eitaa logo
بنیاد فرهنگی امامت
2.2هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
265 ویدیو
68 فایل
کانال اطلاع رسانی موسسه فرهنگی هنری امامت اهل بیت علیهم السلام. فعالیت های آموزشی پژوهشی فرهنگی در حوزه امامت https://zil.ink/emamat.ir ارتباط با ادمین @seyedsajjadmarashi
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑اطلاعیه از فردا شنبه 1401/10/10 تمامی دروس مدرسه امامت طبق برنامه برگزار خواهد شد. 🆔@bonyad_emamat
برای دریافت صوت های دروس مدرسه امامت به کانال زیر مراجعه کنید: 🆔@madrase_emamat
زمان بندی دروس مدرسه امامت: 🆔@bonyad_emamat 🆔@madrase_emamat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎همایش بانوان فاطمی (ملیکه) استاد سید علیرضا ❇️ تاریخ: 1 دی ماه ۱۴۰۱ 🆔@bonyad_emamat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 1 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
❇️متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم در روایات اخلاقی ضرورت صحت سند نداریم ولکن بنده سعی می کنم تا جایی که بتوانم روایت صحیحة السند بخوانم. ببینید که چقدر ائمه علیهم السلام دقیق در فرمایشاتشان هستند و چقدر به فکر آدم شدن ما هستند. حضرت می فرمایند که حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارُ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: مَنْ أَطَاعَ اَللَّهَ فَقَدْ ذَكَرَ اَللَّهَ وَ إِنْ قَلَّتْ صَلاَتُهُ وَ صِيَامُهُ وَ تِلاَوَتُهُ وَ مَنْ عَصَى اَللَّهَ فَقَدْ نَسِيَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَثُرَتْ صَلاَتُهُ وَ صِيَامُهُ وَ تِلاَوَتُهُ لِلْقُرْآنِ . معاني الأخبار جلد۱ , صفحه۳۹۹ به نظر بنده این روایت خیلی برای ما آموزنده است و جنبه تربیتی فوق العاده دارد. ملاک را در اطاعت و معصیت ذِکر الله و نسیان الله قرار دادند. ملاک در بنده مطیع بودن و خوب بودن این نیست که انسان زیاد نماز بخواند یا روزه بگیرد یا زیاد تلاوت قرآن داشته باشد، ملاک در اطاعت این است که انسان به یاد خدا باشد. این به یاد خدا بودن، این نیست که سبحان الله ، لااله الا الله بگوییم. به یاد خدا بودن به معنای لغوی یعنی فراموش نکردن خدا، عدم نسیان باری تعالی. اگر انسان این حالت را داشته باشد که خدا را همیشه مد نظرش قرار بدهد، غفلت از خدا نداشته باشد طبعا در هر گفتاری، رفتاری توجه دارد که خدا هست؛ در هر حرکت و سکونی و در همه اعمال توجه دارد خدا هست. خدا می بیند، می شنود، احاطه دارد. یک چنین شخصی ولو اینکه در نماز و روزه و تلاوت قرآن و سایر اعمال عبادی، اعمالش کم باشد؛ نوافل و مستحبات و عبادتش آنچنان زیاد نباشد اما این عبد خداست، مطیع خداست یعنی خداوند متعال را می بیند. در همه افعال و تروک خود خدا را شاهد و ناظر و حاضر می داند. در مقابل بنده عاصی آن کسی است که خدا را فراموش کند. وقتی انسان خدا را فرموش کند چیزی او را محدود و منضبط نمی کند. در همه افعال خود، اقوال و حرکات و سکنات خود انگار آزاد است. حالا چنین آدمی که غفلت دارد مالی در اختیارش قرار بگیرد از اموال مردم یا حقی از حقوق مردم، خدا را که فراموش کرده اقدام و تصرف در آن مال می کند. حرفی را که به مردم می زند یا فعلی را که بخواهد انجام بدهد کنترل کننده ای نیست. حالا چنین کسی اهل عبادت هم باشد. نماز زیاد بخواند روزه زیاد بگیرد اصلا حافظ قرآن باشد؛ وقتی از خداوند غفلت کرده باشد، تمام درب های معصیت به روی او باز است و هیچ یک از آن عبادت ها جبران این معصیت ها را نخواهد کرد. حدیث خلاصه می شود در دو مطلب خدا را فرموش نکنیم. از خدا غافل نشویم، چه تسبیح به دست ذکر بگوییم چه نگوییم چیزی که مهم است، عدم غفلت از خداست و انسان خداوند را در هیچ حالی از احوال فراموش نکند. 