eitaa logo
بصير
2.6هزار دنبال‌کننده
82هزار عکس
76.3هزار ویدیو
2.8هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷 📝 | جنگ احتمالی آذربایجان و واکنش ایران 🍃🌹🍃 🔻ماجراجویی های علیف و رژیم حاکم بر آذربایجان با هر نیتی که باشد یا به تحریک هر عامل خارجی که صورت می گیرد، ایران نباید اجازه تکرار تاریخ را بدهد. 🔸امروز هرگاه تاریخ دوره قاجار را واکاوی می‌کنیم و به قراردادهای ننگین گلستان و ترکمانچای میرسیم، لعن و نفرین خود را نثار بانیان آن می کنیم چرا که علاوه بر تحقیر غرور ملی، بخشهای وسیعی از مناطق ایران جدا شد. 🔹شاید به نوعی دیگر تاریخ در حال تکرار شدن است و در صورتی که ماجراجویی های علیف شامل منطقه زنگزور یا استان سیونیک گردد و باعث انسداد مرز مشترک ایران و ارمنستان شود، ایران در شمال غرب در بن بست راهبردی قرار خواهد گرفت، امری که تبعات منفی آن تا نسل‌های بعدی استمرار خواهد یافت و در آن صورت اگر نسل های آتی همین قضاوتی که ما نسبت به مسئولان بی کفایت دوره قاجار را داریم، نسبت به مسئولان سیاسی و نظامی فعلی پیدا کنند، قابل درک است. 🔺مسئولان سیاسی و نظامی ارشد ایران درصورت اشغال منطقه زنگزور (سیونیک) که مرز مشترک با ایران محسوب می شود، چاره ای ندارند جز ورود به منطقه زنگزور یا الحاق منطقه نخجوان به ایران؛ که البته در گذشته آن منطقه نیز جزئی از ایران بوده است، زیرا در غیر این صورت امکان محاصره راهبردی ایران توسط ناتو در دهه آینده وجود دارد و ابر کریدور اقتصادی شمال جنوب نیز برای ایران از بین خواهد رفت. ✍ دکتر قاسم حبیب زاده https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(حجم کم ۶ مگ) 🔴 رئیسی فقط ۱۰۰ روز فرصت داره ، وگرنه کار تمامه 🔻 مطالبه از رئیس‌جمهور در فرصت باقیمانده (لطفا همه نشر دهید تا به دست رئیس‌جمهور و مسئولین برسه) (پاسخ: مرتضی‌ کهرمی ) https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟤 این خباثت های دشمنان باعث میشه یه نگاهی به تاریخ بندازیم!!!🙄 📝 پاورقی https://eitaa.com/Basir_MN
🔆 جریان شناسی مواجهه با مسئله بی حجابی در کشور ✅ در شرايط کنونی ، در مواجهه با مسئله عفاف و حجاب سه رويکرد وجود دارد: 🔴 الف) لغو حجاب قانونی و اختياری کردن حجاب: عده‌ای معتقدند در حال حاضر، نظر بسياری از مردم اين است که [التزام اجتماعی] به حجاب لازم نيست و مايل نيستند حجاب داشته باشند لذا بهتر است حجاب، امری اختياری و بدون الزام قانونس باشد. ولی از آن‌جا که "حجاب [شرعی]" حد پوشش در حريم اجتماع است ، در صورت رها سازی پوشش و برداشتن حدود قانونی آن، طبيعی است که هيچ حدی برای پوشش نمی‌توان تصور کرد و بدپوششی تا برهنگی و ارتباطات نامشروع علنی و ناهنجاري های پيرامون آن پيش خواهد رفت و به تدريج در ادامه عادی سازی ، از بين رفتن حريم عفت و حيا در جامعه، پويش هم‌جنس‌گرايی و هم‌آغوشی و... راه‌اندازی خواهد شد. در نتيجه با لغو حجاب قانونی نه تنها مشکل رفع نمی‌شود بلکه در مسائل نازل اخلاقی و حادتر، در ابعاد گسترده‌تری ، مشکل تشديد خواهد شد. اما اکثريت جامعه بر اساس فطرت انسانی خود چنين وضعيتی را نمی‌پسندند و از اين رو حتی در کشورهای مختلف دنيا نيز برای پوشش، قوانين مختلفی وضع شده است. 🔴 ب) سکوت و حفظ وضع موجود : عده‌ای ديگر معتقدند مسئله حجاب و لزوم حد پوشش در حريم اجتماع، به دلايل مختلف مانند: شرايط بحرانی کشور و وجود انبوه مشکلات اقتصادی و... جزء اولويت‌های نظام نبوده و در حال حاضر مطرح نمودن مسئله عفاف و حجاب به مصلحت کشور نمی‌باشد. اين گروه معتقدند در شرايطی که مردم از مسائل اقتصادی رنج می‌برند ، نبايد مردم را عصبانی و ناراحت کرد بلکه بايد فعلاً از کنار اين مسئله عبور و صرفاً به رهنمودها و کارهای فرهنگی اکتفاء کرد. اين درحالی است که با چنين رويکردی ، بيش از چهل سال بعد از انقلاب بدون برنامه در دولت‌های مختلف نسبت به مسئله عفاف و حجاب ، تغافل و تساهل شده است و صرفاً در حد برگزاری جلسات و بعضا تصميمات مقطعیِ کم‌فايده و يا مضر ، خصوصا توسط مديران دولتی اکتفا شده است و در عين حال مرتبا شعارهای زيبا و تکراری سر داده شد. شعارهايی مانند: ☝️ اول کار فرهنگی ، ريشه‌ای ، اصولی ☝️ اول حل مشکلات اقتصادی ☝️ اول مقابله با اختلاس و رانت و... ☝️ اول حل مشکل ازدواج، مسکن، اشتغال و... ⚠️❗️با اول و دوم کردن بيش از چهل سال است که حل اين مسئله بدون نتيجه باقی مانده و مرتبا اين شعارهای بی پشتوانه تکرار مي‌شوند. اين در حالی است که سال به سال وضعيت عفاف و حجاب در جامعه بحرانی و حادتر می‌شود. 🚫 پذيرش و امضاء شکست بعد از گذشت اين‌ همه سال، از رويکرد اول بسی نامناسب‌ تر و خطرناک‌ تر است زيرا در رويکرد اول ، نظام فرضاً خود تصميم می‌گيرد مسئله حجاب را رها سازی کند ولی در رويکرد دوم مجبور به شکست می‌شود. 🅾️ در مقابل اين انفعال، دشمن مسئله ترويج بی‌حجابی و بی عفتی را در اولويت قرار داده است و احساس می‌کند در سايه بی‌تفاوتی و غفلت مسئولين تصميم ساز و با هجوم همه جانبه و برنامه‌ ريزی شده می‌تواند در اين تهاجم فرهنگی موفق و پيروز شود. 🚫متاسفانه در اين فرصت سوزی ، روز به روز وضع اخلاقی جامعه ، نابسامان‌تر می‌ شود و هر از چندی شاهد جريحه‌ دار نمودن عفت عمومی با حريم شکنی های جديد خواهيم بود. لذا اگر وضعيت به همين منوال، بلا تکليف رها شود، در نهايت جمهوری اسلامی در انفعال کامل‼️ نسبت به حل مسئله عفاف و حجاب ، مجبور به پذيرش شکست خواهد شد و به تبع کشور با شتاب بيشتری به سمت پيش خواهد رفت. 🔴 ج) حل مسئله با ارائه برنامه و طرح جامع : چنانچه بپذيريم 🔸اولا: دو رويکرد پيشين راه‌گشا نبوده و 🔸 ثانيا: برای اين معضل اجتماعی راه حل وجود دارد و در عين حال نااميدی از حل مسئله پیدا نشده باشد در نتيجه بايد طرحی جامع و قابل اجراء در خصوص عفاف و حجاب ارائه شود تا کشور و کيان خانواده از اين تهديد عيان به سلامت گذر کند. ✅ در واقع بهترين رويکرد ، به جاي بی‌تفاوتی و پاک کردن صورت مسئله و يا ارائه نظرات شعاری، سطحی و احساسی که در دراز مدت ضررش بيش‌تر از فايده آن براي جامعه است، تبديل اين مسئله طی فرا‌يندی هوشمندانه و دقيق در کوتاه مدت و بلند مدت به مسئله‌ای در سطح مسئوليت‌های اجتماعی و ارتقاء عفاف و حجاب در اجتماع بدون تنش و بحران می‌باشد. در همين راستا، ستاد امر به معروف و نهی از منکر بنا به وظيفه ذاتی و قانونی خود «طرح جامع و نقشه راه عفاف و حجاب» را تدوين و ارائه کرده است و با جمع آوري گسترده نظرات و پيشنهادات صاحب نظران، آن را کامل نموده تا در عين جهاد تبيين مسئله عفاف و حجاب و رفع ابهامات و اشکالات، بتواند طرحي جامع و کاربردي و مستمر را به مرحله اجرا درآورد. 📎دانلود طرح جامع عفاف و حجاب 📚 برگرفته از طرح جامع عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⁉️چرا با وجود آیه «لا اکراه فی الدین...» در قرآن؛ عمل به احکام دینی اجباری است؟ 🌐 مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) https://eitaa.com/Basir_MN
احکام روزه.pdf
1.1M
📗احکام روزه (مسائل مورد نياز پاسخگويان به همراه اختلاف فتاوي) 📝مولف:اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی تعداد صفحات:۸۹ زبان:فارسی 🔹توضیح: در این فایل سعی شده تمام مسائل مورد ابتلا یا مورد سؤال مراجعین به دفاتر پاسخگویی آستان قدس رضوی از منابع معتبر همچون عروة الوثقی، تحریر الوسیلة،منهاج الصالحین و توضیح المسائل مراجع عظام پاسخ داده شود. لینک دانلود مستقیم 🌷هزینه دانلود:صلوات https://eitaa.com/Basir_MN
آیا_تجلیل_از_مراسم_نوروز_حرام_است؟.pdf
1.39M
📗آیا تجلیل از مراسم نوروز حرام است؟ 📝مولف: سید محسن حجت تعداد صفحات:۹۵ زبان:فارسی 🔹توضیح: مولف محترم در این کتاب به نقد و بررسی شبهه حرمت تجلیل از نوروز که از جانب برخی مطرح شده می پردازد و این نتیجه را می گیرد که هیچ دلیلی بر حرمت برگزاری مراسم نوروز وجود ندارد. و در آخر نیز به ده سؤال وهابیت پیرامون بعضی از مسائل عقیدتی و فقهی پاسخ داده می شود. لینک دانلود مستقیم 🌷هزینه دانلود: صلوات https://eitaa.com/Basir_MN
📜 نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز 🔻 امام خمینی (ره): 🔹 در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد آنچه که انسان  ملاحظه می‌کند همه‌اش مسئله ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می‌بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما می‌فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد. (صحیفه امام) 🔻 حضرت آیةالله خامنه‌ای: 🔹 اسلام با سنّت‌هایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، دو نوع رفتار می‌کند. اوّلاً بعضی سنّت‌های غلط را به‌ کلّی از بین می‌برد و نابود می‌کند؛ چون سنّت‌های درستی نیست. ثانیاً اسلام بعضی از سنّت‌ها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است. مردم ما عینِ همین کار را با نوروز کردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتوای آن را عوض کردند. نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومت‌های استبدادیِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی»، «نوروز باستانی» می‌گویند! «نوروز»‌اش خوب است، ولی «باستانی»‌اش بد است! «باستانی» یعنی این‌ که همه‌ی این جشن‌های دوره‌ی سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشن‌های دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشن‌های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنت‌های پوسیده‌ی دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است. (سایت معظم له) 🔻 مرحوم آیةالله صافی گلپایگانی: 🔹 اعياد شرعی و مذهبی بزرگ اسلامی، عيد فطر و عيد قربان و عيد غدير و روزهای ولادت حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام است. در عيد نوروز هم اگر مؤمنين برنامه‌های دينی، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگی به‌ حال مستمندان داشته و برنامه‌های بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. نوروز، يعنی روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يک امر واقعی و تكوينی است، و به جمشيد ارتباط ندارد. خدا می‌داند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است. از آيات خدا است كه زمين دوباره بعد از موتش و خشک‌ شدن گياه‌ها زنده می‌شود، و چنان‌كه در قرآن مجيد می‌فرمايد «اعْلَمُوا أنَّ اللهَ يُحْيِ الْأرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگری به همين مناسبت باشد. (سایت معظم له) 🔻 حضرت آیةالله مکارم شیرازی: 🔹 اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته‌اند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزی‌هایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی‌توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی‌شود. و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می‌آید. ثانیاً: به موازات این عید سنّت‌های حسنه و کارهای پسندیده‌ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورت‌ها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می‌شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است. (خبرگزاری مشرق) https://eitaa.com/Basir_MN
🔶 نوروز یک جشن زرتشتی نیست 🔰در اوستا (کتاب دینی زرتشتیان) هیچ یادی از نوروز نشده است. شاهنامه هم می‌گوید که نوروز از زمان جمشید برگزار می‌شد. یعنی هزاران سال قبل از زرتشت. پس نمی‌توان نوروز را به نام زرتشت و زرتشتی‌گری سند زد. Nowruz is not, however, referred to in the small corpus of Old Avestan texts attributed to Zoroaster, nor does its name occur in the Young Avesta… ایرانیان وقتی مسلمان شدند، جشن‌های زرتشتی را دور ریختند. اما نوروز را نگه داشتند. چون نوروز، نه یک جشن زرتشتی، بلکه یک جشن میهنی ایرانی بوده است. 📚مشاهده اسناد https://eitaa.com/Basir_MN
مشكاة_الأنوار،_در_فضائل_وآداب_قرآن.pdf
5.94M
📗مشکاة الانوار 📝مولف:علامه محمد باقر مجلسی تعداد صفحات:۲۴۰ زبان:فارسی 🔹توضیح: مولف محترم در این کتاب به بیان فضائل، آداب، ختم، ثواب تعلیم و تربیت و فوائد برخی آیات و سور کریمه قرآن، اسباب مستجاب نشدن دعاها و ذکر برخی تعقیبات نماز پرداخته است. لینک دانلود مستقیم 🌷هزینه دانلود: صلوات https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 اصلاح‌طلبان در جعل و تولید محتوای دروغ و ساختگی یک سور به کعب‌الاحبار زده‌اند! 🔹️ مطالب دروغ را اول در «بلومبرگ فارسی بدون تیک آبی» منتشر می‌کنند بعد در کانال‌های خودشان به نام «بلومبرگ اصلی» بازنشر می‌دهند؛ به نظر می‌رسد زیادی روی حماقت همفکران و مخاطبان خودشان حساب می‌کنند. 🔹 دست خوش بابا، نون جمهوری اسلامی ایران بالاخره راه گلوتونو میگیره ها انقدر بی چشم و رو نباشید😐 https://eitaa.com/Basir_MN
⭕️ از راست: خطیبی که فرار کرد و تبدیل شده به یه ضد انقلاب دو آتیشه پانته آ بهرام که عکس بی حجاب پخش می کنه رامبد عکس زنش رو بی حجاب پخش می کنه و حرفای ضد انقلابی می زنه آئیش هم که تعطیله این بود دستاورد برنامه دادن به این ها جهت فرهنگ سازی و ثروتمندکردن این اراذل حامد سلطانی https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سرود سلام یا زهرا با ریتم سلام فرمانده . در مورد عفاف و حجابه . خیلی قشنگههه😍😍حتمااا ببینید https://eitaa.com/Basir_MN
♦️کدام بیماران دیابتی نمی‌توانند روزه بگیرند؟ رئیس انجمن دیابت ایران: 🔹اگر فرد مبتلا به دیابت دچار افت قند خون شد باید روزه خود را باز و یک آبنبات یا شکلات برای پیشگیری از افت قند خون بلافاصله مصرف کند. 🔹استفاده از چربی گوشت‌ها، پوست مرغ و پوست ماهی و لبنیات پرچرب، سس‌های سفید، کله و پاچه، کره، خامه، شیرینی‌های خامه‌ای، مربا، بیسکوئیت‌های کرم دار، شکلات، چیپس و پفک، سوسیس و کالباس ممنوع است./ ایرنا https://eitaa.com/Basir_MN
از مسمومیت با گیاهان سمی چطور رهایی یابیم؟ https://eitaa.com/Basir_MN
‌‌ تلسکوپ هابل برای اولین بار یک سیاهچاله ابَر پرجرم فراری را ثبت کرد. 🔹رگه‌هایی از نور در تصاویر تلسکوپ هابل از یک کهکشان دور ثبت شده است که احتمالا اولین نشانه‌ها از یک سیاهچاله ابَر پرجرم فراری است. 🔹همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، یک خط طولانی و مستقیم از یک کهکشان دور امتداد دارد و هرچه این خط ادامه می‌یابد، باریک‌تر و درخشان‌تر می‌شود.‌ 🔹بیشتر اجرام نجومی به شکل کره یا بیضی و مارپیچ هستند و رخدادهای نادری در کیهان هستند که به صورت یک خط نورانی دیده شوند. 🔹همین مسئله مهر تایٔیدی است بر این احتمال که آنچه مشاهده شده است، یک سیاهچاله ابَر پرجرم فراری است. ‌ https://eitaa.com/Basir_MN
❤️شهید گمنامی که خود را معرفی کرد https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش کنعانی به آتش‌زدن پیرمرد مسلمان در انگلیس سخنگوی وزارت امور خارجه: 🔹آتش‌زدن یک پیرمرد مسلمان در شهر بیرمنگام انگلیس هولناک و شوک‌آور است. 🔹بررسی دقیق این اقدام وحشیانه و اعلام نتایج آن را مسئولیت فوری دولت انگلیس می‌دانیم. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بقیه حراست مجموعه ها یاد بگیرن 🔹 وقتی میگیم حراست یک مجموعه باید و میتونه تذکر بده و تاثیر گذار هم هست یعنی همین. ✍این شخص محترم و مدیریت این مجموعه باید مورد تشویق قرار بگیرن👌 https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 روزه نگرفتن بدون عذر شرعی ... 🔸امام صادق سلام الله علیه فرمود : هر كس يک روز از روزه را بدون عذر ، افطار کند(یعنی روزه نگیرد یا روزه اش را بدون عذر باطل کند) روح ايمان از او خارج می شود . 📚وسائل الشيعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5 https://eitaa.com/Basir_MN
🔖فتوای آیات عظام(خامنه‌ای،سیستانی و مکارم): روزی که انسان نمی داند آخر شعبان است یا اول رمضان (یوم الشک)، نباید نیت روزه ی ماه رمضان کند (به این نیت روزه گرفتن حرام است)؛ بلکه واجب هم نیست روزه بگیرد، البته می تواند نیت روزه ی قضا کند (اگر روزه قضا دارد) یا نیت روزه ی مستحب. 💠نیت روزه ی ما فی الذمه (آنچه به عهده ی مکلف است) هم در یوم الشک، اشکال ندارد. ⚠️ توجه: اگر آن روز (یوم الشک) را روزه بگیرد و بعدا معلوم شود آن روز ماه رمضان بوده، برای او از ماه رمضان محسوب می شود و لازم نیست قضا نماید. https://eitaa.com/Basir_MN
❓پرسش: دختری که به سن_تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف_جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه_مبارک رمضان هم نمی‌ تواند قضای آن را به جا آورد تا این‌که ماه رمضان سال بعد فرا می‌‌ رسد، چه حکمی‌‌ دارد؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت الله خامنه ای: ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی‌‌ شود، بلکه قضای روزه‌ های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل نه سال قمری است که در این هنگام روزه بر آن‌ها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی از عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار برای آن‌ها جایز است. آیت الله مکارم: انسان نمى تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر به قدرى ضعف پيدا کند که تحمّل آن بسيار مشکل شود، مى تواند روزه را بخورد و همچنين اگر خوف بيمارى داشته باشد. آیت الله سیستانی: چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجّه دارد و موجب مریض شدن آنان می‌شود یا می‌ترسند مریض شوند، احکام مریض در مورد آنان جاری می‌شود؛ امّا اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی مثلاً به علّت طولانی بودن روز یا شدّت گرما، تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق العاده‌ای دارد که معمولاً چنین سختی قابل تحمّل نیست، باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند و هنگامی که به علّت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد، ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق العاده سخت شد، می‌توانند آب بیاشامند یا غذا بخورند؛ ولی بنابر احتیاط واجب در خوردن و آشامیدن، تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند و در بقیّه روز از انجام کاری که روزه را باطل می‌کند پرهیز نمایند؛ هرچند در هر صورت، با خوردن یا آشامیدن، روزه آنان، باطل می‌شود. و اگر آنان می‌‌توانند با استفاده از راه‌‌های معمول برای تقویت، مثل سحری مُقوّی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق العاده روزه ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📗 منبع: رساله مصوّر، جلد دو، صفحه ٢٣٨، سؤال ۴۴٣ https://eitaa.com/Basir_MN