⚫️◾️⚫️◾️⚫️
💢پرسش:
🔰آیا گريه براي امام حسين علیه السلام، همه ی گناهان گذشته و آينده را مي آمرزد؟ روایاتی داریم که این مورد را گفته باشند؟
🗞قسمت اول:
✍️پاسخ:
✅روايات به اين مضمون در باره گريه بر اباعبد الله و زيارت امامان معصوم و بعض اعمال مستحبي و .... وارد شده است كه دلالت دارد اين اعمال ثواب فراوان داشته و باعث آمرزش گناهان مي شود؛اما اولا اين وعده ها اجمالي است و قيد و شرط آنها در روايات ديگر به صراحت و بارها ذكر شده است. مثلا آيه شريفه مي فرمايد:إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين"(1) خدا فقط از باتقوايان مي پذيرد.
◾️اين آيه قيد عامي را به همه عبادات و اعمال ما مي زند و آن "رعايت تقوا " است. خدا در اي آيه با حصر "انما" اعلام مي كند كه فقط از باتقوا ها مي پذيرد؛ بنا بر اين اگر كسي تقوا سرلوحه اعمالش نباشد و به اندازه آب، دردي از او دوا نخواهد كرد.
◾️پس اين وعده ها اجمالي است و با قيد و شرط است و اميد زا مي باشد و بنده را به سوي خدا جلب مي كند و تا شرط حقيقي اش حاصل نشود، قطعي نمي گردد ولي همين اميد كافي است و عامل مهمي در جهت حركت و رسيدن به صلاح و فلاح است از اين رو در روايات از پيامبر و امامان آمده كه اگر بر انجام كاري بنا به روايتي ما وعده ثوابي داده باشيم و شما براي رسيدن به آن ثواب، آن عمل را به جا آوريد، به آن ثواب مي رسيد حتي اگر آن روايت به واقع از ما نباشد.
◾️امام صادق (علیه السلام) فرمود: من بلغه عن النبي صلي الله عليه وآله شئ فيه الثواب، ففعل ذلك طلب قول النبي صلي الله عليه وآله، كان له ذلك الثواب ، وإن كان النبي صلي الله عليه وآله لم يقله (2)
◾️و اين خود اخلاص و باور و ايمان است. زيرا به خاطر وعده پيامبر اين كار را انجام مي دهد يعني به نبوت پيامبر و به صداقت ايشان و به قيامت و حاكميت مطلق خدا باور دارد كه مي خواهد اين كار را انجام دهد تا به آن پاداش برسد و تا زماني كه اين باور و اعتقاد را نقض نكرده و زير پا ننهاده ، مؤمن است و شرط ثواب را دارد و اگر با گناهش اين عمل را نقض كرد، ثوابي را كه كسب كرده، ضايع مي نمايد.
◾️نكته ديگر اين كه انجام عبادت و عمل صالح با خلوص، جهاد اكبر است و بسيار سخت مي باشد و سختي خالصانه به جا آوردن عمل، كمتر از سختي توبه خالصانه نيست و وقتي توبه واقعي همه گناهان گذشته را مي آمرزد و به حسنه تبديل مي كند، چرا اشكي كه خالصانه براي اباعبد الله ريخته شده، چنين نباشد؟ مگر خداوند در باره توبه نمي فرمايد:إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَنات(3)مگر كساني كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، كه خداوند گناهان آنان را به حسنات تبديل ميكند.
📚پي نوشت ها:
1. مائده(5) آيه 27.
2. برقي، محاسن، تهران، اسلاميه، 1330 ش، ج1، ص 25.
3. فرقان(25) آيه70.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
17.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | روایتی حقیقی از ماجرای واردات واکسن
⛔️ دیماه سال گذشته بود رهبر معظم انقلاب اعلام کردند واردات واکسن از مبدا انگلیس و آمریکا به ایران ممنوع است و مسئولان از جاهای مطمئن دیگر اگر بخواهند واکسن تهیه کنند، هیچ اشکالی ندارد. بیش از ۷ ماه از این موضوع میگذرد...
@Bayanalsidq | بیان الصدق
🔻انقلابی بزرگ در علوم اسلامی با استفاده از هوش مصنوعی؛
🔳 از سیستماتیک شدن علوم اسلامی توسط هوش مصنوعی تا لزوم خروج آن از دست ملعبه گران
🔹 نخستین نشست از سلسله نشستهای عصرانه فناوریهای هوشمند به همت ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزههای علمیه در خبرگزاری حوزه برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی قدس پور،مدیر موسسه تولید سسیتم های هوشمند اسلامی باقرالعلوم(ع):🔻
◻️ ما باید هوش مصنوعی را از دست کسانی که آن را ملعبه دست خود قرار داده اند خارج کرده و در علوم اسلامی از آن به صورت کاربردی استفاده کنیم.
یکی از چیزهایی که برای ما مهم است این است که هوش مصنوعی قدرت این را دارد که علوم را از حالت جزیرهای به حالت سیستماتیک دربیاورد.
◻️ هوش مصنوعی اختلافات لغوی را حل می کند
مشروح نشست:👇
https://hawzahnews.com/xbhYZ
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
⚫️◾️⚫️◾️⚫️
💢پرسش:
🔰آیا گريه براي امام حسين علیه السلام، همه ی گناهان گذشته و آينده را مي آمرزد؟ روایاتی داریم که این مورد را گفته باشند؟
🗞قسمت دوم:
✍️پاسخ:
✅بله همان گونه كه توبه واقعي فرد را منقلب مي كند و به جبران گذشته وامي دارد، اشك واقعي و ناشي از عشق خالصانه به امام حسين هم انسان را منقلب كرده و به جبران گذشته وامي دارد و او به ياري خدا بر جبران حقوق خدا و خلق كه ضايع كرده همت مي كند و اگر هم نتواند و فرصت نيابد اين حقوق را جبران كندف داوند از جانب او آن قدر به طلبكارنش عطا مي كند تا از او بگذرند و گناهش در ارتباط با آنها محو شود.
◾️خداوند حقوق بندگانش را بدون رضايت آنان نمي بخشد ولي مي تواند از خزانه بيكران خود آن قدر به آنان عطا كند تا از بنده اش در گذرند. امام سجاد(علیه السلام) به ما تعليم داده در دعاي روز دوشنبه بخوانيم:
◾️اللهم إني أستغفرك لكل نذر نذرته وكل وعد وعدته وكل عهد عاهدته ثم لم أف به وأسئلك في مظالم العباد عنا فأيما عبد من عبيدك أو أمة من إمائك كانت له قبلي مظلمة ظلمتها إياه في عرضه أو في أهله وولده أو غيبة اغتبته بها أو تحامل عليها بميل أو هوي أو أنفة أو حية أو رياء أو عصبية عايبا كان أو شاهدا حيا كان أو ميتا فقصرت يدي وضاق وسعي عن ردها إليه والتحلل منه فأسئلك يا من يملك الحاجات وهي مستجيبة بمشيته ومسرعة إلي ارادته ان تصلي علي محمد وال محمد وان ترضيه عني بم شئت وتهب لي من عندك رحمة انه لا تنقصك المغفرة ولا تضرك الموهبة(1)
◾️خدايا من از تو در باره نذرهايي كه كرده، وعده هايي كه داده و تعهدهايي كه كرده ام و وفا ننموده ام، آمرزش مي طلبم و همچنين در باره حقوقي كه بندگان تو از زن و مرد بر عهده من دارند و ظلم هايي كه از جهت آبرو، خانواده و فرزندان نسبت به آنها مرتكب شده ام، يا غيبتي كه از آنها گفته ام يا تحميلي كه بر دوششان گذاشته ام به جهت ميل دلم، غرورم، خودنمايي ام،تعصب بيجايم؛ را بر من ببخش چه آنها مرده باشند يا زنده؛ حاضر باشند يا غايب كه دست من از اداي حقوق آنان كوتاه است و وسعت اداي دين آنها را ندارم و امكان حلاليت طلبي از آنان برايم نيست؛ پس تو اي خدايي كه مالك حاجت هايي و به مشيت و اراده تو به سرعت برآورده مي شوند، بر محمد و آل محمد درود فرست و آنان را از من راضي ساز و رحمتت را نصيب من گردان كه آمرزش و رحمت كردن، تو را زياني نمي رساند.
✍️بنابراين يك قطره كوچك اشك خالصانه اي كه براي امام حسين از چشم جاري شود به منزله كيميايي است كه وجود فرد را منقلب ساخته و مس وجودش را طلا ساخته و زمينه هاي آمرزش گناهان گذشته و گناهان احتمالي آينده اش را فراهم مي آورد زيرا او را به عالم عشق به مظهر پاكي ها مي برد و از همه زشتي ها متنفر ساخته به جبران گذشته و ساختن آينده واداشته و در آينده هم اگر لغزشي ناخواسته از او سر زندف به شرعت پشيمان شده و جبران مي كند زيرا مي خواهد همرنگ مولايش اباعد الله باشد.
◾️ما نبايد مانند مسيحيان گمان كنيم كه ابا عبدالله فدا شده تا امت از جهنم نجات يابند و او همه گناهان امت را به دوش گرفته و ما فقط با گريه بر او مي توانيم بهشتي شويم.
◾️امام حسين امام ما است و راهي را گشوده تا ما رهرو آن راه باشيم و عشق و ارادت است كه ما را به آن راه مي برد و گريه طليعه اين عشق است.
📚پي نوشت ها:
1.كفعمي، مصباح، بيروت، اعلمي، 1403ق، ص113-114.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
#معرفی_کتاب + دریافت رایگان نسخه الکترونیکی
📚 مقالاتی از اندیشهنامهی انقلاب اسلامی ؛ تبیین اندیشهی انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام خمینی(قدس سره) و حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلهالعالی) - جلد اول
✍️ #درباره_کتاب:
هدف اندیشهنامه انقلاب اسلامی، ارائهی مجموعهای مکتوب از مقالات علمی و پژوهشی است که خطوط فکری و مواضع نظری انقلاب اسلامی را بر اساس دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلّهالعالی) بهگونهای جامع و در تراز آثار دانشنامهای تبیین کند. مخاطبان این مجموعه، نخبگان و فرهیختگاناند؛ بهویژه جوانان فرهیختهی دانشگاهی و حوزوی که درصدد تعمیق نظاموارهی اندیشهی خود ذیل اندیشهی انقلاب اسلامی میباشند.
"اندیشهنامه انقلاب اسلامی" دارای 102 مدخل اصلی است که به تبیین ابعاد مختلف مواضع فکری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... انقلاب اسلامی میپردازد. از این تعداد، مقالاتِ 15 عنوان از مداخل در کتاب حاضر با عنوان جلد اول «مقالاتی از اندیشهنامه انقلاب اسلامی» منتشر میشود تا درعینِحال فرصتی برای دریافت نظرات و دیدگاههای صاحبنظران هم فراهم شده باشد.
دانلود از طریق لینک زیر👇👇
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
andishe_name.pdf
10.63M
#معرفی_کتاب + دریافت رایگان نسخه الکترونیکی
📚 مقالاتی از اندیشهنامهی انقلاب اسلامی ؛ تبیین اندیشهی انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام خمینی(قدس سره) و حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلهالعالی) - جلد اول
✍️ #درباره_کتاب:
هدف اندیشهنامه انقلاب اسلامی، ارائهی مجموعهای مکتوب از مقالات علمی و پژوهشی است که خطوط فکری و مواضع نظری انقلاب اسلامی را بر اساس دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلّهالعالی) بهگونهای جامع و در تراز آثار دانشنامهای تبیین کند. مخاطبان این مجموعه، نخبگان و فرهیختگاناند؛ بهویژه جوانان فرهیختهی دانشگاهی و حوزوی که درصدد تعمیق نظاموارهی اندیشهی خود ذیل اندیشهی انقلاب اسلامی میباشند.
"اندیشهنامه انقلاب اسلامی" دارای 102 مدخل اصلی است که به تبیین ابعاد مختلف مواضع فکری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... انقلاب اسلامی میپردازد. از این تعداد، مقالاتِ 15 عنوان از مداخل در کتاب حاضر با عنوان جلد اول «مقالاتی از اندیشهنامه انقلاب اسلامی» منتشر میشود تا درعینِحال فرصتی برای دریافت نظرات و دیدگاههای صاحبنظران هم فراهم شده باشد.
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
📋نشست تخصصی" بررسی کاربرد رمز پولها از دیدگاه بانکی-اقتصادی-فقهی"
🔘گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با همکاری انجمن مالی اسلامی ایران نشست تخصصی"بررسی کاربرد رمز پولها از دیدگاه بانکی-اقتصادی-فقهی"برگزار میکند.
✅ زمان برگزاری:
روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷
سخنرانان:
آیت الله مصباحی مقدم
دکتر مهدی نوروزی
دکتر حسین میثمی
دکتر سید حسین میرجلیلی
🔻شرکت در این نشست از طریق لینک زیر:
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-qqa-9vs-hdw
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔹🔘🔹🔘🔹
💢پرسش:
🔰آیا اعراب جاهلی پیش از اسلام، همه دختران خود را زنده به گور میکرند؟ اگر اینگونه بود، پس چگونه نسلشان ادامه مییافت؟!
✍️پاسخ:
✅آنچه از قرآن کریم و منابع تاریخی استفاده میشود، این است که بسیاری از مردم دوران جاهلیت - نه تمامشان – علاقهای به فرزندان دختر نداشتند. برخی از آنها دخترانشان را میکشتند و برخی نیز با قبول شرمندگی در جامعه، با ناراحتی دختران را نگه میداشتند.
🔹قرآن کریم در باره آنان میفرماید:
🔆« وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظیمٌ». «یَتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ یُمْسِکُهُ عَلى هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ أَلا ساءَ ما یَحْکُمُون».
در حالیکه هر گاه به یکى از آنها بشارت دهند دختر نصیب تو شده، صورتش (از فرط ناراحتى) سیاه میشود و به شدّت خشمگین میگردد. به دلیل بشارت بدى که به او داده شده، از قوم و قبیله خود متوارى میگردد (و نمیداند) آیا او را با قبول ننگ نگهدارد، یا در خاک پنهانش کند؟! چه بد حکم میکنند.
🔸قرآن کریم در این آیات به داستان زنده به گور کردن دختران در فرهنگ جاهلی قبل از اسلام اشاره میکند و میفرماید؛ اگر به یکى از آنان خبر داده میشد که همسرش دخترى به دنیا اورده، آنچنان ناراحت میشد که از شدّت خشم چهرهاش سیاه میگشت و به زحمت خشم و اندوه خود را فرو میبرد. او با خود میاندیشید که آیا خوارى و ننگ دختر داشتن را بپذیرد و آن دختر را نگه دارد، یا او را در زیر خاک پنهان سازد و زنده به گور کند. البته گاهى دختران را با تمام ناراحتى نگه میداشتند و گاهى هم آنها را زنده به گور میکردند.
🔹این فرهنگ زشت عصر جاهلى، دلایل مختلفی میتوانست داشته باشد.
1️⃣ در جنگها اگر منجر به شکست میشد، دختران اسیر دشمن میشدند و این برای آنان مایه ننگ و عار بود.
2️⃣ در گذشته فرزندان پسر کار میکردند و با کار کردن در کنار پدر پشتوانه اقتصادی خانواده محسوب میشدند، در حالیکه دختران فقط مصرف کننده بودند.
3️⃣ گاهى هم در عصر جاهلى، فرزندان را - چه پسر و چه دختر- به جهت فقر و تنگدستى و از ترس اینکه نتوانند خوراک آنها را تأمین کنند میکشتند.
4️⃣ وجود جنگها و نزاعهاى دائمى قبیلگى میان آنها، سبب فقدان سریع مردان و پسران جنگجو میشد و به طور طبیعی تناسب و تعادل میان تعداد دختران و پسران به هم میخورد، تا آنجا وجود پسران عزیز شده بود که تولد یک پسر، مایه مباهات بود و تولد یک دختر، مایه ناراحتى و رنج یک خانواده.
🔸این عوامل باعث میشد تا به محض اینکه حالت وضع حمل به زن دست میداد شوهر، از خانه متوارى میگشت، مبادا دخترى براى او بیاورد و او در خانه باشد. اگر به او خبر میدادند، مولود پسر است، با خوشحالى و هیجان وصفناپذیرى به خانه باز میگشت، اما اگر به او خبر میدادند که نوزاد دختر است، آتش خشم و اندوه همه وجودش را در بر میگرفت.
🔹با توجه به آنچه بیان شد، بسیاری از مردم دوران جاهلیت - نه تمامشان – علاقهای به فرزندان دختر نداشتند. برخی از آنها دخترانشان را میکشتند و برخی نیز با قبول شرمندگی در جامعه، با ناراحتی دختران را نگه میداشتند.
🔸قرآن کریم شدیداً این کار را محکوم کرده و میگوید
🔆 «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»؛
در قیامت در باره دختران زنده به گور شده سؤال میشود که به چه گناهى آنها کشته شدند؟
🔹اولین بارى که این رسم غلط عملى شد، در واقعه جنگ بنىتمیم با کسراى ایران بود که در آن جنگ عدهاى از زنان قبیله، اسیر لشکر کسرى شدند و آنان را به اسیرى به دربار کسرى بردند، در آنجا دختران را به عنوان کنیز نگاه داشتند و پس از مدتى که میان دو طرف صلح بر قرار شد، بنىتمیم اسیران خود را مطالبه کردند. دربار کسرى آنان را مخیر کرد که میخواهند به قبیله خود برگردند، یا در دربار بمانند، عدهاى از دختران از رفتن به قبیله خویش خوددارى نمودند. مردان قبیله غضبناک شده تصمیم گرفتند از این پس اگر دختردار شدند زنده زنده دفنشان کنند، و همین کار را کردند، قبایل دیگر نیز از آنها یاد گرفته، کم کم این جریان در همه جا منتشر شد، و دخترکشى رواج پیدا کرد.
📎 #تاریخی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔹💢🔹💢🔹
✨🌺✨🌺✨
💢پرسش:
🔰آیا اندوهگین بودن یا گریه در فراق امام زمان(عج) و تنهایی و محنتهای آنحضرت ثواب دارد؟
✍️پاسخ:
✅براساس روایات متعدد و متواتر، گریه برای مصائب و مظلومیت امامان(ع)، بویژه امام حسین(ع)، پاداشهای فراوانی دارد و تنهایی امام زمان(عج) نیز یکی از این مصیبتها است:
🔸امام صادق(ع) فرمود: «هرکس از [مصائب] ما یاد کند یا در حضور او از [مصائب] ما یاد شود و به اندازه بال پشهاى اشک از چشمانش خارج شود، خداوند، گناهان او را میآمرزد، اگرچه بیشتر از کف دریا باشد».
🔹«هرکس به خاطر ما، براى خونى که از ما ریخته شده یا حقّى که از ما گرفته شده، یا هتک حرمتى که به ما یا به یکى از شیعیان ما شده است، قطره اشکى از چشمش جارى شود، خداوند متعال به سبب آن، او را روزگارى دراز در بهشت جاى میدهد».
🔸اندوهگین بودن در فراق امام مهدى(عج)، ندبه و اظهار شوق به لقاى او از ویژگیهای منتظران عاشقپیشه است.
🔹امام حسن عسکرى(ع) فرمود: «شیعیان ما در یک اندوه دائم به سر میبرند تا فرزندم -که پیامبر نوید ظهورش را داده است- ظاهر شود».
🔸همچنین در دعاى ندبه آمده است: «لَیْتَ شِعْرِی، أَیْنَ اسْتَقَرَّتْ بِکَ النَّوَى، بَلْ أَیُّ أَرْضٍ تُقِلُّکَ أَوْ ثَرَى أَ بِرَضْوَى أَوْ غَیْرِهَا مِنْ ذِی طُوَى»؛ اى کاش میدانستم در چه جایى منزل گرفتهاى و چه سرزمین و مکان تو را در بر گرفته است، آیا در کوه رضوى هستى و یا در جاى دیگر و یا در ذیطوى هستى.
🔹و نیز در فرازی دیگر میخوانیم: «فَعَلَى الْأَطَائِبِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمَا وَ آلِهِمَا، فَلْیَبْکِ الْبَاکُون» پس برای پاکیزگان از خاندان پیامبر(ص) و علی(ع) که درود خدا بر آن دو و خاندانشان باد، گریهکنندگان باید بگریند.
🔸در دعای ندبه و در ادامه به موضوع انتظار فرج پرداخته شده و طبیعتاً آن را نیز شایسته اشک و اندوه میداند.
🔹به هر حال و با توجّه به اینگونه روایات، گریه کردن در فراق و تنهایی امام زمان(عج)، دلیل معرفت و نشانه محبّت قلبى است که بخشى از ایمان، بلکه نزد اهل یقین، «حقیقت» آن است و قطعاً ثواب دارد. معرفت و محبّت، صاحب ایمان را بر گریستن در فراق حضرتشان و محنتها و اندوههایى که بر آنحضرت وارد میشود، بر میانگیزد.
📎 #مهدویت
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق