eitaa logo
حقوق یار جزا و جرم شناسی
5.9هزار دنبال‌کننده
294 عکس
10 ویدیو
258 فایل
کانال تخصصی حقوق جزا و جرم شناسی⚖ تبادل و تبلیغات و پاسخ به سئوالات حقوقی: @Admin_Hoqooqi کانالهای همکار: 1.حقوق خانواده: @Family_Law_Chanel 2.آزمونهای حقوقی: @Azmoon_Hoqooqi 3.کتابخانه حقوقی: @Ketabkhaneh_Hoqooqi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶قوادی 🔹تعریف قوادی: 📚ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی: قوادی عبارت از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است. تبصره ۱- حد قوادی منوط به تحقق زنا یا لواط است در غیراین صورت عامل، مستوجب تعزیر مقرر در ماده(۲۴۴) این قانون است. تبصره ۲- در قوادی، تکرار عمل شرط تحقق جرم نیست. 🔸نکته : حد قوادی،جرم مقید و منوط به تحقق زنا یا لواط است و در صورت عدم تحقق زنا و لواط مرتکب مستوجب ۳۱تا ۷۴ ضربه شلاق و حبس تعزیری درجه ۶ است. 🔸حد قوادی : 📚ماده ۲۴۳ قانون مجازات اسلامی: حد قوادی برای مرد هفتاد و پنج ضربه شلاق است و برای بار دوم علاوه بر هفتاد و پنج ضربه شلاق به عنوان حد، به تبعید تا یک سال نیز محکوم می‌شود که مدت آن را قاضی مشخص می کند و برای زن فقط هفتاد و پنج ضربه شلاق است. نکته : قوادی جرم آنی است ،تکرار شرط نیست.بر خلاف دایر کردن مراکز فساد و فحشاء 🔶مرتبط کردن افراد نابالغ برای زنا یا لواط 📚ماده ۲۴۴ قانون مجازات اسلامی کسی که دو یا چند نابالغ را برای زنا یا لواط به هم برساند مستوجب حد نیست، لکن به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. 📚 کانال را به دوستان حقوقی خود معرفی کنید. https://eitaa.com/higoogjaza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶قذف یعنی نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری هر چند مرده باشد. 🔹تعریف قذف: 📚ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی: قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد. 📚ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی: قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد ،گرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد. تبصره- قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می‌شود. 📚ماده ۲۴۸ قانون مجازات اسلامی: هرگاه قرینه ای در بین باشد که مشخص گردد منظور قذف نبوده است، حد ثابت نمی‌شود. 🔹نکته : قذف باید روشن و بدون ابهام بوده و نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد،اگرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد. 🔸نکته: قذف علاوه بر لفظ با نوشتن هر چند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود. در صورتی که شخصی با استفاده از یا به دیگری عملی را نسبت دهد مشمول عنوان قذف میشود. 🔹نکته: قذف جرم مطلق است و قابل گذشت میباشد. 📚ماده ۲۵۱ قانون مجازات اسلامی: قذف در صورتی موجب حد می‌شود که قذف شونده در هنگام قذف، بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیرمتظاهر به زنا یا لواط باشد. تبصره ۱- هرگاه قذف شونده، نابالغ، مجنون، غیرمسلمان یا غیرمعین باشد قذف کننده به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می‌شود لکن قذف متظاهر به زنا یا لواط، مجازات ندارد. تبصره ۲- قذف کسی که متظاهر به زنا یا لواط است نسبت به آنچه متظاهر به آن نیست موجب حد است مثل نسبت دادن لواط به کسی که متظاهر به زنا است. 📝قذف،در چه صورتی ثابت می شود؟🤔 🔸نکته: قذف در صورتی موجب حد می شود،که قذف شونده در هنگام قذف ،بالغ،عاقل،مسلمان ،معین و غیر متظاهر به زنا یا لواط باشد. 📚ماده ۲۴۹ قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی به دیگری بگوید «تو با فلان زن زنا یا با فلان مرد لواط کرده ای» فقط نسبت به مخاطب، قاذف محسوب می‌شود. 📚ماده ۲۵۲ قانون مجازات اسلامی: کسی که به قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری، الفاظی غیر از زنا یا لواط به کار ببرد که صریح در انتساب زنا یا لواط به افرادی از قبیل همسر، پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب باشد، نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده است، محکوم به حد قذف و درباره مخاطب اگر به علت این انتساب اذیت شده باشد، به مجازات توهین محکوم می‌گردد. 🔹نکته: توبه در قذف بی تاثیر است.(م ۱۱۶ ق.م.ا) 📝آیا حد قذف مشمول مرور زمان می شود؟🤔 🔸نکته: حد قذف مشمول مرور زمان شکایت نمی شود.(م ۱۰۶ ق.م.ا) 📚ماده ۲۵۳ قانون مجازات اسلامی: هرگاه کسی زنا یا لواطی که موجب حد نیست مانند زنا یا لواط در حال اکراه یا عدم بلوغ را به دیگری نسبت دهد به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. 📚ماده ۲۵۴ قانون مجازات اسلامی: نسبت دادن زنا یا لواط به کسی که به خاطر همان زنا یا لواط محکوم به حد شده است، قبل از توبه مقذوف، مجازات ندارد. 📚 کانال را به دوستان حقوقی خود معرفی کنید. https://eitaa.com/higoogjaza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 نکات مربوط به قذف، افتراء بیانی ، توهین : 🔹افتراء بیانی: نسبت دادن یک جرم به دیگری بر خلاف واقع 🔹قذف : یعنی نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری هر چند مرده باشد. 🔹توهین: نسبت دادن الفاظ موهن و رکیک به دیگری ✅در هر سه مورد: ➖ مخاطب بزه‌دیده باید شخص حقیقی باشد. ➖ لفظ باید صریح باشد نه با کنایه مثلاً اگر به طرف بگوییم؛ گاو ، و او در جواب بگوید خودتی خودتی توهین نیست. ➖ نقل قول کافی نیست ، مثلاً فلانی بهت گفت؛ گاو ، این توهین آمیز نیست. ➖ حتماً باید مخاطب زنده باشد مگر در قذف و توهین به امام خمینی (ره ) ➖ حتماً باید مخاطب معین باشد،اگر بگوید کارمندان بخش همه گاو هستند یا کار آیا همه کارمندان اداره برق زناکار هستند این نیست اما تعزیر دارد. نکته: قذف شخص نامعین موجب جرم تعزیری است. 📚 کانال را به دوستان حقوقی خود معرفی کنید. https://eitaa.com/higoogjaza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶محاربه 🔹تعریف محاربه : 📚ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود. 🔸نکته ۱: محاربه کشیدن سلاح به قصد جان مال ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. 📝سوال : آیا استفاده از سلاح در جرم محاربه شرط است؟🤔 🔹نکته ۲: ورود سلاح و دست بردن به سلاح شرط است اما استفاده از سلاح شرط نیست،اسلحه اعم از سرد و گرم که مصداق آن ، سلاح عرفی است. 🔸نکته ۳: اسلحه باید واقعی و حقیقی باشد. 📝سوال : دست بردن به سلاح تقلبی در جرم محاربه چه نتیجه ای در بر دارد؟🤔 🔹نکته ۴: دست بردن به اسلحه تقلبی که باعث ایجاد هراس در مردم شود موجب تحقق محاربه نیست. 🔸نکته ۵: این جرم مقید ا ست به ایجاد ناامنی در محیط،اگر موجب ناامنی نشود محاربه نیست. 📚 کانال را به دوستان حقوقی خود معرفی کنید. https://eitaa.com/higoogjaza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶رفتار جرم محاربه چیست؟🤔 🔹رفتار جرم محاربه بیرون کشیدن سلاح است. پس وجود سلاح شرط است اما استفاده از سلاح شرط نیست، فقط بیرون کشیدن سلاح ، شرط است. 📝منظور از سلاح در جرم محاربه چیست؟🤔 منظور از سلاح ام از سرد و گرم است،سلاح عرفی مدنظر است. پر یا خالی بودن سلاح مهم نیست، سالم یا معیوب بودن مهم نیست ،سلاح باید واقعی باشد. 🔸جرم محاربه انگیزه خاصی نیاز دارد و حتماً باید به قصد جان مال ناموس مردم یا ارعاب آنها باشد. شخص مرتکب هرکس است با هر جنسیت و دینی ، محارب می تواند یک نفر باشد. 📝سوال : بزه دیده در جرم محاربه چه کسی است؟🤔 🔹بزه دیده: این جرم علیه مردم است با هر دینی و جنسیتی و قومیتی انجام بدهد، بزه دیده جرم باید حداقل متشکل از سه نفر یا بیشتر باشد. حتماً باید مردم باشد و اگر یک شخص باشد، محارب نیست. 🔸محل وقوع جرم: مهم نیست در شهر باشد یا خارج از شهر باشد یا دریا... 📝جرم محاربه مطلق یا مقید ؟🤔 🔹نتیجه: مقید به ناامنی در محیط است. 🔸 نکته: کسی که روی مردم سلاح بکشد و در اثر ناتوانی موجب سلب نشود محارب نیست. 🔹نکته مهم : عنصر معنوی در کشیدن سلاح و قصد ایجاد ناامنی در محیط یا علم به وقوع آن و انگیزه خاص، جان، مال، ناموس مردم یا ارعاب آنها شرط است. لذا دست بردن به سلاح با انگیز شخصی علیه چند شخص خاص محاربه نیست. 📚ماده ۲۸۰ قانون مجازات اسلامی: فرد یا گروهی که برای دفاع و مقابله با محاربان، دست به اسلحه ببرد محارب نیست. 📚 کانال را به دوستان حقوقی خود معرفی کنید. https://eitaa.com/higoogjaza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا