۷ـ کاهش آسیبپذیری وضعیت موجود کشور در برابر زلزله با محوریت حفظ جان انسانها از طریق:
۱ـ۷ـ تدوین و اصلاح طرحهای توسعه و عمران شهری و روستایی متناسب با پهنهبندی خطر نسبی زلزله در مناطق مختلف کشور.
۲ـ۷ـ ایمنسازی و بهسازی لرزهای ساختمانهای دولتی، عمومی و مهم، شریانهای حیاتی و تأسیسات زیربنایی و بازسازی و بهسازی بافتهای فرسوده حداکثر تا مدت ۱۰ سال.
۳ـ۷ـ ارائهی تسهیلات ویژه و حمایتهای تشویقی (بیمه و نظایر آن) بهمنظور ایمنسازی و بهسازی لرزهای ساختمانهای مسکونی، خدماتی و تولیدی غیردولتی.
۸ـ شناسایی پدیدههای جوی و اقلیمی و نحوهی پدیدار شدن خطرات و ارزیابی تأثیر و میزان آسیب آنها از طریق تهیهی اطلس ملی پدیدههای طبیعی، ایجاد نظام بههمپیوستهی ملی پایش و بهبود نظامهای هشدار سریع و پیشآگاهی بلندمدت با استفاده از فناوریهای پیشرفته.
۹ـ تنظیم برنامههای توسعهی ملی بهگونهای که در همهی فعالیتهای آن در همهی سطوح، رویکرد «سازگاری با اقلیم» ملاحظه و نهادینه شود. بنابراین اقدامات ذیل باید انجام گیرد:
ــ شناسایی شرایط اقلیمی و لحاظ نمودن آن بهعنوان یکی از محورهای اساسی آمایش سرزمین.
ــ تهیه، تدوین و ساماندهی نظامهای جامع مدیریت بلایای جوی و اقلیمی.
ــ شناسایی تغییر اقلیم و آثار و پیامدهای آن در پهنهی سرزمین و اتخاذ راهکارهای مناسب.
۸۴/۶/۲۵
10
✅ابلاغ سیاستهای کلی نظام در امور «شهرسازی»:
رهبر انقلاب اسلامی سیاستهای کلی نظام در امور «شهرسازی» را ابلاغ کردند.
۱- مکانیابی توسعه شهرها در چارچوب طرح آمایش سرزمینی و بر اساس استعدادهای اقتصادی و با رعایت معیارهای زیست محیطی و مراقبت از منابع آب و خاک کشاورزی، و ایمنی در مقابل سوانح طبیعی و امکان استفاده از زیرساختها و شبکه شهری.
۲- تعیین ابعاد کالبدی شهرها در گسترش افقی و عمودی با تاکید بر هویت ایرانی-اسلامی و با رعایت ملاحظات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، حقوق همسایگی و امکانات زیربنایی و الزامات زیست محیطی و اقلیمی.
۳- هماهنگ سازی مقررات و ایجاد هماهنگی در نظام مدیریت تهیه، تصویب و اجرای طرحهای توسعه و عمران شهری و روستایی.
۴- تأمین منابع پایدار برای توسعه و عمران و مدیریت شهری و روستایی با تاکید بر نظام درآمد- هزینهای و در چارچوب طرحهای مصوب.
۵- حفظ هویت تاریخی در توسعه موزون شهر و روستا با احیاء بافتهای تاریخی و بهسازی یا نوسازی دیگر بافتهای قدیمی.
۶- جلوگیری از گسترش حاشیهنشینی در شهرها و ساماندهی بافتهای حاشیهای و نامناسب موجود.
۷- تقویت و کارآمد کردن نظام مهندسی.
۸- ایمنسازی و مقاومسازی محیط شهری و روستایی.
۹- رعایت هویت تاریخی و معنوی شهرها در توسعه و بهسازی محیط شهری بویژه شهرهایی از قبیل قم و مشهد.
۱۰- سطحبندی شهرهای کشور و جلوگیری از افزایش و گسترش بی رویه کلان شهرها.
۱۱- رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی.
۸۹/۱۱/۲۹
11
✅ابلاغ سیاستهای کلی «محیط زیست»:
🔼 رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، در نامهای به رؤسای قوا، سیاستهای کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.
بسماللهالرّحمنالرّحیم
سیاستهای کلی محیط زیست
۱. مدیریت جامع، هماهنگ و نظاممند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیستبوم بهویژه با افزایش ظرفیتها و توانمندیهای حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی.
