.
#معرفت_شناسی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸شُغِلَ مَنِ الْجَنَّةُ وَ النَّارُ أَمَامَهُ سَاعٍ سَرِيعٌ نَجَا وَ طَالِبٌ بَطِي ءٌ رَجَا وَ مُقَصِّرٌ فِي النَّارِ هَوَى
🔹آنکس که بهشت و دوزخ را فرا روی خود بیند، سر از پا نشناسد و از فکر آن نیاساید و بیتفاوت نماند. (مردم در این رابطه سه گروه اند:)
تلاشگر شتابانی که به ساحل نجات هستند و جستجوگر کندروی که امید رستگاری دارد و تقصیر کاری که سرانجام در آتش فرو افتد.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۱۶
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#معرفت_شناسی
🔰 آینده نگری و نقش آن در زندگی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد مسیر انتهایی زندگی انسان میفرماید:
🔹آنکس که بهشت و دوزخ را فرا روی خود بیند، سر از پا نشناسد و از فکر آن نیاساید و بیتفاوت نماند. (مردم در این رابطه سه گروه اند:)
تلاشگر شتابانی که به ساحل نجات هستند و جستجوگر کندروی که امید رستگاری دارد و تقصیر کاری که سرانجام در آتش فرو افتد. ( #خطبه ۱۶)
✍️ زندگی حرکت جدّی به سوی خداست و سرانجامِ هر کس به بهشت است یا دوزخ، پس باید این حقیقت بزرگ را دریافت و در جهت تعیین مسیر خود به سوی بهشت و سعادت حرکت کرد. به عبارت دیگر دلمشغولی هر انسان عاقل و آینده نگر باید خود او و سعادتش باشد و نباید به چیزی جز این بیاندیشد.
🔻 حضرت در حدیث دیگر می فرماید:
« خوشا آنان که سرگرم اصلاح کژی های خویشتن اند به طوری که فرصت عیبجویی دیگران را نیابند ... پس وقت خویش را صرف اصلاح و تربیت خود کنند و مردم نیز از آن در آسایش باشند». ( #خطبه ۱۷۵)
یعنی همه باید در فکر خودسازی و رسیدن به کمال انسانی و قرب الهی باشند. شیرینی و زیبایی زندگی در پرتو این سیر مقدس است.
✅ از طرفی مهم انتخاب راه حق و پرهیز از باطل است، لذا امام علیه السلام مردم را در این رابطه به سه گروه تقسیم میکند که هر یک با انتخاب خود راه سعادت یا شقاوت را برمیگزینند:
افرادی که راه حق را با سرعت طی می کنند و از هیچ سرزنش کننده هم پروانه دارند، اینان قطعاً اهل نجات اند.
کسانی که در جستجوی راه حل اند ولی سرمایه گذاری کافی را انجام نداده و با ضعف و سستی حرکت می کنند، اینان باز هم امید نجات دارند.
گروهی که کوتاهی می کنند و هوای نفس بر آنها حاکم گردیده و حق را نادیده میگیرند و راه باطل را برمیگزینند، اینان قطعاً از دوزخیانند.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۱ ص۳۹۱و۳۹۲، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#امام_شناسی
♦️ مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ النَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي وَوَ اللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَلَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً
🔹شمایان خوب می دانید که من به خلافت سزاوارتر از دیگرانم ولی به خدا سوگند تا آنگاه که امور مسلمانان به هنجار و سامان باشد و جز بر من ستم نرود، صبر و سکوت پیشه کنم.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۷۳
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#امام_شناسی
🔰 سکوت مشروط
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد خلافت و حکومت میفرماید:
🔹شمایان خوب می دانید که من به خلافت سزاوارتر از دیگرانم، ولی به خدا سوگند تا آنگاه که امور مسلمانان به هنجار و سامان باشد و جز بر من ستم نرود، صبر و سکوت پیشه کنم، به خاطر خدا و پاداش صابران و بی رغبتی به ریاست و حکومتی که برای آن سر و دست می شکنند. ( #خطبه ۷۳)
✍️ امام علیه السلام با بیان این جمله به موضوع آرامش و امنیت داخلی، و حفظ و حراست مرزها از حمله و هجوم دشمن خارجی اشاره داشته که حکومت اسلامی موظف به تامین آنهاست، گرچه رشد معنوی عمومی و عدالت و رسیدن به افقهای بلند و متعالی جامعه اسلامی جز در پرتو به رهبری امام معصوم صورت نخواهد.
