eitaa logo
بصير
2.4هزار دنبال‌کننده
71.3هزار عکس
64.6هزار ویدیو
2.4هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا صاحب الامر شباهتهایی به جناب یوسف دارد. برادران یوسف، نوادگان و فرزندان پیغمبران بودند و با او تجارت و معامله کردند و سخن گفتند. با وجود این، همه او را نشناختند تا آنکه خودش گفت من یوسفم. پس چرا لعنت شدگان این امت انکار می کنند که خداوند در یک زمانی با حجت خود همان کند که با یوسف کرد. 📚 اصول کافی، ج۲، ص۱۳۴ 💥در ادامه ی این روایت آمده است که فاصله میان حضرت یوسف و پدرش ۱۸ روز راه بود، ولی حضرت یعقوب و فرزندانش پس از دریافت مژده یوسف، این فاصله را ۹ روزه پیمودند. ما نیز میتوانیم فاصله خودمون را با یوسف زهرا کوتاه کنیم، اگر بخواهیم... 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 https://eitaa.com/Basir_MN
❌ رفع مشکلات کشور را معطل رییس جمهور فرانسه نگه ندارید 👈 این انتظار، کشور را به رکود میکشاند 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان: 🔹️ کلید حل مسائل اقتصادی کشور، مسئله‌ی است؛ این حرف اقتصاددان‌ها است. راه دیگری نیست. نمیشود برای رفع مشکلات کشور به انتظار خارجی‌ها ماند؛ این انتظار به پیشرفت کشور ضربه میزند. 🔹️ اینکه یک مدتی منتظر بمانیم به خاطر ، یک مدت منتظر بمانیم که آیا رئیس‌جمهور آمریکا مهلتهایی را که در برجام گذاشته‌اند، تمدید میکند یا خیر، یک مدت معطل برنامه‌ی رئیس‌جمهور بمانیم ... همه‌اش شد ... . 🔺️ این انتظار، کشور را به و عقب‌ماندگی میکشاند؛ رها کنید، نمیگویم ارتباط را قطع کنید، منتها دل نبندید. دل به داخل و ظرفیت‌های داخلی ببندید. ۹۸/۸/۱۲ 🏷 ۱۳_آبان 💻 @Khamenei_ir
#عذرخواهی_پیشکش 🔴قتل میترا استاد تصمیم نظام نبود؟‼️ 🔺جهانگیری: دلار ۴۲۰۰ تومانی تصمیم همه ارکان #نظام بود؛ یک دلار هم از این رقم به باد نرفته! 🔻 #پی‌نوشت: 🔹دیروز #برجام تصمیم نظام بود و امروز #دلار_۴۲۰۰تومنی؛ اصلاً بعید نیست با این روند از فردا گرفتن رشوه توسط #حسین_فریدون، احتکار دارو توسط #شبنم_نعمت‌زاده، قتل #میترا_استاد و... نیز از سوی این جماعت #تصمیم_نظام خوانده شود!! . https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 یک روز با ۲ دروغ شاخ دار دولتی‼️ 🔻به دو دروغ حاکمیتی در یک روز توجه کنید. 1️⃣ خبر یکم: آقای جهانگیری روز گذشته اعلام کرد که fatf و سی اف تی به تائید رهبری انقلاب رسیده است. حتی رئیس دفتر رییس جمهور هم حاضر نشد مسوولیت این ادعا را بپذیرد. و در نهایت خبر بصورت رسمی تکذیب شد. 2️⃣خبر دوم. آقای جهانگیری گفت تصمیم داشتیم بنزین را سهمیه بندی کنیم اما یک رسانه خبر را منتشر کرد و نگذاشت. آقای جهانگیری فراموش کردند که وقتی آنروز این خبر منتشر شد وزیر نفت اصل آنرا با قاطعیت تکذیب کرده بود. ✅ خبر جهانگیری نشان داد همه آن اظهار نظرها دروغ بوده است. این بی صداقتی ها آثار پرهزینه ای بر جامعه دارد و عجیب است که آقایان نسبت به این موضوع بی اعتنا هستند. مردم گرانی و سیاست های غلط را به شرطی تحمل می کنند که احساس کنند دولتمردان آنها صادقند. جامعه ای که به دولتش بی اعتماد شود در هیچ تصمیمی، ولو تصمیمات دقیق همراهی نمی کند. این دروغ ها بسیار اعتمادسوز است؛ کاش متوجه باشیم. https://eitaa.com/Basir_MN
به بهانه۱۳آبان 🔴 " سی نما در یک نما " 🖌 🔻گوشه ای از جنایات آمریکایی علیه ایران: 1️⃣ 🔹جنایات آمریکا قبل از انقلاب اسلامی: ۱. اجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ۲. نقش و کمک امنیتی و آموزشی آمریکا در راه اندازی و اداره سازمان مخوف ساواک ۳. حمایت شدید آمریکا از سرکوب مخالفان رژیم شاه و اعتراضات مردمی؛ ۴. مخالفت با ملی شدن صنعت نفت و تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت به همراه انگلیس؛ ۵. طراحی کودتای ناموفق نظامی با مأموریت مخفی ژنرال هایزر در سال۱۳۵۷ 2️⃣ : 🔸جنایات آمریکا در فاصله پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی: ۶. رها کردن پروژه های صنعتی متعدد علیرغم انعقاد قراردادهای قانونی و أخذ هزینه های آن ها؛ ۷. طراحی نقشه تجزیه ایران و حمایت از گروههای تجزیه طلب؛ ۸. اعمال تحریم اقتصادی: دستور قطع خرید نفت از ایران و دستور توقیف همه دارایی های دولت ایران در آمریکا؛ ۹. طراحی اقدام نظامی برای نجات گروگانها و بمباران پایگاههای هوایی سراسر ایران در اردیبهشت ۱۳۵۹ و شکست آن در جریان واقعه طبس؛ ۱۰ . بمباران تأسیسات نفتی ایران در دوران جنگ تحمیلی. 3️⃣ : 🔹جنایات آمریکا در دوران جنگ تحمیلی: ۱۱. تشویق و تحریک عراق به آغاز جنگ تحمیلی در شهریور۱۳۵۹ و حمایت همه جانبه از رژیم صدام؛ ۱۲. بکارگیری خط مشی براندازی و مهار علیه ایران؛ ۱۳. حمایت از تحرکات تجزیه طلبانه در آذربایجان،خوزستان، کردستان و...؛ ۱۴. ارایه کمک وسیع مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی به عراق در جنگ تحمیلی؛ ۱۵. مجهز ساختن عراق به سلاح های شیمیایی و میکروبی؛ ۱۶. حمله به سکوهای نفتی ایران در سال۱۳۶۶ ۱۷. شهادت ده ها مسافر ایرانی در خلیج فارس در سال ۱۳۶۶ 4️⃣ : 🔸جنایات آمریکا پس از دوران جنگ تحمیلی: ۱۷. اتخاذ و تشدید تحریم های ظالمانه و غیرقانونی علیه ملت ایران؛ ۱۸. قرار دادن ایران در فهرست حامیان تروریسم؛ ۱۹. اعمال سیاست مهار دوگانه علیه ایران در سال ۱۳۷۲ ۲۰. تصویب بودجه در کنگره آمریکا برای براندازی جمهوری اسلامی ایران؛ ۲۱. طراحی و حمایت از قطعنامه های متعدد علیه وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ۲۲. اتهام محور شرارت به ایران؛ ۲۳. طراحی ناتوی فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران؛ ۲۴. تلاش جهت محروم ساختن ملت ایران از دانش و فناوری هسته ای؛ ۲۵. کمک و حمایت از ترور دانشمندان هسته ای ایران؛ ۲۶. حمایت از جندالشیطان عبدالمالک ریگی و گروه های تروریستی فعال علیه ملت جمهوری اسلامی ایران. ۲۷. اسلام هراسی و ایران هراسی ۲۸. تلاش گسترده جهت اجماع جهانی علیه ایران در سازمان های بین المللی ۲۹. نفوذ، جاسوسی ،جنگ سایبری و حمایت از قاتلان پدر آرمیتا و علیرضا،... ۳۰. جنگ اقتصادی و دستور ظالمانه بازگشت تحریم ها با عهدشکنی فاحش در پسابرجام https://eitaa.com/Basir_MN
📢 هشدار رهبر انقلاب به مسئولان: ❔ چرا از واردات بی‌رویه و زائد جلوگیری نمیکنید؟ ⚠️ ثروت بادآورده‌ی برخی افراد در اولویت است یا جوان بیکار کشور؟ 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان: 🔹️ یکی از راه‌های ، جلوگیری از زائد و بی‌رویه است. چرا مسئولان جلوگیری نمیکنند از این مسئله؟ یک کسانی با واردات تنفّس میکنند؛ ثروت بادآورده‌شان وابسته به واردات است و نمیگذارند جلوی واردات زائد که را به شکست میکشاند، گرفته شود. اینها در اولویت‌اند یا آن جوان بیکار کشور؟ ۹۸/۸/۱۲ ۱۳_آبان 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بازداشت روح الله زم، اسرائیلی‌ها را هم به اختلاف انداخت ♦️در حالی که تا چندی پیش، آمدنیوز رسانه ای موفق علیه جمهوری اسلامی معرفی می‌شد، با بازداشت روح الله زم، در رسانه های اسرائیلی هم بر سر قدرت آمدنیوز اختلاف نظر ایجاد شده است! . https://eitaa.com/Basir_MN
عیون اخبار الرضا جلد اول.pdf
3.23M
📗نام کتاب: ترجمه عیون اخبار الرضا علیه السلام. جلد ۱ ✍️نویسنده: شیخ #صدوق ✍️ترجمه: حمیدرضا مستفید، علی اکبر غفاري زبان: فارسی . https://eitaa.com/Basir_MN
۱۳_آبان 🔴 واقعاً بود؟ 🔻حضرت امام درباره واقعه ۱۳ آبان فرمودند: "انقلاب دوم" و البته مهمتر از انقلاب اول . اما چرا انقلاب دوم؛ چرا مهمتر؟ خروش مردم علیه نظام طاغوت با آن تاریخ استبدادی چندصدساله و آن حرکت اجتماعی گسترده می شود انقلاب اول، تسخیر سفارت آمریکا توسط چند جوان دانشجو در جریان یک راه پیمایی می شود انقلاب دوم و البته مهمتر از انقلاب اول. 🔻واقعا منطقش چیست؟ امام را می شناسیم. حرف ذوقی نمی زند. فقیه و عارف است. می بیند و می گوید. وقتی می گوید "ما همه هیچیم"؛ لب و حاق دریافت های نظری و علمی عرفانی اش را در یک کلمه جمع کرده است و هدیه می کند. تعابیر امام فراتر از یک ادیب و سیاستمدار است. تعبیر "انقلاب دوم" از سر تعارفات اجتماعی نیست. 🔻پس چیست؟ راز این جمله را در پیام شفاهی سیداحمدخمینی به دانشجویان تسخیر کننده ببینید؛ "امام فرمود:همه ملت پشتیبان این حرکتند" پس اولا حرکت چند دانشجو نیست. حرکت یک ملت است که بروز وظهورش در یک حادثه است. 🔻اما چرا انقلاب دوم و چرا مهمتر؟ اساسا انقلاب اول نقطه آغازش قیام امام علیه یک قانون آمریکایی(کاپیتولاسیون) است . رهبری مبدا اشغال سفارت را در همین نقطه از تاریخ می داند. اما مبارزه امام از استبداد شروع می شود. سال ۱۳۴۳ می فرماید:" آمریکا از انگلیس بدتر و ... همه از همه بدتر اما امروز سروکار ما با این خبیث هاست(شاه)." انقلاب اول، انقلاب مردم علیه "دست آمریکا" بود. آنروز ملت "دست" آمریکا را دیدند و قیام کردند. اما بعد انقلاب اول، مردم خود آمریکا را دیدند. در گزارش های سفارت آمریکا آمده است که "از ۱۴ مهر ۵۷ روزی یک حادثه علیه منافع آمریکا شکل گرفته است" این رشد یک جامعه است که دشمن اصلی را ببیند. لذا می شود انقلاب دوم و مهمتر. بدین جهت رهبرانقلاب می گوید "شعار مرگ برآمریکا را کسی یاد مردم نداد؛ از اعماق جانشان بود." ❇️ اما برای این روزها؛ آنچه انقلاب دوم را شکل داد رشد مردم است. رشد آگاهی هاست. استکبار ستیزی یک فهم است نه صرفا یک شعار. اگر امام فرمود "مرگ بر آمریکا"، شعار نیست و "ذکر" است به جهت شعور ضمیمه ای آنست. "مرگ بر آمریکا" عمقش تبری است و از اصول توحیدی. لذا نباید با آن مثل یک شعار صرف سیاسی رفتار کرد. لقلقه زبان نیست و باید بر جان و قلب و ذهن مردم نشاند تا به تعبیر امام ذکر شود. هرچقدر شناخت قوی تر شود برائت اجتماعی موثرتر می افتد. اگر اینطور ماجرا را فهم کنیم؛ کار حکومت و نخبگان و رسانه و دیگر نهادها تنها در تهییج و برانگیختن و مشت گره نیست. باید ذهن ها و قلب ها قبل "الا الله"، "لااله" را درک کند. 🖌 https://eitaa.com/Basir_MN
عیون اخبار الرضا جلد دوم.pdf
3.53M
📗نام کتاب: ترجمه عیون اخبار الرضا علیه السلام. جلد ۲ ✍️نویسنده: شیخ #صدوق ✍️ترجمه: حمیدرضا مستفید، علی اکبر غفاري زبان: فارسی . https://eitaa.com/Basir_MN
🌻‍ بیست جمله کوتاه و ناب 🌻‍ ۱- خوشبختی خانه در خدا پرستی است. ۲- عزت خانه در دوستی است. ۳- ثروت خانه در شادی است. ۴- زیبایی خانه در پاکیزگی است. ۵- پاکی خانه در تقوا است. ۶- نیاز خانه در معنویات است. ۷- استحکام خانه در تربیت است. ۸- گرمی خانه در محبت است. ۹- صفای خانه درمحبت است. ۱۰- پیشرفت خانه در قناعت است. ۱۱- لذت خانه در سازگاری است. ۱۲- سعادت خانه در امنیت است. ۱۳- روشنایی خانه در آرامش است. ۱۴- رفاه خانه در حرمت و تفاهم است. ۱۵- ارزش خانه در اعتماد و اطمینان است. ۱۶- سلامتی خانه در نظافت و پاکیزگی است. ۱۷- صفت خانه در انصاف و گذشت است. ۱۸- شرافت خانه در لقمه حلال است. ۱۹- زینت خانه در ساده بودن است. ۲۰- آسایش خانه در انجام وظیفه است. https://eitaa.com/Basir_MN
ahkame-parkha.pdf
1.37M
🌼 #احکام 🌼 💠 #احکام_مبتلابه 📚 احکام پارک ها ✍️ سید محمد موسوی . https://eitaa.com/Basir_MN
💠هفت نكته درباره احترام والدين💠 ‏ 1️⃣رعايت حقوق ‏والدين واجب است اگر چه آنها در حق ‏اولاد كوتاهى كرده باشند.[۱] 2️⃣حفظ احترام پدر و مادر و رعايت ادب در صحبت كردن با آنان لازم است.[۲] 3️⃣آنچه در اطاعت پدر و مادر واجب است اين است كه فرزند با آنها معاشرتى نيكو داشته باشد.[۳] 4️⃣مسافرت فرزند اگر سبب آزار پدر و مادر باشد حرام است.[۴] 5️⃣مسافرتى كه بر فرزند واجب نيست در صورت نهى پدر و مادر و اذيت شدن آنان حرام بوده و نماز در آن تمام است.[۵] 6️⃣هديه دادن و بخشيدن چيزى به پدر و مادر مستحب است.[۶] 7️⃣ مستحب است انسان بر سر قبر پدر و مادر خود از خداوند حاجت بخواهد.[۷] *ء*------------------*ء* 📚 منبع: ۱-توضيح المسائل آية الله مظاهرى، م ۵۴۸. ۲ -همان، م ۵۵۱. ۳- همان، م ۵۵۲. ۴-همان، م ۵۴۶. ۵-توضيح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۷۲۰، م ۱۲۹۵. ۶-توضيح المسائل آية الله مظاهرى، م ۴۳. ۷-همان، م ۶۱۷ و ۱۴۴۶. https://eitaa.com/Basir_MN
🔴ماجرای ۱۳ آبان۱۳۴۳ و تبعید امام چه بود؟ 🔹سیزده آبان ۱۳۴۳ مأموران، امام خمینی را به‌خاطر اعتراض به کاپیتولاسیون دستگیر و به ترکیه تبعید کردند. آمریکا یک دهه بعد از کودتای۲۸ مرداد۳۲ خود را در ایران فعال مایشاء می‌انگاشت و به همین دلیل درصدد برآمد برای مصونیت تمام عیار اتباع خود در ایران، را تحمیل کند. 🔸رژیم شاه با اطلاع از اینکه آیت‌الله خمینی بنا دارد علیه واگذاری کاپیتولاسیون سخنرانی کند، پیغام قابل تاملی به امام دادند که و انحطاط رژیم است: «آمریکا از نظر قدرت در موقعیتى است که هرگونه حمله به آن، به مراتب خطرناکتر از حمله به شخص اول مملکت است. آیت‌الله خمینى اگر این روزها بنا دارند نطقى ایراد کنند باید خیلى مواظب باشند که به دولت آمریکا برخوردى نداشته باشد که خیلى خطرناک است و با عکس‌العمل تند و شدید آنان مواجه خواهد شد. دیگر هرچه بگویند، حتى حمله به شاه، چندان مهم نیست»! 🔸اما امام راحل بی اعتنا به پیغام رژیم در سخنرانی خود فرمودند «قانونی را به مجلس بردند که در آن تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده‌هایشان، با کارمندهای فنی‌شان با کارمندان اداری‌شان، با خدمه‌شان از هر جنایتی که در ایران بکنند، مصون هستند. ملت ایران را از سگ‌های آمریکا پست‌تر کردند. چنانچه کسی سگ آمریکایی را زیر بگیرد، از او مؤاخذه می‌کنند؛ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، مؤاخذه می‌کنند. چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، بزرگ‌ترین مقام را زیر بگیرد، هیچ‌کس حق تعرض ندارد. آقا من اعلام خطر می‌کنم،‌ای ارتش ایران من اعلام خطر می‌کنم، ‌ای سیاسیون ایران من اعلام خطر می‌کنم». 🔹نهایتا این سخنرانی تاریخی به تبعید ایشان در۱۳ آبان ۱۳۴۳ به ترکیه انجامید. https://eitaa.com/Basir_MN
🌼 رهبرانقلاب(امروز): « منع مذاکره با آمریکا منطق محکمی دارد » 🔻 چند دلیل برای غیرعقلانی بودن هرگونه مذاکره و در هر سطحی با آمریکا 1️⃣ ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با آمریکا درقالب گروه 1+5 برای دست یافتن به توافق برجام مذاکرات طولانی مدتی را برگزار کردند. برجام توافقی با جزئیات و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل بود. باید توجه داشت که خروج از برجام توسط آمریکا با معیارهای حقوق بین‌الملل در تناقض آشکار قرار داشت. در این راستا مذاکره مجدد با آمریکا رویه‌ای خطرناک را موجب خواهد شد که این کشور پس از استفاده از مزایای یک توافق از آن خارج شده و هزینه‌ها را به طرف مقابل تحمیل کند. ایران باید با این رویه مقابله کند. 2️⃣ مذاکره مجدد به احتمال فراوان آمریکا را دچار خطا در محاسبات خواهد کرد. عمده هدف آمریکا از اعمال فشار حداکثری بر ایران را می‌توان کشاندن ایران به پای میز مذاکره جامع با آمریکا دانست. در صورتی که ایران به این خواسته تن دهد آمریکا را در کارآمدی این سیاست متقاعد کرده و راه را جهت اعمال فشارهای بیشتر در آینده می‌گشاید. 