eitaa logo
خبرگزاری بسیج خراسان رضوی
4.7هزار دنبال‌کننده
21.4هزار عکس
2.9هزار ویدیو
157 فایل
[📱شبکه های اجتماعی]: 🆔 eitaa.com/Basij_KhRazavi | ایتا 🆔 rubika.ir/Basij_KhRazavi | روبیکا 🆔 splus.ir/Basij_KhRazavi | سروش [🔎سایت]: 🌐https://basijnews.ir/fa/khorasan_razavi
مشاهده در ایتا
دانلود
ارسال شده از سروش+: ❇ تفســــــیر ❇ شأن نزول: قیامت چه وقت بر پا مى شود؟ به طورى که در بعضى از روایات آمده است طایفه قریش به چند نفر مأموریت دادند که به نجران سفر کنند و از دانشمندان یهود که (علاوه بر مسیحیان) در آنجا ساکن بودند مسائل پیچیده اى را سؤال کنند و در بازگشت، آنها را در برابر پیامبر(صلى الله علیه وآله) مطرح سازند (به گمان این که پیامبر از پاسخ آنها عاجز مى ماند) از جمله سؤالات این بود: قیامت در چه زمانى برپا مى شود؟ هنگامى که آنها این پرسش را از پیامبر(صلى الله علیه وآله) کردند، آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌼🌼🌼 تفسیر: زمان وقوع قیامت با این که براى آیه شأن نزول خاصى ذکر شده در عین حال پیوند روشنى نیز با آیات قبل دارد; زیرا در آیات قبل اشاره به مسأله قیامت و لزوم آمادگى براى چنین روزى شده بود، طبعاً به دنبال چنین بحثى این سؤال براى بسیارى از مردم پیش مى آید که قیامت کى بر پا خواهد شد؟ لذا قرآن مى فرماید: از تو درباره ساعت (روز رستاخیز ) مى پرسند، که در چه زمانى وقوع مى یابد؟ (یَسْئَلُونَکَ عَنِ السّاعَةِ أَیّانَ مُرْساها). گر چه کلمه ساعت به معنى زمان پایان دنیا نیز آمده است، ولى غالباً ـ و به عقیده بعضى ـ همواره در قرآن مجید به معنى قیام قیامت است، مخصوصاً پاره اى از قرائن در مورد آیه اى که در آن بحث مى کنیم این موضوع را تأکید مى کند، مانند جمله مَتى تَقُومُ السّاعَةُ: کى ساعت بر پا مى شود؟ که در شأن نزول وارد شده است. کلمه أیّانَ مساوى مَتى و براى سؤال از زمان است. و مُرْسى به اصطلاح مصدر میمى است و با اِرْساء یک معنى دارد و آن اثبات یا وقوع چیزى است، از این جهت به کوه هاى محکم و ثابت، جِبال راسِیات گفته مى شود. بنابراین، جمله أَیّانَ مُرْساها مفهومش این است: در چه زمانى قیامت وقوع پیدا مى کند و ثابت مى شود؟ 🌼🌼🌼 پس از آن اضافه مى کند: اى پیامبر! در پاسخ این سؤال صریحاً بگو: این علم تنها نزد پروردگار من است و هیچ کس جز او نمى تواند وقت آن را آشکار سازد (قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلاّ هُوَ). ولى دو نشانه سربسته براى آن بیان مى کند، نخست، مى گوید: قیام ساعت در آسمان ها و زمین، مسأله سنگینى است (ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الأَرْضِ). چه حادثه اى ممکن است از این سنگین تر بوده باشد، در حالى که در آستانه قیامت، همه کرات آسمانى به هم مى ریزند، آفتاب خاموش، ماه تاریک، ستارگان بى فروغ و اتم ها متلاشى مى گردند، و از بقایاى آنها جهانى نو با طرحى تازه ریخته مى شود. دیگر این که قیام ساعت، ناگهانى است، یعنى: بدون مقدمات تدریجى، و به شکل انقلابى، تحقق مى یابد و جز به طور ناگهانى به سراغ شما نمى آید (لاتَأْتیکُمْ إِلاّ بَغْتَةً). و بار دیگر مى گوید: چنان از تو سؤال مى کنند که گوئى تو از زمان وقوع قیامت با خبرى! (یَسْئَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِیٌّ عَنْها). آنگاه مى افزاید: در جواب آنها بگو: این علم تنها نزد خدا است ولى بیشتر مردم از این حقیقت آگاهى ندارند (قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللّهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لایَعْلَمُونَ) که چنین علمى مخصوص ذات پاک او است، لذا پى در پى از آن مى پرسند. 🌼🌼🌼 ممکن است بعضى از خود سؤال کنند: چرا این علم مخصوص ذات خدا است و هیچ کس حتى پیامبران را از آن آگاه نمى سازد؟ پاسخ این سؤال این است: عدم آگاهى از وقوع رستاخیز به ضمیمه ناگهانى بودن و با توجه به عظمت ابعاد آن سبب مى شود که هیچ گاه مردم قیامت را دور ندانند و همواره در انتظار آن باشند، به این ترتیب خود را براى نجات در آن آماده سازند، و این عدم آگاهى اثر مثبت و روشنى در تربیت نفوس و توجه آنها به مسئولیت ها و پرهیز از گناه خواهد داشت. (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۷، سوره مبارکه اعراف) sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
ارسال شده از سروش+: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «قُل لَّا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۚ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ ۚ إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» بگو: «من مالک هیچ سود و زیانى براى خویش نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد. (و از غیب و اسرار نهان نیز خبر ندارم، مگر آنچه خداوند اراده کند.) و اگر از غیب باخبر بودم، سود فراوانى براى خود فراهم مى کردم و هیچ بدى (و زیانى) به من نمى رسید. من فقط بیم دهنده و بشارت دهنده ام براى گروهى که ایمان مى آورند. (و آماده پذیرش حقّند).» (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۸) sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
آیه ۱۸۸ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
ارسال شده از سروش+: ❇ تفســــــیر ❇ شأن نزول: بعضى از مفسران (مانند مرحوم طبرسى در مجمع البیان) نقل کرده اند: اهل مکّه به پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفتند: تو اگر با خدا ارتباط دارى آیا پروردگار تو را از گرانى و ارزانى اجناس در آینده با خبر نمى سازد؟ که از این طریق بتوانى آنچه به سود و منفعت است تهیه کنى و آنچه به زیان است کنار بگذارى؟ و یا از خشکسالى، و یا پر آبى مناطق مختلف آگاه سازد، تا به موقع از مناطق خشک به سرزمین هاى پر برکت کوچ کنى؟! در این هنگام آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌼🌼🌼 تفسیر: اسرار نهان را فقط خدا مى داند گر چه براى این آیه نیز شأن نزول خاصى ذکر شده، ولى با این حال پیوندش با آیه گذشته روشن است; زیرا در آیه قبل راجع به عدم آگاهى هیچ کس جز خدا نسبت به زمان قیام قیامت بحث بود، و در این آیه سخن از نفى علم غیب به طور کلى در میان است. در نخستین جمله، خطاب به پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: به آنها بگو: من مالک و صاحب اختیار هیچ گونه سود و زیانى درباره خویش نیستم مگر آنچه را که خدا بخواهد (قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً إِلاّ ما شاءَ اللّهُ). شک نیست که هر انسانى مى تواند براى خود منافعى کسب کند و یا از خویشتن ضررهائى را دور سازد، ولى با این حال، همان گونه که مى بینیم، در آیه فوق مطلقاً این قدرت و توانایى بشر نفى شده است. و این به خاطر آن است که انسان در کارهاى خود، قدرت و نیروئى از خویش ندارد بلکه همه قدرت ها از ناحیه خدا است و او است که این توانائى ها را در اختیار آنها گذاشته است. و به تعبیر دیگر مالک همه قدرت ها و صاحب اختیار مستقل و بالذات در عالم هستى تنها ذات پاک خدا است، و دیگران، حتى پیامبران و فرشتگان، از او کسب قدرت مى کنند، و مالکیت و قادریت آنها بالغیر است، جمله اِلاّ ما شاءَ اللّهُ: مگر آنچه خدا بخواهد و در اختیار من بگذارد، نیز گواه این مطلب است. در بسیارى دیگر از آیات قرآن نیز مالکیت سود و زیان از غیر خدا نفى شده و به همین دلیل از پرستش بت ها و هر چه غیر از خدا است، نهى گردیده. در سوره فرقان آیه ۳ مى خوانیم: وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لا یَخْلُقُونَ شَیْئاً وَ هُمْ یُخْلَقُونَ وَ لا یَمْلِکُونَ لاِ َنْفُسِهِمْ ضَرّاً وَ لا نَفْعاً: آنها جز خدا معبودهائى براى خود انتخاب کردند، معبودهائى که هیچ چیز را نمى آفرینند، بلکه خودشان مخلوقند، و صاحب اختیار سود و زیانى درباره خویش نیستند (تا چه رسد به دیگران). این عقیده یک نفر مسلمان است که هیچ کس را ذاتاً خالق و رازق و مالک سود و زیان، جز خدا نمى داند، و به همین دلیل اگر از دیگرى چیزى مى خواهد با توجه به این حقیقت است که او آنچه دارد از ناحیه خدا است (دقت کنید). و از اینجا روشن مى شود آنهائى که این گونه آیات را دستاویز براى نفى هر گونه توسل جستن به پیامبران و امامان(علیهم السلام) قرار داده اند و آن را یک نوع شرک پنداشته اند، اشتباهشان از کى سرچشمه گرفته که تصور کرده اند: توسل به پیامبر و امام مفهومش آن است که او را در برابر خداوند مستقل بدانیم و مالک سود و زیان. 🌼🌼🌼 اما اگر کسى با این عقیده که پیامبر و امام(علیهم السلام) از خود چیزى ندارند و هر چه بخواهند از خدا مى خواهند، به آنان توسل جوید، یا از آنها شفاعتى بخواهد عین توحید و عین اخلاص است، و همان چیزى است که قرآن با جمله اِلاّ ما شاءَ اللّهُ در آیه فوق به آن اشاره کرده و همان چیزى است که با جمله اِلاّ بِاِذْنِهِ در آیه: مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّ بِإِذْنِهِ: کیست در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند؟ به آن اشاره شده است. بنابراین، دو گروه درباره توسل جستن در اشتباهند. آنها که براى پیامبر و امام قدرتى بالذات و دستگاهى مستقل در مقابل خدا قائلند که این یک نوع شرک و بت پرستى است. و آنها که قدرت بالغیر را از آنها نفى مى کنند که این نیز یک نوع انحراف از مفاد صریح آیات قرآن است، راه حق این است که آنها به فرمان خدا نزد او شفاعت مى کنند و حلِ مشکلِ توسل جوینده را از او مى خواهند. پس از بیان این موضوع، به مسأله مهم دیگرى اشاره مى کند که مورد سؤال گروهى بوده و آن این که به پیامبرش مى فرماید: به آنها بگو: من از غیب و اسرار نهان آگاه نیستم; زیرا اگر از اسرار نهان آگاهى داشتم منافع فراوانى را براى خودم فراهم مى ساختم و هیچ گونه زیانى به من نمى رسید (وَ لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لاَسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَ ما مَسَّنِیَ السُّوءُ). زیرا آن کس که از تمام اسرار نهان آگاه باشد، مى تواند آنچه را به نفع او است انتخاب کند و از آنچه ممکن است به زیان او تمام شود بپرهیزد. سپس مقام واقعى و رسالت خویش را در یک جمله کوتاه و صریح بیان کرده، مى گوید: من فقط بیم دهنده
ارسال شده از سروش+: و بشارت دهنده براى افرادى که ایمان مى آورند هستم (إِنْ أَنَا إِلاّ نَذیرٌ وَ بَشیرٌ لِقَوْم یُؤْمِنُونَ). (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۸، سوره مبارکه اعراف) sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
🥀 هشتم شوال، سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع علیهم السلام ، تسلیت باد🥀 sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
🔴 🔰 گزارش فعالیت‌های جهادی پایگاه‌های تابعه ۴ریحانه‌النبی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری از ابتدای (اسفند۹۸ تا ابتدای هفته دوم خرداد۹۹) ✅ توزیع ۲۲۰۰ بسته معیشتی ویژه مناطق حاشیه شهر مشهد(طلاب_بلوار اول، دوم و سوم‌ طبرسی_رسالت_قرقی_مهرگان_شهرک‌سیمان_پنجتن_التیمور_بلوار توس_ساختمان_خواجه ربیع) ✅ توزیع ۱۴۵۰۰ پرس غذای گرم دربین خانواده های نیازمند ✅ کمک های نقدی به مبلغ ۶ میلیون تومان در زمینه (کرایه منزل_تعمیرات منزل_خرید وسایل منزل برای خانواده های نیازمند تحت پوشش) ✅ دوخت و توزیع ۲۹۰۰۰ ماسک (فیلتردار و معمولی ) ✅ دوخت ۲۲۰۰ گان برای بیمارستان های درگیر کرونا (شریعتی و قائم مشهد) ✅قربانی ۷ راس گوسفند زنده و توزیع گوشت بین خانواده های نیازمند تحت پوشش ✅ خرید ۷۵ عدد مرغ گرم و توزیع بین خانواده های تحت پوشش ✅ تهیه و اهدای ۵ سری حهیزیه برای نوعروسان تحت پوشش ✅ تهیه و اهدای ۸ سری سیسمونی برای مادران تحت پوشش ۴ریحانه‌النبی_ناحیه‌مقداد sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا ۖ فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ ۖ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحًا لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ» اوست کسى که (همه) شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید. سپس هنگامى که با او آمیزش کرد، حملى سبک برداشت، که با وجود آن، به کارهاى خود ادامه مى داد و چون سنگین شد، هر دو از خدایى که پروردگارشان است خواستند: «اگر فرزند صالحى به ما دهى، به یقین از شاکران خواهیم بود.» (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۹) sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
آیه ۱۸۹ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
ارسال شده از سروش+: ❇ تفســــــیر ❇ کفرانِ یک نعمت بزرگ در این آیات به گوشه دیگرى از حالات مشرکان و طرز تفکر آنها و پاسخ به اشتباهاتشان اشاره شده است. و از آنجا که آیه گذشته سود و زیان و آگاهى از علم غیب را منحصر به خدا معرفى مى کرد و در حقیقت اشاره به توحید افعالى خدا بود، این آیات، مکمل آنها محسوب مى شود; زیرا اینها نیز اشاره به توحید افعالى خدا است. 🌼🌼🌼 نخست مى فرماید: او کسى است که شما را از یک نفس آفرید و همسر او را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاساید (هُوَ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْس واحِدَة وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِیَسْکُنَ إِلَیْها). این دو در کنار هم زندگى آرام بخشى داشتند، اما هنگامى که زوج با همسر خود آمیزش جنسى کرد، بارى سبک برداشت، و با داشتن حمل به کارهاى خود همچنان ادامه مى داد (فَلَمّا تَغَشّاها حَمَلَتْ حَمْلاً خَفیفاً فَمَرَّتْ بِهِ) به گونه اى که در آغاز کار این حمل براى او مشکلى ایجاد نمى کرد. اما با گذشت شب و روز، حمل او کم کم سنگین شد تا کاملاً احساس سنگینى کرد (فَلَمّا أَثْقَلَتْ). در این هنگام دو همسر، انتظار فرزندى را مى کشیدند و آرزو داشتند خداوند فرزند صالحى به آنها مرحمت کند، از این جهت متوجه درگاه خدا شدند و پروردگار خویش را چنین خواندند: بارالها اگر به ما فرزند صالحى عطا کنى از شکرگزاران خواهیم بود (دَعَوَا اللّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَیْتَنا صالِحاً لَنَکُونَنَّ مِنَ الشّاکِرینَ). (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۹، سوره مبارکه اعراف) sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
🌹🌷 توزیع 19 جهیزیه به نیازمندان شهرستان 🔶 با همکاری بسیج سازندگی سپاه کلات ، کمیته امداد امام خمینی(ره)و اداره بهزیستی با حضور امام جمعه شهرستان حاج اقا صاحبی و فرماندهی سپاه کلات جناب سرهنگ زیدانلو و مسئولین ادارات شهرستان sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi