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا» آیه 110 یوسف.
[مردم با انبیاء چنان ضدیت کردند] تا آنجا که رسولان مأیوس و نگران شده و گمان کردند که وعده نصرت خدا خلاف خواهد شد
آیات و روایات اجتماعی
💠 ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان 🔺آخرین فتنه ای که #حضرت_امیر در حکومتش با آن درگیر
این متن را هم بخوانید که پیش از نماز جمعه نصر رهبر انقلاب نوشتیم.👆
عبارتی مهم از معاویه و انگیزه او در مسئله غارات و شبیخون به مرزهای حضرت امیر
💠 تفاوت دو دستگاه فکری و محاسباتی:
عقلانیت انقلابی | عقلانیت ترسو و محافظه کار
🔰 سوره #احزاب یک ماجرای جالبی را نقل میکند که برای امروز ما درسی بس بزرگ است.
در این ماجرا، با یک صحنه اما دو تحلیل مواجه هستیم، چون اساسا در تحلیل حوادث، افراد دارای دو دستگاه فکری هستند:
🔺ای اهل ایمان، به یاد آورید #نعمتی را که خدا به شما عطا کرد: وقتی که لشکر بسیاری از #کفار، بر شما حملهور شدند، پس ما #بادی_تند و #سپاهی_نامرئی از فرشتگان که به چشم نمیدیدید فرستادیم، و خدا خود به اعمال شما بینا بود.
[يًّـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنُوا اذكُروا نِعمَةَ اللهِ عَلَيكُم: اِذ جاِّءَتكُم جُنودٌ فَاَرسَلنا عَلَيهِم ريحًا وَ جُنودًا لَم تَرَوهاۚ وَ كانَ اللهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرًا (9)]
🔺به یاد آرید وقتی که در #جنگ_احزاب، لشکر کفار از بالا و پایین بر شما حملهور شدند و مدینه را با ده هزار نفر محاصره کردند و شما تنها هزار نفر بودید. اینجا بود که چشم ها از شدت #وحشت، #حیران شد و جان ها به لب رسید و شما #گمان_های_بدی به خدا میبردید و سوظن ها به خدا آغاز شد.
[اِذ جاِّءوكُم مِن فَوقِكُم وَ مِن اَسفَلَ مِنكُم وَ اِذ زاغَتِ الاَبصارُ وَ بَلَغَتِ القُلوبُ الحَناجِرَ وَ تَظُنّونَ بِاللهِ الظُّنونَا(10)]
🔺اینجا بود که مؤمنان #امتحان شدند و تکانی سخت خوردند و ضعیفان در ایمان، سخت متزلزل گردیدند.
[هُنالِكَ ابتُلِيَ المُؤمِنونَ وَ زُلزِلوا زِلزالًا شَديدًا (11)]
1️⃣ #دستگاه_فکری_منافقین:
▫️آنجا بود که #منافقان و آنان که در دل هایشان #مرض بود، با یکدیگر میگفتند: آن #وعده_نصرت و فتحی که خدا و رسول به ما داده بودند، #دروغ و فریبی بیش نبود.
[وَ اِذ يَقولُ المُنّْفِقونَ وَ الَّذينَ في قُلوبِهِم مَرَضٌ: ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُهِّۥ اِلّا غُرورًا(12)]
▫️آنجا بود که طایفهای از آنها گفتند: ای اهل یثرب، شما دیگر #توان_ایستادگی ندارید و اینجا دیگر جای ماندن نیست چون همه کشته خواهید شد لذا از دور پیامبر متفرق شده و به مدینه باز گردید.
[وَ اِذ قالَت طاِّئِفَةٌ مِنهُم: يًّـاَهلَ يَثرِبَ لامُقامَ لَكُم فَارجِعوا]
▫️گروه دیگری از آنها برای بازگشت به مدینه از پیامبر اجازه خواستند و گفتند: چون خانههای ما دیوار و حفاظی ندارد، پس اجازه بده تا بازگردیم. این درحالی بود که آنها #دروغ میگفتند و خانههایشان بیحفاظ نبود، بلکه مقصود آنها جز #فرار_از_جنگ نبود.
خلاصه به بهانه مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی به دنبال فرار بودند، اما اسم این ترسشان را «#عقلانیت» گذاشته بودند.
[وَ يَستَأذِنُ فَريقٌ مِنهُمُ النَّبِيَّ يَقولونَ: اِنَّ بُيوتَنا عَورَةٌ وَ ماهِيَ بِعَورَةٍ ؗ اِن يُريدونَ اِلّا فِرارًا(13)]
2️⃣ #دستگاه_فکری_مومنین:
▫️امّا مؤمنان وقتى لشكر دشمن را ديدند، گفتند: «اين همان است كه خدا و رسولش به ما وعده داده بودند و چقدر راست و #صادقانه گفتند!» و اين موضوع، علاوه بر اینکه آنها را دچار ترس نکرد بلکه بر #ايمان و #تسليم آنان نیز افزود.
[وَ لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا: هّْذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُهۥ وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُهۥ وَ ما زادَهُم اِلّاِّ ايمانًا وَ تَسليمًا(22)]
▫️در ميان مؤمنان، مردانى هستند كه بر سر عهدى كه با خدا بستند صادقانه ايستاده اند؛ بعضى پيمان خود را به آخر بردند و در راه او، شربت #شهادت نوشيدند، و بعضى ديگر در انتظارند؛ و هرگز تغيير و تبديلى در عهد و پيمان خود ندادند.
[مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَيهِ ؗ فَمِنهُم مَن قَضيّْ نَحبَهۥ وَ مِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبديلًا (23)]
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 تطبیق بحث با فضای امروز
پس یکی از راهبردهای طاغوت، ایجاد ترس در دل مومنین است، با ابزارهای مختلف. این راهبرد در فضای اجتماعی، چند اثر دارد:
1️⃣ اولا قلب #منافقین_داخلی و کسانی که نیروهای #طاغوت اند، به این واسطه محکم میشود و به آنها برای انجام نفاقشان، #جرئت میدهد.
2️⃣ ثانیا در دل #مردم_ضعیف_الایمان، ترس ایجاد میکند به نحوی که حداقل یک گام از اعتقادات و عقایدشان #عقب_مینشینند.
نتیجه اینکه در #سبک_زندگی نیز کم کم فضای دینی در آنها کمرنگ تر میشود.
هدف دشمن از این راهبرد این است که شما در هرجا ایستاده اید، یک قدم، #عقب_تر بروید.
3️⃣ ثالثا #خواص_ضعیف_الایمان، اینجا شروع به ترویج #اندیشه_ترس میکنند که عملا #اراده_طاغوت ها را پیش خواهد برد.
آیات و روایات اجتماعی
💠 تطبیق بحث با فضای امروز پس یکی از راهبردهای طاغوت، ایجاد ترس در دل مومنین است، با ابزارهای مختلف.
مثال های بسیار زیادی میشه در این راستا زد. اما اینجا وارد این بحث نمیشیم و در ادامه در صوتی که ارسال میشه کمی توضیح دادیم.
همین راهبرد دقیقا پیش از انقلاب هم دنبال شد، تا علما و انقلابیون ترسیده و کنار بکشند.
خصوصا بعد قیام 15 خرداد که زیاد کشته داد و خیلی ها غلاف کردند و گفتند دیگه بیش از این تکلیف نیست، جواب این خون ها را چه کسی خواهد داد؟
بعد از انقلاب هم این دو نگاه وجود داشت و عده ای مدام از ترس حمله امریکا به ایران، داستان بافی میکردند و شعارشون شده بود اینکه ما سایه جنگ رو از سر کشور دور کردیم.
اما نکته مهم ماجرا کجاست؟ حتما ادامه بحث رو بخون👇
💠 هدف دشمن از «راهبرد ارعاب» چیست؟
«تنظیم هنجارها و ارزش های اجتماعی»
🔺اساسا دشمن میخواهد با این حربه، «#هنجارهای_اجتماعی» را تنظیم کند. نتیجه آن نیز «#تغییر_ارزش_ها» است. «#تغییر_سبک_زندگی» نیز به تبع آن خواهد آمد.
🔺آنها ابتدا جو و فضای اجتماعی را سنگین میکنند، به نحوی که شما دیگر جرئت نکنید اعتقادات خود را به راحتی بروز دهید، #مناسک_دینی خود را دنبال کنید و اگر هم انجام دهید، شما را #اُمُّل و عقب مانده معرفی میکنند تا کم کم از آن عقب نشینی کنید.
🔺وقتی به مرور #ظواهر و مناسک دینی کنار رفت، هنجارهای اجتماعی تغییر کرد، نتیجه آن، تغییر ارزش ها خواهد بود.
اگر تا دیروز، #چادر یک ارزش اجتماعی بود، امروز دیگر نداشتن چادر یک ارزش خواهد بود.
اگر تا دیروز، #مشروب نخوردن یک ارزش بود، امروز مشروب خوردن یک ارزش خواهد بود.
🔺لذا اگر تا دیروز به راحتی در جمع دوستانت چادر میپوشیدی، امروز دیگر آنقدر فشار اجتماعی سنگین است که به سختی و با اکراه میتوانی چادر بپوشی.
به این میگویند تغییر «هنجار اجتماعی».
این هنجارها به مرور تولید ارزش های جدید میکنند.
🔺#آقای_اش، از اساتید دانشگاه هاروارد امریکا در اواخر قرن 20، یک آزمون دارد تحت عنوان «#آزمون_همنوایی_اجتماعی».
او در این آزمایش نشان میدهد: #فشار_اجتماعی چقدر در تصمیم گیری افراد و جهت گیری آنها موثر است. وقتی از افراد مورد آزمایش پرسیده میشود چرا کاری را انجام میدهید که میدانید غلط است، پاسخ میدهند چون همه آن کار را انجام میدادند.
لذا اگر من کار دیگری میکردم، مورد «#تمسخر» واقع میشدم.
(دیدن آزمایش اول) | (دیدن آزمایش دوم)
🔺وقتی ارزش ها تغییر کند، قطعا سبک زندگی ها نیز تغییر میکند. سبك زندگی افراد مربوط به چارچوب فرهنگی جامعه میشود و چارچوب فرهنگی از هنجارها و ارزشها تشكیل شده است.
وقتی ارزشها و هنجارهای یك جامعه تغییر كند، قطعاً روی همه رفتارهای اجتماعی آن جامعه تاثیر میگذارد.
🔺لذا دشمن با راهبرد رعب و وحشت، اینگونه ارزش ها، هنجارهای اجتماعی و سبک زندگی را تغییر میدهد.
تنها کسانی میتوانند مقابل این فشار اجتماعی استقامت کرده و محکم بایستند که دارای یک «#ایمان_قوی»، دارای «#استقلال_فکری»، دارای یک «#عزت_نفس» و اعتماد به نفسی هستند.
🔺کسانی که اهل تفکرند. انسان های محکم و صبوری هستند. از هرچیزی نمیترسند. از تمسخر دیگران نمیترسند. اینها هم دارای یک ایمان حقیقی هستند و هم نتیجه این ایمان، برای آنها یک «#آرامش_درونی» است. لذا این حربه دشمن آنها را از پا در نمی آورد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن»
🌱 #سالمون_اَش(1907-1996م) استاد دانشگاه هاروارد چندین آزمایش درباره #همنوایی_با_جمع و #چگونگی_همرنگ_جماعت_شدن دارد که در #روانشناسی_اجتماعی نقش مهمی دارد.
🌱 شاید خیلی از ما نیز همین مسئله را تجربه کرده باشیم. ضرب المثل «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» نیز اشاره به همین #تجربه_اجتماعی_مشترک دارد.
🌱 مسئله #فشار_اجتماعی، مسئله بسیار مهمی در تحلیل مسائل اجتماعی است. نتایج این آزمایش نشان میدهد بخش قابل توجهی از افراد، خود را با #جمع و #گروه هماهنگ میکنند حتی اگر بدانند گروه دارد #اشتباه میکند.
🌱 وقتی بعد از آزمایش از این افراد میپرسند چرا با بقیه گروه همراه شدید، درحالی که میدانستید اشتباه میکنند، اغلب افراد پاسخ میدهند چون نمیخواستیم مورد «#تمسخر» آنها قرار بگیریم.
🌱 اینکه دلیل ماجرا در همرنگ جماعت شدن چیست، خود بحث مفصلی است که باید در جای خود دنبال کرد اما اجمالا یکی از عوامل مهم آن، #نوع_شخصیت_افراد است.
🌱 افرادی که #عزت_نفس پایینی دارند، نیاز افراطی به #تایید_شدن_توسط_دیگران دارند. یا افرادی که دارای #استقلال_فکری نیستند، بیشتر در معرض این مسئله هستند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 چگونگی ایجاد یا تغییر «هنجارها و ارزش های اجتماعی»
🔺فقط به عنوان مثال میتوان گفت:
بخشی از خانم هایی که امروزه #بدحجاب یا #بی_حجاب هستند، دلیلش اعتقاد آنها به بی حجابی یا #بی_حیایی و... نیست
🔺 بلکه صرفا به خاطر «#هنجار_شدن بدحجابی یا بی حجابی» است لذا میبینیم متناسب با هنجارهای اجتماعی عمل کرده و اینگونه بیرون می آیند، و حتی گاهی بدون اینکه خود متوجه این مسئله باشند یعنی به صوت #ناخودآگاه.
🔺«#حجاب_قانونی» به دنبال این است تا نگذارد «بی حجابی»، تبدیل به یک «هنجار اجتماعی» بشود لذا #اقدام_حاکمیتی برای جلوگیری از پوشش های خارج از عرف، امری بسیار ضروری، لازم و فوری است.
🔺هرچند #عقب_نشینی مسئولین تاکنون کار را به جاهای باریک کشانده و اتفاقی که در عرصه اجتماعی نباید می افتاد، افتاده است.
ای کس حداقل با اقدامات اساسی و براساس #عقلانیت_حکمرانی، مانع بدتر شدند بستر اجتماعی بشوند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
❇️ آزمون آقای اَش: «چگونگیِ همرنگِ جماعت شدن» 🌱 #سالمون_اَش(1907-1996م) استاد دانشگاه هاروارد چندین
این دو آزمون که فرستادم رو حتما ببینید، تکمیل بحث قبلی است که بهش اشاره کردم.
ذیلش هم کمی توضیح دادم از باب اینکه روند اصل بحث کمی روشن تر بشود.
به نظرم این بحث، در مدیریت و راهبردی بستر اجتماعی، بسیار و بسیار مهم و اساسی است.
جلسه1.mp3
22.56M
🔰 تا اینجای بحث، اگه متن ها رو نرسیدید بخونید
یا اگه متن ها رو خوندید اما نخ تسبیح بحث رو گم کردید و میخواهید یک دور سریع از اول بحث تا اینجا رو مرور کنید، میتونید این دو جلسه رو گوش کنید.
🔸صوت ها رو راحت میتونید روی دور تند(x2) گوش کنید.
📌این ارائه، مربوط به فاطمیه 1402 هست.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
خلاصه مباحث گذشته
تا اینجا کار عرض شد، #راهبرد_محوری_جبهه_باطل در ماجرای پیش و پس از سقیفه، #راهبرد_ارعاب و ترس بود، اینکه جو اجتماعی به نحوی بشود، که کسی جرئت بیعت با حضرت امیر را نداشته و همه مجبور به بیعت با خلفا بشوند.
در ادامه نیز این راهبرد را اجتمالا در تاریخ دنبال کرده و دیدیم یکی از برنامه های ثابت جبهه باطل بوده است. همچنین بر بستر امروز نیز تطبیق داده و گفتیم همین امروز نیز به شدت از آن استفاده میشود.
اینکه کارکرد اصلی این راهبرد در بستر اجتماعی چیست و دشمن چه هدفی از آن را دنبال میکند نیز گفته شد.
اما اکنون نبوت به #طرح_جبهه_حق در مقابل آن است.
در ادامه کمی به آن خواهیم پرداخت.