✍️نظر آقای محسن داداش پور باکر در خصوص باکرکوی ترکیه
محله #باکرکوی استانبول را بشناسید👇👇
https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/
📩محسن داداش پور باکر گفت:
آذر 14, 1403 در 12:58 ب.ظ
🌍شهر توریستی #باکرکوی ترکیه
📝بنا به پژوهش ادملاوند به نظر می رسد محل اقامت #تبار_باکر است که در زمانی دیلمیان بنا به اقتضا در این سرزمین حضور داشته و موجب رخدادی برجسته شدند.
📌تبار #باکر مقیم استان های مازندران [ادملا بندپی _ باکرکلا بابل باکرمحله بندپی _ باکرسره و خرم آبادباکر دودانگه ساری]، گلستان [باکرمحله]، آذربایجان غربی [مرحمت آباد]، تهران و… ممکن است مرتبط با این منطقه باشند.
✍️معتقدم که تبار باکر از اصالت مازنی بوده و زادگاه اینان آبادی باکرده انندسوادکوه استان مازندران می باشد. گروهی از این تبار به اعراق و ترکیه مهاجرت کردند و مقیم شدند. بر اساس برخی اسناد مکتوب و کتب خطی که به رویت پژوهش ادملاوند نرسیده لکن بر اساس یافته های شفاهی بخشی از این خاندان به مرحوم آخوندملاحسن باکر می رسند. مرحوم آخوندملاحسن باکر فردی موثر، فقیه و عارف بوده است. رابطه ی خاندان اسپهبد و باوندیان و سادات عمادی افزون بر خویشاوندی دارای فراز و نشیب بوده است.
محسن داداش پور باکر
"محله باکرکوی استانبول را بشناسید - آریا پردیس" https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
🌐http://baker1400.blogfa.com
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
@bakershenasi
https://eitaa.com/Bakershenasi
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍️معتقدم که تبار باکر از اصالت مازنی بوده و زادگاه اینان آبادی باکرده انندسوادکوه استان مازندران می باشد.
گروهی از این تبار به نفلط مختلف در ایران و حتی خارج از کشور به کشورهایی چون اعراق و ترکیه مهاجرت کردند و مقیم شدند.
بر اساس برخی اسناد مکتوب و کتب خطی که به رویت پژوهش ادملاوند نرسیده لکن بر اساس یافته های شفاهی بخشی از این خاندان به مرحوم آخوندملاحسن باکر می رسند.
مرحوم آخوندملاحسن باکر فردی موثر، فقیه و عارف بوده است. رابطه ی خاندان اسپهبد و باوندیان و سادات عمادی افزون بر خویشاوندی دارای فراز و نشیب بوده است.
قلمرو حکمرانی و یا محیط زندگی تبار باکر روزگاری در مازندران قابل تامل و شگفت انگیز بوده است به نحوی که آنان از ارتفاعات شرقی آمل و لندپی و سوادکوه و ساری و سمنان و نکا و بهشهر بصورت پیوسته گزارش می شود.
از جمله خصیصه ی بارز تبار باکر بهره مندی آنان از علوم حقوق ، شعر، ریاضی و همچنین داشتن روحیه ی مستقل و بی طرفی بوده است.
✍️محسن داداش پور باکر ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
🌐http://baker1400.blogfa.com
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
@bakershenasi
https://eitaa.com/Bakershenasi
🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand
#پرسش_و_پاسخ
#تبارشناسی
ن...ی:
سلام خوبین ایام مبارک
بنده عضو کانال شما هستم
برام یک سوال پیش آمد
هر جای ایران فامیلی #باکری هستند با #تبار شما نسبت دارند؟
مثلا #شهید_باکری از فرماندهان جنگ هم #تبار شما بود؟ ظاهرا ترک بود
Mohsen Baker:
🔹عموزاده ها شهیدان علی،حمید و مهدی باکر فرزندان عمو فیض الله باکر ساکن مرحمت آباد از تبار باکر میباشند.
📌گفته شده است تمامی باکر در ایران اصالتا ترک و مهاجر از دیار باکرکوی ترکیه به ایران هستند.البته برخی معتقدند که تبار باکر مهاجر از کوههای شاه داغی جمهوری آذربایجان می باشند و البته این ادعا ضعیف است.
🔷باکرها مازنی الاصل بوده و اجدادشان در محل بامرده اَنند سوادکوه اقامت و سپس در باکرکلا خلیل کلا بندپی [امروزه به باککلا شهرت دارد و دارای قبرستان قدیمی می باشد]، باکرمحله بندپی ادملا، باکرکلا بابل[امروز به آغوزبن شهرت دارد این روستا در عهد قاجار محل سکونت آخوندملااقابابابیک باکر بوده است] باکرسره دودانگه ساری، خرم آباد باکر ساری [خِرنوای باکر یا خورنوای باکر نیز شهرت دارد] و کمدره آمل، باکرمحله گرگان [مزرعه باکر] ، تپه باکر در آذربایجان، مرحمت آباد آذربایجان غربی و سایر...مقیم شدند.
📌باکرهای مقیم باکرمحله گرگان با نام خانوادگی تیموری نیز ترک زبان و از عموزادگان ما هستند.
ن...ی:
سابقه ورود باکر به ایران یا مازندران مال چه دوره ای هست؟
Mohsen Baker:
📜در گزارشات اشاره شده که مرحوم #پیران_باکر فرزند نامدارخان باکر در سال ۶۵۱ قمری مقیم انند سوادکوه در تقابل با چپاول گران سر بریده شد.
📌وی به #باباکریم شهرت داشت و دشت وسیع #باکرده_انند از مزرعه ی شخصی وی بوده که احشام او تا قریه #لَلِه_بند وسعت داشت.
📌او از مریدان #عطاالدوله_سمنانی استاد #خلیفه ی مازندرانی که وی نیز استاد #شیخ_حسن_جوری از رهبران روحانی قیام #سربداران در سده هشتم هجری بود.
✍النهایه:
گزارش دقیق و مستندی در خصوص ورود این تبار به سایر بلاد ایران در حال حاضر وجود ندارد. در برخی یافته های شفاهی از حضور دیلمیان در ترکیه حکایت دارد که گویا گروهی از خردمندان تبار توانستند موجب شگفتی موقعیت جغرافیایی بخشی از آن سرزمین بشوند بگونه ای که نوع طرح، برنامه و معماری این تبار موجب شد که نام #باکرکوی برجسته گردد. سندی برای این ادعا یافت نشد. هرچند مرحوم ملاحسن باکر از جمله شخصیتی در تبار باکر است در کشور اعراق و ایران نافذ بوده است.
✍️نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتر با همکاری محققین و پژوهشگران می باشد.
ن...ی:
ممنون
استفاده کردم
Mohsen Baker:
🍃یا علی علیه السلام
۱۴۰۲/۱۱/۰۵
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi ﷽
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#تبار باکر
📜تبار باکر
تباری مهاجر از روستای اَنَندسوادکوه هستند که اصالت آنان از #مازنی می باشد.
اهالی روستای اِدملا باکرمحله بندپی شهرستان بابل همگی از جماعت باکر هستند که تعدادی از اینان در زمان قاجاریه به محلاتی چون شیاده، کاردگرمحله، لمسوکلاکوچک و فکچال بندپی بابل، روستاهای کمدره، هلی کتی، شاهمحله، شیخ آباد، محمدآباد، رزکه، سیالش، حسین آبادلیتکو، بازیارکلا، بربری خیل، پلک، اوجی آباد و نوده عطایان آمل، خشت سر محمودآباد، لفور و امامزاده حسن سوادکوه، لزور و اندریه و ارجمند فیروزکوه، باکرسره، خالارد باکر، خِرنوای باکر[خرم آباد باکر]، پاشاکلا، کهنه ده، کلیح کلا، وادرّه، جعفرکلا، بیشه کلا، پهندر، هولار، دلاکخیل، سنگده، وزملاه، دِه ملا و شلیمک بخش دودانگه ساری، باکرمحله سدن رستاق گرگان، هشت رود آذربایجان شرقی، مرحمت آباد و شهر قیچاق آذربایجان غربی مهاجرت نمودند.
📌ییلاق مشهور اینان ((کِرازمین)) بندپی است که در اسناد قدیمی ((باکرازمین، کارازمین، کلازمین، کلارزمین و کرات زمین)) یاد شده است.
📜نامه ی سال ۱۲۰۴ قمری آغامحمدخان قاجار مبنی بر ((توقف در قریه ادملا بندپی...)) که وی در پی توطئه ی برادرش رضا قلیخان قاجار در شهر بابل گرفتار شده بود، با درایت صفربیک باکر سرجوقه و حاجی خانجان حلالخور [حاکم بندپی] و داماد ملاآقابابابیک باکر او را نجات داده و سپس در باکرمحله [ادملا] بندپی اقامت دادند. شاه قاجار در این روستا با میرزامحمدشفیع ادملایی مازندرانی اصفهانی تبار آشنا شد که وی بعدا صدراعظم حکومت قاجار شد. این ماجرا از وقایع مشهور جماعت باکر است که برای نخستین بار در کتاب ((بندپی سرزمین، تاریخ، فرهنگ)) شهرام قلی پور گودرزی و یوسف الهی در سال ۱۳۹۳ چاپ و منتشر شده است.
📙منظومه معصومه باکر ادملایی و تقی لفوری شهرت دارد.
💌منظومه شاه باحی باکر و جهانگیرخان باکر دودانگه ساری که چشمه ی ((عاروس ذوما)) به نام اینان شهرت یافته است.
💥چهره های ماندگار جماعت باکر:
۱.علیشاه باکر در سال ۵۸۱قمری
۲.شهید پیران باکر در سال ۶۵۱قمری که در تقابل با مغولان به شهادت رسید.
۳.ملامحمدفاضل باکر و برادرش ملا بهرام باکر در زمان شاه حسین صفوی
۴.ملا آقابابابیک باکر
۵.صفربیک باکر سرجوقه
۶.واقف کربلایی مرادعلی باکر
۷.واقف حاجی عیسی خان باکر
۸.شاعر میرزاغلامحسین باکری
۹.شاعر میرزامحمد باکری
۹.شهیدان علی، حمید، مهدی و حسن باکری
۱۰.شهید جمال گلعلی زاده باکر و شهید قربانعلی تقی نیا
✍ارادت محسن داداش پور باکر
۱۴۰۲/۱۱/۱۷
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📜اِدمُلّا
باز کردن منو اصلی

جستجو
۶
ادملا: تفاوت میان نسخهها
مقاله بحث
→ تفاوت قدیمیتر
ادملا (ویرایش)
دیداری
ویکیمتن
{{جعبه اطلاعات روستای ایران
|نامرسمی=اِدمُلّا
|روینقشه=
|عرضجغرافیایی=
|بخش= [[بخش بندپی شرقی|بندپی شرقی]]
|دهستان=سجادرود
|ناممحلی=باکرمحله
|نامهایدیگر=اِدمُلّا
|نامهایقدیمی=آدمول، آدمل، آئدملا،ده ملا، اده ملا،
|سالبنیاد= مهاجر از باکرده وننت(انندسوادکوه)
|جمعیت= ۱۰۲۳ نفر
|رشدجمعیت=
|تراکمجمعیت=
|زبان=تبری
|مساحت=
|وبگاه=
|جملهخوشامد=
|پانویس=
|پانویس=شجره نامه اشاداد و فرهنگ واژگان محسن داداش پور باکر اِدمُلّائی
}}
'''اِدمُلّاادملا'''، روستایی است از توابع [[بخش بندپی شرقی]] [[شهرستان بابل]] در [[استان مازندران]] [[ایران]].
این روستا [اِدمُلّا] دارای اماکنی چون: دو مسجد[حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام حسین علیه السلام] ،سقاخانه ، تکیه امام حسین علیه السلام، زینبیه، امام زاده سید پادشاعلی مرعشی علیه السلام ، امام زاده سید یحیی رضی علیه السلام، سیده نرگس مرعشی سلام الله علیها، خانه بهداشت، دو قبرستان عمومی، خانه هلال احمر، مدرسه نمونه شبانه روزی مرحوم فیروزجایی، مدرسه بعثت، مدرسه پسرانه شهید داغمه چی، مدرسه دخترانه حضرت رقیه سلام الله علیها، شرکت لبنی پاستوریزه شمال ساغر، ساختمان دهیاری و حل اختلاف، پایگاه بسیج برادران شهید باهنر و پایگاه بسیج خواهران می باشد.
📜کرازمین:
ییلاق اهالی((کرازمین))است که نام آن در اسناد کلارزمین، کارازمین، باکرزمین، کرادزمین، کرات زمین، آمده است.
📜محلات اِدمُلّا:
محلات قدیم اِدمُلّا عبارتند از اشدکت، کشکا، پا، کرات، تیرباغی، رخشان باکر، جورسره[محله ی مسیحیان]، بازیرون باکر، قرق یونس باکر، اتاق سر باکر، نارنج پشت باکر، کیمون باکر، هندوری باکر، میرملک باکر، فلکا باکر، شاهکلا برفچالسی باکر، شورسر باکر، خریدم باکر، لپر باکر، گوتلار باکر، گرکا چال، مزار ننه مار، سوچشمه باکر و ولیم و... می باشند.
