eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۵۱ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
شتاب_دهنده_ها-تک رسا.pdf
6.27M
⭕️بررسی انواع مراکز شتابدهی در جهان 🔹بخش اول معرفی و تفاوت شتاب دهنده ها، مراکز رشد و استارتاپ استودیوها 🔹بخش دوم: مدل درآمدی شتابدهنده ها 🔹بخش سوم: مهمترین دلایل شکست شتابدهنده ها در جهان 🔹بخش چهارم: استارتاپها باید چه عواملی را در هنگام ورود به شتابدهنده ها در نظر بگیرند؟ 🔹بخش پنجم: استارتاپ استودیو 🔹بخش ششم: ۱۵ ویژگی که یک تیم استارتاپی را برجسته و فوق العاده میکند 🆔@cultural_governance
📌نخستین بانک اطلاعات محققان حوزوی 🖌پایگاه اندیشوران وبگاهی است خود روز آمد که به معرفی محققان و علماء حوزوی، آثارو فعالیت های ایشان و به عنوان نخستین بانک اطلاعات محققان حوزوی در شبکه جهانی اینترنت مشغول به فعالیت می باشد. قابلیت های پایگاه: 🔸ثبت و مدیریت اطلاعات شخصی توسط محققان حوزوی در فضای اینترنت 🔸ارائه زندگی نامه، آثارعلمی، فعالیت ها و همکاری های علمی _ پژوهشی اعضا 🔸دسته بندی محققان بر اساس فهرست : الفبایی، تخصص، مراکز و ترکیبی از چند فهرست 🔸قابلیت درج پیوند (Link)، چکیده نویسی و دریافت (Download) آثار ثبت شده 🔸ثبت و مدیریت یادداشت های شخصی 🔸جستجوی ساده و پیشرفته در پایگاه 🔸ارسال پیام نوشتاری بین اعضا 🔸اخبار ویژه اندیشوران ادرس سامانه:👇 🌐www.andishvaran.ir 🆔@Cultural_governance
📗مرآت انقلاب؛ درآمدی بر روش استخراج نظام فکری رهبران انقلاب 🔹 تبیین منظومه فکری رهبران انقلاب اسلامی با هدف آشنا کردن امت با اندیشه ولیّ، یک روش برای رسیدن به پیشرفت اسلامی است. آنچه در این باب اهمیت دارد شیوه پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب است که این چگونگی باید توسط نخبگان رخ دهد و بعد از کشف این مقصود، شیوه مواجهه با اندیشه رهبری برای مردم تبیین گردد. 🔸در این کتاب، برای دستیابی به روش استخراج از کلام رهبر معظم انقلاب، به کلیات، ضروریات و ابزارهای لازم آن اشاره شده تا با استفاده از آن‌ها فهم نظام فکری ایشان تسهیل شود. 🔹حاصل پژوهش، دستیابی به الگوریتم‌های مشابهی است که به الزام یکسان نیستند و قابلیت انعطاف و تغییر دارند، اما دارای اصول و بنیان مشترکند؛ بنابراین، روش‌های بیان‌شده می‌توانند دستخوش تغییرات یا پیشرفت‌هایی قرار گیرد. 🔸ویژگی ممتاز این اثر، بهره‌مندی از نظرات بیش از ده اندیشمند معاصر است. ✏️ مؤلف: مجتبی فرهنگ 📚 ناشر: انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم 📔 تعداد صفحات: ۹۶ جهت تهیه اثر کلیک کنید هشتگ به روش پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی پرداخت خواهد کرد. ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉صوت نشست: ▫️نقد کتاب مرات انقلاب 🔰برروی دقایق کلیک نمایید 🔺سخنان نویسنده 01:43 شروع مقدماتی 🔺سخنان حجت الاسلام طراوت 13:22 بیان نقاط قوت کتاب 20:55 بیان ابهامات و ضعف ها 🔺سخنان حجت الاسلام فلاح 27:08 شروع نکات حضرت استاد 32:11 بیان نقاط قوت 34:40 بیان ملاحضات 🔺سخنان حجت الاسلام افراز 58:47 بیان نقاط قوت 61:21 بیان نقاط ضعف 🔺سخنان نهایی نویسنده 77:30 ملاحضات نویسنده ناظر بر انتقادات ▫️پوستر نشست ▫️لینک خریدکتاب ▫️پیشنهاد میشود صوت به صورت کامل گوش داده شود. ˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇ
✅ کتاب «مرآت انقلاب» در بوته نقد و نظر 🔹کتاب مرآت انقلاب با نگاهی کلان‌نگر و فراشناختی به منظور طراحی چارچوب‌های کلی و تولید روش استخراج، به بررسی اندیشه رهبری و مکتب امام پرداخته است. 🔸این اثر در یک مقدمه و چهار بخش «ضرورت مواجهه نظام‌مند با اندیشه رهبران انقلاب»، «ویژگی‌های نظام فکری رهبران انقلاب»، «منظومه‌سازی بیانات رهبران انقلاب» و «منظومه فکری مولد» تدوین شده است. 📘نشست نقد و بررسی کتاب «مرآت انقلاب» با حضور مجتبی فرهنگ نویسنده اثر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی، آقایان وحیدرضا طراوت و مهدی افراز برگزار شد. 📗 نقطه ضعف مشترک بسیاری از پژوهش‌های صورت‌گرفته در آثار رهبران انقلاب، تأثیر درک هویت انقلاب اسلامی در فهم مکتب امام، «مرآت انقلاب» متعادل، خوش‌ساخت و پرنکته و بیان مهم‌ترین نقطه قوت مرآت انقلاب برخی از نکات مطرح شده در این نشست بود. 🔗متن گزارش این نشست را از پیوند زیر بخوانید: http://rbo.ir/__a-3608.aspx ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
💢انتشار برای نخستین بار ✍️سید مصطفی مدرس مصلی 🔺سنخ های استنباط از بیانات رهبری سنخ های استنباط از بیانات رهبری دارای چهار رویکرد می باشد ۱ـ رویکرد تبویبی در این رویکرد، با سرچ کلیدواژه ای بیانات رهبری ذیل یک مفهوم یا یک عبارت استخراج میشود. بخش «چکیده» Khamenei.ir چنین کاری رو انجام میدهد. طبیعتاً روی مفاهیم و عباراتی که تکرارپذیری بیشتری داشتند، این کار انجام میشود. شبیه کار محدثان شیعه در مواجهه با احادیث ائمه هست که سعی می کردند تبویب کنند. این رویکرد لازم و ضروری هست و جا داره از حوزه مفاهیم و عبارات به جملات و گزاره ها هم کشیده شود. ۲ـ رویکرد نظام واره‌سازی در این رویکرد، سعی میشود با کمک گرفتن از روش های تحقیق های کیفی یا غیرروشمند بیانات رهبری کدگذاری از بیانات صورت گیرد و طی چند مرحله کدگذاری و ادغام یک مدل مفهومی، یک نظام واره استخراج شود. این رویکرد چند سالی اس که از آن استقبال میشود؛ منتها فرآیند تبدیل کدها به مدل مفهومی، با ابهاماتی روبه رو هست و اغلب مدل ذهنی پژوهشگرهست تا مدل مفهومی بیانات رهبری ولی اصل کار ضروری و لازم هست. ۳. رویکرد تاریخی یکی از خلاهایی که رویکرد نظام‌واره‌ای متعارف دارد، عدم توجه به «روند تاریخی» بیانات رهبری هست. اینکه یک مفهوم در دهه‌های مختلف چه بار معنایی داشته و طی دهه های مختلف با چه تبیینی مطرح شده است. اینکه دیدگاه «شخص رهبری» به عنوان شخصیت و اندیشمندی که در روند تاریخی انقلاب، در حال تطور یا تکامل یا اصلاح هست، اغلب در دو رویکرد قبلی ازآن غفلت می شود. کمتر پژوهشی داریم که با این رویکرد دیدگاه رهبری را در یک مسئله بررسی کرده باشند.این رویکرد، غیر از بیانات، به پس زمینه های تاریخی اجتماعی جمهوری اسلامی هم باید توجّه داشته باشد. ۴ـ رویکرد معادله‌سازی یا نقشه‌سازی‌ این رویکرد که مطالبه‌ و نیاز عرصه حکمرانی و سیاست‌گذاری و اداره کشور هست، قصد استخراج «معادله» یا «چگونگی» مدیریت و سرپرستی انقلاب و عرصه‌های مختلف توسط رهبری را دارد. این رویکرد باید از تمامی سه رویکرد قبلی بهره ببره، علاوه بر ان ها، از «اقوال» رهبری فراتر بره و «افعال» رهبری را هم مشاهده کند. اینجا دیگه سرچ در سایت رهبری کفایت نمیکند و خرد سیاسی و عملی ناگفته رهبری که بعضاً در نگفته ها و نکرده های ایشون و ... وجود دارد را باید فهم کرد. در اینجا قدری فهم رهبری سخت خواهدشد و روش تحقیق کفایت نمیکند و به میزان درک موقعیت و افعال رهبری، امکان صورت‌بندی پیدا میکند. چنین حوصله و دقتی را بنده تا حالا ندیدم کسی در مواجهه با بیانات رهبری داشته باشد! در نهایت باید ابراز کرد اغلب پیشنهاداتی که دارد به دستگاه های اجرایی کشور داده میشود، از رویکرد اوّل یا دوّم بوده است. ▪️جهت شادی روح آن عزیز سفر کرده یک صلوات مرحمت کنید ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
🏷منظومه فکری مولد و کارکرد تعمیم خلاق ✍️مجتبی فرهنگ مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» فرمودند: 🔺ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و ... در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد. 🔺تقریر ●مکتب اسلام ناب محمدی دارای نظام های مختلفی برای شئون جامعه بشری در اعصار مختلف زمانه تاریخی است. آن چیزی که مهم است توجه به این مسئله است که مکتب اسلام به صورت بالقوه دارای الگوهای کلان و راهبردی برای جوامع بشری است اما بایستی این الگو ها براساس «نیازهای اکنونی» تولید شود که رهبری در این ابلاغیه خود اشاره ای به دوگانگی «نظام» و «الگو» داشته اند. ●در کتاب مرآت انقلاب امده است که: نظام مولد نخست اجزای ابتدایی (گزاره‌های اندیشه) را تبیین می‌کند و سپس با وصف تباین و جدایی آن‌ها از یکدیگر، آن‌ها را ترکیب می‌کند و درهم می‌آمیزد؛ درنتیجه علاوه بر فواید جداگانه‌ای که هریک از اجزا دارند، فواید تازه‌ای را به وجود می‌آورد. ●توضیح این موضوع به این نحو است که بازافرینی نظریات اجتماعی رهبری براساس محکمات و بینات صریح ایشان رخ می دهد و مسائل اقتضایی روز از طریق صورت بندی اندیشه های ایشان به نحو نو مکتبی عرضه می شود که میتوان آنرا تعمیم خلاق نامید. منظومه فکری مولد همان بیان نومکتبی و تولید اندیشه رهبران انقلاب در موقعیت های مختلف جامعه است که میتوان آنرا عالیترین روش خوانش اندیشه رهبران انقلاب دانست.بازافرینی الگوهای عینی براساس اندیشه رهبری نیازمند مجهز شدن به توانایی «منظومه مولدی» است که «توانایی حل مسئله» را به امت می دهد. ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
🏷اوصاف اجتماعِ تمدنی ✍️مجتبی فرهنگ ●در دیدار اخیر تمدن پژوهان با مقام معظم رهبری، یکی از اشکالاتی که ایشان به ارائه اساتید حاضر در جلسه مطرح کردند این موضوع بوده است که این تعاریف، شاخصه های پیشینی تمدن می باشد و در لایه دولت، ملت و جامعه مباحث مطرح شده است و سخن تمدنی به میان گذاشته نشده است و آن تصویر سازی از مقصد تمدنی، افقی دیگری بوده است.این مسئله بیانگر این است که بایستی در باب مفهومِ تمدن تفکر کرد و ابعاد آنرا مشخص نمود. ●در علوم اجتماعی روش مطالعه هر مبحثی را میتوانیم به صورت پیشینی و پسینی تقسیم کرد. در رویکرد پیشینی قبل از عینی شدن هر مفهوم به پردازشگری آن می پردازیم اما در روش پسینی بعد از وقوع عینیات، مفهوم پردازی صورت می گیرد. تعدد و سختیِ تعاریف در علوم اجتماعی، یکی از علت های آن به انتزاعی بودن این نوع از مفاهیم برمی گردد و هرچه مفاهیم کلان تر و دارای خویشان بیشتری باشد، اغتشاش تفاسیر آن بیشتر خواهد بود. از منطق های مطالعه در علوم اجتماعی تعاریف سه گانه مفهومی، ابعادی و عملیاتی است که در تعاریف ابعادی لایه های یک موضوع شناخته می شود و در تعاریف عملیاتی شاخصه ها، گویه ها و معرف ها بیان میشود. ●تمدن با توجه به اینکه دارای عینیت تاریخی و معاصر می باشد میتوانیم آنرا با روش های پسینی مطالعه کرد هرچند در شناخت آن دارای اختلاف نظر ها و بن بست هایی می باشیم. در ابتدا باید اذعان کرد که تمدن ها تشکیکی و ذو مراتب هستند یعنی دارای شدت و غلظت بوده و مرزها و گام های آن مثل انقلاب دقیق نیست. بیشتر تمدن ها دارای هویت امپراطوری می باشند یعنی سیاست و نظامی گری در آن غلبه دارد برخلاف تمدن اسلامی که هویت فکری و فرهنگی دارد و همین موضوع باعث شده است که عمر تمدن ها که معمولا 350 سال می باشد، عمر این تمدنِ الگو، 5 قرن باشد. ●در مطالعات تمدن سازی میتوانیم از روش مهندسی معکوس استفاده نماییم چراکه هنگامی که ذهن به مسئله انحطاط تمدن ها فکر می کند بدنبال این است که اجزای و کلیاتی که از یک تمدن جدا شده و منجر به کجروی و کج اندیشی او شده است را شناسایی کنیم تا بتوانیم از این تنبهات برای پیشگیری از زائل شدن تمدن ها جلوگیری و استفاده نماییم. 🔺شاخصه های اجتماعات تمدنی ۱ـ گستره جغرافیا ●شهید مطهری گستره تمدن اسلامی را اندلس، عراق و مصر بیان کرده اند. به عبارتی جغرافیای یک تمدن دیگر یک دولت مقتدر و یک کشور نیست. مرزهای هر تمدنی دارای یک ژئوپلوتیک هویتی است. ۲ـ اجتماع بزرگ ●تمدن ها سازنده و پردازنده نظام های اجتماعی کلان هستند و به صورت تدریجی در واحد مقیاس های قرن شکل پایدار می گیرند. تمدن اسلامی در نیمه دوم هجری صورت بندی شد اما بنای ان توسط پیامبراکرم(ص) در مدینه گذاشته شد که بعد از چند قرن، فراگیری زیادی در مقیاس اجتماعی را صورت داد. ۳. تمایز هویتی ●مشاهدات تمدنی برخلاف مشاهدات دولت ها، کاملا متفاوت و محسوس است مثل پیاده روی اربعین که برخلاف سایر پیاده روی های دیگر می باشد. باید به این موضوع اشاره کرد که اربعین خود یک راهپیمایی تمدنی است چراکه با تکثر قومیت، زبان، کشورها و ... دارای یک همگونی معنایی و هویت مشترک کلان می باشد و در عین اختلاف ها روح کلی بر آن حاکم است. این یادداشت تقریری از کرسی علمی- ترویجی اوصاف اجتماع تمدنی در خوانش هویت اندیشانه می باشد ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
🏷کنش انتخاباتی در مسئله مجلس ✍️مجتبی فرهنگ ●یکی از مولفه هایی که برایند آن غلظت جمهوریت را معین میکند میزان مشارکت مردم در انتخابات است. در طول ۳۲ انتخابات جمهوری اسلامی بیش از ۸۱۰ میلیون رای به صندوق انداخته شده است. رهبر انقلاب با اشاراتی به این موضوع فرمودند«نسل جدید ما فراموش نکند، ما دوره‌ی قبل از انقلاب را با همه‌ی وجودمان لمس کردیم؛ دیکتاتوری را، در حاشیه بودن مردم را، بی‌اعتنائی به مردم در امر حکومت را با همه‌ی وجودمان دیده‌ایم؛ جوانهای ما ندیده‌اند. مردم، قبل از پیروزی انقلاب هیچ نقشی در مدیریّت کشور و تعیین مدیران نداشته‌اند.» ۱۳۹۶/۵/۱۲ ●۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ زمان برگزاری دوازدهمین انتخابات مجلس است. عصری که در ان در حال گفت و گو هستیم دارای دو موقعیت است: موقعیت اول تمام نهادها و قوه های جمهوری اسلامی هم سو بوده و موقعیت دوم خود مجلس یازدهم می باشد که به فرموده مقام معظم رهبری بعد از ۳ سال، در مجموع این مجلس را همچنان انقلابی، جوان و پرتحرک می‌دانند. عدم مشارکت بالای مردم در انتخابات مجلس کنونی، نقطه منفی پر رنگی خواهد بود چراکه تمام امکانات در دست جبهه انقلاب بوده و جبهه دشمن و غیر هم سو با حربه ی پایین بودن مشارکت، آنرا به عنوان ابزاری برای نشان دادن عدم کارآمدی بیان خواهند کرد. ●بایستی از کنشگری های غیرموثر، صحبتی را به میان آورد تا با مشخص شدن این تنبهات و اصلاح رویه ها، عزمی را در جهت رای دهی به وجود آورد: ○سویه های محتوایی نادقیق ●کنش در انتخابات پیش نیاز آن، تحلیل وضعیت کشور، مردم و شناخت علل عدم مشارکت است. محتوای غالب کنونی، عموما دارای رویکرد قالبی است و خط گفتمانی دقیقی هنوز از مواجهه با مردم مشخص نیست و نیازمند تدقیق و اثرسنجی خط محتوایی می باشیم فی المثل سویه های محتوایی دستاوردهای انقلاب اسلامی بیانگر پیشرفت های کلی کشور است که در حال اشراق و نشر در فضای عمومی است در حالیکه مردم به سفره زندگی خودشان نگاه انداخته و با قیاس جز به کل و عدم عینیت بخشی، کلیات را قبول نخواهند کرد. ○عدم تخاطب واقعی ●هدف از نشت پیام اقناع است و در صورتی که پیام دارای تخاطب، روایت، گفت و گو، منطق و به تناسب نوع مخاطب باشد، کلام بر جان می نشیند. تا زمانی که به صورت چهره به چهره با مردم و اقشار مختلف به گفت و گو ننشینیم نخواهیم توانست آنها را همراه کنیم. بایستی درد ها شنید و از کاستی ها همراه با امید ها سخن گفت. گاهی گوش شنوا و صبر بر طعنه ها می تواند فردی را رهسپار صندوق کند. ○عدم اتصال قالب ها با تحلیل ●محتوای انتخاباتی در فضای مجازی، دارای نظام یکپارچه نیست، پاسخ های تبیین از قالب ها جداست و یک دسته بندی اشتباهی در حال وقوع است. بایستی از علل به پیام ها و قالب ها رسید و این خط را به صورت یکپارچه طراحی کرد. عدم طراحی این مسئله سبب قالب گرایی جبهه انقلاب اسلامی خواهد شد و کنشگر از رویکرد های محتوایی و پیامی تهی خواهد شد. ○تاخیر در کنشگری ●گونه های کنش انتخاباتی هم اکنون در فضای مجازی فعال هستند. اگر عملیات های مردمی انتخابات را به دوگونه شورافرین و گفتمانی تقسیم کنیم شاهد ان هستیم که هنوز اقدام نوع اول جهت ایجاد التهاب صورت نگرفته است و منتظر زمان شروع تبلیغات کاندیداها هستند. این مسئله قابل تامل است که در ماقبل شروع تبلیغات، سوای از فعالیت ها فضای مجازی و حزبی چه اقدامی را میتوانیم انجام دهیم. ○عدم استفاده از فرصت ها ●مناسبت های در طول زمان انتخابات، فرصتی برای کنشگری بوده و هست. پیوست این موقعیت هایِ جریان ساز آنگونه که باید به انتخابات گره بخورد رخ نداده و اجرای صرف مناسبت، معین عملیات بوده هرچند فرصت های دیگری پیش روی ماست که قابلیتِ تبلیغِ حضور در انتخابات را دارد. ○ستادگری غیر موثر ●دستگاه های فرهنگی بنا بر ماموریت خود دارای این رسالت هستند که فارغ از پرداخت های حزبی در انتخابات شرکت نمایند که میتوان مهمترین اسیب های این دستگاه ها را به شرح ذیل بر شمرد: انفعال و حضور غیرموثر، تولیدات متمرکز، حضور صرف در فضای مجازی، حمایت صرفا قرارگاه ایده پردازی، عدم ایجاد قرارگاه های استانی و .... 📌پ.ن دوستان در مجموعه کنشگری و صدا و سیما اقدامات مفیدی را به سرانجام رسانده است که قابل استفاده است: ۱. رصد انتخابات ۱۴۰۲ ۲. سبد کنشگری انتخابات ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
🏷جبهه سازی در مکتب امام ●امام با انسان ها و علمای زمان قبل از او، تفاوت‌هایی بسیاری زیادی داشتند که هرکدام آنها در جای خود مهم است، اما یک تفاوت بزرگ و اساسی امام با دیگران «جامعیت امام» بود. امام مظهر توأمان «ایدئولوژی و متدولوژی»، «تفکر و روش» و «نظریه و عمل» بودند. یعنی علاوه بر این که صاحب اندیشه و تئوری بود، «می‌دانست» و «می‌توانست» چگونه این آرمان‌ها و خواسته‌ها را به فعلیت و تحقق برساند؛ بنابراین امام یک شخص مانند اشخاص دیگر نیست بلکه وجوه مختلف در او وجود داشت که به‌تنهایی و به‌صورت واحد هر وجه خاصیت خودش را داشت. ●امام در قبل از انقلاب با رژیم شاهنشاهی دارای مواضع و روش مبارزاتی بوده‌اند که با علما هم عصر خود دارای تفاوت‌هایی بوده است. یکی از تفاوت‌هاي ايشان در ايدئولوژي به نام اسلام ناب محمدی (ص) بود و اين امر، صف امام را با خيلي از گروه‌ها و احزاب جدا مي‌كرد. ●اما تفاوت دیگر امام با این گروه‌ها در روش کار و حرکت ایشان بود. ●امام با مارکسیست‌ها و توده‌ای‌ها و مجاهدین خلق و ملی‌گراها و ... در ایدئولوژی فقط تفاوت نداشت، در روش مبارزه با شاه و حرکت مبارزاتی هم اختلاف داشتند. روش امام در مقابله با شاه بر عکس بسیاری از این گروه‌های نامبرده که بر «گروه‌های برگزیده» استوار بودند، و فقط از کسانی که عضو حزب و تشکیلات می‌شدند یا اهل مبارزه مسلحانه بودند استفاده می کردند متفاوت بود. ●ایشان استفاده از روش‌هاي «مردمي» و مبارزه «مردمي» برای پیشرانی اهداف نهضت خود استفاده کردند حرکتی که در سایر انقلاب های دیگر مشاهده نمی شود. اکثریت انقلاب های دنیا با قشر خاص و احزاب به خصوصی شکل گرفت برای مثال انقلاب روسیه با جمعیت سی هزار نفری شکل گرفت در حالی که این انقلاب خمینی، فقط در یک شهر خود دارای جمعیت چند صد هزارتایی می بود. ●زیربنای تکیه امام به مردم اعتقادی بود که در تمامی حرکت ها و مبارزات خودش را نشان داد. شهید مطهری در بیان ملاقات خود با امام پیش از انقلاب بیان می‌کند که «در امام چند ایمان دیدم، ایمان به هدف، ایمان به راه و ایمان به مردم». گفتگوی چالشی امام با آیت‌الله حکیم در نجف بر سر اعتمادی بود که امام به مردم داشت اما آیت‌الله حکیم از لایه نظری، اعتقادی متفاوت نسبت به مردم داشت. ●حال منظورمان از اینکه می‌گوییم روش مبارزاتی امام، مردمی بود و جنگ را هم مردمی اداره کرد، چیست؟مردمی پیش بردن به اهداف و رفع چالش‌ها چگونه توسط امام رقم خورد؟ ●مردمی‌ سازی و شبکه‌کردن یک ملت در نگاه مبارزاتی و نهضت امام بدین گونه بود که ایشان ابعاد و اندازه میدان مبارزه با طاغوت داخلی و خارجی را جوری تعریف کردند که هرکسی با هر جنسیت و سن و سالی‌، ساکن در هر نقطه جغرافیایی، با هر میزان از تخصص و تحصیلات و در نهایت با هر ظرفیتی و با هر توانی، خود را جزء مبارزین و نقش‌آفرینان در صحنه میدان بداند. ●امام (ره) مانند برخلاف اکثریت انقلاب ها، تحولات را از طریق گروه ها و توده های حزبی نکردند بلکه انقلاب را با میدان اوردن ظرفیت اکثریت مردم به سرانجام رساندند و بنای مبارزه را بر این قاعده استوار کردند. ●بر مبنای این روش هرکس که اعلامیه امام را بخواند یا نوار امام را گوش دهد، آن را دست‌به‌دست کند و محتوای این متن و گفتار را به دیگری انتقال دهد، رساله امام را در خانه داشته باشد، این هم جزء مبارزان و شبکه انقلابیون به‌حساب می‌آید؛ بنابراین صحنه مبارزه با رژیم پهلوی توسط امام یک شبکه مردمی طراحی شد. در واقع امام (ره) به مردم ایران موقعيت راهبردي داد و نه تاكتيكي؛ هنر امام این بود که مردم را راهبری کرد یعنی به همه افراد از بی‌سواد و کهن‌سال گرفته تا زنان و جوانان و مردم روستاهای دورافتاده و ... فهماند که محدودیت‌ها هیچ‌کدام باعث نمی‌شود که فرد، خود را بیرون از صحنه مبارزه در جنگ و انقلاب بداند. هرکس به‌اندازه توان و موقعیت خودمی‌توانند یک نقش راهبردی ایفا بکند. ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
🏷جبهه سازی در مکتب امام ●در دوره هشت‌ساله دفاع مقدس مدیریت امام نمود همین مسئله است. دفاع مقدس را نمی توان فقط در خط مقدم خلاصه کرد. در عصر دفاع مقدس مجاهد؛ فقط آن کسی نبوده که در عملیات شرکت کند و روی مین برود. در مدل جبهه‌سازی و رهبری امام، جنگ این‌گونه تعریف شده بود که آن پیرزنی هم که در خانه خودش مواد غذایی برای جبهه‌ها تدارک می‌دید، او خودش را بخشی از جریان جبهه و جنگ می‌دید ●همچنین باید اذعان نمود که رویکرد اتکا به مردم امام خمینی پس از انقلاب البته محدود به دفاع مقدس نیست. امام متناسب با شبکه مسائل جامعه در ابتدای انقلاب اسلامی اقدام به زمینه‌سازی برای حضور مردم در فرآیند اجتماعی حل این مسائل از طریق ایجاد نهادهایی مردمی می‌نمود. شکل‌گیری جهاد سازندگی در زمینه توسعه روستایی، بنیاد مسکن در زمینه مسئله ساخت مسکن محرومین، کمیته‌های انقلاب و سپاه در حوزه امنیت، کمیته امداد در زمینه فقرزدایی و ... نمونه‌هایی از بسترسازی بنیان‌گذار انقلاب جهت حضور مردم و استفاده از توان آن‌ها در تحقق فرآیند شکل‌دهی به جامعه اسلامی است. ●این رویکرد در سازگاری با تأکید آیه قرآنی «لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبِیِّنت وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط » است که نقش رهبر جامعه اسلامی را نه تحقق مستقیم قسط که وارد کردن مردم به فرآیند اجتماعی تحقق آن می‌داند و سبک رهبری امام خمینی را نیز می‌توان بر همین اساس تبیین کرد. ●اگر مسائل و چالش‌های انقلاب را مردمی کردیم، آن‌وقت ژنرال‌های عرصه جبهه انقلاب خود‌شان را نشان می‌دهند. آن روزی که جنگ شروع شد و امام فرمان جهاد را دادند شهید همتی در کار نبود، باکری‌ای در کار نبود. وقتی عرصه مردمی تعریف شد و هرکس به‌اندازه توانش توانست نقش ایفا کند، جنگ پیش خواهد رفت و مدیران تحول‌گرا و خودجوش به وجود خواهند آمد اما متاسفانه بعد از اتمام جنگ، مدل مدیریت امام که درگیر کردن همه‌جانبه مردم و یکایک احاد ملت بود، با اتکا به تشکیلات اقماری، سازمان‌ها، حزب‌ها و سایر نهادهای بروکراتیک تقلیل دادیم! ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