📌 #او_چگونه_می_اندیشد؟
💢 در همه شاخه های #علوم_انسانی دو شاخه و رکن وجود دارد که عالمان بر اساس آنها دو به پژوهش های خود می پردازند :
⭕️ یکی اینکه انسان کیست و چیست؟
⭕️ دیگر اینکه سعادت و رستگاری انسان کدام است؟
⭕️ این عالمان چه بر این دو رکن تصریح کرده باشند یا نه ، این دو را در پژوهش های خود درباره انسان لحاظ می کرده اند.
⭕️ بر همین اساس #علوم_انسانی از #جهان_بینی عالمان تاثیر می پذیرد و لذا #دین نیز می تواند از همین زاویه تاثیر گذار باشد. این زاویه عام بوده و در خصوص #علوم_انسانی مطرح است .
#نخبگان
#بحران_اقتصادی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #او_چگونه_می_اندیشد؟
💢 رویکرد #دکتر_حسین_نصر به مساله #علم_و_دین ، از زاویه کلامی #سنتگرایانه نوین است. وی با استفاده از یک رویکرد درون دینی ، با روش تاویل آموزه های ادیان و گزاره های #فلسفی و #عرفانی سنت های مختلف ، در پی آشکار سازی دیدگاه حقیقی دین و سنت ، و گرایش های معرفتی درون آن در باب خدا ، انسان و جهان بر میآید و از این رهگذر ، نه تنها درصدد نشان دادن سازگاری دینی با نظریات علمی نیست بلکه تقابل دیدگاه علمی رایج را با دیدگاه دینی نشان می دهد . از نظر وی علم واقعی و حقیقی در سازگاری با معرفت حقیقی دینی است.
#اصلاح_دینی
#اسلام_شناسی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #او_چگونه_می_اندیشد؟
💢 #استاد_باقری بر اساس همین کثرت گرایی روشی یا تداخلی به معنا دار بودن #علم_دینی می رسد.
⭕️ چرا که در دیدگاه استاد باقری ، حوزه های مختلف دارای زمینه های مشترکی هستند ، یعنی یافته ها و عناصر این دانش ها در هم نفوذ دارند و در این حوزه ها ما با کثرت موضوعی و روشی و مشاهدهای مواجهیم ، ولی در تباین با هم نیستند بلکه رابطه ای تداخلی دارند.
#مدرسه_مجازی
#اسلام_شناسی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
4_461651367333724217.pdf
1.02M
📌 داستان جدال #آیت_الله_جوادی_آملی و #دکتر_خسرو_باقری
#علم_دینی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #علوم_انسانی_اسلامی
💢اعتراضات موجود دوباره با فعال شدن عقبه فکری و کنشی #مردم تمام خواهد شد.
⭕️ ولی اصل اعتراض مردم از بین نخواهد رفت گرچه اغتشاشات این اعتراضات را به حاشیه برده باشند.
⭕️ در #جمهوری_اسلامی بعد از چهل و اندی سال از انقلاب ، هنوز برای #حکمرانی #فرهنگی ، #علمی و #اجتماعی راهکار و برنامه ی از سوی ارگان های ذی ربط ارائه داده نشده است که مورد توجه نخبگان قرار بگیرد!!
⭕️ امروز درد کشور عدم فهم و توجه به #تحول_در_علوم_انسانی می باشد که ریشه اصلی مشکلات است و تا زمانیکه دولت ها به این اصل توجه نکنند این فرآیند ادامه خواهد داشت.
⭕️ از سوی وظیفه نخبگان ایجاد #هویت_جمعی در بستر تاریخ برای تحقق این #تحول ضروری می باشد که این نیز بدون #جهاد_تبین و #جریان_سازی برای #تحول امکان ندارد.
#اسلام_شناسی
#جهان_بینی_توحیدی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر
💢 ارائه دهنده : #استاد_حمید_پارسانیا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر، حمید پارسانیا(1).mp3
45.86M
📌 نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر
💢 ارائه دهنده : #استاد_حمید_پارسانیا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #علم_دینی
💢 وضعیت امروز جامعه به این دلیل است که دانشگاهیان ما در بستر #علم_سکولار تحصیل کردهاند و علم اقتصادی که بر اساس سکولار تدریس شده هیچ وقت نمیتواند خروجی #اقتصاد اسلامی داشته باشد.
موضوع #علم_دینی در حوزه هنوز جدی نشده است و هنوز خروجی از علم دینی نداشتهایم مثلاً علم #جامعه_شناسی اسلامی را تدوین و به جامعه علمی معرفی کنیم تا جواب محکمی به کسانی باشد که میگویند علوم انسانی اسلامی نداریم و شدنی نیست.
البته علوم فراوانی در حوزه در فرآیند تولید است، ولی هنوز یکی را پیش نبردهایم و نظام سازی نکردهایم. وقتی حوزه میخواهد برنامهریزی کند باید با این نگاه برنامهریزی کند.
آموزش برنامهریزی به طلاب ضروری است. یک طلبه باید مدیر باشد و جامعه را راهبری کند؛ مگر میشود بدون آشنایی با نظام برنامهریزی جامعه را اداره کنیم.
_ استاد علی اکبر #رشاد /بهمن ۱۴۰۰
_ متن کامل: b2n.ir/b40726
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 عبدالحسین خسروپناه
💢 #جوان_ایرانی که از وعده های پوچ شیاطین مردم ستیز ، فریب می خورد و به اموال عمومی آسیب می زند ، دردناکتر از ضرر های مادی اس؛ حال آیا نباید در بازنگری #حکمرانی_فرهنگی اندیشید
#اصلاح_تدین
#اسلام_شناسی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 منظور از علوم انسانی کاربردی چیست؟
💢 سید جواد میری مینق (متولد ۱۳۵۰) جامعه شناس ایرانی-سوئدی و دانشیار جامعهشناسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. آثار او عمدتاً در حوزه نظریه اجتماعی و متفکران اسلامی است.
⭕️ #استاد_جواد_میری به این سوال جواب می دهد
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
کاربردی سازی علوم انسانی .mp3
14.77M
📌 منظور از #علوم_انسانی_کاربردی چیست؟
💢 #استاد_جواد_میری به این سوال جواب می دهد
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 چگونگی امتداد حکمت از دیدگاه ها
💢 دکتر #عطاءالله_رفیعی_آتانی دارای تحصیلات حوزوی است که دوره دهساله سطح را در حوزه علميه قم و شش سال درس خارج فقه و اصول در محضر حضرات آيات فاضل لنكرانی، مكارم شيرازی ، شبيری زنجانی، جوادی آملی و مؤمن دامت بركاتهم گذرانده است.
⭕️ وی تحصیلات دانشگاهی خود را تا دوره دكتراي تخصصي (Ph.d) اقتصاد دانشگاه تهران نیز ادامه داده است.
⭕️ ایشان درباره چگونگی #امتداد_حکمت از دیدگاه خود سخن می گوید
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
امتداد فلسفه در علوم اجتماعی .mp3
12.22M
📌 چگونگی امتداد حکمت از دیدگاه ها
💢 #استاد_عطاءالله_رفیعی_آتانی ، چگونگی #امتداد_حکمت از دیدگاه خودشان را توضیح می دهد
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #بنیاد_های_علوم_انسانی_اسلامی
💢 اگر #علوم_انسانی را به درختی تشبیه کنیم شاخه های این درخت شبیه علوم متنوع انسانی می باشد و برگ های هر شاخه به منزله گزاره های علوم خاص انسانی ولی این درخت باید دارای ریشه نیز باشد که در اصطلاح به این ریشه ها #بنیاد_های_نظری اطلاق می شود .
⭕️ همانگونه که در مباحث #علم_دینی مشاهده کردید بخاطر عدم فهم بنیاد های نظری توسط اکثر اندیشمندان ، نظریه پردازان دچار خلط شده اند.
⭕️ مدرسه مجازی #علوم_انسانی_اسلامی سعی دارد در ادامه علاوه بر اشاره به رویکرد های امتدادی از سوی اندیشمندان به طرح مباحث بنیادی نیز بپردازد .
⭕️ در ادامه پیگیر ما باشید ......
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #کار_های_بر_زمین_مانده
💢 استاد #خسروپناه:
⭕️ در مورد کارهای بر زمین مانده باید گفت که از حد احصاء خارج است. البته این مطلب به این معنا نیست که هیچ کاری نشده است بلکه کارهای بسیار ارزشمند و زیادی در طول تاریخ تشیع شده است که همگی جای تحسین زیاد دارد. حتی حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرد، مثلا... اما وقتی این مطلب را کنار وظایفی میگذاریم که بالخصوص بعد انقلاب اسلامی بردوش حوزه آمده است، میفهمیم مسیر نرفتهی بسیار زیادی داریم.
⭕️ در حوزه چند اشکال سیستمی وجود دارد:
⭕️ اول: کار تکراری بسیار صورت میگیرد. مثلا در پاسخ به شبهات الحادی، بیشتر از ما غربیها دست به کار شدهاند و به آنها پاسخ دادهاند اما ما بیخبریم.
