🔴دو تقاضا از نشست دورهای اساتید
🔸چندی قبل در جریان نامهنگاری آیتالله یزدی به آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی (حفظه الله)، بیانیه هایی هم از جانب نشست دورهای اساتید و هم به صورت مستقل از سوی برخی شخصیتهای نشست صادر شد که با اهانتآمیز قلمداد کردن این نامه، اقدام آیتالله یزدی را محکوم کردند. همان موقع بود که در ضمن یادداشتی از برخی سران نشست دورهای اساتید تقاضا کردیم که شما نیز به منظور حفظ حرمت مرجعیت و نیز جلوگیری از پراکندگی و تضعیف قدرت مرجعیت تا زمانی که مراجع بزرگوار تقلید در قید حیات هستند و یا در میان همنسلان شما فقهایی سرآمد در علم و عمل وجود دارند از انتشار فتاوای فقهی خود در فضای مجازی و حقیقی خودداری کنید. اکنون که بار دیگر موضوع اعلام مرجعیت چند تن از اعضای نشست دورهای اساتید مورد توجه جامعه حوزوی قرار گرفته است، افزون بر آنچه گفته شد، به نشست دورهای پیشنهاد میکنم که برای رفع هرگونه شائبه و حفظ فضای یکپارچه حوزه علمیه، مسؤولیت واریز شهریه اساتید محترم حوزه علمیه را به نهادهای مرتبط دیگر (مانند مرکز خدمات حوزه) واگذار کند و این نشست تنها به پیگیری امور صنفی اساتید بپردازد. بدیهی است که با محقق ساختن این دو تقاضا هم نشست دورهای به اهداف خود –تسهیل اخذ شهریه برای اساتید و حذف صفهای طولانی شهریه برای آنان- دست مییابد و هم فضای ملتهب امروز حوزه قدری تلطیف میشود .
@motaleatehawzavi
🔴 حوزه اجتهاد را غلط معنا کرده است/ آینده #مرجعیت امری بینابین است/ دغدغههای فرهنگی را بروند از همان کسی مطالبه کنند که معادل بیش از 100 مؤسسه فرهنگی به او بودجه دادهاند
✔ حجت الاسلام دکتر #احمد_رهدار در گفتگو با برنامه چهارسو:
🔸 «جوامع امروز ارگانیک، پیچیده و کلان هستند و اداره آن مقتضی ظهور فقهی است به نام #فقه_نظام که بتواند نظامات کلان را درک کند.
🔹 به اعتقاد من حوزه #اجتهاد را غلط معنا کرده است. معنای اجتهاد فعلی این است که با متد و روش احکام را از متون و منابع استنباط کنیم، اما بنده معتقدم اجتهاد فقط استنباط احکام از منابع نیست، بلکه علاوه بر آن توانمندی استمرار و #تحقق و #عینیت_بخشیدن به امر مستنبط است.
🔸 علم در #دیالکتیک با #عینیت تولید میشود. فقیه تا عرصه اجرا را درنیابد، درک وجدانی و عینی نخواهد داشت.
🔹 فقیه قرار است #مدیر باشد، نه اینکه لزوماً در همه زمینه ها #متخصص باشد. مدیریت اسلامی در خود مبانی فقه وجود دارد و انشعاب های تخصصی هم اگر هست از همان دین گرفته شده است.
🔸 من غرب را دستکم نگرفتهام و نمیگیرم، اما اینکه #مدرنیته هژمون عالم ما شده است، به این معنا نیست که ظرفیتهای عالم اسلامی برای مواجهه و #تصرف در آن قفل شده است.
🔹 غیبت امام زمان(عج) موانع گوناگون ایجاد میکند، اما بنده به آنچه که آقای #مهدی_نصیری درباره غیبت معصوم تقریر می کند، قائل نیستم. حتی دیدگاه برخی مستشرقین هم نسبت به دوره غیبت بسی فعال تر از تقریری است که افرادی مانند ایشان دارند.
🔸 در چند سال اخیر آمارهایی با عنوان بودجه نهادهای حوزوی منتشر شد، اما بعداً مشخص گردید #دروغ است و مسئول مربوطه در حد وزیر رسماً آمد و عذرخواهی کرد، اما این خبر را در هیچ کدام از رسانه ها منعکس نکردند.
🔹 #پژوهشگاه_فقه_نظام به علت فقدان بودجه در آستانه تعطیلی است. بروید ببینید آنجا چگونه اداره می شود.
🔸 به یک فرد بودجه ای اختصاص داده اند که معادل بودجه بیش از صد موسسه فرهنگی قم است. الان هم بروند دغدغه های فرهنگی را از همان فرد مطالبه کنند.
🔹 یک جاهایی هم وزرا بلدند که چگونه بر سر حوزه و نظام کلاه بگذارند. #وزارت_نفت ادعا کرده است که شورای عالی فقهی دارد، اما با بررسی مشخص شد فقط یک نفر است، آن هم یک طلبه پایه هفت.
🔸 #آینده_مرجعیت در نسل بعدی حوزه امری بینابین است، البته با غلبه نسل سنتی. #جریان_سنتی امروز در قم هژمونی است، اما جامعه هم تا جایی صبر می کند و احترام می گذارد و پیشبینی من این است که این جریان به زودی نه از درون حوزه بلکه از درون اجتماع #منکوب خواهد شد.»
📹 مشاهده فیلم کامل مصاحبه:
aparat.com/v/h5sYA
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💢خاک بر سرکسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد./چرا برخی در فضای مجازی يک مدرّس و استاد انقلابی را مورد تهمت قرار می دهند؟
🔲واکنش استاد فاضل لنکرانی به انتقادات عده ای از طلاب در فضای مجازی به برخی از اساتید و مدرسین حوزه
🔸چرا در حوزه عده اي هرچند يک نفر در فضاي مجازي به راحتي بزرگان حوزه و علما و اساتيد حوزه را آماج تهمت هاي سياسي و غير سياسي قرار مي دهند؟
🔸آيا اين اخلاقي است که ائمه به ما ياد داده اند؟ مردم وقتي ببينند در حوزه هرچند يک طلبه در فضاي مجازي هرچه مي خواهد مطرح مي کند، اين حوزه را الگوي اخلاقي خود قرار نمي دهند و حرف من و شما را نمي پذيرند، امروزه هم جامعه بشري هم مسئولين و هم حوزه هاي علميه شديدا به مسائل اخلاقي نياز دارند.
🔸ما وقتي حرف از ضرورت مسائل اخلاقي در حوزه مي زنيم غفلت نشود که نسبت به مسائل اساسي اسلام و انقلاب و نظام بي تفاوت باشيم بلکه همه بايد در اين موارد حساسيت داشته باشيم، اين يک مسأله اي است که در رگ و پوست ما وجود دارد ولي انسان وقتي مي خواهد حرف بزند بايد در آن تفکر کند و مسائل اخلاقي را در نظر داشته باشد و مدام به کار ديگران کار نداشته باشد.
🔸کسي در حوزه داريم که انقلابي، مدرس و استاد هست، چرا برخي به راحتي او را در معرض تهمت ها قرار مي دهند؟ اگر حوزه به اين نحو باشد مردم آن را قبول نمي کنند؛ عزت و ذلت به دست خدا است و به اراده اين گروه و آن گروه نيست که کسي بالا برود يا پايين بيايد، اما چرا عده اي بايد به دنبال زمين زدن يک گروه و بالا بردن گروه ديگري باشند.
🔸هرچند قالب و اکثريت حوزه ما مراجع و رهبر معظم انقلاب هستند و مردم آنها را الگوي خود مي دانند ولي وقتي مردم مي بينند يک عده اي از طلاب به جاي اين که ايجاد الفت در جامعه بشري بکنند به دنبال ايجاد اختلاف درخود حوزه هستند و مدت ها به دنبال اين کارها باشند از حوزه سرخورده مي شوند و ديگر از حوزه اخلاق نمي پذيرند.
🔸خاک بر سرکسي که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد تمام ارزش يک طلبه اين است که گوشه اي از وجود امام مجتبي(ع) در وجود او تبلور پيدا کند، اين لباس مقدس در دست ما امانت است، چرا به راحتي همديگر را متهم مي کنيم؟ و باب افترا را باز مي گذاريم؟
🆔 @feghahat
برهان انقلاب
💢خاک بر سرکسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد./چرا برخی در فضای مجازی يک مدرّس و استاد انقلابی
🔴 پرسشهایی برای امروز حوزه!
🔸 دغدغه مندی این روزهای طلاب در هشدار نسبت به فرجام #تکثر_مرجعیت در آیندهای نه چندان دور با بیان منطقی و روشن و توصیه خیرخواهانه –و بلکه مطالبه جدی آنان- در راستای حفظ #اقتدار_مرجعیت بدون شک امری قابل تقدیر است که باید آن را به فال نیک گرفت، هرچند همواره باید از سوء ظن نسبت به آحاد جامعه حوزوی پرهیز داشت و فضای حوزه را با آن مکدر نکرد.
🔹 اگرچه واکنش جناب آقای فاضل لنکرانی به انتقادات مطرح شده جای تقدیر و تشکر دارد اما آنچه در روزهای اخیر از سوی عدهای از دوستان حوزوی اتفاق افتاد، نقدی علمی، مستند و دقیق (و حتی گاهی فقهی) در راستای حفظ سنتهای کهن حوزوی بوده است که نمیتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. از ایشان که بحمدالله در مقام پاسخگویی برآمدهاند انتظار میرود که به این سؤال پاسخ دهند که با توجه به روند کنونی اعلام مرجعیت، ایشان –خصوصاً اگر از نظر فقهی قید اعلمیت را هم نامعتبر بدانیم- چه دورنمایی را برای آینده مرجعیت شیعه ترسیم میکنند؟ و آیا اساساً #تکثر_مرجعیت را موجب شکسته شدن اقتدار مرجعیت نمیدانید؟ و اگر میدانید آیا لازم نیست که هر چه زودتر هر کسی که به این وادی ورود کرده است از تصدی هرگونه شأنی از شؤون مرجعیت کنارهگیری کرده تا بدین طریق از یک سو دیگران را نیز به این کار وادار سازند و از سوی دیگر از ورود دیگر افراد به این عرصه جلوگیری کند؟ آیا چنین روندی موجب کمرنگ شدن سنتهای اصیل حوزوی، کماعتقاد شدن مردم به نهاد روحانیت و سوء استفاده برخی نالایقان از فضای به وجود آمده نمیشود؟ متأسفانه فضای امروزی حوزه به گونهای پیش رفته است که حتی یکی از کسانی که سالهای دور سابقه محکومیت و زندان در پروندهای قضایی هم دارد، بیت خود را تأسیس و رساله خود را منتشر کرده است!
🔸 این پرسشها سؤالات علمی و صنفی امروز حوزه ماست که در فضایی طلبگی پاسخ خود را میطلبد بدون آنکه مشتمل بر هرگونه تهمت نسبت به اساتید بزرگوار باشد بلکه نگاهی انتقادی به راهبرد اشتباهی است که امروز در حوزه احساس میشود. بررسی این پرسشها در آینده نوشداروی بعد از مرگ سهراب است و نمیتوان با گفتن اینکه عدهای با پا گذاشتن بر حدود اخلاقی، به کار دیگران کار دارند به استقبال فردای مبهم حوزههای علمیه رفت و از آیندهنگری چشم پوشید.
🔹 بنابراین با توجه به آن که حوزه علمیه این روزها از ناحیه تکثر در مرجعیت به طور جدی تهدید میشود، ما همچنان مصرانه از همه کسانی که به عرصه مرجعیت ورود کردهاند تقاضامندیم که یا پاسخی روشن نسبت به پرسشهای فوق ارائه دهند و از رویکرد کنونی حوزه دفاع کنند و یا با اعلام کنارهگیری از همه شؤون مرجعیت و واگذاری آن به مراجع موجود (و حتی کسب اجازه از آنان در اداره مؤسسات تحت اشراف خود)، حوزه را از خطری جدی در آینده نجات دهند.
@motaleatehawzavi
🔴 درباره سیاستورزی مرجعیت آینده
🔴 انفعال امروز، کنشگری دستگاه مرجعیت را در آینده تهدید میکند
🔹 سیاستمداران کاسباند و این بدین معناست که آنان از نمد مرجعیت و تکثر آن نیز ممکن است برای خود کلاهی بدوزند. آنان همانگونه که به فلان چهره هنری نه چندان خوشنام نیازدارند تا به کمک او گروهی از جامعه را با خود همراه کنند، در همان وقت محتاج چهره دینی خوشنامی نیز هستند که با حمایت از آنان و سیاستهایشان نیم دیگر از جامعه را نیز به خود متمایل کنند و اینگونه میشود که شاهدیم هم آن دختر بدحجاب سگ در بغل در جریان مبارزات انتخاباتی از یک نامزد انتخاباتی حمایت میکند و هم فلان استاد درس خارج حوزه علمیه (و البته طی یک عملیات پیچیده فریب و اعتمادسازی کاذب)! به یاد دارم که چند سال قبل شخصی موثق از رفت و آمدهای یکی از روحانیون نزدیک به حزب کارگزاران در بیت عالمی که حقیقتاً وارسته و متخلق و در مراتب بالای فقاهت هستند، باخبر شدم و آن گونه که گفته شد، هدف از این رفت و آمدها راضی کردن آن عالم برای تصدی مرجعیت بود که این اتفاق هم افتاد. طبعاً برای آنان مرجعیت شیعه مهم نیست بلکه بهرهبرداری از حمایتهایی است که با تأثیر اطرافیان بر آن مرجع، گاه و بیگاه ممکن است از او صادر شود و حمایت مرجعیت را از شخص یا جریان تشویق کننده رقم بزند.
🔸 اگر چه منکر این نیستیم که اساتیدی که در سالهای اخیر پا در عرصه مرجعیت گذاشتهاند و این روزها مورد انتقاد قرار گرفته اند، معتقد به نظام و انقلاب هستند، اما حقیقت آن است که میان قرائتی از انقلاب که برجام را میآفریند و کنوانسیونهای خطرناک بینالمللی را بر کشور تحمیل میکند و دنیای فردا را دنیای مذاکره و نه دنیای موشک میداند با قرائتی از انقلاب که در پی بنیان نهادن تمدن نوین اسلامی است تفاوت بسیار است. آنچه بیش از هرچیز موجب نگرانی جامعه حوزوی است، عدم واکنش درست و به موقع توسط این عزیزان در قبال اتفاقات سالهای اخیر است، مسألهای که احتمال تأثیرپذیری آنان از قرائتی نادرست از انقلاب را تقویت میکند. مگر نه این است که از شروط مهم و اساسی برای تصدی مرجعیت در دوران کنونی کنشگری مناسب در تحولات مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است؟ آیا عدم واکنش جدی از سوی این عزیزان درباره مسائلی همچون نابسامانی فضای مجازی، ولنگاری فرهنگی در ساحتهای مختلف اجتماعی، FATF، برجام، سیاست خارجی منفعلانه دستگاه دیپلماسی، نابسامانی اوضاع معیشتی و... نمیتواند تهدیدی برای نقشآفرینی فعال حوزههای علمیه در معادلات سیاسی واجتماعی کشور باشد؟ آیا حمایتهای اغراقآمیز دیروز برخی از این عزیزان (تأکید میکنم برخی، اگرچه مخالفت علنی هم از هیچ یک ندیدهام) از دولتی که ناکارآمدی آن امروز شهره خاص و عام شده است (مانند اینکه گفتند همانگونه که خدا مردم را سر صندوق رأی آورد، باید بگوییم این رأی را خدا قرار داد، خدا این لطف را کرد که دولتی با فکر و تدبیر بر سر کار بیاید) و سکوت امروز آنان در برابر اقدامات آن در نتیجه اعتماد نابجا به یک طرز تفکر خاص سیاسی، نمیتواند زنگ خطری جدی برای آینده حوزه باشد؟ و آیا این همان چیزی نیست که بسیاری از سیاستمداران آن را خوش میدارند؟!
🔹 بنابراین آنچه در لحظه حساس کنونی لازم و ضروری به نظر میرسد، تأمل در این نکته است که آن عزیزانی که امروز قدم در عرصه مرجعیت نهادهاند چه کنشگری فعال و مؤثری در تعامل با مردم و دولت از خود نشان دادهاند که بتوان به پشتوانه آن مسؤولیت خطیر مرجعیت در سالهای آینده را بر دوش آنان گذاشت؟!
@Motaleatehawzavi
🔴 یک سؤال!
🔸 در حالی کشور در سالهای اخیر بحرانهای مختلفی را در زمینه نابسامانی اوضاع معیشتی، ولنگاری فرهنگی در ساحتهای مختلف اجتماعی، نابسامانی فضای مجازی، FATF، برجام، سیاست خارجی منفعلانه دستگاه دیپلماسی، اظهارات معارض با تعالیم دینی توسط شخص رئیس جمهور و... پشت سر گذاشته است که اساتید محترمی که در این سالها قدم در وادی مرجعیت نهادهاند در برابر آن برخوردی کاملاً انفعالی از خود نشان دادهاند. آیا با این تجربه چند ساله، حوزه و روحانیت میتواند در آینده نقش فعال خود را در کنشگری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایفا کند؟!
@motaleatehawzavi
🔴 اگر داعش بود و آیتالله سیستانی نبود
🔵 نگاهی به تهدیدات بیضابطگی تداول #مرجعیت در #حوزه_نجف
🔸 فتوای جهاد آیتالله #سیستانی مهمترین نمونه از تبلور قدرتنمایی مرجعیت شیعه در عراق و مؤثرترین کارکرد سیاسی و اجتماعی این نهاد در تحولات سالیان اخیر است. و این موفقیت جز در سایه اتحاد مردم زیر پرچم مرجعیت یکپارچه محقق شدنی نبوده و نیست، و این در حالی است که حوزه نجف ظرفیت فراوانی برای تجربه #تکثر_مرجعیت را –شاید به شکلی خطرناکتر از حوزه قم- در آینده دارد. در حال حاضر شاید بيش از پانزده مرجع دینی در کشور عراق مسؤولیت رتق و فتق امور دینی مردم را بر عهده دارند و اگر مرجعیت شیعه در تجربه داعش توانست صفوف مردم را به خوبی یکپارچه کند، دلیل آن فقط و فقط شخصیت برجسته و جایگاه بلند آیتالله سیستانی در حوزه نجف بوده است که همچون خورشیدی دیگر بزرگان حوزه نجف را در خود محو کرده است. به بیان دیگر آیتالله سیستانی ذخیرهای الهی برای صیانت از مقدسات و ملت عراق در برابر خطر داعش بود، و اگر ایشان نبود دستیابی به چنین موفقیتی به غایت دشوار بود.
🔹 اما همانگونه که گفته شد، وضعیت عدم انضباط در تداول دستگاه مرجعیت در عراق به مراتب بغرنجتر از ایران است تا آنجا که در کنار شماری از اساتید برجسته و ذیصلاح –فارغ از آفت تکثر- در عراق، اشخاصی مانند سید محمود الصرخی و احمد الحسن الیمانی نیز به راحتی عهدهدار چنین منصبی شدهاند. صرخی حتی در سلسه مباحثی تحت عنوان «السیستانی ما قبل المهد إلی ما بعد اللحد» به طرز شگفتانگیزی بدترین تهمتها را متوجه آیتالله سیستانی میکند. وی همچنین مواضع تندی را نیز علیه ایران اتخاذ میکند. از سوی دیگر یمانی نیز با ادعاهای مرتبط با مهدویت خود عملاً اقشاری از مردم عراق را با خود همراه کرده و خود به بحرانی دیگر در عراق بدل شده است. با این وضع باید آینده تیره و تاریکی را برای مرجعیت نجف بعد از آیتالله سیستانی به نظاره نشست و عدم وجود مرجعیت متمرکز در عراق مورد انتظار است. این مسأله میتواند آثار خطرناکی بر صحنه سیاسی و اجتماعی عراق بر جای خواهد گذاشت و تأثیر خود را در لحظات بحرانی نشان خواهد داد.
🔸 بیضابطگی در تداول مرجعیت حتی به حوزه نجف و قم نیز محدود نمیشود. در حال حاضر برخی از اساتید حوزوی ساکن در انگلستان و کانادا نیز به تصدی منصب مرجعیت مشغولاند. برخی مراجع محلی در لبنان نیز دیده میشوند. به هر حال تکثر غیر منضبط و نامعقول دستگاه مرجعیت در آینده نه چندان دور از اقتدار مرجعیت شیعه خواهد کاست و آن را فاقد هرگونه کارکرد مؤثر سیاسی و اجتماعی خواهد کرد. بنابراین ضروری است با آیندهنگری و تأمل در جوانب این موضوع، تدبیری معقول برای صیانت از کیان مرجعیت در آینده نه چندان دور اندیشید.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
#اخلاق_قبیلگی یعنی برای تطهیر جریان سیاسی خود، از اتهام بی عفتی به مقتول هم ابایی نداشته باشی.
صدرا محقق:خبرنگار روزنامه شرق
@motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آموزش دفاع شخصی توسط آیتالله توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان.
🔸 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
✔️حجت الاسلام و المسلمین نکونام، نماینده ولیفقیه در استان چهارمحالوبختیاری و امام جمعه شهرکرد در نامهای به مدیر کل صدا و سیمای استان، نسبت به استفاده از عنوان «آیت الله» برای وی واکنش نشان داد.
📜متن نامه امام جمعه شهرکرد بدین شرح است
🔹جناب آقای افشارنیا، مدیر کل محترم صدا و سیمای استان چهارمحال و بختیاری دام عزّهوتوفیقه
با سلام
مدتی است که از کلام نورانی آیت الله برای این حقیر استفاده میشود.
1️⃣ اولاً: آیت حق جلّوعلا بودن از شؤون بلندی است که این رو سیاه غرق ظلمات را نشاید.
2️⃣ ثانیاً: تاکنون دو سه نوبت در جلسات، خود و دیگران را از اینگونه امور بر حذر داشته و گفتهام بنده را جز «محمد علی نکونام» نخوانند.
3️⃣ ثالثاً: این حقیر علیرغم شرکت سالهای متمادی در دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افتخارم آن است که مسئلهگو باشم و احکام الهی را برای جامعه و عباد الرّحمن تبیین نموده و مروج الاحکام باشم.
4️⃣ رابعاً: از حضرت حق جلّ وعلا مدام مسألت داشتهام که بیادّعا و بیتوقع انجام وظیفه نموده و زینت لباس مقدس طلبگی باشم و اکنون اگر در سلک خادمی دستگاه مهدوی بعنوان یک طلبه پذیرایم باشند فخر دنیا و آخرت را خواهم داشت.
🔹علیهذا ضمن تشکر از حسن ظن آن رسانه و دیگر بزرگوارانی که از حوزههای علمیه و مراکز و شخصیتها اظهار لطف دارند عاجزانه تقاضامندم این حقیر را در انجام وظایف یاریگر بوده و در ظلمات و زرق و برق القاب گرفتارم ننمایند.
🔹از همه اعزّه مؤمنین و مومنات خواهشمندم این عبد عاصی، از قافله مانده، پای در گِل فرو رفته، روسیاه محروم و ظلمتزده مغموم را در این ماه مبارک از دعای خیرتان بهرهمند نمائید....
به نقل ازکانال العالم بزمانه(@almogaddemat)
@motaleatehawzavi