eitaa logo
بصير
2.5هزار دنبال‌کننده
73.8هزار عکس
67.1هزار ویدیو
2.5هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅درسهای مهم زندگی ۱_چیزی که سرنوشت انسان را می سازد “استعدادهایش” نیست ، “انتخابهایش” است … ٢_ برای زیبا زندگی نکردن ، کوتاهی عمر را بهانه نکن ؛ عمر کوتاه نیست ، ما کوتاهی می کنیم ۳_. هنگامی که کسی آگاهانه تورا نمی فهمد خودت را برای توجیه او خسته نکن . ۴_ برآنچه گذشت آنچه شکست آنچه نشد آنچه ریخت حسرت نخور زندگی اگر آسان بود با گریه آغاز نمیشد . ۵_ . تحمل کردن آدمهایی که ادعای منطقی بودن دارند سخت تر از تحمل آدمهای بی منطق است ۶_ .موانع آن چیزهای وحشتناکی هستند که وقتی چشممان را از روی هدف بر‌ می‌داریم به نظرمان میرسند. https://eitaa.com/Basir_MN
🔰 رضوان من الله اکبر! برای درک بهتر این معنا، به رفتار علی (عليه السلام) توجه کنید ... 🔻 برای این که معنای رضوان الهی به ذهن نزدیک شود، به این مثال توجه کنید. یکی از چیزهایی که انسان در زندگی به آن احساس نیاز می‌کند، از آن لذت می‌برد و گاهی حاضر است چیزهای دیگر را نیز فدای آن کند، دوستی صمیمی است که از رفتار، اخلاق و گفت‌وگو با او استفاده کند. 🔹 اگر این محبت شدت پیدا کند، انسان طوری می‌شود که حتی خواب و خوراک را هم فراموش می‌کند؛ همیشه به دنبال انجام کاری است که محبوب خوشش بیاید، و لذتی که از خوش آمدن او می‌برد، از هر لذتی برایش بیشتر است. عاشق حاضر است هر کاری بکند که معشوق خوشحال شود. برای این‌که او نگاهی ‌کند یا لبخندی بزند، حتی حاضر است جانش را بدهد! 🔹 اگر کسی متناسب با شأن خداوندی خدا، محبتی نسبت به او پیدا کند، بعد از آن‌که روز در میدان در جنگ، جنگ کرده است، یا در میدان قضاوت بین متخاصمان حکم کرده، به فقرا و ایتام رسیدگی کرده، کودکان یتیم را در دامنش نشانده و غذا به دهانشان گذاشته است، نیمه شب هنگام استراحتش، در نخلستان سر به روی خاک می‌گذارد و اشک از چشم‌هایش جاری می‌شود،‌و می‌گوید: همه این کارها برای این است که تو دوست می‌داری! این را با چه چیزی می‌شود مقایسه کرد؟ از این مثال‌ها انسان می‌تواند تصور کند که «رضوان من الله اکبر» یعنی چه. درک رضایت محبوب با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست. 👈جلسه اول درس اخلاق ماه مبارک رمضان علامه #مصباح- 18 اردیبهشت ماه 98 . https://eitaa.com/Basir_MN
بقاء بر جنابت 💠سوال۷۷۴: آیا جایز است شخص جنب بعد از طلوع آفتاب غسل جنابت نماید و روزه قضا یا مستحب بگیرد؟ ✅جواب: اگر عمداً تا طلوع فجر بر جنابت باقی بماند، روزه ماه رمضان و قضای آن از او صحیح نیست، ولی اقوی صحّت روزه های دیگر به‌خصوص روزه مستحبی است. @Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
بقاء بر جنابت 💠سوال۷۷۴: آیا جایز است شخص جنب بعد از طلوع آفتاب غسل جنابت نماید و روزه قضا یا مستحب بگیرد؟ ✅جواب: اگر عمداً تا طلوع فجر بر جنابت باقی بماند، روزه ماه رمضان و قضای آن از او صحیح نیست، ولی اقوی صحّت روزه های دیگر به‌خصوص روزه مستحبی است. @Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
قضای روزه 💠سوال ۸۱۰: کسانی که در ماه رمضان برای انجام وظیفه دینی در مسافرت هستند و به همین دلیل نمی توانند روزه بگیرند، اگر در حال حاضر بعد از چند سال تأخیر، بخواهند روزه بگیرند، آیا پرداخت کفّاره بر آنها واجب است؟ ✅جواب: اگر قضای روزه ماه رمضان را به علت استمرار عذری که مانع روزه گرفتن است، تا ماه رمضان سال آینده به تأخیر انداخته باشند، قضای روزه هایی که از آنان فوت شده کافی است، و واجب نیست برای هر روزی یک مدّ طعام فدیه بدهند، هرچند احتیاط در جمع بین قضا و فدیه است. ولی اگر تأخیر در قضای روزه به خاطر سهل انگاری و بدون عذر باشد، جمع بین قضا و فدیه بر آنها واجب است. @Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
مسائل متفرقه روزه 💠سوال ۸۲۸: من فردی کثیر الشک هستم و یا به تعبیر دقیق تر زیاد وسوسه می شوم، و در مسائل دینی به خصوص فروع دین زیاد شک می کنم، یکی از موارد آن این است که در ماه رمضان گذشته شک کردم که آیا غبار غلیظی که وارد دهان من شده آن را فرو برده ام یا خیر؟ و یا آبی را که داخل دهانم کردم، خارج کرده و بیرون ریختم یا نه؟ در نتیجه آیا روزه من صحیح است یا خیر؟ ✅جواب: روزه شما در فرض سؤال محکوم به صحّت است و این شکها اعتباری ندارند. @Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
🌟 خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید. (نهج البلاغه، حکمت ۲۵۲) . https://eitaa.com/Basir_MN
رجعت حضرت زهرا (سلام الله عليها) بعد از ظهور امام زمان‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا حضرت فاطمه (سلام الله عليها) بعد از ظهور امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) رجعت خواهند کرد؟ ✍️پاسخ: ✅حدیثی در منابع روایی وجود دارد که حکایت از رجعت حضرت زهرا (سلام الله عليها) بعد از ظهور امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دارد. داستان رجعت آن حضرت در ضمن روایتی طولانی که در پرسش مفضل از امام صادق (عليه السلام) مطرح شده، آمده است: مفضل می گوید از امام صادق (عليه السلام) پرسیدم: آقا، آیا پیامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و على (عليه السلام) با قائم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) خواهند بود؟ فرمود: آرى، و الله پیامبر و على (عليهما السلام) ناگزیر می باید قدم روى زمین بگذارند.... اى مفضل! گویا مى بینم که ما ائمه آن موقع جلوی پیامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) جمع شده و به آن حضرت شکایت مى کنیم که امت بعد از وى چه به روز ما آوردند، و مى گوییم امت، ما را تکذیب کردند؛ بى اعتنایى، نفرین، لعنت و تهدید به قتل نمودند، حاکمان ستمگر آنها ما را از وطن بیرون آورده به پایتخت خود بردند و جمعى از ما را با سم و حبس کشتند. در این وقت پیغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) سخت گریه می کند و می فرماید اى فرزندان من! هر چه به شما رسید بیشتر به جد شما رسید. آن گاه فاطمۀ زهرا (سلام الله عليها) مى آید و از ظلم هایی که در حق او همسرش شده و غصب فدک، ملک خود توسط آنها، و رفتن به میان مهاجرین و انصار و ایراد خطبه اش در خصوص غصب فدک، شکایت می کند. سپس نقل می کند که چگونه جمعى امیر المؤمنین (عليه السلام) را از خانه خود براى بیعت گرفتن در سقیفه بنى ساعده بردند،... .[۱] بنابر این، طبق این روایت که مفضل از امام صادق (عليه السلام) نقل می کند، حضرت فاطمه (سلام الله عليها) نیز جزو رجعت کنندگان خواهند بود. پی نوشت: [۱]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۱۷، مؤسسة الوفاء، بیروت، ۱۴۰۹ق؛ دوانى، على، مهدى موعود، (ترجمه ج ۵۱، بحار الأنوار)، ص ۱۱۶۶- ۱۱۶۷، اسلامیه، تهران، چاپ بیست و هشتم، ۱۳۷۸ش، «قَالَ الْمُفَضَّلُ یَا سَیِّدِی...ثُمَّ تَبْتَدِئُ فَاطِمَة(ع) وَ تَشْکُو مَا نَالَهَا مِنْ أَبِی بَکْرٍ وَ عُمَرَ وَ أَخْذِ فَدَکَ مِنْهَا وَ مَشْیِهَا إِلَیْهِ فِی مَجْمَعٍ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ خِطَابِهَا لَهُ فِی أَمْرِ فَدَکَ وَ مَا رَدَّ عَلَیْهَا مِنْ قَوْلِهِ إِنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَا تُورَثُ وَ احْتِجَاجِهَا بِقَوْلِ زَکَرِیَّا وَ یَحْیَى ع وَ قِصَّةِ دَاوُدَ وَ سُلَیْمَانَ ع وَ قَوْلِ عُمَرَ هَاتِی صَحِیفَتَکِ الَّتِی ذَکَرْتِ أَنَّ أَبَاکِ کَتَبَهَا لَکِ وَ إِخْرَاجِهَا الصَّحِیفَةَ وَ أَخْذِهِ إِیَّاهَا مِنْهَا وَ نَشْرِهِ لَهَا عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ مِنْ قُرَیْشٍ وَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ سَائِرِ الْعَرَبِ وَ تَفْلِهِ فِیهَا وَ تَمْزِیقِهِ إِیَّاهَا وَ بُکَائِهَا وَ رُجُوعِهَا إِلَى قَبْرِ أَبِیهَا رَسُولِ اللَّهِ ص بَاکِیَةً حَزِینَةً تَمْشِی عَلَى الرَّمْضَاءِ قَدْ أَقْلَقَتْهَا وَ اسْتِغَاثَتِهَا بِاللَّهِ وَ بِأَبِیهَا رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ تَمَثُّلِهَا بِقَوْلِ رُقَیْقَةَ بِنْتِ صَیْفِی ...». https://eitaa.com/Basir_MN
🌟 خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید. (نهج البلاغه، حکمت ۲۵۲) . https://eitaa.com/Basir_MN
امام علي عليه السلام: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر است زوره زبان از روزه شکم بهتر است.