🆔@bonyad_emamat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 2 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
❇️متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم ما همه می دانیم که خداوند متعال این بشر را که خلق کرده به جهت معرفت و عبودیت خلق کرده است. معرفت و عبودیت که غرض از خلقت است، از طریق نفس و بدن حاصل می شود که انسان مرکب از نفس و بدن است. این معرفت و این عبودیت که هدف خلقت هست، وقتی تحقق پیدا می کند که نفس انسانی و بدن انسانی سالم باشد. سلامت و طهارت نفس و بدن شرط تحقق معرفت و عبودیت است اگر نفس انسانی سالم نباشد و یا اگر بدن انسان سالم نباشد غرض از خلقت آنچنان که خواسته شده و غرض قرار گرفته تحقق پیدا نمی کند و لذا تکلیف هر یک از ما این است که هم به بدنمان برسیم و هم به نفس مان برسیم ولکن عملا می بینیم این طور نیست. اگر جسم ما مشکلی پیدا کرد به طبیب مراجعه می کنیم، دارو مصرف می کنیم، پرهیز می کنیم تا سلامتی برگردد. اما نسبت به نفس اینطور نیست؛ به فکر نیستیم که به طبیب نفسانی مراجعه کنیم؛ و همین است که غرض از خلقت ما تحقق پیدا نمی کند. همه می دانیم که صفات نفسانی بر دو قسم است، صفات مورد مدح و ترغیب شارع مقدس و عُقلا که این صفات را تایید می کنند. در مقابل صفات مذمومه داریم که شارع مقدس و عُقلا آن را مذمت می کنند. ابتدا از صفات ممدوحه شروع و بعد به صفات مورد مذمت و روایات آن را بیان می کنم. اگر نفس انسانی واجد این صفات حسنه بشود و منزه بشود از صفات سیئه، این کمک می کند انسان را بر ترقّی و پیشرفت در مسیر عبودیت از روی معرفت. آن چرا که عرض کردم در روایتی یافتم که خود امام صادق علیه السلام به شخصی می فرمایند: إنَّكَ قَدْ جُعِلْتَ طَبيبَ نَفْسِكَ وَبُيِّنَ لَكَ الدّاءُ وَعُرِّفْتَ آيَةَ الصِّحَةِ وَ دُلِلْتَ عَلَى الدَّواءِ، فـَانـْظُرْ كَيْفَ قِيامـُكَ عَلى نَفْسِكَ. [اصول كافى، ج 2، ص 454] خداوند تو را طبیب خودت قرار داده و امراض نفسانی را هم برایت بیان کرده اند و برای تو امارات صحت و سلامتی نفس بیان شده. پس هم مرض ها و هم دارو ها بیان شده و تو طبیب نفست هستی. پس ببین که چگونه به وظیفه خودت در برابر نفست عمل خواهی کرد و این همان است که ما گفتیم. خداوند متعال در خصوص نفس انسانی خود انسان را طبیب قرار داده و در قرآن کریم، آیه صراحت دارد بر این که هیچ کس به اندازه خود انسان اطلاع از حالات نفسانی و معنوی خودش ندارد. خودمان خبر داریم کدام صفت سیئه را داریم و کدام صفت حسنه را نداریم؛ برای ما طبیب نفسانی، خودمان هستیم. داروها را معین کرده اند. پس از تعیین امراض، ما طبیب خودمانیم که برای آن داروها، برای علاج خودمان استفاده کنیم، همچنانی که برای امراض بدنی اهمیت قائل می شود. شرعا تکلیف بر انسان است که اگر مریض شد خود را معالجه کند. اگر کاری کند که مریض شود، این حرام است. در طرف نفس هم همینطور است؛ ما نسبت به نفس خود تکلیف داریم تا از مرض های نفسانی، خود را معالجه کنیم تا به سلامتی برسیم. خداوند از ما خواهد خواست که نفس خود را از صفات سیئه منزه کنیم و نسبت به صفات حسنه کوشا باشیم. 🆔@bonyad_emamat
☀️کشکولی از مکتوبات، تصاویر و فیلم‌ها؛ جملگی مربوط به 🔊 در تعریف و ناصبیه و اهل نصب گفته‌اند: ایشان کسانی هستند که دین خود را بر امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیهما السلام بنا نهاده‌اند. و نسبت به وی نصب دارند؛ یعنی با وی دشمنی دارند. 📗تاج العروس ج۲ ص۴۳۶ ، ماده نصب و مقدمه فتح الباری ص۴۶۰ با توجه به این منابع از اهل سنت پس از نواصب قلمداد می‌گردد. 📌 با این لینک وارد جمع پریشان شوید👇 https://b2n.ir/k10626 🆔@bonyad_emamat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 3 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
❇️متن بیانات معظم له: اولین چیزی که در باب اخلاق باید تذکر داده شود قبل از ورود در بیان اخلاقیات، باید از غفلت بیدار شد؛ باید اهل تفکر بود. اگر غبار غفلت بر دل انسان نشسته باشد هرچه آیه و روایت هم خوانده شود، شخص آمادگی لازم را نخواهد داشت. لذاست که در روایات و کتب اولین مطلبی که تذکر می‌دهند تفکر است. از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که همیشه می‌فرمودند: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: نَبِّهْ بِالتَّفَكُّرِ قَلْبَكَ وَ جَافِ عَنِ اَللَّيْلِ جَنْبَكَ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ رَبَّكَ . {کافی 2 / 54} این قلب که حاکم بر اعضا و جوارح انسان است، در قضیه هشام بن حکم و عمرو بن عبید جاری شد که امام صادق علیه السلام چنان از این داستان لذت بردند که به هشام امر فرمودند که در حضور جمع بیان کند. بعد حضرت امیر فرمودند که یک فاصله ای بین خودت و خواب قرار بده. یعنی مقداری از شب را بیدار باش که تهجد در شب انسان را آماده می‌کند برای آدم شدن و قدم برداشتن در مسیر جاف از جفاست؛ یعنی جدایی ایجاد کردن بین خودت و بدنت و شب که فاصله بینداز نباید غافل شد از اینکه خداوند متعال امر و نهی و به تبع آن ثواب و عقابی دارد این شرط اول برای بیان اخلاق است و مقدم داشتن بر مباحث اخلاق 🆔@bonyad_emamat
🛑سلسله دروس امامت حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی قابل توجه امامت پژوهان محترم با عنایات حضرت ولی الله الأعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ سلسله دروس امامت حضرت آیة الله سید علی حسینی میلانی دامت برکاته برگزار می‌شود. عنوان درس: ریشه های اختلاف در امامت زمان: دوشنبه ها؛ بعد از نماز مغرب و عشاء مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهیدین، پلاک ۵۲، بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
با عنایات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، سی و ششمین جلسه ، امامت پژوه محترم حجت الاسلام حسین غفوریان با موضوع: «امامت و افضلیت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیث أوّل مَن أسلم با تأکید بر منهج علامه میرحامد حسین» برگزار می گردد : حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد محسن مروجی طبسی : حجت الاسلام والمسلمین دکتر زهادت ⏰ زمان: یکشنبه مورخ ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ 🔖 مکان: بنیاد فرهنگی امامت، سالن نشست های تخصصی از کلیه امامت پژوهان، طلاب گرامی، محققین محترم و همکاران معزز جهت شرکت در این جلسه، دعوت به عمل می آید 🆔@bonyad_emamat
🛑آیین رونمایی کتاب "مکتب در امتداد هدایت" با حضور حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ✅همزمان با ایام میلاد با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه 📆یکشنبه | 1401/10/25 بعد از نماز ظهر و عصر 📍قم، بلوار سمیه، خیابـان شهیدین پـلاک 52، بنـیـاد فـرهنـگی امـامـت ☎️02537838690-92 🆔@bonyad_emamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزیده ای از بیانات فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی 🔴بهترین راه برای دعوت دیگران به اهل بیت علیهم السلام معظم له شنبه | ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ 🆔@bonyad_emamat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 4 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
❇️متن بیانات معظم له: باب تسلیم و رضا این باب اهم ابواب اخلاقی است و در ابواب ایمان و کفر نسبت به تسلیم و رضا خیلی اهمیت داده می شود. اگر بخواهیم به ترتیب عمل کنیم قاعدتا این باب از ابواب اخیره است؛ زیرا باید اخلاقیات رعایت شود تا به تسلیم و‌ رضا بیانجامد ولی این اهمیت موجب تقدیم شده است. از امام صادق علیه السلام سوال می شود که اگر بخواهیم مؤمن را بشناسیم باید دید میزان تسلیم او در برابر آن چه خدا اراده کرده چقدر است و همچنین میزان رضایت او در قبال آن ها.{1} تسلیم را تا جایی می‌گویند تسلیم که انسان نگوید اگر این‌طور می شد بهتر بود اگر بیش از این باران می آمد بهتر بود یعنی تا این اندازه انسان دخالت نکند در امور الهی و اظهار نظر نکند در برابر اراده های خداوند متعال خیلی اوقات پیشامدیخوشایند یا ناراحت کننده برای انسان او را از عبودیت خارج می‌کند. راوی می گوید رفتم خدمت امام علیه‌السلام و دیدم حضرت نگران هستند و مدام می روند داخل منزل و بر میگردند. گفتم چه رخ داده؟ حضرت فرمودند یکی از بچه‌ها مریض است و من نگران حالش هستم. زمانی گذشت حضرت فرمودند که غذا بیاورید و با ما نشستند و با آرامش کامل غذا خوردند؛ گفتم آقا جان چه رخ داد؟ حضرت فرمودند آن بچه فوت شد! سوال کردم حالا که باید بیشتر اضطراب داشته باشید و نگران باشید حضرت فرمودند آن وقت که حالش بد بود ما وظیفه داشتیم به او رسیدگی کنیم ‌ولی حالا که فوت شد ما باید تسلیم باشیم{2} اگر خدا صلاح دید و غضب کرد و زلزله ای رخ داد ما حق اعتراض نداریم و باید تسلیم باشیم بلکه باید به دنبال علل و اسباب آن بگردیم تا علاج کنیم نه اینکه اعتراض کنیم. {1} عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ بِأَيِّ شَيْءٍ يُعْلَمُ اَلْمُؤْمِنُ بِأَنَّهُ مُؤْمِنٌ قَالَ بِالتَّسْلِيمِ لِلَّهِ وَ اَلرِّضَا فِيمَا وَرَدَ عَلَيْهِ مِنْ سُرُورٍ أَوْ سَخَطٍ . کافی 2 / 62 {2} عَنْ قُتَيْبَةَ اَلْأَعْشَى قَالَ: أَتَيْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَعُودُ اِبْناً لَهُ فَوَجَدْتُهُ عَلَى اَلْبَابِ فَإِذَا هُوَ مُهْتَمٌّ حَزِينٌ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ اَلصَّبِيُّ فَقَالَ وَ اَللَّهِ إِنَّهُ لِمَا بِهِ ثُمَّ دَخَلَ فَمَكَثَ سَاعَةً ثُمَّ خَرَجَ إِلَيْنَا وَ قَدْ أَسْفَرَ وَجْهُهُ وَ ذَهَبَ اَلتَّغَيُّرُ وَ اَلْحُزْنُ قَالَ فَطَمِعْتُ أَنْ يَكُونَ قَدْ صَلَحَ اَلصَّبِيُّ فَقُلْتُ كَيْفَ اَلصَّبِيُّ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ وَ قَدْ مَضَى لِسَبِيلِهِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ كُنْتَ وَ هُوَ حَيٌّ مُهْتَمّاً حَزِيناً وَ قَدْ رَأَيْتُ حَالَكَ اَلسَّاعَةَ وَ قَدْ مَاتَ غَيْرَ تِلْكَ اَلْحَالِ فَكَيْفَ هَذَا فَقَالَ إِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِنَّمَا نَجْزَعُ قَبْلَ اَلْمُصِيبَةِ فَإِذَا وَقَعَ أَمْرُ اَللَّهِ رَضِينَا بِقَضَائِهِ وَ سَلَّمْنَا لِأَمْرِهِ . کافی 3 / 225 🆔@bonyad_emamat
🛑جلسه هفتم کلاس فن رثاء 🆔@bonyad_emamat
برگی از خون نوشته های بسم الله الرحمن الرحیم آنچه ما را به مشقت های فزون از قیاس حاصل شده، شما را به سهولت تمام حاصل است. اگر نبذی از مشقت های ما را در تحصیل یک یک کتاب جزئی دریابید، خون از چشم بارید و قدر این نعمت بدانید. دنیا گذران و نقش بر آب است و محض خیال و سراب. آنچه مقسوم است خود به خود می رسد، تضییع عمر عزیز در ازا آن نباید کرد و نام خاندان خود از دست نباید داد. و مردانه وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد. اهل خلاف جا به جا مجمع ها ساخته اند و در فکر ردّ و نقض اهل حق خود را انداخته. غافل از کار خود نیستند و از این طرف کسی به نظر نمی آید. 📌 با این لینک وارد جمع پریشان شوید👇 https://b2n.ir/q52456 🆔@bonyad_emamat
17.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 1 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
پایان نامه های امامتی دانش¬آموختگان مرکزتخصصی امامت اهلبیت علیهم السلام به گزارش معاونت پژوهش مرکز تخصصی امامت اهلبیت علیهم السلام دامت برکاته؛ با مدد خدای متعال وعنایت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف ، پنجاه و دومین جلسه دفاع از پایان نامه های امامتی در مرکز تخصصی امامت اهل بیت علیهم السلام در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ با حضور حضرت آیت الله میلانی دامت برکاته برگزار شد. این جلسه دفاعیه مربوط به پایان نامه امامت پژوه محترم حجت الاسلام جناب آقای حسین از دانش اموختگان دوره دهم این مرکز با موضوع: امامت و افضلیت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیث «أوّل مَن أسلم» با تأکید بر منهج علامه میرحامد حسین، با راهنمایی استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن و داوری استاد حجت الاسلام و المسلمین برگزار و با کسب نمره عالی ۱۸/۵ دفاع شد. شایان ذکر است استقبال چشم گیر و حضور امامت پژوهان مرکز تخصصی امامت و میهمانان عزیز حوزه علمیه از نقاط برجسته این جلسه بود. همچنین پس از پایان جلسه دفاعیه، گفتگوی صمیمانه ای با حضور مدافع حریم امامت و ولایت اهلبیت علیهم السلام حضرت آیت الله میلانی، اساتید بزرگوار و طلاب محترم شکل گرفت. 🆔@bonyad_emamat
آیین رونمایی احیاء سلسله آثار علماء لکهنو همزمان با سالروز میلاد با سعادت امیرالمومنین علیه السلام ۹ مجلد از آثار علمای لکهنو رونمایی می گردد 📍قم، بلوار سمیه، خیابـان شهیدین پـلاک 52، بنـیـاد فـرهنـگی امـامـت ☎️02537838690-92 🆔@bonyad_emamat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 5 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat