عیون اخبار الرضا جلد دوم.pdf
3.53M
📗نام کتاب: ترجمه عیون اخبار الرضا علیه السلام. جلد ۲
✍️نویسنده: شیخ #صدوق
✍️ترجمه: حمیدرضا مستفید، علی اکبر غفاري
زبان: فارسی .
https://eitaa.com/Basir_MN
🌻 بیست جمله کوتاه و ناب 🌻
۱- خوشبختی خانه در خدا پرستی است.
۲- عزت خانه در دوستی است.
۳- ثروت خانه در شادی است.
۴- زیبایی خانه در پاکیزگی است.
۵- پاکی خانه در تقوا است.
۶- نیاز خانه در معنویات است.
۷- استحکام خانه در تربیت است.
۸- گرمی خانه در محبت است.
۹- صفای خانه درمحبت است.
۱۰- پیشرفت خانه در قناعت است.
۱۱- لذت خانه در سازگاری است.
۱۲- سعادت خانه در امنیت است.
۱۳- روشنایی خانه در آرامش است.
۱۴- رفاه خانه در حرمت و تفاهم است.
۱۵- ارزش خانه در اعتماد و اطمینان است.
۱۶- سلامتی خانه در نظافت و پاکیزگی است.
۱۷- صفت خانه در انصاف و گذشت است.
۱۸- شرافت خانه در لقمه حلال است.
۱۹- زینت خانه در ساده بودن است.
۲۰- آسایش خانه در انجام وظیفه است.
https://eitaa.com/Basir_MN
ahkame-parkha.pdf
1.37M
🌼 #احکام 🌼
💠 #احکام_مبتلابه
📚 احکام پارک ها
✍️ سید محمد موسوی .
https://eitaa.com/Basir_MN
💠هفت نكته درباره احترام والدين💠
1️⃣رعايت حقوق والدين واجب است اگر چه آنها در حق اولاد كوتاهى كرده باشند.[۱]
2️⃣حفظ احترام پدر و مادر و رعايت ادب در صحبت كردن با آنان لازم است.[۲]
3️⃣آنچه در اطاعت پدر و مادر واجب است اين است كه فرزند با آنها معاشرتى نيكو داشته باشد.[۳]
4️⃣مسافرت فرزند اگر سبب آزار پدر و مادر باشد حرام است.[۴]
5️⃣مسافرتى كه بر فرزند واجب نيست در صورت نهى پدر و مادر و اذيت شدن آنان حرام بوده و نماز در آن تمام است.[۵]
6️⃣هديه دادن و بخشيدن چيزى به پدر و مادر مستحب است.[۶]
7️⃣ مستحب است انسان بر سر قبر پدر و مادر خود از خداوند حاجت بخواهد.[۷]
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
۱-توضيح المسائل آية الله مظاهرى، م ۵۴۸.
۲ -همان، م ۵۵۱.
۳- همان، م ۵۵۲.
۴-همان، م ۵۴۶.
۵-توضيح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۷۲۰، م ۱۲۹۵.
۶-توضيح المسائل آية الله مظاهرى، م ۴۳.
۷-همان، م ۶۱۷ و ۱۴۴۶.
https://eitaa.com/Basir_MN
🔴ماجرای ۱۳ آبان۱۳۴۳ و تبعید امام چه بود؟
🔹سیزده آبان ۱۳۴۳ مأموران، امام خمینی را بهخاطر اعتراض به کاپیتولاسیون دستگیر و به ترکیه تبعید کردند. آمریکا یک دهه بعد از کودتای۲۸ مرداد۳۲ خود را در ایران فعال مایشاء میانگاشت و به همین دلیل درصدد برآمد برای مصونیت تمام عیار اتباع خود در ایران، #کاپیتولاسیون را تحمیل کند.
🔸رژیم شاه با اطلاع از اینکه آیتالله خمینی بنا دارد علیه واگذاری کاپیتولاسیون سخنرانی کند، پیغام قابل تاملی به امام دادند که #سند_ارتجاع و انحطاط رژیم است:
«آمریکا از نظر قدرت در موقعیتى است که هرگونه حمله به آن، به مراتب خطرناکتر از حمله به شخص اول مملکت است. آیتالله خمینى اگر این روزها بنا دارند نطقى ایراد کنند باید خیلى مواظب باشند که به دولت آمریکا برخوردى نداشته باشد که خیلى خطرناک است و با عکسالعمل تند و شدید آنان مواجه خواهد شد. دیگر هرچه بگویند، حتى حمله به شاه، چندان مهم نیست»!
🔸اما امام راحل بی اعتنا به پیغام رژیم در سخنرانی خود فرمودند «قانونی را به مجلس بردند که در آن تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانوادههایشان، با کارمندهای فنیشان با کارمندان اداریشان، با خدمهشان از هر جنایتی که در ایران بکنند، مصون هستند. ملت ایران را از سگهای آمریکا پستتر کردند. چنانچه کسی سگ آمریکایی را زیر بگیرد، از او مؤاخذه میکنند؛ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، مؤاخذه میکنند. چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام را زیر بگیرد، هیچکس حق تعرض ندارد. آقا من اعلام خطر میکنم،ای ارتش ایران من اعلام خطر میکنم، ای سیاسیون ایران من اعلام خطر میکنم».
🔹نهایتا این سخنرانی تاریخی به تبعید ایشان در۱۳ آبان ۱۳۴۳ به ترکیه انجامید.
https://eitaa.com/Basir_MN
🌼 رهبرانقلاب(امروز): « منع مذاکره با آمریکا منطق محکمی دارد »
🔻 چند دلیل برای غیرعقلانی بودن هرگونه مذاکره و در هر سطحی با آمریکا
1️⃣ ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با آمریکا درقالب گروه 1+5 برای دست یافتن به توافق برجام مذاکرات طولانی مدتی را برگزار کردند. برجام توافقی با جزئیات و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل بود. باید توجه داشت که خروج از برجام توسط آمریکا با معیارهای حقوق بینالملل در تناقض آشکار قرار داشت. در این راستا مذاکره مجدد با آمریکا رویهای خطرناک را موجب خواهد شد که این کشور پس از استفاده از مزایای یک توافق از آن خارج شده و هزینهها را به طرف مقابل تحمیل کند. ایران باید با این رویه مقابله کند.
2️⃣ مذاکره مجدد به احتمال فراوان آمریکا را دچار خطا در محاسبات خواهد کرد. عمده هدف آمریکا از اعمال فشار حداکثری بر ایران را میتوان کشاندن ایران به پای میز مذاکره جامع با آمریکا دانست. در صورتی که ایران به این خواسته تن دهد آمریکا را در کارآمدی این سیاست متقاعد کرده و راه را جهت اعمال فشارهای بیشتر در آینده میگشاید.
3️⃣ خواسته های آمریکا حدیقف ندارد . در شرایط حاضر مذاکره احتمالی با آمریکا نه تنها بر سر موضوع هستهای خواهد بود بلکه مسائل دفاعی و منطقهای را نیز شامل خواهد شد. حضور در چنین مزاکرهای بدون تضمین دریافت امتیازهای معادل هزینهای گزاف بر امنیت ملی کشور خواهد داشت و عقلانی به نظر نمیرسد. هیچ انسان غیور و حاکمیت عاقل روی مسائل ناموسی ملی خود مذاکره نمیکند.
4️⃣ ضمناً با شرایط ذکر شده اشاره به این نکته ضروری است که مذاکره در هر سطحی و توسط هر مقامی حامل یک پیام واحد بوده و آن، کارآمدی سیاست #فشار_حداکثری علیه ایران است. پیامی که در صورت تحقق دومینوی بهانه_فشار تداوم خواهد داشت و بعد از آن ملت ایران یک روز خوش نخواهد دید
5️⃣ تجربه و نتیجه اعتماد مصدق به آمریکا، #برجام و مذاکرات صلح فلسطین، کوبا و اخیراً کره شمالی میتواند برای غیرمنطقی بودن مذاکرات کفایت کند.
https://eitaa.com/Basir_MN
▼ حرف روز🔰✳️
مبارزه ادامه دارد!
فردا سالگشت 13 آبان روز ملی «مبارزه با استکبار جهانی» است؛ یکی دیگر از روزهای خاص متعلق به انقلاب اسلامی و هویت انقلابی مردم مبارز ایران اسلامی که باید آن را بزرگ داشت و از درسها و آموزههایش برای امروز استفاده کرد. 13 آبان تلاقی سه مناسبت بزرگ ملی و انقلابی است؛ سالروز تبعید حضرت امام(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، سالروز کشتار دانشآموزان و دانشجویان در اعتراض به رژیم ستمشاهی در 13 آبان 1357 و سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به عنوان مرکز طراحی دشمنی علیه انقلاب نوپای اسلامی ملت ایران که از سوی دانشجویان پیرو خط امام(ره) در 13 آبان 1358 به وقوع پیوست و ترغیب امام راحل تحت عنوان «انقلابی بزرگتر از انقلاب اول» را به دنبال داشت.
چرا این روز را باید گرامی داشت؟ و آیا با توجه به شرایطی که امروز داریم این موضوع دشمنیها با ایران و انقلاب را زیاد نمیکند؟ بخش اول این پرسش از منظری درباره تمام مناسبات ملی و رویدادهای تاریخی ملل گوناگون عمومیت دارد؛ اما فلسفه مهم و مستحکم نیز دارد؛ بزرگداشت مناسبات ملی هر ملتی از شعائر و بنمایههای هویتی و گفتمانی آنها بوده و لازم است برای تبیین و ترویج عظمت ارزشی که این رخدادها یادآور آنها هستند، بزرگ داشته شوند و از حیث جامعهپذیری و پیوست فرهنگی به نسل فعلی و آینده منتقل و در آنها نهادینه شود. قرآن از این روزها به شعائر و ایامالله یاد میکند و به پیامبر گرامی(ص) دستور بزرگداشت آنها را میدهد؛ اما درباره زیاد شدن دشمنیها، باید گفت اتفاقاً این قبیل مراسمها تنها ناظر به نفس آن رخداد و سبقه صرف تاریخی آن، که البته در جای خود مهم است، نیست؛ بلکه بخشی از زندگی و اولویت امروز ما هم هست. مبارزه با استکبار امروز نیز به قوت خود باقی و ضروری است؛ چرا که دولتهای مستکبری مانند آمریکا و دنباله منحوس آن رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای اروپایی و مرتجع عربی هنوز هم در زندگی ایرانیها و مسلمانان مظلوم منطقه تهدید، تحریم، ناامنی و ناآرامی ایجاد میکنند؛ به تعبیر امام تا ظلم و استکبار هست مبارزه هم هست! پس انشاءالله یادمان باشد که همپای میلیونها ایرانی مبارزهجو با ظلم و استکبار که نماد دیروز و امروزش آمریکاست، در بیش از 1000 شهر و شهرستان در این راهپیمایی و تظاهرات بزرگ شرکت کرده و از این بستر دو پیام مهم همبستگی و اتحاد جهانی و منطقهای علیه آمریکای جنایتکار و انزجار از روح استکباری و ظلم را به ملل مبارز جهان مخابره کنیم.
https://eitaa.com/Basir_MN
ـ ایرانیها به فناوری منحصر به فردی دست یافتهاند!🔰✳️
نشریه آمریکایی «نشنالاینترست» که در زمینه روابط بینالملل منتشر میشود، نوشت: پس از آنکه ایران از کیتی رونمایی کرد که میتواند موشکهای سطح به سطح غیر هدایتشونده را به موشکهای هدایتشونده تبدیل کند، کارشناسان موشکی رژیم صهیونیستی به شدت از پیشرفت اخیر موشکی ایران نگران شدهاند. «یوزی رابین» کارشناس موشکی رژیم صهیونیستی در این باره گفته است: «ایجاد آیرودینامیک بالها که مهمترین مسئله فناوری جدید ایران است؛ بسیار منحصربهفرد بوده و پیش از این تاریخ در ایران یا در هیچ کشور دیگری دیده نشده است. حرکت به سوی طراحی بومی به جای کپیبرداری از دیگران نشان از اعتماد به نفس است. احتمالاً هدف از آیرودینامیک منحصربهفرد و جدید افزایش مانورپذیری راکتهای تبدیل شده است.»
https://eitaa.com/Basir_MN
﷽ 💢قرار شبانه 💢
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
به نقل از برخي روایات
هر زمان جوانی دعای فرج مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را زمزمه کند، همزمان امام زمان (عليه السلام) دستهای مبارکشان را به سوی آسمان بلند می کنند و برای ِ آن جوان دعا میفرمایند...
چه خوش سعادت کسانی که حداقل روزی یک بار دعای ِ فرج را زمزمه می کنند .
💫🌷✨پس این توفیق را از خود دریغ مکن✨🌷💫
🔔☄️بياد مولا به رسم هر شب 🔔
🌸✨بسم الله الرحمن الرحيم✨🌸
🌸الهي عَظُمَ الْبَلاءُ ،✨
🌸 وبَرِحَ الْخَفاءُ ،✨
🌸وانْكَشَفَ الْغِطاءُ ،✨
🌸 وانْقَطَعَ الرَّجاءُ ✨
🌸وضاقَتِ الاْرْضُ ، ✨
🌸ومُنِعَتِ السَّماءُ ✨
🌸واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ،✨
🌸 واِلَيْكَ الْمُشْتَكى ،✨
🌸 وعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ؛✨
🌸اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ،✨
🌸اولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ،✨
🌸 وعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم✨
🌸ففَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريبا✨
🌸 كلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛✨
🌸يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ ✨
🌸اكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، ✨
🌸وانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛✨
🌸يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛✨
🌸الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، ✨
🌸ادْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، ✨
🌸السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،✨
🌸 الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛✨
🌸يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ،✨
🌸بحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ🌸
و برای سلامتی محبوب
🎀اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا🎀
https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لانههای جاسوسی فتح نشده
رحیمپور ازغدی میشود تصور کرد آمریکایی که جاسوسهایش، اول انقلاب تا مقام ریاست جمهوری نفوذ کرده بودند، امروز دست از ایران کشیده باشد؟هرچه که در اسناد لانه جاسوسی است، ۱۰۰۰ برابرش الآن انجام میشود. عین دستورات جاسوس های آمریکایی الآن توسط بعضی مسئولان انجام میشود
پ؛ ن؛ جاسوس خانه های زمان را باید تسخیر کرد! تا فتنه هایی مانند 88رخ نده..تا به مردم تزریق نشه امریکا کدخدا است باید و باید با انها راه بیاییم تا مشکل حل بشه!!... .
https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 ويژه وفات حضرت سکينه (سلام الله عليها)
🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴
▪️حضرت سکینه، دختر امام حسین(ع) و رباب، دختر امرءالقیس می باشد.
▪️نام اصلى ایشان،«آمنه» یا «امیمه» بود و مادرش رباب او را به «سکینه» ملقّب ساخت.
▪️درباره تاریخ تولدش، اطلاع دقیقى در دست نیست. امّا وى در واقعه عاشورا، دخترى رشید و بالغ بود.
▪️برخى از مورخان، وى را در واقعه کربلا، بین ده تا سیزده ساله خوانده اند. بنابراین تولدش باید میان سالهاى ۴۷ تا۵۰ قمرى باشد.
▪️او در مدینه و در اواخر عصر امامت حضرت امام حسن مجتبى(ع) دیده به جهان گشود.
▪️این بانوى شریف علوى در دامن مهرانگیز پدر ارجمندش حضرت امام حسین(ع) و مادر گرامیشان حضرت رباب(س) و عمه بزرگوارش حضرت زینب کبرى(س) پرورش یافت و از راهنمایى و تربیت ناب برادرش حضرت امام سجاد(ع) بهره هاى وافر یافت.
▪️وى از زنان خردمند و داناى عصر خویش بود. علاوه بر بهره مندى کامل از حُسن جمال، از فضایل معنوى مانند تعّبد، تدیّن و تقواى الهى برخوردار بود و در زمینه شعر، سخنورى و فصاحت بیان از ممتازان عصر و خانه وى، همیشه مجمع ادبا، شُعرا و سخن سرایان عرب بود.
▪️وقتي حسن مثنی برادرزاده امام حسین(ع)، سکینه را خواستگاري كرد، حضرت(ع) فرمود:
سكينه براي زندگي تو مناسب نيست،
«کَانَ الغَالِبُ عَلَيهَا الاستغراق في الله»
او غالباً غرق جلال و جمال خداست.
اما خواهر سكينه آن دختر ديگرم براي ازدواج با تو آماده است.
▪️سکینه کلام امام حسین(ع) را که فرمود:
«شيعتي مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فاذكروني، اَوْ سَمِعْتُم بِغَريبٍ اَوْ شَهيدٍ فَانْدُبُوني ..» را روایت کرده و در این باره فرموده:
پدرم به من فرمود:
پيامم را به شيعيان من برسان!
بگوييد هر وقت آب گوارا مينوشيد به ياد لبان من بنوشيد.(۵)
▪️امام حسین(ع) به تمامى فرزندانش، از جمله سکینه، عشق و علاقه داشت و آنان را به خاطر برخوردارى از فضایل و کمالات نفسانى، بسیار دوست مى داشت.
روایت شد، که آن حضرت درباره سکینه و مادرش رباب و خانه اى که آن دو در آن زندگى مى کردند، شعرى عاطفى سرود که ترجمه اش چنین است :
《لَعمرُک انّنی لاُحبّ داراً تکون بها سکینة و الرّباب، أحبّهما و أبذل جلّ مالی و لیس لعاتب عندی عتاب》
(به جانت سوگند! من به راستى خانه اى که سکینه و مادرش رباب در آن باشند، دوست دارم.
من آن دو را دوست دارم و براى آنان دارایى ام را نثار مى کنم و هیچ ملامتگرى نمى تواند مرا در این کار سرزنش کند.)
▪️تاریخ نگاران و سیره نویسان از حضور سکینه(س) در کربلا بارها یاد کردهاند.
▪️بنابر گزارشی، در روز عاشورا، امام حسین(ع) برای آخرین وداع، از میدان جنگ به اردوی خود بازگشت و با یکایک زنان اهل بیت وداع کرد و آن گاه نزد دختر خود سکینه رفت که در گوشه خیمه نشسته بود و میگریست و او را نیز به صبوری دعوت کرد.
▪️این بانوى مکرمه، بین ۶۷ تا ۷۰ سال زندگى کرد و سرانجام در کمال شرافت و عفت دار فانى را وداع گفت.
▪️پس از واقعه عاشورا، سکینه(س) و دیگر بانوان به اسارت دشمن در آمده و همراه با کاروان اسرا به کوفه و شام برده شدند.
▪️پس از پایان اسارت سکینه نیز به همراه کاروان اسرا به مدینه بازگشت.
▪️درباره در گذشت این بانوى بزرگ علوى، دو روایت نقل شده است:
1️⃣روایت نخست حاکى است که وى در پنجم ربیع الاوّل سال ۱۱۷ هجرى قمرى و در عصر خلافت هشام بن عبدالملک و در حاکمیت خالد بن عبدالملک بن حارث، در مدینه بدرود حیات گفت.
2️⃣روایت دیگر مى گوید که وى در پنجم ربیع الاوّل سال ۱۲۶ هجرى قمرى در مکه معظمه وفات یافت.
به هر حال، در گذشت وى در پنجم ربیع الاوّل، مورد اتفاق تاریخ نگاران و سیره نویسان است.
در همان سالى که حضرت سکینه(ع) وفات یافت، خواهرش حضرت فاطمه بنت الحسین(ع) نیز در مدینه بدرود حیات گفت.
📚منابع:
۱)تاریخ الأمم و الملوک طبری، ج۵، ص۴۶۴
۲)منتهى الآمال محدث قمی، ج۱، ص۴۶۲
۳)الفصول المهمه فی معرفة الائمه مالکی، ج۲، ص۸۳۶
۴)اعلام النّساء کحاله، ج۲، ص۲۰۲
۵)مقتل الحسين(ع) مقرّم، ص۳۰۷
۶)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۸
۷)ریاحین الشریعه محلاتی،ج ۲،ص۲۲۴
https://eitaa.com/Basir_MN
سوال : آیا ازدواج حضرت سكينه(س) با مصعب بن زبير صحت دارد؟
پاسخ:
در مورد ازدواج سكينه دختر امام حسين(ع) با مصعب بن زبير بين مورخين در اين زمينه اختلاف نظر وجود دارد.
آنچه در نقل های مختلف تاریخی آمده است، این است که سکینه پس از شهادت عبد الله بن حسن در واقعه کربلا، با مصعب بن زبیر ازدواج نموده است و سبط بن الجوزى در این باره مى گوید : 《اولین کسى که سکینه به عقد وى درآمد، آن هم از سر اجبار، مصعب بن زبیر بود.》(۱)
همچنین مورخین ازدواجهاى دیگری را برای حضرت سکینه ذکر کرده اند که در اینجا به آن اشاره می کنیم:
《عبداللَّه بن عثمان حزامى، زید بن عمرو بن عثمان بن عفان، اصبغ بن عبدالعزیز بن مروان و ابراهیم بن عبدالرحمن بن ابى عوف.》(۲)
اما در میان این ازدواج ها، ازدواج سکینه بنت الحسین(ع) با مصعب بسیار مشهور است و خیلی از تاریخ پژوهان آن را تلقی به قبول کرده اند.
آیا به راستی چنین ازدواجی رخ داده است؟
یا مانند ازدواجهای متعدد دیگری که به حضرت سکینه نسبت داده اند، تهمتها و افتراهای تاریخی است و ناشی از اشتباه اسامی با یکدیگر است؟
نویسنده ی معاصر عراقی علی محمد علی دُخیّل در بخش چهارم از کتاب أعلام النساء که به حضرت سکینه اختصاص دارد، پس از نقل و ردّ گزارش های بی اساس حاکی از ازدواج های متعدد جناب سکینه، در مقام نتیجه و جمع بندی می نویسد :
《قولی که شیعه بر آن است، این است که سکینه(ع) جز با پسر عمویش عبدالله بن امام حسن (ع) ازدواج نکرده است.
و بر این قول شیعه، بسیاری از اهل سنت نیز موافقت دارند..》.(۳)
این قول را پیشتر علامه شبّر و علامه مقرم نیز در کتب خود آورده اند.(۴)
مقرم در كتاب خود می گويد:
《مصعب بن زبير كارگزار برادرش در بصره بود.
از اين رو تسلطي بر حجاز نداشت تا امام سجاد(ع) از او بيم داشته و به ناچار بانو سكينه را به ازدواج او درآورد.
همچنين عواطف مردم نسبت به اهل بيت(ع) جريحه دار بود و به خصوص بعد از واقعه كربلا هر كس به آنان قصد سوئي مي ورزيد، مبغوض ديگران مي گرديد.》(۵)
اما گروه ديگري از مورخين ازدواج اين دو را ذكر كرده اند.
ابن طقطقي می نويسد :
《وي (مصعب) سكينه دختر حسين(ع) و عايشه دختر طلحه را به همسري گرفت و آنها را يك جا در خانه خود گرد آورد》.(۶)
اكنون با آن چه بيان كرديم شايد بتوان گفت چه بسا اين ازدواج به رضايت حضرت سكينه(س) نبوده و تنها از روي مصالح سياسي ـ اجتماعي صورت پذيرفته است.
چنانكه شواهد تاريخي بسياري بر اينگونه ازدواجها وجود دارد؛ مانند بسياري از همسران پيامبر(ص)، امام حسن مجتبي(ع) و برخي ديگر از ائمه(ع) كه حتي كمر به قتل آن پيشوايان ميبستند و قطعاً آن پيوندها به رضايت آنان نبوده است.
در اين جا نيز چه بسا حضرت سكينه(س) به اين پيوند خرسند نبوده است؛ امّا از روي مصلحت تن داده است. شاهد آنكه وقتي حضرت سكينه(س) پس از مرگ مصعب و ازدواج با خواهرزاده او، عبدالله بن عثمان، سر از اطاعت او بر مي گيرد و نشوز ميكند، رملة بنتالزبير مادر وي و خواهر مصعب نزد عبدالملك ميرود و ميگويد :
《اگر چنين نبود كه ما ميخواهيم پوششي بر كارهاي خود بگذاريم، هرگز نسبت به كسي كه رغبتي در ما ندارد، رغبتي به او نداشتيم.》(۷)
با توجّه به اين جمله و تصريحي كه در آن وجود دارد، به راحتي ميتوان به واقعيت اين پيوند پي برد.
همانطور که گفتیم؛ سبط بن جوزي نيز مي گويد:
《اين ازدواج به اجبار صورت گرفت.》(۸)
📚منابع:
۱)تذكرة الخواص سبط بن جوزى، ص۲۴۹
۲)الطبقات الكبرى ابن سعد، ج۸، ص۴۷۳
۳)سکینه دختر امام حسین(س) دخیل، ص۲۲
۴)ادب الطف عبدالله شبر، ص۱۶۲
۵)مقتل الحسین(ع) مقرم، ص۱۱۲
۶)فخرى فى الآداب السلطانية و الدول الاسلامية، ص۱۲۴
۷)بلاغات النساء ابن طيفور، ص۱۹۲
۸)تذكرة الخواص سبط بن جوزى، ص۲۵۰
https://eitaa.com/Basir_MN