eitaa logo
برهان انقلاب
332 دنبال‌کننده
105 عکس
62 ویدیو
6 فایل
﷽ لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلى‏ وَ أَلْقِ ما فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ ما صَنَعُوا إِنَّما صَنَعُوا كَيْدُ ساحِرٍ وَ لا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتى‏ (68 و 69 سوره طه) 📠 ارتباط با ما: @Borhan_enghelab
مشاهده در ایتا
دانلود
شفقنا در حالی تیتر فوق را برگزیده است که هم‌اکنون پرونده‌های دوستان مدیرمسؤول پایگاه (از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و مسؤولان شهرداری تهران) در دادگاه در حال بررسی است. این قبیل اقدامات یا ناشی از سواد کم رسانه‌ای پایگاه خبری مذکور است و یا تلاشی هدفمند در جهت انداختن تقصیرات جناح سیاسی خود بر گردن رهبری، و در هر صورت از جناب آقای انتظار می‌رود در این رابطه اقدام جدی اتخاذ نموده و دست نااهلان را از بیت آیت الله سیستانی قطع نمایند. 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
🔴خطر امام بی‌خطر! ✔️محمد صادق شهبازی 🔹هنر امام، ایجاد مرزبندی با قرائت بی‌خطر از اسلام و آوردن اسلام به صحنه و شکل‌دهی انقلاب و حکومت دینی بود. 🔹با غالب شدن انقلاب، انقلاب و اسلام مدعی‌های زیادی پیدا کرد. سید علی خامنه‌ای در سال 58 و در سالگرد شهید مصطفی خمینی، با درک این خطر، برای مرزبندی انقلابی‌ها با مدعیان اسلام و انقلاب، لغت خط امام را ساخت و شاخص‌های اندیشه امام را بازخوانی کرد (کاری که بعدها در دوره ریاست‌جمهوری و به‌ویژه رهبری او و بیش از همه در 14 خردادها مکرراً تکرار شد). اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. 🔹بعد از چند سال، نسخه سیاسی خط امام تولید شد. در دهه شصت و هفتاد، جناح چپ (اصلاح‌طلبان امروز) و در دهه هشتاد و نود جناح راست (اصولگرایان فعلی) از خط امام برای مبارزه سیاسی با رقیب بهره جستند. ویژگی این مدل برداشت از خط امام، بزرگ کردن بخش‌هایی از اندیشه امام و بی‌توجهی به بخش‌های دیگری از آن بود 🔹تحریف مکتب امام، سکه بازار شد و روایتی خلاف واقع از اندیشه امام ارائه دادند، امامی که قدرت را گرفته و تحویل آنان داده، امامی که دولت مدرن ایجاد کرده، امامی که اندیشه ثابتی نداشته و مدام تغییر نظر داده، خمینی اولی که به سبک پادشاهان خمینی دوم و سوم و ... در خاندانش هست، امامی که صرفاً به دنبال حاکم کردن روحانیون بوده، امامی که تنها قدرت و حکومت (با ادبیات دینی‌تر ولایت) محور کارش بوده، اصل برای او صرفاً رشد معنوی بوده، امامی که مسئله اصلی‌اش حقوق شهروندی بوده، امامی که مهم‌ترین اندیشه‌اش حفظ سنت‌ها و ارزش‌ها در حوزه فرهنگ بوده و انواع و اقسامی از اندیشه امام، آغشته به تحجر و التقاط و سرمایه‌داری و وابستگی و دیکتاتوری و صوفیگری و... خلاصه «امامی، مخالف امامی که بود» ایجاد کردند. 🔹امام ذیل اندیشه‌های دیگر مطرح شد، ذیل جنگ سنت و مدرنیته، عشق و عرفان و شوریدگی معنوی، سوسیالیسم، لیبرالیسم، سنت‌گرایی، تأسیس تمدن اسلامی، پست‌مدرنیسم و... 🔹تکنولوژی تولید امام بی‌خطر تولید شد. امامی که برندگی ندارد و درنهایت افراد را به قیام برای خدا و ایجاد تغییر برنمی‌انگیزد. تفسیر فانتزی و گرد از دغدغه‌های امام ارائه شد، به‌گونه‌ای که اندیشه‌های اجتماعی، استقلال‌خواهانه، عدالت‌خواهانه و آزادی‌خواهانه امام و انقلاب از برندگی افتاد و اندیشه و سیره معنوی او نیز درون‌گرایانه و هم‌نتیجه عرفای سنتی شد به نام جامعیت و عقلانیت و هوشمندی، افراد به تحیر کشانده شدند و اولویت‌های اندیشه و عمل امام برای آن‌ها پوشیده ماند یا این اولویت‌ها بزرگ و کوچک شد. مسیر با مقصد (تربیت و معنویت) جابجا شد. این‌گونه افراد حتی با خواندن صحیفه امام و جدال دو اسلام به انفعال کشیده شدند. 🔹این‌گونه التقاطی‌ها و بیشتر متحجرین، غرب‌گراها و به‌ویژه طرفداران سرمایه‌داری و وابستگی، سنتی‌ها به‌ویژه محافظه‌کاران و... اندیشه امام را از هسته اصلی‌اش تهی کردند. تغییرگراترین اندیشه تاریخ را به حفظ وضع موجود کشاندند و انقلابی‌ها را به نام انقلاب و خط امام و تفسیر امام از اسلام و... به انفعال. 🔹عنصر محوری اندیشه امام، قیام برای خدا و توحیدی کردن و حاکم کردن اراده خدا بر فرد و خانواده و جامعه و تاریخ است. این قیام، مستلزم درگیری با طواغیت درونی و بیرونی است. اسلام عارفان مبارزه‌جو، در مکتب امام، معنویت را همراه و در مسیر مبارزه تعریف می‌کند. اسلام ناب، جامعیت دارد و متوجه همه آرمان‌هاست؛ اما هم میان آرمان‌ها و هم در تقابل با دشمنان (دیگری‌ها، معارضین و رقبا) اولویت‌گذاری دارد. متوجه عقلانیت و معنویت هست، اما در دنیای خارج رویکرد اجتماعی و تغییر بنیادین و نپذیرفتن وضع موجود را به همراه دارد و با نابرابری‌ها و فقر و غنا و استضعاف و استکبار و بی‌توجهی به معنویت و آزادی و عقلانیت و... درگیر است. 🔹اولین گام مهم در گام دوم انقلاب، شناخت انقلاب و امام، آن‌چنانی است که بودند و هستند، نه آن‌چنان‌که تفسیر و تحریف و بی‌خطر می‌شوند! و گام بعدی درگیری و مرزبندی با دیگری‌ها و رقبا و معارضین انقلاب به‌ویژه متحجرین و محافظه‌کاران است که انقلاب بیش از همه در تقابل با آنان ساماندهی شد. 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
🔴میتوانم بپرسم که شما به دلیل برگزاری تجمع اعتراض آمیز نسبت به حکم اعدام هاشم آغاجری پس از هتک مقام مرجعیت توسط وی، به چه چیزی محکوم شدید؟ 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
برهان انقلاب
🔴میتوانم بپرسم که شما به دلیل برگزاری تجمع اعتراض آمیز نسبت به حکم اعدام هاشم آغاجری پس از هتک مقام
🔴من بعید میدانم که اگر بیت ، این تصویر را به همراه و دیده بود، بدین راحتی امکان رفت و آمد در آن بیت شریف را به او میداد تا امروز به خود اجازه دهد که از بیرون حوزه در شؤون حوزه دخالت کند. اما چه میتوان کرد؟... 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
🔴 پس از دیدار چندی قبل ظریف با آقای علوی بروجردی، این بار وزیر علوم با ایشان دیدار کرد. متأسفانه این گونه اقدامات شائبه نوعی دخالت از جانب دولت برای تاثیرگذاری بر مرجعیت آینده را با خود دارد و به طور جدی را تهدید می‌کند. جالب آنجاست کسانی که همواره و به بهانه‌های گوناگون بر تأکید می‌کنند، در چنین مواردی سکوت را ترجیح می‌دهند. @motaleatehawzavi
هدایت شده از مهدوی
🔴تأملی در یک جوابیه 🔸بار دیگر مجادلات لفظی میان آقایان اکبر نژاد و فاضل لنکرانی بالاگرفته است و این به هیچ وجه زیبنده حوزه علمیه قم نیست. مایه شگفتی است که وقتی می‌توان با برگزاری یک نشست تخصصی در یک نهاد حوزوی –مانند مؤسسات تحت اشراف هر دو بزرگوار- این مسأله را به شکلی منطقی و به دور از طعن و رمی حل کرد، چرا باید شاهد چنین فضایی در متن حوزه باشیم. 🔸اما در همین راستا، نوشتار یکی از شاگردان جناب آقای فاضل لنکرانی در پاسخ به آقای اکبرنژاد مشتمل بر مطالبی درباره مرجعیت ایشان بود که نیازمند تأمل است: 🔸نگارنده محترم در جایی از جوابیه خود آورده‌اند: «در زمان رحلت مرحوم آيت الله العظمی فاضل لنکرانی طاب ثراه، ايشان مجتهدی مسلّم بود. هزاران تن از مقلّدان آن مرحوم به آيت الله جواد فاضل رجوع میکردند و به اصرار از ايشان میخواستند تا «با اجازه شخص ایشان» بر تقليد آن مرجع فقيد باقی بمانند. شما نيک می دانيد معنای اجازه بر بقا چيست» 🔸ای کاش نگارنده محترم به روشنی بیان می‌کرد که مقصود از این هزاران نفر چه کسانی هستند؟ اگر منظور از آن، هزاران نفر از اساتید حوزه‌های علمیه است، که چنین چیزی هرگز اتفاق نیفتاده است و در صورت وقوع چنین اتفاقی، نگارنده باید بتواند نام چند نفر از این هزاران استاد مبرز را بیان کند. و اگر مقصود از هزاران نفر، مردمانی هستند که به کلی با فقه و علوم دینی بیگانه‌اند –بر فرض وقوع- و با تشخیص خود! ایشان را مجتهد جامع الشرایط تشخیص داده‌اند که وضعیت به مراتب بغرنج‌تر است و چنین اتفاقی کمترین اعتباری ندارد. و در هر صورت بعید به نظر می‌رسد بر نگارنده محترم، که خود را مقرر مباحث خارج می‌داند این نکته پوشیده باشد که با وجود مراجع بزرگواری که بقای بر میت را جایز می‌دانند و استنکاف مجتهد جامع الشرایط دیگر–حتی اگر اعلم باشد- از تصدی مقام افتاء، آن هزاران نفر می‌توانستند بر تقلید مرجع خود باقی بمانند و با هیچ مانعی در این رابطه مواجه نبودند. 🔸نگارنده در جایی می‌گوید شما که از فقر مالی طلاب اظهار نگرانی می‌کنید چرا از شهریه دادن یک استاد حوزه ناراحت می‌شوید. بطلان این استدلال بر کسی پوشیده نیست. مگر قرار بر آن است که کسانی که وجوهات شرعیه را در اختیار ایشان گذاشته‌اند، با انتفای ایشان به هیچ مجتهد دیگری وجوهات ندهند و یا مگر قرار بر آن است که دیگر مجتهدان اگر آن وجوهات را دریافت کنند آن را نزد خود نگه داشته و حتی در صورت فراهم بودن منابع مالی بر شهریه طلاب نیفزایند؟ 🔸در پایان نباید این نکته را از نظر دور داشت که مخالفت با تصدی مرجعیت توسط ایشان به معنای انکار نقاط مثبت ایشان نیست و بدون شک ایشان در مسند استادی نقش مهمی را در تربیت طلاب داشته و دارند، بلکه آن‌چه محل انتقاد گروهی از طلاب است، تمایل و اعتماد ایشان به یک رویکرد فکری و سیاسی خاص است که نمود آن را در حمایت و تمجیدهای ایشان در سالیان اخیر از آقایان هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و حسن روحانی دیده‌ایم و می‌تواند خطری بالقوه برای مرجعیت شیعه در آینده تلقی شود. دوگانگی رفتاری که در سالیان اخیر در واکنش به آسیب‌های فرهنگی، اقتصادی و دینی از ایشان مشاهده شده است نیز بر پایه همین حسن ظن نادرست به آن جریان خاص قابل تحلیل است و در هر صورت آسیبی برای مرجعیت شیعه تلقی می‌شود. امید است که در آینده به طور مفصل‌تر به بررسی دلایل مخالفت با مرجعیت از منظر رویکرد فکری و سیاسی ایشان بپردازیم. 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
🔴چرا وضعیت حجاب در کشور طبیعی است؟ ✔️حامد جلالی کاشانی 🔻 در بخش معرفی خبرگزاری جمهوری اسلامی آمده است این خبرگزاری بعنوان بنگاه خبری مادر و ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی فعالیت میکند 🔻 نشست «دختر ایران دیروز، امروز و فردا» توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است. 🔻خانم ساعده سیما دبیر کارگروه دختران و جوانان معاونت امور زنان معاونت ریاست جمهوری دراین نشست، #انتخاب_اجباری را عامل از بین رفتن نشاط و رانده شدن دختران جامعه اعلام و اولویت دادن ازدواج در مسائل دختران را سرپوش گذاشتن بر توانایی های آنها ارزیابی کرده اند‌. 🔻 از دیگر مهمانان این نشست میتوان به خانم پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که مواضع متعدد ایشان علیه قانون حجاب، برای عموم مردم قابل دسترسی می باشد. 🔻 یکی از علت های ایجاد مسئله حجاب در ایران عدم شنیده شدن صدای واحد از طرف مجموعه نهاد های حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب می باشد. 🔻وقتی نهاد های حاکمیتی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت زنان ریاست جمهوری و ارگان رسمی خبری دولت جمهوری اسلامی، نقش اپوزیسیون را بازی کرده و بر علیه قانون رسمی کشور فعالیت میکنند وضعیت حجاب برای مردم باید عجیب و غیرمنتظره باشد؟ به نقل از #جنس_اول @motaleatehawzavi
🔴چالش برائت از مدیران لیبرال، پاشنه آشیل جریان همسو با 🔸نه به دنبال نیت‌خوانی هستیم و نه اهل جزم‌اندیشی! و لذا حتی اگر آنانی که این روزها به دلیل ورود بی‌ضابطه خود به عرصه مرجعیت مورد انتقاد قرار گرفتند هم، موضعی صحیح و درست بگیرند، از آن استقبال می‌کنیم بی آن‌که از انتقاد قبلی خویش و اصرار خود بر حفظ یکپارچگی کیان مرجعیت ذره‌ای عقب بنشینیم، اما این بدان معنا نیست که اظهارات خنثی و بدون بار ایدئولوژیک را پاسخی بر انتقادات گذشته خود بدانیم، اگر چه باز شدن این باب به همین مقدار نیز توفیقی بزرگ است که می‌تواند به هر چه شفاف‌تر شدن فضای فکری حوزه کمک کند. 🔹به هر حال یکی از انتقادات ما به برخی از این بزرگواران، همسویی با دولت‌ غربگرای فعلی و یا همراهی سیاسی و بعضاً فکری با لیبرال‌های مسلمان کارگزاران (عنوانی که توسط یکی از اعضای این حزب بر آن اطلاق شد) و یا لااقل سکوت در برابر اقدامات آنان و سوزاندن ظرفیت حوزه برای اصلاح وضعیت کشور بوده است. بدیهی است که این انتقاد با نظریه پردازی در باب و محکوم کردن قرار گرفتن سپاه پاسداران و یا مقام معظم رهبری در فهرست تحریمی آمریکا پاسخ داده نمی‌شود. خنثی بودن این قبیل اظهارات از آن روست که خالقان برجام و FATF نیز در مجلس شورای اسلامی لباس سبز پوشیدند و به حمایت از سپاه آمدند. شفافیت ایدئولوژیک زمانی حاصل می‌آید که این بزرگواران از و نیز سخن بگویند که بدون شک رهبری هم امروز به نظریه‌پردازی حوزه‌های علمیه در این باره محتاج‌تر است. 🔸من نمی‌دانم که آیا آنان هنوز هم مدافع برجام‌اند و یا اصلاً از FATF حمایت می‌کنند یا نه اما می‌خواهم بگویم که این حق جامعه حوزوی است که بداند آنانی که به شأن اجتماعی -و نه فردی- مرجعیت ورود کرده‌اند، به مسائل فرهنگی و سیاسی امروز کشور چگونه می‌نگرند و چگونه در برابر مواضع دولت سینه سپر می‌کنند. 🔹متأسفانه حسن‌ظن این بزرگواران به جریان حاکم –امتداد جریان کارگزاران- سبب شده است که شاهد موضع‌گیری قاطع و قوی در قبال اظهارات و اقدامات جریان مزبور نباشیم به گونه‌ای که این مسأله، برائت از جریان غربگرا و لیبرال را به پاشنه آشیل جریان همسو با تبدیل کرده است و انتظار می‌رود که این بزرگواران با زدودن ابهامات به هرچه شفاف‌تر شدن فضا در این زمینه کمک کنند. 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
🔴 اگر مبانی تحول و تکامل علم فقه و علم اصول به دقت و مبتنی بر تعبد دنبال نشود، ماشین امضای تمدن غرب می‌شود ✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری در مدرسه تابستانی منهاج: 🔸 علم فقه و علم اصول موجود، مبانی کلامی دارد که قابل گسترش است. اصلی‌ترین مسأله، تمنای ما از دین و شأن تخاطب شارع است. 🔹توقع ما از دین این است که تخاطب شارع تمامی اختیارات فردی، اجتماعی و تاریخی اراده‌ها را بر عهده گرفته و سامان دهد. مقیاس آن نیز تنها تأمین ثواب و عقاب نیست بلکه تکامل اراده‌ها و تقرب است. 🔸 اگر این مبانی رها شوند، نمی‌توان تحول و تکامل را مدیریت کرد. اگر در مبانی انفعال ایجاد شود بنای رخ می‌دهد. اکنون حوزه در لبه خطر است، اگر در بسط مبانی و دقت نکند انفعال در مبانی، تمام مسیر تحول فقهی را منفعل می‌کند، یعنی در برابر تمدن غرب منفعل می‌شود. 🔹 اگر مبانی تحول و تکامل علم فقه و علم اصول به دقت و مبتنی بر دنبال نشود، علم اصول و علم فقه ما به سمت علم اصول و فقهی می‌رود که ماشین امضای می‌شود. 🔸 ما باید از منظر دین ببینیم آیا تمدن را بپذیریم یا خیر؟ تقی‌زاده‌های جدید و قدیم می‌گویند تمدن غرب را از صدر تا ذیل بپذیرید و قرائت دینی مردم را تغییر دهید. اگر این مبنای کلامی پذیرفته شود کل فقه بر هم می‌ریزد. 🔹 به عقیده ما کار دین سرپرستی شهود، حس و عقل بشر است و از دل دین ، تعقل، تفکر، دانش و خاص بیرون می‌آید. همه باید ذیل دین بیایند. این‌ها بحث‌های کلامی است. 🔸 از نظر بنده تفقه دینی این است که بدانیم مسأله مستحدثه امروز ما تمدن است و مقابل تمدن باید ساخت. فرایند تمدن‌سازی نیز _ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند _ شامل «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» می‌شود. 🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: @motaleatehawzavi
🔴 جاسوس آمریکایی در قم چه می‌کرد؟ این تصویر به همراه همسرش در قم است. به راستی چه اهدافی پشت پرده این سفر وجود داشته است؟! @motaleatehawzavi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴مرکز خرید حوزه علمیه و هضم شدن در مناسبات اقتصاد سرمایه داری
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴مرکز خرید حوزه علمیه و هضم شدن در مناسبات اقتصاد سرمایه داری 🔸امروزه هایپرمارکت ها و مراکز بزرگ خرید، با همه معایب و مزایایی که دارند به جزئی مهم از چرخه توزیع در کشور ما تبدیل شده اند. در همین راستا، نیز با ایجاد در این عرصه اقتصادی ورود کرده است. 🔸مدتهاست که بعد از هر بار مراجعه به مرکز خرید کوثر، از وضعیت موجود در فروشگاه تابع یک نهاد مهم حوزوی شگفت زده میشوم. آیا این همان حوزه ای است که به دنبال تدوین است در حالی که از تطبیق فقه خرد خود، بر مرکز تحت اشراف خویش نیز درمانده است. 🔸زن به عنوان نیمه ای تاثیرگذار بر جامعه اسلامی، مسوولیت ها و حقوق مشخصی را در اسلام به خود اختصاص داده است و همانطور که اشتغال زنان، در مشاغلی همچون پزشکی، پرستاری ، آموزگاری و دیگر رشته های متناسب با هویت و شخصیت زن پسندیده و مطلوب است، - بلکه در مواردی همچون زنان سرپرست خانوار اجتناب ناپذیر است- به کارگیری او در مشاغلی مردانه و یا مواردی که مستلزم اختلاط و مواجهه مستقیم و روزانه با هزاران مرد است، ناپسند و مردود به شمار میرود. بنابراین با کدامین توجیه، مرکز خرید جامعه المصطفى به خود اجازه میدهد، زنی را که شریعت مقدس اسلام نسبت به اختلاط او با مردان حساس بوده - تا آنجا که مسجد او را خانه اش دانسته است- برای فریاد کشیدن در جمع مردان و تبلیغ فلان کالا و یا نشستن پشت صندوق و مواجهه روزانه با هزاران مرد به کار بگمارد. 🔸از سوی دیگر، در حالی که برخی از نهادها و مراکز، همچنان از ضوابط ویژه ای نسبت به پوشش مراجعین خود استفاده می کنند و از ورود افراد با ظاهر نابهنجار ممانعت به عمل می آورند، مرکز خرید کوثر هیچ قانون و ضابطه ای را در این باره اعمال نمیکند، و طلاب محترم حوزه علمیه که هنگام مراجعه به سایر مراکز، به دلیل ظاهر نابهنجار برخی مراجعین، برای رعایت وظیفه الهی، در تنگنا قرار میگیرند، در فروشگاه متعلق به خود نیز از این مشکل در امان نیستند. 🔸ضروری است که مسؤولان جامعه المصطفى هر چه زودتر به جبران این اشتباه پرداخته و مناسبات سرمایه داری را بر مرکز خرید منتسب به حوزه علمیه حاکم نسازند. ⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5