eitaa logo
بیان‌الصدق
133 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
#پایان‌نامه‌ 📍موضوعات رساله و پایان‌نامه های حوزه و دانشگاه 📌بخش دهم علوم حدیث، رجال و ... @Bayanalsidq ¦بیان الصدق رابطه قرآن با روایات مفسر آن، یکسویه یا دو سویه (در کتاب «فقه هنر»، این موضوع توضیح داده شده است) ✅1. آسیب شناسی صدور نص تا رسیدن آن به ما (نقل به معنا/ تقطیع/نقل همراه با اعتقاد راوی/ آمیخت کلام راوی با کلام معصوم علیه السلام و .../ این موضوع به عناوین متعدد قابل گسست است) ✅2. موانع فهم صحیح نص ✅3. اسباب اختلاف الحدیث ✅4. اسباب اختلاف فهم ✅5. ترمینولوژی واژه های رجالی ✅6. ترمینولوژی واژه های مرتبط با دانش حدیث ✅7. اصول اربعمائه (ماهیت، اعتبار و پاسخ به شبهات) @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
📌آیا ام البنین تنها با حضرت علی ازدواج كردند؟ چرا به ام البنین این لقب را داده اند؟ دیدگاه ام البنین نسبت به ولایت چگونه بود؟ ام البنین در دامن چگونه خانواده ای از نظر مذهبی فرهنگی و علمی تربیت شدند؟ 📍ام البنین، ( متوفي سال 70 هـ) (فاطمه كلابیه)، دختر حزام بن خالد بن ربیعة بن وحید بن كعب بن عامر بن كلاب بن ربیعة بن عامر بن صعصعة بن معاویة بن بكر بن هوازن است. او از زنان مؤمن، شجاع و فداكار بود. گزارش شده است كه امیر المؤمنین (ع) پس از شهادت حضرت زهرا (ع) به برادرش عقیل- كه انساب عرب را خوب می ‏دانست- فرمود: مي خواهم زني برایم خواستگاري نمایي كه از خاندان شجاعت باشد تا فرزند شجاعي برایم به دنیا آورد. عقیل فاطمه كلابیه (ام البنین) را به ایشان معرفي نمود.(1) 📌فرزندان ام البنین ام البنین داراي چهار پسر به نام هاي: عباس، عبد الله، جعفر و عثمان گردید كه سرور همه آنان حضرت عباس (ع) مي‏باشد. فرزندان ام البنین ـ همگي ـ در زمین كربلا شهید شدند. (2) وي چون داراي چهار پسر بود به وي كنيه ام البنين داند. از اين رو پس از شهادنت فرزندانش مي گفت: مرا ام البنین مخوانید: زیرا مرا به یاد شیرهاي دلاور مي اندازد، مرا فرزنداني بود كه به نام آنها خوانده مي شدم. لیكن امروز آنها را از دست داده ام. چهار فرزندي كه همچون باز شكاري بودند و به تیغ ستم از پاي درآمدند و... (3) عدم ازدواج ام البنین بعد از شهادت امام علی (ع) بعد از امیر المؤمنین (ع) مدتی طولانی زنده بود و با كسی نیز ازدواج نكرد، همچنان كه امامه و اسما بنت عمیس و لیلی نهشلیه چنین نمودند و این چهار زن آزاده، كمال وفاداری را در حق شوی و سرورشان امیرالمؤمنین انجام دادند. (4) 📌ديدگاه ام البنين نسبت به ولايت: ام البنین ارادت و احترام خاصی نسبت به مقام امامت و ولایت همسر خویش در دوران زندگانی با ایشان نشان می داد. علاوه، احترام و علاقه مادرانه و مهربانانه ای نسبت به دختران فاطمه ـ حضرت زینب و ام كلثوم (سلام اللّه علیهما) ـ داشت. احترام و علاقه ام البنین، چنان در وجود مقدس دختران علی(ع) تأثیر نهاده بود كه بنا به گزارش تواریخ، حضرت زینب(س) تا پایان حیات ام البنین، نسبت به او احترام و تكریم می نمود، حتی بیشتر اوقات زینب(س) به ملاقات وی می رفت. دوران بیست و پنج ساله كنار زده شدن علی(ع) از حكومت، در عین شایستگی و برازندگی شان به این مقام، دورانی محنت زا و آزاردهنده برای فرزندان و همسران علی(ع) ـ به ویژه ام البنین ـ شمرده می شد. این بانوی غمخوار، نه تنها در برابر سختی ها و ناملایمات تحمل كرده و شكایتی به مولا عرضه نمی داشت، بلكه حتی با روحیه ای مثال زدنی، سعی می كرد از غم های علی(ع) در آن ایام كاسته و خانه را محیطی آرام بخش سازد. پس از شهادت امام علي (ع) و با تعیین شدن امام حسن(ع) به عنوان امام دوم شیعیان، ام البنین در خط ولایت ایشان قرار گرفته، نه تنها برای لحظه ای از خط ولایت و امامت ایشان خارج نگردید و هرگز نه به عمل و نه گفتار، در برابر امام موضع گیری نكرد و تا پایان عمر امام حسن(ع) سر بر خط راستین امامت ایشان سپرد، بلكه پیوسته فرزندان خویش را بر اطاعت كامل از مولا و مقتدای زمان شان ـ پس از شهادت امام حسن مجتبی(ع)، ام البنین در خط ولایت و امامت امام حسین(ع) ره سپرد و فرزندان خود را در لحظات بحرانی، به یاری پسر فاطمه زهرا(س) فرا خواند. 📍پي‏ نوشت ها: 1. مامقانی، عبدالله، تنقیح المقال فی علم احوال الرجال، بی جا، مطبعة الحیدریة، ج 2، ص 128. 2. چهره درخشان قمر بنی‏هاشم ابوالفضل العباس (ع)، علی ربانی خلخالی، ص57. 3. مفاتيح الجنان بعد از زيارت حضرت عباس بن علي بن ابي طالب عليهم السلام.‏ 4. مناقب ابن شهر آشوب، ناشر: مطبعة الحيدرية - النجف الأشرف،جلد 2، ص76. 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌روانشناسی و علوم تربیتی دانشي است که به مطالعه رفتار و روان و بازشناسي مباني ، اهداف ،اصول و روش هاي آن مي‌پردازد تا بتواند به ترسيم يک نظام منسجم در روان و تربيت دست يابد ؛ نظامي که به بهترين نحو منافع و مصالح انسان‌ها را فراهم سازد و بدين منظور از يافته‌هاي جامعه شناسي ، اقتصاد ، مديريت و ... نيز بهره مي‌برد . 📍امید است با حمایت محققان و صاحب نظران عزیز بتوان گامهای استواری در جهت ارتقای سطح فرهنگ عمومی در حوزه های روانشناسی و علوم تربیتی برداشت ، و همچنین بهبودی در تعلیم و تربیت ایجاد نمود. 📌"هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در روانشناسی ، مشاوره و علوم تربیتی " با هدف بررسی متدهای بومی و بین المللی و تببین راهکارهای کارساز و عمیق ، در بهمن ماه سال 1399 در کشور گرجستان شهر تفلیس برگزار خواهد گردید. امید است با اتکا به دانش و تلاش کمیته علمی، با برگزاری این کنفرانس بتوانیم گامی هرچند کوچک در راه اعتلای علم برداریم. در این راه دست همه تلاشگران اجرایی و کلیه صاحبنظران را به گرمی می فشاریم. 📍دانشگاه بین المللی جرجیا و سازمان بین المللی مطالعات دانشگاهی برگزارکنندگان و مشارکت گنندگان اصلی کنفرانس می باشند. 📅تاریخ های مهم کنفرانس 📍آخرین مهلت ارسال مقالات : 12 بهمن ماه 1399 📍ثبت نام کامل (پرداخت هزینه) :12 بهمن ماه 1399 📍برگزاری کنفرانس : 23 بهمن ماه 1399 @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بیان‌الصدق
📍ارائه موضوعات مقالات و پایان‌نامه های حوزه و دانشگاه در یکشنبه های هر هفته. ❇️دوستان خود به کانال بیان الصدق دعوت کنید. ❇️ @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
📍 موضوعات رساله و پایان‌نامه های حوزه و دانشگاه 📌بخش یازدهم: ادبیات بالمعنی الاعم وترمینولوژی فقه، حقوق و ... ✅1. نقش ادبیات در فهم نصوص و متون دینی(عام) ✅2. نقش ادبیات در استنباط احکام از نصوص دینی (خاص) ✅3. معیار اسناد فعل به شخص در غیر عمد ( با ایجاد معد، مقتضی، عدم ایجاد مانع و ترک فعل) ✅4. اکراه و تقیه (مناسبات این دو مفهوم ومقارنه این دو با یکدیگر در مفهوم، مصداق و احکام) ✅5. اقسام شبهات (حکمیه و غیر آن، مفهومیه و غیر آن،ُ بیان اشکالی که در این باره هست و راه حل آن). درکتاب «فقه و عرف» به اشاره شده است. ✅6. مفهوم شناسی امام، سلطان، حاکم شرع، و... ✅7. مفهوم شناسی تخصیص، تقیید، نسخ و تفسیر( با تاکید بر تفاوت نهاد اخیر با بقیه و گفتگو از موارد بحث‌دار از این نهادها مثلا گفته می شود: سیاق و شان نزول آیه و صدور حدیث مفسر است نه مخصص یا مقید در حالی که گفته می شود: فرق مثل سیاق با قرینه متصله ـ به ویژه حافه چیست؟و...) ✅8. اعانت، تعاون و معاونت (در کتاب «فقه و حقوق قراردادها / ادله عام قرآنی» به این بحث پرداخته ایم. برای شروع مورد مناسبی است) ✅9. ترمینولوژی «لعن» و رفتارشناسی فقیهان در این باره ✅10. مفهوم شناسی و حکم شناسی توریه @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰تکلیف افراد عقب مانده ذهنی در قیامت چیست؟ ✍️پاسخ: ✅اگر این فرد واقعا خوب و بدش را نمی فهمد خدا از او تکلیفی نمی خواهد و در قیامت با لطف خود با او برخورد می کند. 👈اما اگر برخی از چیز ها را می فهمیده (خوب و بد و زشت و زیبا) ولی نه کامل، خدا با همین احکام عقلی و فطری که می فهمیده از او بازخواست می کند. 👈در خصوص این افراد و این که سرنوشت این ها در قیامت چگونه است و چگونه و به چه قاعده ای برای آن ها جایگاه و مقام آخرتی تعیین می گردد، از دیرباز بحث های گوناگونی در بین اندیشمندان وجود داشته و در کتاب های اعتقادی به آن ها پرداخته شده است. 👈از نظر عقل و نقل، این گونه افراد چون از ادراک متناسب و قابل قبول که شرط هر تکلیف و مسئولیتی است، بی بهره اند، در دنیا هم تکلیفی بر عهده آنان نیست. در نتیجه، گناهی برای آنان ثبت نمیشود و عقوبت و مجازات هم نمیشوند و بر همین اساس سوال و جواب قبر و مانند آن در خصوص ایشان بی معناست. 👈اما در مورد جایگاه اخرویشان نظرات گوناگونی ارائه شده از جمله آنکه اگر از خانوادهای مسلمان باشند، به دنبال پدر و مادر خویش - شاید به عنوان پاداش و مایه خوشحالی ایشان - به بهشت خواهند رفت. اما اگر وابسته به کفار و ظالمان باشند، به واسطه قصور ادراکی خود، در قیامت عذاب نخواهند شد. 👈در برخی منابع آمده است: علم آن را به خدا واگذارید؛ یعنی درباره آن سؤال نکنید؛ خدا بهتر میداند با آن ها چه کند.[۱] 👈در برخی روایات در باره اطفال شیعیان آمده است که در عالم برزخ فاطمه زهرا (س) آنان را تربیت میکند.[۲] ذکر شده که حکم دیوانگان، مانند اطفال است.[۳] البته در پاره ای از روایات نیز ذکر شده که این افراد به شکل خاصی در قیامت مورد آزمون قرار می گیرند تا وضع تسلیم یا متمرد بودن آن ها در برابر تکالیف الهی معین باشد. بعید نیست متناسب با وضع آخرت و میزان ادراکات آن ها در آن جهان آزمونی از ایشان گرفته شود. 💢در حدیثی زراره از امام باقر (ع)نقل می‌کند: «وقتی قیامت می‌شود، خداوند با پنج دسته بحث می‌کند: 👈طفل کسی که در دوران فترت بمیرد؛ کسی که در زمان پیامبر ابله باشد (سبک عقل)؛ دیوانهای که عقل نداشته باشد و بالأخره کر و لال. 🔹همه آن ها بر خدا اعتراض و یا عرض می‌کنند: تقصیری نداشتیم. اگر حجت ‌داشتیم، اطاعت می‌کردیم. خداوند فرشتهای را می‌فرستد و آتشی آماده می‌کند. سپس به آن پنج گروه می‌گوید: خداوند به شما امر فرموده است داخل آتش شوید. هر کدام از آن ها پذیرفتند و داخل آتش شدند. خداوند آتش را بر آن‌ها سرد و خنک می‌کند و از سوختن نجات شان می‌دهد؛ ولی عده ای که نپذیرفتند، به سوی آتش جهنّم سوق داده می‌شوند».[۴] 📚پی نوشت: ۱- کافی، نشر دار الکتب لاسلامیه، تهران، ۱۳۸۰ ق، ج ۳، ص ۲۴۸ ۲- همان، ج ۵، ص ۲۸۹ و ج ۶، ص ۲۲۹ ۳- کافی، ج ۳، ص ۲۴۸ ۴- رعد (۱۳)، آیه ۱۷ 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞 ویژ‌ه‌نامه سالروز ولادت با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از سوی هفته نامه افق حوزه منتشر شد. + دانلود ⬇️ hawzahnews.com/news/941939 @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
❇️ گفت‌وگو با نویسنده کتابی که قلب رهبر معظم انقلاب را شاد کرد 🔹 کتاب ، مروری بر دستاوردهای ۴۰ ساله‌ انقلاب اسلامی براساس است که به قلم حجت الاسلام سید محمد حسین راجی و جمعی از پژوهشگران به رشته تحریر درآمده است. 🔹رسانه رسمی حوزه های علمیه در گفت و گو با نویسنده این کتاب به سؤالاتی پیرامون کتاب «صعود چهل ساله» و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران پرداخته است متن این مصاحبه را بخوانید: ◻️ تیرماه سال ۱۳۹۸ در اتاق نشسته بودیم. سید بزرگواری با فرد دیگری وارد شدند؛ شخصی که همراه‌شان بود را معرفی کرد و گفت: ایشان یکی از فرزندان مقام معظم رهبری هستند. ظاهراً ایشان کار ما را شنیده بودند و آمدند تا آن را ببینند. قرار بود ۲۰ دقیقه بنشینند، اما حدود ۲ ساعت حضور داشتند؛ کار ما را دیدند، بسیار بسیار خوشحال شدند و گفتند که آقا فرمودند: «قلبم را شاد کردید؛ تور دستاوردها راه بیندازید، بروید به مردم بگویید نظام چه کارهایی برای گروه‌های مختلف انجام داده است.» ◀️ دانلود نسخه PFD کتاب صعود چهل ساله @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸 ✨میلاد سلام الله علیها؛ روز و روز تبریک و تهنیت. 🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸 @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔔 مراسم نکوداشت جایگاه و مقام علمی آیت الله مصباح با سخنرانی اساتید و فضلای حوزه های علمیه در قم برگزار می شود. ⏱ این مراسم از 18 لغایت 22 بهمن ماه هر شب از ساعت 19 الی 21 برگزار می‌شود. 🖥 لینک حضور در جلسه نشست‌ها: dte.bz/iri @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔔 مراسم یوم الله ۲۲ بهمن علاوه بر خودرویی و موتوری در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌐 عموم علاقه‌مندان انقلاب اسلامی، می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی fajr.ccoip.ir تا تاریخ ۲۲ بهمن ماه در این راهپیمایی شرکت کنند. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 انتشار ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (بهمن 99) منتشر شد. آنچه در این نشریه میخوانید: ✅تمدن سازی نوین اسلامی، هدف راهبردی انقلاب ✅روشنگری، سنگ بنای مبارزات ✅اصول تربیت از دیدگاه اسلام (قسمت سوم) ✅سه نکته اخلاقی از آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) ✅حضرت زهره (سلام الله علیها) و روز زن ✅ارزش های انقلاب اسلامی ⬇️نسخه پی دی اف https://eitaa.com/Bayanalsidq/1055 نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد. جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق @Bayanalsidq_ir مراجعه نمائید. @Bayanalsidq | بیان الصدق
نشریه الکترونیکی صدق شماره6بهمن‌ماه 1399.pdf
2.4M
📌 انتشار ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (بهمن 99) منتشر شد. آنچه در این نشریه میخوانید: ✅تمدن سازی نوین اسلامی، هدف راهبردی انقلاب ✅روشنگری، سنگ بنای مبارزات ✅اصول تربیت از دیدگاه اسلام (قسمت سوم) ✅سه نکته اخلاقی از آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) ✅حضرت زهرا (سلام الله علیها) و روز زن ✅ارزش های انقلاب اسلامی نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد. جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق @Bayanalsidq_ir مراجعه نمائید. @Bayanalsidq | بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بازپژوهی فقهی-حقوقی ماهیت اوراق سهام و قرارداد واگذاری آن💢 🖊نویسندگان: نصرالله جعفری خسروآبادی، سید مرتضی شهیدی 🔰چکیده: آنچه تا کنون در خصوص ماهیت سهام توسط پژوهشگران مورد تحلیل قرارگرفته، عمدتاً به تقلید از حقوق خارجی و بر مبنای تقسیم بندی حقوق عینی و دینی بوده است که این رویکرد با اصول و مفاهیم حقوق اسلامی از جمله تقسیم بندی مرسوم «حق و ملک» هیچ گونه سازگاری و مطابقتی ندارد؛ از این رو نگارندگان بر اساس دو روش توصیفی و تحلیلی و بر مبنای تأسیس های حقوق اسلامی، به بازپژوهی ماهیت آن پرداخته و با رویکرد انتقادی، تحقیقات گذشته را اجمالاً به بوته نقد کشانده و از مطالعه تطبیقی آن نیز غافل نمانده اند. به عنوان یکی از دستاورد های تحقیق می توان به ماهیت مالکانه حق سهامداران اشاره نمود؛ به این صورت که خود شرکت را به عنوان یک مفهوم ذهنی و اعتباری، متعلق سلطه مالکانه آنان محسوب نمود و قرارداد واگذاری سهام را «بیع عین کلی اعتباری» دانست. در واقع سهامداران شرکت های سهامی، به عنوان مالکان مشاع شرکت بوده و خود شرکت هم به اعتبار شخصیت حقوقی خویش مالک اموال و دارایی هایش است. 🔗 لینک مقاله: https://tyb.ir/?p=26020 @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰تقدیر و سرنوشت انسان بدست کیست؟ ✍️پاسخ: ✅سرنوشت انسان با دست او رقم میخورد و همو است كه با استفاده از آزادی و اختیار خویش آینده خود را میسازد. مشیت الهی بر این تعلق گرفته كه انسان كارهای خود را با حریت و انتخاب انجام دهد، یعنی انسان طبعاً و ذاتاً در انتخاب و گزینش و یا ترك و رها كردن كاملاً آزاد است و دست او در فعل و ترك هر كاری كاملاً باز میباشد. 🔰سرنوشت انسان توسط خداوند این گونه رقم خورده كه هر انسانی با اختیار و اراده خود، راه سعادت و خوشبختی یا شقاوت و بدبختی را انتخاب كند. ♻️انسان در اثبات این حالت درونی یعنی اختیار داشتن در انجام و ترك كارهای خود به دلیل و گواهی خرد و وجدان خود به چیز دیگری نیاز ندارد، زیرا هر فردی در عین میل و علاقه به انجام عملی، خود را بر ترك آن توانا میبیند. هم چنین است عكس آن. اگر در كارهای خود مانند: خوردن، آشامیدن، خوابیدن، راه رفتن، مطالعه كردن، حرف زدن و... دقت كنید به روشنی و با عمق جان مییابید كه در كارهای خود كاملاً آزادید و عاملی از درون یا بیرون شما را مجبور نمیكند. 💠قرآن در تأیید داوری فطرت و حكم خرد، آزادی انسان را زیربنای تشریع دانسته و سرنوشت آدمی را در دست خود میداند: "وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛[۱] بر آدمی جز نتیجه تلاش وی چیزی نیست". نیز میفرماید: "كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ ؛[۲] هركسى در گرو چيزى است كه كسب كرده است. ". در آیه دیگر به بیان رساتر فرمود: "مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِيدِ؛[۳] هر كس كار نیكی انجام دهد، به سود خود انجام داده و هر كس كار بد انجام داده است، بر زیان خود او میباشد و خدای تو بر بندگان ستم نمیكند". 💢از نظر قرآن و عقل، انسان سرنوشت خود را با دست خویش تعیین میكند. این مطلب با علم خدا به این كه عاقبت انسان چگونه خواهد شد، نیز انسان چه كارهایی را انجام خواهد داد ناسازگار نیست، زیرا علم خدا در مورد انسان بدین گونه است كه خدا میداند انسان با اختیار خود چه كارهایی را انجام میدهد و چه كارهایی را ترك میكند. به بیان دیگر علم الهی تعلق گرفته به فعل انسان با شرط اختیار، یعنی خداوند از پیش (ازل) میداند كه انسان با اختیار خود كار خاصی را انجام میدهد، یا آن را با اختیار خود ترك میكند. نیز معلوم است كه این گونه علم تأثیری در معلوم (كار انسان) ندارد، یعنی این گونه نیست كه بگوییم چون خدا میداند انسان در فلان روز نماز میخواند، نماز خواندن از روی اجبار باشد، بلكه بدین نحو است كه خدا آگاه است انسان در فلان روز با اختیار خود نماز خواهد خواند. 🔹برای روشن شدن مطلب مثالی میزنیم: شما در كنار خانواده خود نشستهاید، سفره انداخته و غذاهای لذیذ در سفره چیده شد و همه آماده خوردن شدند. در این جا میدانید اعضای خانواده غذا خواهند خورد. 👈آیا این كه قبلاً آگاه بودید و به غذا خوردن اعضای خانواده علم پیدا كردید تأثیری در خوردن آنها دارد؟ مسلّماً نه. 🗞برای آگاهی بیشتر از مسئله، كتاب انسان و سرنوشت استاد شهید مطهری را مطالعه فرمایید. 📚منابع: [۱]. نجم(۵۳) آیه ۳۹. [۲]. مدثّر (۷۴) آیه ۳۸. [۳]. فصلت (۴۱) آیه ۴۶ 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 گزارشی از نشست تبیین جایگاه فقه‌های تخصصی در حوزه 🔻آیت‌الله محسن اراکی: وجود حاکمیت باعث نظم در امور می شود/ فعل اجتماعی فرد قوامش به تبعیت از امر حاکم است hawzahnews.com/news/942557 🔻آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار: تخصصی شدن فقه، زمینه پاسخگویی بیشتر حوزه را رقم می زند hawzahnews.com/news/942580 🔻مدیرمؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی؛ گام های جدی باید در فقه تعلیم و تربیت و فضای مجازی برداشته شود hawzahnews.com/news/942547 📸 گزارش تصویری: hawzahnews.com/xb2C4 @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔 گلبانگ «الله اکبر» ساعت ۲۱ امشب در سراسر کشور 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔴 بیانیه دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری بمناسبت یوم الله ٢٢ بهمن دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای ضمن گرامیداشت و تبریک یوم الله ٢٢ بهمن بر حفظ روحیه مقاومت آحاد جامعه و تلاش هرچه بشتر مسؤولان در عرصه خدمتگزاری به مردم تأکید کرد. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 متن این بیانیه را در اینجا ببینید: ⬇️⬇️ http://www.majlesekhobregan.ir/fa/News/View/4460/ @Bayanalsidq ¦بیان الصدق