۲. ایجاد نظام یکپارچهی ملی محیط زیست.
۳. اصلاح شرایط زیستی بهمنظور برخوردار ساختن جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی.
۴. پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگیهای غیرمجاز و جرمانگاری تخریب محیط زیست و مجازات مؤثر و بازدارندهی آلودهکنندگان و تخریبکنندگان محیط زیست و الزام آنان به جبران خسارت.
12
۵. پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلایندهی هوا، آب، خاک، آلودگیهای صوتی، امواج و اشعههای مخرب و تغییرات نامساعد اقلیم، و الزام به رعایت استانداردها و شاخصهای زیستمحیطی در قوانین و مقررات، برنامههای توسعه و آمایش سرزمین.
۶. تهیهی اطلس زیستبوم کشور و حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعهی منابع طبیعی تجدیدپذیر (مانند دریا، دریاچه، رودخانه، مخزن سدها، تالاب، آبخوان زیرزمینی، جنگل، خاک، مرتع و تنوع زیستی بهویژه حیات وحش) و اعمال محدودیت قانونمند در بهرهبرداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی) آنها بر اساس معیارها و شاخصهای پایداری، مدیریت اکوسیستمهای حساس و ارزشمند (از قبیل پارکهای ملی و آثار طبیعی ملی) و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقاء آنها تا سطح استانداردهای بینالمللی.
۷. مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیستمحیطی نظیر بیابانزایی، گرد و غبار بهویژه ریزگردها، خشکسالی و عوامل سرایتدهندهی میکروبی و رادیواکتیو و توسعهی آیندهنگری و شناخت پدیدههای نوظهور زیستمحیطی و مدیریت آن.
۸. گسترش اقتصاد سبز با تأکید بر:
۱ـ۸. صنعتِ کمکربن، استفاده از انرژیهای پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پسابها با بهرهگیری از ظرفیتها و توانمندیهای اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیستمحیطی.
۲ـ۸. اصلاح الگوی تولید در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینهسازی الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی بهویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط زیست.
13
۳ـ۸. توسعهی حمل و نقل عمومی سبز و غیرفسیلی از جمله برقی و افزایش حمل و نقل همگانی بهویژه در کلانشهرها.
۹. تعادلبخشی و حفاظت کیفی آبهای زیرزمینی از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوانداری، مدیریت عوامل کاهش بهرهبرداری از آبهای زیرزمینی و تبخیر و کنترل ورود آلایندهها.
۱۰. استقرار نظام حسابرسی زیستمحیطی در کشور با لحاظ ارزشها و هزینههای زیستمحیطی (تخریب، آلودگی و احیاء)
۱۱. حمایت و تشویق سرمایهگذاریها و فناوریهای سازگار با محیط زیست با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله عوارض و مالیات سبز.
۱۲. تدوین منشور اخلاق محیط زیست و ترویج و نهادینهسازی فرهنگ و اخلاق زیستمحیطی مبتنی بر ارزشها و الگوهای سازندهی ایرانی ـ اسلامی.
۱۳. ارتقاء مطالعات و تحقیقات علمی و بهرهمندی از فناوریهای نوآورانهی زیستمحیطی و تجارب سازندهی بومی در زمینهی حفظ تعادل زیستبومها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست.
۱۴. گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیستمحیطی جامعه و تقویت فرهنگ و معارف دینیِ مشارکت و مسئولیتپذیری اجتماعی بهویژه امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه.
۱۵. تقویت دیپلماسی محیط زیست با:
۱ـ۱۵. تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقهای برای مقابله با گرد و غبار و آلودگیهای آبی.
۲ـ۱۵. توسعهی مناسبات و جلب مشارکت و همکاریهای هدفمند و تأثیرگذار دوجانبه، چندجانبه، منطقهای و بینالمللی در زمینهی محیط زیست.
۳ـ۱۵. بهرهگیری مؤثر از فرصتها و مشوقهای بینالمللی در حرکت به سوی اقتصاد کمکربن و تسهیل انتقال و توسعهی فناوری
14
✅در همهی نقاط دنیا مردم با بلایای طبیعی از قبیل زلزله، رانش زمین، سونامی، توفان، گردباد، آتش، و بادهای موسمی و مانند آنها مواجه میشوند. اما جوامع بشری در دنیای جدید هم راههایی برای پیشبینی و پیشگیری (مثل اعمال مقررات سختگیرانهی ساختمان سازی) و هم راههایی برای کاهش خسارات انسانی و مالی یافته است. البته زلزله از جمله بلایای طبیعی است که پیشبینی آن در حدی که بتوان بر اساس آن به موقع به افراد اخطار داد فراهم نشده است، اما برای کاهش خسارات بعد از وقوع راههایی وجود دارد.
آیا این راهها و روشها در ایران در پیش گرفته شده است؟ اگر گرفته نشده موانع کدامند؟
نظر به ابلاغیه های مختلف رهبری انقلاب همه این موارد باید رعایت شود اما ایراد کار کجاست؟؟
16
در جوامعی که دمکراسی از پایین و مدیریت محلی، استانی (ایالتی) و ملی به موازات هم وجود دارد بر اساس نوعی تقسیم کار و هماهنگی میان این سه لایه میزان رنجها و خسارات انسانی کاهش مییابد. نقش دولت مرکزی تنها در حدی است که نهادهای محلی توان امداد نداشته باشند اما آنها اصل و دولت مرکزی فرع است.
🔼در ایران فقط یک نوع مدیریت بحران آن هم در سطح ملی وجود دارد که همیشه دیر به میدان عمل میرسد. به عنوان مثال اگر منطقهی ازگله و سرپل ذهاب و استان کرمانشاه به موازات دولت مرکزی دارای نهادهایی برای مقابله با بلایای طبیعی پس از وقوع بودند طبعا خسارات و رنجهای انسانی کاهش مییافت. طبیعی است که یک سازمان عمومی محلی با بسیج همهی نیروها و امکاناتش در ۲۴ ساعت اولیه که زمان موثر نجات و امداد است میتواند از نیروهای نظامی یا غیرنظامی که اعزام آنها با بیشترین کارایی ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول میکشد موثرتر عمل کند.
جالب تر اینجاست که در این حوادث چون دولت غربگراست ومخالف بسیج وسپاه باز کارایی اینا کمتر وکمتر میشود بخاطر عدم هماهنگی لازم وایجاد ستاد بحران مشترک.
17
🔼 در جمع بندی عرایضم باید بگم که یک گروه متشکل ده پانزده نفرهی محلی در شرایط سیل بیشتر از یک گردان نظامی که صدها کیلومتر از محل واقع فاصله دارد میتواند جان انسانها را با چند قایق نجات دهد.
بعضا مقاومت حکومت مرکزی در کشور برای مقابله بامدیریتهای محلی و استانی (منتخب مردم و متکی بر مالیات و امکانات محلی وبسیج وسپاه) مردم را در شرایط بلایای طبیعی وابسته به دولت مرکزی کرده که:
۱) نیروهایش بسیار دیر به محل حادثه میرسند؛
۲) در ارسال کمک به نتایج سیاسی میاندیشد
۳) وارد بازیهای بینتیجهی سرزنش و مچگیری و آویزان کردن مدال به خود میشود
۴) نهادهایش از فساد مفرط رنج میبرند. در زلزلههای گذشته شاهد فروش وسایل امدادی مثل چادر و پتوی هلال احمر در بازارهای سیاه کشور بودهایم.
این در حالی است که امکان سیاسی شدن امداد و آلوده شدن آن به فساد در سطح محلی بسیار کمتر است.
18
در آخر وختم کلام باید عرض کنم که لازمه مقابله بامشکلات طبیعی اولا ایجاد زیرساخت های عالی ست که مقام معظم رهبری در موارد مختلف تدوین کردن. دوما ایجاد یک نیروی واکنش سریع در هر استانی توسط سپاه یا بسیج یا نیروهای مردمی مثل اتش نشان ها برای مقابله با حوادث مختلف طبیعی ست هرچند هلال احمر واتش نشانی هستن ودرکنارشان سپاه وبسیج.
ولی بنظر لازم است یک اتش به اختیار قانونی داده شود تا منتظر دستور و مراحل اداری ستاد بحران نشوند.
باتشکر از همه دوستان وعذرخواهی بابت طولانی بودن بحث.
موفق وموید باشید
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
19
بسم الله الرحمن الرحیم
✅مدیریت از دیدگاه قرآن
🔼خداوند می فرماید:
«وَ مَا اَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَت اَیدِیکُم»
و هر مصیبتی به شما رسد، به خاطر اعمالی است که انجام داده اید.»
یکی از مشکلات انسان این است که موفقیت هایش را از ناحیه خود و شکست هایش را از ناحیه دیگران می داند.
ضعف ها و ناکامی ها، ناشی از تدبیر اشتباه است . به همان اندازه که مدیریت و تدبیر خوب سود می رساند، مدیریت و تدبیر غلط نیز زیان به دنبال می آورد. برای رسیدن به خواسته ها و تحقق آرمان ها، باید از مدیریت دلسوزانه و خوب بهره مند شد.
وقتی مدیریت و رهبری خوب و قوی وجود داشته باشد، انسانها قدرت، شجاعت، اعتماد به نفس، امید و آرمان می یابند و در غیر این صورت ناتوان، سرخورده، بی هدف و ضعیف میشوند.
🔼قرآن کریم ضرورت مدیریت را در موارد گوناگون و با شکل ها و شیوه های خاصی بیان میدارد تا جامعه بشری را به این اصل اساسی متوجه سازد. مطالعه در داستان های قرآنی که حامل سرگذشت پیامبران بزرگ و مردان برجسته تاریخ می باشد، این معنا را بهتر روشن میکند.
از داستان های پر شور قرآنی که در بردارندة نکته های فراوان و آموزش های بسیاری در زمینههای گوناگون می باشد، داستان حضرت ابراهیم (ع) است. در این داستان موضوع امامت و رهبری ابراهیم (ع) جایگاه ویژه ای دارد.
« وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»
«و آنگاه که خداوند، ابراهیم را به انواع فرمان ها آزمایش کرد و با سرفرازی از آزمایش بیرون آمد، از جانب خداوند به او گفته شد: من تو را به امامت و مدیریت مردم برگزیدم. ابراهیم گفت: آیا این پیشوایی به فرزندان من خواهد رسید؟ فرمود: اگر دارای صلاحیت باشند، وگرنه امامت و مدیریت من به ستمگران نمی رسد».
آن روز که حضرت موسی(ع) در یک ماموریت خدایی عازم کوه طور بود و برای مدت چهل روز از قوم بنی اسرائیل فاصله میگرفت، برادرش هارون را به عنوان جانشین خود در میان آن مردم معرفی کرد و مدیریت و رهبری امت خود را به او سپرد تا تداخل در مسئولیت ها ایجاد نشود و شیرازه جامعه از یکدیگر نپاشد.
« وَ قَالَ مُوسَی لأَخِیهِ هَارونَ اخلُفنِی فِی قَومِی»
« موسی به برادرش هارون گفت: تو در میان قوم من جانشین باش.»
خداوند مدیریت بر جهان را تا بدان پایه ارج می نهد که به مدیران مدبر سوگند یاد میکند:
«فَالمُدَبِّراتِ أَمراً»
«پس سوگند به تدبیر کنندگان کارها.»
خداوند در این آیه به فرشتگان اداره کننده کارها سوگند یاد میکند، خداوند خود مدبر است.
در دعای جوشن کبیر بند 25 آمده است.
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بَاِسمِکَ یا مُصَوِرٌ یا مَقَدِر یا مُدَبِر»؛
«خدایا از تو درخواست میکنم به نام تو ای صورت آفرین، ای تقدیر کننده، ای تدبیر کننده...»
بدین ترتیب ملاحظه می شود که اولاً تدبیر یکی از خصوصیات احدیت است، ثانیاً آن قدر این امر مهم است که خداوند به تدبیر کنندگان سوگند یاد می کند. تدبیر در امر یعنی به عاقبت کار نگاه کردن. معنی لغوی تدبیر، پشت سرگذاشتن چیزی است.
پیامبر اسلام نیز همانند دیگر پیامبران الهی، از جانب خداوند مامور شد تا در آخرین سال عمرش، در سفر حجّةالوداع، جانشین خویش را به مردم معرفی نماید و به طور رسمی و اختصاصی، با نصب علی (ع) به خلافت و امامت، تکلیف مدیریت را در امور دین و دنیای امت اسلامی مشخص سازد.
بیاییم با مدیریت درست زندگی وجامعه خود بهترین الگوی مدیریتی جهان برطبق اسلام واقعی باشیم.
🔼باسلام خدمت همه دوستان وهمگروهی های عزیز
صبح همگی عزیزان بخیر
روزخوبی توام با سلامتی وموفقیت وعشق الهی داشته باشین
#قریش حسین پور
http://eitaa.com/joinchat/738459666C42f8ae10bd
گروه گفتمانی اندیشکده یاس کبود
✅گفتمان امروز الگوی #مدیریت اسلامی
از همه علاقمندان وکارشناسان دعوت به همکاری میکنیم