eitaa logo
برادرانه
224 دنبال‌کننده
25.8هزار عکس
10.5هزار ویدیو
320 فایل
حسین برادران پرسش سوالات دینی @Hossein_baradaranh
مشاهده در ایتا
دانلود
💢زود مردم را نکنید عده ای در کار و جذب مردم به زود ناامید شده و دست از کار میکشند. گمان میکنند زمانه تغییر کرده و مردم دیگر پذیرای دین نیستند. با این بهانه ها تلاش را میکنند. ✅ اما به پیامبر(ص) نگاه کنید پیامبر برای هدایت و نجات مردم از عذاب الهی آنقدر میخورد که در چند نوبت صریح نازل شد ✅ جان دادن پیامبر برای هدایت مردم  «لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاَّ یَکُونُوا مُؤْمِنین»؛شاید می‌خواهى خود را  از شدّت اندوه از دست دهى، به خاطر این‌که آنها ایمان نمی‌آورند. 📚سوره مبارکه شعراء آیه ۳ ✅اگر و عشق به هدایت مردم نسبت به دین باشد، با دیدن ظواهر احساس شکست بوجود نخواهد آمد
✔️قاعده دفع ضرر محتمل، آخرین راه، برای هدایت کافران 💠خداى متعال در آیه ۵۲ سوره «فصّلت» اصل عقلى معروف «دفع ضرر محتمل» را با بیانى روشن براى افراد لجوج تشریح مى کند، خطاب به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده، مى فرماید: (به آنها بگو! به من خبر دهید! اگر این قرآن از سوى خداوند یگانه یکتا باشد [و حساب و جزا و بهشت و دوزخى در کار باشد] و شما به آن کافر شوید، چه کسى گمراه تر خواهد بود از آن کس که در مخالفت، شدیدى قرار دارد؟!)؛ «قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کانَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ ثُمَّ کَفَرْتُمْ بِهِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ فِی شِقاق بَعِید». (۱) البته، این گفتار، در مورد کسانى است که هیچ دلیل منطقى در آنها کارگر نیست، در حقیقت آخرین سخنى است که به اشخاص لجوج و مغرور و متعصب گفته مى شود، و آن این که: اگر شما حقانیت قرآن و توحید و وجود عالم پس از مرگ را صددرصد، نپذیرید، مسلماً دلیل بر نفى آن نیز ندارید، بنابراین، این احتمال باقى است که دعوت قرآن و مسأله معاد واقعیت داشته باشد، آنگاه فکر کنید چه سرنوشت تاریک و وحشتناکى خواهید داشت با این گمراهى و مخالفت شدید و موضع گیرى در برابر این مکتب الهى. این همان سخنى است که ائمه دین(علیهم السلام)، در برابر افراد لجوج در آخرین مرحله، مطرح مى کردند چنان که در حدیثى که در کتاب «کافى» آمده، مى خوانیم: امام صادق(علیه السلام) با «ابن ابى العوجاء»، مادى و ملحد عصر خود، سخنان بسیارى داشت، آخرین مرحله که او را در «مراسم حج» ملاقات کرد، بعضى از یاران امام عرض کردند، مثل این که «ابن ابى العوجاء» مسلمان شده؟! امام فرمود: او از این کوردل تر است، هرگز مسلمان نخواهد شد، هنگامى که چشمش به امام صادق(علیه السلام) افتاد گفت: اى آقا و بزرگ من! امام فرمود: «ما جاءَ بِکَ إِلى هذَا الْمَوْضِع»؛ (تو اینجا براى چه آمده اى؟!) عرض کرد: «عادَةُ الْجَسَدِ، وَ سُنَّةُ الْبَلَدِ، وَ لْنَنْظُرَ مَا النّاسُ فِیْهِ مِنَ الْجُنُونُ وَ الْحَلْقِ وَ رَمْىِ الْحِجارَةِ»؛ (براى این که هم جسم ما عادت کرده، هم سنت محیط اقتضاء مى کند، ضمناً نمونه هائى از کارهاى جنون آمیز مردم، و سر تراشیدن ها، و سنگ انداختن ها را تماشا کنم!) امام فرمود: «أَنْتَ بَعْدُ عَلى عُتُوِّکَ وَ ضَلالِکَ، یا عَبْدَالْکَرِیْمِ»؛ (تو هنوز بر سرکشى و گمراهى خود باقى هستى، اى عبد الکریم!). (۲) او خواست شروع به سخن کند، امام فرمود: «لاجِدالَ فِى الْحَجِّ»؛ (در حج جاى مجادله نیست) و عباى خود را از دست او کشید، و این جمله را فرمود: «إِنْ یَکُنِ الْأَمْرُ کَما تَقُولُ ـ وَ لَیْسَ کَما تَقُولُ ـ نَجَوْنا وَ نَجَوْتَ ، وَ إِنْ یَکُنِ الْأَمْرُ کَما نَقُول ـ وَ هُوَ کَما نَقُولُ ـ نَجَوْنا وَ هَلَکْتَ»؛ (اگر مطلب این باشد که تو مى گوئى [خدا و قیامتى در کار نباشد] ـ که مسلماً چنین نیست ـ، هم ما اهل نجاتیم و هم تو، ولى اگر مطلب این باشد که ما مى گوئیم، ـ و حق نیز همین است ـ، ما اهل نجات خواهیم بود و تو هلاک مى شوى). «ابن ابى العوجاء» رو به همراهانش کرد و گفت: «وَجَدْتُ فِى قَلْبِی حَزازَةً فَرُدُّونِی، فَرَدُّوهُ فَماتَ»؛ (در درون قلبم دردى احساس کردم، مرا بازگردانید، او را بازگرداندند و به زودى از دنیا رفت!). (۳)، (۴) ✍پی نوشت : (۱). «أَرَأَیْتُمْ» معمولًا آن را به معنى «أَخْبِرُونِى»؛ (به من خبر دهید) تفسیر مى کنند؛ بحث مشروحى در این زمینه در تفسیر نمونه، جلد ۵، صفحه ۲۳۱ آمده است. (۲). «عبدالکریم» اسم اصلى «ابن ابى العوجاء» بود، و چون او منکر خدا بود امام علیه السلام مخصوصاً او را به این نام صدا مى زد تا شرمنده شود. (۳). «اصول کافى»، جلد ۱، صفحه ۷۸ (کتاب التوحید، باب حدوث العالم). (۴). گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج ۲۰، ص ۳۴۶.
✔️قاعده دفع ضرر محتمل، آخرین راه، برای هدایت کافران 💠خداى متعال در آیه ۵۲ سوره «فصّلت» اصل عقلى معروف «دفع ضرر محتمل» را با بیانى روشن براى افراد لجوج تشریح مى کند، خطاب به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده، مى فرماید: (به آنها بگو! به من خبر دهید! اگر این قرآن از سوى خداوند یگانه یکتا باشد [و حساب و جزا و بهشت و دوزخى در کار باشد] و شما به آن کافر شوید، چه کسى گمراه تر خواهد بود از آن کس که در مخالفت، شدیدى قرار دارد؟!)؛ «قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کانَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ ثُمَّ کَفَرْتُمْ بِهِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ فِی شِقاق بَعِید». (۱) البته، این گفتار، در مورد کسانى است که هیچ دلیل منطقى در آنها کارگر نیست، در حقیقت آخرین سخنى است که به اشخاص لجوج و مغرور و متعصب گفته مى شود، و آن این که: اگر شما حقانیت قرآن و توحید و وجود عالم پس از مرگ را صددرصد، نپذیرید، مسلماً دلیل بر نفى آن نیز ندارید، بنابراین، این احتمال باقى است که دعوت قرآن و مسأله معاد واقعیت داشته باشد، آنگاه فکر کنید چه سرنوشت تاریک و وحشتناکى خواهید داشت با این گمراهى و مخالفت شدید و موضع گیرى در برابر این مکتب الهى. این همان سخنى است که ائمه دین(علیهم السلام)، در برابر افراد لجوج در آخرین مرحله، مطرح مى کردند چنان که در حدیثى که در کتاب «کافى» آمده، مى خوانیم: امام صادق(علیه السلام) با «ابن ابى العوجاء»، مادى و ملحد عصر خود، سخنان بسیارى داشت، آخرین مرحله که او را در «مراسم حج» ملاقات کرد، بعضى از یاران امام عرض کردند، مثل این که «ابن ابى العوجاء» مسلمان شده؟! امام فرمود: او از این کوردل تر است، هرگز مسلمان نخواهد شد، هنگامى که چشمش به امام صادق(علیه السلام) افتاد گفت: اى آقا و بزرگ من! امام فرمود: «ما جاءَ بِکَ إِلى هذَا الْمَوْضِع»؛ (تو اینجا براى چه آمده اى؟!) عرض کرد: «عادَةُ الْجَسَدِ، وَ سُنَّةُ الْبَلَدِ، وَ لْنَنْظُرَ مَا النّاسُ فِیْهِ مِنَ الْجُنُونُ وَ الْحَلْقِ وَ رَمْىِ الْحِجارَةِ»؛ (براى این که هم جسم ما عادت کرده، هم سنت محیط اقتضاء مى کند، ضمناً نمونه هائى از کارهاى جنون آمیز مردم، و سر تراشیدن ها، و سنگ انداختن ها را تماشا کنم!) امام فرمود: «أَنْتَ بَعْدُ عَلى عُتُوِّکَ وَ ضَلالِکَ، یا عَبْدَالْکَرِیْمِ»؛ (تو هنوز بر سرکشى و گمراهى خود باقى هستى، اى عبد الکریم!). (۲) او خواست شروع به سخن کند، امام فرمود: «لاجِدالَ فِى الْحَجِّ»؛ (در حج جاى مجادله نیست) و عباى خود را از دست او کشید، و این جمله را فرمود: «إِنْ یَکُنِ الْأَمْرُ کَما تَقُولُ ـ وَ لَیْسَ کَما تَقُولُ ـ نَجَوْنا وَ نَجَوْتَ ، وَ إِنْ یَکُنِ الْأَمْرُ کَما نَقُول ـ وَ هُوَ کَما نَقُولُ ـ نَجَوْنا وَ هَلَکْتَ»؛ (اگر مطلب این باشد که تو مى گوئى [خدا و قیامتى در کار نباشد] ـ که مسلماً چنین نیست ـ، هم ما اهل نجاتیم و هم تو، ولى اگر مطلب این باشد که ما مى گوئیم، ـ و حق نیز همین است ـ، ما اهل نجات خواهیم بود و تو هلاک مى شوى). «ابن ابى العوجاء» رو به همراهانش کرد و گفت: «وَجَدْتُ فِى قَلْبِی حَزازَةً فَرُدُّونِی، فَرَدُّوهُ فَماتَ»؛ (در درون قلبم دردى احساس کردم، مرا بازگردانید، او را بازگرداندند و به زودى از دنیا رفت!). (۳)، (۴) ✍پی نوشت : (۱). «أَرَأَیْتُمْ» معمولًا آن را به معنى «أَخْبِرُونِى»؛ (به من خبر دهید) تفسیر مى کنند؛ بحث مشروحى در این زمینه در تفسیر نمونه، جلد ۵، صفحه ۲۳۱ آمده است. (۲). «عبدالکریم» اسم اصلى «ابن ابى العوجاء» بود، و چون او منکر خدا بود امام علیه السلام مخصوصاً او را به این نام صدا مى زد تا شرمنده شود. (۳). «اصول کافى»، جلد ۱، صفحه ۷۸ (کتاب التوحید، باب حدوث العالم). (۴). گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج ۲۰، ص ۳۴۶.
⛔️ جنس خارجی ممنوع... https://t.me/joinchat/AAAAAEAbLRT9deqJ4v5sMQ
👌 💗احترام به قانون در هر جا و هر حالتی💗 🔶🔷استاد زبانمان بود می گفت یکی از شاگردهای کلاسم برای گرفتن تابعیت به یکی از کشورهای آسیای شرقی سفر کرده بود. در آنجا بعد از رویت مدارک و انجام مراحل اداری مصاحبه ای هم بصورت حضوری با او ترتیب داده بودند. در این مصاحبه یکی از سوالات این بود که آیا شما در کشورتان ای هم داشته اید؟ تا حال برای موردی بازداشت یا مثلا سابقه داشته اید؟ 💢پاسخ این خانم منفی بود، اما اشاره کرده بود که فقط چندبار وی را به بهانه بی حجابی کرده اند و بعد گفته بود که این هم چیز مهمی نیست چون در کشور شما حجاب اجباری نیست وگرنه من هیچ سابقه سوء رفتار خاصی ندارم که با موازین و کشور شما همخوانی نداشته باشد! 👈اما واکنش طرف مصاحبه هم جالب توجه بود. چرا که به آن خانم گفته بود با موازین کشور ما ندارد با موازین کشور شما که دارد!👉 💢آن طرف مصاحبه کننده از پذیرش تقاضای آن خانم سر باز زده بود و گفته بود:👇👌 🔸مهم این نیست که قوانین کشور شما با قوانین سایر کشورها تفاوت دارد،👈 این هم مهم نیست که شما به عنوان یک شخص چقدر قوانین کشورتان را قبول دارید، این است که وقتی در کشوری وضع شد همه به آن قانون بگذارند و حدود و ثغور آن را رعایت کنند که شما این کار را نکرده اید و ما متاسفیم که نمی توانیم با تقاضای شما برای تابعیت موافقت کنیم! ❌ http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید : ( برادرانه ) ❓کرامت یا اهانت انسان...!؟ ✔️ وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ : ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم. (اسراء/70) https://t.me/joinchat/AAAAAEAbLRT9deqJ4v5sMQ
✔️قصاص مرد در برابر زن 💠منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قید و شرط است، ولى با پرداخت نصف دیه، کشتن او جایز است. و لازم به توضیح نیست که پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص، نه به خاطر این است که زن از مرتبه انسانیت دورتر است و یا خون او کمرنگ تر از خون مرد است، این توهمى است کاملاً بى جا و غیر منطقى که شاید لفظ و تعبیر «خون بها» ریشه این توهم شده است، پرداخت نصف دیه [که به افراد تحت تکفل او پرداخت می شود و نفعی برای قاتل که قرار است قصاص شود ندارد] تنها به خاطر جبران خسارتى است که از قصاص مرد متوجه خانواده او مى شود (دقت کنید). توضیح این که: مردان غالباً در خان3واده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى شوند و با فعالیت هاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى آورند، بنابراین تفاوت میان از بین رفتن «مرد» و «زن» از نظر اقتصادى و جنبه هاى مالى بر کسى پوشیده نیست که اگر این تفاوت مراعات نشود، خسارت بى دلیلى به بازماندگان مرد مقتول و فرزندان بى گناه او وارد مى شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد، رعایت حقوق همه افراد را کرده و از این خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، که به یک خانواده مى خورد جلوگیرى نموده است. اسلام هرگز اجازه نمى دهد به بهانه لفظ «تساوى»، حقوقِ افرادِ دیگرى مانند فرزندان شخصى که مورد قصاص قرار گرفته پایمال گردد. البته ممکن است زنانى براى خانواده خود، نان آورتر از مردان باشند، ولى مى دانیم احکام و قوانین بر محور افراد دور نمى زند بلکه کل مردان را با کل زنان باید سنجید.(۱) ✍پی نوشت : (۱). گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج ۱، ص ۶۸۹.
📚بخوانید : پنج شنبه ها . خاطراتی از شهدا ❤️ دختر یا پسر...!؟ https://t.me/joinchat/AAAAAEAbLRT9deqJ4v5sMQ 👇👇