⭕️ دوم: وظایف اصلی حوزه به لحاظ سیستم مند انجام نمیشود بلکه #یک_اقلیتی هستند که بار دیگران را بر دوش میکشند.
⭕️ ما دو نظام داریم که بایستی تولید شود: «ایدئولوژی اسلامی + نظام عینی و حکمرانی». ایدئولوژی ترکیب دو مطلب است. مثلا در اقتصاد اسلامی مرکب از «اصول اقتصاد اسلامی+ اهداف اقتصاد اسلامی» است
⭕️ مهمترین خلا امروز دو چیز است:
۱. نظام معرفتی و ایدئولوژی اسلام
۲. نظام عینی و حکمرانی
⭕️ طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمیشود.
⭕️ نکته آخر: مهمترین بار زمین مانده تولید فقه نظام است. فقه نظام منوط به فلسفههای مضاف است لذا تولید فلسفههای مضاف هم از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. و از طرفی هم فلسفه مضاف هم مبتنی بر فلسفه محض است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
1819877121_-213324.mp3
42.86M
📌 #کار_های_بر_زمین_مانده
⭕️ بیان خاطراتی از شهید فخری زاده
⭕️ کارهای بر زمین مانده به قدریست که خارج از حد احصاء است.
⭕️ مهم ترین خلأ امروز دوچیز است:
1_نظام معرفتی و ایدئولوژی اسلام
2_نظام عینی و حکمرانی
⭕️ مهم ترین بار بر زمین مانده فقه نظام است.
⭕️ طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمیشود
ارائه دهنده : #استاد_خسروپناه
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌در روزگار قحطی ایدئولوگهای میانی و ترویجی که همانند دوران آغازین انقلاب مسئولیت پشتیبانی نظری از گفتمان انقلاب اسلامی را برعهده بگیرند، جای خالی امثال #شهید_مطهری ، #شهید_بهشتی ، #شهید_مفتح #شهید_باهنر و #آیت_الله_خامنه_ای در عرصه #ترویج نه رهبری عمیقاً احساس میشود.
⭕️ کسانی که در عین دفاع جانانه از #ارزش_های_اسلامی، مسئله #دوران_مدرن را خوب فهمیده بودند و #سقراط_وار به مقابله با اذهان خشکیده و منجمد برمیخواستند.
⭕️ امروز #گفتمان_انقلاب برای مصون ماندن از #آفت_بی_قراری، بیش از هر زمان نیازمند #بازتولید این افراد است.
⭕️ به عنوان مثال یکی از خلاء های که در جامعه ایران حس می شود #مسئله_عدالت می باشد که مردم شدیدا طالب آن هستند و در این بین جریان های متولد می شوند که بدون داشتن #عقبه_فکری_قوی این خلاء را درک کرده و با محتوا عقیم خود ، سعی دارند جامعه را اقناع کنند در حالیکه جامعه را به سوی #بی_قراری و #بی_دولتی سوق می دهند.
⭕️ از سوی هم جریان های حوزوی بدون اینکه درکی از چیستی #نظام_سازی ، #حکمرانی ، #سیاست_گذاری و #نهادسازی داشته باشند به ترویج مطالب خام در عرصه #عدالت اکتفاء می کنند و این خود در بلند مدت باعث #سطحی_نگری در فهم مسئله های کشور می شود.
⭕️ به نظر می رسد عدم پرداخت به #نظریه_ای_عدالت یکی از مشکلات اساسی در #حکمرانی_دینی می باشد که این نیز بدون کار #اجتهادی_حکمی مقدور نخواهد شد لذا دوباره باید به #باز_خوانی_تراث و #امتداد آن در عرصه #حکمرانی بیندیشیم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 آیا #عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی به بن بست رسیده است؟!
💢 جناب #ابراهیم_فیاض معتقدند #نظام_معنایی انقلاب بخاطر عللی دچار مشکل شده است و این مشکل در نظام معنایی ، #نظام_کنشی را نیز مختل نموده که در نهایت نهاد ها و ساختار های عقیمی متولد می شوند و این نهاد های عقیم هستند که ایران را دچار بن بست ها کرده اند!!
⭕️ و در بعضی مناظرات علت بروز مشکل در #نظام_معنایی را وجود عرفا و فیلسوفان عارف مسلک و شعرا می دانند!!
⭕️ در مقابل بعضی معتقدند که نه تنها #نظام_معنایی دچار انحطاط نشده بلکه #عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی فعال بوده و الان بخاطر عدم امتداد این عقلانیت ، #عقلانیت_رقیب جایگزین شده است اما با کالبد #جمهوری_اسلامی !!
⭕️ و برای برون رفت از این مشکل ......
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی
💢 بحث از عقلانیت اجتماعی در یک جامعه و نمود آن در راهبردها، برنامه های توسعه و بودجه ریزی در سطح کلان و در روابط اجتماعی افراد و نهادها در سطح خرد امری ضروری است .
⭕️ ضرورت این بازاندیشی و بازخوانی در وضعیت موجود ایران آكد است چراکه عقلانیت انقلاب اسلامی با عقلانیت هایی رقابت میکند که از تراث چندصد ساله غرب بهره میبرند.
⭕️ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در چنین فضایی یک فراخوان عمومی به نخبگان و بخصوص جوانان برای شناخت، آسیب شناسی و صورت بندی مطلوب آینده است.
⭕️ اصطلاح rationality یک اصلاح مدرن است و پیش از مدرنیته اصطلاح عقل به عنوان یک قوه ادراکی کاربرد داشته که از لحاظ معنایی با عقلانیت متفاوت است.
⭕️ اصطلاح عقلانیت بعد از بسط مدرنیته و شکل گیری جریانهای انتقادی نسبت به آن در قرن ۱۹ در ادبیات دانشی غرب زاده شد و نخستین کسی که به صورت منسجم و عینی از این اصطلاح استفاده کرد مارکس وبر بود.
⭕️ وبر تلاش کرد عقلانیت حاکم بر مدرنیته را توصیف و آسیب شناسی کند و از عقلانیت مطلوب سخن بگوید.
⭕️ این اصطلاح بعدها در لایه های فلسفی و روانشناختی و فلسفه علم (فلسفه مضاف به دانش) مطرح شد و موصوف های دیگری غیر از کنش های فردی را به خود جذب کرد. به طوری که میتوان از فرد عقلانی، سازمان عقلانی، نظریه عقلانی و... سخن گفت.
⭕️ دیرینه شناسی مفهوم عقلانیت حاکی از آن است که این مفهوم یک برساخت اجتماعی است، به خلاف اصطلاح عقل که مشعر به قوه ادراکی کلیات و تفکر به عنوان یک شأن از نفس انسانی است.
⭕️ ادامه ....
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #عقلانیت_اجتماعی_انقلاب_اسلامی 💢 بحث از عقلانیت اجتماعی در یک جامعه و نمود آن در راهبردها، برنامه
⭕️ تفاوت میان عقلانیت و عقل در سطحی کلانتر، ریشه در تفاوت مفاهیم اعتباری از حقیقی دارد. بدین خاطر عقلانیت را باید به صورت پسینی و با لحاظ تعیّنات آن و به واسطه غرض و پرهیز از جامعیت، مانعیت و ثبات تعریف کرد.
⭕️ توجه به مصادیق و تعیّنات عقلانیت حاکی از آن است که این اصطلاح یک بار برای توصیف یک نظام باور به کار برده میشود که مراد از آن وجود انسجام درونی و عدم تناقض در آن نظام باوری و معرفتی است. بار دیگر در نسبت با نظریه به کار بسته میشود و منظور معین بودن نسب بین مولفه های نظریه و قابلیت تحلیل، تبیین و مدیریت کنش است. یکبار هم در نسبت با کنش تصویر می شود که مقصود خواستگاه یا غرض از کنش است که وبر آنرا در چهار گونه، سنتی،عاطفی، معطوف به هدف و معطوف به ارزش دسته بندی میکند.
⭕️ این برش از عقلانیت را میتوان در سه گانه عقلانیت در کشف، در روش و در هدف گذاری صورت بندی کرد که گونه سوم، سطح آسیب پذیر غرب مدرن است چراکه قدرت قضاوت در اهداف را ندارد.
⭕️ در یک کلام بررسی مصادیق و تعیّنات اصطلاح عقلانیت کاشف از آن است که این مفهوم را میتوان به منطق حسابگری در کنش تعریف کرد.
⭕️ اما تنها زمانی که این اصطلاح در نسبت با رفتارهای بین الاثنینی یا در سطح ساختارهای اجتماعی قرار گیرد میتوان از عقلانیت اجتماعی سخن گفت. به بیان دیگر اگر مطلق گرایش ها و بینش ها منجر به یک کنش ارتباطی یا شکل گیری یک ساختار یا نهاد اجتماعی گردد میتوان از عقلانیت اجتماعی سخن گفت.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
28.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 #توصیه_هایی_به_دانش_پژوهان
💢 ارائه دهنده #استاد_مسعود_درخشان
#انگیزشی
#فلسفه_ورزی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
🔸پاسخ استاد خسروپناه به سروش| امروز موعد امتحان شماست
🌐 https://tn.ai/2780872
🆔 @khosropanah_ir
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