🔻آن حضرت در موارد زیادی به عملکرد خلفا اعتراض نموده و رسماً دخالت می کردند، که شاهدِ آنْ جمله معروف خلیفه دوم است که بارها می گفت «لَولا عَلیٌ لَهَلَکَ عُمَر» یعنی اگر دخالت علی علیه السلام نبود نظام جامعه و زندگی مسلمانان در هم می ریخت و نابسامانی و هرج و مرج فراگیر می شد.
✅ بنابراین امیرمومنان علی علیه السلام در دوران خلفا به عنوان یک دیدهبان آگاه و شجاع و یک قانون شناس مقتدر مطرح بوده و هر جا که لازم می دید و صلاح بود، وارد میشد و اقدامی کرد. از این رو این جمله که «حضرت علی علیه السلام ۲۵ سال خانه نشین بود» صحیح نیست، بلکه از خاستگاه مقام امامت که مسئولیتی الهی و موقعیتی پدرگونه در مقابل کارها و دستورهای غیرقانونی است، می ایستاد و به صراحت موضع مناسب میگرفت و راه درست را نشان میداد و حتی به مرحله اجرا می گذاشت.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۲، ص۲۸۱، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
▬▬▬▬ ஜ۩🔴۩ஜ ▬▬▬▬
🔰 #زیبا_شناختی_ادبی
#استعاره در کلمه «یَحُطُّ»
🔻 حضرت علی علیه السلام در بازگشت از صفین یکی از اصحاب را که بیمار بود، دیدند و بدو فرمودند:
🔸... وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاق
🔹امّا بیماری گناهان را از بين میبرد و آنها را مانند برگ درختان میريزد. ( #حکمت ۴۲)
✍️ کلمه «یَحُطُّ» به معنای بر زمین نهادن بار سنگین از دوش حیوان است. حضرت با به کار بردن این کلمه خواستهاند بفهمانند #گناه بار سنگینی است بر دوش انسان که به وسیله #بیماری برداشته میشود و بدین ترتیب انسان راحت میشود و سپس آماده لقاء پروردگارش میگردد (تخففوا تلحقوا: سبک شوید سپس ملحق گردید) و پس از #مرگ نیز در خواب برزخی اش آسوده میخوابد.
✅ باد پاییزی نیز همینطور است یعنی باری از دوش درخت برمیدارد تا درخت در فصل زمستان آسوده بخوابد.
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#افزایش_رزق_و_روزى
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸 إِسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ
🔹 روزى را به وسیله صدقه فرود آورید.
📚 #نهج_البلاغه #حکمت ۱۳۷
🆔 @Ayatollahdinparvar
▬▬▬▬ ஜ۩🔴۩ஜ ▬▬▬▬
🔰 #راه_افزایش_رزق_و_روزى در کلام امام علی علیه السلام
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۱۳۷ نهج البلاغه میفرمایند:
🔸 إسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ
🔹 روزى را به وسیله صدقه فرود آورید.
✍️ امام علیه السلام در این کلام کوتاه حکمت آمیز اشاره به اسباب فزونى نعمت کرده مى فرماید: «روزى را به وسیله صدقه فرود آورید»(اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِاالّصَدَقَةِ)
🔻منظور از رزق و روزى تمام مواهب الهى است که انسان در زندگى به آن نیاز دارد و معمولاً بر مواهب مادى از قبیل مال و املاک گوناگون اطلاق مى شود، هرچند درباره امور معنوى نیز به کار مى رود، مثلاً مى گوییم: «اللّهُمّ ارْزُقْنَا الاْیمانَ وَالْیَقینَ، خداوندا ایمان و یقین به ما روزى بفرما» ولى در کلام مورد بحث اشاره به مواهب مادى است.
🔻 منظور از «صدقه» هرگونه موهبت مادى است که بدون عوض و با انگیزه الهى در اختیار دیگرى قرار داده شود.
🔻حضرت در این کلام نورانى رابطه نزدیکى میان صدقات و فزونى رزق و روزى بیان فرموده است. این معنا در روایات دیگر نیز با عبارات متفاوتى آمده است از جمله در حکمت ۲۵۸ آمده است که ایشان مى فرماید: «إذا أمْلَقْتُمْ فَتاجِرُوا اللهَ بِالصَّدَقَةِ، هر زمان فقیر و نیازمند شدید با دادن صدقه با خداوند معامله کنید».
💠 در حدیث دیگرى از امام صادق علیه السلام مى خوانیم که به یکى از فرزندانش فرمود:
از آن مالى که نزد تو بود چقدر باقى مانده؟ عرض کرد: فقط چهل دینار.
امام علیه السلام فرمود: برو و آن را به نیازمندان صدقه بده.
عرض کرد: چیزى غیر از آن در بساط نیست، فرمود: مى گویم آن را صدقه بده خدا به جاى آن به ما مى دهد. سپس فرمود: «أَما عَلِمْتَ أنَّ لِکُلِّ شَیْء مِفْتاحاً وَمِفْتاحُ الرِّزْقِ الصَّدَقَةُ، آیا نمى دانى هرچیز کلیدى دارد و کلید رزق صدقه است؟» پس برو و آن را در راه خدا به نیازمندان بده. فرزند امام این کار را کرد.
ده روز نگذشته بود که از محلى چهار هزار دینار خدمت حضرت آوردند. امام(علیه السلام)فرمود: فرزندم! چهل دینار براى خدا دادى و خداوند چهار هزار دینار به ما داد.
✅ اسباب و موانع رزق و روزى رزق و روزى اسباب و موانع مختلفى دارد. این اسباب و موانع بر دو گونه است: بخشى جنبه مادى و ظاهرى دارد و بخشى جنبه معنوى.
🔻اسباب مادى رزق و روزى، تلاش و کوشش، و دقت در انتخاب کسب و کار و برخورد خوب با مردم، داشتن حساب و کتاب دقیق و امثال آن است.
موانع مادى آن نیز تنبلى، بدرفتارى با مردم و اقدام هاى بدون مشورت و بى مطالعه و امثال آن است.
🔻اما اسباب معنوى آن امور زیادى از جمله دادن صدقه و بخشش در راه خداست. قرآن کریم مى فرماید: «(یَمْحَقُ اللهُ الرِّبَا وَیُرْبِى الصَّدَقَاتِ)، خداوند ربا را نابود مى کند، و صدقات را افزایش مى دهد».
این آیه نیز اشاره به این معنا دارد که صدقه باعث ازدیاد روزى مى شود.
همچنین در احادیث اسلامى آمده است که نماز شب، بیدار ماندن میان طلوع فجر و طلوع آفتاب و پرداختن به ذکر و دعا تأثیر زیادى در فزونى روزى دارد. از جمله موانع معنوى روزى گناهان مختلف است، از این رو در بعضى از احادیث امیر مؤمنان آمده است:
«إذا أبْطَئَتِ الاْرْزاقُ عَلَیْکَ فَاسْتَغْفِرِ اللهَ یُوَسِّعْ عَلَیْکَ فیها، هنگامى که روزى براى تو سخت شد از گناهانت استغفار کن خداوند روزى تو را وسیع مى گرداند».
💠 روایت معروفى نیز در ذیل آیات ۱۰ به بعد سوره «نوح»: (فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً * یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِّدْرَاراً * وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَال وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَّکُمْ جَنَّات وَیَجْعَلْ لَّکُمْ أَنْهَاراً …) از امیرمؤمنان علیه علیه السلام نقل شده که گروهى نزد آن حضرت آمدند و از خشکسالى و کمبود فراورده هاى کشاورزى و مانند آن شکایت داشتند. حضرت به همه آنها دستور داد که از گناهان خود توبه کنند و به این آیات استناد فرمود.
💠 در مورد صله رحم از امام باقر علیه السلام نقل شده است که مى فرماید: «صُلَةُ الاْرْحامِ تُزَکِّى الاْعْمالَ وَتُنْمِى الاْمْوالَ، صله رحم اعمال انسان را پاکیزه و اموال را فزونى مى دهد». در مقابل آن قطع رحم باعث تاریکى فضاى زندگى و کمبود روزى است.