3️⃣ خواسته های آمریکا حدیقف ندارد‌ . در شرایط حاضر مذاکره احتمالی با آمریکا نه تنها بر سر موضوع هسته‌ای خواهد بود بلکه مسائل دفاعی و منطقه‌ای را نیز شامل خواهد شد. حضور در چنین مزاکره‌ای بدون تضمین دریافت امتیازهای معادل هزینه‌ای گزاف بر امنیت ملی کشور خواهد داشت و عقلانی به نظر نمی‌رسد. هیچ انسان غیور و حاکمیت عاقل روی مسائل ناموسی ملی خود مذاکره نمیکند. 4️⃣ ضمناً با شرایط ذکر شده اشاره به این نکته ضروری است که مذاکره در هر سطحی و توسط هر مقامی حامل یک پیام واحد بوده و آن، کارآمدی سیاست علیه ایران است. پیامی که در صورت تحقق دومینوی بهانه_فشار تداوم خواهد داشت و بعد از آن ملت ایران یک روز خوش نخواهد دید 5️⃣ تجربه و نتیجه اعتماد مصدق به آمریکا، و مذاکرات صلح فلسطین، کوبا و اخیراً کره شمالی میتواند برای غیرمنطقی بودن مذاکرات کفایت کند. https://eitaa.com/Basir_MN
▼ حرف روز🔰✳️ مبارزه ادامه دارد! فردا سالگشت 13 آبان روز ملی «مبارزه با استکبار جهانی» است؛ یکی دیگر از روزهای خاص متعلق به انقلاب اسلامی و هویت انقلابی مردم مبارز ایران اسلامی که باید آن را بزرگ داشت و از درس‌ها و آموزه‌هایش برای امروز استفاده کرد. 13 آبان تلاقی سه مناسبت بزرگ ملی و انقلابی است؛ سالروز تبعید حضرت امام(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، سالروز کشتار دانش‌آموزان و دانشجویان در اعتراض به رژیم ستمشاهی در 13 آبان 1357 و سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به عنوان مرکز طراحی دشمنی علیه انقلاب نوپای اسلامی ملت ایران که از سوی دانشجویان پیرو خط امام(ره) در 13 آبان 1358 به وقوع پیوست و ترغیب امام راحل تحت عنوان «انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول» را به دنبال داشت. چرا این روز را باید گرامی داشت؟ و آیا با توجه به شرایطی که امروز داریم این موضوع دشمنی‌ها با ایران و انقلاب را زیاد نمی‌کند؟ بخش اول این پرسش از منظری درباره تمام مناسبات ملی و رویدادهای تاریخی ملل گوناگون عمومیت دارد؛ اما فلسفه مهم و مستحکم نیز دارد؛ بزرگداشت مناسبات ملی هر ملتی از شعائر و بن‌مایه‌های هویتی و گفتمانی آنها بوده و لازم است برای تبیین و ترویج عظمت ارزشی که این رخدادها یادآور آنها هستند، بزرگ داشته شوند و از حیث جامعه‌پذیری و پیوست فرهنگی به نسل فعلی و آینده منتقل و در آنها نهادینه شود. قرآن از این روزها به شعائر و ایام‌الله یاد می‌کند و به پیامبر گرامی(ص) دستور بزرگداشت آنها را می‌دهد؛ اما درباره زیاد شدن دشمنی‌ها، باید گفت اتفاقاً این قبیل مراسم‌ها تنها ناظر به نفس آن رخداد و سبقه صرف تاریخی آن، که البته در جای خود مهم است، نیست؛ بلکه بخشی از زندگی و اولویت امروز ما هم هست. مبارزه با استکبار امروز نیز به قوت خود باقی و ضروری است؛ چرا که دولت‌های مستکبری مانند آمریکا و دنباله منحوس آن رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای اروپایی و مرتجع عربی هنوز هم در زندگی ایرانی‌ها و مسلمانان مظلوم منطقه تهدید، تحریم، ناامنی و ناآرامی ایجاد می‌کنند؛ به تعبیر امام تا ظلم و استکبار هست مبارزه هم هست! پس ان‌شاءالله یادمان باشد که همپای میلیون‌ها ایرانی مبارزه‌جو با ظلم و استکبار که نماد دیروز و امروزش آمریکاست، در بیش از 1000 شهر و شهرستان در این راه‌پیمایی و تظاهرات بزرگ شرکت کرده و از این بستر دو پیام مهم همبستگی و اتحاد جهانی و منطقه‌ای علیه آمریکای جنایتکار و انزجار از روح استکباری و ظلم را به ملل مبارز جهان مخابره کنیم. https://eitaa.com/Basir_MN
ـ ایرانی‌ها به فناوری منحصر به فردی دست یافته‌اند!🔰✳️ نشریه آمریکایی «نشنال‌اینترست» که در زمینه روابط بین‌الملل منتشر می‌شود، نوشت: پس از آنکه ایران از کیتی رونمایی کرد که می‌تواند موشک‌های سطح به سطح غیر هدایت‌شونده را به موشک‌های هدایت‌شونده تبدیل کند، کارشناسان موشکی رژیم صهیونیستی به شدت از پیشرفت اخیر موشکی ایران نگران شده‌اند. «یوزی رابین» کارشناس موشکی رژیم صهیونیستی در این باره گفته است: «ایجاد آیرودینامیک بال‌ها که مهم‌ترین مسئله فناوری جدید ایران است؛ بسیار منحصربه‌فرد بوده و پیش از این تاریخ در ایران یا در هیچ کشور دیگری دیده نشده است. حرکت به سوی طراحی بومی به جای کپی‌برداری از دیگران نشان از اعتماد به نفس است. احتمالاً هدف از آیرودینامیک منحصربه‌فرد و جدید افزایش مانورپذیری راکت‌های تبدیل شده است.» https://eitaa.com/Basir_MN
﷽ 💢قرار شبانه 💢 ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ به نقل از برخي روایات هر زمان جوانی دعای فرج مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را زمزمه کند، همزمان امام زمان (عليه السلام) دستهای مبارکشان را به سوی آسمان بلند می کنند و برای ِ آن جوان دعا میفرمایند... چه خوش سعادت کسانی که حداقل روزی یک بار دعای ِ فرج را زمزمه می کنند . 💫🌷✨پس این توفیق را از خود دریغ مکن✨🌷💫 🔔☄️بياد مولا به رسم هر شب 🔔 🌸✨بسم الله الرحمن الرحيم✨🌸 🌸الهي عَظُمَ الْبَلاءُ ،✨ 🌸 وبَرِحَ الْخَفاءُ ،✨ 🌸وانْكَشَفَ الْغِطاءُ ،✨ 🌸 وانْقَطَعَ الرَّجاءُ ✨ 🌸وضاقَتِ الاْرْضُ ، ✨ 🌸ومُنِعَتِ السَّماءُ ✨ 🌸واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ،✨ 🌸 واِلَيْكَ الْمُشْتَكى ،✨ 🌸 وعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ؛✨ 🌸اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ،✨ 🌸اولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ،✨ 🌸 وعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم✨ 🌸ففَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريبا✨ 🌸 كلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛✨ 🌸يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ ✨ 🌸اكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، ✨ 🌸وانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛✨ 🌸يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛✨ 🌸الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، ✨ 🌸ادْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، ✨ 🌸السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،✨ 🌸 الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛✨ 🌸يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ،✨ 🌸بحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ🌸 و برای سلامتی محبوب 🎀اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا🎀 https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لانه‌های جاسوسی فتح نشده رحیم‌پور ازغدی می‌شود تصور کرد آمریکایی که جاسوس‌هایش، اول انقلاب تا مقام ریاست جمهوری نفوذ کرده بودند، امروز دست از ایران کشیده باشد؟هرچه که در اسناد لانه جاسوسی است، ۱۰۰۰ برابرش الآن انجام می‌شود. عین دستورات جاسوس های آمریکایی الآن توسط بعضی مسئولان انجام م‌یشود پ؛ ن؛ جاسوس خانه های زمان را باید تسخیر کرد! تا فتنه هایی مانند 88رخ نده..تا به مردم تزریق نشه امریکا کدخدا است باید و باید با انها راه بیاییم تا مشکل حل بشه!!... . https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 ويژه وفات حضرت سکينه (سلام الله عليها) 🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴 ▪️حضرت سکینه، دختر امام حسین(ع) و رباب، دختر امرءالقیس می باشد. ▪️نام اصلى ایشان،«آمنه» یا «امیمه» بود و مادرش رباب او را به «سکینه» ملقّب ساخت. ▪️درباره تاریخ تولدش، اطلاع دقیقى در دست نیست. امّا وى در واقعه عاشورا، دخترى رشید و بالغ بود. ▪️برخى از مورخان، وى را در واقعه کربلا، بین ده تا سیزده ساله خوانده اند. بنابراین تولدش باید میان سالهاى ۴۷ تا۵۰ قمرى باشد. ▪️او در مدینه و در اواخر عصر امامت حضرت امام حسن مجتبى(ع) دیده به جهان گشود. ▪️این بانوى شریف علوى در دامن مهرانگیز پدر ارجمندش حضرت امام حسین(ع) و مادر گرامیشان حضرت رباب(س) و عمه بزرگوارش حضرت زینب کبرى(س) پرورش یافت و از راهنمایى و تربیت ناب برادرش حضرت امام سجاد(ع) بهره هاى وافر یافت. ▪️وى از زنان خردمند و داناى عصر خویش بود. علاوه بر بهره مندى کامل از حُسن جمال، از فضایل معنوى مانند تعّبد، تدیّن و تقواى الهى برخوردار بود و در زمینه شعر، سخنورى و فصاحت بیان از ممتازان عصر و خانه وى، همیشه مجمع ادبا، شُعرا و سخن سرایان عرب بود. ▪️وقتي حسن مثنی برادرزاده امام حسین(ع)، سکینه را خواستگاري كرد، حضرت(ع) فرمود: سكينه براي زندگي تو مناسب نيست، «کَانَ الغَالِبُ عَلَيهَا الاستغراق في الله» او غالباً غرق جلال و جمال خداست. اما خواهر سكينه آن دختر ديگرم براي ازدواج با تو آماده است. ▪️سکینه کلام امام حسین(ع) را که فرمود: «شيعتي مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فاذكروني، اَوْ سَمِعْتُم بِغَريبٍ اَوْ شَهيدٍ فَانْدُبُوني ..» را روایت کرده و در این باره فرموده: پدرم به من فرمود: پيامم را به شيعيان من برسان! بگوييد هر وقت آب گوارا مي‌نوشيد به ياد لبان من بنوشيد.(۵) ▪️امام حسین(ع) به تمامى فرزندانش، از جمله سکینه، عشق و علاقه داشت و آنان را به خاطر برخوردارى از فضایل و کمالات نفسانى، بسیار دوست مى داشت. روایت شد، که آن حضرت درباره سکینه و مادرش رباب و خانه اى که آن دو در آن زندگى مى کردند، شعرى عاطفى سرود که ترجمه اش چنین است : 《لَعمرُک انّنی لاُحبّ داراً تکون بها سکینة و الرّباب، أحبّهما و أبذل جلّ مالی و لیس لعاتب عندی عتاب》 (به جانت سوگند! من به راستى خانه اى که سکینه و مادرش رباب در آن باشند، دوست دارم. من آن دو را دوست دارم و براى آنان دارایى ام را نثار مى کنم و هیچ ملامتگرى نمى تواند مرا در این کار سرزنش کند.) ▪️تاریخ نگاران و سیره نویسان از حضور سکینه(س) در کربلا بارها یاد کرده‌اند. ▪️بنابر گزارشی، در روز عاشورا، امام حسین(ع) برای آخرین وداع، از میدان جنگ به اردوی خود بازگشت و با یکایک زنان اهل بیت وداع کرد و آن گاه نزد دختر خود سکینه رفت که در گوشه خیمه نشسته بود و می‌گریست و او را نیز به صبوری دعوت کرد. ▪️این بانوى مکرمه، بین ۶۷ تا ۷۰ سال زندگى کرد و سرانجام در کمال شرافت و عفت دار فانى را وداع گفت. ▪️پس از واقعه عاشورا، سکینه(س) و دیگر بانوان به اسارت دشمن در آمده و همراه با کاروان اسرا به کوفه و شام برده شدند. ▪️پس از پایان اسارت سکینه نیز به همراه کاروان اسرا به مدینه بازگشت. ▪️درباره در گذشت این بانوى بزرگ علوى، دو روایت نقل شده است: 1️⃣روایت نخست حاکى است که وى در پنجم ربیع الاوّل سال ۱۱۷ هجرى قمرى و در عصر خلافت هشام بن عبدالملک و در حاکمیت خالد بن عبدالملک بن حارث، در مدینه بدرود حیات گفت. 2️⃣روایت دیگر مى گوید که وى در پنجم ربیع الاوّل سال ۱۲۶ هجرى قمرى در مکه معظمه وفات یافت. به هر حال، در گذشت وى در پنجم ربیع الاوّل، مورد اتفاق تاریخ نگاران و سیره نویسان است. در همان سالى که حضرت سکینه(ع) وفات یافت، خواهرش حضرت فاطمه بنت الحسین(ع) نیز در مدینه بدرود حیات گفت. 📚منابع: ۱)تاریخ الأمم و الملوک طبری، ج۵، ص۴۶۴ ۲)منتهى الآمال محدث قمی، ج۱، ص۴۶۲ ۳)الفصول المهمه فی معرفة الائمه مالکی، ج۲، ص۸۳۶ ۴)اعلام النّساء کحاله، ج۲، ص۲۰۲ ۵)مقتل الحسين(ع) مقرّم، ص۳۰۷ ۶)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۸ ۷)ریاحین الشریعه محلاتی،ج ۲،ص۲۲۴ https://eitaa.com/Basir_MN
سوال : آیا ازدواج حضرت سكينه(س) با مصعب بن زبير صحت دارد؟ پاسخ: در مورد ازدواج سكينه دختر امام حسين(ع) با مصعب بن زبير بين مورخين در اين زمينه اختلاف نظر وجود دارد. آنچه در نقل های مختلف تاریخی آمده است، این است که سکینه پس از شهادت عبد الله بن حسن در واقعه کربلا، با مصعب بن زبیر ازدواج نموده است و سبط بن الجوزى در این باره مى گوید : 《اولین کسى که سکینه به عقد وى درآمد، آن هم از سر اجبار، مصعب بن زبیر بود.》(۱) همچنین مورخین ازدواجهاى دیگری را برای حضرت سکینه ذکر کرده اند که در اینجا به آن اشاره می کنیم: 《عبداللَّه بن عثمان حزامى، زید بن عمرو بن عثمان بن عفان، اصبغ بن عبدالعزیز بن مروان و ابراهیم بن عبدالرحمن بن ابى عوف.》(۲) اما در میان این ازدواج ها، ازدواج سکینه بنت الحسین(ع) با مصعب بسیار مشهور است و خیلی از تاریخ پژوهان آن را تلقی به قبول کرده اند. آیا به راستی چنین ازدواجی رخ داده است؟ یا مانند ازدواجهای متعدد دیگری که به حضرت سکینه نسبت داده اند، تهمتها و افتراهای تاریخی است و ناشی از اشتباه اسامی با یکدیگر است؟ نویسنده ی معاصر عراقی علی محمد علی دُخیّل در بخش چهارم از کتاب أعلام النساء که به حضرت سکینه اختصاص دارد، پس از نقل و ردّ گزارش های بی اساس حاکی از ازدواج های متعدد جناب سکینه، در مقام نتیجه و جمع بندی می نویسد : 《قولی که شیعه بر آن است، این است که سکینه(ع) جز با پسر عمویش عبدالله بن امام حسن (ع) ازدواج نکرده است. و بر این قول شیعه، بسیاری از اهل سنت نیز موافقت دارند..》.(۳) این قول را پیشتر علامه شبّر و علامه مقرم نیز در کتب خود آورده اند.(۴) مقرم در كتاب خود می گويد: 《مصعب بن زبير كارگزار برادرش در بصره بود. از اين رو تسلطي بر حجاز نداشت تا امام سجاد(ع) از او بيم داشته و به ناچار بانو سكينه را به ازدواج او درآورد. همچنين عواطف مردم نسبت به اهل بيت(ع) جريحه دار بود و به خصوص بعد از واقعه كربلا هر كس به آنان قصد سوئي مي ورزيد، مبغوض ديگران مي گرديد.》(۵) اما گروه ديگري از مورخين ازدواج اين دو را ذكر كرده اند. ابن طقطقي می نويسد : 《وي (مصعب) سكينه دختر حسين(ع) و عايشه دختر طلحه را به همسري گرفت و آنها را يك جا در خانه خود گرد آورد》.(۶) اكنون با آن چه بيان كرديم شايد ‌بتوان گفت چه بسا اين ازدواج به رضايت حضرت سكينه(س) نبوده و تنها از روي مصالح سياسي ـ اجتماعي صورت پذيرفته است. چنان‌كه شواهد تاريخي بسياري بر اين‌گونه ازدواج‌ها وجود دارد؛ مانند بسياري از همسران پيامبر(ص)، امام حسن مجتبي(ع) و برخي ديگر از ائمه(ع) كه حتي كمر به قتل آن پيشوايان مي‌بستند و قطعاً آن پيوندها به رضايت آنان نبوده است. در اين جا نيز چه بسا حضرت سكينه(س) به اين پيوند خرسند نبوده است؛ امّا از روي مصلحت تن داده است. شاهد آن‌كه وقتي حضرت سكينه(س) پس از مرگ مصعب و ازدواج با خواهرزاده او، عبدالله بن عثمان، سر از اطاعت او بر مي گيرد و نشوز مي‌كند، رملة بنت‌الزبير مادر وي و خواهر مصعب نزد عبدالملك مي‌رود و مي‌گويد : 《اگر چنين نبود كه ما مي‌خواهيم پوششي بر كارهاي خود بگذاريم، هرگز نسبت به كسي كه رغبتي در ما ندارد، رغبتي به او نداشتيم.》(۷) با توجّه به اين جمله و تصريحي كه در آن وجود دارد، به راحتي مي‌توان به واقعيت اين پيوند پي برد. همانطور که گفتیم؛ سبط بن جوزي نيز مي گويد: 《اين ازدواج به اجبار صورت گرفت.》(۸) 📚منابع: ۱)تذكرة الخواص سبط بن جوزى، ص۲۴۹ ۲)الطبقات الكبرى ابن سعد، ج۸، ص۴۷۳ ۳)سکینه دختر امام حسین(س) دخیل، ص۲۲ ۴)ادب الطف عبدالله شبر، ص۱۶۲ ۵)مقتل الحسین(ع) مقرم، ص۱۱۲ ۶)فخرى فى الآداب السلطانية و الدول الاسلامية، ص۱۲۴ ۷)بلاغات النساء ابن طيفور، ص۱۹۲ ۸)تذكرة الخواص سبط بن جوزى، ص۲۵۰ https://eitaa.com/Basir_MN
▪️راوی کرب و بلا دارد روایت می کند ▪️از جدایی سر و تن ها حکایت می کند ▪️شد سکینه معنی اش آرامش قلب حسین ▪️بشنو از دریا زمانی که شکایت می کند 🔳 5 ربیع الاول سالروز #وفات_حضرت_سکینه (سلام الله عليها) دختر امام حسین (عليه السلام) تسلیت باد. https://eitaa.com/Basir_MN
🔹🔷《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ الْحُسَیْنِ(ع) الشَّهیدِ اَیَّتُهَا السَّكِينَةُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ》🔷🔹 ✅امرؤالقیس بن عَدی مردی نصرانی بود که در زمان خلیفه دوم مسلمان شد. او سه دختر به نامهای (مُحَیَّاة) و (سَلمی) و (رباب) داشت که از فرط علاقه و ارادت به امیرالمومنین(ع) به ترتیب به ازدواج امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) درآورد.(۱) به نقل شیخ مفید؛ امام حسین(ع) بعد از ازدواج با رباب(س)، صاحب دختری به نام سکینه(ع) و پسری به نام عبدالله رضیع(ع) شد.(۲) امام حسین(ع) نسبت به رباب(س) و دخترش سکینه(س) علاقه زیادى داشت. نقل شده است که امام حسین(ع) در مورد رباب(س) و سکینه(س) سروده است : 📋《اِنِّى لَاَُحِبُّ دَارَاً، تَکُونُ بِهَا السَّكِينَةُ وَ الرُّبَابُ، أُحِبُّهُمَا وَ اَبذِلُ جُلَّ مَالِي، وَ لَيسَ لِعَاتِبِِ عِندِي عِتَابُ》 ♦️من آن خانه اى را که سکینه و رباب در آن باشند را دوست دارم. آن دو را دوست مي دارم و مالم را بذل مي كنم، و عتاب كننده را نزد من حق عتاب نيست.(۳) سکینه(س) را زنی باوقار، عالمه و با اخلاق‌، عابده و باتقوا و با سخاوت و بلیغ و اهل فصاحت در سخن معرفی کرده اند. امام حسین(ع) سکینه را بنده‌ای غرق در ذات الهی معرفی کرده که نشان دهنده فضل و کمال اوست. نقل است که؛ هنگامی که حسن مثنی فرزند امام حسن مجتبی(ع)، سکینه(س) را از امام حسین(ع) خواستگاری كرد، حضرت(ع) فرمود: سكينه براي زندگی تو مناسب نيست، 📋《کَانَ الغَالِبُ عَلَيهَا الاِستِغرِاقَ فِي اللهِ》 ♦️او غالباً غرق جلال و جمال خداست. اما خواهر سكينه(س) آن دختر ديگرم برای ازدواج با تو آماده است و فاطمه(س) دختر دیگر امام(ع) به ازدواج حسن مثنی در آمد.(۴) حضرت سکینه(س) در کربلا به همراه مادرش رباب(س) حضور داشت. در روز عاشورا؛ هنگامی که امام حسین(ع) قصد وداع با اهل خیام کرد، به سمت خیمه گاه رفت و صدا زد : 📋《یَا زَینَبُ(س)، یَا اُمَّ کُلثُومِِ(س) یَا سَّكِينَةُ(س) عَلَیْکُنَّ مِنِّی السَّلَامُ! فَنَادَتْهُ سَّكِينَةُ(س) : یَا أَبَهْ اسْتَسْلَمْتَ لِلْمَوْتِ؟! فَقَالَ : کَیْفَ لَا یَسْتَسْلِمُ مَنْ لَا نَاصِرَ لَهُ وَ لَا مُعِینَ؟!》 ♦️ای زینب(س)، ای ام کلثوم(س) ای سکینه(س) خداحافظ! در این هنگام، حضرت سکینه(س) عرض کرد : ای پدر! آیا تن به مرگ دادی؟ امام حسین(ع) در جواب به او فرمود : چگونه تسلیم مرگ نشود، کسی که یاوری ندارد؟ حضرت سکینه(س) در این هنگام، پدر را به آغوش کشید و عرض کرد : 📋《یَا أَبَهْ! رُدَّنَا إلَی حَرَمِ جَدِّنِا》 ♦️پدر جان! ما را به مدینه برگردان! حضرت(ع) فرمود : 📋《هَیْهَاتَ لَوْ تُرِكَ القَطَا لَنَامَ فَتَصَارَخنَ النِّسَاءُ فَسَكَتَهُنَّ الحُسَينُ(ع)》 ♦️هيهات! اگر صیادان مرغ قطا را باز مى‏ گذاردند، آرام می گرفت. در این هنگام؛ زنان حرم شيون كردند و حضرت امام حسين(ع) آنها را آرام كرد.(۵) اما در این میان حضرت سکینه(س) آرام نمی گرفت. 📋《هِيَ صَارِخَةٌ وَ کَانَ یُحِبُّهُ حُبَّاً شَدِیدَاً، فَضَمَّهَا إلَى صَدرِهِ وَ مَسَحَ دُمُوعَهَا》 ♦️سكينه(س) همچنان شيون ‏می کرد و امام حسين(ع) از آنجایی که او را بسيار دوست مى ‏داشت، او را به سينه چسبانيد و اشكهايش را پاك كرد.(۶) امام حسین(ع) آماده حرکت شد و قدری فاصله گرفت که در این هنگام، سکینه(س) گریه کنان به حضرت(ع) عرض کرد : 📋《يَا أبَتَاه! قِف لِي هَنِيَئةََ لِأَتَزَوَّدَ مِنكَ! فَهَذَا وِدَاعُ لَا تَلَاقِي بَعدَه》 ♦️پدر جان! لحظه ای صبر کن تا از تو بهره ای بگیرم! (تو را خوب ببینم) این وداعی است که بعد از آن دیداری نیست. 📋《وَانكَبَّت عَلَى يَديَهِ وَ رِجلَيهِ تَقَبَّلَهُمَا وَتَبكِي فَبَكَى الحُسَينُ(ع) رَحمَةََ لَهَا، ثُمَّ مَسَحَ دُمُوعُهَا بِكَمِّهِ وَأَخَذَهَا فَتَرَكَهَا فِي حِجرِه وَ مَسَحَ دُمُوعَها بِكَفِّهِ》 ♦️پس سکینه(س) خود را روی دست و پای پدر انداخت و آنها را می بوسید و گریه می کرد. امام حسین(ع) دلش به حال دخترش سوخت و ایشان نیز گریه کردند و سکینه(س) را به در آغوش کشیدند و به سینه مبارک چسبانید و پیشانی او را بوسید و اشکهایش را با دست مبارکش و سر آستین پاک کرد.(۷) در این هنگام که امام(ع) کاملا از این صحنه پریشان شده بود، خطاب به دخترش فرمود : 📋《سَیَطُولُ بَعدِی یَا سَکِینَةَ فَاعْلَمِی مِنْکِ الْبُکَاءُ إِذَا الْحَمَامُ دَهَانِی لَا تُحْرِقِی قَلْبِی بِدَمْعِکِ حَسْرَهً مَا دَامَ مِنِّی الرُّوحُ فِی جُثْمَانِی وَ إِذَا قُتِلْتُ فَأَنْتِ أَوْلَى بِالَّذِی تَأْتِینَهُ یَا خَیْرَهَ النِّسْوَانِ》 ♦️ای سکینه! بدان که پس از من، گریه تو طولانی خواهد بود. تا زمانی که جان در بدن دارم مرا با اشک حسرت بار خود مسوزان.‌ ای بهترین زنان! آنگاه که من کشته شدم، تو برای گریه سزاوارتری!(۸) ادامه مطالب :👇 https://eitaa.com/Basir_MN
امام حسین(ع) راهی میدان نبرد شد، طولی نکشید که مرکب امام حسین(ع) به حالت خون آلود و پریشان، بدون امام(ع) به سمت خیمه ها آمد‌. خوارزمی می نویسد : 📋《أَقْبَلَ فَرَسُ الحسینِ(ع) وَ قَدْ عَدَا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ أَنْ لَا یُؤْخَذَ فَوَضَعَ نَاصِیَتَهُ فِی دَمِ الحسینِ(ع) ثُمَّ أَقْبَلَ یَرْکُضُ نَحْوَ خَیْمَهِ النِّسَاءِ، وَ هُوَ یَصهَلُ وَ یَضْرِبُ الْأَرْضَ بِرَأْسِهِ عِنْدَ الْخَیْمَهِ》 ♦️در روز عاشورا؛ اسب امام حسین(ع) از میان لشکر ابن سعد دوید که دستگیر نشود. پیشانى خود را به خون آن بزرگوار رنگین نمود. سپس به سوی خیمۀ‏ زنان تاخت و نزد خیمه شیهه می‌کشید و سر خود را به زمین مى‏ کوبید.(۹) امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه، این لحظه را اینگونه وصف می کند : 📋《فَلَمَّا رَاَینَ النِّسَاءُ جَوادَكَ مَخْـزِيّا وَنَظَرْنَ سَرْجِكَ عَلَيْهِ مَلْوِيّاً بَرَزْنَ مِنَ الْـخُدُورِ ناشِـراتِ الّشُعُورِ عَلَى الْخُدُودِ لاطِمَاتٍ لِلوُجُوهِ سافِراتٍ وَبِالْعَويلِ داعِياتٍ》 ♦️و زنان خیام مشاهده کردند که؛ اسب تو بلا زده به خیمه ها رسید و در حالی که زنان زين تـو را بر اسب واژگونه يافتند، پس اهل خیام آمدند درحالي که خود را پريشان ساخته بودند و گیسوانشان را بر چهره ها ریخته بودند و سيلي بر صورت هايشان مي زدند و با صداي بلند گريه مي کردند و ناله و فريادکنان تو را مي خواندند.(۱۰) گویی مرکب امام حسین(ع) آمده بود که خبر شهادت امام حسین(ع) را به اهل خیام برساند و آنان را به سمت قتلگاه ببرد. در مقاتل آمده است که؛ سکینه(س) خود را بر بالین بدن بی جان پدر رساند. مرحوم کفعمى از حضرت سکینه(س) روایت مى کند که وقتی پدرم شهید شد، آن بدن نازنین را در آغوش گرفتم و حالت اغماء و بیهوشى برایم روى داد، در آن حال شنیدم که پدرم مى فرمود : 📋《شِیعَتِی مَهْمِا شَرِبْتُم مَاءِ عَذْبٍ فَاذکُرُونِی، اَوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی》 ♦️شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید و یا هنگامی که ازغریبی یا شهیدی خبری شنیدید، برمن ندبه کنید.(۱۱) مقتل می نویسد : 📋《ثُمَّ إِنَّ سُكَيْنَةَ اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِيهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ حَتَّى جَرُّوهَا عَنْهُ》 ♦️حضرت سكينه(س) پيكر پدرش امام حسين(ع) را در آغوش كشيد، اما گروهى از اعراب اجتماع كردند و سكينه(س) را از روی بدن پدرش کنار زدند.(۱۲) حضرت سکینه(س) آخرین یادگار و بازمانده حادثه غم انگیز کربلاست. هر چند امام محمدباقر(ع) نیز در کربلا حضور داشته است و یعقوبی در این باره نقل می کند که امام(ع) در پاسخ به سؤال فردی که از ایشان پرسید؛ آیا شما زمان امام حسین(ع) را درک کرده اید؟ فرمود : 📋《قُتِلَ جَدِّی الْحُسَینُ(ع) وَ لِی اَرْبَعُ سِنینَ وَ اِنّی لَاَذْكُرُ مَقْتَلَهُ وَ مَا نَالَنَا فِی ذَلِكَ الْوَقْتِ》 ♦️هنگامی كه جدّم امام حسین(ع) به شهادت رسید، من چهار ساله بودم و جریان شهادت آن حضرت(ع) و آنچه در آن روز بر ما گذشت همه را به یاد دارم.(۱۳) ولی امام باقر(ع) در سال ۱۱۴ هجری به شهادت رسیده است.(۱۴) و حضرت سکینه(س) در سال ۱۱۷ هجری وفات نموده است.(۱۵) و از این جهت، ایشان آخرین بازمانده کربلا محسوب می شود. {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : تو کیستی؟ چراغ بهشت مدینه ای آیینه دار حُسن حسینی، سکینه ای باید به رتبه زینب ثانی بخوانمت چون عمه ات به صبر نداری قرینه ای در آسمان صبر فروزنده کوکبی بین تمامی اُسرا رکن زینبی دشمن ذلیل عزّ و وقار سکینه است فریاد کربلای حسینی به سینه است در مکتب مجاهدت و صبر و ابتلا ایثار و استقامت و ایمان گزینه است هر چند درد و رنج اسارت کشیده ای تو خصم را به بند حقارت کشیده ای در منطق تو معجزه نطق مرتضی پیغام تو حیا و عفاف و حجاب بود هر خانه ای که هست رباب و سکینه اش باشد صفای روضه شهر مدینه اش قلب حسین و چشم و چراغ مدینه ای سر تا قدم جلال و وقار و سکینه ای 👤سازگار 📚منابع : ۱)تاريخ مدينة دمشق ابن عساكر، ج۶۹، ص۱۱۹ ۲)الإرشاد شيخ مفيد، ج۲، ص۱۳۵ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۷ ۴)مقتل الحسين(ع) مقرّم، ص۳۰۷ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۷ ۶)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۰۹ ۷)المجالس الفاخرة علامه شرف الدين، ج۱، ص۲۸۵ ۸)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۰۹ ۹)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۷ ۱۰)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۲۴۰ ۱۱)المصباح کفهمی، ص۷۴۱ ۱۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۸۰ ۱۳)تاریخ یعقوبى، ج‏۲، ص۳۲۰ ۱۴)فرق الشیعة نوبختی، ص۶۱ ۱۵)تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر، ج۶۹، ص۴۲۱ https://eitaa.com/Basir_MN