eitaa logo
بنیاد فرهنگی امامت
2.2هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
265 ویدیو
68 فایل
کانال اطلاع رسانی موسسه فرهنگی هنری امامت اهل بیت علیهم السلام. فعالیت های آموزشی پژوهشی فرهنگی در حوزه امامت https://zil.ink/emamat.ir ارتباط با ادمین @seyedsajjadmarashi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۶ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
◀️متن بیانات معظم له: بسم الله الرحم الرحیم باب الاقتصاد فی العباده اینکه انسان در عبادت زیاده روی و افراط نکند. عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اِجْتَهَدْتُ فِي اَلْعِبَادَةِ وَ أَنَا شَابٌّ فَقَالَ لِي أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا بُنَيَّ دُونَ مَا أَرَاكَ تَصْنَعُ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً رَضِيَ عَنْهُ بِالْيَسِيرِ. { الکافي ج۲ ص۸۷ } عبادت که می‌کنید اندازه باشد یکی از حاضرین سوال کرد که اینکه امام علیه‌السلام به امام این‌طور بفرمایند با شئونات و منزلت حضرت منافات ندارد؟ باید گفت با قرآن کریم بیشتر کار کنیم که خیلی اوقات دیگر جایی برای سوال باقی نمی ماند قرآن می‌فرماید ((طه، مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى)) {طه 1 و 2 } و همین معنا را حضرت به امام صادق علیه‌السلام فرمودند یک بابی است که در اصول هم مطرح می‌کنند باب اخبار مَن بلغ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ سَمِعَ شَيْئاً مِنَ اَلثَّوَابِ عَلَى شَيْءٍ فَصَنَعَهُ كَانَ لَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ عَلَى مَا بَلَغَهُ { الکافي ج۲ ص۸۷ } این باب خیلی برای ما امیدوار کننده است. خیلی از دعاها ممکن است سند معتبر نداشته باشند؛ خیلی از عبادات و نمازها و خیلی اموری که در شریعت داریم. حضرت می‌فرماید اگر به شما خبری رسید که در فلان اثر و عبادت و ذکر و ... اثری است و شما به امید آن ثواب انجام دادید خداوند متعال آن اجر و ثواب را می‌دهد ولو فی الواقع چنین روایتی نباشد. در اصول درباره مسائل اخبار من بلغ خیلی مفصل بحث می‌کنند اجمالا خیلی خوب است که انسان در خیلی دعاها مثلا فرض کنید برخی طلاب از من سوال می‌پرسند که در آخرین سجده نماز دعاهایی می‌خواند که آیا سند دارد یا خیر؟ آیا روایت شده؟ و امثال ذلک که در نماز و روزه و اعمال حج، مناسبت ها، اذکار و ادعیه. روایات داریم که می‌گویند اگر خواندی این اجر به تو داده می شود. خب انسان به قصد رجا این ها را عمل کند اجر آن را به او می دهند. روایت بعدی هم همین طور است سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ بَلَغَهُ ثَوَابٌ مِنَ اَللَّهِ عَلَى عَمَلٍ فَعَمِلَ ذَلِكَ اَلْعَمَلَ اِلْتِمَاسَ ذَلِكَ اَلثَّوَابِ أُوتِيَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنِ اَلْحَدِيثُ كَمَا بَلَغَهُ . {الکافي ج۲ ص۸۷ } 🆔@bonyad_emamat
16.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۶ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🛑تماشای ویدیو در آپارات: https://www.aparat.com/v/gAFO1 🆔@bonyad_emamat
🔷 بررسی تطبیقی دلایل صلح امام حسن علیه السلام در منابع روایی و تاریخی فریقین تا قرن هفتم 📚 نوع مقاله : مقاله پژوهشی 🖊 نویسندگان: کاوس روحی برندق علی احمدی 🌐 برای دریافت مقاله وارد سایت فصلنامه امامت پژوهی شوید👇🏻 http://jep.emamat.ir/article_91174.html. 🆔@bonyad_emamat
📖 السکینة في صحة حدیث السفینة ◀️ این کتاب توسط آقای دکتر نوید ارجمند تألیف، و توسط انتشارات امامت اهل بیت علیهم السلام، تحت اشراف حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی به چاپ رسید. 🌐 ادامه‌مطلب‌را‌در‌قسمت مطالعه‌کنید👇🏻 https://b2n.ir/a53991 🆔 @bonyad_emamat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 17 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 17 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🛑تماشای ویدیو در آپارات: https://www.aparat.com/v/HSR67 🆔@bonyad_emamat
◀️متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم بابی را در کافی عنوان کردند، باب الصبر اولا خود صبر معنایش چیست؟ ثانیا این صبر با توجه به آن چه که برای انسان اتفاق میفته چگونه‌ باید باشه؟ ثالثا مرکز صبر کجاست؟ اینطور که از مجموع مطالعات خودم به دست آوردم این است که صبر را می‌توان تعبیر کرد به کف نفس کف نفس که انسان بر نفس خودش مسلط باشد بنابراین مرکز صبر، نفس انسانی است و نفس انسانی آیا با قلب انسانی دوتاست یا یکی است؟و آن چه که بر اعضا و جوارح انسان حاکمیت دارد قلب است یا نفس؟ این امور را که بررسی کنیم چه بر اساس لغت و چه اصطلاحات قرآن کریم و چه استعمالات روایات، خلاصه می شود که صبر این است که انسان بر نفسش سیطره داشته باشد و در حوادثی که برای انسان پیش می‌آید متناسب آن رفتار کند. و اگر صبر در وجود انسان و در قلب او استقرار پیدا کرد تمام اعضا و جوارح انسانی متناسب با حالاتی که پیش می‌آید رفتار خواهد کرد. از لغت و روایات و قرآن کریم استفاده می شود در قرآن امر شده به استعانت به صبر و صلاة که در این آیه صبر تفسیر شده به صوم وقتی انسان روزه می‌گیرد چگونه است حال انسان ؟ اینکه روزه میگیرد و کف نفس دارد و سیطره دارد بر نفس خودش که صبر به صوم تفسیر شده است یا در روایات صبر تقسیم شده بر سه قسم: قسم اول: صبر بر طاعت یعنی وقتی مولا امر کرد، بر من امتثال امر او واجب است؛ این نفس است که می‌خواست از زیر بار اطاعت فرار کند و لذا باید انسان سیطره بر نفس داشته باشد و امر را امتثال کند قسم دوم: صبر در معصیت که اگر معصیتی پیش آید، انسان اگر سیطره بر نفسش نداشته باشد و کف نفس نکند لا محاله اعضا و جوارح راه می‌افتند به سمت آن معصیت و بالعکس اعضا و جوارح تحت عقل و قلب قرار گرفته و سراغ گناه نمی‌روند. قسم سوم: صبر بر مصیبت انسان اگر حادثه ناگواری برایش رخ دهد و نتواند سیطره داشته باشد بر نفس، لا محاله می‌بینید بر زبان انسان حرفهای بدی و اعتراض به خدا جاری می شود و بر اعضاء و جوارح انسان حرکاتی سر می‌زند که مناسب شان او نیست. لذا صبر را معنا می‌کنیم به کف نفس و مرکز صبر هم قلب است که قلب مطمئن داشته باشد که در اینصورت هم در طاعت و معصیت و مصیبت در همه احوال انسان تسلیم خواهد بود در برابر مولا از من خواسته فلان لذت را چشم پوشی کنم می‌گویم چشم از من خواسته فلان تکلیف را انجام دهم می‌گویم چشم از من خواسته اگر حادثه ناگواری پیش آمد در برابر خداوند متعال تسلیم باشم می‌گویم چشم و لذاست که در روایت داریم قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلصَّبِرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِي إِيمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ. با توجه به آن چه عرض کردم کاملا این روایت معنایش روشن می شود. اگر انسان کف نفس نکرده باشد و صبر نداشته باشد ایمان ندارد و اگر بخواهد در معاصی نفسش را حاکم بکند و صبر نداشته باشد ایمانش را از دست داده است.چرا؟ چون نفس انسان را وا می‌دارد به کارهای غیر مناسب در هر موقعیتی لذا تشبیه کردند صبر را، مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ انسانی که جسد از او باقی بماند و راس نداشته باشد چه اثری دارد؟؟! چه خاصیتی دارد؟؟! این صورت و راس انسان است که مورد خطاب قرار می‌گیرد والا با چه چیزی می‌خواهید ارتباط بگیرید الصبر راس الایمان یعنی صبر در قله قرار گرفته است و بقیه در مراتب پایین تر قرار گرفتند اَلصَّبِرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ این اثر صبر است برای مومن هم در بُعد اعتقادی و هم در بعد عملی 🆔@bonyad_emamat
https://ble.ir/bonyad_emamat ما را در پیام رسان دنبال کنید
🔷️ذهبی و کثرت طرق حدیث غدیر🔷️ شمس الدین ذهبی درباره طرق حدیث غدیر می‌گوید: من طریق حدیث غدیر را که در کتاب ابن جریر طبری آمده را دیدم: فاندهشت له ولکثرة تلک الطرق. [۱] من وحشت زده و شگفت زده شدم از این همه طریق برای حدیث غدیر. او در کتاب دیگرش می‌گوید: جمع طرق حدیث غدیر خم فی اربعة اجزاء رایت شطره فبهرنی سعة روایاته وجزمت بوقوع ذلک. [۲] محمد ابن جریر طبری طرق حدیث غدیر خم را در چهار جلد جمع کرده است، بعضی از این‌ها را دیدم و مبهوت ماندم و عقل از سرم پرید و این همه روایات متعدد دیدم و قطع پیدا کردم که این حدیث غدیر اتفاق افتاده است. [۱] ذهبی، شمس‌الدین، تذکرة الحفاظ، ج۲، ص۲۰۳. [۲] ذهبی، شمس‌الدین، سیر اعلام النبلاء، ج۱۴، ص۲۷۷. 📌 با این لینک وارد جمع پریشان شوید👇 https://b2n.ir/b29933 🆔@bonyad_emamat
⬅️گزیده بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی در مورد حضرت امیرالمؤمنین علی سلام الله علیه 🆔@bonyad_emamat 🆔@ayatollahalimilani
🔷 ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن 🔷 📚 نوع مقاله : مقاله پژوهشی 🖊 نویسنده: غلامحسین زینلی 🌐 برای دریافت مقاله وارد سایت فصلنامه امامت پژوهی شوید👇🏻 http://jep.emamat.ir/article_60038.html 🆔@bonyad_emamat
33.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 18 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🛑تماشای ویدیو در آپارات: https://www.aparat.com/v/adjWq 🆔@bonyad_emamat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 18 ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم کلینی در کتاب الصبر ۲۵ روایت ذکر کرده که روایاتش خیلی از ابواب دیگر بیشتر است و به این باب اهمیت دادند .چند روایت از این باب بخوانیم عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا دَخَلَ اَلْمُؤْمِنُ فِي قَبْرِهِ كَانَتِ اَلصَّلاَةُ عَنْ يَمِينِهِ وَ اَلزَّكَاةُ عَنْ يَسَارِهِ وَ اَلْبِرُّ مُطِلٌّ عَلَيْهِ وَ يَتَنَحَّى اَلصَّبْرُ نَاحِيَةً فَإِذَا دَخَلَ عَلَيْهِ اَلْمَلَكَانِ اَللَّذَانِ يَلِيَانِ مُسَاءَلَتَهُ قَالَ اَلصَّبْرُ لِلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلْبِرِّ دُونَكُمْ صَاحِبَكُمْ فَإِنْ عَجَزْتُمْ عَنْهُ فَأَنَا دُونَهُ . { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰} اگر نتوانستید نجاتش بدید من هستم. این خیلی معنا دارد که آن چه بیشتر به داد مومن در آخرت می‌رسد صبر اوست. اگر انسان صبوری باشد در این عالم به همه معانی آن ، ممکن است در نمازش خللی باشد و ممکن است در زکات و صومش خللی باشد این صبر است که به دادش می‌رسد. روایت دیگر از امام صادق علیه‌السلام دَخَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا هُوَ بِرَجُلٍ عَلَى بَابِ الْمَسْجِدِ كَئِيبٍ حَزِينٍ فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مَا لَكَ قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أُصِبْتُ بِأَبِي [وَ أُمِّي‌] وَ أَخِي وَ أَخْشَى أَنْ أَكُونَ قَدْ وَجِلْتُ‌[2] فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلَيْكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الصَّبْرِ تَقْدَمْ عَلَيْهِ غَداً وَ الصَّبْرُ فِي الْأُمُورِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ فَإِذَا فَارَقَ الرَّأْسُ الْجَسَدَ فَسَدَ الْجَسَدُ وَ إِذَا فَارَقَ الصَّبْرُ الْأُمُورَ فَسَدَتِ الْأُمُورُ. { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰} یعنی خوف این را دارم که ایمانم را از دست بدهم که یکی از اقسام صبر این است که صبر بر مصیبت داشته باشد در این روایت هم حکم صبر به نسبت به ایمان، حکم راس است به نسبت به بدن روایت بعد: عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: قَالَ لِي مَا حَبَسَكَ عَنِ الْحَجِّ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَقَعَ عَلَيَّ دَيْنٌ كَثِيرٌ وَ ذَهَبَ مَالِي وَ دَيْنِيَ الَّذِي قَدْ لَزِمَنِي هُوَ أَعْظَمُ مِنْ ذَهَابِ مَالِي فَلَوْ لَا أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا أَخْرَجَنِي مَا قَدَرْتُ أَنْ أَخْرُجَ فَقَالَ لِي إِنْ تَصْبِرْ تُغْتَبَطْ وَ إِلَّا تَصْبِرْ يُنْفِذِ اللَّهُ مَقَادِيرَهُ رَاضِياً كُنْتَ أَمْ كَارِهاً. { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰} اگر صبر کنی دیگران به تو غبطه میخورند و الا تقدیرات الهی برای تو اتفاق می‌افتد. بنابراین انسان عاقل باید دربرابر تقدیرات الهی صبر کند و اگر صبر نکرد آن تقدیرات به سر او خواهد آمد و اگر صبر کند دیگران به حال او غبطه خواهند خورد. قال امیرالمومنین علیه السلام الصبر صبران صبر عند المصیبه حسن جمیل و احسن من ذلک الصبر عند ما حرم الله عزوجل علیک قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ‌ الصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ حَسَنٌ جَمِيلٌ وَ أَحْسَنُ مِنْ ذَلِكَ الصَّبْرُ عِنْدَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْكَ وَ الذِّكْرُ ذِكْرَانِ ذِكْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ ذِكْرُ اللَّهِ عِنْدَ مَا حَرَّمَ عَلَيْكَ فَيَكُونُ حَاجِزاً. { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰} در یک تقسیم صبر دو قسم است: بر انسان حادثه ای رخ داد، او باید صبر کند. از صبر در برابر مصیبت بهتر، صبر در برابر معصیت است که هوای نفس است و غریزه ها انسان را تحریک می‌کنند و شرایط دست به دست خواهد داد که انسان تهییج شود به گناه؛ اینجاست که اگر انسان صبر کند، ارزشمند تر است از صبر در مصیبت. 🆔@bonyad_emamat
📖 الگوبرداری از معصومان؛ مفهوم شناسی تأسی و امکان سنجی ◀️ این کتاب توسط آقای محمد مهدی کامیابی، تالیف و توسط انتشارات بنیاد فرهنگی امامت، تحت اشراف حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی به چاپ رسید. 🌐 ادامه‌مطلب‌را‌در‌قسمت مطالعه‌کنید👇🏻 https://b2n.ir/y17329 🆔 @bonyad_emamat