eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
💢روانشناسی بدون معنویت معنایی ندارد/ اسلامیزه کردن روانشناسی یا تئوریزه کردن معارف روانشناختی اسلام؟ 📌حجت الاسلام والمسلمین عباس پسندیده: روانشناسان می‌گویند هر فرهنگی متناسب با خودش روانشناسی می‌خواهد زیرا افکار و فرهنگ‌ها متفاوت است. یک نسخه را نمی‌توان برای همه پیچید. 🔹روانشناسی بر روی داشتن زندگی خوب توأم با شادابی، نشاط و موفقیت و همچنین تربیت افراد باهوش و با استعداد برای خدمت به جامعه تأکید می‌کند که منابع دینی ما نیز بر روی این دو هدف تأکید خاصی دارند و وقتی به این دو موضوع توجه می‌کنیم زمینه‌های تعامل روانشناسی با دین را متوجه می‌شویم. 🔹امکان حذف معنویت و دین از زندگی انسان‌ها وجود ندارد زیرا زمانی فلسفه بهداشت روان در غرب مبتنی بر لذت بود. می‌گفتند هر چه لذت بیشتر سلامت روان بیشتر. ولی اکنون درمانده شده‌اند. زمانی می‌گفتند می‌خواهیم رنج را از زندگی بشر حذف کنیم ولی اکنون می‌گویند چگونه می‌شود با رنج زندگی کرد. غربی‌ها اکنون منتظرند ببینند روانشناسی اسلامی چه حرفی برای گفتن دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/7FddfB ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔@cultural_governance
🗓گزارش عملکرد سالیانه ۱۴۰۲ 🔸مجموعه حکمرانی فرهنگی با «شبکه سازی» جمعی از «نخبگان فرهنگی» بدنبال بررسی «مسائل فرهنگی» می باشد. این مجموعه به صورت مستقل و با همکاری دستگاه های مختلف بدنبال ایفای نقش در مسائل «راهبردی و حاکمیتی» فرهنگ بوده است و تا کنون به بیش از 40 پرونده در عرصه فرهنگ پرداخت کرده است. 🔸با توجه به اینکه سیاست گذاری این مجموعه انتشار کارهای پژوهشی خود و سایر مجموعه های مرتبط بوده است، تا کنون بیش از 265 عنوان پژوهشی را منتشر کرده است. 🔸اعتقاد ما براین است که تربیت نخبگان عرصه فرهنگ جز با «مطالعه آثار فاخر» و «کنشگری میدانی» رخ نخواهد داد و با توجه به ظرفیت های کنونی مجموعه تلاش خودمان را بر روی لایه اندیشه ای و شبکه ای نخبگان فرهنگیمتمرکز کرده ایم. 🔸وجه تمایز این مجموعه در انتشار محصولات پژوهشی خود این می باشد که آثار خود را به صورت «نظامند» و «داشبورد پژوهشی» ارائه کرده است که با رجوع به نظام هشتگ ها و یا فایل های مکتوب می توانند از این غنای فرهنگی برخوردار شوند. 🔸امیدواریم بتوانیم با کمک به سربازان نائب امام زمان(عج)، گامی در جهت تحقق ظهور حجت باشیم. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته بیست و هفت شعبان ۱۴۴۴ 🆔@cultural_governance
🔰معرفی مجموعه حکمرانی فرهنگی 📌نظام هشتگ های کانال 🗂معرفی سایر زیرمجموعه ها و میزها 🆔@cultural_governance
🗂فراخوان ارسال آثار با موضوع اثرسنجی فرهنگی ♻️«اثرسنجی فرهنگی» از مهمترین مسئله های راهبردی حوزه فرهنگ می باشد. سرانجام نهایی هر کنشگری در عرصه فرهنگ باید به سنجش تاثیرات آن منجر شود و این خود یک گام تازه و صعب العبور می باشد. 🔸مجموعه ی «حکمرانی فرهنگی» با همکاری «مرکز بررسی مسایل فرهنگی هاتف» اقدام به برگزاری فراخوان ارسال اثر با محوریت مسئله اثرسنجی فرهنگی می کند 🔹علاقمندان در عرصه اثرسنجی فرهنگی می توانند آثار خود را در قالب مقاله یا یادداشت در شبکه های اجتماعی (بله،ایتا،تلگرام) به آدرس cultural_governance@ ارسال کنند. 📬محورهای ارسال اثر ۱. روش ها، ابزارها و شاخص اثرسنجی فرهنگی ۲. اثرسنجی محصولات و عملیات های فرهنگی ۳. روش های بهینه سازی اقدامات عرصه فرهنگی ۴. نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در زنجیره اثرسنجی ۵. موانع و آسیب های اثرسنجی در زیست بوم فرهنگ ۶. شیوه طراحی نهاد های اثرسنجی در حوزه فرهنگ ✍️شرایط ارسال یادداشت و مقاله: 🔸مسأله محوری 🔸نوآوری و بیان راهکارهای بدیع 🔸پرداخت به عناوین فراخوان 🔸حداکثر ۱۵۰۰ کلمه(یادداشت) 🔸نگارش جذاب و روان 🔖 جوایز 🔹۵ میلیون تومان برای ۱۰ یادداشت و مقاله برتر 🔹یادداشت های منتخب، ضمن تقدیر مالی، در فصلنامه تخصصی هاتف منتشر شده و آرای شما برای نهادها و شبکه نخبگان فرهنگی ارسال میگردد. 🛎زمان اجرای فراخوان زمان ارسال یادداشت: 31 خرداد 1402 زمان ارسال مقاله: 31 تیرماه 1402 درگاه ارتباطی ارسال اثر👇 🆔@cultural_governance
پوستر اثرسنجی.jpg
10.42M
🗂فراخوان ارسال آثار با موضوع اثرسنجی فرهنگی ♻️«اثرسنجی فرهنگی» از مهمترین مسئله های راهبردی حوزه فرهنگ می باشد. سرانجام نهایی هر کنشگری در عرصه فرهنگ باید به سنجش تاثیرات آن منجر شود و این خود یک گام تازه و صعب العبور می باشد. 🔸مجموعه ی «حکمرانی فرهنگی» با همکاری «مرکز بررسی مسایل فرهنگی هاتف» اقدام به برگزاری فراخوان ارسال اثر با محوریت مسئله اثرسنجی فرهنگی می کند 🔹علاقمندان در عرصه اثرسنجی فرهنگی می توانند آثار خود را در قالب مقاله یا یادداشت در شبکه های اجتماعی (بله،ایتا،تلگرام) به آدرس cultural_governance@ ارسال کنند. 📬محورهای ارسال اثر ۱. روش ها، ابزارها و شاخص اثرسنجی فرهنگی ۲. اثرسنجی محصولات و عملیات های فرهنگی ۳. روش های بهینه سازی اقدامات عرصه فرهنگی ۴. نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در زنجیره اثرسنجی ۵. موانع و آسیب های اثرسنجی در زیست بوم فرهنگ ۶. شیوه طراحی نهاد های اثرسنجی در حوزه فرهنگ ✍️شرایط ارسال یادداشت و مقاله: 🔸مسأله محوری 🔸نوآوری و بیان راهکارهای بدیع 🔸پرداخت به عناوین فراخوان 🔸حداکثر ۱۵۰۰ کلمه(یادداشت) 🔸نگارش جذاب و روان 🔖 جوایز 🔹۵ میلیون تومان برای ۱۰ یادداشت و مقاله برتر 🔹یادداشت های منتخب، ضمن تقدیر مالی، در فصلنامه تخصصی هاتف منتشر شده و آرای شما برای نهادها و شبکه نخبگان فرهنگی ارسال میگردد. 🛎زمان اجرای فراخوان زمان ارسال یادداشت: 31 خرداد 1402 زمان ارسال مقاله: 31 تیرماه 1402 درگاه ارتباطی ارسال اثر👇 🆔@cultural_governance
♦️چند درصد از زنان و مردان ایرانی سیگاری هستند؟/ از هر دو نفر سیگاری یک نفر تمایل به ترک دارد بهزاد ولی زاده رئیس دبیر خانه ملی مبارزه با دخانیات: 🔹از سال ۸۶ تا ۹۵ مصرف سیگارکشیدن نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال ۲ برابر شده است. 🔹مصرف روزانه‌ی سیگار در افراد بالای ۱۸ سال، در مردان ۲۰ درصد و در زنان ۸.۰ درصد بوده. 🔹در واقع، ۲میلیون از ۱۰میلیون تمایل به ترک سیگار دارند؛ اما خب خیلی‌ها موفق نمی‌شوند و بعضی‌ها به مراکز ترک دخانیات مراجعه می‌کنند. 🆔@cultural_governance
🔻اثرسنجی، کارکردحلقه میانی 🖋مجتبی فرهنگ موضوع مشارکت مردم در پیشرفت فرهنگ یک «راهکار و روش فرعی» نیست، بلکه یکی از ابزارهای لازم برای موفقیت در تهیه و اجرای برنامه های فرهنگی و مختلف محسوب می شود. از سویی دیگر، زمانی که ضرورت های جدید فرهنگ سازی، بسیاری از نهادها و فعالیت های انسانی را به فضاهای باز عمومی کشانید و تمامی اقدامات و تصمیمات فردی مردم و اقشار جامعه در عرصه فعالیت های انسانی با «اقدامات عمومی» تلاقی پیدا کرد، دیگر نمیتوان با تصمیم گیری از بالا و تشخیص کارشناسی صرف، به نیازهای وسیع و ناشناخته ی مردم پاسخ گفت بنابراین باید با شناخت و به کارگیری روش های جلب مشارکت مردم در اداره امور، سبب رفع تنگناها و مهار مسائل عام و خاص منطقه در مسیر تحول مسایل جامعه شویم. «مشارکت مردمی» را اندیشمندان به معنای میان «کنش مستقیم» در زمینه بازبینی و اختیار برنامه ها و پیشنهادها بین برنامه ریزان و مراجع رسمی از یک سو و گروه های متأثرمردمی از آن برنامه ها، از سوی دیگر بیان می کنند. در صورتی که تعریف مشارکت مردمی به «با خبر شدن و اظهار نظر» محدود شود، این تفسیری تنگ نظرانه از درگیری جامعه در فرایند تصمیم گیری اسـت کـه بیشتر دلالـت بر «ارتباطات» دارد تا «مشارکت» به هر حال با وجودی که ارتباط کارآمد بین جامعه و تصمیم گیرندگان را عنصری پایه در مشارکت شمرده اند اما مشارکت چیزی بیش از یک فرایند ارتباط تعریف شده است مشارکت مردم در عرصه فرهنگ را میتوان به معنای شرکت و حضور جدی، فعال، آگاهانه و ارادی سازمان یافته و مؤثر ،افراد و گروه های خودجوش برای نیل به اهداف اسلامی کارفرهنگی دانست. فرهنگ سازی مشارکتی به معنای مشارکت در هر سه گرایش فرهنگ سازی یعنی برنامه ریزی و طراحی کنشگری فرهنگی و اثرسنجی است. مشارکت کنندگان مردمی با این رویه باید از توانایی های لازم برخوردار باشند تا بتوانند در مشارکت «کارساز» باشند و یا با ایجاد حلقه های عمومی_تخصصی بعضی از این گرایش های حوزه فرهنگ را مثل اثرسنجی به این حلقه های پیشران تفویض اختیار کرد. وجود «دستگاه های متمرکز اثرسنج» نخواهند توانست برش های منطقه ای و محله ای از وضعیت عملیات های ملی و یا استانی را رقم بزند و از نظر مالی پرهزینه و اجرایی محال خواهد بود. این مسئله ایجاب می کند با ایجاد «نهاد های آموزشی» در موضوع اثرسنجی به حمایت و توانمندسازی حلقه های میانی در این عرصه پرداخت. 📢 ایتا | بله | تلگرام 🆔@cultural_governance
🔺تحول فرهنگ با آگاهی از تاریخ اثرسنجی 🖋مجتبی فرهنگ «رغبت سنجی» به عنوان یک اقدام، آغازکننده ی عملیات فرهنگی است تا خواست و نیاز مخاطب و جامعه را به تصمیم گیران بفهماند و براساس آن زنجیره ای از اقدامات را شکل دهند. اگر شناخت این نیاز دقیق نباشد ما در اثر گذاری دچار ضعف خواهیم بود. اقدام اثرسنجی فرهنگی، از لحاظ وقوع «بازه زمانی» به بعد از اجرای عملیات ها و تعین خروجی ها رخ خواهد. اگر برای خودمان در «فراغت» هر کنشگری فرهنگی، مقوله اثرسنجی را در نظر بگیریم، با تهیه و تنظیم و اجرای برنامه، برنامه ریزی ها پایان نمی پذیرد بلکه یک برنامه ریزی دقیق فرهنگی را دربرگیرنده ارزشیابی خروجی ها و اثرات آن، می دانیم. اثرسنجی به ما این امکان را میدهد تا بتوان از چگونگی میزان «تغییرات اجتماعی» و به طور کلی از «نتایج مثبت و منفی» برنامه آگاه شد و در این مرحله است که «مدیریت و کسب اطلاعات» لازم را درباره اختلاف بین «برنامه تنظیم شده» و آنچه که عملاً از «اجرای برنامه» به عمل آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و درصدد اصلاح و ویرایش برآییم. «غنای تاریخ کنشگری ستاد های فرهنگی» به این است که از هر عملیات، آثار خلق شده ی خود را بر محیط پیرامون خویش، مورد ارزیابی و سنجش قراردهد. وجود و اطلاع از تاریخ کنشگری های یک ستاد و مجموعه فرهنگی است که می تواند آن سازمان را «غنی» کند. این امر مستلزم وجود دغدغه اثرسنجی و مدیریت دانش اثرات می باشد و متاسفانه هنوز ما در لایه دغدغه و اجرای اثرسنجی مانده ایم و شاهد این هستیم که با تعویض صندلی های ریاست مجموعه های فرهنگی تحول آنچنانی نخواهیم داشت چرا که «عقلانیت آزمون و خطا» و «عقلانیت شهودی» راهبرد اتخاذی این مدیران است و بدلیل دسترسی به تاریخ اثرات عینی، نخواهد توانست در صحنه جامعه اثرگذار باشند. 📢 ایتا | بله | تلگرام 🆔@cultural_governance
🔺اثرگذاری چارچوب مفهومی بر اثرسنجی فرهنگی 🖋مجتبی فرهنگ «چارچوب مفهومی» یک ابزار تحلیلی برای مشخص کردن «تفاوت های مفهومی» و «سازماندهی ایده‌های عملیاتی» به کار می‌رود و به فهم و ادارک یک تصور یا واقعه اجتماعی کمک می‌کند. آیزایا برلین چارچوب های مفهومی را با استفاده از استعاره «روباه» و «جوجه تیغی» به چارچوب های همگن و ترکیبی تقسیم می کند. برلین از خارپشت به عنوان کسانی که تنها با استفاده از یک ایده یا اصل به مشاهده جهان می‌پردازند (داستایفسکی، افلاطون و هگل) نام می برد و شخصیت های روباه، به علت مشاهدات جهان بینی خود نوعی پلورالیسم و نگرش ترکیبی دارد. (گوته، ویلیام شکسپیر و ارسطو). در هرصورت با هر مدلی از چارچوب مفهومی، نخستین گام اجرای اثرسنجی، تعین رویکرد چارچوب مفهومی است چراکه چارچوب های نظری، بایدها و ارزش ها هر موضوعی را مشخص و عدم تحقق این ارزش ها را به معنای اثرگذاری نامطلوب حتما قلمداد خواهد شد. برای مثال از میان انبوه نظریه های اوقات فراغت توان به سه چاچوب مفهومی نسبتاً متمایز از یکدیگر اشاره کرد: اوقات فراغت از دیدگاه زمانی اوقات فراغت به معنای فعالیت اوقات فراغت به معنای حالتی از بودن. نظریه اول، اوقات فراغت را به منزله وقت آزادی تعریف می کند که پس از پرداختن به ضروریات عملی زندگی باقی می ماند. این تعریف اوقات فراغت را وقت آزادی می داند که فرد در آن اوقاتش را آنطور که مایل است می گذراند. در این رویکرد وقت آزاد، وقتی است که پس از پرداختن به همه اموری که تفریح به حساب نمی آید، باقی مانده باشد. نظریه دوم اوقات فراغت را شامل فعالیت هایی تشکیل یافته که آموزنده و آگاهی بخش است می‌داند. از این منظر اوقات فراغت، فعالیت های زیادی را در بر می گیرد. تماشای تلویزیون و گعده ها هرکدامیک، ازگونه های اوقات فراغت می باشد. در حالت سوم، اوقات فراغت في نفسه هدف تلقی می شود و حالتی از بودن است. در این رویکرد اوقات فراغت نتیجه ساده و اجتناب ناپذیر عوامل خارجی یا وقت آزاد نیست بلکه در درجه اول یک نوع طرز فکر و یک حالت روحی- روانی است. فراغت یا فارغ بودن در این معنا حالت آرام یک وقار فکورانه است. این نظریه فراغت را به معنای رها بودن از ضرورت های زندگی روزمره میداند و ذهنیت نگاه کردن به ساعت، شتابی بی روح و اعمالی غیر فکورانه را به وجود می آورد. با این مثال می توان پی برد که چارچوب های مفهومی نوع آزمایش اثرسنجی و شاخص ها را دستخوش تغییر قرار می‌دهد و هر چارچوب مفهومی، میزان سنجش اثرات اختصاصی به خود را می طلبد. 📢 ایتا | بله | تلگرام 🆔@cultural_governance
🌐 سلسله نشست های تخصصی نقد و بررسی «روایت های موجود حل مسئله حجاب» نشست سوم باحضور: _ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جوان آراسته مدیر عامل مدرسه مهارت‌آموزی مبنا فعال فرهنگی _خانم دکتر سارا طالبی پژوهشگر ارتباطات و خانواده زمان: ۱۸ اردبیهشت ماه ۱۴٠۲ مکان: خانه اندیشه ورزان 🆔@cultural_governance
اعتبارات برنامه های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در بودجه سال ١۴٠٢ 🔻 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور (۵٨): تحلیل و ارزیابی اعتبارات برنامه های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی» آورده است که در لایحه بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور بر حسب عناوین و ردیف های نشان دار در این لایحه، مبلغ ۵.٠۶٢ میلیارد تومان اعتبار برای برنامه های پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی پیش بینی شده است. 🔻 در ادامه این گزارش آمده است که در این لایحه، ردیف اعتباری برنامۀ کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از ذیل سازمان امور اجتماعی به جدول ردیف های متفرقه است. اقدامی که بر خلاف اصول و قواعد مورد انتظار در نظام بودجۀ ریزی از جمله شفافیت، عملیاتی بودن و نظارت پذیری بوده و می توان آن را به منزلۀ در اولویت نبودن این برنامه برای دولت تعبیر و تفسیر نمود. ♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید: https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1757419 🆔@cultural_governance
⭕️ ارزیابی وضعیت فراغت در خانواده ایرانی 🔻 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «ارزیابی وضعیت فراغت در خانواده ایرانی» آورده است که فراغت به معنای گذران وقت با اختیار فرد و بدون وجود اجبار یکی از جلوه های سبک زندگی در جامعه است. به عبارتی الگوی فراغتی جامعه نشان دهنده بخشی از سبک زندگی افراد در جامعه است... 🔻این گزارش می‌افزاید بررسی الگوی فراغت در جامعه ایرانی نشان میدهد خانواده همچنان در محوریت گذران اوقات فراغت است، اما روند تغییرات نسلی نشان از پررنگ شدن فراغت با دوستان و فراغت های مدرن است که کمتر با خانواده اتفاق میافتد. ازسوی دیگر فراغت در فضای واقعی در نسل جوان جای خود را به فراغت در دنیای مجازی داده است. الگوی دیگر رواج فراغت منفعل در خانه است که نشاندهنده سبک زندگی منفعلانه در جامعه است که نمیتواند فرصتی برای بازسازی خانواده مولد در جامعه باشد. ♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید: https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1756649 🆔@cultural_governance
ارزیابی طرح ها و الگوهای مداخله و الزامات تدوین طرح مداخله جامع کودکان کار و خیابان در ایران 🔻این گزارش با اشاره به اینکه افزایش جمعیت کودکان کار و خیابان به ویژه به دلیل همه گیریِ بیماری کرونا، نگرانی ها درخصوص این کودکان را افزایش داده است عنوان می کند که در گزارش نخست از سلسله گزارش های کودکان کار و خیابان، قوانین و مقررات مرتبط با این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و در پژوهش حاضر به ارزیابی طرح ها و الگوهای مداخله ای پرداخته شده که نهادهای مختلف در راستای انجام وظایف قانونی خود به انجام رسانده اند. ♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید: https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1755305 🆔@cultural_governance
الگوی سنجش سرمایه اجتماعی با استفاده از علوم اجتماعی محاسباتی 🔻در سلسله گزارش پایش سرمایه اجتماعی تلاش بر این است که سرمایه اجتماعی حاکمیت از طریق بررسی شبکه های اجتماعی فضای مجازی سنجیده شود. در گزارش اول پیمایش های گذشته سرمایه اجتماعی به لحاظ مفهومی و روش شناختی نقد و بررسی شد. گزارش حاضر با بهره گیری از نتایج گزارش اول و فراتحلیل ادبیات نظری و تحلیل خبرگانی، مدلی برای سنجش سرمایه اجتماعی حاوی ٣ شاخص، ٨ نماگر و ۴٠ مؤلفه ارائه می دهد. همچنین منطق ریاضیاتی رسیدن به مفهوم سرمایه اجتماعی از بین مؤلفه های متکثر که مبتنی بر روش استقرایی است، توضیح داده می شود. در گزارش های آینده نیز، از طریق مدل تبیین شده در این گزارش، میزان سرمایه اجتماعی فصل های آینده حاکمیت سنجیده خواهد شد. ♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید: https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1755302 🆔@cultural_governance
🔰 حجت الاسلام نامخواه: اشرافیت فرهنگی کجا شکل می‌گیرد؟ در دوره پیشین شورای فرهنگی عمومی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، موظف شد تا برآیند نگاه‌های جبهه فرهنگی انقلابی را دریافت کند؛ اما شورای فرهنگی عمومی هیچ تفاوتی با دوره‌های پیشین نکرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی به نسبت قبل و شوراهای فرهنگی، چه در سطح سیاستی و چه در سطح نهادها، در حال تنزل جایگاه هستند و داده‌های پیمایش‌های ملی درباره سنجش نگرش ایرانیان، به‌‏راحتی این مسئله را نشان می‌دهد که چقدر نقش ساختارهای رسمی، سیاست‌ها، تصمیم‌ها و برنامه‌های رسمی، در فرهنگ عمومی، سال‌به‌سال کم می‌شود و اگر این ساختار، تن به بازسازی ندهد، بی‌تردید مجبور به انحلال خواهد شد. راه‌حل مسئله فرهنگ، سندنویسی نیست؛اما اگر راه‌حل سند است،با توجه به این همه آموزه دینی که وجود دارد،سندی برای مقابله با فرهنگ سرمایه‌‌‏داری و نحوه‏ مقابله با شکل‌‏‌گیری سرمایه‌‌‏داری نوشته شود تا هیئت، مسجد صداوسیما و… بدانند چگونه تریبون خود را به سرمایه‌‏‌داری نفروشند. به نظر می‌رسد راه‌حل مسئله، بسیار ساده است. 🔸 برای خواندن مشروح این خبر کلیک کنید 🆔@cultural_governance
🔻 خَز شدگی اثرسنجی 🖋مجتبی فرهنگ اثرگذارسنجی موضوعی است که با «روش ها و ابزارهای گوناگونی» صورت می گیرد.ساده ترین روشی که میتوانیم برای طراحی یک اثرسنجی طراحی کرد، استفاده از الگوی شاخص، سنجه و گویه است. «شاخص ها» به ما کمک می کند که مسیر رشد و تحول اجتماعی را براساس آن اندازه گیری کنیم و ابعاد دستیابی به اهداف و میزان کیفیت عمل را به نشان می دهد سنجه‌ها اعداد بدست آمده از اندازه گیری‌ها هستند که به صورت نسبت، درصد و میانگین بیان می‌شوند و با استفاده از آن ها می‌توان شاخص‌ها را اندازه گرفت. گویه ها سوالاتی می باشد که براساس شاخص ها و سنجه ها طراحی می شود تا با پرسش سوالاتی بتوانیم به خروجی های کمی و کیفی رسید و به تبیین ابعاد سنجه ها می پردازد. شاخص ها در هر موضوعی، براساس «چارچوب مفهومی» و «فلسفه وجودی» آن موضوع طراحی می شود. به عبارتی فلسفه و نوع نگاه ما به فرهنگ است که شاخص ها و سنجه های ما را طراحی می کند با این حال میتوانیم شاخص های عام و فراگیر مسایل فرهنگی را موارد زیر دانست: میزان و عمق..... جریان سازی مردمی تحول معنوی تولیدات فرهنگی عدالت فرهنگی میزان و عمق کنشگری تحول فرهنگ عمومی ارتقا عامل فرهنگی کاهش آسیب های جامعه تربیت عنصر انقلابی خلق و صدور گفتمان هرچند این روش و الگو به عنوان روش مرسوم در سازمان ها و دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد اما باید در نظر داشت که اثرسنجی دقیق به «شبکه مسائل» می پردازد و «اکوسیستم» یک مسئله را مورد ارزیابی قرار میدهد و از «مطالعات بین رشته ای» استفاده می کند. در یک تحقیقات در کشور آمریکا، برای اتصال دو شهر از طریق یک پل و ارزیابی شاخص تغییرات اعتیاد بین دو شهر، بیش از 10 سال به مطالعه و اثرسنجی تمامی پیامدها و علت ها پرداخت شده است. حال باید این سوال را پرسید گه چگونه ارزیابی مقوله پیچیده اثرسنجی فرهنگی با این شتاب و بی دقتی در کشور در حال انجام است و آن را ملاک برنامه ریزی های مدیران قرار داده می شود؟ 🆔@cultural_governance