eitaa logo
بصير
2.6هزار دنبال‌کننده
80.6هزار عکس
74.9هزار ویدیو
2.7هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال دوم .mp3
620.1K
۲ 🔊 صوت پاسخ استاد به سوال ذیل: ❓پسر سه ساله‌ای دارم که همه چیز را پرتاب می‌کند و کمی عصبی و لجباز شده است، لطفاً راهنمایی بفرمایید. https://eitaa.com/Basir_MN
سوال سوم .mp3
740K
۳ 🔊 صوت پاسخ استاد به سوال ذیل: ❓دختر ۴ ساله‌ام کمی ترسو شده است. چه کنم؟ https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید || "چرا رفیق برای فرزندانمان جذاب‌تر است؟" 🔸 قسمتی از بیانات استاد تراشیون در جلسه «عطر خوش خانواده» https://eitaa.com/Basir_MN
🔴عامل اصلی سقوط انسان (بخش اول) 📣 رحمت الله علیه: 💢از ديدگاه قرآن کريم عامل اصلي سقوط انسان ⬅️غفلت➡️ است و براي اين‌که انسان مسير تکاملي خودش را بپيمايد و به هدف مطلوبي که بايد برسد، نائل شود، بايد متوجه باشد که هدف کجاست، راه چيست، چه امکاناتي دارد، و چگونه بايد از اين امکانات استفاده کند که به آن هدف برسد. ✳️اگر انسان از اين مسايل غفلت کند، نيروهايش را صرف چيزهاي ديگري مي‌کند که تأثيري در رسيدن به آن هدف ندارند و حتي گاهي او را از هدف دور مي‌کنند، و گاهي چنان دور مي‌شود که ديگر راه را گم مي‌کند و حتي اگر هم بخواهد برگردد، نمي‌تواند. ✴️بنابراين اگر انسان بخواهد به اين بلاها مبتلا نشود، بايد بکوشد که آگاهي خودش را نسبت به اين مسايل حفظ کند. به اين مناسبت، مقداري درباره «‌غفلت‌» از ديدگاه قرآن و عواملي که موجب رفع غفلت مي‌شود، بحث کرديم و نهايتاً به اين‌جا رسيديم که در مقابل غفلت، مفاهيمي چون علم، معرفت، دانش، بينش، شعور، آگاهي و بصيرت قرار مي‌گيرند که همگي انواعي از آگاهي، شناخت و علم هستند. 🔆هم‌چنين اشاره کرديم که کليد اصلي علم، ⬅️ تفکر ➡️ است، و وقتي انسان مي‌خواهد چيزهايي را که نمي‌داند بفهمد بايد از دانسته‌هاي قبلي‌اش استفاده کند؛ در آنها تأمل کند، و ارتباط آن‌ها را با مفاهيم ديگر کشف سازد تا به نتيجه جديدي برسد. گفتيم که قرآن کريم تأکيد بسياري روي فکر دارد و حتي سفارش مي‌کند که درباره موضوعات خاصي فکر کنيد يا کساني که درباره اين مسايل فکر نمي‌کنند، را نکوهش مي‌کند. ♻️اين موضوعات همه در فرمول اصول دين خلاصه مي‌شود. اين‌که‌ انسان بايد بداند از کجا آمده، به کجا مي‌رود و چه راهي را بايد بپيمايد که به هدف برسد، اين‌گونه در اسلام جواب داده مي‌شود که ما از خداييم، به سوي آخرت مي‌رويم و در اين عالم بايد رفتار اختياري داشته باشيم و براساس معرفت، شناخت و حجت راهي را بپيماييم که ما را به قرب خداي متعال نائل مي‌کند.عنوان کلي اين راه نيز اطاعت و بندگي خداست. پس بايد درباره توحيد، نبوت، معاد و متعلقات آن فکر کنيم؛ البته اين يک‌ روي سکه است. 📚منبع: درس اخلاق مورخ ۹۴/۱/۲۶ 📚 https://eitaa.com/Basir_MN
(بخش دوم)👆 🔴ملازمه ميان خداشناسي و خودشناسي 📣 رحمت الله علیه: 💠روي ديگر سکه اين است که از يک نگاه، همه اين‌ها به شناخت انسان برمي‌گردد. مي‌گويد: فکر کن از کجا آمده‌اي. مي‌‌گويي من خود‌به‌خود به وجود نيامده و واجب‌‌الوجود نيز نيستم؛ پس يک موجود فقير وابسته هستم. وقتي خود را شناختي، معرفتي از خدا نيز پيدا مي‌کني. ♨️اعتقاد به معاد نيز سرنوشت نهايي انسان را نشان مي‌دهد و مي‌گويد خودت را بشناس که به کجا مي‌رسي و هدفت کجاست. شناخت هدف و غايت انسان نيز يک نوع معرفت انسان است؛ ❇️به‌‌خصوص با توجه به تعبيري که بعضي از منطقيين به کار مي‌برند و مي‌گويند تعريف کامل، تعريفي است که شامل علل چهارگانه باشد و علت فاعلي، علت غايي و احياناً ماده و صورت را بيان کند. 🔰بنابراين شناخت خدا، شناخت علت فاعلي انسان، و شناخت معاد، شناخت علت غايي انسان است، و هر دو به نوعي معرفت از انسان برمي‌گردد. ♻️روايت «‌من عرف نفسه فقد عرف ربه‌»که به سندهاي متعدد از طرق شيعه و سني نقل شده است نيز مؤيد ملازمه بين خودشناسي و خداشناسي است و البته عکس آن نيز صادق است؛نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ. وقتي خود را بشناسيد، خدا را مي‌‌شناسيد و وقتي خدا را فراموش کنيد، خودتان را هم فراموش مي‌کنيد. 📛بدترين غفلت‌ها اين است که انسان نفهمد خودش کيست، کجاست و چه کاره است. با توجه به اين مقدمات، جا دارد که درباره خودمان بيشتر فکر کنيم که چه موجودي هستيم و از جهات متعددي خودمان را بشناسيم. ✅فکر کردن در اين زمينه، از يک سو خودشناسي و از سوي ديگر خداشناسي است. در اين صورت مي‌‌توانيم بفهميم که خدا چه حکمت‌هايي به کار برده و انسان را چگونه آفريده است و مسيرش را چگونه قرار داده است. 📚منبع: درس اخلاق مورخ ۹۴/۱/۲۶📚 https://eitaa.com/Basir_MN
🔵جوان خائف و مرد عابد ♥️ امام زین العابدین علیه السلام می فرماید: مردی با خانواده خود سوار کشتی شد در میان راه، دریا به حرکت آمد و کشتی شکست و از سرنشینان آن جز همسر آن مرد کسی نجات نیافت. زن بر تخته پاره ای قرار گرفت و موج دریا وی را به یکی از جزیره های اطراف دریا برد. در آن جزیره مرد راهزنی زندگی می کرد که هر حرامی را مرتکب می شد و به هر کار زشتی دست می زد. ناگهان آن زن را بالای سر خود دید به او گفت: آدمی زادی یا پری؟ زن گفت: آدمم. آن مرد دیگر سخنی نگفت، برخاست و با زن درافتاد و قصد کرد با او درآمیزد. زن بر خود لرزید. راهزن سبب وحشت و ترس آن را پرسید. آن زن با دست اشاره کرد و گفت: از خدا می ترسم. راهزن گفت: تاکنون چنین عملی مرتکب شده ای؟ زن پاسخ داد: به عزّتش سوگند، هرگز به چنین عملی دامن آلوده نکرده ام. مرد راهزن گفت: با این که تو مرتکب چنین عمل خلافی نشده ای از خدا می ترسی، در حالی که من این کار را به زور به تو تحمیل می کنم، به خدا قسم من برای ترس از حقّ سزاوارتر از تو هستم. راهزن پس از این جرقّه بیدار کننده برخاست و در حالی که همّتی به جز توبه نداشت به نزد خاندان خود روان شد. در راه به راهبی برخورد و به عنوان رفیق راه با او همراه گشت، آفتاب هر دوی آنان را آزار می داد، راهب به راهزن جوان گفت: دعا کن تا خدا به وسیله ابری بر ما سایه افکند وگرنه آفتاب هر دوی ما را از پای خواهد انداخت. جوان گفت: من در پیشگاه خدا برای خود حسنه ای نمی بینم، تا جرأت کرده از حضرتش طلب عنایت کنم. راهب گفت: پس من دعا می کنم و تو آمین بگو. جوان پذیرفت پس راهب دعا کرد و جوان آمین گفت. در همان لحظه ابری بر آنان سایه انداخت و هر دو در سایه ابر بسیاری از راه را رفتند. تا به جایی رسیدند که باید از هم جدا می شدند، همین که از یکدیگر جدا شدند ابر بالای سر جوان قرار گرفت. راهب گفت: تو از من بهتری؛ زیرا دعا به خاطر تو به اجابت رسید، اینک داستانت را به من بگو. جوان ماجرای برخورد خود را با آن زن گفت. راهب به او گفت: به خاطر ترسی که از خدا به دل راه دادی تمام گناهانت بخشیده شد، سپس مواظب باش اینک بنگر که در آینده نسبت به خداوند چگونه خواهی بود. 📚عرفان اسلامى:ج1 ص185. https://eitaa.com/Basir_MN
animation.gif
234.9K
🔷نماز به سمت قبله چرا؟ ❔سؤال: بعضى از جوانان مى پرسند: چرا بايد به سمت قبله نماز بخوانيم؟ مگر خداوند در همه جا حاضر نيست، پس نماز به سمت قبله چه سرّى دارد؟ 🔷 جواب: قبله نشانه وحدت و اتّحاد مسلمين است. توضيح اين كه: به هنگام نماز، خانه كعبه مركز دايره و تمام صفوفى كه نماز مى خوانند دايره هايى هستند كه در اطراف كعبه تشكيل مى شوند. بنابراين مسلمانان در هر جاى كره خاكى كه هستند به سمت كعبه مى ايستند تا همگام و متّحد با ساير مسلمانان باشند و بر خلاف اتّحاد و همبستگى آنها حركت نكرده باشند. اگر بنا باشد هر كس به هر سمتى كه مايل است نماز بخواند صحنه بسيار بدى در مساجد و نمازخانه‌ها و نماز جماعت‌ها رخ مى دهد. 📚داستان ياران/ مكارم شيرازي، ص120 https://eitaa.com/Basir_MN
💢 خواندن نماز شب قبل از نيمه شب ┘◄ مساله : ✍️ مسافر یا جوانی که خواندن نماز شب در وقتش برایش سخت است یا کسی که عذری مانند پیری یا بیماری دارد، می تواند نماز شب را قبل از نیمه شب بخواند، و سزاوار است كه نيّت تعجيل نمايد نه ادا. ✍️ ولی بعد از نمازصبح نماز شب را فقط به نیت قضا می‌تواند بجا آورد، البته اگر چهار رکعت از نافله شب را قبل از اذان صبح بخواند می تواند ادامه نماز شب را به نیت ادا قبل از نماز صبح بجا آورد. 🏷 پی‌نوشت: رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۳۸. https://eitaa.com/Basir_MN
💢 احکام نماز بیماران 💠 سوال: کسانی که نمی توانند به طور معمول رکوع به جا آورند ✍🏻 پاسخ: ❇️ الف: کسی که نشسته رکوع می کند: واجب است به قدری خم شود که صورتش مقابل زانو برسد. ❇️ ب: کسی که ایستاده نماز می خواند: 🔸- هرگاه نتواند به اندازه ی رکوع خم شود باید به چیزی تکیه کند و رکوع کند. 🔹 - اگر نتواند تکیه کند به هر اندازه می تواند خم شود. 🔸- اگر هیچ نتواند خم شود (نظر آیات عظام خامنه ای و مکارم) باید بنشیند و نشسته رکوع کند، و (به نظرآیات عظام سیستانی و زنجانی) در حال ایستاده با سر اشاره نماید. 🔹- اگر نتواند برای رکوع با سر اشاره کند باید به نیت رکوع چشم ها را روی هم بگذارد و ذکر آن را بگوید و به نیت برخاستن از رکوع، چشم ها را باز کند. و اگر از این هم عاجز است، در قلب نیت رکوع کند و ذکر را بگوید. 💢 توضیح المسائل مراجع، مسائل 106 و 1037 رساله رهبری مسئله 217 https://eitaa.com/Basir_MN
برخی از مکروهات لباس نمازگزار عبارت است از: 1️⃣پوشیدن لباس سیاه(مگردر مورد تعظيم شعائر،چادر،عبا و عمامه سادات) پوشیدن لباس کثیف و تنگ 2️⃣پوشیدن لباس شرابخوار 3️⃣پوشیدن لباس کسی که از نجاست پرهیز نمی کند. 4️⃣پوشیدن لباسی که نقش صورت انسان یا حیوان دارد هر چند لباس زیرین باشد. 5️⃣ باز بودن دکمه های لباس 6️⃣دست کردن انگشتری که نقش صورت انسان يا حيوان دارد. https://eitaa.com/Basir_MN
💢 نماز ظهر اول وقت در روز جمعه 💠 سوال: ❇️ آیا می تواند نماز ظهر و عصر را در اوائل وقت خواند یا این که باید صبر کند تا نماز جمعه تمام شود و بعد از آن نماز ظهر و عصر را بخواند؟ ✍🏻 پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: صبر کردن بر او واجب نیست و می تواند نماز ظهر و عصر را در اول وقت بخواند. 🔸 آیت الله مکارم: هر چند خواندن نمازظهر در اوّل وقت باطل نيست؛ ولي شايسته است به دليل احترام نمازجمعه، نمازظهر را از اوّل وقت تأخير انداخت؛ مخصوصاً اگر نماز جماعت و در مساجد باشد. البته چنانچه اقامه جماعت سبب وهن نمازجمعه شود، جماعت اشکال دارد. 🔺 پایگاه اطلاع رسانی آیات عظام خامنه ای و مکارم 📎 📎 📎 https://eitaa.com/Basir_MN
💢 با قرض کردن، مستطیع می‌شویم؟ 💠 سوال: اگر کسی برای حج تمتع پول قرض کند و به حج مشرف شود، آیا کفایت از حج واجب می‌کند؟ اگر در آینده مجدد مستطیع شود، آیا حج بر او واجب می‌شود؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ بطور کلی کسی که هزینه‌ی رفتن به حج را در اختیار ندارد، اما می‌تواند قرض بگیرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، واجب نیست که خود را با قرض گرفتن مستطیع کند، اما اگر بگیرد، حج بر او واجب می‌شود. 🔹 استفتا از سایت آیت‌الله خامنه‌ای، شماره استفتاء: 2znpmr6 📎 📎 https://eitaa.com/Basir_MN
🔷 استطاعت حج با خرید فیش آزاد ❓⬅️ سوال: به واسطه گرفتن ارث مستطیع شده ام، در شرایط فعلی واجب است که ثبت نام دولتی انجام دهم یا فیش آزاد برای رفتن به حج خریداری کنم؟ ⬅️ پاسخ: ⬇️⬇️ در صورتی که منع قانونی نداشته باشد و توانایی داشته باشید، باید فیش آزاد تهیه کنید. --➖--➖----➖--➖---➖---➖ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری .♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ 💻 سایت آیت الله خامنه ای/کانال فقه و احکام https://eitaa.com/Basir_MN
💠 حکم فرستادن عکس اندامی برای پزشک . 💬 سوال: از طریق مجازی در حال درمان هستم، پزشک از من درخواست عکس از اندام کرده، آیا ارسال عکس اندام بدون صورت جایز است ؟ ✅ پاسخ: ◀️ گذاشتن تصاویر مذکور در فضای مجازی که مستلزم مفسده یا ترس ارتكاب گناه در بین است، جايز نيست و حرام است. 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای: شماره استفتاء: 6zwyz67 https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 اگر یک رکعت از نماز صبحم بعد از طلوع آفتاب خونده بشه تکلیف چیست؟ 💠 https://eitaa.com/Basir_MN
💠 حالت های اقتدا در رکوع 💬 اگر هنگامی که امام در رکوع است، مأموم اقتدا کند، ممکن است یکی از حالت های زیر پیش آید: 1️⃣ . اگر وقتی به حدّ رکوع می رسد هنوز امام در رکوع باشد، نماز به جماعت صحیح است و یک رکعت حساب می شود؛ هر چند ذکر امام تمام شده باشد. 2️⃣. اگر وقتی به حدّ رکوع می رسد، امام در حال برخاستن از رکوع یا ایستاده باشد، نماز به صورت فُرادا صحیح است و رکعت اول نماز او حساب میشود و باید نماز را ادامه دهد. 3️⃣. اگر به مقدار رکوع خم شود و شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه، نمازش به صورت فرادا صحیح است و رکعت اول نماز او حساب می شود و باید نماز را ادامه دهد. 4️⃣. اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود، امام سر از رکوع بردارد، در این صورت می تواند نیت فرادا کند. 📚 منبع: رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۷۴۵ https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟡 احادیث زیبا برای دختر داران https://eitaa.com/Basir_MN