📜رودخانه و چشمه های اِدمُلّا:
رودخانه ی تاریخی چادرکا[به نام امیرکا بن ورداسف] در ضلع غربی روستا و رودخانه ی متالون [زریجا]در ضلع شرقی اِدمُلّا قرار گرفتند که نهر روار[چهارشمین] منشعب از چادرکا می باشد.
نهر تاریخی ((سجرو)) که از سنگ پراشت آغاز و به محله ی کرات باکر ختم می شده، نشان از خردورزی در امر دهقانی و نظام دقیق آبیاری جماعت باکر بشمار می آید.
چشمه های سلیمه و نادر از معروف ترین چشمه های اِدمُلّا محسوب می شدند.سایر چشمه ها عبارتند از چشمه جورسره، چشمه زریجا، چشمه رحیم، چشمه داداش و چشمه پای آقاجان می باشند.
بیش از بیست پل بزرگ و کوچک در اِدمُلّا احداث شده است که نمونه ی آنها پل متالون، پل روار، پل چادرکا، پل کشکا هستند.
اودنگ سر در مسیر نهر روار در قدیم مربوط به کدخدا آقاجان داداش پور باکر[باکریان] و عباسعلی باکر بوده و در امر آسیاب شالی و جو بسیار فعال بوداند.
دنگه سر افرادی چون جانعلی باکر، الله قلی باکر، جمعلی گل علیزاده باکر، احمدی باکر، داداشعلی باکر [که بدون اب کار می کردند]، شهرت داشته اند.
اراضی کشاورزی اِدمُلّا حدود هفتاد هکتار می باشد که هر قطعه دارای نام مخصوصی چون اتال، هلیین، موزی پشت، کبض چال، باغی زمین و.. می باشند. بیش از دوازده خویز زمین مزروعی وقفی گزارش شده است.
📜تاریخچه اِدمُلّا:
ساکنان اصلی این روستا قبائلی از ((آمارد)) بودند.محل زندگی آنان در ارتفاعات و مراتع آدمل [اِدمُلّا] بوده و در محل فعلی روستا به امر کشاورزی و دامپروری اشتغال داشتند. این روستا محل تحصیل و آموزش روحانیون به آئین مرسوم [زرتشتی، مسیحیت و اسلام] بوده است.حاکم مستقل تبرستان ((کا بن ورداسب)) زاده ی اده ملا [اِدمُلّا] بوده که نام چادرکا[رودخانه ی اِدمُلّا] منتسب به ایشان است.در محل قرق یونس باکر و فلکا، زندان زیر زمینی وجود داشت که امروزه اثری از آن نیست و بطور کلی امحا شده است. آثار بسیار ارزشمندی[مجسمه ها، ظروف، زیورآلات از جنس سیمین و طلا و نقره و آهن و مس و سنگ و...] از دوره های مختلف در حوزه ی مردم شناسی در اِدمُلّا کشف شد که بدلیل بی توجهی و عدم نظارت کافی مورد چپاول و غارت قاچاقچیان فرهنگی قرار گرفت. قطعه سنگ مربع شکلی به رنگ سیاه که بر روی آن عباراتی به خط میخی و کوفی حک شده بود، در بقعه ی سید پادشاه علی اِدمُلّا نگهداری می شد که اهالی آن را ((سنگ آرزو)) می نامیدند.اما این سنگ در دهه ی ۱۳۵۰ توسط سارقی معلوم الحال به سرقت رفت و تا کنون اطلاع موثقی از سرنوشت آن اثر تاریخی فاخر کسب نشده است.
📜مهاجرت جماعت باکر:
بر اساس تحقیقات میدانی و یافته های شفاهی و اسناد موجود، چهار برادر از باکر ده وننت [انند] سوادکوه به روستای اِدمُلّا مهاجرت می کنند.
با حضور جماعت باکر اما سرزمین اِدمُلّا نظم گرفته و شیوه ی نگهداری آن تحت عنوان ((بندپی میانه)) [از باکرده وننت سوات تا کلارزمین و دیافه و سنگ پراشت تا حوالی لمسوکلا بندپی غربی و از خردیم باکر تا ابتدای فیلبند] روزگاری در تصرف و حکمرانی جماعت باکر بوده است.
جماعت باکر مقیم بندپی بدلیل علم آموزی و روحیه ی پهلوانی همواره زبانزد بوده و در برخورد با طغیانگران جدی بودند و عزم راسخ داشتند. شهید پیران بن نامدارخان باکر از جمله شخصیتی است که در جریان اشغال ایران توسط مغول با گروهی از منتخبین،یلان و پهلوانان جماعت باکر و سایر طوایف به دفاع و مبارزه برخاست که در نهایت برای میهن و ارزشها کشته شد.