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#اقتصاد_اسلامی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸وَ اللَهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ
🔹به خدا سوگند اگر اموال و املاک بیت المال کابین همسران و بهای کنیزکان هم شده باشد، آن را به بیت المال برمیگردانم.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۱۵
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#اقتصاد_اسلامی
🔰مبارزه با فساد مالی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد غارت بیت المال میفرماید:
🔹 به خدا سوگند اگر اموال و املاک بیت المال کابین همسران و بهای کنیزکان هم شده باشد، آن را به بیت المال برمیگردانم که در عدالت گشایش است، و آن کس که عدل و داد بر او سخت آید، از بیداد به فریاد آید. ( #خطبه ۱۵)
🔻از آنجا که عدالت اجتماعی اولین و مهمترین برنامه حکومت و دولت اسلامی است، باید با سرعت و قاطعیت اقدام کرد تا بی درنگ اموال عمومی ای که حاتم بخشی شده است، به بیت المال بازگردد لذا امام علیه السلام در روز دوم خلافت خود اعلام فرمود که قانون عدالت اسلامی زمان و مکان نمی شناسد، پس هر کس در هر زمان از اموال عمومی سوء استفاده کرده است، باید آن را برگرداند و گرنه خود دست به این کار خواهد زد.
💠 در این خطبه به چند نکته یادآوری شده است:
۱. مبارزه با فساد مالی باید در اولویت برنامه های دولت اسلامی قرار داشته باشد.
۲. اجرای عدالت آشنا و غریبه نمی شناسد.
۳. قانون عدالت عطف به ماسبق نمی شود (و نسبت به ریخت و پاش های نابجای گذشته ی مسئولین قابل اجراست).
۴. هزینه شدن اموال غصب شده دلیلی بر عدم پیگیری نخواهد بود.
۵. برخلاف نظر کوته نظران عدالت تنها محدودیت و تنگنا نیست بلکه گشایش و توسعه، و زمینه سازی گسترده برای رفاه و آسایش عموم افراد جامعه خواهد بود.
✅ امام علیه السلام پس از بیان فلسفه عدالت و ضرورت پیاده کردن آن در حکومت اسلامی به عنوان نخستین وظیفه دولت اسلامی، خود به اجرای این قانون و باز پس گیری اموال به غارت رفته مردم اقدام نمود.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۲، ص۳۷۱، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#رفتار_شناسی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸أَلَا فَاعْمَلُوا فِي الرَّغْبَةِ كَمَا تَعْمَلُونَ فِي الرَّهْبَةِ
🔹 به هوش باشید! همانگونه که در روزگار و ترس و بلا خدمت و اطاعت می کنید در هنگام خوشی و رفاه نیز چنین باشید.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۲۸
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#رفتار_شناسی
🔰 هشدار از فرصت سوزی
♦️امیرالمومنین علیه السلام در مورد راه و رسم بندگی می فرماید:
🔹 به هوش باشید! همانگونه که در روزگار و ترس و بلا خدمت و اطاعت می کنید در هنگام خوشی و رفاه نیز چنین باشید. ( #خطبه ۲۸)
✍ طاعت و عبادت خداوند نباید منحصر به روزگار سختی و گرفتاری باشد، بلکه در هنگام خوشی و شادی هم باید انجام وظیفه کرد؛ آنها که در وقت سرور و شادمانی از یاد خدا و انجام واجبات شانه خالی می کنند، ناسپاس هستند و از راه رسم عبودیت و بندگی خدا خارج شده اند، و این بر خلاف انصاف و کرامت انسانی است، همانگونه که قرآن از چنین افرادی نکوهش می کند:
🔻 وَ إِذا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلاَّ إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاکُمْ إِلَي الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَ کانَ الْإِنْسانُ کَفُوراً
💠 و آنگاه که خوف و خطر در دریا به شما رسد، آنچه غیر از خدا می خواندید از یاد شما برود، پس وقتی که خداوند شما را به ساحل نجات رساند، از طاعت و عبادت او روی بگردانید؛ و به راستی که انسان کافر و ناسپاس است.
✅ بنابراین بنده حقشناس در روزگار خوف و سختی، صبر و فرمانبرداری پیشه می کند و در هنگام خوشی و نعمت شکرگزار و وظیفه شناس خواهد بود.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۱، ص۵۵۵، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar