eitaa logo
کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه
563 دنبال‌کننده
559 عکس
97 ویدیو
41 فایل
در این کانال اطلاعات و اخبار ادیان و مذاهب زنده ایران و دنیا به اشتراک گذاشته می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حمیدرضا غریب رضا
📺 برنامه تلویزیونی که در میانه پخش مستقیم، موضوع عوض کرد! 🇵🇸🇮🇷 🇱🇧برای شرکت در برنامه جریان از شبکه اول دعوت شده بودم، گفته بودند مجری آقای زادبر است ولی وقتی رسیدم شبکه دیدم دوست قدیمی‌ام آقای فارویی مجری است. دوستی و دعواها و آشتی‌های ما به نزدیک دو دهه می‌رسد. به او هم گفتم هر وقت شما را می‌بینم یاد سوریه می‌افتم ! قبل از برنامه از خاطرات دیروز و کارهای امروز صحبت کردیم، محورهای گفتگو را با هم مرور کوتاهی کردیم و برنامه شروع شد. به توفیق الهی تا به حال برنامه‌های زیادی را در تلویزیون و رادیو و شبکه‌های ماهواره‌ای به زبان فارسی و عربی مشارکت کردم ولی هیچ وقت از برنامه‌ها اینقدر لذت نبرده بودم. خاطرات شیرین و تلخ مختلفی را در این برنامه‌ها تجربه کردم ولی این برنامه از همه برنامه‌های دیگر متفاوت شد. تا به حال اتفاق نیافتده بود که وسط برنامه اتاق فرمان و مجری موضوع را عوض کنند! گرم صحبت بودیم که دیدم مجری متحول شده، از اتاق فرمان مطالبی به او می‌گفتند که رو را از من برگردانده بود و به سمت اتاق فرمان سر تکان می‌داد. وقتی مجری به تو نگاه نکند و حواسش جای دیگر باشد رشته کلام از دستت خارج می‌شود. هیجان زده بود و اعلام کرد که حزب الله شروع به موشک باران تل آویو کرده است. ظاهرا ابتدا زیر نویس تلویزیون هم همین بوده. بعد اصلاح کرد و عملیات وعده صادق 2 را از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد. چند دقیقه‌ای گفتگو قطع شد و صحنه موشک باران را نشان می‌دادند عوامل صحنه همه به وجد آمده بودند فیلم بردارها با من گفتگو می کردند و تحلیل می کردند. مدیر شبکه 1 خودش در اتاق فرمان آمده بود همه خوشحال بودند. به گفتگو برگشتیم. دیگر ادبیات و مباحث مطرح کاملا متفاوت شده بود. لحن کلام صمیمانه تر و بی تکلف تر و شادی از صحبت‌ها می‌بارید. به حکم تشابه، آثار عملیات وعده صادق 1 را مروری کردیم؛ از نقش جهاد و مبارزه علیه رژیم صهیونیستی در تحقق وحدت اسلامی سخن گفتیم؛ با آقای حسینی خبرنگار صدا و سیما در لبنان گفتگو داشتیم و .... ✅ برنامه جریان شبکه اول 🔴 شهادت سید حسن نصرالله و عملیات وعده صادق 2 پیوند برنامه در صفحه آپارات: https://www.aparat.com/v/dgl3514 🆔 @gharibreza1
📚 معرفی کتاب آیین تصوف (نقد و بررسی مبانی نظری و عملی صوفیه) ✍ نویسنده: دکتر علی اکبر ضیایی 🔗لینک کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📝 سؤال اساسی درباره تصوّف این است که آیا در خدمت بشر بوده است یا باید از آن به‌عنوان انحرافی در دین عبور کرد، و تنها تصوّف را از منظر تاریخی و ادبی به منزله بخشی از میراث‌فرهنگی ایران و اسلام دانست؟ 📖 پاسخ به این سؤال کاری دشوار است، و به‌سادگی نمی‌توان حکمی درباره آن صادر نمود. برخی معتقدند که عرفان و تصوّف از آغاز تا کنون در خدمت بی‌مزد و منّت بشر بوده است، و در ازمیان‌بردن پلنگ طبیعی و روباه‌صفتی و درنده‌خویی آدمیان و پرورش و تربیت نازنین جانان و پاکیزه‌دلانی که هر یک مثل اعلای آدمیّت و انسانیّت و مظهر والای مروّت و فتوّت و در حقیقت فرّ و شکوه و رونق و آبروی بساط پر رنگ و بوی آفرینش بوده‌اند و هستند وظیفه‌ای بس خطیر برعهده داشته و دارد، و آن را به‌خوبی کفایت کرده است و خواهد کرد، و اگر امروز نام و نشان و درویش و درویشی از معانی لغوی و اصطلاحی خود بیرون شده و به‌گونه‌ای دیگر درآمده است در اصل و حقیقت امر اثری ندارد، و درویشی گونه‌ای وارستگی و بی‌نیازی و مردم‌داری و بی‌آزاری و طریقتی از صدق و صفا و تسلیم و رضاست که آرامش تن و جان مرد درویش و آسایش جسم و روان بیگانه و خویش را در بردارد، و باید آن را تالی تلو کمال آدمیّت و نهایت انسانیّت و آخرین پلّه نردبان صعود بشر به ملکوت اعلای حقیقت و عروج به معراج وحدت و وحدانیّت دانست. ⬅️ و برخی نیز تصوّف را از همان ابتدای پیدایش نسخه‌بدلی از معنویت و عرفان اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌دانند، و اعتقاد دارند که مشایخ این قوم در برابر مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام موضع داشتند، و رهبران صوفیّه مثل حسن بصری، سفیان ثوری، حکیم ترمذی، عطّار نیشابوری، مستملی بخاری، نجم‌الدین رازی دایه و ابن عربی با تشیّع رویکردی منتقدانه و یا خصمانه داشته‌اند، بنابراین باید از تصوّف چه در دوران نخستین شکل‌گیری و چه در حال حاضر عبور کرد. ⬅️ اختلاف تصوّف و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام در کیفیّت نگرش به دین و مبانی آن است به‌گونه‌ای جمع بین آن دو به‌غایت دشوار است، زیرا مبنای تصوّف بر کشف و شهود و رؤیا است، اما مبنای تشیّع بر عقل و وحی است، و روایات و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز در امتداد همان وحی دانسته می‌شود. تصوّف بر اصل تأویل ظاهر احکامی در شریعت و اعتقادات استوار است، درحالی‌که شیعه فقه و اعتقادات خود را بر اساس عقل و فهم عرفی از روایات و نصوص شرعی استوار کرده است، و امر تأویل را به راسخون در علم، یعنی امامان معصوم که قرآن ناطق هستند، اختصاص می‌دهد. بسیاری از صوفیان به اتّحاد و حلول اعتقاد دارند، اما شیعه قائل به تنزیه خداوند و بینونت خالق و مخلوق است. ⬅️ در تصوّف راهنما و مرشد اولیا و اقطاب صوفیّه است، اما در تشیّع پس از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله امامت مردم منحصر در ائمّه معصومین علیهم‌السلام است و شیعیان در غیبت کبری به فقیه جامع‌الشرایط رجوع می کنند. ⬅️ در تصوّف نهایت سعادت بشری در فنای فی الله تعریف شده است، درحالی‌که در تشیّع ایمان و عمل صالح ضامن سعادت دنیوی و اخروی است، و غایت مسیر تکامل بشر تخلّق به اخلاق الله بر اساس تعالیم اهل‌بیت علیهم‌السلام است. ⬅️ از این اختلافات اصولی و اعتقادی که بگذریم در صوفیّه با انواع بدعت‌های خلاف شریعت روبرو هستیم که در فصول آینده به نمونه‌هایی از آنها اشاره خواهیم کرد، و کتب معتبر شیعی چون کافی، امالی طوسی، احتجاج، عیون اخبار الرضا علیه‌السلام و دیگر کتب معتبر شیعه مواضعی روشن علیه تصوّف را به نقل از امامان معصوم علیهم‌السلام به تصویر کشیده‌اند که به علّت حجم آنها نمی‌توان به‌گونه‌ای ازاین‌گونه مواضع صرف‌نظر و یا به مراد صوفیّه تأویل و تفسیر نمود. 👇👇👇
⬅️ علمای بزرگ شیعه نیز آثاری مستقلّ در ردّ تصوّف نگاشته‌اند، اما تصوّف به‌عنوان دانشی بشری که دستاورد فکری و سلوکی بسیاری از بزرگان صوفیّه است هم از نظر ادبی و هم تاریخی قابل‌بهره‌برداری است، و نادیده‌گرفتن این حجم از ادبیّات صوفیانه در تاریخ ایران و جهان اسلام نیز قابل‌قبول نیست، و این بهره‌برداری در شیعه بیشتر از اهل‌سنّت معنی و مفهوم دارد، زیرا دو معیار عقل و روایات معتبر اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌توانند صحّت‌وسقم ادّعاهای صوفیّه را در بوته آزمون گذاشته و از آنها به بهترین وجه بهره‌برداری نمایند، و انسان آگاه به ظرایف مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌تواند از بدعت‌ها و اعتقادات فاسد و شطحیّات و اوهام صوفیّه عبور کرده، و نگاهی نو به دستاوردهای فکری و معنوی صوفیّه در طول تاریخ داشته باشد، و همین رویکرد را می‌توان نسبت به دیگر دستاوردهای علوم بشری در روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و دیگر دانش‌ها داشت که در واقع منزلتی بین منزلتین و نگاهی بین نفی و اثبات است، و البته باید دانست که میراث فکری صوفیّه به علت اختلاف اساسی با مبانی فکری شیعه تنها در شکل و صورت برخی مسائل با یکدیگر اشتراک دارند، و هر گاه به عمق دیدگاه صوفیّه نظری بیفکنیم به‌خوبی درخواهیم یافت. 🔗لینک کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه https://eitaa.com/Communityinformationchannel
🛑📸 توییت سلامه عبدالقوی از علمای الازهر و مشاور سابق وزیر اوقاف مصر در ستایش رهبر ایران: 🔹(رهبر ایران) با زبان عربیِ صحیح، که حاکمان ما از آن عاجزند به درستی به آیات استدلال کرد و پیش‌بینی دقیقی از واقعیت دردناک داشت. 🔹سپس رو به قبله مسلمانان نماز خواند و قرآن را بدون تحریف و با تجوید صحیح قرائت کرد که حاکمان ما از چنین تلاوتی عاجزند. 🔹سپس هم در خطبه و هم نماز خود شهادتین را خواند. کجاست شرک، کجاست بت‌پرستی و کفر؟! دروغ بس است، فتنه بس است، همه ما مسلمانیم.. ⚠️@Qomonline ، کانون اخبار مهم
📣 دفتر مطالعات، تحقیقات و پژوهش مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام برگزار می‌کند: ⬇️ ✳️ نشست بسط و تبیین مبانی تقریب رشد مدار؛ مقایسه با دیگر نظریات و پاسخ به چالشها. ✅ سخنران: دکتر رسول زرچینی؛ ✅ ناقد: دکتر مهدی فرمانیان؛ 🗓 زمان: دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳؛ 🕰 ساعت: ۱۰ الی ۱۲؛ 🏡 مکان: قم، بلوار جمهوری، نبش کوچه ۶، مجمع جهانی اهل بیت، طبقه سوم، سالن جلسات معاونت علمی - فرهنگی؛ 🔗لینک کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه https://eitaa.com/Communityinformationchannel
هدایت شده از حمیدرضا غریب رضا
📺 برنامه زمانه از شبکه2 سیما: ✊ 🤝 عملیات وعده صادق2؛ رابطه وحدت اسلامی و مقاومت ☎️ پیوند بخش مشاركت تلفنی در برنامه https://www.aparat.com/v/cjekp7v 🔗 پیوند برنامه کامل https://www.aparat.com/v/jmv00gp 🆔 @gharibreza1
🎙 فرقه نیوز با حجت‌الاسلام صلح میرزایی، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری و مسئول دفتر حفظ آثار مقام معظم رهبری پیرامون اقلیت‌های دینی در ایران وحدت دینی در ایران؛ نماد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان 🔺ایران با تنوع قومی و مذهبی خود، نماد بارزی از همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف است. این وحدت دینی که از دیرباز مورد تأکید رهبران دینی و سیاسی کشور بوده، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شده است. 🔺قانون اساسی، آزادی‌های دینی و مذهبی پیروان ادیان رسمی کشور (زرتشتی، کلیمی و مسیحی) را تضمین می‌کند. این اصل به همراه تعالیم اسلام و تأکیدات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر وحدت و برادری، زمینه ساز ایجاد جامعه‌ای با محوریت عدالت و برابری شده است. 🔗 متن کامل مصاحبه را در سایت فرقه نیوز بخوانید 🔗لینک کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📣 پژوهشکده ادیان و مذاهب با همکاری معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) برگزار می‌کند: 🟢 نشست تخصصی سید حسن نصرالله.... به روایتی دیگر 🔵 سخنران: دکتر عباس خامه یار؛ 🗓 زمان: چهارشنبه - ۱۸ مهر ۱۴۰۳؛ 🕰 ساعت: ۱۰ صبح؛ 🏡 مکان: پردیسان - دانشگاه ادیان و مذاهب - سالن امام موسی صدر؛ 🔗لینک کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه https://eitaa.com/Communityinformationchannel
🎙 فرقه نیوز با سرکار خانم طالبی دارستانی پژوهشگر و کارشناس حوزه فرق و ادیان 🔺زنان؛ بخش عمده‌ی جامعه‌ی هدف مسیحیت تبشیری 🔺فضای مجازی بستر تبلیغاتی مسیحیت تبشیری 🔺ورزش مهم ترین ابزار تبلیغاتی مسیحیت تبشیری 🔗 متن کامل مصاحبه را در سایت فرقه نیوز بخوانید 🔗لینک کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📣 معرفی کتاب: یک سند سیاسی از دوران فاطمی متقدم؛ (بررسی خاستگاه‌های عهدنامۀ مالک اشتر) 📗 نام اصلی کتاب: "An Early Fatimid Political Document" ✍ نویسنده: وداد قاضی، اسماعیل پوناوالا؛ 📝 مترجم: حنیف افخمی ستوده؛ ✅ کتاب حاضر ترجمۀ مقاله‌ای مهم در مطالعات شیعی از وداد قاضی دربارۀ عهدنامۀ مالک اشتر، به همراه مقاله‌ای از اسماعیل پوناوالا در بررسی آن، است. خانم وداد قاضی در انتساب عهدنامۀ مالک اشتر به علی بن ابیطالب تردید کرده است. طبق رأی او، متنی که اکنون در نهج البلاغه ديده می‌شود صورت اصلاح‌شدۀ متنی است که مهدی عبدالله (عبيدالله) فاطمی به دليل مشکلاتی که پس از کشتن ابوعبدالله شيعی گريبانگيرش شد، با همياری قاضی‌اش، افلح بن هارون، فراهم کرد و سپس، متن آن به پيامبر يا حضرت امير منسوب گرديد و بعدها در کتاب دعائم الاسلام قاضی نعمان، فقيه معروف اسماعيلی، به وديعت گذارده شد. این متن توسط شریف رضی یا شخصی دیگر، با جرح و تعدیلاتی، به عهدنامۀ علی به مالک تبدیل شد و به نهج البلاغه راه یافت. ✅ از کسانی که مقالۀ وداد قاضی را بررسی کرده اسماعیل پوناوالا است. مقالۀ او این حسن را دارد که خواننده را با سابقۀ مطالعات مربوط به این عهدنامه آشنا می‌کند. او نگاهی تحسین‌آمیز و درعین‌حال انتقادی به مقالۀ قاضی دارد. علی‌رغم انتقاد به پیشنهاد قاضی در مورد نویسندۀ عهدنامه، پوناوالا خود نویسندۀ دیگری را برای عهدنامه معرفی نمی‌کند، اما معتقد است این اثر باید خطاب به یک حاکم باشد نه یک داعی‌. 🔗 لینک کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه https://eitaa.com/Communityinformationchannel
هدایت شده از فرهیختگان حج ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️عمق دفاع جانانه شیعیان لبنان از فلسطین در جهان عرب کم کم خود را نشان می‌دهد ... 🖇عالم اهل سنت: خوشابه‌حال آن شهیدی که با خونش برای مکتبش آبرو می‌خرد: ای شیعیان امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب (رضی‌الله عنه) و ای پیروان امام حسین‌بن‌نبی (علیه‌السلام)، از زبان یک عالم دینی سُنی به شما می‌گویم: پس از آنچه امروز در جنوب دیدیم، شما پاک‌ترین آفریدگان خدا بر روی زمین هستید، در این زمان و مکان. شما و برادران در فلسطین و هرکسی که همراه شماست. به همین دلیل خداوند شما را برای این مأموریت بزرگ انتخاب کرده؛ و آن دفاع از مسجدالاقصی است. اما این امت میلیاردی، ارزشش نزد خدا به‌اندازه بال پشه‌ای هم نیست، بلکه آنان همچون کف روی سیلاب هستند و هرکس که غیر از این بگوید، از پیروان گمراهان و مغضوبین است. و لعنت خدا بر او و بر آنان باد