خب شما كه قبول داريد اسرار عالم در اين كتاب آسماني جمع شده است مگر اين كتاب بيش از يك مجموعه دويست، سيصد صفحهاي است، چگونه همهٔ حقايق عالم در اينجا جمع شد. پس معلوم ميشود، درجاتي دارد، باطني دارد و مانند آن. اين مقام مكنوني دارد. اين مقام مكنون، كتابي است در كتاب. ما فقط با تنزيلش در ارتباطيم. «انه لقرآن كريم في كتاب مكنون لايمسه الا المطهرون»(33) براي كتاب، كتاب ديگري است. شما ميبينيد در اين مسائل عادي يك تاجر يك دفتر روز دارد، يك دفتر كل. دفتر روز، جزئيات روزانه را مينويسد. دفتر كل، كل سود و زيان تجاري بازرگانيش را مينويسد. خداي سبحان براي اين قرآن كريم كه يك كتاب تنزيلي است يك كتاب مكنون قائل شده است. فرمود: «انه لقرآن كريم في كتاب مكنون»(34) پس اين كتاب در يك كتاب ديگري است. چه اينكه نامهٴ اعمال ابرار را هم فرمود: در يك كتاب ديگري است. فرمود: «إنّ كتاب الابرار لفي عِلّيّين و ما أدريٰكَ ما عليّون كتابٌ مرقومٌ»(35) يعني نامهٴ اعمال ابرار در كتاب ديگر است. اين كتاب در كتاب ديگر است. پس للكتاب كتاب. للظاهر باطن. «ان كتاب الابرار لفي عليين»(36) كتاب ابرار در عليين است. عليين چيست؟ «وما ادريك ما عليون»(37) عليون چيست؟ «كتاب مرقوم»(38) فللكتاب كتاب. فلكتاب الابرار كتاب. پس للظاهر باطن. «وما ادريك ما عليون»(29) عليون چيست؟ «كتاب مرقوم»(40) خب خوانندگان آن كتاب كيند؟ «يشهده المقربون»(41) مقربون از آن كتاب دروني باخبرند. پس ميشود، ظاهر، باطني داشته باشد. ميشود در بيرون دروني هم داشته باشد. اگر اين راهها باز است و اگر شواهدش هست، انسان اگر خود نرسيد يا اينها را طرح نكند يا بگويد علمش به اهلش موكول است. بگويد نه و نميشود و نيست، اينها دشوار است. بنابراين اين بزرگان ميگويند اگر انسان به جايي رسيد كه جز خواستة خدا، خواستهاي نداشت، هر كاري را كه به اذن خدا بخواهد با «بسم الله الرحمن الرحيم» انجام ميدهد. «بسم الله الرحمن الرحيم» اثرش آن است كه بنده اگر بگويد مثل آن است كه خدايش بگويد كن. «انما امره اذا اراد شيئاً ان يقول له كن فيكون»(42) منتها آن بنده، بندهٴ خاص خداست، نظير انبياي الهي، نظير اولياي الهي، نظير ائمهٴ معصومين. آنچه با يك بسم الله اين كشتي را در امواج به مقصد ميرساند، لنگر گاهش به اسم خداست، سيرش به اسم خداست، ديگران هم همين كار را ميكنند. به اسم خدا از دريا ميگذرند. به اسم خدا وارد آتش ميشوند و آتش گلستان خواهد شد. اين نقش را دارد.
شرط حلّيت ذبيحه ذكر اسم الله است نه بخصوصه «بسم الله الرحمن الرحيم»
مرحوم شيخ در اول تبيان اينچنين نظر داد كه اگر كسي ميخواست ذبيحهاش حلال باشد بايد بگويد «بسم الله الرحمن الرحيم»، كه اگر گفت؛ الحمد لله مثلاً كافي نيست﴿48﴾. اين حرف، حرف تحقيقي نيست . تحقيق در مسألة فقهي اين است كه اگر كسي نام خدا را برد ولو به عنوان حمد، ولو به عنوان تسبيح، ولو به عنوان تحميد، ولو به عنوان تكبير گفت الله اكبر و اين مرغ را سر بريد، اين ميشود حلال . نام خدا را بايد ببرد لازم نيست بگويد «بسم الله الرحمن الرحيم». اينجا هم در حقيقت آن است. حالا نشانهاش آن است كه وقتي اين آيهٔ مباركهٔ «سبح اسم ربك الاعلي»(49) وارد شد، حضرت فرمود: اجعلوها في سجودكم(50) ما در سجود چه ميگوييم؟ ما ميگوييم سبحان اسم ربي الاعلي يا سبحان ربي الاعلي؟ وقتي اين آيه نازل شد «فسبح باسم ربك العظيم»(51) حضرت فرمود: «اجعلوها في ركوعكم». ما در ركوع ميگوييم سبحان اسم ربي العظيم يا سبحان ربي العظيم ؟ اين نام را گرامي داشتيم. گاهي اثر بر همين نام است كه بگوييم «بسم الله الرحمن الرحيم»، گاهي بر هر نامي از نامهاست؛ الحمد باشد، تسبيح باشد، تكبير باشد، اينها هم هست منظور آن است كه اين همانطوري كه حقايق عالم در خود قرآن ميگنجد حقايق قرآن هم در فاتحة الكتاب ميگنجد و اين بياني كه ابن عباس يا ديگران از اميرالمؤمنين (عليه السلام) نقل كردهاند؛ كه من اگر بخواهم ميتوانم چندين جلد كتاب مثلاً بار چند شتر را از تفسير سورهٔ مباركه فاتحه يا بسم الله پر كنم(52)، اينها را چون ما دسترسي نداريم مصلحت ما هم اين است كه انكار نكنيم اينها را بگوييم اينها براي اهلش يا ما دسترسي نداريم با لا ادري از كنارش رد ميشويم بلكه انشاء الله درهايي از اين رحمت به روي ما هم باز بشود. ما هم بكنيم آنچه مسيحا ميكرد.
«و الحمد لله رب العالمين»
«﷽»
🌴عزیزان به محفل قرآنی خوش آمدید🌴
🔴 آیت الله جوادی آملی قرآن را عالمانه و بسیار زیبا تفسیر می کنند،
استاد قرائتی قرآن را به صورت قطره ای و ساده و روان تفسیر نموده اند.🔴
بهترین اوقات خود را در خلوت برای گوش کردن به این اصوات تفسیری در کانال《 برای توجه》اختصاص دهید.
👈 این دعوتنامه را برای دیگران ارسال نمایید 🙏
https://eitaa.com/BarayeEtela
تفسیر سوره حمد 2 1.mp3
4.07M
لغت نامه ی تفسیری قست دوم آیات ۵ تا ۷ سوره مبارکه حمد
🔵 مالِک : فرق مَلِک و مالِک
مُلک یعنی فرمانروایی و مَلِک : فرمانروا ؛ دارنده ی فرمانروائی
اما مالک در مورد خداوند مفهوم وسیعتری دارد به معنای دارنده ی مُلک و مِلک باهم است ۰
لذا مالِکِ یوم الدین جامع تر از مَلِکِ یوم الدین است
🌺فرق مُلک ومَلَکوت
ملکوت فرمانروایی خدا بر ظاهر وباطن عالم
مُلک دارای سه حرف است ؛ ولی ملکوت دارای پنج حرف و چون کثرت حروف برگثرت بر کثرت معنا دلالت می کند
پس مُلک فرمانروایی بر ظاهر وملکوت
وملکوت فرمانروایی بر ظاهر وباطن است
📢مقام معظم رهبری:
📃 به خانوادههایتان برسید، نگویید کارهاى مهمى بر دوش ماست. حالا اگر یکى، دو ساعت دیرتر رفتیم، لبخندى نزدیم، کفر که نشده؛ آسمان که به زمین نیامده، نه. من مىگویم که ساعاتى از شبانهروز و اوقات فراغت را مخصوص خانوادههایتان قرار دهید، و زن و بچهتان را از محبت خودتان، از رعایت خودتان، از توجه و از عاطفه خودتان بهرهمند کنید. (۱۳۷۲/۰۱/۰۱)
https://eitaa.com/BarayeEtela
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنی امیه فقط شیعیان نادانی
فریب خورده و بی اختیار میخواهد.....
✅ برخی از اصلاح طلبان مروّج و مدافع سینه چاک اسلام آمریکایی هستند ....
به جوّسازی رسانه ای آنها با دقت توجه نمایید:
چهارشنبه: چادر جمیله علمالهدی آبروی ایران را برد!
جمعه: سخن فرمانده پلیس درباره سارقین را تقطیع و به حجاب ربط دهیم!
شنبه: با تغییر مکان جلسه، سعودی ایران را ذلیل کرد!
این لیست اردوکشیهای اصلاحطلبان/اعتدالیون فقط در ۴ روز گذشته است.
تا انتخابات ۱۴۰۲ شبهات انحرافی فراوانی درانتظار افکار عمومی ایران است.
اینها که شش ماه پیش تلاش کردند خیابانهای ایران را به صحنه جنگ داخلی تبدیل کنند و به یاری خدا شکست خوردند حالا هر روز فضای مجازی را با یک بهانه واهی به صحنه جنگ رسانهای تبدیل میکنند.
ماشین رسانه بعضی از اصلاحطلبان و اعتدالیها به راستی یک ماشین جنگی بر علیه اسلام ناب محمدی(ص) است.
ماشین جنگی که همسو با دشمنان خارجی وظیفهاش تجزیه اجتماعی و فروپاشی فرهنگی و انحراف اعتقادی ایران است.
اللّهُمّ العَن اَوّلَ ظالِم ظَلَم حقَّ محمّد و الِ محمّد و آخرَ تابِع لَه عَلی ذالک .....
15.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 وحشت صهیونیستها از کشف یک معدن در ایران
🔹دیگر موشک و پهپاد دغدغه صهیونیستها نیست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 روحانی فروردین ۹۵: اگر برجام نبود نمیتوانستیم حتی یک بشکه نفت صادر کنیم!
🔹 به یاری خدا، طبق آمار موسسه مشاوره انرژی SVB، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران، در ماه قبل و بدون برجام به ۱.۹۳ میلیون بشکه رسید.