بانو نگار
📖 در ضرورت پرداخت تخصصی به موضوعات «زنان»
🔍 مشکل، شیوه «برنامه شیوه» است!
✍️ عاطفه صادقی
✅ برنامه شیوه مدعی برگزاری مناظرات در فضای دانشی و گفتمان علمی برای حل معضلات اکنونی جامعه ایرانی است و با این وجود، برنامه شب گذشته آن، عملا به تریبون جریانات سیاسی در حوزه زنان تبدیل شد؛ آن هم نه به شیوهای علمی، که در آنارشیکترین صورت ممکن.
✅ در وضعیت کنونی و خصوصا ناظر به اغتشاشات اخیر، مباحث حوزه زنان به یکی از پرطرفدارترین موضوعات گفتوگو و بحرانی تبدیل شده که هم بودجه قابل توجهی به آن اختصاص مییابد و هم پرداخت به آن مُدِ روز گشته است. این وضعیت، موضوعات ناظر به حوزه زنان و خانواده را به پاشنه آشیل سیاستگذاران و برنامهریزان نیز تبدیل نموده؛ چرا که ارائه دادههای هیجانی، بدون پشتوانه دانشی و سلیقهمحور میتواند اوضاع را وخیمتر کند.
✅ در این میان متأسفانه رسانهداران نیز موضوعات مربوط به زنان و خانواده را بیاهمیت دانسته، پیوستهای علمی و نظری را جدی نگرفته و پیش از پخش، هیچ تلاشی برای ساماندهی به سوالات مجری، طرحریزی چالشهای اساسی حوزه زنان و آسیبهای ساختار فعلی معاونت زنان صورت نمیدهند؛ به همین دلیل در طول برنامه، مجری از مدیریت مباحث طرفین ناتوان است و نتیجه جز هدر دادن آنتن زنده نیست.
✅ همانگونه که پیش از این در دوگانه زنان رسمی و زنان حوزه عمومی گفتهام، برنامه دیشب را «تریبونی نمایشی» برای زنان رسمی احزاب سیاسی میدانم؛ زنانی که هر دو فرزندانی در بلاد غرب دارند و با این حال از جهان غرب و غربی بودن انذار میدهند؛ زنانی که به رغم حضور در ساختار رسمی و برخورداری از امکانات از حل مشکلات و معضلات زنان حوزه عمومی ناتوانند.
✅ با همه تفاسیر، برنامه دیشب میتوانست فرصت مناسبی برای پرسش از ایده، سیاستگذاری، راهبرد و اقدامات جریانهای اصلی سیاسی کشور در حوزه زن و خانواده طی چهل سال اخیر باشد که متأسفانه صرفا به متلکپرانیهای سیاسی مهمانان برنامه تبدیل شد. بانوانی که نشان دادند نه دغدغهمند مسائل زنان که دغدغهمند جریانات سیاسی خویشاند.
به دلیل عدم بسترسازی دانشی و تخصصی برنامه شیوه، طرح موضوعات ناظر به زنان و خانواده در این برنامه، عموما ناموفق بوده و برنامه، آن ظرفی نبود که امکان استفاده از ظرفیت کارشناسان صاحبنام و خبرهای چون آقای دکتر دهقان و خانم ولیمراد را داشته باشد.
✅ وقتی برنامهای به نام گفتوگوی علمی، سطح مباحث تخصصی حوزه زنان را در نازلترین و سیاستزدهترین صورت ممکن به نمایش میگذارد، طبیعی است که هرگونه صحبت از رویکردها و موضوعات تخصصی حوزه زنان با نام امتناع از ابژهسازی زنان نامیده شده یا اشاعه فحشا تلقی شود.
✅ متاسفانه شیوه ی برنامه شیوه در مواجهه با موضوعات تخصصی حوزه زنان و خانواده غیرتخصصی است و به دلیل جایگاهی که صدا و سیما در گفتمانسازی دارد، همین رویکرد را به جامعه و حوزه سیاستگذاری تسری میدهد به نحوی که هر اقدام سلیقهای در حوزه زنان به نام تبیینگری، سکه میخورد و خطر همینجاست.
به عنوان مثال، خبرگزاری تسنیم از دیشب تاکنون چندین کلیپ کوتاه، حاوی متلکهای سیاسی خانم خزعلی به رقیب خود در برنامه شیوه، منتشر کرده است و خطر همین است که متولیان رسانه نیز در امتداد جریانات سیاسی، موضوعات تخصصی زنان را دستمایه تسویهحسابهای سیاسی قرار دهند.
✅ در برنامه دیشب، خانم خزعلی مثل همه اصولگرایان، سوءمدیریت خویش را پشت انگارههایی مانند غرب و جاناستوارت میل و دشمن، پنهان و صورت مسأله را نادیده گرفت. خانم ابتکار نیز به رغم کارنامه بهتر در حوزه زنان به جای پرداختن به مسائل اصلی مدام در تدارک حمله به رقیب سیاسیاش بود. نتیجه چنین گفتگویی البته از پیش تعیین شده است.
✅ با توجه به ناتوانی برنامه شیوه از پرداخت تخصصی به موضوعات و تمرکز بر چالشهای اصلی حوزه زن و خانواده، خواهش ما از متولیان محترم شبکه ۴ و برنامه شیوه آن است که لطف کرده و دیگر به مسائل زنان نپردازند.
این حوزه به اندازه کافی درد و داغ دارد، شما دیگر زخم نزنید.
#سایه_نوشت در بله، ایتا:
https://ble.ir/sayehnevesht
eitaa.com/sayeh_nevesht
@Banou_negar
AUD-20220909-WA0036.mp3
1.56M
فهم علمایی از عدم امکان مجتهد شدن زن چقدر مطابق با قرآن است؟!
بشنوید نظر علامه جوادی آملی را👌
@Banou_negar
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
⚠️ حوزه زنان تفرجگاه علوم انسانی است!
مهدی تکلّو
من اهمیتیافتگی موضوع و مسئله زن را مفید میدانم. بخشی از این رویه، طبیعی است و نشان از حرکت بهسوی غایتی میدهد که من آن را با تعادل جنسیتی و جامعه متعادل توصیف میکنم. اما فارغ از این فرصت باید از تهدیدها هم گفت. من احساس میکنم بخشی از این اهمیتیافتگی در این حوزه با نوعی اقلیتپنداری قشری از زنان مصادف و مقارن است. به این معنا که در ذهن نخبگان و نظرورزان جامعه این توجه شکل میگیرد که «مسائل مربوط به قشری از جامعه به نام زنان هم اهمیت دارد، من هم چیزی بگویم و بنویسم!». این نقطه که زنان قشری در کنار همهی اقشار و اصناف جامعه تصور میشوند که دست بر قضا با مسائلی هم مواجه هستند، آغاز بازتولید دردسرهای ریشهدار تاریخی آنها است؛ چرا که درب را بر همان پاشنهی مسبوق به سابقه میگرداند. در این وضعیت که زن شیئیت پیدا کرده و موضوع اطلاق هویت قشری قرار میگیرد، مقوله جنسیت نه به عنوان یک واقعیت انسانشناسانه و نفسشناسانه و نه حتی به مثابهی یک منظر تحلیلی انتقادی، بلکه به عنوان یکی از همهی پدیدههای اجتماعی موجود، زیر تیغ اندیشمندان و اهالی فکر و علوم انسانی قرار میگیرد. به همین نسبت به زنان هم بهنحو طبیعی و ناخودآگاه نگاه قشرشناسانه میشود. من این حوزه را دیگر حوزهی تخصصی نمیدانم؛ این «تفرجگاه» علوم انسانی است.
برخورد صنفی، قشری و اقلیتپندارانه ریشهی تمام استضعافها و گرفتاریهای زنان بوده و است و نوع ورود اهالی علوم انسانی که با این حوزه به صورت تفننی و نه به صورت تخصصی، بدون شناخت دقیق پرسشهای اصلی مواجهه میکنند، باز سر از همین نقطهی انحرافی درمیآورد. حوزویها و دانشگاهیها همانطور که راجع به کارگران، حکمرانی، فضای مجازی، محیط زیست یا هر موضوع دیگری اظهار نظر و موضعگیری میکنند، زنان را هم موضوع شناخت کرده و به نظرورزی میپردازند. مادامی که مقولهی جنسیت تنها در ساحت شناخت انسان و نحوهی تحقق انسانیت قرار نگرفته و عامل تمایزآفرین میان زن و مرد تلقی نگردد، هر حرف درستی خطا و موضع خوبی غلط است.
آسیب جدیتر اما «کلیگویی» است. مردانِ «دور» از موضوع زن و جنسیت که با ارتکازات عرفی و با ذهنیتهای از پیششکلگرفته، پا در این وادی میگذارند و گویی میخواهند از نوعی عذاب وجدان درونی یا مسئولیت اجتماعی رهایی یابند، غالباً با اظهار فضلهای کلی، تشریفاتی و شعاری صحنه را مشوشتر و انتزاعیتر میکنند. آنها فکر میکنند دارند گرهها را باز میکنند، حال آنکه در حقیقت بازی کردن با گرهها به کورتر شدن آنها میانجامد. مردانی که با حوزه زنان بدون شناخت مستقیمتر و بدون اطلاع و دانش تخصصی (من وراء حجاب) تعامل میکنند غالباً به پرسشهای غیراصیل، قدیمی، منقضیشده و بسیط التفات دارند و جز تورم ادبیات کلیگویانه، زینتی و سرگیجهآور رهاوردی نخواهند داشت. با این وضعیت باید مقابله کرد. با این وضعیت که «من هم کتابی در مورد زنان بنویسم و از منظر خودم تکلیف آنها را یکسره کنم» باید مقابله کرد. این حوزه تفرجگاه و ساعت استراحت و ساحت فراغت اندیشه نیست و جور دیگر و با جهازی دیگر باید به آن وارد شد.
@Mahdi_Takallou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #برش_دیدار | لحظاتی از مراسم جشن تکلیف دختران دانشآموز با حضور رهبر انقلاب. ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
👏 تشویق رهبر انقلاب بعد از اتمام سرود دختران دانشآموز
💻 Farsi.Khamenei.ir
@Banou_negar
✍️ میلاد امیر بیان و منطق و خالق درهای غلطان نهجالبلاغه، فراتر از یک جشن یک روزه است .
علی علیه السلام مکتبی جهانی دارد و هر انسانی باهردین وآیینی می تواند برای مسأله هایش به علی مراجعه کند .
شبلی شمیل لائیک و پیرو مکتب ماتریالیسم آنقدر در توصیف علی از خود بیخود میشود و بی توجه به دنیا وتفکری که در آن قرار دارد، می گوید :"علی ابن ابی طالب بزرگ بزرگان ، یگانه نسخه ای است که نه شرق و نه غرب ، نه در گذشته و نه امروز، صورتی مطابق این نسخه ندیده است."
و کلمات شعر گونه و مغازله های جرج جرداق مسیحی در کتاب الامام علی صوت العداله الانسانیه و معاشقه هایش با علی، حکایتی است شنیدنی:" چه می شد ای روزگار ، قدرتها ونیروهای خود را بسیج می کردی ودر هر دوره ای انسانی مانند علی از نظر عقل و خرد؛ روح وروان ، سخن وبیان ، قدرت وشجاعت به جامعه بشری تحویل می دادی؟"
و سر دلبران ما در حدیث دیگران نیز گفته نمی آید که علی را باید لابه به لای اوراق وسطور نهج البلاغه شناخت و جستجو کرد .
رهبر انقلاب در کنگره چهارم نهج البلاغه در سال ۱۳۶۳ در مورد حضرت امیر این گونه بیان می دارند :" امروز بشریت معاصر از ما سوال می کنند این اسلامی که شما از آن دم می زنید وفکر می کنید رسالت آن جهانی است، در صدد ساختن چگونه انسانی است؟ برای پاسخ چه کسی را بهتر و زیباتر و جامعتر و والاتر از علی ابن ابی طالب می توان نشان داد؟ چهره علی ابن ابی طالب در هیچ جا مانند نهجالبلاغه آشکار نمی شود."
چرا در ساحت های مختلف اعم از فردی واجتماعی و حکمرانی، از این سرمایه بی نظیر محرومیم ؟
شاید پاسخ خود را از زبان جبران خلیل جبران مسیحی بتوانیم دریافت کنیم :
'علی ابن ابی طالب مانند آن پیامبران بینا چشمی است که به شهرهایی می آمدند که شهر آنان نبود و بر قومی مبعوث می شدند که قوم آنان نبود .ودر زمانی ظهور می کردند که زمان آنان نبود ولی برای پروردگار تو در این پدیده شگفت انگیز رازی است که خود آن داناتر است."
جبران خلیل جبران اگر چه مسیحی است ولی راست حسینی گفته است. کانه علی مرد غریبی ست که در همه تاریخ جاریست. یقینا از روزگار خویش بزرگ تر بود واکنون نیز بزرگتر است چون حتی در ایران انقلاب کرده، که به فرموده امام_انقلاب ما انقلاب فرهنگی است_ هنوز مردمان کور شهر پیامبر جبران خليل جبران هستیم .
اگر قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران، خطبه های ۱۷و۱۸ نهجالبلاغه رامعیار معماری خود برای قضای در طراز علی قرار دهدو نیز قوه مجریه فقط نامه ۵۳ نهجالبلاغه_ منشور حکومتی امیرالمؤمنین، نامه ای که نه فقط برای مالک که ممالک واعصاراست _ را معیار نوسازی خود قرار دهد ، حکمرانی ما، حکمرانی شایسته خواهد شد.
خطبه ها را علی خواند ونامه ها را علی نوشت .دیگر مجالی برای تکرار آنها نیست. باید فقط عمل کرد و دنیا آماده ظهور می شود اگر چنین حلاوتی را به آنها بچشانیم....
وسِر گریه های علامه امینی در زمان مطالعه نهجالبلاغه، چندان سَر به مهر نیست اگر مُهر نهجالبلاغه برای حکمرانی و تمدن نوین اسلامی فک پلمپ شود.
چشمه سارش سیر وسیرابت کند
آبشارش مست و بی تابت کند
یا علی جا گرفتی در دلم ؛ویرانه بود ،آباد شد..
#لیلی_نام_تمام_دختران_سرزمین_من_است
#مجنون_رازش_سر_به_مهر_نیست_نهج_البلاغه_غریب_است.
#سارا_سادات_پاد
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
📝 شهادت یا وفات حضرت زینب(س)؟
🔻روح مطهر حضرت زینب کبری سلام الله علیها در نیمه رجب سال ۶۲ به ملکوت اعلی و ساحت مقدس الهی پیوست.
آن وجود مقدس که تمام صحنههای سخت جانسوز کربلا را تحمل کرده بود و بعد از واقعه جانگداز کربلا مأموریت و مسئولیت پیام رسانی قیام امام حسین علیهالسلام را بر عهده گرفته بود، پس از گذشت حدود یک سال و نیم از حادثه کربلا در اثر شدت تألمات وارده و آسیبهای سفر سخت و جانکاه کربلا و تبعات آن به شهادت رسید.
🔺اینجانب قاطعانه عرض میکنم که باید #رحلت آن وجود مقدس را #شهادت دانست.
چرا که آن حضرت باز مانده فاجعه دردناک کربلا و آسیب دیده آن واقعه جانسوز از هر جهت میباشند. آن حضرت وظیفه خود را در انتقال پیام قیام حضرت سیدالشهدا علیهالسلام به خوبی ایفا فرمود و به حق گفته شده است که: کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.
✍ #دکتر_رجبی_دوانی
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
🆔 @Banou_negar
35.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👨👧چه ایده خوبی برای پیوند حجاب و پدری، فقط چند نکته:
اول این که درسته که رابطه پدری دختری در کلیپ توصیف واقعی این رابطه در پدرها و دخترهای اطرافمون است ولی با بازنمایی احساسی تر، همراه کنش های عاطفی بیشتر پدران و با نگاه های که همش از بالا به پایین نیست میشه به اصلاح پدری فکر کرد.
دوم این که پوشش رسمی و یکدست پدرها وقتی پیوند می خوره به حجاب یکسان دختران، معنای رسمی بودن را به حجاب منتقل می کنه. می شد با لباس های متنوع پدران و دختران مانع بازنمایی حجاب به عنوان لباس رسمی شد.
سوم این که حضور مادر در رابطه پدری دختری تعیین کننده است. درسته که تمرکز ایده روی یک رابطه است فقط ولی همان حضور اندک مادر می تونست با طراحی بهتری انجام بگیره. مثلا به جای زن الگوی حجاب، مادر به عنوان همسر محبوبِ همراه بازنمایی می شد.
چهارم این که مشکل رابطه پدری دختری زمان تنش ها خودش را نشون میده. چه خوب بود که رابطه همش رابطه فانتزی تصویر نمی شد و نمایشی از کج خلقی دخترانه و مواجهه پدرانه هم می دیدیم. پدری اونجا در عمل معنا می شد.
و دست آخر این که گره پدری به حجاب کجاست؟ الان این گره را خرید و تحسین حجاب از سوی پدر ایجاد کرده شاید بشه به گره های عمیق تری هم نظر داشت.
با وجود همه این نکات و نکات دیگر ولی دست مریزاد و این همت و خلاقیت و ذوق بیش باد!
👏👏👏
@majiddehghan
@Banou_negar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کانالهای ازدواج موقت کلاهبردار هستند/ هر زن بعد از ازدواج موقت حداقل دو ماه باید عده نگه دارد/ بنای اسلام فقط بر تک همسری است
رحیم پور ازغدی:
🔹 کانالهایی به ظاهر برای ازدواج موقت و کلاهبردار هستند. یک زن نمیتواند ساعتی صیغه شود. آبروی اسلام را نبرید. هر زن بعد از ازدواج موقت حداقل سه ماه باید عده نگه دارد.
این خوانش دقیق از دین و عقلانيت این قرائت بر اساس واقعیت موجود واقتضائات در بیشتر ساحات می تواند رابطه مردم و حکومت دینی واحکام اسلام را مردمی تر و قابل پذیرش تر کند.
خوانشهای متفاوت مبتنی بر اصول که البته در شرایط انحصار علمی کنونی وقدرت پژوهشکده های کم بازده پر هزینه خواهد بود.
#ضرورت_بازاندیشی
#عقلانیت_حکمرانی
#لیلی_نام_تمام_دختران_سرزمین_من_است
#سارا_سادات_پاد_وکیل_خیابانی_مردمی_شهرهای_ایران_و_دهاتی_که_کوچه_دارد
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
کانون زمانا با همکاری مجموعه بانو نگار برگزار می کند:
📌 سلسله نشست های تخصصی "بازپژوهی در نظام مسائل حوزه زنان و خانواده "
با عنوان:
«از لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت تا ارتقاء امنیت در برابر سوء رفتار»
با رویکردی بر؛
🔰واکاوی حقوقی مفاد لایحه
🔰امکانسنجی اجرای لایحه پس از تصویب
🔰تحلیل احساس رضایتمندی زنان ایرانی از حقوق خود در صورت تصویب لایحه
🔆با حضور
🍃دکتر سکینه السادات پاد، وکیل پایه یک دادگستری و فعال حوزه زن و خانواده
🔆 دبیر نشست
🍃دکتر منیره افشین پور،فعال حوزه زن و خانواده و عضو هیئت مدیره زمانا
⏰ سه شنبه ۲اسفندماه۱۴۰۱
🕙ساعت۲۰
💢 لینک نشست
https://www.skyroom.online/ch/zamana/test
لطفاً لینک را در گوگل کپی کنید و با گزینه میهمان وارد شوید
#زمانا
#بانونگار
#لایحه_خشونت
#سوء_رفتار
#مجلس_یازدهم
@Banou_negar
May 11
✍یادداشت یکم:
در مورد لایحه _حمایت از زنان در برابر خشونت _( ارتقای امنیت در برابر سوء رفتار )
🔺لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت چگونه در عنوان به_ ارتقاء امنیت در برابر سوء رفتار _تغییر کرد ؟
منطق این تغییر چه بوده است؟ و چقدر از اهداف و دلایل اولیه ضرورت لایحه با این موضوع را محقق می کند؟
برای یافتن پاسخ دقیق این سؤالات وابهامات نخست باید به دلایل مخالفین با بنیاد واساس چنین لایحه ای مراجعه کرد.
🔹مخالفین لایحه یک نقطه مشترک دارند .
آنها قائل هستند جرم انگاری های به این سیاق واساسا چنین لایحه ای با قلمرو مخاطبی خاص (زنان)ضد خانواده می باشد.
دلایل مخالفین و ریشه آن را باید واکاوی کرد .
فهم دقیق مسأله و تعریف دقیق خانواده سالم و مطابق فطرت و اسلام وعقلانیت یکی از محل های شروع اختلافات است .
🔹تفکیک شخصيت و موقعیت نقشی وطیفی زن واحترام متناسب با هر شأن و نقش زن به گونه ای که نتیجه عملی آن وظیفه مداری حاکمیت ودولت به معنای عام وکلان در شناسایی حقوق و تعهد به احترام به آنها وتضمین حفاظت از آنهاست شاخص دقیق برای فهم مشترک موافقین و مخالفین لایحه است.
توجه دقیق به حقوق فطری که بیشترین نسبت را با حقوق وقوانین وضعی دارند و اسلام به عنوان دین جامع واجتماعی ترین دین طیف وسیعی از احکام امضایی خود را نیز بر مبنای آن قرار داده است می تواند منطق گفتگو را تنظیم کند.
🔹مفاهیم عدالت ، قبیح بودن ظلم ، نگاه حق وتکلیفی نه نگاه حق بیشتر وتکلیف کمتر ناظر به جنسیت بدون توجه به نگاه توحیدی حق وتکلیفی باید در لوایح وقوانین انسانی مد نظر و لحاظ واجب شوند ،وگرنه نتیجه آن ظلم قانونی و سیستماتیک می شود.
🔹خانواده سالم وقتی خانواده سالم خواهد بود که درون آن عدالت ونفی ظلم واحترام به حقوق انسانی محترم ورویه ثابت آن باشد واین رویه ثابت باید بخشی از نظام تربیتی باشد و برای اینکه سیستم ونظامی از مرزهای ارزش وتربیت خود محافظت کند لاجرم باید در تنظیم گری تقنینی به طور صحیح وعقلانی آن را لحاظ کند واین ملحوظ باید در ساحت اجرا ضمانت دار شود .
🔹توجه تک سویه فقط به زن ذیل خانواده تلاش برای تسری این نگاه در قانون نویسی آفت جدی است چرا که مخاطبین و ذی حقان قانونی که قلمرو مخاطبی آن حسب مواد ومفاد آن فراتر از اجتماع بنیادین خانواده است یعنی زن بما هو زن در هر جایی مورد خشونت واقع شود است.
🔹در قانونی با موضوع خاص نمی توان نسبت به حقوق مخاطبین قانون مرتکب تبعیض قبیح شد. و انحراف از اهداف قلمرو قانون یک قبح ناشایست وبه دور از حکمت برای مقنن می باشد.
🔹مخالفین نمی توانند تمامی مباحث نظری وگفتمانی خود را در متن یک قانون خاص با دایره مشخص وارد کنند و باید زاویه نگاهشان را از سلیقه به زاویه نگاه حاکمیت در راستای حمایت از حقوق شهروندان زنِ خود تغییر دهند .
🔹قلمرو وجغرافیای لایحه یکی از عناصر خانواده وجنس زن است که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب در تاریخ ۱۴آبان ۱۴۰۱ مظلوم است وضرورت تغییر قوانین و تقنین به نفع مظلوم را مبتنی بر رویکرد کلان اسلامی یعنی نفی ظلم ودفاع از مظلوم تبیین کردند بنابراین چنین لوایحی نه تنها ضد خانواده نیست که ضامن سلامت روحی وجسمی زنی است که خودش عنصر امنیت بخش و به مثابه تنفس در فضای خانه است.
🔹بخشی از مخالفتها ناظر به نگاه مرسالارانه است که به تعبیر رهبر انقلاب در غرب هم علی رغم شعارهای حقوق زنان وجود دارد ودر شرق وحتی کشور ما نیز وجود دارد ،میخواهد زن که در منطق اسلام ریحانه است بی دفاع در اجتماع و خانه باشد .
خیر ریحانه نیاز به مراقبت بیشتر قانونی دارد تا عطرش فضا را آگین کند.
🎯در سلسه یادداشت هایم تفاوت مهم دوعنوان و نوآوری لایحه ونقاط ضعف وقوت را از نگاه یک وکیل خواهم نوشت.
#لیلی_نام_تمام_دختران_سرزمین_من_است
#سارا_سادات_پاد_وکیل_خیابانی_مردمی_شهرهای_ایران_و_دهاتی_که_کوچه_دارد
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
«سکینه ساداتپاد» مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی شد
🔹رئیس جمهور در حکمی خانم «سکینه سادات پاد» را به عنوان مسئول «پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی» منصوب کرد.
@TasnimNews
@Banou_negar
بانو نگار
«سکینه ساداتپاد» مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی شد 🔹رئیس جمهور در حکمی خانم «سکینه سادات پا
خبر انتصاب خانم «سکینه سادات پاد» به عنوان مسئول «پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی» نوید بخش اتفاقات مبارکی در عرصه آزادی های اجتماعی ذیل قانون اساسی می باشد. خلاء فقدان ساختاری این چنین، در چهار دهه انقلاب اسلامی به شدت احساس می شد. نظر به مفاد و اختیارات حکم انتصاب که از سوی رياست محترم جمهور ابلاغ گردید، پهنه وسیعی از اختیارات را در حوزه های حقوقی و حقوق شهروندی شامل می شود که می تواند در شرایط کنونی کشور، منشأ تحولات با برکتی برای جامعه باشد.
احیای اصل ۲۷ قانون اساسی مبتنی بر اصول و شرایط مقتضی و احیای حقوق مادی و معنوی زنان بخشی از مطالباتی بود که طی چند ماه گذشته کشور را متاثر نموده بود. همچنین جان بخشیدن به این مطالبات می تواند زمینه ساز نزدیکی بیشتر مردم با حاکمیت را بیش از گذشته فراهم نماید و بستر مناسبی برای فهم صدای حقیقی مردم در نزد حکمرانان کشور باشد.
از سوی دیگر واسپاری این مسئولیت به یک وکیل حقوق خوانده و متخصص که تعامل هر روزه وی با مشکلات و مسائل مردم کف جامعه برای او افتخاری است که تحت عنوان «وکیل خیابانی» از آن یاد می نمود می تواند اهداف این ساختار جدید تاسیس را به واقعیت نزدیک تر نماید. نظر به مفاد حکم که «ایجاد زیر ساخت های فنی وحقوقی» را شامل می گردد حکم «مسئولیت» خانم دکتر پاد می تواند پهنه وسیعی از اختیارات و تحولات را در برنامه تدوینی ایشان شامل گردد که البته بسیار بالاتر از عناوینی همچون «دستیاری»، «معاونت» و «مشاور» می باشد. همچنین دقت نظر ریاست جمهور در واسپاری این مسئولیت خطیر به یک «زن» بسیار قابل ستودن است. امیدواریم خانم دکتر پاد در مسئولیت خود همچون همیشه نماینده و وکیل مردمی زنان و مردان این سرزمین باشند و گامی جهت حل مسائل مردمان خوب و صبور این سرزمین بردارند و چهره حقیقی انقلاب اسلامی را نمایان تر سازند.
بعون الله تعالی
رسانه مردمی "بانونگار"
@Banou_negar
May 11
ثابت شود مسمومیت دختران کار جریانی خاص است، بدون مماشات برخورد میکنیم
سکینه سادات پاد، مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی:
🔹رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر چین بلافاصله دستور داد موضوع مسمومیت دختران دانش آموز در یکی از شهرهای کشور با جدیت و فوریت پیگیری شود
🔹 جمهوری اسلامی درباره حقوق مردم با احدی تعارف ندارد و اگر هر فرد یا تفکری متحجرانه و خودسرانه بخواهد ما را به دوران قبل از انقلاب اسلامی برگرداند، اساساً جایگاهی در پارادایم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ندارد و به هیچوجه با آن مماشات نخواهیم کرد.
🔹مجموعه دولت بویژه رئیس جمهور و بنده موضوع اخیر را حتما پیگیری می کنیم و به عنوان یک وکیل مردمی به آنها اطمینان می دهم که درباره حقوق مردم بویژه حقوق دختران نوجوان به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد. /ایرنا
@Khabar_Fouri
@Banou_negar
🔶اوایل اسفند ماه ۱۴۰۱ رئیس جمهور در اقدامی شایسته خانم «سکینه سادات پاد» را به عنوان مسئول «پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی» منصوب کرد. این حکم چه از حیث ساختاری و چه در وجهی کارگزارانه قابل تقدیر و توجه است.
🔷اول آنکه برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، بالاترین مقام اجرایی کشور، ناظر به وظایف خود در قانون اساسی مبنی بر حمایت و حراست از حقوق شهروندی و انسانی مردم ایران چه در عرصه داخلی و چه در ساحت بینالمللی و خصوصا حقوق مادی و معنوی زنان، ساختاری ویژه به این امر اختصاص داده و حکمی مجزا در اینباره ابلاغ نمودهاست.
🔸رئیسجمهور محترم پس از اغتشاشات اخیر و تلاش ناکام دشمنان قسمخورده انقلاب و مردم ایران، جهت همبستگی و همدلی بیشتر دولت و مردم، در اقدامی دقیق و موقعیتشناسانه طی این حکم، پیگیری حق آزادی بیان، حق تشکیل اجتماعات، حقوق مادی و معنوی زنان، صیانت از حریم خصوصی شهروندان و مطالبه مستمر و مجدانه این حقوق از اشخاص و نهادهای مسئول، دفاع از حقوق و آزادیهای اجتماعی مردم ایران –فارغ از مذهب، قومیت و جنسیت آنان- در مجامع داخلی و خارجی از جمله مجامع بینالمللی حقوق بشری و همچنین ایجاد زیرساختهای مناسب فنی و حقوقی به منظور دریافت و پیگیری مطالبات آحاد شهروندان و همکاری و تعامل مستمر با نهادهای مسئول در سه قوه به ویژه هیئت پیگیری قانون اساسی و اطلاعرسانی شفاف و امیدبخش را از وظایف سرکار خانم پاد برشمرده است.
🔷توجه دوم در خصوص این حکم، انتخاب خانم پاد به عنوان فردی فراجناحی و فراسازمانی است. بانویی که دانش پژوه دکتری حقوق عمومی، غیروامدار به جریانهای قدرت، مستقل، نهجالبلاغهپژوه،مسلط به مذاکرات قانون اساسی و وکیل پایه یک دادگستری است که رزومه فعالیتی بیش از ۱۳ ساله در کنشگری مسائل ناظر به حقوق عمومی، خانواده و زنان و حقوق بشر دارد.
مسیر پیشروی خانم پاد به عنوان وکیلی مردمی و بدون علقههای جناحی و نیرویی متعهد و شهرستانی البته سخت و سنگین است؛ از یک سو میبایست موسس جایگاهی نوبنیاد و مهم در ساختار دولت باشد که چنین وجهی، تعاملی حداکثری با بروکراسی فرسوده و کم تلاش فعلی را میطلبد و از سوی دیگر میبایست در برابر جریانات مختلف و مدعی مطالبهگری حقوق آحاد مردم چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بینالمللی، فعالانه و پیشرو از حیثیت مردمی و منصفانه نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع نماید و سختتر از همه آنکه در این جایگاه مورد طعن و آزار جریانات واپسگرایی خواهد بود که دریافت شان از آزادی، مردم و مسائل زنان نه در گفتمان امامین انقلاب که در فهمِ متحجرانه و غیرزمانمند و غیرمکانمند از دین شکل گرفته و معالاسف صاحب قدرت و موقعیت و امکانات عدیدهاند. مقاومت در برابر هجمههای دشمن و طعن دوستان از یک سو و مراقبت از چنین جایگاه خطیری از دیگر سو برای چنین مسئولیتی از شخصی چون خانم پاد برمیآید که هرگز به دلیل طمع قدرت، نه تنها مجیزگوی جریانات سیاسی نبودهاست بلکه به دلیل رویه حقجو و زبان حقگو بارها مورد طعن و بیمهری واقع شدهاست.
🔷از ایشان که به دلیل رویکرد مردمی از پایگاهی مقبول و قابل توجه برخوردار می باشد و به خوبی از جوانب مختلف مشکلات مردم برای استیفای حقوق شان در بخشهای مختلف ساختار بروکراسی کشور آگاهند انتظار میرود از کیان مسئولیت خود در برابر کارمندشدگی بروکراتیک و تمایلات جریانات مختلف محافظت نموده و طرحی نو برای اکنون و فردای جمهوری اسلامی ایران در ایده «مطالبهگری متعهد و امیدبخش» دراندازند، خصوصا آنکه رئیسجمهور صراحتا در حکم خویش بر تعامل مستمر با سه قوه تأکید نموده و گزارشدهی مبتنی بر نتیجه را خواستار شدهاند.
🔶کانون زنانِ متحد انقلاب اسلامی(زمانا) با درک شرایط جنگ شناختی و چندبعدی کنونی یاریگر و دعاگوی ایشان بوده و امیدوار است سرکار خانم پاد بتوانند مانند همیشه در جایگاه وکیلی مردمی، پیگیریِ حقوق مردان و زنان این سرزمین را به بخش لاینفکی از ساختار دولت تبدیل نموده و با تثبیت این سنت حسنه، افقگشای انقلاب اسلامی مردم ایران در مسیر پیشرو بوده و در راستای بسط ایده «مردمیسازی» و اصلاح مشکلات گامی شایسته بردارند.
زنان متحد انقلاب اسلامی(زمانا)
@zamana_8
@Banou_negar
مسئله حجاب و رویکردهای حل مسئله
✍️ زهرا عباس پور
آنچه امروزه در فضای خبری و رسانه ای کشور به عنوان یک موضوع تقریبا ایستا به چشم می خورد؛ انواع موضع گیری رویکردی در «مسئله حجاب» است.
🔹عده ای بر آمده از رویکردی خطی؛ حفظ حجاب شرعی را اوجب واجبات دانسته و مهمترین حق اجتماعی به یغما رفته از انسان در جامعه اسلامی می پندارند و بر این اساس بدون توجه به «شبکه علیتی» شکل گیری مسئله حجاب در فضای جامعه، صرفا با تاکید بر «قانون حجاب» در فضای جامعه، بر اقدامات سلبی از جمله انواع محرومیت های اجتماعی زنان بی حجاب و دمیدن بر دوگانه با حجاب و بی حجاب، خواسته یا ناخواسته دو دستگی های اجتماعی را تقویت می نمایند بدون آنکه تاثیری در باور به اصل حجاب در افراد ایجاد نمایند.
🔹 این رویکرد تنها خواسته اش از حکمرانان پافشاری بر محرومیت های اجتماعی زنان بی حجاب است. تهدیدات برخی از مسئولین بر ایجاد انواع محرومیت های اجتماعی زنان بی حجاب برگرفته از این رویکرد است.
🔸در مقابل رویکرد دومی در فضای کشور با غلبه طیف سکولار سعی دارد با بی اهمیت خواندن قانون حجاب و با تاکید بر «عرفی شدن بی حجابی» در صدد رفع «قانون حجاب» در کشور تلاش می نماید بدون آنکه به این سوال پاسخ دهند که در منظومه دین آیا حجاب یک واجب شرعی است یا خیر؟ و چگونه می توان با رفع اَشکال رفتار شرعی، رشد انسان در جامعه اسلامی را معنا نمود؟
🔷 در این میان رویکرد سومی در مسئله حجاب وجود دارد که نه تنها حجاب را یک واجب شرعی بر می شمارد، بلکه آن را محصول یک «نگاه سیستمی به مجموعه دین» می داند از این رو اشاعه آن را مبتنی بر مهمترین وظیفه حکومت اسلامی که همان تعلیم و تربیتِ منتج به رشد انسان است قلمداد نموده و نقص در حوزه عفاف و حجاب را نقص در مجموعه عملکرد قوانین و وظایف ساختارهای متولی در جامعه اسلامی می داند بر این اساس پیکان مطالباتش به سمت عملکرد نهادها و ساختارهای کارگزار در جامعه اسلامی خصوصا نهادهای مرتبط با امر مهم «تعلیم و تربیت» و «دستگاه های فرهنگ ساز» نشانه می رود. این رویکرد سوالات مهمی در ارتباط به سیاستگذاری حوزه عفاف و حجاب مطرح می سازد و پاسخ دقیق به آن را محصول برگزاری جلسات نخبگانی آزاد اندیشی می داند.
⏪ سوالاتی نظیر؛ آیا عملکرد نهاد ها و ساختارهای متولی حوزه عفاف و حجاب خصوصا ساختار مهم آموزش و پروش موضوع عفاف و حجاب بایسته بوده است؟ عملکرد نهادهای مهم دینی در کشور همچون حوزه های علمیه در مسئله عفاف و حجاب تا چه اندازه پاسخگوی نیازمندی های جامعه بوده است؟ عملکرد نهادها و ساختارهای فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی وزارت ارشاد و رسانه ملی در مسئله حجاب تا چه اندازه مبتنی بر مهندسی فرهنگی شکل گرفته است؟ آیا می توان بدون نگاه سیستمی به نیازمندی های جامعه اسلامی مسئله عفاف و حجاب را حل نمود؟ بر فرض عملکرد صحیح همه ارکان جامعه اسلامی و با تاکید بر اصل اختیار آیا همه افراد جامعه عفاف و حجاب را می پذیرند؟ چگونه می توان با قانون حجاب اجباری میان اختیار در عمل به مطلوب دینی با سلب اختیار از عمل دینی انسان مسلمان تفکیک قائل شد؟
دست یابی به پاسخ این سوالات در قالب گفتگوهای به واقع« آزاد اندیشی» حلال بخش مهمی از تخاصم های رویکردی در مسئله حجاب در کشور است.امری که امروزه کمتر میبینیم و بیشتر شعارش را می شنویم!
https://eitaa.com/zamana_8
8⃣زمانا(زنان متحد انقلاب اسلامی)
🔹کانال بانو نگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📌یادداشت اول: چرا در موضوع خشونت علیه زنان به قانون مستقلی احتیاج داریم؟
✍ زهرا بابازاده
🔸بر اساس داده های تجربی-تاریخی زنان همواره بیش از مردان در معرض خشونت قرار گرفته اند. خشونت علیه زنان ماهیتا بر تبعیض مبتنی بر جنسیت و روابط مبتنی بر قدرت دلالت دارد. زنان غالبا خشونت را در اقسام کلیِ جسمی، روانی و عاطفی، کلامی، اقتصادی، اجتماعی و مصادیقِ جنسیِ تجاوز، تعرض و آزار، ازدواج اجباری، جرایم ناموسی، ناقص سازی جنسی، عقیم سازی یا بارداری اجباری، روسپیگری اجباری و شدیدترین نوع خشونت یعنی زن کُشی تجربه می کنند.
از این رو، خشونت علیه زنان پدیده ای جهانی است و فارغ از جغرافیا، مذهب و نژاد، در خانه، اجتماع یا محیط کار، توسط همسر، پدر یا سایر افراد خانواده، آشنا یا غریبه و در بسترهای صلح یا جنگ علیه زنان واقع می شود. لذا هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که خشونت استثنای جامعه ی اوست.
🔸طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، از هر سه زن در جهان، یک نفرِ آنها در طول زندگی خود خشونت فیزیکی و/یا خشونت جنسی از سوی همسر/شریک جنسی یا خشونت جنسی توسط غریبه را تجربه میکند. نقض حقوق زنان از حیث نوع خشونت ارتکابیافته و آثار عمیق و پایدار آن بر بهداشت و سلامت زنان، موجب شده اغلب کشورهای جهان برای مقابله با این پدیده و حمایت از زنان، مسیر قانونگذاری را طی کنند. در ایران، به جهت نبود عنوان مجرمانۀ مستقل در قوانین، علی رغم تابو بودن گزارش این خشونتها، بزهدیدگی این زنان به ویژه در برخی مصادیق خشونت جنسی، در مراجع قضایی به رسمیت شناخته نمی شود یا در نتیجۀ عدم کفایت ادلۀ استنادی ناشی از سختی اثبات جرم، با قرار منع تعقیب مواجه می شود. در موارد رسیدگی و صدور حکم نیز، پاسخهای کیفری موجود جوابگوی نیازهای زنان بزهدیده و ترمیمکنندۀ آلام آنها نبوده است. بدین ترتیب، اغلب این زنان در مراجعۀ خود با آسیبِ بزهدیدگی دومین، ناشی از عملکرد نهادهای عدالت کیفری مواجه میشوند.
🔹آنچه در ایران بیش از تمام مصادیق خشونت چالش برانگیز است، جدی نگرفتن خشونت خانگی و تصور تعارض آن با حقوق زوج و تهدید تحکیم خانواده است. در حالیکه در موضوع خشونتهای خانگی این مسئله نباید مورد غفلت واقع شود که؛ خشونت، خشونت است و هویت مرتکب، ماهیت آن و آثار به جا مانده از آن بر کرامت، سلامت و بهداشت جسمی، جنسی و روانی زوجه را توجیه نمی کند.
🔸هرچند در تعاریف ابتدایی، حقوق خانواده جزء حقوق خصوصی قرار میگیرد، اما پیچیدگی روابط اعضای خانواده و تأثیر پیامدهای سوء اختلافات اعضای آن بر جامعه، حقوق کیفری را ملزم میکند آنجایی که ضمانتاجراهای مدنی کفایت نمیکند، برای حمایت از افراد آسیب پذیر در خانواده، تامین امنیت آنان و تبیین قواعد جدید به تنظیم روابط اعضا بپردازد (اسدی، 1392: 68). لذا هرگاه روابط خصوصی افراد دارای پیامدهای اجتماعی نیز باشد، ورود موجه حقوق کیفری و دخالت دولت، با رعایت موازین حقوقی و علمی، برای حفظ حقوق زنان بزهدیده، به دلیل عدم توازن قدرت و انتظارهای عرفی و فراقانونی از تکالیف زن در خانواده، قابل توجیه است.
🔸از این رو یکی از سیاستهای مهم حمایتی نسبت به بزهدیدگان خشونت های خانگی، مداخلۀ کیفری در قالب جرمانگاری افتراقی و تبیین ضمانتاجراهای متناسب با لحاظ بایستههای تقنین در حوزۀ خانواده است؛ زیرا توجه نظام عدالت کیفری به مسئله و جدی گرفتن مسئله خشونت، علاوه بر پیشگیری از وقوع و تکرار آن، موجب بهرسمیتشناختن موقعیت زوجه بهعنوان بزهدیده و تظلم خواهی او، شنیدهشدن صدای او و سهولت دسترسی او به عدالت میشود. البته در کنار راهکارهای کیفری و حمایتی، توجه به فرایندهای ترمیمی، مشاوره و اصلاح رفتار خشونتگر می تواند سبب توقف خشونتِ زوج، پیشگیری از طلاق و موجب استحکام نهاد خانواده و به تبعِ آن سلامت جامعه شود.
🔻در یادداشتهای بعدی به این موارد پاسخ می دهیم:
_ نسبت بین قوانین داخلی در حوزه منع خشونت علیه زنان و اسناد هنجار ساز بین المللی چگونه باید باشد؟
_ مانور رسانه های داخلی روی آمار خشونت در کشورهای غربی بدون وجود آمارِ به روز، شفاف و متقن در داخل، چه معنایی دارد؟
_ آیا لایحه اصلاحی اخیر در حوزه منع خشونت علیه زنان، در مقایسه با لوایح قبلی، اقدامی رو به جلو بوده است یا به عقب؟
_ تصویب همین نسخه جرح و تعدیل شده، بدون ذکر حتی یکبار واژه خشونت، با چه موانعی در مجلس روبرو است؟
https://eitaa.com/zamana_8
8⃣زمانا(زنان متحد انقلاب اسلامی)
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📌چالش حجاب و انتخاب راحتترین راهِ مواجهه
چرا ریشههایی را که خودمان ضعیف ساختیم فراموش میکنیم⁉️
این روزها مسئله مواجهه با بیحجابی پررنگتر شده و حتما با رسیدن فصل تابستان به شدت داغ خواهد شد.
متاسفانه هنوز هم با گذشت ماهها و ایجاد آسیبهای متفاوت عدهای آخرین راه را انتخاب میکنند و دائما فریاد میزنند چرا قوه قهریه دست به کار نمیشود و مقابله نمیکند، عافل از اینکه قوه قهریه دقیقا باید چقدر برخورد کند؟ به نظر شما این مسئله چقدرفراگیر است؟ و ایا واقعا با سرکوب و مواجهه قهری مسئله حل میشود؟
اما به نظر میسد همانطور که صدهابار گفته شده تا ریشهها درمان نشود هر روز آسیبها و تنشها بیشتر خواهد شد.
ابتدا و پیش از آنکه بیش از پیش مردم به اسم امر به معروف به جان هم بیوفتند باید ریشهها شناسایی شود و سهم هر جایگاهی در ترمیم مشخص گردد:
1️⃣یقینا سکوت نهاد دین در برابر مسائل اقتصادی، فساد اداری و... به شدت موثر است و متاسفانه حضور این نهاد صرفا در سیل و زلزله و... این ریشه اساسی را ترمیم نمیکند.
2️⃣ کم کاریهای فرهنگی و رسانهای موثر است، مادامی که زحمتی برای تولید محتوای فاخر نداشته باشیم گوی اذهان عمومی را میربایند.
3️⃣عدم تبیین صحیح مسئله حجاب چالشی است که حل نگشته و هنوز هم بسیاری فقط چادر را حجاب به حساب میآورند و بسیاری از افراد با حجاب نیز در فلسفه و علت حجاب درماندهاند.
مادامی که ضعف ریشهها بررسی شد، سپس میتوان به درمان پرداخت، اما در حال حاضر بهجای طرحریزی فرهنگی، رسانهای، اصلاحات نهادی در نهاد دین و رسانه و استفاده صحیح از قوه قهریه به گونهای برخورد میشود کانه هیچ مشکل و ضعفی نبوده یه عده بدون دلیل بد حجاب شدهاند حالا عده دیگری باید به جان آنها بیوفتند که چرا حجاب را رعایت نمیکنید.
-------
پ.ن: از صداهایی که در این دوقطبی شدید به جایی نمیرسد خسته شدهایم؛ اما چه کنیم که سکوت را ظلم میدانیم....
@naghdname_ir
@Banou_negar