eitaa logo
بینات
154 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سوره مبارکه ابراهیم آیه 48 يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ روزى كه زمين به غير اين زمين و آسمان‌ها (به آسمان‌هاى ديگر) تبديل شوند و (همه مردم) در پيشگاه خداوند يگانه قهّار حاضر شوند. 💠 تغییر آسمانها و زمین در قیامت، کمال است زیرا زمین جامدی که بنظر می رسید رشد و شعوری ندارد؛ رشد و شعورش ظهور پیدا می کند و به کمال خود می رسد یعنی . ✔️ هر موجودی متناسب با مرتبه ی وجودی خودش یعنی به میزانی که درک و شعور دارد و به میزانی که متوجه می شود که این کاری که می کند ظلم است یا نه معاد دارد. ✔️ ممکن است خیلی از حیوانات در پایین ترین مرتبه از درک و شعور باشند و برخی از حیوانات به دلائل و شرایطی یک مقداری نسبت به بقیه درک و شعورشان بالاتر رفته باشد مثل سگ اصحاب کهف که قرآن کریم مطرح می کند یا اسب هایی که در جهاد فی سبیل الله استفاده شده است همه ی اینها رشد پیدا می کنند ولی رسیدن به کمال و رشد شان در معاد رخ میدهد و ✔️ در نتیجه در قیامت متناسب با ظرفیت درک و شعور خودشان رخ می دهد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat313
✅ از امام صادق علیه السلام روایت است: عمل که بر پایه باشد، در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین باشد برتر است. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح74 💯 @bayyenat313
✅ خدا به واسطه‌ی عقلی که در انسان به ودیعه نهاده و به واسطه‌ی پیامبرانی که فرستاده است، حجت را بر انسان تمام کرده است و اگر انسانی با وجود توانایی، به دنبال یادگیری دین نرود و از آن تبعیت نکند، محسوب شده و نزد خدا هیچ عذر و بهانه‌ای نخواهد داشت. ✔️اما انسانی که هيچ‌گونه عنادی با حق نداشته‌، ولی به دليل عدم دسترسی به منابع صحيح و يا پائين بودن سطح فكری، توانایی کشف حقایق را نداشته و از نيل به حق بازمانده‌‌ است در این‌صورت بوده و نه کافر محسوب می‌شود و نه مومن؛ بلکه جزو شمرده می‌شود. آيات قرآن اين دسته را از عذاب حتمی مستثنا کرده و می‌فرمايد: ✅«إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلاً فَأُولئِكَ عَسَی اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ[نساء/98-99] مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانی كه به راستی تحت فشار قرار گرفته‌اند و حقيقتاً مستضعفند. نه چاره‌ای دارند و نه راهی می‌يابند، امید است که خداوند آن‌ها را مورد عفو قرار دهد.». 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat313
✅ امام باقر (علیه السلام) می فرماید: در قبر سوال نمی شود مگر از کسی که یا دارد. سوال شد پس سایر مردم چه می شود؟ فرمود: آن ها رها می شوند و با آنها کاری ندارند و در حالتی شبیه خواب به سر می برند تا قیامت که ازآنها می پرسند چه مدت برزخ طول کشید؟ می گویند یک نصف روز یا یک روز. مدت برزخ به این شکل می گذرد. 📚 ( الكافی، ج‏3، 235) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat313
. براساس روايات اسلامي جنبه همگانی ندارد، بلکه اختصاص به صالح‌العملی دارد که در یک مرحله عالی از ایمان قرار دارند و همچنین و طاغیان ستمگری که در مرحله منحطی از کفر و ظلم قرار دارند؛ چنین به نظر می‌رسد که بازگشت مجدد این دو گروه به زندگی دنیا به منظور تکمیل حلقه تکاملی گروه اول و چشیدن کیفر دنیوی گروه دوم است. ✔️به تعبیر دیگر گروهی از که در مسیر تکامل معنوی با موانع در زندگی خود روبرو شده‌اند و تکامل آنها ناتمام مانده‌است، حکمت الهی ایجاب می‌کند که سیر تکاملی خود را از طریق بازگشت مجدد به این جهان ادامه دهند، شاهد و ناظر حکومت جهانی حق و عدالت باشند و در بنای این حکومت شرکت جویند، چرا که شرکت در تشکیل چنین حکومتی از بزرگترین افتخارات است و برعکس، گروهی از علاوه بر کیفر خاص خود در رستاخیز باید مجازات‌هایی در این جهان، نظیر آنچه اقوام سرکشی مانند فرعونیان و عاد و ثمود و قوم لوط دیدند ببینند، و تنها راه آن رجعت است. ✔️چنانكه امام جعفر صادق(ع) در حدیثی می‌فرماید:" رجعت عمومی نیست بلکه جنبه خصوصی دارد، تنها گروهی بازگشت می‌‏کنند که یا دارند." 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/26 💯 @bayyenat313
✅ از امام صادق علیه السلام روایت است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای علی! هیچ فقری بدتر از نادانی نیست و هیچ مالی سودمندتر از نیست. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح۸۷ 💯 @bayyenat313
✅«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ 💠 1⃣ ما از دیدگاه عموم مردم متفاوت است برخی مشکلات اقتصادی را مسئله اصلی می دانند و برخی مشکلات سیاسی یا فرهنگی را، اما یکی از مشکلات اساسی جامعه ی ما . 💠 همین سردرگمی در تشخیص مشکل اصلی جامعه، نشانه ی نبود تفکر و تعقل در جامعه ی ماست. 📕استاد موحد 📆 98/6/9 💯 @bayyenat313
✅«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ 💠 2⃣ دلیل نبود و یا ضعف آن، این است که تفکر و تعقل و آرامش می خواهد. وقتی فضای آرامی برای تفکر نباشد ما نمی توانیم تفکر و تعقل کنیم مختصات خود را پیدا کنیم، تحلیل درستی از وضعیت خود داشته باشیم و مشکلات اصلی خود و موانع خود را پیدا کنیم. ✔️ در واقع رشد و تربیت انسان نیاز به تعقل و تفکر دارد و تفکر و تعقل در فضای آرام و در آرامش حاصل می شود، پس مشکل اصلی نبود تفکر و تعقل است. 📕استاد موحد 📆 98/6/9 💯 @bayyenat313
✅«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ 💠 3⃣ وقتی انسان در اضطراب، نگرانی و سختی هست به انسانی می ماند که در حال غرق شدن است و بی هدف دست و پا می زند و فریاد می کشد و در نهایت هیچ نتیجه ای نمی گیرد، بدون تحلیل، استدلال و برنامه ریزی هدف هایی را نشانه می گیرد که آن هدف ها مشکل اصلی نیستند و با آنها از غرق شدن نجات نمی یابد. ✔️اگر فضای آرام و آرامش برای تفکر و تعقل باشد انسان با تدبیر و تعقل با استدلال و برنامه ریزی پیش می رود مسیر حرکت خویش را پیدا می کند راه رهایی از مشکلات را می یابد و به هدف می رسد. 📕استاد موحد 📆 98/6/9 💯 @bayyenat313
✅«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ 💠 4⃣در مکتب اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) برای رشد، اصلاح و تربیت انسان یک دوره ی آموزشی یا از این قبیل برگزار نمی شود بلکه تلاش می شود ابتدا فضای رشد، درک، فهم و تعقل برای انسان ایجاد شود که این فضا با سکون و آرامش در خانواده حاصل می شود و ثمره ی رشد انسان را در پی دارد. 📕استاد موحد 📆 98/6/9 💯 @bayyenat313
✅«الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ 💠 5⃣ آیه شریفه به عنوان یک اصل فراگیر در قرآن مطرح شده است، منظور از ذکر خدا که مایه آرامش دل هاست تنها این نیست که نام او را بر زبان بیاورد و تسبیح و تهلیل و تکبیر بگوید، بلکه باید با تمام قلب متوجّه او و عظمتش و علم و آگاهى و حاضر و ناظر بودنش باشد و این توجّه، مبدأ حرکت و فعّالیّت در وجود او به سوى جهاد و تلاش و نیکى ها شود و میان او و گناه، سدّ مستحکمى ایجاد کند. این است حقیقت ذکر که آثار و برکات فراوانى در روایات اسلامى براى آن بیان شده است. 📕استاد موحد 📆 98/6/9 💯 @bayyenat313