❤️دختر یا پسر؟ 💠بعد از چند ماه انتظار می خواستم خبرِ پدر شدنشو بدم اما وقتی از منطقه اومد فوراً رفت سراغ کارهای لشکر و اعزام نیروها. شب خسته و کوفته اومد و رفت استراحت کنه ولی خیلی تو فکر بود. گفتم: «محمود تو فکر چی هستی؟» گفت: «تو فکر بچه ها» خوشحال شدم و گفتم: «تو فکر بچه ها؟ کدوم بچه ها؟ هنوز که بچه ای در کار نیست!» گفت: «ای بابا بچه های لشکرو می گم». انگار آب سرد ریخته باشند رو بدنم. با ناراحتی رفتم خوابیدم و آروم آروم گریه کردم. - فاطمه خوابیدی؟ - دارم می خوابم. - چرا امشب اینقد ساکتی؟ - چی بگم؟ - مثلاً بگو دختر دوست داری یا پسر؟ خودمو جمع و جور کردم و جوابشو دادم. اون هم نظرشو گفت. اون شب کلّی باهام حرف زد. تا خیالش ازم راحت نشد نخوابید. 🌹شهید محمود کاوه ✍رد خون روی برف، صفحه4 ✔️مقام معظم رهبری : زن هم در کشاکش زندگی زنانه خود، با بحران ها و با تلاطم هایی مواجه می شود. چه در محیط بیرون از خانه مشغول تلاش و فعالیت و کارهای گوناگون سیاسی، اجتماعی و... باشد یا در داخل خانه مشغول باشد که زحمت و اهمیتش کمتر از کار بیرون نیست. حالا زن در این کشاکش به تلاطم هایی برخورد می کند و چون روح او ظریف تر است، بیشتر به آرامش، به آسایش، به تکیه کردن به یک شخص مطمئن احتیاج دارد. او کیست؟ او شوهر است. ✍مطلع عشق، صفحه 28
✳️فهرست وظائف عمده و اصلی یک مدیر ✔️بطور کلّى مى توان گفت که یک مدیر، ده وظیفه عمده و اصلى دارد که فهرست وار از این قرار است: ۱. تصمیم گیرى. ۲. برنامه ریزى. ۳. سازماندهى. ۴. هماهنگى و کنترل. ۵. ایجاد انگیزه و ابتکار. ۶. چاره جوئى و پیشگیرى. ۷. بررسى و ارزیابى عوامل پیروزى و ناکامى. ۸. جمع آورى اطّلاعات و آمار لازم. ۹. جذب نیروهاى صالح. ۱۰. تشویق و توبیخ.(۱) ✍پی نوشت :(۱). گرد آوری از کتاب: مدیریت و فرماندهى در اسلام، مکارم شیرازى، ناصر، نسل جوان، قم، ۱۳۸۹ شمسی، چاپ: دوازدهم، ص ۴۳.
💠پيامبر صلي الله عليه و آله :  يَجِبُ عَلَى الرَّجُلِ لاِمْرَأَتِهِ ما يَجِبُ لَهُ عَلَيْها، اَن يَتَزَيَّنَ لَها كَما تَتَزَيَّنُ لَهُفى غَيرِ مَأثَمٍ ؛ همان حقوقى كه لازم است مرد در رابطه با همسر خود رعايت كند، بر زن نيز لازم است اين كه شوهر، خود را براى همسر خويش آراسته كند؛ همان گونه كه زن، خود را درغير گناه براى همسر خويش آراسته مى كند. الفردوس ، ج 5، ص 521 ، ح 8953
📚 بخوانید : تنظ ثیاثی....😂 https://t.me/joinchat/AAAAAEAbLRT9deqJ4v5sMQ
🔴 🔻دیشب لحظاتی یک بوی نامطبوع در تهران پیچید، همه دست به دست هم داده اند تا ریشه ی این بو را شناسایی کنند و علت را برطرف کنند. 🔹گفتم: کاش هم بو میداشت‼️ در واقع کاش بوی نامطبوع گناه، بیشتر و بهتر میشد... ... @basiratafzayi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ( برادرانه) یک روز برفی....❄️ 🌨 وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ.... و روزىِ شما در آسمان است.... (ذاریات/22) https://t.me/joinchat/AAAAAEAbLRT9deqJ4v5sMQ
📢شرط بندی در فضای مجازی....بازی های اسیایی در راه🔕..... با توجه به اینکه بازی‌های آسیایی نزدیکه و طبق معمول قراره سایت‌ها و کانال‌های شرط‌بندی تو فضای مجازی جولان بدن!!! مراقب این سایت‌ها باشید، ورود به این سایت‌ها نه تنها جرمه بلکه مثل افتادن تو یک سرازیریه، وقتی سر بخورید و بیفتید توش معلوم نیست کی بتونید سر پا بشید، ابتدا مقداری از پولتون رو می‌بازید و بعد مدام به فکر جبران اون باخت میفتید ولی با هر بار شرکت مقدار باختتون بیشتر و بیشتر می‌شه و یهو به خودتون میاید و می‌بینید بخش بزرگی از سرمایه‌تون رو از دست دادین! هیچ‌کس با این سایتا پولدار نشده که من و شما دومیش باشیم، پس خودتون رو گول نزنید و به جای این کارا ,ازبازی فوتبال لذت ببریم...
♦️شیوه جدیده کلاهبرداری اینترنتی! 🔹به این صورت که شما وارد کانال X شده و محصول مورد نظر را که نوشته پرداخت درب منزل برای خرید انتخاب می‌کنید. 🔹بعد که سفارش دادید فروشنده (کلاهبردار) از شما می‌خواهد که فقط هزینه ارسال پستی تا درب منزل را پرداخت کنید و بدین صورت شمارا به یک درگاه جعلی برای هک اطلاعات حسابتان میفرستد و بعد فیشینگ صورت می‌گیرد. 📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات @GhararGahShayeat
🔴 توطئه ریاض برای حاکم شام‼️ 🔻مقامات عربستان، پیش از آنکه پایان بحران امنیتی سوریه اعلام شود، عمرحسن البشیر رئیس‌جمهور سودان را به دمشق اعزام کردند تا از «بشار اسد» بخواهد به «اتحادیه عرب» باز گردد و اجازه دهد عربستان در فرایند بازسازی سوریه شرکت کند. از آن طرف دولت‌های امارات و بحرین نیز با اعزام هیئت‌های مقدماتی به دمشق از بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود در سوریه خبر داده‌اند. عربستان، امارات و بحرین سه کشور عربی هستند که در خط مقدم مقابله با دولت سوریه به حساب می‌آیند. 🔸اگر تصور کنیم سیاست دولت‌های عربستان، امارات و بحرین که تا همین امروز هم از تروریست‌ها و موضوع در سوریه حمایت می‌کنند، با شکست در اهداف امنیتی خود، از هدف کنار زدن و تضعیف دولت سوریه منصرف شده‌اند، حتماً خطا کرده‌ایم. اقدامات آنان بیش از آنکه بوی اعتراف به شکست بدهد، می‌دهد. توطئه‌ای که می‌خواهد هدف «تغییر سوریه» که در بخش به بن‌بست رسیده را در بخش محقق نمایند. اما چگونه؟ 🔹سعودی از سوریه دعوت کرده که به اتحادیه عرب بازگردد و یک کشور عادی عرب باشد. سؤال این است که آیا این یک نیاز سعودی و یا نیاز سوری است؟ الان اتحادیه عرب گرفتار بحران هویتی و موجودیتی و برای بقاء نیازمند بازگشت سوریه است و یا دولت سوریه گرفتار بحران سیاسی و موجودیتی و برای بقاء نیازمند بازگشت به اتحادیه است؟ پاسخ این سؤالات آسان است. اتحادیه عرب بیش از ۲۰ سال است که مرده و اثر واقعی ندارد چرا که فلسفه وجودی اتحادیه عرب دو چیز بود یکی مقابله با رژیم اسرائیل و تحقق آرمان «آزادی فلسطین» و دیگری «گسترش همکاری درون عربی و کاهش تنش‌های داخلی». از یک سو مدت‌هاست اکثر اعضای اتحادیه عرب و بخصوص کشورهای شاخص آن، نه تنها مبارزه با رژیم صهیونیستی را کنار گذاشته‌اند بلکه با آن رابطه سیاسی و حتی امنیتی نیز برقرار کرده‌اند و از سوی دیگر عرب‌ها در یمن، عربستان، بحرین، لیبی، سوریه، عراق و... با بمب و بمب‌افکن به یکدیگر حمله می‌کنند و وضع امنیتی آنان از هر زمانی وخیم‌تر است. 🔸در وضع فعلی، این اتحادیه نیست که می‌تواند به بشار اسد آبرو دهد بلکه این بشار است که اگر بپذیرد که بازگردد تا حدی به این اتحادیه اعتبار می‌بخشد.! اما به مصلحت بشار اسد نیست که به دعوت عربستان و... پاسخ مثبت دهد. سوریه نباید به اتحادیه عرب که روزی برای به شکست کشیده شدن از آن اخراج گردید، بازگردد چرا که این بازگشت هیچ نفعی برای او ندارد و آینده سیاسی امنیتی سوریه را نیز با مخاطره مواجه می‌کند. ✍
🔴 چند نکته درباره آیت الله صادق لاریجانی به ریاست و عضویت در شورای نگهبان ✍ مدرسیان 1⃣ در شورای نگهبان شش عضو فقیه و شش عضو حقوقدان حضور دارند که از بین شش عضو فعلی، آیات عظام احمد جنتی، مهدی شب‌زنده‌دار جهرمی، سید محمدرضا مدرسی یزدی، محمد یزدی، سید محمود هاشمی شاهرودی ، آیت الله هاشمی در ۳ دی امسال دار فانی را وداع گفته و آیت الله مؤمن نیز در بیماری و کما به سر می برد. عملاً در ماه های اخیر فقط ۴ عضو فعال داشته که باتوجه به وضعیت خطیر کشور و نظام قانون گذاری کشور و همچنین مسئله مهم انتخابات مجلس پیش رو، نمی توان بیش از این کار شورا را مختل نگهداشت. 2⃣ عضویت یکی از روسای قوه قضا در شورای نگهبان خلاف قانون نبوده و نیست. لذا شبهه ای در این زمینه وجود ندارد. 3⃣ آیت الله صادق لاریجانی از سال ۸۳تا ۸۸ پیش از ریاست بر قوه قضا، عضو فقیه شورای نگهبان بوده و تجاربی در این زمینه دارد. چه بهتر از اینکه عضویت در شورای نگهبان، باتوجه به سابقه در این زمینه باشد. 4⃣ ریاست لاریجانی بر دستگاه قضا بعد از دو دوره 5 ساله بزودی تمام می شود و فرد جدیدی جایگزین می شود. شاید رهبر انقلاب با توجه به اشراف بر مسائل و شناخت نسبت به اشخاص، برای ریاست دستگاه قضا از کسانی همچون یا یا حتی مجتهدین گمنام و جوان تری استفاده نمایند. به هر شکل استفاده از تجارب آیت الله لاریجانی در شورای نگهبان و مجمع تشخیص با توجه به اتمام دوره وی در جایگاه ریاست دستگاه قضا و باتوجه به سوابق ایشان، اقدامی عقلانی و بجاست. 5⃣ مشکلات و دردهای دستگاه قضا صرفاً به رئیس دستگاه بر نمی گردد بلکه مجموعه عوامل و مسائلی در این زمینه مطرح است همچون ساختار قوه، اصل کار قضاوت، کمبود قاضی، کمبود زندان، طولانی بودن اطاله دادرسی، ضعف قوانین، کمبود شدید بودجه و غیره. 6⃣ عضویت دو برادر از یک خانواده بعنوان رؤسای قوای کشور شاید در وهله اول قابل هضم نباشد اما باید بدانیم که انتخاب یا عدم انتخاب افراد برای جایگاه‌ها نباید تابع این شرط باشد که از یک خانواده باید چند نفر باشند یا چند نفر نباشند! انتخاب بر مبنای شایسته‌سالاری اصل است. هرچند انتخاب به ریاست مجلس تصمیم مردم و نمایندگان مردم است نه تصمیم رهبری یا تصمیم نظام. نمایندگان ملت در چند دوره اخیر ارادت ویژه ای به ایشان نشان داده اند!! 7⃣ از قبل شایعات و شبهاتی علیه خاندان لاریجانی توسط معاندین در فضای مجازی و در جامعه منتشر می‌شد که نشان از کینه آنان از خاندان لاریجانی داشت و اخیرا متاسفانه برخی از نیروهای دلسوز و انقلابی نیز نادانسته در دام معاندین افتادند و حملات خود را معطوف قوه قضائیه و مقننه کردند که با توجه به حکم اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعیین آیه الله لاریجانی بر منصب ریاست مجمع تشخیص شاید نیروهای دلسوز انقلاب بصیرت بیشتری پیدا کنند و از همنوایی با ضد انقلاب دست بردارند.
✔️تا مدتها بعد از عاشورا، یکی از مباحثه هایی که با دوستان داشتم این بود که فتنه گرها، با همه زیان هایی که به خود و مردم و کشورشان زدند، اما اهل توهین به امام حسین علیه السلام, نیستند. ✔️اطلاع دقیق نداشتم؛ اما حدس می زدم جسارت های روز عاشورا را مزدورها رقم زدند. 💠حالا این خبر سردار نجات,مسؤل فرماندهی سپاه ولی امر، برایم خیلی شیرین بود. الحمدالله به این مردم. الحمدالله به این رهبری دوست داشتنی.
✔️اهمیت «حسن سابقه» در گزینش مدیران ✳️این شرط حسن سابقه که امروز از سوى همه مجامع و محافل جهانى و مؤسّسات مختلف به رسمیّت شناخته شده، امیرمؤمنان على(علیه السلام) در چهارده قرن پیش، با صراحت تمام در فرمان تاریخى «مالک اشتر» بیان فرموده است؛ آنجا که «مالک» را مخاطب ساخته مى گوید: «إِنَّ شَرَّ وُزَرائِکَ مَنْ کانَ لِلاشْرارِ قَبْلَکَ وَزیراً، وَ مَنْ شَرِکَهُمْ فى الأثامِ، فَلایَکُونَنَّ لَکَ بِطانَةً، فَإِنَّهُمْ أَعْوانُ الاثَمَةِ، وَ إِخْوانُ الظَّلَمَةِ، وَ أَنْتَ واجِدٌ مِنْهُمْ خَیْرَ الْخَلَفِ مِمَّنْ لَهُ مِثْلُ آرائِهِمْ وَ نَفاذِهِمْ، وَ لَیْسَ عَلَیْهِ مِثْلُ آصارِهِمْ، وَ أَوْزارِهِمْ، وَ آثامِهِمْ... أُولئِکَ أَخَفُّ عَلَیْکَ مَؤُونَةً وَ أَحْسَنُ لَکَ مَعُونَةً»(۱)؛ (بدترین وزراى تو کسانى هستند که براى اشرار قبل از تو وزیر بوده اند؛ کسى که با آن گنهکاران در کارهایشان شرکت داشته، نباید صاحب اسرار تو باشد؛ آنها همکاران گنهکاران و برادران ستمکارانند؛ در حالى که تو مى توانى جانشینان خوبى براى آنها بیابى از کسانى که از نظر فکر و نفوذ کمتر از آنان نیستند اما بار گناهان آنها را به دوش نمى کشند ... هزینه این افراد بر تو سبکتر، و همکاریشان با تو بهتر است!). همچنین براى شناختن سوابق افراد باید به بازتاب شخصیّت آنها در افکار عمومى جامعه مراجعه کرد؛ البتّه ممکن است افکار عمومى در قضاوت خود درباره کسى احیاناً گرفتار اشتباه شود ولى غالباً معیار خوبى براى شناخت افراد مى تواند باشد. لذا در همان «فرمان» در عبارت دیگرى مى خوانیم: «إِنَّما یُسْتَدَلُّ عَلى الصّالِحینَ بِما یُجْرِى اللّهُ لَهُمْ عَلى أَلْسُنِ عِبادِهِ»(۲)؛ (بدان افراد شایسته را از طریق آنچه خداوند بر زبان بندگانش جارى مى سازد مى توان شناخت!) البتّه انکار نمى توان کرد که دگرگونى در حالات افراد و تغییر مسیر زندگى آنها امکان پذیر است، و داستانهاى «بِشْرِ حافى» و «فُضَیْل بنِ عَیاض» و «حُرّبن یزید رِیاحى» را غالباً شنیده ایم ولى این تحوّل و دگرگونى تنها در اقلّیّتى از افراد منحرف واقع مى شود که باید با دقّت و هوشیارى به آن پاسخ مثبت داد ولى این امر در اکثریّت منحرفان با سابقه تحقّق نمى یابد. به همین دلیل، همیشه باید در گزینش مدیران، سوابق آنها را در نظر گرفت، همان گونه که خود آنها باید سوابق افراد زیر دست خود را در نظر بگیرند. این نکته نیز لازم به یادآورى است که انقلاب و دگرگونى و تغییر حالات افراد در سنین پائین بیشتر از سنین بالا رخ مى دهد؛ افراد جوان هم زودتر آلوده مى شوند، و هم زوتر پاک، ولى بازگشت افراد مسن بعد از شکل گیری شخصیّتشان از مسیر خود کار بسیار دشوارى است.(۳) ✍پی نوشت :(۱). نهج البلاغة، شریف الرضى، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ قمری، چاپ: اول، ص ۴۳۰، (نامه ۵۳). (۲). همان، ص ۴۲۷، (نامه ۵۳). (۳). گرد آوری از کتاب: مدیریت و فرماندهى در اسلام، مکارم شیرازى، ناصر، نسل جوان، قم، ۱۳۸۹ شمسی، چاپ: دوازدهم، ص ۱۴۳.
💠پيامبر صلي الله عليه و آله : مَن سَألَ اللّه َ الشَّهادَةَ بِصِدقٍ بَلَّغَهُ اللّه ُ مَنازِلَ الشُّهَداءِ و إن ماتَ عَلى فِراشِهِ ؛ هر كس صادقانه از خداوند شهادت بخواهد ، خداوند او را به مقام شهيدان مى رساند ، هر چند در بستر بميرد . ميزان الحكمه ، ح 9788 .