eitaa logo
برهان انقلاب
329 دنبال‌کننده
105 عکس
62 ویدیو
6 فایل
﷽ لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلى‏ وَ أَلْقِ ما فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ ما صَنَعُوا إِنَّما صَنَعُوا كَيْدُ ساحِرٍ وَ لا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتى‏ (68 و 69 سوره طه) 📠 ارتباط با ما: @Borhan_enghelab
مشاهده در ایتا
دانلود
برهان انقلاب
🔴حسن دوحانی: مبارزه با خواست عموم مردم شرعی و قانونی نیست، سخنان انحرافی رئیس جمهور که جامعه حوزوی،
🔻واکنش آیت الله العظمی سبحانی به سخنان روحانی: ⭕️مسائل شرعی را برای حوزه بگذارید 💠 آیه‌ای که می‌فرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، ناظر به عقیده است؛ عقیده با اکراه درست نمی‌شود؛ عقیده، جذب قلب می‌شود و قلب انسان اگر بخواهد قلب چیزی را جذب کند، نیازمند دلیل و برهان است. 🔹باید منبری‌ها، رسانه‌ها و مؤلف‌ها عقائد را برهانی بیان کرده تا مردم آرام آرام معتقد شوند. 🔹احکام جنبه اجرایی دارد، حجاب از قبیل مسائل تکلیفی است؛ حجاب، چماقی بر سر زنان نیست؛ بلکه مرتبط با عفاف آنان است. آقایانی که در رأس کار هستند، یک مقدار از مسائل را برای حوزه بگذارند؛ شما که عقل کل نیستید؛ اقتصاد، سیاست و ... برای شما؛ ولی احکام شرعی را برای حوزه بگذارید. 🔹 حجاب تنها با نصیحت درست نمی‌شود؛ 50 درصد با نصیحت است؛ اما 50 درصد دیگر اجرا می خواهد، امر به معروف می خواهد، نهی از منکر می خواهد. @motaleatehawzavi
برهان انقلاب
🔴صدای پای #سکولاریزم_حوزوی از خبرگزاری شیعیان جهان 🔸 سایت #شفقنا که خود را خبرگزاری شیعیان جهان مع
🔴 چه پروژه ای را دنبال می کند؟ 🔸سایت که خود را خبرگزاری شیعیان جهان معرفی می کند، در یکی دیگر از اقدامات خود، و در قالب پرونده ای با عنوان ، به نشر ابعاد علمی و اجتماعی آقای پرداخته است. با توجه به مواضع مشخص آقای صانعی، خصوصا در حوادث فتنه 88 و پس از آن، این اقدام شفقنا تأمل بر انگیز بوده، و احتمالاتی را مبنی بر تلاش این خبرگزاری، در جهت مطرح نمودن تفکری خاص در حوزه را تداعی می کند. اعضای این خبرگزاری چندی قبل نیز برای دیدار با آقای صانعی به نزد ایشان رفته بودند. 🔸 ضروری است که سایت شفقنا - که اطلاعات دقیق و روشنی نیز از آن در فضای مجازی دسترس نیست- توضیحات روشنی را درباره خط مشی و حامیان مالی و معنوی خود را ارائه کند. کانال مطالعات حوزوی در آینده اطلاعات بیشتری درباره جهت گیری های شفقنا ارائه خواهد کرد. @motaleatehawzavi
تا قیامت سَر سربند تو بی بی دعواست معنی این سخنم را شهدا میفهمند... #شب_جمعه
🔴 لازمه‌ی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است 🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری در نشست «الگوی بانک در اقتصاد اسلامی»: 🔸امام(ره) جنس جدیدی از قدرت را طراحی کرد و با انقلاب توانست آن انسداد تاریخی در مسیر حرکت معنوی‌را بشکند؛ الگوی نظام و انقلاب ما ظرفیت تبدیل شدن به الگویی برای سایر نظام‌های دنیارا دارد. 🔹هم‌اکنون در آستانه‌ی تشکیل هستیم، لازمه‌ی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است که در کنار تولید علوم انسانی اسلامی و داشتن الگویی اسلامی و ایرانی برای توسعه و پیشرفت، می‌تواند زمینه‌ی تحقق سبک زندگی اسلامی و دولت اسلامی و پس از آن جامعه و نهایتا بشود. 🔸نظریه پردازی در زمینه‌ی الگوی در اقتصاد اسلامی این موضوعی میان‌رشته‌ای است و طرح آن در وهله‌ی اول نیازمند طرح گمانه‌ها با اساتید و نخبگان علوم اقتصادی و فقه است و همچنین به علت کلان بودن آن، باید جوانب مبنایی‌تر آن که مربوط به نظریات اجتماعی و مبانی فلسفی را در نظر گرفت. 🔹علاوه بر ملاحظات ساختاری و سخت‌افزاری یاد شده، باید نرم افزاری برای تبیین نحوه‌ی ترکیب منطقی میان عقل و وحی و تجربه نیز داشت تا بتوان به نظریه‌ای اسلامی در باب اقتصاد و بانکداری رسید والا ترکیبی ملوک الطوایفی بدست می‌آید و قید اسلامی صرفا امری شورای نگهبانی و سلبی خواهد بود نه اینکه جنبه‌ی ایجابی داشته باشد و دین برایش زیربنا باشد. 🔸سنتی‌ها از سویی و روشنفکران مدرنیست نیز از سویی دیگر رقبایی هستند که سرسختانه باشما مقابله خواهند کرد لذا در وهله‌ی اول شما باید با گروه سوم که انقلابی‌های باورمند به امکان تحقق هستند، همراه شوید و نظریات خودرا در جمع آنان به اشتراک و مورد نقد و نظر بگذارید و پس از رسیدن به پختگی لازم، با دو گروه اول نیز مواجهه و دیالوگ داشته باشید و این مواجهه ضروری است. ⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴مرکز خرید حوزه علمیه و هضم شدن در مناسبات اقتصاد سرمایه داری
🔴مرکز خرید حوزه علمیه و هضم شدن در مناسبات اقتصاد سرمایه داری 🔸امروزه هایپرمارکت ها و مراکز بزرگ خرید، با همه معایب و مزایایی که دارند به جزئی مهم از چرخه توزیع در کشور ما تبدیل شده اند. در همین راستا، نیز با ایجاد در این عرصه اقتصادی ورود کرده است. 🔸مدتهاست که بعد از هر بار مراجعه به مرکز خرید کوثر، از وضعیت موجود در فروشگاه تابع یک نهاد مهم حوزوی شگفت زده میشوم. آیا این همان حوزه ای است که به دنبال تدوین است در حالی که از تطبیق فقه خرد خود، بر مرکز تحت اشراف خویش نیز درمانده است. 🔸زن به عنوان نیمه ای تاثیرگذار بر جامعه اسلامی، مسوولیت ها و حقوق مشخصی را در اسلام به خود اختصاص داده است و همانطور که اشتغال زنان، در مشاغلی همچون پزشکی، پرستاری ، آموزگاری و دیگر رشته های متناسب با هویت و شخصیت زن پسندیده و مطلوب است، - بلکه در مواردی همچون زنان سرپرست خانوار اجتناب ناپذیر است- به کارگیری او در مشاغلی مردانه و یا مواردی که مستلزم اختلاط و مواجهه مستقیم و روزانه با هزاران مرد است، ناپسند و مردود به شمار میرود. بنابراین با کدامین توجیه، مرکز خرید جامعه المصطفى به خود اجازه میدهد، زنی را که شریعت مقدس اسلام نسبت به اختلاط او با مردان حساس بوده - تا آنجا که مسجد او را خانه اش دانسته است- برای فریاد کشیدن در جمع مردان و تبلیغ فلان کالا و یا نشستن پشت صندوق و مواجهه روزانه با هزاران مرد به کار بگمارد. 🔸از سوی دیگر، در حالی که برخی از نهادها و مراکز، همچنان از ضوابط ویژه ای نسبت به پوشش مراجعین خود استفاده می کنند و از ورود افراد با ظاهر نابهنجار ممانعت به عمل می آورند، مرکز خرید کوثر هیچ قانون و ضابطه ای را در این باره اعمال نمیکند، و طلاب محترم حوزه علمیه که هنگام مراجعه به سایر مراکز، به دلیل ظاهر نابهنجار برخی مراجعین، برای رعایت وظیفه الهی، در تنگنا قرار میگیرند، در فروشگاه متعلق به خود نیز از این مشکل در امان نیستند. 