eitaa logo
مجموعه قرآنی ریحانِ بهشت
1.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
751 ویدیو
72 فایل
آموزشهای قرآنی ویژه تمامی قرآن دوستان زیرنظر حافظان ومرتلان ومربیان قرآنی وطلاب ادمین تبادل👈 @fereshtehsho403 ادمین پست گزاری👈 @seyedeh_FH ادمین ثبت نام👈 @Reyhanebehesht2 لینک گروه مباحثه ریحان بهشت: https://eitaa.com/joinchat/3360555187Cf6ae27ebce
مشاهده در ایتا
دانلود
22.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞فیلم ☼ ☼ ☼ ☼ ☼ ☼ ☼ ☼ ☼ ☼ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه قرآنی ریحان بهشت☇ برگزارکننده کلاسهای حفظ، تثبیت، ترتیل http://Eitaa.com/Beheshtenoor
4_1157591873519354366.mp3
2.64M
🎙صوت تفسیر ✎✎✎✎✎✎✎✎✎✎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه قرآنی ریحان بهشت http://Eitaa.com/Beheshtenoor
🌷«اهْدِنَا الصِّرَ‌اطَ الْمُسْتَقِيمَ » ﴿فاتحه/6﴾ 🌷 «اعتدال و ميانه‌‌روي» 📖 در زندگى انسان، راه‌هاى گوناگونى وجود دارد: راهى که خود، براساس خواسته‌ها و نیازهاى فردى، تشخیص مى‌دهد؛ راهى که جامعه و مردم به آن راه مى‌روند؛ راهى که پدران و نیاکان، زندگى خود را براساس آن گذرانده‌اند؛ راهى که طاغوت‌ها و حاکمانِ ستمگر براى مردم تعیین مى‌کنند؛ راه کامیابى و لذت‌جویى از مظاهر دنیا یا راه عُزلت و گوشه‌گیرى و دست‌کشیدن از فعالیت‌هاى اجتماعى. آیا انسان در میان این‌همه راه و روش، براى پیداکردن راه راست و درست، به راهنما نیاز ندارد؟ خداوند، پیامبران و کتاب‌هاى آسمانى را براى راهنمایى ما فرستاده و هدایت ما در صورتى است که پیرو راستینِ پیامبر9و اهل‌بیت: او و قرآن کریم باشیم. به‌همین‌دلیل، در هر نماز از خدا مى‌خواهیم که ما را به راهِ روشن و مطمئن خود راهنمایى فرماید؛ راهى که در آن انحراف و انحطاط نیست و انسان را به او می‌رساند. 📖 راه مستقیم، راه وسط و میانه است: اعتدال و میانه‌روى در همۀ امور و دورى از هرگونه افراط و تفریط. کافران، رهبرانِ الهى را همچون مردم عادى یا حتى پایین‌تر از مردم عادی و مجنون معرفى مى‌کردند. بعضى مؤمنان نیز پیامبرانى همچون حضرت عیسى7را در حدّ خدایى بالا بردند؛ اما برخلاف اینان، قرآن ما را به رعایت اعتدال و میانه‌روى در امور عبادى و اقتصادى و اجتماعى سفارش مى‌‌‌فرماید. در اینجا نمونه‌هایى از این سفارش‌ها را یادآور مى‌شویم: 📖 ـ در آیۀ ۳۱ سورۀ اعراف مى‌‌فرماید: «وَكُلُوا وَاشْرَ‌بُوا وَلَا تُسْرِ‌فُوا»؛ بخورید و بیاشامید، ولى اسراف و زیاده‌روى نکنید. 📖 ـ در آیۀ ۱۱۰ سورۀ اِسراء مى‌‌فرماید: «وَلَا تَجْهَرْ‌ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا»؛ نمازت را نه بسیار بلند بخوان و نه بسیار آهسته، بلکه میانه را انتخاب کن. 📖 ـ در آیۀ ۶۷ سورۀ فرقان نیز مى‌‌خوانیم: «وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِ‌فُوا وَلَمْ يَقْتُرُ‌وا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا»؛ مؤمنان، به‌هنگام انفاق، نه اسراف مى‌کنند و نه بُخل مى‌ورزند، بلکه میانه‌‌رو هستند. 📖 ـ قرآن دربارۀ رفتار با پدر و مادر سفارش‌های بسیار کرده است و مى‌فرماید: «وَ بِالْوالِدَيْنِ اِحْسانا»؛ به پدر و مادر نیکى کنید. امّا در مقابل نیز مى‌‌فرماید: «فَلا تُطِعْهُما»؛ اگر آن‌ها تو را به‌سوى باطل دعوت کردند، از آنان اطاعت مکن. 📖 ـ قرآن در برابر کسانى که فقط به‌دنبال عبادت و گوشه‌گیرى از جامعه هستند یا فقط خدمت به مردم را عبادت مى‌شمرند، نماز و زکات را در کنار یکدیگر مطرح کرده است و مى‌فرماید: «اَقيمُوا الصَّلوة وَ اتُوا الزَّكوة» که اولی ارتباط با خالق است و دومى ارتباط با مردم. 🌺 👈 از اين آيه مى‌آموزيم: ❄️۱. راه سعادت، صراط مستقيم است؛ زيرا برخلاف راه‌هاى بشرى كه هر روز تغيير مى‌كند، ثابت و پايدار است؛ كوتاه‌ترين فاصله ميان دو نقطه است؛ هيچ‌گونه انحراف و انحنايى ندارد؛ در كوتاه‌ترين زمان، انسان را از مسيرى مطمئن به مقصد مى‌‌رساند. ❄️۲. هم در انتخاب راه، و هم براى ماندن در راه مستقيم، بايد از خدا كمك بخواهيم؛ زيرا همواره در معرض اشتباه و گمراهى هستيم. گمان نكنيم که اگر تابه‌حال در جادۀ زندگى، دچار سقوط يا انحراف نشده‌ايم، بقیۀ مسير را نيز سالم طى خواهيم كرد. چه بسيار كساني كه عمرى را با ايمان گذراندند؛ امّا وقتى به پول يا مقام رسيدند، خدا را فراموش كردند. ازآنجاكه شناخت راه مستقيم، كار دشواری است، آيۀ بعد، کسانی را معرفی می‌کند که این راه را رفته‌اند و بهترین سرمشق برای ما هستند. همچنین كسانى را مى‌شناساند كه از اين راه منحرف شده‌‌اند. ✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه قرآنی ریحان بهشت☇ برگزارکننده کلاسهای حفظ، تثبیت، ترتیل http://Eitaa.com/Beheshtenoor
🌷 نكته‌های آیه «اهْدِنَا الصِّرَ‌اطَ الْمُسْتَقِيمَ » ﴿فاتحه/6﴾ 📖 در قرآن مجيد دو نوع هدايت مطرح شده است: ☀️ الف: هدايت تكوينی، نظير هدايت زنبور عسل كه چگونه از شهد گلها بمكد و چگونه كندو بسازد. و يا هدايت و راهنمايی پرندگان در مهاجرت های زمستانی و تابستانی. آنجا كه قرآن می‌فرمايد: «ربّنا الّذی اعطی كلّ شی ء خلقه ثم هدی» (طه،50) بيانگر اين نوع از هدايت است. ☀️ ب: هدايت تشريعی كه همان فرستادن انبيای الهی و كتب آسمانی برای هدايت بشر است. كلمه ی «صراط» (صراط در قيامت نام پلی است بر روی دوزخ كه همه ی مردم بايد از روی آن عبور كنند.) بيش از چهل مرتبه در قرآن آمده است. انتخاب راه و خط فكری صحيح، نشانه ی شخصيت انسان است. 📖 راه‌های متعدّدی در برابر انسان قرار دارد كه او بايد يكی را انتخاب كند: * راه خواسته‌ها وهوس های خود. * راه انتظارات وهوس های مردم. * راه وسوسه های شيطان. * راه طاغوت ها. * راه نياكان و پيشينيان. * راه خدا و اوليای خدا. 📖 انسان مؤمن، راه خداوند واوليای او را انتخاب می‌كند كه بر ديگر راهها امتيازاتی دارد: الف: راه الهی ثابت است، بر خلاف راه های طاغوت‌ها و هوس های مردم و هوس های شخصی كه هر روز تغيير می‌كنند. ب: يك راه بيشتر نيست، در حالی كه راه های ديگر متعدّد و پراكنده اند. ج: در پيمودن آن، انسان به مسير و مقصد مطمئن است. د: در پيمودن آن، شكست و باخت وجود ندارد. 📖 راه مستقيم، راه خداست. «انّ ربّی علی صراطٍ مستقيم» (هود،56) * راه مستقيم، راه انبياست. «انّك لَمِن المرسلين علی صراطٍ مستقيم» (يس،3 – 4) * راه مستقيم، راه بندگی خداست. «و أنِ اعبدونی هذا صراط مستقيم» (يس،61) * راه مستقيم، توكّل وتكيه بر خداست. «مَن يعتصم باللّه فقدهُدی الی صراطمستقيم» (آل‌عمران،101) * راه مستقيم، يكتاپرستی و تنها ياری خواستن از اوست. (بنا بر اينكه الف و لام در «الصراط» اشاره به همان راه يكتاپرستی در آيه قبل باشد.) * راه مستقيم، كتاب خداوند است. (بنابر روايتی در تفسير مجمع البيان،ج1،ص58) * راه مستقيم، راه فطرت سالم است. (بنابر روايتی از امام صادق عليه السلام در تفسير صافی، ج1، ص86) 📖 انسان، هم در انتخاب راه مستقيم و هم در تداوم آن بايد از خدا كمك بگيرد. مانند لامپی كه روشنی خود را هر لحظه از نيروگاه می‌گيرد. در راه مستقيم بودن، تنها خواسته ای است كه هر مسلمان، در هر نماز از خداوند طلب می‌كند، حتّی رسول اللَّه صلی الله عليه وآله و ائمّه اطهارعليهم السلام از خداوند ثابت ماندن در راه مستقيم را می‌خواهند. انسان بايد همواره، در هر نوع از كارهای خويش، اعم از انتخاب شغل، دوست، رشته ی تحصيلی وهمسر، راه مستقيم را از خداوند بخواهد. زيرا چه بسا در عقايد، صحيح فكر كند، ولی در عمل دچار لغزش شود و يا بالعكس. پس هر لحظه، خواستن راه مستقيم از خدا، ضروری است. 📖 راه مستقيم مراتب و مراحلی دارد. حتّی كسانی كه در راه حقّ هستند، مانند اوليای خداوند، لازم است برای ماندن در راه و زيادشدن نورِ هدايت، دعا كنند. «والّذين اهتدوا زادَهم هُدی» (كسی كه می‌گويد «الحمدللَّه ربّ العالمين الرّحمن الرّحيم...» مراحلی از هدايت را پشت سر گذارده است، بنابراين درخواست او، هدايت به مرحله بالاتری است.) ✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه قرآنی ریحان بهشت☇ برگزارکننده کلاسهای حفظ، تثبیت، ترتیل http://Eitaa.com/Beheshtenoor
📖 راه مستقيم، همان راه ميانه و وسط است كه حضرت علی عليه السلام می‌فرمايد: «اليمين و الشمال مضلّة و الطريق الوسطی هی الجادّة» (بحار،ج87، ص3) انحراف به چپ و راست گمراهی و راه وسط، جاده ی هدايت است. راه مستقيم يعنی ميانه روی واعتدال واحتراز از هر نوع افراط وتفريط، چه در عقيده و چه در عمل. يكی در عقايد از راه خارج می‌شود وديگری در عمل و اخلاق. يكی همه كارها را به خدا نسبت می‌دهد، گويا انسان هيچ نقشی در سرنوشت خويش ندارد. و ديگری خود را همه كاره و فعّال مايشاء دانسته و دست خدا را بسته می‌داند. يكی رهبران آسمانی را همچون مردمان عادی و گاهی ساحر و مجنون معرّفی می‌كند و ديگری آن بزرگواران را در حدّ خدا می‌پندارد. يكی زيارت امامان معصوم و شهدا را بدعت می‌داند و ديگری حتّی به درخت و ديوار، متوسل شده و ريسمان می‌بندد. يكی اقتصاد را زير بنا می‌داند و ديگری، دنيا و امورات آن را ناديده می‌انگارد. در عمل نيز يكی غيرت نابجا دارد و ديگری همسرش را بی حجاب به كوچه و بازار می‌فرستد. يكی بخل می‌ورزد و ديگری بی حساب سخاوت به خرج می‌دهد. يكی از خلق جدا می‌شود و ديگری حقّ را فدای خلق می‌كند. اينگونه رفتار وكردارها، انحراف از مسير مستقيم هدايت است. خداوند دين پا برجا واستوار خود را، راه مستقيم معرّفی می‌كند. (قل انّنی هَدانی ربّی الی صراط مستقيم» انعام، 161) در روايات آمده است كه امامان معصوم عليهم السلام می‌فرمودند: راه مستقيم، ما هستيم. (تفسير نورالثقلين، ج1، ص20) يعنی نمونه ی عينی و عملی راه مستقيم و اسوه و الگو برای قدم برداشتن در راه، رهبران آسمانی هستند. آنها در دستورات خود درباره ی تمام مسائل زندگی از قبيل كار، تفريح، تحصيل، تغذيه، انفاق، انتقاد، قهر، صلح و علاقه به فرزند و ... ، نظر داده و ما را به اعتدال و ميانه روی سفارش كرده اند. (در اين باره می‌توان به كتاب اصول كافی، باب الاقتصاد فی العبادات مراجعه نمود.) جالب آنكه ابليس در همين صراطِ مستقيم به كمين می‌نشيند. (شيطان به خدا گفت: «لاقعدنّ لهم صراطك المستقيم» اعراف،16) 📖 در قرآن و روايات، نمونه های زيادی آمده كه در آنها به جنبه ی اعتدال، تأكيد و از افراط و تفريط نهی شده است. به موارد ذيل توجّه كنيد: * «كلوا و اشربوا و لاتسرفوا» (اعراف،31) بخوريد و بياشاميد، ولی اسراف نكنيد. * «لا تَجعل يدك مَغلولةً الی عُنقك و لاتبسُطها كلّ البَسط» (اسراء، 29) در انفاق، نه دست بر گردن قفل كن - دست بسته باش - و نه چنان گشاده دستی كن كه خود محتاج شوی. * «الّذين اذا أنفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواماً» (فرقان،67) مومنان، به هنگام انفاق نه اهل اسرافند و نه اهل بخل، بلكه ميانه رو هستند. * «لا تجهر بصلوتك و لاتخافت بها وابتغ بين ذلك سبيلاً» (اسراء،110) نماز را نه بلند بخوان ونه آهسته، بلكه با صدای معتدل نماز بخوان. * نسبت به والدين احسان كن؛ «و بالوالدين احساناً» (بقره، 83) امّا اگر تو را از راه خدا بازداشتند، اطاعت از آنها لازم نيست. «ان جاهداك علی ان تشرك بی... فلاتطعهما» (لقمان،15) * پيامبر هم رسالت عمومی دارد؛ «و كان رسولاً نبيّاً» (مريم،51) و هم خانواده خويش را دعوت می‌كند. «و كان يأمر اهله بالصلوة» (مريم،15) * اسلام هم نماز را سفارش می‌كند كه ارتباط با خالق است؛ «اقيموا الصلوة» و هم زكات را توصيه می‌كند كه ارتباط با مردم است. «اتوا الزكوة» (بقره،43) * نه محبت‌ها شما را از گواهی حقّ منحرف سازد؛ «شهداء لِلّه و لو علی انفسكم» (نساء،135) و نه دشمنی‌ها شما را از عدالت دور كند. «و لا يَجرِمنّكم شَنئان» (مائده، 8) * مؤمنين هم دافعه دارند؛ «أشداء علی الكفار» و هم جاذبه دارند. «رحماء بينهم» (فتح، 9) * هم ايمان و باور قلبی لازم است؛ «امنوا» و هم عمل صالح. «عملوا الصالحات» (بقره،25) * هم اشك و دعا و درخواست پيروزی از خدا لازم است؛ «ربّنا افرغ علينا صبراً» (بقره،250) و هم صبوری وپايداری در سختی ها. «عشرون صابرون يغلبوا مأتين» (انفال،65) شب عاشورا امام حسين عليه السلام هم مناجات می‌كرد و هم شمشير تيز می‌كرد. * روز عرفه و شب عيد قربان، زائر خانه ی خدا دعا می‌خواند و روز عيد بايد در قربانگاه با خون آشنا شود. * اسلام مالكيّت را می‌پذيرد، «الناس مسلّطون علی اموالهم» (بحار،ج2،ص272) ولی اجازه ضرر زدن به ديگری را نمی‌دهد و آن را محدود می‌سازد. «لا ضَرر و لا ضِرار» (كافی،ج5،ص28) آری، اسلام دين يك بعدی نيست كه تنها به جنبه ای توجّه كند و جوانب ديگر را فراموش كند، بلكه در هر كاری اعتدال وميانه روی وراه مستقيم را سفارش می‌كند. ✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه قرآنی ریحان بهشت☇ برگزارکننده کلاسهای حفظ، تثبیت، ترتیل http://Eitaa.com/Beheshtenoor
🌷 پيام‌های آیه «اهْدِنَا الصِّرَ‌اطَ الْمُسْتَقِيمَ » ﴿فاتحه/6﴾ 📞 1- همه‌ى هستى، در مسيرى كه خداوند اراده كرده در حركتند. خدايا! ما را نيز در راهى كه خود دوست دارى قرار بده. 📞 2- درخواست هدايت به راه مستقيم، مهم ترين خواسته ى يكتاپرستان است. «ايّاك نعبد... اهدنا الصراط المستقيم» 📞 3- براى دست يابى به راه مستقيم، بايد دعا نمود. «اهدنا الصراط المستقيم» 📞 4- ابتدا ستايش، آنگاه استمداد و دعا. «الحمدللَّه... اهدنا» 📞 5 - بهترين نمونه استعانت از خدا، درخواست راه مستقيم است. «ايّاك نستعين اهدنا اهدنا الصّراط المستقيم» ✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه قرآنی ریحان بهشت☇ برگزارکننده کلاسهای حفظ، تثبیت، ترتیل http://Eitaa.com/Beheshtenoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌️ بزرگترین گناه است. می‌دانید چرا؟ چون در واقع انسان از خدای خویش ناامید شده است. انسان به نقطه ای می رسد که به خود می‌گوید: حتی خدا نیز نمی‌تواند مشکل مرا حل کند😔. در واقع از خدای خویش ناامید می‌شود. این طرز فکر فوق العاده منفی و مسموم است. ❌️ هیچ گناهی بالاتر از این نیست که انسان از خدای خویش ناامید شود.😕 مگر نه اینکه او خالق ماست؟ مگر بالاتر از خالق نیز داریم؟ چرا بنده و مخلوق باید به این نتیجه برسد که حتی از دست نیز کاری بر نمی آید؟ خداوند حلال کلیه مشکلات بشر است. این بشر است که خود، مشکل را برای خویش ایجاد می‌کند.🙇‍♀🙇‍♂ اما با این وجود می‌توان همیشه روی مهربان حساب کرد😌 ✨وَمَنْ یقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ از رحمت مایوس نمی شوند، مگر گمراهان. (سوره حجر/ آیه 56) ✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه قرآنی ریحان بهشت☇ برگزارکننده کلاسهای حفظ، تثبیت، ترتیل http://Eitaa.com/Beheshtenoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چه کنیم که به هنگام امتحان و یا شرکت در مسابقات، بر استرس خود غلبه کنیم ؟ (اصولا من هنگام پاسخ به مشکل برخورد می کنم و مدام شک می کنم و همین امر باعث می شود نتوانم خوب پاسخ دهم.) ✍🏻استرس دلائل مختلفی ممکن است داشته باشد که باید برای هر علت عملکرد متفاوتی داشت. 👈عموما دلیل در حفاظ دو چیز است: اول ، تلقین منفی و دوم عدم آمادگی مطلوب. ✌️🏼به محفوظاتتان اطمینان کنید و آیه ای را که تلاوت کردید مجدد باز نگردید، سعی کنید به خودتان القائات مثبت داشته باشید و تلقینهای منفی را از خودتان دور کنید. 👈🏽مثلا با خود بگویید به امید خدا، من خوب جواب می دهم و نگویید اگه جواب ندادم چی می شه؟ 🔆آمادگی مطلوب در مورد محفوظات نیز باعث از بین رفتن استرس می شود. 