برخی معتقدند که جماعت باکر مهاجر از ((شاه داغ)) باکو هستند و به عبارتی کلمه ی ((باکر )) تغییر یافته ی ((باکو)) می باشد. این ادعا ضعیف است.
باکر ده وننت سوات[انند سوادکوه]، باکر محله ی و باکر زمین [کرازمین]بندپی، باکر سره ی و خرنوای باکر دودانگه ساری، باکر محله ی گرگان، تپه باکر آذربایجان شرقی و مرحمت آباد آذربایجان غربی و... از جمله ی سرزمین {ایل باکر} در ایران است.
از تقسیم نامه ی علیشاه باکر دو برادر به نام های طهماسب باکر و نامدارخان باکر از وارثین و ملاکین جماعت باکر محسوب می شوند. مرحوم ملا شاه بابا بیک باکر از جمله شخصیتی در جماعت باکر بندپی است که نسل ایشان امروزه در محلاتی چون اِدمُلّا، فکچال، هلی کتی، کمدره، باکرسره، خرنوای باکر[خرم آبادباکر] ، پاشاکلا، پهندر، جعفرکلا، وادره و...سکونت دارند.
📜منظومه های ایل باکر:
۱/منظومه شاه باجی باکر و اسپهبد کیا
۲/ منظومه شاه باجی باکر و سید حسن
۳/ منظومه شاه باجی باکر و جهانگیر باکر
۴/ منظومه معصومه باکر و تقی جنگن لفوری
۵/ منظومه حاجی آقاجان باکر
۶/ منظومه عمه خانم داداش پور باکر
۷/ منظومه کلثوم غلامی [باکر]
۸/ منظومه جانبرار زاق [رستمی]
۹/ منظومه مسلم علیجان زاده باکر
۱۰/ شعردوست، مهرب قلم، ریحانه، لیلییوم، اشک نامه، آوات قلم محسن داداش پور باکر
۱۱/منظومه میرزا غلامحسین باکر
۱۲/منظومه میرزا محمد باکر
📜آثار نوشتاری تاریخی و نیاکان:
۱/نامه ی آقا محمد خان قاجار در سال ۱۲۰۴
۲/گزارش ملاآقبابیک باکر
۳/تقسیم نامه علیشاه باکر
۴/قران نفیس خطی با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال
۵/سنگ فسیلی بیش از ۶۰۰۰ سال
۶/عقیق نباتی چادرکا
۷/سنگ آرزو پادشاه علی علیه السلام اِدمُلّا
۸/شجره نامه پادشاعلی علیه السلام که بر روی تخته ی مربعی شکل حک شده و در بقعه ی سید نظام الدین پادشا امیر نصب شده است.
۹/شجره نامه پارچه نوشته ی[قدیمی] پادشاه علی علیه السلام اِدمُلّا
۱۰/شجره نامه پارچه نوشته ی [قدیمی] امام زاده یحیی علیه السلام اِدمُلّا
۱۱/سایر دست نوشته ها و کتب خطی بسیار ارزشمند و جذاب
📜نامداران جماعت باکر و اِدمُلّا:
اِدمُلّا مهد بزرگان، ملاها و نامدارنی چون اتروداد باکر، ارشین باکر، ارشک باکر، راجی باکر، شجاع باکر، رخش سوار باکر، باشار باکر، خسرو باکر، بهرداد باکر، بهرام باکر، میرعلی باکر، بهنیار باکر، علیشاه باکر، بهمن باکر، گرشاسب باکر، اسکندر باکر، پورمند باکر، رادمهر باکر، رضی باکر، ملاعلی باکر، پیران باکر، ملا محمدفاضل باکر، ملا فتح اله باکر، ملا محمدرضا باکر، ملا سلیمان باکر، جانی سلطان باکر، حاجی آقاجان باکر، ملا آقبابیک باکر و میرزا محمد شفیع ادملایی مازندرانی [صدر اعظم دولت قاجار] می باشد.
به استناد نامه ی آقا محمد خان قاجار در صفرالمظفر سنه ۱۲۰۴ وی بواسطه ی صفربیک باکر و حاجی خانجان حلال الخور در قریه ی اِدمُلّا تبعید بوده است و در همین روستا با میرزا محمد شفیع اِدمُلّائی مازندرانی آشنا شد.[آقا محمدخان قاجار در قریه اِدمُلّا تفسیر قران نوشت که متاسفانه آن قران در حادثه آتش سوزی سال ۱۳۴۹ دچار آتش سوزی شد].
مرحوم سیدکربلایی آقا کوچک زاده موسوی مشهور به معلم قران اِدمُلّا و مرحوم ملا علی باکر از مکتب داران سنتی و قرانی در اِدمُلّا بودند.
مرحوم حاجی آقاجان باکر و مرحوم کربلائی مرادعلی باکر از واقفین مطرح و نامدار جماعت باکر محسوب می شوند.
منظومه معصومه باکر اِدمُلّائی و تقی نوروزی [جنگن] که در مازندران آوازه دارد، از وقایع ادبی و واقعی این روستا [اِدمُلّا]و لفور سوادکوه بشمار می رود.
مزار جده معظمه؛ سیده میرمریم حسنی[مشهور به مریم تبار باکر و مادر کرازمین]، مزار سیده جده خانم مرعشی، مزار سیده جده خانم حسینی، مزار سیده نورخانم حسن زاده مورد احترام اهالی و زائرین و علاقمندان از راه دور و نزدیک می باشند.
مراسم محرم [دهه ی اول و دوم] مراسم دهه آخر صفر همزمان در اِدمُلّا[باکرمحله] و کرازمین با شور و شوق کم نظیری برگزار می شود.
موقوفاتی برای عزای حسینی جهت اطعام دهی در طول محرم[دهه اول]و دهه آخر صفر توسط واقفین در نظر گرفته شده است.
مراسم خانگی دینی در ایام جشن و عزا میان بانوان و زنان اِدمُلّا بسیار چشم گیر است.
ماه رمضان اماکن مذهبی ادملا با حضور روحانی و نمازگزاران فعال است.
مردم اِدمُلّا به کشتی لوچو بسیار علاقمند بوده و در منطقه از گذشته تا کنون به پهلوان مدار اشتهار دارند. مزار مرحوم پهلوان الله وردی علیتبار
در قبرستان امام زاده یحیی علیه السلام اِدمُلّا واقع شده است.
مردم اِدمُلّا مسلمان، انقلابی بوده و در امر معاش بسیار سخت کوش هستند.
📜شهدا جماعت باکر:
شهیدان علی باکری، حمید باکری، مهدی باکری، حسن باکری، قربانعلی تقی نیا و جمال گل علیزاده باکر از افتخارات جماعت باکر در جمهوری اسلامی ایران هستند.
📜تبارها و خاندان های اِدمُلّا :
الف)تبار باکر ب)سادات ج)خاندان پریجایی د) خاندان تالش ص)خاندان ازبک و)خاندان گاوزن ه) خاندان رودگری بابلی ی) سایر مهاجرین
نکته: نام خانوادگی جماعت باکر مقیم اِدمُلّا عمدتا با پسوند اِدمُلّائی می باشد.
۱.باکری ۲.همایونی باکر ۳.داداش پور[باکر]اِدمُلّائی ۴.احمدی باکر ۵.محمودی باکر ۶.رضایی باکر ۷.غلامی باکر ۸.سید حسن زاده ۹.غلامعلی زاده باکر ۱۰.ادبی پریجایی ۱۱.حیدری پریجایی ۱۲.فتحی پریجایی ۱۳.رستمی رودگرمحله ۱۴.بخشی تبار گاوزن ۱۵.رمضانی تالش ۱۶.رمضان زاده تالش ۱۷.حسین پور باکر ۱۸.داداش زاده باکر ۱۹.محمدزاده باکر ۲۰.اصغری باکر ۲۱.صفری باکر ۲۲.حاجی زاده باکر ۲۳.حاجی آقازاده باکر ۲۴.طهماسب نژاد باکر ۲۵.علیتبار پریجایی ۲۶.سید موسوی انیجدان ۲۷.سید کوچک زاده موسوی ۲۸.کامیابی باکر طالقانی ۲۹.کامیاب نژاد باکر طالقانی۳۰.تیغ خورشید اسبک [ازبکستان] ۳۱.حسین پور اکبر ۳۲.تکتبار پریجایی ۳۳. تقی زاده باکر ۳۳. تقی زاده عمران ۳۴.تقی نیا عمران ۳۵.ابراهیمی عمران ۳۶.گل علی زاده باکر ۳۷.علیجان زاده باکر ۳۸. مهدی قلی زاده باکر ۳۹.خورشیدی اسبک [ازبکستان] ۴۰.نقی دوست اسبک [ازبکستان] ۴۱.شریفی نیک اسبک [ازبکستان]
📜منبع: شجره نامه اشاداد و #تبار شناسی باکر در ایران به قلم محسن داداش پور باکر
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi ﷽
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پرسش_و_پاسخ
#باکر
#تبارشناسی_باکر_در_ایران
#دیارباکر
(۱)
💌#محسن_داداش_پور_باکر:
✍سلام استاد درویشی . وقت بخیر. داداش پور باکر هستم. پژوهشگر اسناد خطی و فرهنگ عامه و فعال در عرصه ی تبارشناسی . در صورتی که صلاح بدانید با شما گفتگو داشته باشم.
ارادت
📩#ابراهیم_درویشی خناری:
🖊و علیکم السلام جناب باکر. درخدمت هستم
نواحی مختلف درشمال تا گرگان و ... این پراکندگی جغرافیایی و مسیر حرکت و کوچ نشان میدهد که ریشه های تباری و تاریخی ایل بزرگ باکر را ...
📌شما باید در ترکیه و مناطق دیار بَکر ترکیه که خود ترک ها به لهجه ی خودشان ((دیار باکر Deyar Baker)) مینامند جستجو بفرمایید کلمه دیار البته به معنای سرزمین هست و خود استان دیار بکر به ترکی دیار باکر. بخصوص زمان شاه اسماعیل اول و سلطان سلیم یاووز باشد.
📌اما این که ریشه تباری مردم شما #باکر به کردهای دیار بکر برمیگردد یا مردم ترکمن و ترک تبار آق قویونلو و اینها تبعید شدگان ترک تبار توسط صفویان از دیار بکر بوده باشند یا ترکمن های دیار بکر که توسط عثمانی ها اخراج و به توسط صفویان در آذربایجان و شمال ایران جابجا شده باشند، یک پژوهش و تحقیق میدانی وسیع و سفر به دیار بکر ترکیه را لازم دارد که بتوان از منابع و نسخه های تاریخی قدیم آنجا و وجه تسمیه باکر ؛ #باکری که تلفظ ترکی بَکر ؛ دیار بکر است. و شاید به این دلیل به باکر و باکری ها و #ایل_باکر معروف شده باشند که اصلا ترکمن های ترک نژاد طرفدار صفویه بوده باشند یا ریشه در آق قویونلو ها داشته باشند که این آخری یعنی آق قویونلو ها و کردان دیار بکریه هر دو دشمنان صفویه بودند و تبعید آنها در زمان تصرف دیار بکر توسط صفویه بخصوص امیران ذوالقدر قزلباش طرفدار صفویه فرضیه ای درست به نظر میرسد یا اینکه ترکمن های شیعه طرفدار صفویه بودند و پس از اشغال دیار بکر توسط عثمانیان سنی توسط صفویان در داخل ایران جابجا شده باشند.
📌با توجه به اینکه تلفظ کلمه بصورت ((باکر)) است و ترک های ترکیه دیار بکر را دیار باکر تلفظ میکردند یعنی سرزمین ایل باکر / دیار باکر
کردها دیار بکر دیار بکریه میگویند. [#باکرکوی]
📌خلاصه ریشه های تباری قوم شما با توجه به تلفظ خاص این کلمه و خط سیر مهاجرت و جابجایی و سکونت
به احتمال قوی مردم منطقه ((دیار بکر)) بوده اند.
📌و اینکه از ترک تباران آن منطقه و طرفداران صفوی بودند یا از آق قویونلو های سنی مذهب مخالف صفوی یا از ایل های کُرد دیار بکر. 👈این موضوع به تحقیق و پژوهش های وسیع میدانی و مسافرت به کشور ترکیه و منطقه دیار بکر و جستجو در اسناد و منابع و نسخ خطی قدیم نیازمند است که از حوصله ی این بنده حقیر سراپا تقصیر خارج می باشد.
🖊با تشکر ابراهیم درویشی خنار
📌شما باید به منابع و اسناد زمان جنگ های صفویان و عثمانی ها به خصوص جنگ های شاه اسماعیل اول صفوی و سلطان سلیم یاووز عثمانی مراجع و جستجو کنید.
📌وجه تسمیه نام منطقه دیار بکر از قبیله بکر بن وائل عرب است. اما این مربوط به خیلی قدیم میشود و بعدها قبایل بسیار در این منطقه سکونت یافتند توسط قبایل مهاجم بعدی در قرن های بعد رانده شدند و قبایل دیگر جای آنها را گرفتند جالب آنکه نام منطقه بصورت دیار بکر باقی مانده بود و به قبایل مختلف که در قرن های بعد از قبیله ی عرب بکر در آن ساکن شدند هم مردم دیار بکر قبایل دیار بکری و .. گفته شد. نه اینکه الزاما ریشه ی عرب داشته باشد هم قوم یا قبیله که به بکر باکر موسوم است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3953
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پرسش_و_پاسخ
#باکر
#تبارشناسی_باکر_در_ایران
#دیارباکر
(۲)
📩#ابراهیم_درویشی خناری:
📌شما باید در تاریخ به آخرین تحولات بزرگ و جنگ ها و جابجایی اقوام در پنج شش قرن اخیر در آن مناطق رجوع بفرمایید دیار بکر ترکیه در زمان آق قویونلو ها بعدها صفوی ها و عثمانی ها و حتی در زمان نادرشاه افشار به دلیل جنگ های بزرگ و کوچ اجباری اقوام و جابجایی ها به داخل ایران یا درون عثمانی توسط پادشاهان و سلاطین وقت شاهد تغییرات بزرگ کوچ و جابجایی جمعیتی بوده در آن مناطق در زمان مورد بحث ما هم قبایل ترک نژاد قدرت داشتند و هم امیران کرد و شما باید یک جستجوی و پژوهش میدانی وسیع بفرمایید برای ریشه یابی که خودش مستلزم وقت زیاد و هزینه زیاد و سفر به نواحی مختلف است. 👈ولیکن بنده احتمال اینکه ریشه ی مردم شما با دیار بکر برسد را قوی میدانم.
خط سیر جغرافیایی قوم باکر از مرزهای آذربایجان غربی هم مرز با ترکیه تا نوار شمالی ایران خودش این مسئله را تایید میکند جالب اینکه کردهای کرمانجی هم همین خط سیر و پراکندگی جغرافیایی را از همان مناطق شمالغرب و شمال ایران و دو طرف سلسله جبال البرز تا شمال خراسان دارند.
💌#محسن_داداش_پور_باکر:
✍با سپاس. اما نظر شخصی این جانب در خصوص اصالت #تبار_باکر به مازنی بودن اینان و خاستکاه ایشان از سوادکوه می باشد.
💌#محسن_داداش_پور_باکر:
✍درود و سپاس از همت والایتان
استاد درویشی بزرگوار
ممکنه نظر ارزشمندتان را در خصوص((تبارباکر)) مکتوب نمایید تا به رسم یادگار بهره ها ببریم؟ لطفا
📩#ابراهیم_درویشی خناری:
🖊جناب داداش پور باکر دوست نهایت عزیز، نگارش بنده و مطالب ناچیز بنده در حد یک فرضیه هست
چون مطلع شدم.
خود ترک های ترکیه منطقه دیار بَکر را که کُرد ها دیار بَکر بَکریه تلفظ میکنن ترک ها
ترک ها با صدای آ تلفظ میکردن دیار باکِر Deyar Baaker
به جزئیات همیشه باید دقت نمود دیار به معنای سرزمین است در مجموع خود دیار بکر به نام ایل مستقل ایل بکری نامیده میشده ایل دیار بَکر ترکها به تلفظ زبان ترکی باکر تلفظ میکردند.
پس باکر یا باکری ها میتواند به معنای ایل یا مجموع قبایل و طوایفی باشد که خاستگاه آنها دیار بکر بوده است.
💌استاد فرهیخته و محبوبم. درخواست میکنم افزون بر این لطف، نظر مهرآمیزتان را در کاغذ مکتوب کنید تا تبار باکر بر این نگاره افتخار کنند. لطفا قبول [محبت میکنید] کنید.
📩#ابراهیم_درویشی خناری:
🖊شب تماس میگیرم صحبت میکنیم.
چشم حتما
💌#محسن_داداش_پور_باکر:
✍فدای شما. سلام استاد تماس میگیرم
📩#ابراهیم_درویشی خناری:
🖊و علیکم السلام
قرار من و شما ساعت ۹:۳۰ دقیقه شب نه و نیم امشب
✍با افتخار. سلام از اینکه دیشب تماس نگرفتم پوزش میطلبم.
💌#محسن_داداش_پور_باکر:
✍با سپاس. همانطوری که من پیشتر هم عرض کردم، نظر شخصی این جانب در خصوص اصالت #تبار_باکر به مازنی بودن اینان و خاستکاه ایشان از سوادکوه می باشد.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3953
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─