🔸ضروری است که مسؤولان جامعه المصطفى هر چه زودتر به جبران این اشتباه پرداخته و مناسبات سرمایه داری را بر مرکز خرید منتسب به حوزه علمیه حاکم نسازند. ⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴 دستاوردهای انقلاب اسلامی یا دستاوردهای مسؤولان 🔸 اخیراً مطلبی در فضای مجازی انتشار یافته است که به مقایسه رشد اقتصادی مردم ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی بر اساس قیمت محصولات و حداقل حقوق می‌پردازد. مثلاً در این مطلب آمده است که مقایسه حقوق یک کارگر قبل از انقلاب (2000ریال) و قیمت دلار در آن زمان (105 ریال) نشان میدهد که قدرت اقتصادی حاصل از یک ماه کار برای او معادل 20 دلار بوده است، اما این قدرت هم اکنون به هفت برابر یعنی حدود 140 دلار رسیده است. 🔹 بیان مستدل دستاوردهای انقلاب اسلامی و ترسیم اوضاع فلاکت‌بار دوران پهلوی اگرچه امری لازم و ضروری است اما مهم‌تر از آن انعکاس درست این دستاوردهاست. دستاوردهای انقلاب اسلامی باید به گونه‌ای در میان مردم بیان و ترویج داده شود که صرفاً احساس رضایت به انقلاب را در مخاطب زنده نکند، بلکه انگیزه مطالبه‌گری از مسؤولان را نیز در وجود آنان ایجاد نماید. باید این سؤال در ذهن مخاطب پدیدار شود که اگر انقلاب اسلامی به تنهایی توانسته است در زمینه های مختلف سیاسی، علمی، نظامی، فرهنگی و حتی اقتصادی -با وجود همه مشکلات و معضلات- جایگاه ملت ایران را ارتقا بخشد، پس اگر مسؤولان نیز با قطار انقلاب همسو بودند، چه معجزه ای در حال رخ دادن بود؟! به راستی اگر رئیس جمهور ما ولنجک نشین نبود، و اگر وزیر ما، هزار میلیارد ثروت نداشت، و اگر دختر مظلوم وزیر ما به امر واردات مشغول نبود، و اگر مدیران ما حقوق نجومی را حق خود نمیدانستند و اگر از رانتخواری در دستگاه های مختلف اثری نبود و هزاران اگر دیگر، دستاوردهای انقلاب تا چه حد، شگفت آور و حیرت انگیز بود؟! به بیان دیگر، دستاوردهای انقلاب باید به گونه‌ای تبیین شود، که مخاطب را قادر بر تفکیک میان انقلاب اسلامی و اصول آن، و مسؤولان و مدیران کشور نماید و به او بفهماند که اگرچه انقلاب با بسترها و ساختارهایی که در کشور ایجاد کرده است همانند قطاری است که حتی مدیران فاسد و فرصت‌طلب نیز نمی‌تواند آن را از حرکت به سمت هدف خود بازدارد، اما آنان توانسته‌اند با کم‌کاری و بی‌‌توجهی به اصول و آرمان‌های انقلاب سرعت این قطار را کاهش دهند، و به همین دلیل باید در برابر ملت ایران و خیانتی که به انقلاب و آرمانهای آن کرده‌اند پاسخگو باشند. @motaleatehawzavi
🔴 جوان نمی‌تواند ازدواج کند، به نظام فحش می‌دهد و مطالبهٔ «آزادی» می‌کند. این «آزادی‌خواهی» ناشی از «دموکراسی‌خواهی» نیست؛ ناشی از «تحقیری» است که «مدل سرمایه‌داری» و «اختلاف طبقاتی» بر این ملت تحمیل کرده. ✔️سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «نیاز جنسی و نیاز اقتصادی عجیب به هم گره می‌خورند. یعنی «بستر طبقاتیْ» فرد را تحقیر می‌کند؛ وقتی تحقیر کرد، درواقع به او می‌گویند: «تو دیگر نمی‌توانی زندگیِ آبرومندی داشته باشی! نه تا ۲۶ سال، بلکه تا ۳۶ سالگی و بالاتر. لذا برو و سال‌ها در انتهای صف بایست! اگر بخواهی ازدواج کنی نیز باید انتهای صف بایستی و فعلاً زندگی با احساس حقارت را بپذیر!». این برای جوان بسیار تلخ است. در این صورت، جوان می‌خواهد محدودیت ارزشی را بشکند؛ می‌خواهد انتقام بگیرد. این‌که جوان ‌«هیپی» می‌شود یا دختر موی سرش را بیرون می‌گذارد، می‌خواهد بگوید «پس من نیز محدودیت ارزشی را نمی‌پذیرم». این عملِ جوان، دقیقاً عکس‌العملِ تحقیرِ جامعه به‌وسیلهٔ سرمایه است؛ درحالی‌که نام آن را «آزادی» می‌گذارد. آزادیِ فردی وقتی پیدا می‌شود که شما ابتدا «تحقیر» کرده باشید. اگر «تجلیل» کنید کسی نمی‌گوید آزادی می‌خواهم! آن موقع که انقلاب در اوجِ جوش‌وخروش بود حرفِ آزادی طرف‌دار نداشت. حتی اگر رادیوهای بیگانه نیز بسیار تبلیغ می‌کردند حرف دموکراسی در زمان جنگ طرف‌دار نداشت! الآن برای جوانان لبنانی، حرف آزادی فریبنده نیست؛ زیرا احساس هویت و احساس کرامت می‌کنند و «کریم‌تر شدن به‌وسیلهٔ ایثار» را آرزو می‌کنند؛ چون کسی استیثار نمی‌کند و نمی‌گوید «تو باید ذلیل و زیردست من شوی و مذهب هم مهر و امضایش را پای آن بزند». حال، وقتی از یک‌ طرف، شما مصرف کالای لوکس و سفرِ کیش را تبلیغ و تجلیل می‌کنید و اعتبارات را مادی می‌کنید، و از طرف دیگر، نظام هم «اسلامی» است، چه انتظاری از جوان دارید؟ بعد از تحقیری که نسبت به جوان‌ها می‌کنیم و می‌گوییم: «اگر تو بخواهی زندگی آبرومندی داشته باشی، فعلاً باید آخر خط بایستی و چون آشنایی و رابطه‌ای هم با هیچ جناح و گروهی نداری، بنابراین کسی از تو حمایت نمی‌کند»، آیا این جوان واقعاً محدودیت‌های ارزشی شما را مقدس خواهد شمرد؟! (فقط آن جوانی این‌گونه خواهد بود که ملکهٔ عدالت پیداکرده باشد؛ یعنی بر نفس خود حاکم شده باشد و بگوید: «من اصلاً اعتراض نمی‌کنم»!) بنا بر آنچه عرض شد، من اساس آزادی‌خواهی جوان‌ها را [مطالبهٔ] «دمکراسی» نمی‌دانم. پس ‌از این‌که سهام شرکت‌های اقماری دولت را درست کرده و نحوه مدیریت آن را خصوصی کردید و «سرمایه‌‌داری»، با یال و کوپالش، استقرار پیداکرده است، هویت اولیهٔ (هویت انقلابیِ) جوانان را متلاشی کرده و موردحمله قراردادید و هویت آنها را هویتِ پول کردید، در این صورت، آن‌ها می‌گویند «این‌ها خودشان برای پولدارها ‌همه‌چیز درست می‌کنند و برای قدرتمندان سیاسی هم که همه‌چیز فراهم است (یعنی هم پسر تاجر می‌تواند زن بگیرد و هم پس فلان آخوند)، امّا می‌گویند این چیزها برای تو حرام است؛ تو برو تِی بکش!». 👈 در پاسخ، جوان نیز می‌گوید: «هیچ برهانی را قبول ندارم! آیا بائُک تَجُرّ و بائی لاتَجُرّ؟! آیا غریزه جنسیِ تو ارضا شود و غریزه جنسیِ من ارضا نشود؟! آیا محدودیت جنسی برای من چوب آخر است که می‌زنید؟ یعنی محدودیت مالی که دارم، محدودیت مقامی هم دارم، حال می‌گویید محدودیت جنسی هم داشته باشم؟! پس اگر این‌گونه است من دمکراسی را می‌خواهم تا حداقل آزاد باشم و بتوانم دهن‌کجی و اعتراض کنم!» در این صورت، همین جوان علیه نظام نیز فعالیت می‌کند.» (۱۳۷۸) @motaleatehawzavi
🔴 آیت الله بهجت(ره): کفار ابتدا از ما پذیرایی می‌کنند و احترام می‌گذارند، بعد امتیاز و امضا می‌گیرند! 🔸 اختلاط ما با کفّار آخرش به همین جاها می‌کشد، یعنی ابتدا از مسلمانان پذیرایی می‌کنند و به آنها احترام می‌گذارند و آنها را به بلاد خود دعوت می‌‌نمایند و در تجارت و معاملات بازرگانی خود داخل می‌کنند، و وقتی رؤسا و سیاستمداران مسلمانان مست پول و غیر پول شدند، حاضر می‌شوند امضا و امتیازات دهند تا آنها بر بلاد‌اسلامی حکومت کنند. بدین ترتیب، هم‌جنسی و هم‌شکلی و اختلاط با کفّار، تسلّط و حکومت آنها را بر مسلمانان آسان‌تر می‌سازد. ائمّۀ ما(ع) که فرمودند «با کفّار اختلاط نکنید» در حقیقت برای حفظ «دنیای» ما بود، و می‌خواستند «دنیای» ما را برای خود ما تأمین کنند! ⭕ در محضر بهجت، ج 1، ص 32، نکتۀ 35 @motaleatehawzavi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💢می گویند مراجع بانک غیر ربوی ارائه دهند، این مطالبه غیر واقعی است! 💢کجای فقه ما تمدن ساز است؟! 🔲اظهارات بحث بر انگیز محمد جواد فاضل لنکرانی: 🔸امروز یکی از مسائل که حوزه با آن درگیر است،انتظارت غیر واقعی و کاذب است. 🔸مراکز قانونگذاری مطالباتی از حوزه دارند و باید بررسی و دسته بندی شود، آیا مطالبات به جا است یانه؟ 🔸 اما مطالباتی دارند که به حق نیست و کاذب است، این باید روشن شود. مطالبه از فقه و حوزه، در مسائل ساختاری برای اقتصاد، سیاست، طب. آیا این مطالبات به حق است؟ وقتی مراجع می گویند در بانک ربا است، مطالبه می کنند بانک غیر ربوی ارائه دهید. مثل این است درسیستم اداری اختلاس است و حوزه بیاید سیستمی ارائه دهد که اختلاس نباشد. این مطالبات غیر واقعی است. 🔸دربحث هنر از حوزه مطالبه گر هستند. باید از آنها سؤال کرد مگر حوزه مفهوم غناء را مشخص نکرده است. باید گفت مفهوم کلی غناء بیان شده؛ ولی شمای هنرمند در بحث موسیقی خلط بحث کرده اید و این توقع ایجاد شده است. 🔸وقتی صدا وسیما جشنواره دهه فجر را برگرا می کند، بدترین مسائل ضد ارزشی اجرا می شود. این را نباید از حوزه توقع داشت. دهه فجر باید دهه بیان ارزش ها باشد اما به این مسائل توجه نمی شود و درکنار آن بحث های دیگر مانند ارائه موسیقی ارائه می شود. در اقتصاد و سیاست حوزه را مقصر می دانند. 🔺بعضی می گویند فقه تمدن ساز است. کجای فقه تمدن ساز است. نباید هر حرفی را همین طوری زد و توقعات را از حوزه افزایش داد. تمدن ارکانی دارد. اینها ازمطالبات کاذب است. به عنوان اجزاء تمدنی می شود نگاه کرد. yon.ir/PjFqe 📅97/11/17 🆔 @feghahat
برهان انقلاب
💢می گویند مراجع بانک غیر ربوی ارائه دهند، این مطالبه غیر واقعی است! 💢کجای فقه ما تمدن ساز است؟! 🔲اظ
🔴البته که فقه مصطلح تمدن ساز نیست!/ امام خمینی فرمودند: تا روحانیت در همه مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست. پاسخ امام خمینی به سخنان حجت الاسلام محمد جواد فاضل لنکرانی در منشور روحانیت: «حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان‌دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه ، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد... ما باید بدون توجه به غرب حیله گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الاّ مادامی که فقه در کتاب‌ها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهان‌خواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست. » @motaleatehawzavi