eitaa logo
بینش راهبردی
9.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
786 ویدیو
30 فایل
**بصیرت؛ بدون بینش راهبردی ممکن نخواهد بود.** ''کانال نشر سخنان و مطالب حجت الاسلام دکتر محمد علی رنجبر" عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم ع ارتباط باادمین @AlEbadali ادمین‌ دوم @Guilemard
مشاهده در ایتا
دانلود
این دو خبر را اضافه کنید به خبر قبل ✅️ آرامکو قراردادی ۱۲.۲ میلیارد دلاری با چین به امضا رساند‌ ! عربستان سعودی به طور رسمی اعلام کرد نفت خود را دیگر با دلار مبادله نخواهد کرد و اماده دریافت یوان چین در ازای فروش نفت است
دوستان پیشنهاد دهند چه کنیم؟
♦️قطار انقلاب 🖊محمدعلی رنجبر کاروان ما قرار بود در ایام نوروز از تهران عازم شلمچه شود بعد از شلمچه به سمت کربلا و از کربلا به مدینه و از مدینه به قدس راه و مسیری طولانی باید پشت سر می گذاشتیم رهبر و لیدر کاروان همه را جمع کرد از تجربیات و احساسات و عواطف گذشتگانی که به این سفر رفته بودند و از حس شیرینی که به انسان دست می دهد گفت وقتی این شیرینی ها بیان می شد برخی ها اشک شوق در چشمانشان جمع شده بود گویی خودشان را در شلمچه و کربلا و مدینه و قدس می دیدند رهبر کاروان بعد از دقایقی بسیار حکیمانه از سختی و دشواری و موانع مسیر هم گفت و اینجا بود که عده ای دچار تردید شده و خیلی زود انصراف دادند می گفتند طاقت سختی نداریم اما بازماندگان کاروان را تکمیل کردند و همگی سوار قطار شدند پیر و جوان مرد و زن کودک و نوجوان سفید و سیاه غنی و فقیر با سواد و بی سواد خلاصه از همه قشری سوار شده بودند ما هم واگن 14 کوپه 5 بودیم فرزندانم خوشحال بودند میگفتند بابا ممنونیم سوار قطار شدیم خیلی کیف میده بالا و پایین میپریدند و خوشحال بودند تقریبا یک ساعتی که گذشت دختر کوچیکه گفت بابا کِی میرسیم؟ گفتم بابا هنوز خیلی مونده و برای اینکه حوصله اش سر نره گفتم بیا برات قصه بگم شروع کردم به قصه گفتن قصه های قرآنی از نوح و هود و صالح و شعیب و موسی و عیسی سلام الله علیهم اجمعین گفتم اینکه چگونه صبر کردند تا به هدفشان رسیدند بالاخره توانستم با ادبیات داستانی قانعش کنم اما یک ساعتی گذشت و قطار در ایستگاه بین راه توقف کرد تا عده ای پیاده شوند و عده ای دیگر سوار مجدد گفت بابا فکر کنم رسیدیم چون عده ای پیاده شدند گفتم عزیزم اینها هدف و مقصدشان همینجاست ما هنوز خیلی راه داریم کمی به فکر فرو رفت و لحظاتی بعد در حین بازی با گوشی خوابش برد از فرصت استفاده کردم و آمدم بیرون کوپه از کوپه ها عبور کردم و وارد واگن بعدی شدم جالب بود هر کوپه و واگنی یک بحثی بود یکی از مشکلات اقتصادی اش می گفت یکی از گرانی یکی از فساد یکی از بی عدالتی یکی از بی انضباطی یکی از بی نظمی یکی هم از بی حجابی اما جالبتر اینکه قطار، امن و استوار به مسیرش ادامه می داد کمی جلوتر رفتم و به واگنی رسیدم که عده ای می گویند امکانات قطار خوب نیست و ما می خواهیم پیاده شویم عده ای دیگر می گفتند ما فکر نمی کردیم این مسیر اینقدر طولانی باشد و می خواهیم پیاده شویم روحانی کاروان هم داشت برایشان توضیح میداد که برای پیاده نشدن قانع شان کند عجیب بود اینها هم مثل فرزند کوچکم بی تابی می کنند به ناگاه یاد این کلام امیرالمومنین ع افتادم که خطاب به یارانش می فرمود حلوم الاطفال شما عقلتان به مانند بچه هاست یعنی انسانها گرچه بزرگ اند اما برخی ها عقلشان همان عقل بچگی است بزرگ نشده اند سعی کردم برایشان توضیح دهم همان حرفهایی که برای فرزندم زدم به آنها نیز گفتم برخی ها قانع شدند اما برخی دیگر گفتند مگر ما بچه ایم شما می خواهید ما را به ناکجاآباد ببرید ما هم نمی خواهیم با شما بیاییم قطار به ایستگاه رسید برخی از اینها پیاده شدند و البته عده ای دیگر سوار شدند خلاصه قطار پیش می رفت و عده ای هم غُر می زدند ناگهان قطار به صورت عجیبی با سر و صدا و تکان بسیار متوقف شد همه منتظر بودند که چه اتفاقی افتاده به یکباره صدای اعتراض و سر و صدا از دو کوپه بلند شد می گفتند ما پیشمان شده ایم می گفتند شما دیوانه اید ما در اینستا و توییتر دیده و خوانده ایم این قطار، قطار مرگ است و همه ی شما را نابود می کند می گفتند شما جلوی آزادی انتخاب ما را گرفتید و ما هم ترمز اضطراری را کشیده ایم حال باید اینها را قانع می کردیم برخی شون که پا را فراتر گذاشته و شعارهای هنجارشکنی هم می دادند اصرار هم داشتند که همان وسط بیابان پیاده شوند انسان تاسف می خورد از این مصدومین شبکه های اجتماعی که نمی دانستند چه بلایی در این بیابان سرشان می آید خلاصه برخی را قانع کردیم و برخی هم پیاده شدند قطار مجدد به حرکت افتاد و چند ساعتی پیش رفتیم تا اینکه باز هم قطار را متوقف کردند مردی داد میزد یا جای من اینجاست یا جای این آدمها و این قصه ادامه داشت و هر از چندی عده ای با یک بهانه ای ترمز قطار را می کشیدند و داد و بیداد راه می انداختند و عده ای هم از قطار پیاده می شدند اما خب خودشان ضرر میکردند چون ایستگاه بعدی نفرات جدیدی که شوق این سفر را داشتند سوار می شدند خدایا چقدر سخت است راهبری این قطار... بله دوستان راهبری قطار انقلاب سخت است دشوار است چه می کشد رهبر این قطار هر چه فریاد میزند اولویت ها را دریابیم اما عده ای کار خودشان را می کنند و هر بار ترمز اضطراری را می کشند که یا جای ما اینجاست یا جای اینها حواسمان باشد ترمز را بی خود و بی جهت نکشیم نیاز باشد رهبر انقلاب ترمز را می کشد و عده ای را پیاده می کند و مسیر را ادامه می دهیم 🆔 @Binesh_Rahbordi
هدایت شده از بینش راهبردی
♦️از حرمت شُرب "خَمر" تا وجوب ضَرب "خُمُر" متاسفانه برخی عنایت به این نکته ندارند که مساله ضرب خُمُر یعنی داشتن مقنعه و روسری در بین همه حتی مشرکین و کفار آن زمان امری مفروغ عنه بوده است و حتی کفار اهل کتاب بسیار پوشیده بودند (اگر مشاهده کنید امروزه راهبه های مسیحی هم حجاب کامل دارند) یهودیان آن زمان نیز حجاب کامل داشتند. لذا وقتی میگوییم آیه حجاب نازل شد و حجاب واجب شد به معنای این نیست که قبل از نزول این آیه زنان جامعه با ساپورت و دامن های کوتاه و وضع نامناسب و بیکینی بیرون می آمدند بلکه مساله خُمُر یعنی مقنعه داشتن و جلباب داشتن امری محتوم بود منتها خُمُر را به نحوی می بستند که گوشها و گردن و بخشی از سینه نمایان بود. اما روزی اتفاقی افتاد که همین اتفاق شان نزول آیه شد شأن نزول آیات حجاب سوره نور:در کتاب کافی از امام محمد باقر(ع) نقل شده که جوانی از انصار در مسیر خود با زنی روبرو شد (در آن روز زنان مقنعه خود را پشت گوش ها قرار می دادند و طبعاً گردن و مقدار از سینة آن ها نمایان می شد). چهره زن نظر جوان را جلب کرد و چشم خود را به او دوخت. هنگامی که زن عبور کرد جوان هم چنان با چشمان خود او را بدرقه می کرد و به راه خود ادامه می داد تا این که وارد کوچه تنگی شد و هم چنان به پشت سر خود نگاه می کرد. ناگهان صورتش به دیوار خورد و تیزی استخوان یا قطعة شیشه ای که در دیوار بود صورتش را شکافت. هنگامی که زن گذشت، جوان به خود آمد و سخت ناراحت شد و با خود گفت: به خدا سوگند! به خدمت پیامبر(ص) می روم و این ماجرا را بازگو می کنم. هنگامی که چشم رسول خدا(ص) به صورت و لباس خون آلود او افتاد،‌ فرمود:‌ چه شده است؟ جوان با صداقت ماجرا را نقل کرد. در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیة فوق را آورد. ملاحظه میکنید که شان نزول آیه مربوط به برهم زدن آرامش و امنیت روانی جامعه بوده است! لذا آیه نازل شد: آیه 30 و 31 از سوره نور : «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِ‌هِمْ ... َ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ او.... در این آیه خداوند دستور میدهند که باید خُمُر را بر جیوب بزنند یعنی روسری به گونه ای باشد که سینه و گردن را بپوشاند. پس مساله حجاب داشتن و پوشش مناسب امری طبیعی و مطابق با فطرت بشری و آداب و رسوم بوده است لذا بعد از این ماجرا کسی اظهار نارضایتی نکرد و اعتراضی هم نشد تا چه رسد به مخالفت علنی و روسری برداشتن و لخت شدن و... البته عنایت داشته باشید که برخی از کنیزان مخصوصا در هنگامه خرید و فروش، حجاب معمول را نداشتند آنهم به خاطر نکته مالیت آنها چون مبیع یا مثمن باید مشخص و معین می بود تا اغراء به جهل نشود! لذا متاسفانه آنها را اساسا انسان نمیدانستند بلکه اگر ملاحظه کنید هنوز که هنوزه بحث از کنیز و برده ذیل کتاب الحیوان در فقه بحث می شود! به همین خاطر ما در تاریخ اعتراضی نسبت به وجوب حجاب (یعنی زدن خُمُر بر جیوب یا بستن دور گردن) نداشتیم. لذا وقتی میگویند در تاریخ حدی و یا تعزیری بر کسی در مساله حجاب وارد نشده است، علت این مساله است! نه اینکه حجاب اجباری و الزامی نبود. به تعبیر رهبری عزیز وقتی امری در اسلام واجب باشد دیگر بحث از اجباری و الزامی بودن و نبودن آن در جامعه اسلامی امری بی اساس است! اما شرب خمر مساله ای متفاوت بود. چرا که: شرابخواری و میگساری در زمان جاهلیت و قبل از ظهور اسلام فوق العاده رواج داشت و به صورت یک بلای عمومی درآمده بود، تا آنجا که بعضی مورخان می گویند عشق عرب جاهلی در سه چیز خلاصه می شد. شعر و شراب و جنگ و نیز از روایات استفاده می شود که حتی بعد از تحریم شراب مساله ممنوعیت آن برای بعضی از مسلمانان، فوق العاده سنگین و مشکل بود تا آنجا که می گفتند: هیچ حکمی بر ما سنگین تر از تحریم شراب نبود. روشن است که اگر اسلام می خواست بدون رعایت اصول روانی و اجتماعی با این بلای بزرگ عمومی به مبارزه برخیزد ممکن نبود و لذا روش تحریم تدریجی و آماده ساختن افکار و اذهان برای ریشه کن کردن میگساری که به صورت یک عادت ثانوی در رگ و پوست آنها نفوذ کرده بود استفاده کرد. لذا بین مساله تشریع حرمت شرب خمر و مساله وجوب حجاب کامل (بستن مقنعه دور گردن) در صدر اسلام بسیار تفاوت است! در نتیجه باید گفت با توجه به اینکه بی حجابی خلاف فطرت بشر و سیر تطور تاریخ بشری بوده است و ما با بی حجابی اجباری مواجه بوده ایم پس قطعا باید با این پدیده مبارزه کنیم حال کیفیت مبارزه به چه نحو باشد را امام جامعه تعیین میکنند (البته بعید نیست که به مانند مبارزه با شراب خواری که امری طبیعی جلوه می نمود، باید تدریجی مبارزه کرد) رنجبر بهمن ۹۷
بینش راهبردی
♦️از حرمت شُرب "خَمر" تا وجوب ضَرب "خُمُر" متاسفانه برخی عنایت به این نکته ندارند که مساله ضرب خُم
اینرا سال ۹۷ نوشته ام در زمانه ای که عده ای امثال زائری ها بحث حجاب اجباری را مطرح می کردند نظر بنده هنوز هم همین است همانطور که آن سالها گفتم کیفیت مبارزه را امام جامعه تعیین می کنند!
هدایت شده از بینش راهبردی
♦️او از آرمانش دفاع میکند! دکتر زائری را عرض میکنم! مانده بودم بنویسم یا نه؟! مانده بودم... اما... اما بعد از لحظه ای درنگ با خودم گفتم او که اینگونه غیرت لیبرالی اش را به رخ می کشد و همه چیز را با آن می سنجد! چرا من...!؟ چرا من از غیرت مذهبی ام دفاع نکنم!؟ جناب آقای دکتر من تا به حال فکر میکردم شما منتقد برخورد با پدیده و بی حجابی هستید! اما امروز مطلبی از شما خواندم که بسیار ناراحت کننده بود! شما به همسر شهید حججی خرده گرفته اید که چرا آرمان شهید را در حد یک پایین آورده است! اینکه از تمام نکات همسر شهید حججی عزیز یا همان حجت بر ما، شما غیر منصفانه تنها این نکته را اخذ کرده و همسر ایشان را به باد انتقاد گرفته اید، بماند! اما اینکه شما حداقل کار ممکن برای اشاعه فرهنگ حجاب را هم بر نمی تابید جای بسی تاسف دارد! من از شما توقع داشتم پیشنهاد دهید در راس مراسم تشییع جنازه ایشان و باحجاب سایر شهدای مدافع حرم باشند تا مظلومیت آنها نمایان شده و نوعی پیام نرم به بدحجابان مادر ستیز بدهیم نه اینکه پیشنهاد دهید چند ، پیشانی مراسم باشند! حق دارید! چون شما مدافع ارزشهای خود هستید! مدافع لیبرالیسم، نه مدافع ارزشهایی که امام ما برایش انقلاب کرد و شهدای ما برایش سر میدهند! بارها فرموده اید باید با هم حرف بزنیم! بسیار عالی اما برادرم در میان این همه پیامی که من از کانال شخصی ام برایتان فرستادم تنها یک پیام را بازنشر دادید همان پیامی که با عنوان برایتان فرستادم و قدری انتقاد به خودی ها بود! میخواستم شما را امتحان کنم اینکه آیا مدافع آزادی بیان هستید یا مدافع عقاید خودتان اما با باز نشر تنها یک پیام ثابت کردید شما مدافع ارزشها و آرمان های خودتان هستید! آقای دکتر نه آن آرمانزدگی متاثر از شور انقلابی دوران نوجوانی تان و نه این واقعیت زدگی متاثر از تعقل پنداری میان سالی تان، مرز میانه است! شما در دو سوی افراط و تفریطید و خود خبر ندارید!
هدایت شده از بینش راهبردی
مسیح علی نژاد، مبدع هشتگ و اخیرا و در واکنش به دستگیری هرزه بدن نمایی که در اینستاگرام فعالیت داشت، هشتگی را ترند کرده با عنوان جالبه وقتی میگفتیم ته هشتگ نه به حجاب اجباری و چهارشنبه های سفید، آرام آرام به هرزگی و برهنگی ختم میشه دوستان میگفتند نه بابا ما فقط بحث روسری رو میگیم اجباری نباشه! بزرگترین دشمن آزادی، آزادی است! حقیر مدتها قبل هم از آقای زائری سوال کردم: اگر اجبار حجاب برداشته بشه آیا قائل به حد و حدودی برای آن هستید یا نه؟ یعنی برداشتن روسری را آزاد میکنید یا اگر کسی خواست مینی ژوب بیاد بیرون و حمام آفتاب بگیره هم آزاد است؟ اگر بناباشد کلا هر نوع پوششی آزاد باشد آیا خود شما چنین وضعیتی را می پسندید و اگر بناباشد حدی مشخص شود بالاخره اجبار برای آن حد لازم است، پس حجاب بدون اجبار چه معنایی دارد؟! در واقع حد پوشش مد نظر شما چیست!؟ صد یا صفر اگر بگویید 50 و از آن پایین تر نره باز باید اجبار کنید چون ممکن است کسی بگوید من میخواهم پایینتر برم اگر اجبارش کنید که این میشود اجبار و فرقی با حجاب اجباری 70 و 80 و 90 و 100 ندارد اگر هم اجبارش نکنید که او میخواهد تا مرحله لخت شدن و حمام آفتاب گرفتن هم برود حال تکلیف چیست!؟ پاسخ ایشان جالب بود! خدایا عاقبت ما را ختم به خیر کن إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ نور 19 آنان که دوست می‌دارند که در میان اهل ایمان کار منکری اشاعه و شهرت یابد آنها را در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهد بود و خدا (فتنه‌گری و دروغشان را) می‌داند و شما نمی‌دانید.
عقیده من این است که با هر پدیده ای باید هوشمندانه یعنی به صورت نرم و سخت مبارزه کرد تا بساطش را جمع کنیم یعنی باید کل حاکمیت اولویتش این باشد لکن در این شرایط اولویت چیز دیگری است پس با برخوردهای حداقلی چیز خاصی عوض نمی شود مثل دشتی است پر از علف هرز که تا شما بخواهید این علفها را بزنید و به انتها برسید مجدد پشت سرتان سبز می شود پس باید ریشه را بخشکانید و این خشکاندن اولویت بندی دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مطلع این هر دو بهار به هم آذین اینک همگی گوش به فرمان شماییم
♦️یک حرکت کوچک و یک اشتباه بزرگ 🖊محمدعلی رنجبر 1- این ترم در دو مرکز حوزوی دانشگاهی، تدریس درس مسائل استراتژیک معاصر را دارم. از طلاب و دانشجویان خواسته ام برای ارتقای تفکر استراتژیکی و راهبردی خودشان، بازی های استراتژیک و شطرنج بازی کنند. این بازیها به شما یاد می دهد که: _کل زمین بازی را یکجا ببینید و نگرش نقطه ای نداشته باشید _ حرکات رقیب و دشمن را ببینید و استراتژی پنهان او را کشف کنید _ برای هر حرکت، سناریو داشته باشید و چند حرکت بعدی رقیب را بخوانید و این حرکات در مسیر تحقق استراتژی شما باشد _ بعضا یک حرکت کوچک و نا بهنگام مهره ای کم ارزش، باعث اشتباه بزرگ و از دست دادن شاه مهره هایی می شود که جبران ناپذیر است و... 2- دیشب فرصت شد با پسر بزرگم شطرنج بازی کنیم و پسر کوچکترم نظاره گر بازی بود تا او هم یاد بگیرد. این بازی بیش از دو ساعت به طول انجامید یک بازی کاملا جدی و حساب شده که هر دو در تمام طول بازی حواسمان به استراتژی و حرکات و سناریوهای بعدی بود اما یک جا احساس کردم ایشان هدفش شده است گرفتن تلفات از بنده و حواسش به مقاومت و صبر بنده بر استراتژی ام نیست. و دقیقا همان حرکتی را که چندین دقیقه منتظرش بودم انجام داد او دو اسب و چندین سرباز از من گرفت اما حواسش به حملات اصلی و حملات ایذایی من نبود که چگونه برخی مهره هایم را در مسیر او قرار میدهم تا بزند و حواسش به حمله اصلی من نباشد. من وزیرم را جایی برده بودم که اگر او یک خانه سربازش را جلو می آورد می توانستم تمام شاه مهره هایش را درو کنم و دقیقا همان کاری را کرد که می خواستم "سرباز" که در شطرنج مهره ای دونپایه و با شعاع حرکتی اندک به حساب می آید را یک خانه جلو کشید کسی که از بیرون نگاه می کرد این حرکت سرباز را خیلی کوچک و معمولی می دید اما برای من که منتظر این اشتباه بودم خطایی بس بزرگ محسوب می شد و فرصتی عجیب برایم بود بیش از یک ساعت و نیم بازی کرده بودیم و او از زدن مهره های من خوشحال بود اما با این حرکتش، ابتدا با وزیر و چند مهره دیگری که برایم مانده بود تمام مهره های اصلی اش را زدم و برای اینکه نشانش دهم چقدر سرباز مهم است یکی از سربازنم را به خط پایان رساندم و اسبم را وارد زمین کردم و بعد از دقایقی کیش و ماتش کردم 3- جنگ هیبریدی را می توان به بازی شطرنج مثال زد، برخی ها که فکر می کنند نقش اندکی دارند، بعضا با یک حرکت کوچک و باز کردن روزنه نفوذ اشتباهی بزرگ را مرتکب می شوند و دشمن نهایت استفاده را از این بادهای موافق میبرد و این حرکت آنقدر باب میل دشمن می شود و به پیروزی دشمن کمک می کند که تو گویی این مهره نفوذی دشمن است حال آنکه اینگونه نیست و او نفوذی نیست او فقط و فقط حواسش به کل بازی نیست و به فکر زدن مهره های رقیب است و فکر می کند دارد وظیفه اش را انجام میدهد حال آنکه دشمن اجازه میدهد برخی مهره هایش برود اما استراتژی اش را فدای چند مهره نمی کند. تا اینکه ما سرمست از پیروزی مقطعی، اشتباه استراتژیکی را انجام دهیم شبیه آنچه در جنگ احد اتفاق افتاد و تعدادی سرباز، پُست خودشان را ترک کردند و دنبال مهره های فراری دشمن افتادند اما به مهره های دیگری که ساعتها ایستاده و منتظر ترک پست اینها بودند، حواسشان نبود. تفکر ساعه افضل من عباده سبعین سنه به نظرم بخشی از ساعات ماه مبارک را به فکر کردن و بازی های فکری بگذرانیم تا دین و قران و حرکات پیچیده دشمن و رکب های امام امت را بهتر بفهمیم 🆔 @Binesh_Rahbordi
می دانستم بعد از نوشتن مطلب سابق سوالات و انتقاداتی به حقیر می شود لذا استفتایی از امام را آماده کرده بودم و برایتان می فرستم متن استفتاء [بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم خدمت حضرت مستطاب آیت‌اللّه‌ العظمی امام خمینی ـ مد ظله العالی با عرض سلام و ادب و احترام، اخیراً دو استفتاء منتشر شده که در یکی از خرید و فروش آلات لهو سؤال شده و در جواب آمده که خرید و فروش آلات مشترکه به قصد محللۀ آن اشکال ندارد. و در دیگری در سؤال مفروض است که امروز شطرنج بکلی آلت قمار بودن خود را از دست داده و تنها به صورت ورزش فکری درآمده است و در جواب آمده است که بر فرض عمل مزبور اگر بُرد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد. و آقای مورد اعتمادی نقل کردند که در بعضی روزنامه‌ها بر فرض مزبور را ننوشته است. در اینجا سؤالاتی مطرح است. ۱ـ خرید و فروش آلات مشترکه مانع ندارد مگر اینکه قصد منفعت حرام در بین باشد. پس چرا در جواب سؤال اول قصد حلال قید شده است؟ ۲ـ در سؤال دوم سائل محترم از کجا ادعا می‌کند که امروز شطرنج آلت قماربودن خود را بکلی از دست داده و تنها ورزش فکری شده است؟ ۳ـ در روایت معتبره است از سکونی از حضرت صادق ـ علیه‌السلام: اول ـ قال: قال رسول اللّه‌(ص) انهاکم عن الزفن و المزمار و عن الکوبات و الکبرات. دوم ـ قال: نهی رسول اللّه‌(ص) عن اللعب بالشطرنج و انزو... . زفن، به معنای رقص است (مجمع البحرین) مزمار، نامی است که مطلق نی را شامل می‌شود و نهی حضرت، حجت بر تحریم است مگر حجتی بر خلاف باشد. و هردو دلیل اطلاق دارد. بنابراین استفاده می‌کنم که نی زدن حرام است چه نی آلت مختصه باشد یا مشترکه و بازی شطرنج حرام است چه آلت قمار را از دست بدهد یا نه. و دعوای انصراف منشأ صحیحی می‌خواهد که به نظر نمی‌رسد و آنچه ممکن است گفته شود مثل غلبه یا آلیت در آن زمان منشأ صحیحی نیست. و البته در حد خودم در ادلۀ فحص و به مطالب حضرتعالی هم مراجعه نمودم حجتی بر خلاف اطلاق مزبور نیافتم. ادلۀ میسر و لهو تطبیق بر آلات منافاتی با اطلاق ندارد و علت منصوصه‌ای هم در ادله نیست و در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالی از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتی در نشر آنها دیده نمی‌شود. دیگر هر طور صلاح می‌دانید. از جسارت عذر می‌خواهم و از خداوند متعال دوام سایۀ بلند پایۀ آن حضرت را مسئلت دارم. والسلام علیکم و رحمة اللّه‌ و برکاته. ۴ صفرالخیر ۱۴۰۹ ـ محمدحسن قدیری
و حال پاسخ امام بسیار جالب است بسمه تعالی جناب حجت‌الاسلام آقای قدیری ـ دامت افاضاته پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سؤال و جواب، اینجانب لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم. بنا بر نوشتۀ جنابعالی زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهی نیست و «رِهان»[۱]در «سَبْق»[۲]و «رِمایه»[۳]مختص است به تیر و کمان و اسب‌دوانی و امثال آن، که در جنگ‌های سابق به کار گرفته می‌شده است و امروز هم تنها در همان موارد است. و «انفال»[۴]که بر شیعیان «تحلیل»[۵]شده است، امروز هم شیعیان می‌توانند بدون هیچ مانعی با ماشینهای کذایی جنگل‌ها را ازبین ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیط زیست است را نابود کنند و جان میلیونها انسان را به خطر بیندازند و هیچ‌کس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد، منازل و مساجدی که در خیابان‌کِشیها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن. و بالجمله آنگونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید بکلی باید از بین برود و مردم کوخ‌نشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند. و اما راجع به دو سؤال، یکی بازی با شطرنج در صورتی که ازآلت قمار بودن بکلی خارج شده باشد، باید عرض کنم که شما مراجعه کنید به کتاب جامع المدارک مرحوم آیت‌اللّه‌ آقای حاج سید احمد خونساری که بازی با شطرنج را بدون رهن جایز می‌داند و در تمام ادله خدشه می‌کند، در صورتی که مقام احتیاط و تقوای ایشان و نیز مقام علمیت و دقت نظرشان معلوم است، اما اینکه نوشته‌اید از کجا سائل به دست آورده که شطرنج بکلی آلت قمار نیست، این از شما عجیب است، چون سؤال‌ها و جواب‌ها فرض است و بنابراین آنچه را من جواب داده‌ام در فرض مذکور است که اشکالی متوجه نیست و در صورت عدم احراز باید بازی نکنند. و عجیبتر آنکه نوشته‌اید چرا به جای «قصد حرام نباشد»، «قصد حلال» نوشته شده؟ گـویی عمل شخص متوجه و قاصد بدون قصد هم می‌شود، در این صورت «قصد حلال» مساوق است با نبودن «قصد حرام». و اما در قضیۀ خرید و فروش آلات مشترکه برای مقصد حلال، اشتباه بزرگی کرده‌‌اید که گمان کرده‌اید خرید و فروش برای منفعت حلال، یعنی استفادۀ حرام کردن و این برخلاف آنچه نوشته شده است می‌باشد. البته در این زمینه‌ها مسائل زیادی است که حال و وقت من اجازۀ تعقیب آنها را ندارد. از جنابعالی که فردی تحصیل‌کرده و زحمت کشیده‌ای می‌باشید، توقع نبود که اینگونه برداشت کرده و آن را به اسلام نسبت دهید. شما خود می‌دانید که من به شما علاقه داشته و شما را مفید می‌دانم، ولی شما را نصیحت پدرانه می‌کنم که سعی کنید تنها خدا را درنظر بگیرید و تحت‌تأثیر مقدس‌نماها و آخوندهای بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهای احمق و آخوندهای بیسواد صدمه‌ای بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد. از خداوند متعال توفیق جنابعالی را در خدمت به اسلام و مسلمین چون گذشته خواهانم. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌. ۶۷/۰۷/۰۲ روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی
چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهای احمق! و آخوندهای بیسواد! صدمه ای بخورد، بگذار هر چه بیشتر بخورد!
📣امیرعبداللهیان: ظرف ۴۸ ساعت آینده با همتای سعودی درباره زمان و مکان دیدارمان گفت‌وگو می‌کنم وزیر امور خارجه: 🔸ظرف ۴۸ ساعت آینده قرار است با همتای سعودی مکالمه‌ای داشته باشیم و زمان و مکان دیدار را نهایی کنیم. ✍ چندماه قبل وقتی آقایان از دبیر شورای عالی امنیت ملی انتقاد میکردند که چرا برای شکستن درب رییس دانشگاه و سایر مسائل ورود نمی کند حقیر عرض کردم وظیفه شورای امنیت چیز دیگری است و حالا ثمراتش را می بینیم مذاکرات مخفی با عربستان و سایر موارد
40.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان 🗂 موضوع: جمهوری اسلامی و کارآمدی 👤 سخنران: حجت‌الاسلام دکترمحمدعلی رنجبر، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇 🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/1402011223m.mp4 🔶 لینک آرشیو در آپارات👇 🎥 https://aparat.com/v/nh1tG 🔶 لینک فایل صوتی👇 🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/1402011223s.mp3 🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1407 🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇 🌐 https://wisgoon.com/pin/48330944/ 🆔 @difqom 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1401 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
پرسش و پاسخ سوال: می خواستم بدونم من طلبه سطوح عالی چه کار می توانم انجام دهم برای بحث اولویت اول امروز که آقا فرمودند اقتصاد است؟ پاسخ: 1- نکته اساسی این است که متوجه باشیم در جنگ قرار داریم و به همین خاطر رهبری عزیز هنوز چفیه خودشان را که نمادی است بر مبارزه و جنگ حفظ کرده اند. 2- در زمان جنگ نظامی گردانی داشتیم به نام گردان «رزمی تبلیغی» که کار این گردان، حفظ و ارتقای روحیه ی جهاد و شهادت و ایثار در بین جامعه و رزمندگان حاضر در میدان بود. 3- در زمان جنگ اقتصادی نیز روحانیون می توانند با بهره گیری از تجربیات گذشته و روایت دستاوردهایی که در سایه مقاومت به دست آمده است، تا به فرموده رهبری عزیز فرهنگ اقتصادی مردم را ارتقا دهند به عنوان نمونه روی محو منکرات ذیل متمرکز شوند: گرانفروشی کم فروشی فرار مالیاتی کم تعصبی نسبت به تولیدات داخلی و به تقویت روحیه کار و تلاش و مقاومت در برابر جنگ اقتصادی مشغول شوند. به عنوان نمونه می توان گروه های تبلیغی شکل داد و وارد بازار شد و بازاریان را از گرانفروشی و کم فروشی و فرار مالیاتی نهی کرد خریداران را هم تشویق به حمایت از تولیدات داخلی نمود این مربوط به گروه های تبلیغی یا ساحت گفتمانی است در ساحت نظری هم باید نظریاتی را تولید کرد که نه دال مرکزی اش آزادی لیبرالیستی باشد نه عدالت خواهی سوسیالیستی چه اینکه اسلام در ذات خود آزادی و عدات و برابری و مبارزه و عملگرایی و غیره را دارد و در زمان خودش توضیحاتی خواهم داد. 🆔 @Binesh_Rahbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید | اظهارات قابل تامل شهید مطهری: جاهل‌ها امر به معروف نکنند!!
و اینهمه از بی حجابی در سطح شهرهای بزرگ گفته میشه از قرار ضدانقلاب بر رقص در۱۳فروردین که معلوم نبود موفق شوند یا نه گفته شد ولی از سفره ۲۷۰متری افطار در پل طبیعت تهران کسی چیزی میگه؟ اینکه آقا میفرمایند دشمن در تبلیغات از ما جلوتره یعنی همین دشمن کار کم و عدد کم خودش رو با تبلیغات چندبرابرنشون میده ما عده کثیر وکارهای بزرگی رو که درجبهه انقلاب انجام میشه اینقدر نمیگیم که کم کم خودمونم باور میکنیم کم هستیم و کاری ازمون برنمیاد کاش زیبایی های جبهه انقلابی رو درک ومنتشرکنیم دشمن روی غیرت دینی و به حق ما متدینین حساب ویژه باز کرده است تا با بزرگنمایی جلوه های اندک اقلیت ها ما را عصبانی کند و...
رفته بودیم برای یکی از اقوام منزل اجاره کنیم صاحبخانه یک منزل سه طبقه داشت و ما یک طبقه را می خواستیم وقتی رسیدیم از محله و همسایه ها سوال کردیم گفت طبقه سوم اجاره است و طبقه دوم و اول را هر کدام که پسند کردید می توانم اجاره دهم گفتم طبقه اول که خودتان مستقرید گفت حاج آقا جامون کوچیک بوده و یک منزل بزرگتر تهیه کردم و در حال تجهیزش هستیم که نقل مکان کنیم به آنجا چون نزدیک مدرسه خانمم است ضمنا پارکینگ اینجا کوچیک است و ماشین خودم و همسرم جا نمیشه علاوه بر اینکه گفتیم زندگی آپارتمانی را تجربه کنیم چون بحمدالله یک ویلا در روستا داریم و آخر هفته ها میریم آنجا گفتم پس خانمتان فرهنگی هستند گفت بله مدیر مدرسه دخترانه اند گفتم خودتان شغلتان چیست گفت حاج آقا تولید کننده مبل و میز و صندلی آشپزخانه ام گفتم کار و کاسبی چطوره گفت خدا رو شکر خوبه فقط نمی دانم چرا یارانه ما را قطع کرده اند بعد ادامه داد حاج آقا شما ارتباطی با مسئولین نداری بگید یارانه ما را وصل کنند! گفتم عزیز دلم شما یک خانه سه واحده داری دادی اجاره یک واحد آپارتمان بزرگ هم که خریده اید علاوه بر اینکه ویلا هم دارید ضمنا خانمتان شاغل است خودتان و خانمتان هر دو ماشین دارید شغل خودتان هم که درآمد بسیار دارد دیگه به یارانه چه نیازی دارید؟ قدری برایش توضیحاتی دادم نگاهی کرد و هیچ نگفت خلاصه با این وضعیت گرفتاریم ما هنوز اندازه واقعی اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی مردمان را نمی دانیم با این عدم شفافیت قطعا نمی توان درآمدهای مالیاتی را محقق کرد و جلوی تورم را گرفت! آقای جبراییلی و دوستان عزیز بدانند مشکل کشور ما نقدینگی مانیتور نشده است نقدینگی پنهان فرار مالیاتی است هستند شغلها و خانواده های زیادی که مالیات نمی دهند و با تقاضاهای کاذب خودشان بالانس عرضه و تقاضا را به هم میریزند و بعد هم تورم! 🆔 @Binesh_Rahbordi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیس قوه‌قضائیه: مقرر شده نیروهای پلیس ناهنجاری‌های اجتماعی را با سیستم هوشمند شناسایی کرده و با ارسال پیامک به افراد تذکر دهند 🔹در مرحله بعد هم افرادی که مرتکب ناهنجاری شوند به دستگاه قضا معرفی می‌شوند. @Farsna
بینش راهبردی
🎥 رئیس قوه‌قضائیه: مقرر شده نیروهای پلیس ناهنجاری‌های اجتماعی را با سیستم هوشمند شناسایی کرده و با ا
یک کار خوب و هوشمندانه از هوش مصنوعی و حکمرانی سایبری می توان نهایت استفاده را برد
دیشب با طلاب خارجی جلسه داشتم و در حین جلسه دکتر ترابی عزیز تماس گرفتند که برنامه جهان آرا را ببینم اما به ایشان عرض کردم الان منزل نیستم و ان شاء الله برگشتم از تلوبیون می بینم جلسه تا دیروقت طول کشید و بعد از آنکه برگشتم برنامه جهان آرا که با حضور برادر بزرگوارم آقای دکتر جبراییلی پخش شده بود را دیدم ضمن تشکر از ایشان و زحمتی که کشیده بودند اما نکات مهم و مغفول مانده ای در مباحث ایشان وجود داشت که ان شاء الله خدمت دوستان عرض خواهم کرد امیدوارم این مباحث و رفت و برگشت های علمی به رشد و ارتقای جبهه انقلاب و کمک به کشور در جنگ اقتصادی منتهی شود اما نقدا مطلبی که در زمان حذف ارز ترجیحی نگاشته ام را مطالعه فرمایید تا توضیحات مهمتر را با مثالهای ساده شده خدمت شریفتان عرض کنم
هدایت شده از بینش راهبردی
♦️آزادسازی قیمتها به نفع مردم یا به نفع سرمایه داران بازار؟ 📌1- اتاق های تصمیم ساز و تصمیم گیر ما در عرصه اقتصادی، از یک آسیب بزرگ رنج می برند. وجود اقتصاددانانی که متاثر از فضای «خردنگر» علم اقتصاد هستند و با «جامع نگری و کلان نگری استراتژیکی» بیگانه اند. کسانی می توانند برای اقتصاد، تصمیم سازی و تصمیم گیری کند که حداقل، «اقتصاد سیاسی» خوانده باشد.« استراتژیست» نیاز داریم نه صرفا اقتصاددان! 📌2- در اقتصاد لیبرالیستی، ولایت و حاکمیت از آن «بازار» است. نمونه اش آمریکا که در «کتاب جنگ سرد ایران و آمریکا» مفصل اینرا توضیح داده ایم و نشان داده ایم آمریکا یک «الیگارشی» به تمام معناست نه یک مردم سالاری! که توجه به مردم را "پوپولیسم" می داند. در این مدل از حاکمیت، بازار ولایت دارد و این در تضاد با اقتصاد اسلامی و مدل حکمرانی اسلامی است که ولایت از آن فقیه جامع الشرایط است و حکمرانی به نفع «مردم و مستضعفین و طبقات فرودست» است. 📌3- در سالهای پساانقلاب بحمدالله توانستیم در ساحت کلان سیاسی، ولایتِ فقیه جامع الشرایط را تجلی بخشیم و از «ولایت الیگارشی ملوک الطوایفی و سلطنتی و نظامی گری» فاصله بگیریم اما هنوز در ساحت کلان اقتصادی، ولایت به صورت کامل از آن ولی فقیه و مردم نشده است. و همچنان ولایت بازار نقش پررنگی در مدیریت فضای اقتصادی دارد. تا جاییکه اکثر اقتصاددانان ما نیز بدون اینکه بخواهند تئوری پرداز و توجیه گر این نوع از ولایت هستند چون اسیر دیسیپلین علمی علم اقتصاد و الگوهای حکمرانی لیبرالیستی اند. 📌4- تعدیل اقتصادی تجویز شده از سوی بانک جهانی در دهه هفتاد یک پازل کلان بود که آزادسازی و سپردن قیمتها به بازار (بفرمایید دلالهای الیگارش) یکی از قطعات آن پازل محسوب می شد. سپردن ارز 4200 تومانی به بازاریان و توقع داشتن از آنها برای تامین کالاهای اساسی در حالیکه دلار آزاد بعضا شش تا هفت برابر این قیمت بود و هوس انگیز، یکی از اشتباهات راهبردی در این راستاست. 📌5- آزادسازی قیمتها زمانی می تواند به نفع مردم باشد که مجموعه ای از اقدامات توامان با هم شکل گیرد تا اینگونه ولایت بازار را محدودتر و ولایت مردم و ولی فقیه را موسع تر کنیم. در واقع در این مدل نیز یک بسته کاملی از سیاستها به مانند پازلی کلان باید لحاظ شود و آزادسازی قطعه کوچکی از آن پازل باشد تا آنوقت، این آزادسازی به نفع مردم شود نه به نفع بازار! 📌6- بارها و در زمان انتخابات نوشته ایم و گفته ایم، تا «شفافیت در حوزه درآمدی، مصرفی و سرمایه ای» محقق نشود، تا جلوی «فرار فوق فوق نجومی مالیاتی» گرفته نشود، تا چرخه تولید «بومی سازی و مقاوم سازی» نشود، تا «خودکفایی در کالاهای استراتژیک و راهبردی مبتنی بر تولید دانش بنیان» شکل نگیرد، تا جلوی «تورم انتظاری سالیانه» و «تورم انفجاری چندسال یکبار» گرفته نشود و چندین اقدام حیاتی دیگر صورت نگیرد، این آزادسازی و این اقدامات و جراحی ها ابتر می ماند. بلکه بعد از مدتی به ضد خودش تبدیل می شود. (به عنوان نمونه اخیرا اجاره دادن حساب بانکی یک شغل شده است و این یعنی مدل مالیات گیری ما یک باگ بزرگ برای فرار مالیاتی دارد که می شود خیلی راحت جلویش را گرفت اگر...) 📌7- اینرا در همان ایام انتخابات عرض کردیم اطرافیان اقای رییسی از فقر رویکرد استراتژیکی و راهبردی در عرصه برنامه ای رنج میبرند و گفتاردرمانی و تقصیرات را گردن دولت قبل انداختن، چندصباحی جواب می دهد اما برای دراز مدت، به ضد خود تبدیل خواهد شد. البته اقدامات اخیر بسیار امیداورکننده است. 📌8- باید دانست، آقای رییسی به تنهایی نمی تواند با ولایت بازار درگیر شود، همه نهادها، همه قوا، همه مردم و از همه مهمتر همه نخبگان دو جناح باید کمک دهند. به این مسائل جناحی و شخصی نگاه نکنیم، اینها مربوط به حوزه ملی و بلکه فراملی اند. لازمه این کار، پرهیز از مسائل حاشیه ای، فرعی، تحمیلی و دعواهای خاله زنکی جناحی است. فرصت پیچ تاریخی و تغییر در نظم جهانی را با مسائل حاشیه ای و بچه گانه تباه نکنیم. حتی دلتمردان سابق را به صورت سمبلیک دعوت کنیم، از آنها بخواهیم در این امر ملی مشارکت کنند. انصاف در نقد دولت سابق و دولت فعلی داشته باشیم تا آنوقت همه احساس اتحاد در امری ملی داشته باشیم. نه اینکه مثل بچه ها... اندکی شمّ سیاسی داشته باشیم متوجه خط تفرقه افکنی بین سران قوا، بین مردم و مسئولین و بین دولت فعلی و سابق خواهیم شد. چون باید فرعیات اصل و اصل، فرعی شود. مراقب آدرس اشتباه باشیم محمدعلی رنجبر با کانال همراه باشید.🔻 http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متاسفانه کار ما شده است نشر سوتی ها، خطبه ها و اقدامات غیر منطقی ائمه جمعه و کمتر روی حرفهای منطقی و بیانات و خطبه ها و اقدامات عاقلانه ائمه جمعه مانور میدهیم این خطبه های امام جمعه محترم یکی از بهترین حرفهای منطقی است که پیشنهاد میکنم حتما ببینید ضمنا از تحت فشار بودن ائمه جمعه توسط مامومین و سایر اقشار نگذریم که بسیار دشوار است تحمل کردن و سوتی ندادن