امام علي عليه السلام: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر است زوره زبان از روزه شکم بهتر است . غرر الحکم، ج1، ص217. https://eitaa.com/Basir_MN
رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم): خداي تعالي فرموده است: روزه براي من است و من پاداش آن را مي‌دهم. وسائل الشيعة، ج7، ص294. https://eitaa.com/Basir_MN
امام رضا (عليه السلام): مردم به انجام روزه امر شده‌اند تا درد گرسنگي و تشنگي را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچارگي آخرت را بيابند. وسائل الشيعة، ج4، ص4. https://eitaa.com/Basir_MN
رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم): روزه سپر آتش (جهنم) است. يعني بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود». الکافي، ج 4 ص 162. https://eitaa.com/Basir_MN
امام علی علیه السلام فرمود: چه بسا روزه داری که از روزه اش جز گرسنگی و تشنگی بهره ای ندارد و چه بسا شب زنده داری که از نمازش جز بیخوابی و سختی سودی نمی برد. منبع: نهج البلاغه، حکمت 145 . https://eitaa.com/Basir_MN
رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم): روزه سپر آتش (جهنم) است. يعني بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود». الکافي، ج 4 ص 162 . https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت تکان‌دهنده علامه مصباح یزدی از صبر عزیز رهبرمون بر خیانت خواص... . https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدئو رو بفرستید برای اونایی که میگن آمریکا می‌خواد با ایران وارد جنگ بشه روایت تاکِر کارلسون (مجری مشهور شبکه فاکس نیوز آمریکا که خودش عشق جنگه) از بازیِ جنگ ژنرال های آمریکایی در سال 2002 برای جنگ با ایران و تلفات 20 هزار نفری ارتش این کشور تنها در یک روز حتی با استدلال و معادله آمریکایی‌ها هم حمله به ایران خودکشیه محضه . https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منافق 🎥 #علامه_مصباح: بررسي كنيم ببينيم ما هم منافقيم يا نه؟ 🔹 تا كجا پاي انقلاب ايستاده ايم؟ . https://eitaa.com/Basir_MN
🔻 راه حل مشکلات اقتصادی کشور چیست؟ 👈 علامه مصباح: 🔹 آن‌چه جای تعجب دارد این است که ما به عنوان يك کشور اسلامی و انقلابی که امام(ره) آن را پایه گذاری کرده، در صدد هستیم که برای حل مشکلاتمان نسخه‌ای از دشمنان بگیریم!! 🔸 یعنی با این همه منابع غنی، به سمت کسانی که فساد و مشکلاتشان عیان شده، دست دراز کنیم. 🔆 قرآن می فرماید: « وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» 🔹 آیا ما باور داریم حل مشکلات اقتصادی، با ایمان به خدا و تقوای جمعی، برطرف می شود؟؟ 🔻رفتار ما نشان می‌دهد که قائل به گرفتن راه حل از اسلام نیستیم و معتقدیم كه «ره چنان باید رفت که رهروان رفتند»؛ باید به کسانی مراجعه کنیم که حتی به هم‌پیمانانشان هم پشت می‌کنند! بیانات در دیدار با اعضای مرکزی جبهه پایداری 28 تیرماه 97 . https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منافق 🎥 #علامه_مصباح: بررسي كنيم ببينيم ما هم منافقيم يا نه؟ 🔹 تا كجا پاي انقلاب ايستاده ايم؟ . https://eitaa.com/Basir_MN
👈 بهترین پاسخ برای این سئوال: 🔻 هدف خداوند از خلقت انسان چیست؟ 🔰 علامه مصباح: 🔸 در قرآن درباره چرایی خلقت انسان با چند نوع تعبیر روبه‌رو می‌شویم. تعبیر بسیار معروف، آیه 56 از سوره ذاريات است که در آن می‌فرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ من جن و انس را خلق نکردم، مگر برای عبادت. مفهوم لفظی‌ این آیه بسیار روشن است اما باز این سؤال مطرح می‌شود که خدا به عبادت ما چه کار داشت که ما را خلق کرد؟ آیا نیازی به عبادت ما داشت؟! 🔹 آیات 118 و 119 از سوره هود این پرسش را پاسخ می‌دهند. می‌فرماید: وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ * إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ؛ انسان‌ها دائما اختلاف خواهند داشت، مگر کسانی که مورد رحمت خدا باشند و خدا برای همین رحمت انسان‌ها را خلق کرده است.[2] از این آیه استفاده می‌شود که خداوند انسان‌ها را خلق کرده است تا آن‌ها را مشمول رحمت خود کند. در روایتی هدف خلقت انسان این‌گونه بیان شده است: كنت كنزا مخفيّا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لاعرف؛[3] من صرف‌نظر از خلقت، گنج نهانی بودم که کسی مرا نمی‌شناخت. دوست داشتم که شناخته شوم، خلق را خلق کردم تا شناخته شوم. 👈 جلسه پنجم درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1440 . https://eitaa.com/Basir_MN
👈 بهترین پاسخ برای این سئوال: 🔻 هدف خداوند از خلقت انسان چیست؟ 🔰 علامه مصباح: 🔸 در قرآن درباره چرایی خلقت انسان با چند نوع تعبیر روبه‌رو می‌شویم. تعبیر بسیار معروف، آیه 56 از سوره ذاريات است که در آن می‌فرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ من جن و انس را خلق نکردم، مگر برای عبادت. مفهوم لفظی‌ این آیه بسیار روشن است اما باز این سؤال مطرح می‌شود که خدا به عبادت ما چه کار داشت که ما را خلق کرد؟ آیا نیازی به عبادت ما داشت؟! 🔹 آیات 118 و 119 از سوره هود این پرسش را پاسخ می‌دهند. می‌فرماید: وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ * إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ؛ انسان‌ها دائما اختلاف خواهند داشت، مگر کسانی که مورد رحمت خدا باشند و خدا برای همین رحمت انسان‌ها را خلق کرده است.[2] از این آیه استفاده می‌شود که خداوند انسان‌ها را خلق کرده است تا آن‌ها را مشمول رحمت خود کند. در روایتی هدف خلقت انسان این‌گونه بیان شده است: كنت كنزا مخفيّا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لاعرف؛[3] من صرف‌نظر از خلقت، گنج نهانی بودم که کسی مرا نمی‌شناخت. دوست داشتم که شناخته شوم، خلق را خلق کردم تا شناخته شوم. 👈 جلسه پنجم درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1440 . https://eitaa.com/Basir_MN
🔻 بالاترین رحمت الهی بر انسان ها چیست؟‌ 🔻بالاترین لذتی که انسان می تواند درک کند، چیست؟ 🔰 علامه مصباح: 🔸 اگر ما مفاد آن دو آیه و این حدیث را بر هم تطبیق کنیم با مفاهیم مترتبی روبه‌رو می‌شویم؛ اگر «احببت ان اعرف» سرّ خلقت است، بر اساس مقدمه‌ای که گفتیم، «احببت» از صفات ذاتیه خداست. هر چیز خوبی دوست‌داشتنی است، و این دوست داشتن عین ذات خداست. سپس می‌فرماید: موجوداتی را خلق کردم که به من معرفت پیدا کنند و آن معرفتی که پیدا می‌کنند، محبوب من است. این معنا را با «ولذلک خلقهم» در سوره هود تطبیق کنید! از آن آیه استفاده کردیم که خداوند همه موجودات، ازجمله انسان، را خلق کرد تا به آن‌ها رحمت دهد. 🔹 آن رحمت چیست؟ بالاترین رحمت، معرفت خودش است. هیچ رحمتی برای هیچ مخلوقی بالاتر از این نیست که خدا را بشناسد. بنابراین محال است که برای هیچ موجودی لذتی بالاتر از لذت معرفت خدا پیدا شود. سر این‌که اولیای خدا از یاد خدا و گریه و عبادت برای او لذت می‌بردند، همین معرفت است. 🔸 اما این‌که می‌فرماید: من دوست داشتم که شناخته شوم، به این معناست که دوست داشتم که شما معرفت پیدا کنید. می‌خواستم موجودی پیدا شود که به من معرفت داشته باشد، و بالاترین لذت را از زندگی‌اش ببرد. این معرفت نیز رحمتی است که خود من به او می‌دهم. هیچ موجودی خودش از خودش چیزی ندارد. 👈 جلسه پنجم درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1440 . https://eitaa.com/Basir_MN
💠سازش امروز نابودی تا آخر است ممكن است بعضى‌ها با خود بگويند خوب! با قدرت‌ها بايد ساخت. ولى بايد بدانند كه #سازش، امروز #نابودى تا آخر است. #امام_خمینی 📚صحیفه نور، جلد 19، ص 59 . https://eitaa.com/Basir_MN