بصير
🔵 مستر جیکاک افسانه یا واقعیت؟ (2) حال ، اگر ما به فضای اینترنتی مراجعه کنیم، خوشبختانه زندگی ویلیا
🔵 مستر جیکاک افسانه یا واقعیت؟ (3)
در جای دیگری نیز عنوان شده که جیکاک در اواخر دهه 1320 خورشیدی فرقه ای را در منطقه بختیاری، بویراحمد و خوزستان ایجاد می کند که "طلوعیان" یا "سروشیان" نامیده می شد؛ فرقه ای که به ظهور قریب الوقوع امام مهدی (ع) معتقد بودند . این گفته نیز گزافه و غیر مستدل است زیرا در بین سال های 1320 تا 1330 در کشور ده ها نشریه کشوری و استانی وجود داشت و چنانچه در آن دوران کسی با این مشخصات و چنین فعالیت هایی وجود می داشت به طور قطع در نشریات آن دوره بازتاب می داشت .
در نوشته ای دیگر نیز درخصوص جیکاک گفته شده است" او مجالس وعظ و منبر به برپا می کرد و روضه امام حسین می خواند و در میانه مجلس ناگهان عمامه خود را به درون آتشی که در وسط مجلس بود می انداخت ولی عمامه نمی سوخت و جیکاک آن را به عنوان معجزه خود بیان و ادعای سید بودن می کرد. " این نیز روایتی است بسیار بی پایه چراکه محل وقوع این مجالس روضه و منبر نیز مشخص نیست . آیا در مسجدسلیمان بوده یا مناطق اطراف آن ؟ یا در ایذه یا هفتکل ؟ یا لالی و یا عمبل؟ در قلعه تل یا اندیکا ؟ به هر حال منطقه وقوع این رویدادهای خارق العاده مشخص نشده است ، و از طرفی این موضوعات در کتاب خاطرات منتشره مردم آن عصر نیز نیامده است .
در روایت دیگری نیز آمده است که "سید جیکاک به هنگام ملی شدن صنعت نفت با گشت و گذار در میان عشایر بختیاری، یک سری اشعار را به گویش بختیاری برای آن ها مطرح می کرد که از آن جمله آن می توان به این قطعه شعر اشاره کرد که "تو که مهر علی مِین دلته نفت ملی سی چِنِته"! توجه کنید در شهری که یکی از مراکز عمده جنبش ملی کردن صنعت نفت بوده و احزاب گوناگون و شناخته شده ای مانند حزب توده ، جبهه ملی و روحانیون در آن نقش آفرینی کرده اند شعاری این چنینی سرداده شده باشد ، و در عین حال خبر آن در نشریات آن دوره و یا در کتاب های مورخین صنعت نفت نیامده باشد؟؟ اصولا ، همین استنادهای غیر منطقی و غیر علمی باعث شد تا روانشاد علی یعقوبی نژاد( مولف برجسته چندین کتاب درباره تاریخ صنعت نفت ایران و خوزستان) در مرداد ماه 1396 طی یادداشتی کوتاه و دوجمله ای در کانال تلگرامی "تاریخ و ادبیات نفت" این گونه اظهارنظر کند که چنین مطالبی "قابل قبول اهل تاریخ نیست و نباید به شایعات و خرافه سازی دامن بزنیم" . جالب است که افرادی که به نشر چنین مطالب بی پایه و سخیفی دست می زنند برای توجیه عمل خود گاه منبع نیز ذکر میکنند تا سخنان خود را باورپذیر تر کنند. به عنوان مثال، در همین مطلب بی ارزش فوق الذکر ، یکی از منابع مورد استفاده کتاب "تاریخ سیاسی – اجتماعی ایل بختیاری" نوشته بختیاری شناس فاضل و برجسته آمریکایی پروفسور جین رالف گارثویت(ترجمه روانشاد مهراب امیری) ذکر شده است در صورتی که نویسنده کتاب به هیچ وجه در اثر خود نامی از مستر جیکاک نیاورده است ، ولی متاسفانه مترجم اثر در یکی از پاورقی هایی که خود شخصا در صفحه 229به کتاب افزوده است روایتی مغشوش و غیر مستند ارائه کرده است که به هیچ وجه ارزش استنادی ندارد .
https://eitaa.com/Basir_MN
ادامه 👇👇👇
بصير
🔵 مستر جیکاک افسانه یا واقعیت؟ (3) در جای دیگری نیز عنوان شده که جیکاک در اواخر دهه 1320 خورشیدی فر
🔵 مستر جیکاک افسانه یا واقعیت؟ (4)
حتی عکسی را نیز به مستر جیکاک منتسب کرده اند که او با مجموعه ای از افراد روستایی بختیاری عکس گرفته است. در این عکس پیرمردی با محاسن سفید و کلاه به سر و عصا به دست دیده می شود که او را مسترجیکاک تامیده اند. عکسی دیگر نیز درخصوص او وجود دارد که کمابیش شبیه همان فرد است و فردی سوار بر اسب بوده ، و فردی که احتمالا پیشخدمتی ایرانی است نیز در کنار او پیاده راه می رود ، و در این مورد نیز فرد اسب سوار را مسترجیکاک نامیده اند. اما واقعیت این است که این دو فرد را از نظر عکس و چهره در کتاب های تاریخی خوزستان خلط کرده اند چرا که یکی از آن دو نفر"مستر یانگ " است که پزشک بوده و در دهه های 20 و 30 شمسی می زیسته است و دیگری مستر جیکاک . دربرخی موارد ، عکس های این دو به هم نسبت داده شده اند، به گونه ای که با صراحت نمی توان عنوان کرد که کدامیک از این دو عکس قطعا مستر جیکاک و کدام یک مستر یانگ است. بنابراین صرف دیدن یک عکس در کتاب های تاریخی یا شبه تاریخی، دلیلی بر صحت روایاتی که از شخصیت جیکاک نقل می شود نمی تواند باشد! بخصوص که هر کسی می تواند با نشان دادن یک عکس قدیمی ، افراد ناشناس و گمنام موجود در عکس را به هر نامی که صلاح بداند ، بنامد : مستر جکسون ، مستر اسمیت ، مستر جانسون، مستر ویلارد یا هر نام دیگری !
اما بگذارید به سویه دیگر این قضیه نگاه کنیم .در کتاب" اسنادی از روابط ایران و انگلیس (1320 – 1325 ش) " به قلم بهناز زرین کلک از انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سال 1382 (که به لطف دوست فاضل جناب غلامرضا بهنیا در اختیار بنده قرار گرفت) دو سند وجود دارد که مربوط به دو گزارش از شهربانی اهواز در سال 1321 برای مقامات وزارت کشور در تهران می باشد. در این دو گزارش ، از شخصیتی به اسم "ماژور جیکاک " نام برده شده و در آن جا گفته شده "ماژور جیکاک " به عنوان "رابط سیاسی ارتش انگلستان " فعالیت می کرده است. این را هم یادآور شوم که "ماژور" در فرانسه و یا "میجر" در انگلیسی ، درجه ای است نظامی و معادل درجه نظامی "سرگرد " در ارتش ایران .
به باور من، این دو سند تاریخی بسیار ارزشمندتر از روایات شفاهی و مکتوب غیر منطقی و غیر عقلایی است که در مورد این فرد و توانایی هایش گفته شده است. اگر ما "ماژور جیکاک" را به عنوان "رابط سیاسی ارتش انگلستان در زمان اشغال ایران و خوزستان توسط ارتش های متفقین " بپذیریم ، این موضع درخصوص ویژگی های شخصیتی او بسیار راهگشاتر خواهد بود. در واقع ، این سند گویای آن است که مستر جیکاک براساس وظایف سازمانی خود با سران عشایر و طوایف استان برای رتق و فتق اموری همچون انتقال نفت از مسجد سلیمان به آبادان، امنیت ، معاملات ، انتصابات و نظایر آن ها ارتباطاتی داشته است. و طبیعی است انجام هریک از این امور آن هم توسط یک صاحب منصب نظامی اشغالگر مستلزم مهارت های خاص ارتباط با نخبگان محلی مانند خوانین ، شیوخ ، تجار ، سیاستمداران و غیره بوده است ، و طبیعی است انجام دقیق تر این امور لابد در پاره ای موارد نیازمند دسیسه چینی ، همگرایی و واگرایی با سران ایلات و عشایر و یا تحریک آنها علیه یکدیگر بوده است . همین کارنامه احتمالی می تواند دستمایه داستان پردازی های عجیب و غریب مردم محل در مورد مستر جیکاک شده باشد .
درنتیجه ، مستر جیکاک نه آنچنان که روایات غیر مستدل می گویند واقعیت داشته است ، و نه می توان کاملا منکر وجود تاریخی وی شد و آن را افسانه دانست؛ بلکه چیزی است بین این دو. به این معنی که فردی با این نام و مشخصات وجود داشته ، اما افسانه های بسیار نامربوط و غلطی را به توانایی های او نسبت داده اند که به نظر من باید بخصوص مورخان و محققان از آن ها دوری جسته و آن ها را ترویج نکنند چراکه این امر از برخی جنبه ها علاوه بر آن که از نظر آسیب شناسی تحقیقات تاریخی و فرهنگی خوزستان شناسی عملی زیانبار تلقی می شود، اصولا توهین به شعور و آگاهی گروه هایی از مردمان سرزمین خوزستان است هر چقدر هم که مردم در آن دوره در سطوح پایین فرهنگی و اقتصادی زندگی کرده باشند . »
https://eitaa.com/Basir_MN
6.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لوییس فراخان، رهبر دینی و اجتماعی سیاهپوستان آمریکا:
نود میلیون ایرانی حاضرند برای مهدی (عج)، جانشان را فدا کنند. واقعا مردم جذابی هستند
https://eitaa.com/Basir_MN
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسکای نیوز ادعا میکند که دو کشتی باری تحت پرچم روسیه در 10 و 12 ژانویه بندر امیرآباد در شمال ایران را ترک کردند و حدود 200 کانتینر با سلاح حمل کردند: به ویژه تا 300 هزار گلوله توپ و ده ها میلیون فشنگ. این ادعا توسط هیچ منبعی تایید نشده است. اما هیچکس نمیتواند مانع از تجارت و روابط ایران با هیچ کشوری شود.
اسکای نیوز و منابع غربی خدا را شکر کور و کر هستند...
https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هواداران تیم فوتبال ترکیه و پرتاب چاقو، سنگ، ترقه و استفاده از سلاح های ضربه زا علیه تیم رغیب!
و عجیب اینکه با وجود خشونت، بازی متوقف نشد!
https://eitaa.com/Basir_MN
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تظاهرات ۱.۳ میلیون نفری در فرانسه علیه ماکرون
🔹وزارت کشور فرانسه اعلام کرد حدود ۱.۳ میلیون نفر دیروز در شهرهای مختلف این کشور علیه طرح دولت ماکرون برای اصلاحات حقوق بازنشستگی به خیابانها آمدند.
🔹اعتراضات علیه دولت ماکرون حداقل در ۳ شهر فرانسه به خشونت کشیده شده است.
https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت حاج قاسم از کسانی که بر بالای دکل دیدهبانی نظام نشسته اند
🔹ولادت حضرت صاحب الزمان (عج) و هفته سربازان گمنام امام زمان مبارک باد
https://eitaa.com/Basir_MN
♥️ امام باقر عليه السلام:
زمانی بر مردم میآید که امام و پیشوای آنان غیبت میکند؛ پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان بر فرمان ما استوار و ثابت قدم باشند.
📚 بحارالأنوار: ج ۵۲، ص ۱۴۵
میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی عج مبارک💐
#امام_زمانعلیهالسلام
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/Basir_MN
مناجات زیر بارون امام زمان.mp3
3.35M
⭕️ مناجات زیر بارون با صاحب الزمان علیه السلام
#نیمهشعبان
https://eitaa.com/Basir_MN
18.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوای حیدر حیدر مردم زابل در جشن نیمه شعبان
https://eitaa.com/Basir_MN
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خواب دیدم
منو بغل کردی
مثل ابر بهار تر بودم
خواب دیدم من هم یکی از اون
سیصد و سیزده نفر بودم ...
🏷 #پویابیاتی
🏷 #سیصد_و_سیزده
https://eitaa.com/Basir_MN
🔴از کجا معلوم در برابر دستور امام زمان (عج) اینگونه نباشیم⁉️
🔰امام خمینی ره در بند «م» وصیتنامه خویش فرمودند:
« از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است، به طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول میباشند »
✍️ این، سخن و مطالبه بنیانگذار جمهوری اسلامی و نائب عام امام زمان (عج) در عصر غیبت، از ماست؛
👈 وقتی برای سخن و مطالبه نائب امام زمان عج توجیه می تراشیم و در موضوعاتی نظیر حجاب و ولنگاری فرهنگی، به وظیه خود عمل نمی کنیم، از کجا معلوم فردا برای خود امام زمان (عج) هم توجیه نتراشیم⁉️
https://eitaa.com/Basir_MN