🔴مرکز خرید حوزه علمیه و هضم شدن در مناسبات اقتصاد سرمایه داری
🔸امروزه هایپرمارکت ها و مراکز بزرگ خرید، با همه معایب و مزایایی که دارند به جزئی مهم از چرخه توزیع در کشور ما تبدیل شده اند. در همین راستا، #جامعه_المصطفى_العالمية نیز با ایجاد #مرکز_خرید_کوثر در این عرصه اقتصادی ورود کرده است.
🔸مدتهاست که بعد از هر بار مراجعه به مرکز خرید کوثر، از وضعیت موجود در فروشگاه تابع یک نهاد مهم حوزوی شگفت زده میشوم. آیا این همان حوزه ای است که به دنبال تدوین #نظام_اقتصاد_اسلامی است در حالی که از تطبیق فقه خرد خود، بر مرکز تحت اشراف خویش نیز درمانده است.
🔸زن به عنوان نیمه ای تاثیرگذار بر جامعه اسلامی، مسوولیت ها و حقوق مشخصی را در اسلام به خود اختصاص داده است و همانطور که اشتغال زنان، در مشاغلی همچون پزشکی، پرستاری ، آموزگاری و دیگر رشته های متناسب با هویت و شخصیت زن پسندیده و مطلوب است، - بلکه در مواردی همچون زنان سرپرست خانوار اجتناب ناپذیر است- به کارگیری او در مشاغلی مردانه و یا مواردی که مستلزم اختلاط و مواجهه مستقیم و روزانه با هزاران مرد است، ناپسند و مردود به شمار میرود. بنابراین با کدامین توجیه، مرکز خرید جامعه المصطفى به خود اجازه میدهد، زنی را که شریعت مقدس اسلام نسبت به اختلاط او با مردان حساس بوده - تا آنجا که مسجد او را خانه اش دانسته است- برای فریاد کشیدن در جمع مردان و تبلیغ فلان کالا و یا نشستن پشت صندوق و مواجهه روزانه با هزاران مرد به کار بگمارد.
🔸از سوی دیگر، در حالی که برخی از نهادها و مراکز، همچنان از ضوابط ویژه ای نسبت به پوشش مراجعین خود استفاده می کنند و از ورود افراد با ظاهر نابهنجار ممانعت به عمل می آورند، مرکز خرید کوثر هیچ قانون و ضابطه ای را در این باره اعمال نمیکند، و طلاب محترم حوزه علمیه که هنگام مراجعه به سایر مراکز، به دلیل ظاهر نابهنجار برخی مراجعین، برای رعایت وظیفه الهی، در تنگنا قرار میگیرند، در فروشگاه متعلق به خود نیز از این مشکل در امان نیستند.
🔸ضروری است که مسؤولان جامعه المصطفى هر چه زودتر به جبران این اشتباه پرداخته و مناسبات سرمایه داری را بر مرکز خرید منتسب به حوزه علمیه حاکم نسازند.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴 دستاوردهای انقلاب اسلامی یا دستاوردهای مسؤولان
🔸 اخیراً مطلبی در فضای مجازی انتشار یافته است که به مقایسه رشد اقتصادی مردم ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی بر اساس قیمت محصولات و حداقل حقوق میپردازد. مثلاً در این مطلب آمده است که مقایسه حقوق یک کارگر قبل از انقلاب (2000ریال) و قیمت دلار در آن زمان (105 ریال) نشان میدهد که قدرت اقتصادی حاصل از یک ماه کار برای او معادل 20 دلار بوده است، اما این قدرت هم اکنون به هفت برابر یعنی حدود 140 دلار رسیده است.
🔹 بیان مستدل دستاوردهای انقلاب اسلامی و ترسیم اوضاع فلاکتبار دوران پهلوی اگرچه امری لازم و ضروری است اما مهمتر از آن انعکاس درست این دستاوردهاست. دستاوردهای انقلاب اسلامی باید به گونهای در میان مردم بیان و ترویج داده شود که صرفاً احساس رضایت به انقلاب را در مخاطب زنده نکند، بلکه انگیزه مطالبهگری از مسؤولان را نیز در وجود آنان ایجاد نماید. باید این سؤال در ذهن مخاطب پدیدار شود که اگر انقلاب اسلامی به تنهایی توانسته است در زمینه های مختلف سیاسی، علمی، نظامی، فرهنگی و حتی اقتصادی -با وجود همه مشکلات و معضلات- جایگاه ملت ایران را ارتقا بخشد، پس اگر مسؤولان نیز با قطار انقلاب همسو بودند، چه معجزه ای در حال رخ دادن بود؟! به راستی اگر رئیس جمهور ما ولنجک نشین نبود، و اگر وزیر ما، هزار میلیارد ثروت نداشت، و اگر دختر مظلوم وزیر ما به امر واردات مشغول نبود، و اگر مدیران ما حقوق نجومی را حق خود نمیدانستند و اگر از رانتخواری در دستگاه های مختلف اثری نبود و هزاران اگر دیگر، دستاوردهای انقلاب تا چه حد، شگفت آور و حیرت انگیز بود؟! به بیان دیگر، دستاوردهای انقلاب باید به گونهای تبیین شود، که مخاطب را قادر بر تفکیک میان انقلاب اسلامی و اصول آن، و مسؤولان و مدیران کشور نماید و به او بفهماند که اگرچه انقلاب با بسترها و ساختارهایی که در کشور ایجاد کرده است همانند قطاری است که حتی مدیران فاسد و فرصتطلب نیز نمیتواند آن را از حرکت به سمت هدف خود بازدارد، اما آنان توانستهاند با کمکاری و بیتوجهی به اصول و آرمانهای انقلاب سرعت این قطار را کاهش دهند، و به همین دلیل باید در برابر ملت ایران و خیانتی که به انقلاب و آرمانهای آن کردهاند پاسخگو باشند.
@motaleatehawzavi
🔴 جوان نمیتواند ازدواج کند، به نظام فحش میدهد و مطالبهٔ «آزادی» میکند.
این «آزادیخواهی» ناشی از «دموکراسیخواهی» نیست؛ ناشی از «تحقیری» است که «مدل سرمایهداری» و «اختلاف طبقاتی» بر این ملت تحمیل کرده.
✔️سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«نیاز جنسی و نیاز اقتصادی عجیب به هم گره میخورند. یعنی «بستر طبقاتیْ» فرد را تحقیر میکند؛ وقتی تحقیر کرد، درواقع به او میگویند: «تو دیگر نمیتوانی زندگیِ آبرومندی داشته باشی! نه تا ۲۶ سال، بلکه تا ۳۶ سالگی و بالاتر. لذا برو و سالها در انتهای صف بایست! اگر بخواهی ازدواج کنی نیز باید انتهای صف بایستی و فعلاً زندگی با احساس حقارت را بپذیر!».
این برای جوان بسیار تلخ است.
در این صورت، جوان میخواهد محدودیت ارزشی را بشکند؛ میخواهد انتقام بگیرد. اینکه جوان «هیپی» میشود یا دختر موی سرش را بیرون میگذارد، میخواهد بگوید «پس من نیز محدودیت ارزشی را نمیپذیرم». این عملِ جوان، دقیقاً عکسالعملِ تحقیرِ جامعه بهوسیلهٔ سرمایه است؛ درحالیکه نام آن را «آزادی» میگذارد. آزادیِ فردی وقتی پیدا میشود که شما ابتدا «تحقیر» کرده باشید. اگر «تجلیل» کنید کسی نمیگوید آزادی میخواهم! آن موقع که انقلاب در اوجِ جوشوخروش بود حرفِ آزادی طرفدار نداشت. حتی اگر رادیوهای بیگانه نیز بسیار تبلیغ میکردند حرف دموکراسی در زمان جنگ طرفدار نداشت! الآن برای جوانان لبنانی، حرف آزادی فریبنده نیست؛ زیرا احساس هویت و احساس کرامت میکنند و «کریمتر شدن بهوسیلهٔ ایثار» را آرزو میکنند؛ چون کسی استیثار نمیکند و نمیگوید «تو باید ذلیل و زیردست من شوی و مذهب هم مهر و امضایش را پای آن بزند».
حال، وقتی از یک طرف، شما مصرف کالای لوکس و سفرِ کیش را تبلیغ و تجلیل میکنید و اعتبارات را مادی میکنید، و از طرف دیگر، نظام هم «اسلامی» است، چه انتظاری از جوان دارید؟
بعد از تحقیری که نسبت به جوانها میکنیم و میگوییم: «اگر تو بخواهی زندگی آبرومندی داشته باشی، فعلاً باید آخر خط بایستی و چون آشنایی و رابطهای هم با هیچ جناح و گروهی نداری، بنابراین کسی از تو حمایت نمیکند»، آیا این جوان واقعاً محدودیتهای ارزشی شما را مقدس خواهد شمرد؟! (فقط آن جوانی اینگونه خواهد بود که ملکهٔ عدالت پیداکرده باشد؛ یعنی بر نفس خود حاکم شده باشد و بگوید: «من اصلاً اعتراض نمیکنم»!)
بنا بر آنچه عرض شد، من اساس آزادیخواهی جوانها را [مطالبهٔ] «دمکراسی» نمیدانم.
پس از اینکه سهام شرکتهای اقماری دولت را درست کرده و نحوه مدیریت آن را خصوصی کردید و «سرمایهداری»، با یال و کوپالش، استقرار پیداکرده است، هویت اولیهٔ (هویت انقلابیِ) جوانان را متلاشی کرده و موردحمله قراردادید و هویت آنها را هویتِ پول کردید، در این صورت، آنها میگویند «اینها خودشان برای پولدارها همهچیز درست میکنند و برای قدرتمندان سیاسی هم که همهچیز فراهم است (یعنی هم پسر تاجر میتواند زن بگیرد و هم پس فلان آخوند)، امّا میگویند این چیزها برای تو حرام است؛ تو برو تِی بکش!». 👈 در پاسخ، جوان نیز میگوید: «هیچ برهانی را قبول ندارم! آیا بائُک تَجُرّ و بائی لاتَجُرّ؟! آیا غریزه جنسیِ تو ارضا شود و غریزه جنسیِ من ارضا نشود؟! آیا محدودیت جنسی برای من چوب آخر است که میزنید؟ یعنی محدودیت مالی که دارم، محدودیت مقامی هم دارم، حال میگویید محدودیت جنسی هم داشته باشم؟! پس اگر اینگونه است من دمکراسی را میخواهم تا حداقل آزاد باشم و بتوانم دهنکجی و اعتراض کنم!» در این صورت، همین جوان علیه نظام نیز فعالیت میکند.» (۱۳۷۸)
@motaleatehawzavi
🔴 آیت الله بهجت(ره): کفار ابتدا از ما پذیرایی میکنند و احترام میگذارند، بعد امتیاز و امضا میگیرند!
🔸 اختلاط ما با کفّار آخرش به همین جاها میکشد، یعنی ابتدا از مسلمانان پذیرایی میکنند و به آنها احترام میگذارند و آنها را به بلاد خود دعوت مینمایند و در تجارت و معاملات بازرگانی خود داخل میکنند، و وقتی رؤسا و سیاستمداران مسلمانان مست پول و غیر پول شدند، حاضر میشوند امضا و امتیازات دهند تا آنها بر بلاداسلامی حکومت کنند. بدین ترتیب، همجنسی و همشکلی و اختلاط با کفّار، تسلّط و حکومت آنها را بر مسلمانان آسانتر میسازد. ائمّۀ ما(ع) که فرمودند «با کفّار اختلاط نکنید» در حقیقت برای حفظ «دنیای» ما بود، و میخواستند «دنیای» ما را برای خود ما تأمین کنند!
⭕ در محضر بهجت، ج 1، ص 32، نکتۀ 35
@motaleatehawzavi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💢می گویند مراجع بانک غیر ربوی ارائه دهند، این مطالبه غیر واقعی است!
💢کجای فقه ما تمدن ساز است؟!
🔲اظهارات بحث بر انگیز محمد جواد فاضل لنکرانی:
🔸امروز یکی از مسائل که حوزه با آن درگیر است،انتظارت غیر واقعی و کاذب است.
🔸مراکز قانونگذاری مطالباتی از حوزه دارند و باید بررسی و دسته بندی شود، آیا مطالبات به جا است یانه؟
🔸 اما مطالباتی دارند که به حق نیست و کاذب است، این باید روشن شود. مطالبه از فقه و حوزه، در مسائل ساختاری برای اقتصاد، سیاست، طب. آیا این مطالبات به حق است؟ وقتی مراجع می گویند در بانک ربا است، مطالبه می کنند بانک غیر ربوی ارائه دهید. مثل این است درسیستم اداری اختلاس است و حوزه بیاید سیستمی ارائه دهد که اختلاس نباشد. این مطالبات غیر واقعی است.
🔸دربحث هنر از حوزه مطالبه گر هستند. باید از آنها سؤال کرد مگر حوزه مفهوم غناء را مشخص نکرده است. باید گفت مفهوم کلی غناء بیان شده؛ ولی شمای هنرمند در بحث موسیقی خلط بحث کرده اید و این توقع ایجاد شده است.
🔸وقتی صدا وسیما جشنواره دهه فجر را برگرا می کند، بدترین مسائل ضد ارزشی اجرا می شود. این را نباید از حوزه توقع داشت. دهه فجر باید دهه بیان ارزش ها باشد اما به این مسائل توجه نمی شود و درکنار آن بحث های دیگر مانند ارائه موسیقی ارائه می شود. در اقتصاد و سیاست حوزه را مقصر می دانند.
🔺بعضی می گویند فقه تمدن ساز است. کجای فقه تمدن ساز است. نباید هر حرفی را همین طوری زد و توقعات را از حوزه افزایش داد. تمدن ارکانی دارد. اینها ازمطالبات کاذب است. به عنوان اجزاء تمدنی می شود نگاه کرد.
yon.ir/PjFqe
📅97/11/17
🆔 @feghahat
برهان انقلاب
💢می گویند مراجع بانک غیر ربوی ارائه دهند، این مطالبه غیر واقعی است! 💢کجای فقه ما تمدن ساز است؟! 🔲اظ
🔴البته که فقه مصطلح تمدن ساز نیست!/ امام خمینی فرمودند: تا روحانیت در همه مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست.
پاسخ امام خمینی به سخنان حجت الاسلام محمد جواد فاضل لنکرانی در منشور روحانیت:
«حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشاندهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه ، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه میخواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد... ما باید بدون توجه به غرب حیله گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الاّ مادامی که فقه در کتابها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهانخواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست. »
@motaleatehawzavi
🔴 فقه ما هنوز سازنده و ادارهکننده نیست
✔️حجتالاسلاموالمسلمین احمد رهدار، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در آئین اختتامیه جشنواره علامه حلی استان سمنان
🔹 فرزند زمانه نیستیم و در تاریخ فقه غرق شدهایم. انقلاب اسلامی با اسمش دنیا را فتح کرده است، آنوقت ما دعوا داریم که آیا روایت مرتبط با حکومت داریم یا نه؛ با حکومت باشیم یا مستقل؛ روحانیت مسئولیت قبول کند یا نه؟
🔹فقه ما هنوز سازنده و ادارهکننده نیست و امام خمینی(ره) فرمودند که «فقه علم ادارهکننده انسان از گهواره تا گور است».
🔹ما در جامعه مشکل آب داریم اما 50 صفحه فقه آب نداریم، مسئله مذاکره وجود دارد اما 50 صفحه فقه مذاکره نداریم، در جامعه ما ساختمانها و پروژههای معماری فراوانی وجود دارد اما 50 صفحه فقه توسعه معماری نداریم.
🔹فقه ما مادامیکه الزامات اجتماعی خودش را توسط فقیه پیگیری نکند از اداره جامعه میماند و بیاثر خواهد بود و خروجی حوزهای که به فکر الزامات اجتماعی نباشد هرچند عمیق اما غیرمفید واقع میشود؛ غایت علم تکامل دادن به انسان و جهان است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/Gar2ja
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
💢می گویند مراجع بانک غیر ربوی ارائه دهند، این مطالبه غیر واقعی است! 💢کجای فقه ما تمدن ساز است؟! 🔲اظ
⭕ صحبت های اخیر جناب آقای فاضل لنکرانی، همان سخنان چندی پیش ایشان درباره نظامات اسلامی بود. با توجه به آن که حذف برخی از مقاطع سخن ایشان ممکن است، تلقی دیگری را در ذهن مخاطب ایجاد کند، لازم دیدیم که در ادامه بخشهایی از سخنان ایشان درباره تمدن سازی فقه را به طور تفصیلی تر بیان کنیم:
🔸 اگر فقیهی بگوید با همین تحریر الوسیله نظام اداره کنیم، اشتباه است باید ابعاد جدیدی را مورد لحاظ قرار داد. فقه، دائم درحال توسعه است و متصدیی آن باید اهلش باشد و برآن بنای قبلی فقه بنا کند، این احکام فقهی گذشته را باید قوی داشت و اصولی را برطبق همان مبانی اضافه کرد.
🔹 فقه ظرفیت تأسیس قواعد جدید دارد. این کار حوزه است، در فقه قضاء باید قوائد جدید را استخراج کرد. معتقدیم همه فقه مضاف
درهمین فقه هست.
🔸 در روش اجتهادی، زمان، مکان و مصلحت اهم و مهم را باید دخالت داد،. معیار اینکه چه چیزی مهم و اهم است، حوزه باید وارد شود و حرف جدیدی بزند.
🔹 تردیدی نداریم که در چند دهه اخیر، موضوعات جدیدی مانند ارز دیجیتالی،بورس، سهام، ... به میدان آمده و یکی از مسائل مهم در بحث اجتهاد شناخت موضوعات جدید است. بعضی علما معتقدند به گذشته برگردیم، بانک را غربی ها راه اندازی کردند تا ربا درکشورهای اسلامی افزایش پیدا کند. اما معتقدم باید فقه نظرش در مورد بانک بدهد که کدام بخش حرام است یا نه. اما آیا فقه باید بگوید مشکل نقدینگی را چگونه باید درست کرد؟، می گویم نه. فقه نمی گوید تورم چه چیزی است.
🔸 بعضی می گویند فقه تمدن ساز است. کجای فقه تمدن ساز است. نباید هر حرفی را همین طوری زد و توقعات را از حوزه افزایش داد. تمدن ارکانی دارد. اینها ازمطالبات کاذب است. به عنوان اجزاء تمدنی می شود نگاه کرد.
@motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیش بینی آیت الله سید عبدالکریم کشمیری درباره انقلاب اسلامی و آینده سید مصطفی خمینی
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از رسانه فتن (اخبار خاص)
971122_بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
332.7K
📢 از سوی رهبر انقلاب اسلامی صادر شد:
🔰 نسخه PDF بیانیه #گام_دوم_انقلاب خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان
🔻 در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب با صدور «بیانیهی گام دوم انقلاب» و برای ادامهی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دههی گذشته پرداخته و توصیههایی اساسی بهمنظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرمودهاند.
🔺 بیانیهی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و بهویژه جوانان که بهمثابه منشوری برای «دومین مرحلهی خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.
این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور است نزدیک خواهد کرد.
📝 استفاده از متن👇
http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
🔴پیشگویی در مورد آینده جمهوری اسلامی ایران
✔️ آیت الله محمدی ری شهری
«در تاریخ ۶/۲/۱۳۸۷ در دیداری که همراه جمعی از دوستان در تهران با آقای سید حسن نصر الله ـ رهبر حزب الله لبنان ـ داشتیم، ایشان فرمود:
دو سه سال پیش از رحلت حضرت امام خمینی رحمه الله، شخصی به نام «الحارس» که از نیروهای استشهادی حزب الله بود، گفت: با اتومبیل شخصی از بیروت خارج میشدم. شخصی را با لباس و هیئت عربی دیدم که حدود شصت سال سن داشت. از او خوشم آمد و او را سوار کردم. در راه با روشن شدن ضبط صوت اتومبیل، صدای شعار مردی شنیده شد که میگفت: «حتی ظهور المهدی اِحفظ لنا الخمینی» (تا ظهور حضرت مهدی، خمینی را برای ما نگه دار) و در ادامۀ آن میگفتند: «اِحفظ لنا المنتظری خلیفه الخمینی» (منتظری را برای جانشینی خمینی حفظ کن).
آن شخص وقتی شعار نخست را شنید، گفت: شما تصور میکنید که پرچم جمهوری اسلامی به دست امام خمینی تحویل حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه میشود؛ ولی اشتباه میکنید… .
در مورد شعار دوم هم گفت: منتظری خلیفۀ خمینی نخواهد شد؛ اما انقلاب ایران مشکلی پیدا نمیکند، به جای امام خمینی سیدی خواهد آمد.
همچنین اضافه کرد: شما فکر میکنید جنگ ادامه پیدا میکند و سپاه ایران برای فتح قدس به لبنان خواهد آمد؛ اما اشتباه میکنید. جنگ ایران و عراق پایان مییابد و میان سربازان آنها گُل رد و بدل میشود.
وی افزود: سه جنگ میان حزب الله و اسرائیل پیش میآید که در دو جنگ حزب الله پیروز میشود؛ ولی در جنگ سوم، پیروزی حزب الله خیلی گسترده است!
او گفت: در عراق، حکومت اسلامی برپا نمیشود؛ ولی حکومتی روی کار میآید که گویا عراق، جزئی از ایران است… .
نگارندۀ این سطور از آقای نصرالله پرسید: شما در چه تاریخی این مطالب را از «الحارس» شنیدید؟
ایشان پاسخ داد: من دو سه سال پس از آن پیشگویی؛ ولی دیگران، همان موقع، این مطالب را از وی شنیده بودند.
وی افزود: به استثنای دو مورد، همۀ پیشگوییهای وی تحقق یافته است.»
منبع:
خاطره های آموزنده، محمّد محمّدی ری شهری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۱ ش، ص ۱۰۷ ـ ۱۰۸
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴این ویدیو را با دقت ببینید.
🔸مقامات آمریکایی به صراحت از اهداف خود درباره واداشتن ایران به تصویب FATF سخن میگویند و آن را ابزاری برای مقابله با دور زدن تحریم ها توسط ایران میدانند.
#نشر_حداکثری
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
منطق_برنامه_منطقه_ای_ایران_A5_10.pdf
443.9K
🔸مهدی محمدی:
مقاله زیر محصول یک مطالعه کتابخانه ای کم و بیش وسیع درباره برنامه منطقه ای ایران است. از مدت ها قبل، مشاهده حملات ناجوانمردانه و البته اغلب کوته بینانه به برنامه منطقه ای ایران، مرا به این فرا می خواند که با نگارش یک مقاله بلند، تا جایی که ممکن است، منطق نهفته در پس پشت این برنامه افتخارآمیز را از خلال مطالعه ادبیات راهبردی که غربی ها خود در این باب تولید کرده اند، تبیین کنم. در دو هفته گذشته فرصت نگارش دست داد و اکنون نسخه اول این نوشته پیش روی شماست. گرچه، مقاله کمی طولانی است اما امیدوارم اهل نظر فرصتی اختصاص داده، آن را بخوانند و نویسنده را از دیدگاه های خویش بهره مند کنند.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔸مهدی محمدی: مقاله زیر محصول یک مطالعه کتابخانه ای کم و بیش وسیع درباره برنامه منطقه ای ایران است.
📢در این مقاله مفصل، برنامه منطقه ای ایران و اهداف و دستاوردهای حیرت انگیز آن و توطئه های پیش رو برای مقابله با آن، به خوبی تبیین شده است.
با انتشار گسترده آن در فضای مجازی به ارتقای آگاهی های عمومی و خنثی سازی توطئه ها کمک کنیم.
#نشر_حداکثری
هدایت شده از سلمان رئوفی
071_971127_shabzendedar_Amrebemahrof.mp3
10.27M
🔆صوت بیانات حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» درباره
🔆بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔆شان تشخیص مصلحت
و🔆 fatf
شنبه - ۹۷/۱۱/۲۷
از دقیقه ۳ تا ۱۴ گوش کنید بسیار مفید و نافع
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صحبت های امام جمعه بندرعباس در حضور روحانی
🔹مردم نان ندارند، آقای رئیس جمهور برای حل مشکلات سفره مردم هم «علی برکت الله» بگویید.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴بازارگرمی #شفقنا برای تصویب FATF
🔸پیشتر در چندین گزارش درباره رویکردهای عجیب شفقنا در برجسته سازی برخی موضوعات و شخصیت ها مطالبی را بیان داشتیم.
🔸بدیهی است که هر رسانه ای میتواند در چارچوب قانون جمهوری اسلامی، مواضع مطلوب خود را بیان و از آن دفاع کند، اما آنچه ضروری است، شفافیت درباره حمایت های مالی و معنوی پشتیبان آن است.
🔸بدون شک اداره شفقنا -که مطالب خود را به 10 زبان و گویش منتشر میکند- نیازمند حمایت مالی از جانب برخی نهادهاست. با توجه به آن که شفقنا خود را به عنوان خبرگزاری شیعیان نامیده و خود را نماینده شیعیان در سطح بین الملل معرفی مینماید، نسبت به منابع مالی و معنوی خود شفاف سازی کند.
🔸مطالعات حوزوی به زودی از این خبرگزاری در این باره سؤال می کند و نتیجه را در کانال منعکس خواهد کرد.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
🔴 بيانيه گام دوم انقلاب، الهام الهي به رهبري بود / اين بيانيه بهترين راهنماي طلاب در انجام پژوهش است
✔️ آیت الله مصباح یزدی در جمع طلاب معصوميه:
🔻 حوزه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب قابل مقايسه نيست؛ دستاوردهاي حوزه در دهه اول انقلاب، از دستاوردهاي يك قرن قبل از آن، بيشتر است.
🔻 هر چند در حوزه تحول صورت گرفته و كارهاي خوبي انجام شده، اما نسبت به اهدافي كه انقلاب مشخص كرده و انجام وظايفي كه حوزه در جامعه امروز دارد، فاصله بسياري داريم.
🔻 بهترين راهنماي ما در تحقيق و پژوهش ها بيانيه مهم رهبري ( #گام_دوم_انقلاب ) است كه عليرغم حجم اندك آن، حتي كلمات آن نيز بسيار بسيار دقيق و حساب شده به كار رفته است؛ خداوند را شكر مي كنيم كه چنين رهبري به ما عطا كرده و چنين مطالبي را به وي الهام نموده است .
🔻 متأسفانه در حوزه، گاهي هدف اصلي و قله را نمي بينيم و لذا به بيراهه مي رويم.
@motaleatehawzavi
🔴فقه شیعه در آستانه تحول نوین قرار دارد
✔️حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم؛ در نشست فقه تمدنی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد:
🔹برخی فقها میگویند نیاز به فقه نظامات داریم اما عده دیگر میگویند با همان منطق موضوعات جدید میتوان پاسخ گرفت که این ادعاها نشان میدهد امروز فقه شیعه در آستانه تحول نوین قرار دارد.
🔹دین عهده دار سرپرستی فرد و جامعه بوده و اگر اسلام را سرپرست موضوعاتی همچون مصلحت و منطقه الفراغ بدانید، اسلام باید هدایت این امور را بر عهده داشته باشد و حکم آنان را نیز بگوید.
🔹وی با اشاره به مساله فقه مبتنی بر مصلحت، به احکام برگرفته از مصلحت سنجی اجتماعی اشاره و ابراز کرد: در مصلحت سنجی اجتماعی مجاز بر آن هستیم تا بر اساس مصالح تعیین تکلیف کرده و بدانید مرجع اصلی در مصلحت سنجی حاکم اسلامی است.
🔹فقه تمدنی به دنبال سرپرستی جامعه میباشد.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟:
۱. انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)؛
۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛
۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛
۴. تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین).
🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.
.
1⃣ رویکرد اول این است که ما باید بهطورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمیتواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، اینکه آدم منزوی بشود و بهصورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونهاش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است.
2⃣ رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کردهاند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایههای آن هستند؛ یعنی از لایههای ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایههای علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت میشناسند؛ میگویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمیشود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و اینها با لایههای عمیقترِ اندیشههای فلسفی و با لایههای عمیقتر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را بهتمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایههای آن وفق دهیم. من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر میکنم؛ چون میگویند در چالش بین دینداری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصهها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دورهای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه کنند. مثلاً نظریهٔ قبض و بسط میخواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه میگفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی میگفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفتهای تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد.
3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر میکنم، میگوید لایهای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است.
اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی میکند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارتهایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسانهایی سوار است که مدرن شدهاند. لذا بهنظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است.
4⃣ رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابلدستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدنسازی اسلامی است.
این تمدّن چگونه ساخته میشود؟ رهبر معظم انقلاب میفرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزشها و دنبال تحقق یک ارزشهایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همهجانبهای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید.
پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام دادهایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحلهای است که باید طی کنیم.
در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقهای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولتسازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.» (دی ۱۳۹۷)
☑️ @mirbaqeri
🔴 حالا که شما به میدان آمدید و راه را باز کردید، ان شاء الله اشخاص زیادی شما را تنها نگذارند.
✔ آیت الله نوری همدانی در دیدار امام جمعه کرج حجتالاسلام حسینی همدانی:
🔹روحانیت و حوزه در انقلاب دارای مسئولیت سنگینی هستند که از جمله آن مرزبانی عقیدتی است که هزاران بار از دفاع از ابدان بالاتر است.
🔹با وجود اینکه بعضی ها از این مسئولیت شانه خالی میکنند، کسانی مثل شما و عزیزان همراه شما به میدان می آیند که کارتان بسیار بسیار مهم و اثر گذار است. حالا که شما به میدان آمدید و راه را باز کردید، ان شاء الله اشخاص زیادی شما را تنها نگذارند.
🔹باید در برابر دشمنان و بدخواهان داخلی مقاوم باشیم، برخی مسؤولان به صورتی که لازم است به میدان نمی آیند و وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند، این در حالی ست که باید با تبعیت از فرمایشات رهبری تمام توان خود را برای خدمت به مردم و انقلاب به کار گیرند.
🔹 نیروهای انقلابی باید با دلسوزی به میدان آمده و به مردم، اسلام و انقلاب خدمت کنند و فعالیت های تأثیرگذار انجام دهند، در ایران اسلامی ولی فقیه در رأس است و همه مسؤولان باید از ایشان تبعیت کامل کنند.
@motaleatehawzavi
🔴 گزارش خبرگزاری عربی21 از تخریب آیت الله میرباقری توسط خبرگزاری طرفدار دولت (به نقل از @antitez_enqelab)
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
برهان انقلاب
🔴بازارگرمی #شفقنا برای تصویب FATF 🔸پیشتر در چندین گزارش درباره رویکردهای عجیب شفقنا در برجسته سازی
همانطور که پیش تر وعده داده بودیم، کانال مطالعات حوزوی از روابط عمومی #شفقنا درباره حامیان مالی و معنوی آن، سؤال کرد اما پاسخ روشنی داده نشد.
ضمنا مطالعات حوزوی نسبت به انتشار عمومی پاسخ درباره مطالب اخیرا منتشر شده درباره آن رسانه اعلام آمادگی نمود، اما تا بدین لحظه پاسخی از جانب این خبرگزاری دریافت نشده است.
با توجه به تاثیر این خبرگزاری در برجسته سازی یک تفکر خاص در حوزه های علمیه، کانال مطالعات حوزوی به زودی سلسله یادداشت هایی را درباره رویکرد شفقنا به اشتراک خواهد گذاشت ان شاءالله.
🔴 جوسازیهای سایت انتخاب علیه جریانِ فکریِ و آیتالله میرباقری
✔️ سید هادی چاوشی
🔹 هر چالش فکری یک سطح رویین دارد که جنجال است و یک سطح متوسط که بین صاحب قلمان دو طرف که معمولا اهل نظریه پردازی نیستند و به فراخور احوال روز و به تقلید مینویسند و سطح زیرین که علما و خبرگان هر دانش هستند و هر بحثی را به عیار نقد و مبنا محک میزنند نه شنیده ها و اقوال.
🔹 روال اینست که ابتدا بحث در سطح میانی بین فعالان دست به قلم و صاحب تریبون مطرح میشود و پس از دعوای بی نتیجه حاصل از عدم بررسی نقادانه و علمی به سطح رویین و بدون آگاهی جامعه کشانده میشود ،جنجال به پا میکند و قضاوتهای نادرست و ناقص از اطراف قضیه به سرخوردگی،بدبینی یا هر یک از نتایج قضاوت ناصواب میانجامد.و در نهایت اگر هم مساله بین بزرگان و صاحب نظران مطرح شود بعد از این بازخوردها بوده و بازتاب چندانی بر افکار عمومی نخواهد گذاشت .حتی در سطح متوسط و کارشناسان بدنه نیز به جای تبیین نظریات بزرگان و بررسی اشکالات و نتیجه گیری صحیح یا مسکوت میماند و یا در محافل و نوشتجات خصوصی بین خودشان معمولا بدون نتیجه منحل خواهد شد.
👈 ادامه مطلب در لینک زیر:
www.598.ir/fa/news/453086