#مفاهیم_قرآن
2⃣5⃣ آنچه #اهداف را در جامعه تعیین می کند #سیستم است و به جای اینکه این نظام و سیستم را #رهبر_الهی بر اساس #محکمات_قرآن در جامعه ایجاد کند، آنهایی که در دلشان میل به باطل است بر اساس #متشابهات ایجاد می کنند و بخاطر همین است که چهل سال از انقلاب می گذرد ولی نظام فرهنگی، سیستم سینمایی و هنر تماما منطبق با آن چیزی هست که دشمن می خواهد و این یعنی #ابتغاء_تأویله؛ یعنی ظاهرش بر اساس آیات قرآن است ولی در واقع بر اساس آیات متشابه یک نظامی را ایجاد می کنند که دقیقا نظامی است که دشمن می خواهد و اگر خود آنها هم بودند همین نظام و سیستم را به وجود می آوردند. یعنی تمام امور پیچیده ای که ما بعنوان #نفوذ، آن هم نفوذ های پیچیده از آن یاد می کنیم.
مدیری که فکر می کند ضد آمریکاست ولی برنامه و طرح و تصمیمی را تهیه می کند که دشمن می خواهد، این یعنی برای آن رهبر و مدیران مسائل را دگرگون جلوه می دهند تا آنها تصمیماتی را بگیرند که خودشان (دشمنان اسلام) می خواهند که طبق آیات شریفه قرآن همه اینها #فتنه است.
✅ لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَارِهُونَ
در حقيقت، پيش از اين [نيز] در صدد فتنهجويى برآمدند و كارها را بر تو وارونه ساختند، تا حقّ آمد و امر خدا آشكار شد، در حالى كه آنان ناخشنود بودند.(آیه 48 سوره توبه)
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/22
#مفاهیم_قرآن
#دلایل_نیاز_به_تفسیر
#وجود_آیات_متشابه
#نفوذ
#نظام_سازی_با_تأویل_متشابهات
#فتنه_انگیزی_با_تأویل_متشابهات_در_جامعه
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
3⃣5⃣ برای مثال: #نظام_بانکی_اسلامی یعنی ایجاد بسترها و مقررات در روابط و تجهیزاتی که نتیجه اش این باشد که #سرمایه به نفع #تولید و #طبقه_ضعیف در گردش باشد و باعث #رونق_اقتصادی شود و نهایتا باعث از بین رفتن شکافها شود و فاصله های طبقاتی بین ضعيف و قوی از بین برود و ثروت ایجاد شود و مردم به رفاه برسند. ولی از آیات و روایات فراوانی که درباره نظام بانکی اسلامی وجود دارد می فهمیم که نظام بانکی موجود، اسلامی نیست. زیرا نتیجه اش بیشتر شدن #فاصله_طبقاتی و ثروتمندتر شدن ثروتمند و فقیر تر شدن فقیر است و این یعنی ضد عدالت و #ضد_اسلام. پس این نظام اسلامی نیست و این یعنی #ابتغاء_تاویله؛ یعنی بر اساس #آیات_متشابه نظامی را ایجاد کرده اند که ما خیال می کنیم اسلامی است یعنی آیات قران توسط مفسر درست و رسمی تأویل نشده و توسط الذین فی قلوبهم زیغ تأویل شده که یا #دشمن است یا #تربیت_شده_دشمن که خودش فکر می کند ضد دشمن است ولی با تعلیماتی که گرفته منطبق با دشمن عمل می کند.
✅ در نتیجه «و ما یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم» نشان می دهد که #تاویل_متشابهات_قرآن باید توسط #خدا و #راسخان_در_علم انجام شود.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/22
#مفاهیم_قرآن
#دلایل_نیاز_به_تفسیر
#وجود_آیات_متشابه
#نظام_سازی_با_تأویل_متشابهات
#نظام_بانکی_ضد_اسلام
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#دیدگاه_متعادل_در_فهم_قرآن_کریم
4⃣5⃣ #دیدگاه_متعادل در #فهم_قرآن کریم معتقد است که قرآن کریم قابل فهم است ولی در عین حال نیاز به #مفسر_رسمی که همان #اهلبیت_علیهم_السلام هستند، دارد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/29
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
#دلایل_دیدگاه_متعادل_در_فهم_قرآن_کریم
5⃣5⃣ دلایل دیدگاه متعادل، آیاتی هستند که دستور تبیین و تعلیم قرآن را به پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) می دهند.
✅ بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ۗ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
همراه با دلايل روشن و كتابها و بر تو نيز قرآن را نازل كرديم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برايشان بيان كنى و باشد كه بينديشند.(آیه 44 سوره نحل)
✅ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ ۙ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
ما اين كتاب را بر تو نازل نكردهايم جز براى آنكه هر چه را در آن اختلاف مىكنند برايشان بيان كنى. و نيز راهنما و رحمتى براى مؤمنان باشد.(آیه 64 سوره نحل)
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/29
#دیدگاه_متعادل
#تعلیم_و_تبیین_قرآن
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
6⃣5⃣ ِبالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ۗ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
همراه با دلايل روشن و كتابها و بر تو نيز قرآن را نازل كرديم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برايشان بيان كنى و باشد كه بينديشند.(آیه 44 سوره نحل)
💠 اینکه در آیه شریفه خداوند می فرماید ما ذکر را بر تو نازل کردیم، این #نازل_کردن برای دو هدف بوده است #هدف_اول #تبیین_آیات_قرآن_توسط_پیامبر(ص) است و #هدف_دوم_تفکر_مردم است و چون تفکر کردن منوط به تبیین ذکر توسط پیامبر(ص) است معلوم می شود که تفکر مردم هم مبتنی بر تبیین پیامبر(ص) است یعنی آیات قرآن کریم موضوع تفکر می شود.
و اگر #نیاز_به_تبیین نبود خدای تعالی #دستور_به_تبیین آیات قرآن کریم نمی داد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/29
#تبیین_آیات_قرآن
#تفکر_مردم
#نیاز_به_تبیین
#دستور_به_تبیین
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
7⃣5⃣ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ ۙ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
ما اين كتاب را بر تو نازل نكردهايم جز براى آنكه هر چه را در آن اختلاف مىكنند برايشان بيان كنى. و نيز راهنما و رحمتى براى مؤمنان باشد.(آیه 64 سوره نحل)
💠 آیه شریفه می فرماید ما کتاب را بر تو نازل نکردیم مگر فقط برای اینکه آن را #تبیین کنی.
یعنی هیچ راه دومی وجود ندارد، باید تبیین کنی و هر چه را در آن اختلاف مىكنند، برايشان بيان كنى.
حداقل تبیین، در مورد #فهم_آیات_قرآن است یعنی اگر کسانی درباره مراد و منظور خود آیه با هم #اختلاف داشتند پیامبر(ص) باید آن آیه را تبیین کند البته الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ می تواند اعم از آیات باشد یعنی در هر موضوعی که مربوط به #هدایت باشد و مربوط به زندگی اجتماعی یا مسائل فرهنگی و سیاسی.
در هر موردی که محل اختلاف باشد، قرآن می تواند آن اختلاف را حل کند؛ البته با تبیین پیامبر اکرم (ص).
"وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ"
یعنی ما قرآن را نازل نکردیم مگر برای اینکه تو تبیین کنی و هدایت و رحمتی باشد برای مومنان.
این آیه #دلیل_وجوب_تبیین_قرآن_توسط_پیامبر(ص) است.
پس این آیه #ضرورت_تبیین_و_رجوع_به_پیامبر را روشن می کند. حداقل در آیاتی که در فهمش اختلاف است و طبق این آیه، آیاتی که اختلافی در فهم آن نیست و همه یک جور برداشت می کنند رجوع لازم نیست. اما هر جایی در هر سطحی از قرآن اختلاف بود آن مرجعی که باید معنای درستی بدهد پیامبر (ص) است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/29
#فهم_آیات_قرآن
#دلیل_وجوب_تبیین_قرآن_توسط_پیامبر(ص)
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
8⃣5⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
اوست خدايى كه به ميان مردمى بىكتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند(آیه 2 سوره جمعه)
💠 در زمان نزول قرآن کریم جامعه دو طبقه بود یک طبقه #یهود بود و علت اینکه به اینان #اهل_کتاب می گفتند این بود که اینها اهل بحث و علم و دانشگاه بودند و از کودکی مدرسه می رفتند و خواندن و نوشتن و تورات می آموختند.
این طبقه اهل کتاب بودند و به بقیه مردم #امی می گفتند یعنی آموزش و تربیت او مادری است و این طور نیست که نزد استادی آموزش دیده باشد بلکه همه چیز را در قبیله یاد می گرفتند.
البته طبقه سومی هم شکل گرفته بود که از امی هایی بودند که با اهل کتاب ارتباط پیدا می کردند و خواندن و نوشتن می آموختند و با علمای آنها مدرسه می رفتند و کتابهایشان را می خواندند و تقریبا یک قشر معادل روشنفکران امروز را تشکیل می دادند که اینان را #حنفا می گفتند.
قرآن می فرماید که پیامبر نه از اهل کتاب بود و نه از حنفا بلکه از بین امی ها خدا رسولی را برانگیخت که آیاتش را بر جامعه تلاوت می کرد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/29
#اهل_کتاب
#امی
#حنفا
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
9⃣5⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
اوست خدايى كه به ميان مردمى بىكتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند(آیه 2 سوره جمعه)
💠 در آیه شریفه تلاوت با حرف اضافه علی متعدی شده است.
#علی به معنی #استعلا است، یعنی بالا. یعنی بر جامعه تلاوت می کرد نه برای جامعه.
این مفهوم بار معنایی خاص دارد که در #نظام_سازی و تغییر ارزش ها موثر است.
این آیه فقط بحث تعلیم، بیان و اخلاق نیست.
پیامبر(ص) مانند علمای اخلاق، درس اخلاق نمی داد که گفته شود #یعلمهم الاخلاق. بلکه می فرماید #یزکیهم، این فراتر از بیان و گفتن است. یعنی فقط می توان به نظام سازی تعبیرش کرد. یعنی فضایی را ایجاد می کند که در این فضا افراد رشد کنند و تزکیه شوند، اینگونه نیست که فقط بگوید این کار را بکن اخلاقت خوب شود.
پس فقط بحث بیان نیست بلکه بحث #نظام سازی و #ایجاد_فضا_برای_رشد است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/29
#نظام_سازی
#ایجاد_فضا_برای_رشد
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
0⃣6⃣ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلّى الله عليه و آله و سلم يَقُولُ فِي غَيْرِ مَوْطِن: «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِع».
من از رسول الله (صلى الله عليه و آله) بارها شنيدم كه مى گفت: پاك و آراسته نيست امتى كه در آن امت، زيردست نتواند بدون لكنت زبان حق خود را از قوى دست بستاند.(نامه ۵۳ نهج البلاغه)
💠 این حدیث حکایت از #نظام_سازی و #ایجاد_فضا_برای_رشد_مردم در جامعه دارد.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/29
#نظام_سازی
#ایجاد_فضا_برای_رشد
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
1⃣6⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
اوست خدايى كه به ميان مردمى بىكتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند(آیه 2 سوره جمعه)
💠 قرآن کریم کتابی است که نیازمند #تعلیم است و چون نیازمند تعلیم است پس حتما معارفی دارد که با خواندن کتاب بدست نمی آید.
مثل کتاب درسی که کتاب تعلیمی است و نیاز به استاد دارد و اگر فردی بدون استاد خودش بخواند متوجه نمی شود.
و وظیفه ی #تعلیم و #تبیین قرآن کریم بر عهده ی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/29
#تعلیم_و_تبیین
#پیامبر_اکرم_مبین_ومعلم_قرآن
💯 @bayyenat313
#مفاهیم_قرآن
2⃣6⃣ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
اوست خدايى كه به ميان مردمى بىكتاب پيامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آياتش را بر آنها بخواند و آنها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد. اگر چه پيش از آن در گمراهى آشكار بودند،(آیه 2 سوره جمعه)
💠 #حکمت یعنی #قواعد و #قوانین_محکم و مستحکم.
یعنی چیز های متقن و مستحکمی که برای جامعه مورد نیاز است و بر اساس آن قواعد و اصول، باید جامعه ساخته شود تا انسان #رشد کند.
#دانش را نیز در مواردی #حکمت می گویند.
یعنی دانش اگر صرف تجربیات و اطلاعات باشد این فقط #علم است اما آنچه که بر اساس آن جامعه استوار می شود و سازمان و ساختارش درست می شود، حکمت است.
و همین طور در مورد اخلاق و رفتار انسانها، حکمت آن قواعد و گزاره هایی هستند که باعث #استحکام_شخصیت_و_رفتار_انسان می شود.
📕جلسه ی قرآن، استاد موحد
📆 99/9/29
#حکمت
#قوانین_محکم
#دانش
#علم
#استحکام_شخصیت_و_رفتار_انسان
💯 @bayyenat313
بسم الله الرحمن الرحیم
عزیز برادرم حسین، پس از سی سال خصوصا در این بیست سال که نفس تو پیوسته تنفسم بود، اولین سفر را بدون تو درحال انجام هستم. در طول سفر بارها بر حسب عادت صدایت کردم. همه تعجب کردند، در هواپیما، ماشین و . . . . بارها نگاه کردم، جایت خالی بود، معلوم شد خیلی دوستت داشتهام.
حسین عزیز تو نسبتی با من داشتی که حتما فرزندانت با شما و شما با فرزندانت نداشته ای و فرزندانم هم با من نداشته اند. همیشه نه تنها از جسمم مراقبت می کردی، بلکه مراقب روحم هم بودی. اصرار به استراحت، اصرار به خوردن، خوابیدن و . . . بیش از احساس یک فرزند به پدرش بود. بیست سال اخیر پیوسته مراقبت کردی که تمام وقت من صرف اسلام و جهاد شود و اجازه ندادی وقت من بیهوده هدر رود.
حسین عزیز! خوشحالم از من جدا شدی، خیلی خوشحالم. اگر چه مدتی از لحاظ روحی گمشده ای دارم، اما از جدا شدن تو خوشحالم، چون طاقت نداشتم تو را از دست بدهم. من همه عزیزانم را از دست داده ام و عزادار ابدی آنها هستم، لحظه ای نمی توانم بدون آنها شاد باشم. هر وقت خواستم زندگی کنم و آرامش داشته باشم، یک صف طولانی از دوستان شهیدم که همراهم بودند، مثل پروانه دورم می چرخیدند و جلو چشمم هستند.
حسین! بارها که با هم به خطوط مقدم می رفتیم، من سعی می کردم تو با من نیایی و تو را عقب نگهدارم. اگر چه هرگز بر زبان جاری نکردم و می نویسم برای آینده پس از خودم، که خدا می داند با هریک از آنها که از دست داده ام چه بر من گذشت و حتی بادپا، جمالی، علی دادی را از دست دادم و نگران بودم که تو را هم از دست بدهم. همیشه جلو که می رفتم نگران پشت سرم بودم که نکند گلوله ای بخورد و تو شهید شوی. به این دلیل خوشحال هستم که از من جدا شدی، حداقل من دیگر داغدار تو نمی شوم و تو زنده از من جدا شدی که خداوند را سپاسگزارم.
حسین جان! شهادت می دهم که سی سال با اخلاص و پاکی و سلامت و صداقت زندگیت را فدای اسلام کردی. تو بی نظیری در وفا، صداقت، اخلاص و کتمان سر.
حسین! پسرم، عزیزم، برادرم، دوستم، از خداوند می خواهم عمری با برکت داشته باشی و حسین پورجعفری را همانگونه که بود، با همان خصوصیت تا آخر حفط کنی.
حسینی که برای هر مجاهدی اعم از عراقی، سوری، لبنانی، افغانی و یمنی، آشنا بود. او نشانه و نشانی من بود. چه زیبا بود در این چند روز سراغت را از من می گرفتند و کسی باور نمی کرد همراهم نباشی.
حسین عزیز! فقط قیامت است که حقیقت ارزش اعمال معلوم می شود و چه زیباست آنوقتی که همه حیران و متحیرند و تو خوشحال و خندانی.
اجر این خستگی ها را آنوقت دریافت خواهی کرد، آنوقت که خانواده و وابستگان به تو نیازمندند و به تو توسل می جویند، خداوند اجر جهاد تو برادر خوبم را اجر شهید قرار دهد. به تو قول می دهم که اگر رفتم و آبرو داشتم، بدون تو وارد بهشت نشوم.
حسین عزیزم! سعی کن پیوسته تر و تازه بودن جهادی را در هر حالتی در خودت حفظ کنی، اجازه نده روزمرگی روزانه و دنیا یاد دوستان شهیدت را از یادت ببرد. یاد حسین اسدی، یاد حسین نصرالهی، یاد احمد سلیمانی، یاد حسین بادپا، یاد که را بگویم و چند نفر را بجویم؟ چرا که فراموشی آنها حتما فراموشی خداوند سبحان، است.
حسین جان! عمر انسان در دنیا به سرعت سپری می شود، ما همه به سرعت از هم پراکنده می شویم و بین ما و عزیزانمان فاصله می افتد. ما را غریبانه در گودال و حفره وحشت که می گذارند،در این حالت هیچ فریادرسی جز اعمال انسان نیست. چون فقط چراغ اعمال مقبول است که امکان روشنایی در آن خاموشی و ظلمت مطلق را دارد.
حسین عزیز! اجازه نده در هر شرایطی هیچ محبتی بر محبت خداوند سبحان و هیچ رضایتی بر رضایت خداوند سبحان غلبه کند.
برادر خوبم! اگر می خواهی دردمند نشوی، دردمند شو! دردی که خنکای وجودت را در گرمای سوزنده غیر طاقت است.
دردی که گرمای وجودت در سرمای جانکاه باشد، عزیز برادرم همه دردها، درد نیستند و همه بلاها، بلا نمی باشند. چه بسیار دردهایی که دوای دردند و چه بسیار بلاهایی که در حقیقت خودت را به او بسپار و رضایتش را عین نعمت و لطف و محبت بدان.
حسین! می دانی چه وضعی دارم و آگاهی بر غم و اندوه درونم. می دانی چقدر به دعایت نیازمندم. خوب می دانی چقدر هراسناکم و ترس همه وجودم را فراگرفته است و لحظه ای رهایم نمی کند. اما نه ترس از دشمن و نه ترس از نداشتن، نه ترس از از مقام و مکان. تو می دانی! چون پاره ای از وجودم بودی، ترس من از چگونه رفتن است، تو آگاهی به همه اسرارم! دعایم کن و در دعایت رهایم نکن.
انشالله تو و خانواده مجاهد و صبورت همیشه موفق و موید باشید. خداحافظ برادر خوب و عزیزم، دوست و یار باوفاو مهربان و صادق سی ساله ام.
خداحافظ،
برادرت قاسم سلیمانی
۱۰ / ۸ / ۱۳۹۵ سفر حلب