🔅هر چه عملکرد بهتری در زمان حفظ اولیه و تثبیت آن داشته باشید در آینده کمتر دچار استرس به هنگام پاسخ می شوید. ✅نکته ی دیگر اینکه سعی کنید که شرایط امتحان و یا را برای خودتان شبیه سازی کنید و خودتان را در فضای مشابهی قرار بدهید، 👈یعنی از کسی بخواهید که مانند پرسشی که در امتحان و یا مسابقه می شود از شما سئوال کند و بدانید که این عملکرد تأثیر بسیار زیادی در کاهش استرس و افزایش کیفیت محفوطات دارد.👌👌👌 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌𖣔༅‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌😊༅𖣔𖣔༅‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌🙃༅𖣔𖣔༅‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌😉༅𖣔 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه قرآنی ریحان بهشت☇ برگزارکننده کلاسهای حفظ، تثبیت، ترتیل http://Eitaa.com/Beheshtenoor
❓‏سؤال: با توجه به رواياتي که فراموش کردن قرآن را از گناهان کبيره مي شمارد (ألا وَ مَن تَعلَمِ القُرآن ثُمَّ نَسيَه مُتعِمداً القي اهل يَوَم القيامة مَغلولا يسلط الله عَليه بِکُلّ آيه نَسيها حَيّةً تَکُون قَرينتهِ إِليِ النار إِلا أن يَغفر الله لَه. واين آيه از قرآن کريم: قَالَ کَذَلِکَ أتَتکَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَکَذَلِکَ اليَومَ تُنسَي ⁉️آيا اگر محفوظات خود را فراموش نمايد، حرمت شرعي دارد يا نه؟ ‏جواب: ‏حضرت آيت الله العظمي اراکي رحمه الله فرموده اند: «اگر منظور، حرمت فراموش کردن است، ثابت نيست». ✨روايات، نهايتاً کراهت را مي رساند و از آنجايي که مستحب است پس ظاهراً نگه داشتن و تکرار آن هم مستحب است.🌟 🔆از طرفي روايتي از امام صادق (ع) نقل شده است که راوي نقل مي کند: از امام درباره مردي سئوال کردم که آيات را فرا گرفته و فراموش کرده است (تا سه بار براي آن حضرت گفتم) آيا بر او گناهي هست؟ 🔅حضرت فرمودند:«خير». 📌معمولا افرادي که سراغ حفظ قرآن آمده اند نيتي جز بهره مندي از هدايت قرآن نداشته اند و شايد در اثر غفلت دچار فراموشي شوند بنابراین عقوبتی بر انها نیست.😌 🖊با توجه و دقت در روایات ذکر شده، به ميزان اهتمام ائمّه معصومين (سلام الله عليهم اجمعين) به حفظ قرآن کريم پي مي بريم، چرا که حتّي نسبت به افرادي که از بهره هوشي زيادي برخوردار نيستند و يا حفظ قرآن براي ايشان مشکل است، با قراردادن ثواب دو برابر، تشويق و ترغيب نسبت به حفظ قرآن کريم صورت گرفته است.🍃 🌼در صورتي که اگر صرفا، تلاوت قرآن کريم، مطلوب بود و انسان را به نتيجه کافي در فهم آيات مي رساند، شايسته بود نسبت به اين گونه افراد، سفارش مي شد تا به جاي صرف وقت زياد در حفظ قرآن، ميزان بيشتري از قرآن را تلاوت نمايند، امّا با اين وجود، نسبت به حفظ قرآن تأکيد شده است، اين نکته از آثار و برکات حفظ قرآن و نتايج گرانبار آن پرده برمي دارد.👌   ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌𖣔༅‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌😊༅𖣔𖣔༅‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌🙃༅𖣔𖣔༅‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌😉༅𖣔 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه قرآنی ریحان بهشت☇ برگزارکننده کلاسهای حفظ، تثبیت، ترتیل http://Eitaa.com/Beheshtenoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا