eitaa logo
بانوی عفیف ومتمدن(مجموعه فرهنگی سیاسی حجاب وعفاف)
112 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.6هزار ویدیو
42 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷احساس آسایش از حجاب را بیان کنید🌷 مقام معظم رهبری: دید اسلامی در زمینهٔ مسائل حجاب، بسیار خوب و روشنی است. می گویید (ما با این حجاب، احساس آسایش می کنیم و این لباس مشارکت ماست)! بله؛ کاملا تعبیر درست و خوبی است. این، دیدگاه کاملا صحیحی است. این را هر چه بیشتر بیان کنید و بگویید، بهتر است. ۱۳۷۷/۷/۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انا لله و انا الیه راجعون روح بلند و ملکوتی علامه حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست. ضمن تسلیت به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه و رهبر فرزانه انقلاب و تمام شیعیان جهان، علو درجات آن یگانه دهر را از خداوند سبحان خواستاریم. خداوند طول عمر بابرکت به رهبر معظم انقلاب و سایر خدمتگزاران اسلام و انقلاب عنایت فرماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 عرض تسلیت به محضر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و رهبر معظم انقلاب . 🏴 این عالم برجسته، علامه ذوالفنون و علامه دهر بوده و در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر خاص داشت همچنین معظم‌له به غیر از زبان فارسی و مازندرانی به زبان‌های فرانسوی و عربی نیز مسلط بود. تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسن‌زاده آملی به ثبت رسیده است.
🍃 مرور آثار مرحوم علامه حسن زاده آملی در موضوعات عرفانی، فلسفی، کلامی، تفسیری، روایی، رجالی، فقهی و ادبی 📚 : الهی نامه تصحیح رساله مکاتبات تصحیح و تعلیق تمهید القواعد تصحیح و تعلیق رساله تحفه الملوک تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمی تصحیح و تعلیق شرح فصوص قیصری رساله انّه الحق رساله‌ای در سیر و سلوک رساله لقاءالله رساله مفاتیح المخازن رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور شرح طائفه‌ای از اشعار و غزلیات حافظ شرح فصوص الحکم عرفان و حکمت متعالیه قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارد کلمه علیا در توقیفیت اسماء مشکات القدس علی مصباح الأنس منشئات وحدت از دیدگاه عارف و حکیم ولایت تکوینی دروس معرفت نفس (153 درس در نفس‌شناسی) 📚 : الاصول الحکمیه الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه النور المتجلّی فی الظّهور الظّلّی ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات تصحیح و تعلیق شفا تصحیح و تعلیق اشارات تقدیم و تصحیح و تعلیق آغاز و انجام تقدیم و تعلیق راسله اتحاد عاقل به معقول دررالقلائد علی غررالفرائد دروس اتحاد عاقل به معقول رساله اعتقادات رساله العمل الضابط فی الرّابطی و الرابط رساله‌ای در اثبات عالم مثال رساله جعل رساله رؤیا رساله مثل رساله نفس الأمر رساله نهج الولایه رساله فی التضّادّ صد کلمه عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون گشتی در حرکت گنجینه گوهر روان معرفت نفس مفاتیح الأسرار لسلّاک الاسفار من کیستم نثرالدّراری علی نظم اللئالی نصوص الحکم بر فصوص الحکم 📚 : تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار تقدیم و تصحیح و تعلیق کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد رساله حول الرؤیه رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر رساله فی الامامه فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب ربّ‌الارباب 📚 : انسان و قرآن تصحیح خلاصه تفسیر المنهج الصادقین 📚 : انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه تصحیح سه کتاب ابی الجعد، نثراللئالی، طبّ الائمه تصحیح نهج البلاغه تکمله منهاج البراعه رساله‌ای در اربعین شرح چهل حدیث در معرفت نفس مصادر و مآخذ نهج البلاغه 📚 : اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال وجیزه‌ای در ترجمه و شرح زندگی علامه طباطبایی قدس سرّه 📚 : تعلیقات علی العروه الوثقی مجیزه‌ای در مناسک حج 📚 : استخراج جداول تقویم تصحیح و تعلیق اکر مانالاوس تصحیح و تعلیق الدّر المکنون و الجوهر المصون تصحیح و تعلیق تحریر اقلیدس تصحیح و تعلیق تحریر اکر ثاوذوسیوس تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی تصحیح و تعلیق تحریر مساکن ثاوذوسیوس تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر بیست باب تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک تصحیح و تعلیق شرح چغمینی تعلیقه بر رساله قبله مولی مظفر دروس معرفت اوفاق دروس معرفه الوقت و القبله دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی رساله‌ای پیرامون فنون ریاضی رساله‌ای در مطالب ریاضی رساله ظلّ رساله میل کلی رساله تعیین سمت قبله مدینه رساله تکسیر دائره رساله فی الصبح و الشفق رساله فی تعیین البعد بین المرکزین و الاوج شرح زیج بهادری شرح قصیده کنوزالاسماء سی فصل در دائره هندیه 📚 : دیوان اشعار امثال طبری تصحیح کلیله و دمنه تصحیح گلستان سعدی تصحیح و اعراب اصول کافی تعلیقه بر باب توحید حدیقه الحقیقه تعلیقه بر قسمت معانی مطوّل دیوان اشعار (کتاب «تنظیم و تصحیح دیوان اشعار علامه حسن‌زاده آملی» مجموعه‌ای است از اشعار وی که توسط سید سعید هاشمی جمع‌آوری شده و انتشارات «الف. لام. میم» آن را منتشر کرده‌است.) قصیده ینبوع الحیات مصادر اشعار منسوب به امیرالمؤمنین علیه السّلام تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصبیان 📚 : تقدیم و تصحیح و تعلیف خزائن ده رساله فارسی کشکول مجموعه مقالات مصاحبات هزار و یک نکته هزار و یک کلمه رساله رموز کنوز 📚
◾️ پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسن‌زاده‌ی آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴ مهر۱۴۰۰
▪️ رئيس جمهور در پيامي رحلت عالم فرزانه و عارف پارسا علامه حسن‌زاده آملي را تسليت گفت. ▪️حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسی: مقام والاي علمي، پرورش شاگردان برجسته در كنار تقوا، اخلاص، اخلاق و تهذيب نفس، سلوك عرفاني و تعهد انقلابي و اجتماعي، از ويژگي هاي متمايز و ماندگار اين چهره فرهيخته بود كه باقيات صالحات ارزشمندي براي ايشان است. اينجانب اين ضايعه را محضر مقام معظم رهبري مدظله العالي، علماي اعلام، حوزه هاي علميه، شاگردان و علاقمندان به ويژه بيت شريف آن عالم مجاهد تسليت مي گويم و از درگاه خداوند متعال براي ايشان علو درجات و همجواري با ائمه اطهار(ع) را مسالت دارم.
✅ مراتب طهارت از نظر علامه حسن حسن زاده آملی 🔹((در مراتب طهارت گوييم كه طهارت ارواح و قلوب موجب مزيد رزق معنوى و قبول عطاياى الهيه على ما ينبغى است و يرزقه من حيث لا يحتسب . و طهارت صورت - به حكم تبعيت عالم صور مر ارواح را در وجود و احكام - مستلزم مزيد رزق حسى است . لذا هم طهارت ظاهره بايد و هم طهارت باطنه . 🔸 اما طهارت ظاهره : طهارت بدن از ادناس و قاذورات ، و طهارت حواس از اطلاق و رها كردن آنها در ادراكاتى كه نياز بدانها نيست . طهارت اعضاء از اطلاق و رها كردن آنها در تصرفات خارج از دائره اعتدال كه به حسب شرع و عقل معلوم است . و به خصوص لسان را دو طهارت است يكى صمت از ما لا يعنى ، و ديگر مراعات عدل در آنچه كه از آن تعبير مى كند نه به نقص بيان درباره آن جائز باشد، و نه وصفش بدانچه كه موصوف بدان نيست . 🔹طهارت ظاهره در مراتب قواى عمليه نفس مرتبه تجليه است كه نفس قوى و اعضاى بدن را به مراقبت كامله در انقياد و اطاعت احكام شرع و نواميس الهيه وارد نموده كه اطاعت اوامر، و اجتناب از منهيات شرعيه را به نحو اكمل نمايد تا پاكى صورى و طهارت ظاهريه در بدن نمايان شود و در نفس هم رفته رفته خوى انقياد و ملكه تسليم براى اراده حق متحقق گردد و براى حصول اين مرتبه علم فقه بر طبق طريقه جعفريه كافى و به نحو اكمل عهده دار اين امر است . فقه مقدمه تهذيب اخلاق و اخلاق مقدمه توحيد است . 🔸اما طهارت باطنه : طهارت خيال خيال از اعتقادات فاسد و از تخيلات ردى ، و از جولانش در ميدان آمال و امانى . و طهارت ذهن از افكار ردى و از استحضارات غير واقع غير مفيد. و طهارت عقل از تقييد به نتائج افكار در آنچه كه اختصاص به معرفت حق سبحانه و معرفت غرائب علوم و اسرارى كه مصاحب فيض منبسط او بر ممكنات است . 🔹و طهارت قلب از تقلبى كه تابع تشعب است و تشعب نيز بسبب تعللاتى است كه موجب تشتت عزم و اراده مى گردد. و قلب را هم واحد بايد. امير (عليه السلام ) فرمود: قلوب العباد الطاهرة مواضع نظر الله سبحانه فمن طهر قلبه نظر الله اليه . و فى الكافى (ص 13 ج 2 معرب ) باسناده عن سفيان بن عينية قال : ساءلته - يعنى ابا عبدالله (عليه السلام ) عن قول الله عزوجل الا من اءتى الله بقلب سليم ؟ قال : القلب السليم الذى يلقى ربه و ليس فيه احد سواه . و طهارت نفس از اغراضش بلكه از عين خودش كه خميره آمال و امانى و كثرت تشوقات است . 🔸و طهارت روح از حظوظ شريفه اى كه مر جواز حق تعالى است چون معرفتش و قرب و مشاهدتش و ديگر انواع نعيم روحانى و بقول شيخ در نمط تاسع اشارات در مقامات العارفين : من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانى و به اين نظر علم حجاب باشد و اين وجه ديگر است در معنى العلم حجاب الله الاكبر، آرى . ▪️تو بندگى چو گدايان بشرط مزد مكن ▪️كه خواجه خود صفت بنده پرورى داند 🔹سپس طهارت حقيقت انسان و نيز طهارت سر او و طهارت خاصه انسان كه اعلى المراتب طهارات است را مطرح فرمود. غرض آن است فرقان را مس ظاهرى با انواع گوناگون آن نياز است ولى براى مس ‍ قرآن كه همان مقام جمعى احدى حقايق فرقانيه است ، انواع طهارت باطن لازم است كه تا با آن حقايق اتحاد وجودى برقرار شود. ❇️ رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️اعلام زمان و مکان تشییع پیکر علامه حسن زاده آملی ♦️بر اساس تصمیم ستاد ارتحال علامه حسن زاده آملی که بامداد امروز یکشنبه ۴ مهر در فرمانداری آمل تشکیل شد، مراسم وداع و تشییع پیکر این عالم شهیر جهان اسلام ساعت ۱۰ صبح فردا دوشنبه ۵ مهر، مصادف با اربعین حسینی در میدان هفده شهریور آمل برگزار می‌شود. ♦️شریعت، فرماندار ویژه آمل :مکان دفن علامه هنوز به طور قطعی مشخص نیست و منتظریم که فرزندان علامه وصیت ایشان را اعلام کنند تا طبق وصیت علامه عمل شود. ♦️ستاد ارتحال علامه حسن زاده آملی یک هفته عزای عمومی در شهرستان آمل اعلام کرد؛ ادارات شهرستان آمل نیز سه شنبه با هماهنگی استانداری مازندران تعطیل می‌باشند.
🌴🌸علامه حسن زاده را بشناسیم علامه حسن زاده آملی در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در آمل متولد و در حجر کفالت و تحت مراقبت پدر و مادری الهی، بزرگوار و اهل یقین، تربیت و از پستان پاک مادری عفیفه صدیقه طاهره و پاک از ارجاس حین الولادهکه پستان معرفت و اخلاص و صداقت بود، پرورش یافت. در حالی که شش ساله بود به مکتبخانه در محضر معلم روحانی شرفیاب شد و خواندن و نوشتن یاد گرفت و تعدادی از جزوات متداول در مکتبخانه‌های آن زمان را خواند تا اینکه در خردسالی تمام قرآن را به خوبی یاد گرفت. پس از آن وارد دوره ابتدایی شد. تاریخ ورود وی به حوزه علمیه مهرماه سال ۱۳۲۳ هجری شمسی بود. تحصیلات کتب ابتدائیه را که در میان طلّاب علوم دین معمول و متداول است از نصاب الصبیان و رساله عملیه فارسی آیه الله سید ابوالحسن اصفهانی و کلیات سعدی، گلستان سعدی و جامع المقدمات و شرح الفیه سیوطی و حاشیه ملأ عبدالله بر تهذیب منطق و شرح جامی بر کافیه نحو و شمسیه در منطق و شرح نظام در صرف، مطوّل در معانی و بیان و بدیع و معالم در اصول، تبصره در فقه و قوانین در اصول تا مبحث عام و خاص را در آمل که همواره از قدیم الدهر واجد رجال علم بوده، از محضر مبارک روحانیون آن شهر آیات عظام و حجج اسلام محمد آقا غروی و آقا عزیزالله طبرسی و آقا شیخ احمد اعتمادی و آقا عبدالله اشراقی و آقا ابوالقاسم رجایی فرا گرفت و از حضرت آیه الله عزیزالله طبرسی تعلیم خط می‌گرفت تا اینکه خودش در آمل چند کتاب مقدماتی را تدریس کرد. ۱
مهاجرت از تهران به قم در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به قصد اقامت در قم، تهران را ترک گفته و پس از ورود به قم، آغاز به تدریس معارف حوزوی و فنون ریاضی نمود. وی در قم نزد سید محمدحسین طباطبایی و به سفارش وی از سید محمدحسن الهی طباطبایی استفاده برد. حسن‌زاده آملی به مدت ۱۷ سال از دروس سید محمدحسین طباطبایی بیشترین بهره‌ها برد. دیدگاه‌ها وی معتقد بود که وحدت وجود از مهمات مسائل توحیدی است. صوفیه و عرفاً و متشرعه و اصحاب حدیث، حتی فرنگی‌ها هم عده‌ای در این مسئله وارد شده‌اند. وی در معنای وحدت وجود گفته بود که «در عالم یک حقیقت موجود است و آن خداست، و موجودات دیگر قابل اینکه به آن‌ها چیز گفته شود نیستند؛ زیرا موجود آن است که اثر داشته و کار از او ساخته باشد. وقتی مقایسه کنیم می‌بینیم که موجودات دیگر کاری نمی‌توانند بکنند مگر به اذن خدا.» وی بر این باور است که قرآن و برهان و عرفان از هم متمایز و جدا نیستند. حسن زاده آملی در تبیین آثار عرفانی عمیق همچون اشعار از خط تعادل عدول نمی‌کنند. در مراتب سلوکی نیز اصل نزد وی بر اعتدال بود. از نگاه دیگران در ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی قم، طی مراسمی از تلاش‌ها و خدمات علمی حسن حسن‌زاده آملی تجلیل شد. در این مراسم، عبدالله جوادی آملی، شخصیت علمی حسن‌زاده آملی را ستود و گفت: «ایشان از حکمای ذوفنون معاصر به‌شمار می‌رود.» میرزا ابوالحسن شعرانی درباره وی می‌نویسد: «مولانا الاجلّ الموفق نجم الدین و نور الصبایه و مصباح العلم و شمس الهدایه شیخ حسن آملی معروف به حسن‌زاده در علم قرآن؛ لفظ و معنایش، باطن و ظاهرش، قرائت و کتابتش و دیگر امور متعلق به آن بر اقران خویش فائق و در تتبع احادیث و علوم ادبی مورد نیاز در آن بر غیر خویش برتر گشته است. کلمات کتاب شریف کافی را ضبط کرده و آن را به نحوه شگفت‌آور اعراب‌گذاری کرده‌است. در علم نجوم و ریاضیات وابسته ید طولایی دارد و در استخراج افلاک و کسوفین دارای مهارت است. وی در علوم شرعیه عقلیه و نقلیه سوار کار ماهر میدان مسابقه است. من وی را بر استنباط فروع از اصول توانا دیدم و به وی اجازه دادم روایاتی که نقل آن برای من صحیح است، از من روایت نماید.» ۳
مهاجرت به تهران در شهریور ۱۳۲۹ هجری شمسی به تهران آمد و چند سالی در مدرسه مبارک حاج ابوالفتح (رحمه‌الله علیه) به سر برد و باقی کتب شرح لمعه از عام و خاص قوانین تا آخر جلد آن را در محضر آیت الله آقا سید احمد لواسانی فرا گرفت. در محضر علامه شعرانی و بعد از آن چندین سال در مدرسه مبارک مروی به سر برد و با راهنمایی آیت الله حاج شیخ محمد تقی آملی به محضر مبارک علامه حاج میرزا ابوالحسن شعرانی طهرانی رسید. تدریس برخی از دروسی که حضرت علامه حسن زاده آملی تدریس می‌کرد به شرح زیر است: تدریس چهار دوره اشارات با شرح خواجه که در هر دوره‌ای با تصحیح دقیق و تعلیقات وشرحی محققانه همراه بوده است. تدریس مصباح الانس به مدت هشت سال در حوزه علمیه قم برای چندین نفر از عزیزان به خصوص جناب عارف واصل حضرت حجت الاسلام سمندری نجف آبادی و جناب عارف واصل حضرت آقای دکتر امامی نجف آبادی و دوره دوم تدریس آن نیز در تاریخ ۲۴/‏۰۷/‏۱۳۷۰ آغاز شد که تا صفحه ۴۹ این کتاب به طبع انتشارات فجر در طی ۱۸۴ جلسه ادامه یافت و در تاریخ ۲۶/‏۱۱/‏۱۳۷۱ با کسالت وی تعطیل شد. تدریس شرح فصوص الحکم قیصری چهار دوره که برای شاگردان املاء می‌فرمود و آنان می‌نوشت. تدریس یک دوره کامل شفا شیخ رئیس که در ضمن تدریس از روی چندین نسخه تصحیح شده و تعلیقات و حواشی نمود. تدریس چهار دوره تمهید القواعد در حوزه علمیه قم که هر دوره‌اش حدود چهار سال به طول انجامید. تدریس «اُکَر مانالاؤس» که مدت سه سال در حوزه علمیه قم بطول انجامید. تدریس دو کتاب «اُکَر ثاوذوسیوس و مساکن» به تحریر خوجه طوسی. تدریس اصول اقلیدس. تدریس دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی. وی در مدت اقامت در تهران طی سیزده سال یا بیشتر همراه با اشتغال به تحصیل علوم از آن محاضر عالیه طبق روش معهود و سیره جاریه بین علمای روحانی به تعلیم و تدریس در مدارس (حوزه علمیه) روحانی نیز اشتغال داشت. ۲
آثار حسن‌زاده آملی دارای آثاری در زمینه‌های فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان، حکمت دینی، کلام، حدیث و رجال، تفسیر قرآن، ریاضیات و نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم، علوم غریبه و باطنی است. آثار حسن‌زاده آملی به تفکیک موضوعی: عرفانی 1 الهی نامه 2 تصحیح رساله مکاتبات 3 تصحیح و تعلیق تمهید القواعد 4 تصحیح و تعلیق رساله تحفه الملوک 5 تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمی 6 تصحیح و تعلیق شرح فصوص قیصری 7 رساله انّه الحق 8 رساله‌ای در سیر و سلوک 9 رساله لقاءالله 10 رساله مفاتیح المخازن 11 رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور 12 شرح طائفه‌ای از اشعار و غزلیات حافظ 13 شرح فصوص الحکم 14 عرفان و حکمت متعالیه 15 قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارد 16 کلمه علیا در توقیفیت اسماً 17 مشکات القدس علی مصباح الأنس 18 منشئات 19 وحدت از دیدگاه عارف و حکیم 20 ولایت تکوینی فلسفی 1 الاصول الحکمیه 2 الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه 3 النور المتجلّی فی الظّهور الظّلّی 4 ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین 5 ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات 6 تصحیح و تعلیق شفا 7 تصحیح و تعلیق اشارات 8 تقدیم و تصحیح و تعلیق آغاز و انجام 9 تقدیم و تعلیق راسله اتحاد عاقل به معقول 10 دررالقلائد علی غررالفرائد 11 دروس اتحاد عاقل به معقول 12 رساله اعتقادات 13 رساله العمل الضابط فی الرّابطی و الرابط 14 رساله‌ای در اثبات عالم مثال 15 رساله جعل 16 رساله رؤیا 17 رساله مثل 18 رساله نفس الأمر 19 رساله نهج الولایه 20 رساله فی التضّادّ 21 صد کلمه 22 عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون 23 گشتی در حرکت 24 گنجینه گوهر روان 25 معرفت نفس 26 مفاتیح الأسرار لسلّاک الاسفار 27 من کیستم 28 نثرالدّراری علی نظم اللئالی 29 نصوص الحکم بر فصوص الحکم کلامی 1 تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار 2 تقدیم و تصحیح و تعلیق کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد 3 رساله حول الرؤیه 4 رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر 5 رساله فی الامامه 6 فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب ربّ‌الارباب تفسیری 1 انسان و قرآن 2 تصحیح خلاصه تفسیر المنهج الصادقین روایی 1 انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه 2 تصحیح سه کتاب ابی الجعد، نثراللئالی، طبّ الائمه 3 تصحیح نهج البلاغه 4 تکمله منهاج البراعه 5 رساله‌ای در اربعین 6 شرح چهل حدیث در معرفت نفس 7 مصادر و مآخذ نهج البلاغه رجالی 1 اضبط المقال فی ضبط اسماً الرجال 2 وجیزه‌ای در ترجمه و شرح زندگی علامه طباطبایی قدس سرّه فقهی 1 تعلیقات علی العروه الوثقی 2 مجیزه‌ای در مناسک حج ریاضی و هیوی 1 استخراج جداول تقویم 2 تصحیح و تعلیق اکر مانالاوس 3 تصحیح و تعلیق الدّر المکنون و الجوهر المصون 4 تصحیح و تعلیق تحریر اقلیدس 5 تصحیح و تعلیق تحریر اکر ثاوذوسیوس 6 تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی 7 تصحیح و تعلیق تحریر مساکن ثاوذوسیوس 8 تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر بیست باب 9 تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک 10 تصحیح و تعلیق شرح چغمینی 11 تعلیقه بر رساله قبله مولی مظفر 12 دروس معرفت اوفاق 13 دروس معرفه الوقت و القبله 14 دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی 15 رساله‌ای پیرامون فنون ریاضی 16 رساله‌ای در مطالب ریاضی 17 رساله ظلّ 18 رساله میل کلی 19 رساله تعیین سمت قبله مدینه 20 رساله تکسیر دایره 21 رساله فی الصبح و الشفق 22 رساله فی تعیین البعد بین المرکزین و الاوج 23 شرح زیج بهادری 24 شرح قصیده کنوزالاسماء 25 سی فصل در دایره هندیه ادبی 1 امثال طبری 2 تصحیح کلیله و دمنه 3 تصحیح گلستان سعدی 4 تصحیح و اعراب اصول کافی 5 تعلیقه بر باب توحید حدیقه الحقیقه 6 تعلیقه بر قسمت معانی مطوّل 7 دیوان اشعار (کتاب «تنظیم و تصحیح دیوان اشعار علامه حسن‌زاده آملی» مجموعه‌ای است از اشعار وی که توسط سید سعید هاشمی جمع‌آوری شده و انتشارات «الف. لام. میم» آن را منتشر کرده‌است. 8 قصیده ینبوع الحیات 9 مصادر اشعار منسوب به امیرالمؤمنین علیه السّلام 10 تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصبیان آثار متفرقه 1 تقدیم و تصحیح و تعلیف خزائن 2 ده رساله فارسی 3 کشکول 4 مجموعه مقالات 5 مصاحبات 6 هزار و یک نکته 7 هزار و یک کلمه 8 رساله رموز کنوز ۴
دروس معرفت نفس کتاب دروس معرفت نفس حسن‌زاده آملی که حاوی ۱۵۳ درس است و در آن مباحث خودشناسی، شناخت قوای انسانی، اثبات مقام تجرد و فوق تجرد نفس، نحوه ارتباط نفس و بدن، علم، سنخیت بین علم و ظرف آن، منطق، نقد مذهب مادیون، عالم ماده عالم خیال و عالم عقل، خواب - تعبیر و تأویل خواب، اتحاد علم و عالم و معلوم، فرق انسان و حیوان و نبات، عقل کل و نفس کل، کمال اول و کمال ثانی، عقل عملی و عقل نظری، ملائکه، انسان کامل، روح بخاری و روح انسانی، علم و عمل، معرفت فکری و معرفت شهودی، تکامل برزخی، معاد و قیام مورد بررسی قرار گرفته است. اشعار حسن‌زاده آملی در همان سن و سال کم به مطالعه کتاب‌های گلستان و بوستان سعدی و بهارستانِ جامی روی آورد. یکی از آثار حسن‌زاده آملی دیوان اشعار است که حدود پنج هزار بیت دارد و در قالب‌های غزل، رباعی، قصیده و ترجیع بند سروده شده‌، اما بیشتر اشعار در قالب غزل و در خصوص سیر و سلوک عرفانی است. دیوان اشعار حسن‌زاده به سبک شاعران گذشته همچون حافظ، مولوی و محمود شبستری سروده شده است. درگذشت حسن زاده آملی صبح سوم مهرماه سال ۱۴۰۰ به علت بیماری ریوی در بیمارستان بستری شد و شب هنگام درگذشت. روح پاکشان صلوات اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم ۵
✨ ✍ علامه حسن زاده آملی : (ره) آدمى به دو سالگى (بچه،كودك) به حرف درمی‌آيد اما تا خاموشى اختيار كند سال‏ها طول میكشد. به حرف درآمدن زود است اما سكوت خيلى مشكل است و خيلى رياضت می‌خواهد ، و چقدر زحمت می‌خواهد و چقدر كشيك نفس كشيدن می‌خواهد تا سكوت اختيار شود و تا حرف‏ها جمع و جور و غربال گردد تا هرزه‏ گو و هرزه خوار نباشد و روى حساب حرف بزند سپس كم‏ كم می‌بينيد كه قلمش سنگين می‌شود و عبارت‏هاى او وزين می‌گردد. و لذا آدم ساكت و آرام كه حرف نمیزند يك وقتى می‌بينيد كه به حرف در‌ آمده هر جمله اش كتابى میشود و اگر دست به قلم شود و چيزى بنويسد بايد نوابغ دهر جمع شوند تا آن را شرح كنند. چنين انسانى با سكوت در گفتارش بركت پيدا میكند و قول ثقيل می‏شود: «إنا سنلقى عليك قولا ثقيلا» دیگر حرف و قول او سبک نیست و لذا افراد ساکت دیرگو و گزیده گو میشوند مَثل معروفى هم هست كه: «المكثار مهزال» پرگو بالأخره هرزه ‏گو و هزل‏گو میشود رحلت حضرت علامه حسن زاده آملي(ره) تسليت باد نثار روح مطهرشان بخوانيم فاتحه مع الصلوات
پخش زنده حرم مطهر ⭕️لینک پخش زنده https://LiveTV.6w9.ir دلتنگی های 💔 التماس دعا🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️صلی الله علیک اباعبدالله ❤️ 🏝مولای‌غریبم‌العجل🏝 در حسرتی بالاتر از حسرتِ کربلا نرفتن... "در حسرت بهشت" اللهمَّ بِحَقِ اَلْزِینَب(ْعَلَیْهاسَلٰامُ) عَجّل لِوَلیکَِ الفَرَج ستاد بازسازی خیمه الاانتظار 🏴🏴🏴