#معرفی_کتاب + دریافت رایگان نسخه الکترونیکی
📚 مقالاتی از اندیشهنامهی انقلاب اسلامی ؛ تبیین اندیشهی انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام خمینی(قدس سره) و حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلهالعالی) - جلد اول
✍️ #درباره_کتاب:
هدف اندیشهنامه انقلاب اسلامی، ارائهی مجموعهای مکتوب از مقالات علمی و پژوهشی است که خطوط فکری و مواضع نظری انقلاب اسلامی را بر اساس دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلّهالعالی) بهگونهای جامع و در تراز آثار دانشنامهای تبیین کند. مخاطبان این مجموعه، نخبگان و فرهیختگاناند؛ بهویژه جوانان فرهیختهی دانشگاهی و حوزوی که درصدد تعمیق نظاموارهی اندیشهی خود ذیل اندیشهی انقلاب اسلامی میباشند.
"اندیشهنامه انقلاب اسلامی" دارای 102 مدخل اصلی است که به تبیین ابعاد مختلف مواضع فکری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... انقلاب اسلامی میپردازد. از این تعداد، مقالاتِ 15 عنوان از مداخل در کتاب حاضر با عنوان جلد اول «مقالاتی از اندیشهنامه انقلاب اسلامی» منتشر میشود تا درعینِحال فرصتی برای دریافت نظرات و دیدگاههای صاحبنظران هم فراهم شده باشد.
دانلود از طریق لینک زیر👇👇
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
andishe_name.pdf
10.63M
#معرفی_کتاب + دریافت رایگان نسخه الکترونیکی
📚 مقالاتی از اندیشهنامهی انقلاب اسلامی ؛ تبیین اندیشهی انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام خمینی(قدس سره) و حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلهالعالی) - جلد اول
✍️ #درباره_کتاب:
هدف اندیشهنامه انقلاب اسلامی، ارائهی مجموعهای مکتوب از مقالات علمی و پژوهشی است که خطوط فکری و مواضع نظری انقلاب اسلامی را بر اساس دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظلّهالعالی) بهگونهای جامع و در تراز آثار دانشنامهای تبیین کند. مخاطبان این مجموعه، نخبگان و فرهیختگاناند؛ بهویژه جوانان فرهیختهی دانشگاهی و حوزوی که درصدد تعمیق نظاموارهی اندیشهی خود ذیل اندیشهی انقلاب اسلامی میباشند.
"اندیشهنامه انقلاب اسلامی" دارای 102 مدخل اصلی است که به تبیین ابعاد مختلف مواضع فکری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... انقلاب اسلامی میپردازد. از این تعداد، مقالاتِ 15 عنوان از مداخل در کتاب حاضر با عنوان جلد اول «مقالاتی از اندیشهنامه انقلاب اسلامی» منتشر میشود تا درعینِحال فرصتی برای دریافت نظرات و دیدگاههای صاحبنظران هم فراهم شده باشد.
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
📋نشست تخصصی" بررسی کاربرد رمز پولها از دیدگاه بانکی-اقتصادی-فقهی"
🔘گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با همکاری انجمن مالی اسلامی ایران نشست تخصصی"بررسی کاربرد رمز پولها از دیدگاه بانکی-اقتصادی-فقهی"برگزار میکند.
✅ زمان برگزاری:
روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷
سخنرانان:
آیت الله مصباحی مقدم
دکتر مهدی نوروزی
دکتر حسین میثمی
دکتر سید حسین میرجلیلی
🔻شرکت در این نشست از طریق لینک زیر:
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-qqa-9vs-hdw
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔹🔘🔹🔘🔹
💢پرسش:
🔰آیا اعراب جاهلی پیش از اسلام، همه دختران خود را زنده به گور میکرند؟ اگر اینگونه بود، پس چگونه نسلشان ادامه مییافت؟!
✍️پاسخ:
✅آنچه از قرآن کریم و منابع تاریخی استفاده میشود، این است که بسیاری از مردم دوران جاهلیت - نه تمامشان – علاقهای به فرزندان دختر نداشتند. برخی از آنها دخترانشان را میکشتند و برخی نیز با قبول شرمندگی در جامعه، با ناراحتی دختران را نگه میداشتند.
🔹قرآن کریم در باره آنان میفرماید:
🔆« وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظیمٌ». «یَتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ یُمْسِکُهُ عَلى هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ أَلا ساءَ ما یَحْکُمُون».
در حالیکه هر گاه به یکى از آنها بشارت دهند دختر نصیب تو شده، صورتش (از فرط ناراحتى) سیاه میشود و به شدّت خشمگین میگردد. به دلیل بشارت بدى که به او داده شده، از قوم و قبیله خود متوارى میگردد (و نمیداند) آیا او را با قبول ننگ نگهدارد، یا در خاک پنهانش کند؟! چه بد حکم میکنند.
🔸قرآن کریم در این آیات به داستان زنده به گور کردن دختران در فرهنگ جاهلی قبل از اسلام اشاره میکند و میفرماید؛ اگر به یکى از آنان خبر داده میشد که همسرش دخترى به دنیا اورده، آنچنان ناراحت میشد که از شدّت خشم چهرهاش سیاه میگشت و به زحمت خشم و اندوه خود را فرو میبرد. او با خود میاندیشید که آیا خوارى و ننگ دختر داشتن را بپذیرد و آن دختر را نگه دارد، یا او را در زیر خاک پنهان سازد و زنده به گور کند. البته گاهى دختران را با تمام ناراحتى نگه میداشتند و گاهى هم آنها را زنده به گور میکردند.
🔹این فرهنگ زشت عصر جاهلى، دلایل مختلفی میتوانست داشته باشد.
1️⃣ در جنگها اگر منجر به شکست میشد، دختران اسیر دشمن میشدند و این برای آنان مایه ننگ و عار بود.
2️⃣ در گذشته فرزندان پسر کار میکردند و با کار کردن در کنار پدر پشتوانه اقتصادی خانواده محسوب میشدند، در حالیکه دختران فقط مصرف کننده بودند.
3️⃣ گاهى هم در عصر جاهلى، فرزندان را - چه پسر و چه دختر- به جهت فقر و تنگدستى و از ترس اینکه نتوانند خوراک آنها را تأمین کنند میکشتند.
4️⃣ وجود جنگها و نزاعهاى دائمى قبیلگى میان آنها، سبب فقدان سریع مردان و پسران جنگجو میشد و به طور طبیعی تناسب و تعادل میان تعداد دختران و پسران به هم میخورد، تا آنجا وجود پسران عزیز شده بود که تولد یک پسر، مایه مباهات بود و تولد یک دختر، مایه ناراحتى و رنج یک خانواده.
🔸این عوامل باعث میشد تا به محض اینکه حالت وضع حمل به زن دست میداد شوهر، از خانه متوارى میگشت، مبادا دخترى براى او بیاورد و او در خانه باشد. اگر به او خبر میدادند، مولود پسر است، با خوشحالى و هیجان وصفناپذیرى به خانه باز میگشت، اما اگر به او خبر میدادند که نوزاد دختر است، آتش خشم و اندوه همه وجودش را در بر میگرفت.
🔹با توجه به آنچه بیان شد، بسیاری از مردم دوران جاهلیت - نه تمامشان – علاقهای به فرزندان دختر نداشتند. برخی از آنها دخترانشان را میکشتند و برخی نیز با قبول شرمندگی در جامعه، با ناراحتی دختران را نگه میداشتند.
🔸قرآن کریم شدیداً این کار را محکوم کرده و میگوید
🔆 «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»؛
در قیامت در باره دختران زنده به گور شده سؤال میشود که به چه گناهى آنها کشته شدند؟
🔹اولین بارى که این رسم غلط عملى شد، در واقعه جنگ بنىتمیم با کسراى ایران بود که در آن جنگ عدهاى از زنان قبیله، اسیر لشکر کسرى شدند و آنان را به اسیرى به دربار کسرى بردند، در آنجا دختران را به عنوان کنیز نگاه داشتند و پس از مدتى که میان دو طرف صلح بر قرار شد، بنىتمیم اسیران خود را مطالبه کردند. دربار کسرى آنان را مخیر کرد که میخواهند به قبیله خود برگردند، یا در دربار بمانند، عدهاى از دختران از رفتن به قبیله خویش خوددارى نمودند. مردان قبیله غضبناک شده تصمیم گرفتند از این پس اگر دختردار شدند زنده زنده دفنشان کنند، و همین کار را کردند، قبایل دیگر نیز از آنها یاد گرفته، کم کم این جریان در همه جا منتشر شد، و دخترکشى رواج پیدا کرد.
📎 #تاریخی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔹💢🔹💢🔹
✨🌺✨🌺✨
💢پرسش:
🔰آیا اندوهگین بودن یا گریه در فراق امام زمان(عج) و تنهایی و محنتهای آنحضرت ثواب دارد؟
✍️پاسخ:
✅براساس روایات متعدد و متواتر، گریه برای مصائب و مظلومیت امامان(ع)، بویژه امام حسین(ع)، پاداشهای فراوانی دارد و تنهایی امام زمان(عج) نیز یکی از این مصیبتها است:
🔸امام صادق(ع) فرمود: «هرکس از [مصائب] ما یاد کند یا در حضور او از [مصائب] ما یاد شود و به اندازه بال پشهاى اشک از چشمانش خارج شود، خداوند، گناهان او را میآمرزد، اگرچه بیشتر از کف دریا باشد».
🔹«هرکس به خاطر ما، براى خونى که از ما ریخته شده یا حقّى که از ما گرفته شده، یا هتک حرمتى که به ما یا به یکى از شیعیان ما شده است، قطره اشکى از چشمش جارى شود، خداوند متعال به سبب آن، او را روزگارى دراز در بهشت جاى میدهد».
🔸اندوهگین بودن در فراق امام مهدى(عج)، ندبه و اظهار شوق به لقاى او از ویژگیهای منتظران عاشقپیشه است.
🔹امام حسن عسکرى(ع) فرمود: «شیعیان ما در یک اندوه دائم به سر میبرند تا فرزندم -که پیامبر نوید ظهورش را داده است- ظاهر شود».
🔸همچنین در دعاى ندبه آمده است: «لَیْتَ شِعْرِی، أَیْنَ اسْتَقَرَّتْ بِکَ النَّوَى، بَلْ أَیُّ أَرْضٍ تُقِلُّکَ أَوْ ثَرَى أَ بِرَضْوَى أَوْ غَیْرِهَا مِنْ ذِی طُوَى»؛ اى کاش میدانستم در چه جایى منزل گرفتهاى و چه سرزمین و مکان تو را در بر گرفته است، آیا در کوه رضوى هستى و یا در جاى دیگر و یا در ذیطوى هستى.
🔹و نیز در فرازی دیگر میخوانیم: «فَعَلَى الْأَطَائِبِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمَا وَ آلِهِمَا، فَلْیَبْکِ الْبَاکُون» پس برای پاکیزگان از خاندان پیامبر(ص) و علی(ع) که درود خدا بر آن دو و خاندانشان باد، گریهکنندگان باید بگریند.
🔸در دعای ندبه و در ادامه به موضوع انتظار فرج پرداخته شده و طبیعتاً آن را نیز شایسته اشک و اندوه میداند.
🔹به هر حال و با توجّه به اینگونه روایات، گریه کردن در فراق و تنهایی امام زمان(عج)، دلیل معرفت و نشانه محبّت قلبى است که بخشى از ایمان، بلکه نزد اهل یقین، «حقیقت» آن است و قطعاً ثواب دارد. معرفت و محبّت، صاحب ایمان را بر گریستن در فراق حضرتشان و محنتها و اندوههایى که بر آنحضرت وارد میشود، بر میانگیزد.
📎 #مهدویت
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
◾️🔹◾️🔹◾️
💢پرسش:
🔰چگونه توسل به کودک شش ماهه ممکن است؟ در حالیکه رشد روحی در برزخ که مورد تأیید همه علما نیست!
✍️پاسخ:
✅برای روشن شدن پاسخ چند نکته را باید در نظر داشت:
👈۱. بر اساس آیات قرآن درجات و مقامات انسانها یکسان نیست؛ برخی از افراد در دوران کودکی و شیرخوارگی به مقامات بالای معنوی یعنی نبوت میرسند؛ مانند حضرت یحیی(ع) که خداوند به او میفرماید: «اى یحیى کتاب خدا را با قوّت بگیر و ما به یحیى در کودکى فرمان نبوّت و عقل و درایت دادیم».[۱]
👈همچنین در مورد حضرت عیسی(ع) در قرآن کریم چنین آمده است که وی در گهواره با مردم سخن گفت و نبوت خود را اعلام کرد: «وی گفت: من بنده خدایم که بر من کتاب نازل کرده و مرا پیامبر قرار داده است».[۲] بنابراین، از نظر قرآن برخورداری کودک شش ماهه از مقامات معنوی امتناعی ندارد و نیاز به تکامل برزخی ندارد؛ در نتیجه توسل به او نیز معقول و مورد پذیرش است.
👈۲. تکامل برزخی مورد تأیید محققان از اندیشمندان اسلامی است. برای اطلاع بیشتر رجوع شود به پاسخ ۵۹۲۵(تکامل برزخی).
👈۳. حتی اگر معتقد به تکامل برزخی نیز نباشیم در عین حال رها شدن روح انسان از کالبد جسم توانایی افزونتری به انسان میبخشد؛ زیرا بدن و جسم به دلیل مادی بودن برای روح قید و بند محسوب میشود و محدودیتهایی را ایجاب میکند. رها شدن روح از جسم در حقیقت رها شدن از قید و بند و به منزله برداشته شدن برخی از محدودیتها است.
👈۴. با توجه به اینکه ظاهراً مقصود پرسشگر حضرت علی اصغر(ع) فرزند شش ماهه امام حسین(ع) است که در کربلا به شهادت رسیدند، میتوان به نکات قبلی این نکته را نیز اضافه کرد که توسل به این کودک، به نوعی توسل به تمام شهدای کربلا از جمله امام حسین(ع) به شمار میآید.
📚پی نوشت:
[۱]. مریم، ۱۲.
[۲]. همان، ۳۰.
🗞آیات مرتبط
سوره مريم (۱۲) : يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا
سوره مريم (۲۹) : فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ ۖ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا
سوره مريم (۳۰) : قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا
🏴 #شهادت_حضرت_رقیه(س)
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🍀🔹🍀🔹🍀
💢پرسش:
🔰خداوند در سوره دهر، آیه 20، در توصیف بهشت گفته است که کشوری پهناور می بینی، منظور از آن چه چیزی است؟
✍️پاسخ:
✅در آیه 20 سوره مبارکه دهر در توصیف نعمتهای بهشتی می فرماید:
🔹وإِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَمُلْكًا كَبِيرًا
👈و چون بدانجا نگرى [سرزمينى از] نعمت و كشورى پهناور مى بينى
✍️مفسران در تفسیر فراز "ملکا کبیرا"توضیحات گسترده و متفاوتی داده اند که بسیاری از این توضیحات مبتنی بر روایات وارده در ذیل آیه 20 سوره مبارکه دهر است که به آن ها اشاره می کنیم:
🔹"براى ((نعيم )) و ((ملك كبير)) تفسيرهاى زيادى شده ، از جمله در حديثى از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم ((معنى آيه اين است كه ملكى است كه هرگز زائل نمى شود و فنا نمى پذيرد)).
🔸يا نعمتهاى بهشتى آنقدر گسترده است كه از نظر كثرت به وصف نمى آيد.
🌿يا اينكه ((ملك كبير)) آن است كه فرشتگان به هنگام دخول بر بهشتيان اذن مى گيرند، و با سلام به آنها تحيت مى گويند.
🌸يا بهشتيان هر چه اراده كنند به آن دست مى يابند.
🔹يا پائين ترين فرد بهشتى قلمرو ملكش به اندازه است كه وقتى نگاه مى كند فاصله هزار سال راه را مى بيند!
🔸يا به معنى ملك دائمى و ابدى و توام با تحقق تمام آرزوها است .
👈واژه (نعيم) كه در لغت به معنى نعمتهاى فراوان است ، و ((ملك كبير)) كه از عظمت و وسعت باغهاى بهشتيان خبر مى دهد مفهوم وسيع و گسترده اى دارند كه همه تفسيرهاى فوق را شامل مى شوند."(1)
📚پی نوشت:
1.مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، ج 25، ص370
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
4_5830289135042037944.pdf
7.9M
📕آفتاب در مصاف
✍️گردآورنده: جمعی از پژوهشگران موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم
♦️ فایل pdf
📖 1040 صفحه
🔰 درباره کتاب:
📌کتاب «آفتاب در مصاف» در ۱۰۴۰ صفحه شامل مجموعهی تمام گفتارها و مطالب رهبر انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ دربارهی وجود مقدس امام حسین علیهالسلام و تحلیل وقایع قبل و بعد از عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که به روش ترتیب تاریخی از قدیم به جدید تدوین شده و از سوی دفتر حفظ و نشر آثار معظمله انتشار یافته است.
📌بهرهگیری از فهرست تفصیلی و موضوعی، نمایهی لفظی، نمایهی آیات، نمایهی روایات، نمایهی کلمات بزرگان و کتابنامهی جامع و... از ویژگیهای بارز و منحصر به فرد این مجموعه است.
📌 این اثر در قالب «کتاب مرجع» بهگونهای سامان یافته که بتواند مبنای پژوهش محققان این حوزه قرار گیرد تا با مراجعه به آن بتوانند با توجه به دیدگاههای رهبری در این موضوع تحقیقات خود را گسترش دهند.
#کتاب
#مقاله
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق