eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
358 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
📌100 سایت مورد نیاز استارتاپ ها 🖇 جعبه ابزار استارتاپ ها 🆔@cultural_governance
نواوری اجتماعی تجربیات خارج.pdf
7.45M
📌بررسی تجربيات جهانی 🔹شرکت هاي استارت آپ در حوزه نوآوري اجتماعی 🔸سلسله گزارش هاي بررسی تجربيات جهانی شرکت های استارتاپ 🆔@cultural_governance
🌱خانه خلاق و نوآوری «ب» از هنرمندان و فعالان حوزه‌ی صنایع خلاق دعوت میکند: 🎯فرصت عرضه‌ی محصولات صنایع خلاق 📍فرهنگسرای ملل، پارک قیطریه 🔹صنایع دستی 🔹سوغات و خوراک 🔹نوشت افزار و لوازم التحریر 🔹بازی و اسباب بازی 🔹 مدو‌پوشاک و ... | 🆔@cultural_governance
💢 9️⃣ استارتاپ «Wahed» و ایده‌ سرمایه‌گذاری حلال 🔻اقبال به نظام تأمین مالی اسلامی و فین‌تک اسلامی در کشورهای مختلف باعث شده که کارآفرینان بسیاری به دنبال تأسیس استارتاپ‌هایی با محوریت فین‌تک اسلامی باشند. 🔹فین‌تک اسلامی نوعی سرمایه‌گذاری بر مبنای مسائل اخلاقی است. همین امر باعث شده که مشتریان و استفاده‌کنندگان خدمات فین‌تِک اسلامی تنها منحصر به مسلمانان نباشد و هر شخصی که به سرمایه‌گذاری در بخش‌های اخلاقی علاقه‌مند باشد، از آن استقبال کند. 👌موفقیت Wahed در جولای ۲۰۱۹، باعث شد که این شرکت اولین صندوق قابل معامله مبادلات مطابق با قوانین شریعت را در ایالات متحده راه‌اندازی کند که منطبق با شریعت اسلامی بود. 🔹 یک هیئت بازبینی اخلاقی بر سرمایه‌گذاری‌های Wahed نظارت می‌کند تا مطمئن شود که با ارزش‌های اسلامی تطبیق دارند. شرکت‌ها نمی‌توانند در حوزه‌هایی مانند مشروبات الکلی، اسلحه گرم، قمار و دخانیات، فعالیت و ربا دریافت کنند. ✍️ سرمایه‌گذاری این شرکت در بخش‌هایی مانند اوراق قرضه اسلامی، بازارهای سهام، املاک و مستغلات و طلا می‌باشد. 🆔@cultural_governance
🔖 کسب‌وکار اجتماعی، مفهومی نوپاست که از ابتدای مطرح شدن تا حالا، تعریف‌های متفاوتی برای آن ارائه شده است؛ اما قدر مشترک این تعاریف، این است که هدف اصلی کسب‌وکار اجتماعی، کمک به حل یک مساله اجتماعی یا محیط زیستی است و به لحاظ مالی خودگردان و پابدار است. ⚪️ در خصوص این که آیا کسب‌وکارهای انتفاعی هم اجتماعی هستند یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد؛ محمد یونس، که به عنوان بنیانگذار کسب‌وکارهای اجتماعی شناخته می‌شود، کسب‌وکارهای انتفاعی را اجتماعی نمی‌داند ولی خیلی نهادهای فعال در این حوزه و نظریه پردازان بعد از او، غیرانتفاعی بودن را شرط کسب‌وکار اجتماعی نمی‌دانند. 🔷 کسب‌وکار اجتماعی یا social business، یکی از انواع کارآفرینی اجتماعی یا Social entrepreneurship است. (در چند پست قبل در همین پیج، کارآفرینی اجتماعی را به عنوان یکی از راه های تغییر اجتماعی معرفی کرده ایم.) 🆔@cultural_governance
🛵بازار ايران، در دست خارجی‌ها 🏅صنعت بازی ایران ۴۳۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما تنها ۱۱۰ میلیارد تومان آن به جیب داخلی‌ها می‌رود که تا حدودی هم منطقی است. کنسول‌ها، دسته‌ها و سایرابزارهای بازی وارداتی هستند که بخش سخت افزار را تشکیل می‌دهند؛ بخشی به ارزش ۲۷۰۰ میلیارد تومان. ⛱در ایران هیچ‌گونه کار سخت‌افزاری در صنعت بازی انجام نمی‌شود و آن ۱۱۰ میلیارد تومان نیز تنها ارزش صنعت بازی ایران را در بخش نرم‌افزارهای بازی نشان می‌دهد؛ مثلاً، برای انجام خیلی از بازی‌های ایرانی باید پرداخت‌های درون برنامه‌ای انجام دهید. ۱۵۱۱ میلیارد تومان در بخش نرم‌افزاری به جیب خارجی‌ها واریز می‌شود که البته به علت محدودیت‌های تراکنش ارزی در ایران، عمدتاً مربوط به شیوه‌های غیر مستقیم درآمدزایی هستند. 🏰اگر بازی‌های کرک یا مود شده رایگان نباشند، ارزش بخش نرم‌افزارهای خارجی از ۱۵۱۱ میلیارد تومان خیلی بیشتر خواهد بود؛ البته اگر پول خرید بازی‌ها را به دلار داشته باشیم! | | 🆔@cultural_governance
🚤تم‌پارک یا پارک‌های موضوعی، فضاهایی هستند که از طرف کمپانی‌های فیلم، سریال و حتی ناشران کتاب‌ها حمایت و تبلیغ می‌شوند تا فضای این تولیدات را برای گردشگران به نمایش درآورند. 🛫سالانه میلیون‌ها نفر به این مقاصد سفر می‌کنند و پارک‌های موضوعی را به یکی از اهداف و مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرده‌اند. 🏰پارک‌های موضوعی معدودی نیز در ایران وجود دارد؛ پارک‌های آبی، پارک زیارت مشهد، پارک علمی پروفسور بازیما و پارک ژوراسیک از پارک‌های موضوعی مهم ایران هستند. | | 🆔@cultural_governance
«رویداد_ملی_اقدام» "ارتقا قابلیت های دیوان سالاری از طریق مردمی سازی" 📌محورهای رویداد ؛ ایجاد ساز و کارهای قانونی در جهت : 📍 استفاده از ظرفیت‌ گروه‌های جهادی و داوطلبانه در بخش عمومی 📍 استفاده از ظرفیت‌ های مردم در تکمیل و بروزرسانی سامانه‌های دولت الکترونیکی 📍 استفاده از ظرفیت‌ های مردم در راهبری عملکرد بخش عمومی 📍استفاده از ظرفیت مردم در پیشگیری از فساد و ناکارآمدی در بحش عمومی 📌 مزایا: 📍جوایز نقدی برای تیم های برتر 📍ارتباط با گروه های تخصصی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📍امکان ادامه همکاری با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📍اعطای گواهی رسمی 📆 ارسال ایده ها از ۹ شهریور همزمان با هفته دولت تا ۲۰ مهر دفتر مطالعات مدیریت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آدرس سایت eghdamevent.mrc.ir ثبت نام فقط و فقط از طریق سایت امکان پذیر است‌. تلفن تماس ☎️09034727684 آدرس محل برگزاری رویداد: تهران، مرکز پژوهش های مجلس 🆔@cultural_governance
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آپارات گیم تعطیل شد 🔹در پی انتقادهای واردشده بر سرویس آپارات گیم طی دو ماه گذشته توسط رئیس صداوسیما، ساترا و برخی رسانه‌ها، مدیرعامل آپارات با انتشار یک ویدیو از تعطیلی این سرویس خبر داد و گفت: علی‌رغم ‌میل باطنی و‌ در نهایت تاسف و ناراحتی، آپارات گیم از روز جمعه ۱۸ شهریور برای همیشه خاموش می‌شود. 🔹او می‌گوید: با توجه به تجربه ۱۹ ساله ما در اکوسیستم دیجیتال کشور، ما این بار از این که بخواهیم انرژیمان را صرف توضیح دادن و جنگ‌های رسانه‌ای متفاوت بکنیم خسته شده‌‎ایم و می‌خواهیم نوع مواجهه‌مان را با این چالش تغییر دهیم. این میدان را به خودشان واگذار می‌کنیم. 🆔@cultural_governance
🖌یادداشت آقای محسن حسام مظاهری 🔸مرگ زودرس مطالعات اربعین🔸 دیروز فهرست مقالات پرشمار یک همایش "علمی" با موضوع تحلیل اجتماعی پیاده‌روی اربعین را مرور می‌کردم. مقالاتی با عناوینی آشنا و کلیشه‌ای که در فراوان نمونه‌های مشابه دیگر تکرار شده و کوچکترین رغبتی برای مطالعه‌ در مخاطب ایجاد نمی‌کند. دریغ آن‌که برگزارکننده‌ی همایش یک دانشگاه معتبر در علوم انسانی بوده و ناشر کتاب هم یک مؤسسه علمی مشهور. یکی از آفات برجسته‌شدن پیاده‌روی اربعین در سال‌های اخیر، رشد قارچ‌گونه‌ی شبه‌پژوهش‌های سفارشی درباره‌ی این آیین است که محصول رقابت و چشم و هم‌چشمی پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات پژوهشی دولتی و حاکمیتی درین زمینه است. هرسال چندین همایش و سمینار و نشست "ملی" و "بین‌المللی" به هزینه‌ی بیت‌المال برگزار شده و صدها کتاب و مقاله نوشته و منتشر می‌شود، اما اکثریت قریب به اتفاق آنها چیزی بیش از تکرار مکررات و فربه‌سازی یک ادبیات و روایتی کلیشه‌ای ازین آیین آن‌هم با واژگانی کم‌شمار و محدود نیست. دریغ از حرفی تازه و ایده‌ای بدیع و نظریه‌ای قابل تأمل که ولو اندکی دانش و فهم ما از این پدیده‌‌ی مهم و سنت فرهنگی غنی (عراقی) و شایسته‌ی تحقیق را بالا برده باشد. مواجهه‌ی شعارزده و هیجانی با این پدیده و عدم پایبندی پدیدآورندگان و سفارش‌دهندگان این آثار به قواعد و الزامات پژوهش علمی، شرایطی پدید آورده که در کمال تأسف باید گفت مطالعات اجتماعی اربعین، در همان اوان تولد به مرگ زودرس دچار شده است. https://s6.uupload.ir/files/img_۲۰۲۲۰۹۰۲_۱۷۵۷۵۸_a3mx.jpg @mohsenhesammazaheri 🔰نظرات انتقادی خود را در مورد این یادداشت با ما در جریان بگذارید 🆔@cultural_governance
🔰شاگردان سارا 🔸نواندیشان فرهنگی معاصر 🔹سارا شریعتی دختر مرحوم شریعتی، استادیار دانشگاه تهران در علوم اجتماعی است و حلقه ای از دانشجویان من جمله حسام مظاهری را مدیریت می‌کند که معروف به پسران سارا هستند 🔺تمرکز این جریان بیشتر بر مسائل اجتماعی دینی می باشد و تفکرات نو اندیشی دینی در پژوهش هایشان وجود دارد و برای معرفی کتب شون واقعا نیاز به مطالعه دقیق نقادانه دارد.مجموعه کتب سرو، نشر آرما یکی از مهمترین خروجی های این حلقه هست که دبیر مجموعه حسام مظاهری هست و مدیریتش رو سارا شریعتی به عهده دارد. 🔸دو متن زیر موضع محسن حسام مظاهری درباره های اربعین است 📜متن اول 🔸اربعین ۱۴۰۱: سردرگمی زائران و بی‌مسئولیتی مسئولان 1. گزارش‌ها و مشاهدات از وضعیت برخی مرزهای غربی فاجعه‌بار است. بلاتکلیفی و سردرگمی انبوه زائران ایرانی در مرزها، فقدان وسایل نقلیه برای انتقال زائران به نجف و کربلا و سوداگری رانندگان عراقی، رفتارهای تحقیرآمیز و توهین‌آمیز مأموران و نیز برخی عراقی‌ها با زائران "عجم"، در کنار گرسنگی و تشنگی و گرمازدگی شرایطی پدید آورده که شماری از زائران قید شرکت در پیاده‌روی را زده و سرخورده و ناراضی در حال بازگشت به شهرهای خود هستند. 2. وقتی که هم ظرفیت محدود جاده‌ها و هم ناکارآمدی و فشل‌بودن وضعیت حمل و نقل و عبور از مرز در طرفین خصوصا در عراق و نیز شرایط آشفته‌ی سیاسی آن کشور از قبل مشخص است، بمباران تبلیغاتی رسانه‌ای برای تشویق و تحریض مردم به شرکت در پیاده‌روی و گسیل‌ انبوه جمعیت به سمت مرزها چه منطقی دارد؟ آیا مسئولان کشور و تریبون‌داران و مروجان از شرایط فاجعه‌بار این روزها در مرزها مطلعند و باز همچنان بر طبل اربعین می‌کوبند؟ چرا باید هزینه‌های این نمایش قدرت (که البته در عمل نمایش ناکارآمدی و بی‌عرضگی است) و مانور سیاسی - مذهبی را مردمی بدهند که اغلب با علقه‌ی دینی و به شوق زیارت پا در این راه گذاشته‌اند. 3. هروقت توانستید شرایطی فراهم کنید که این چند میلیون ایرانی به هزینه‌ی خودشان اما با حفظ کرامت و احترام و حقوق اولیه بتوانند در پیاده‌روی شرکت کنند، بدون آنکه مجبور شوند علاوه بر دشواری آیین، انواع آزار و اذیت‌ها و تحقیرها و بلاتکلیفی‌ها را تحمل کنند، آن‌وقت صبح تا شب در رادیو و تلویزیون و منبر و تریبون مردم را تشویق و تحریض کنید که بروند و از "تمدن اربعینی" و "تحقق جامعه عصر ظهور" و "مانور قدرت شیعه" و این تحلیل‌های غیرواقع‌بینانه و فضایی حرف بزنید. 📜متن دوم مناسک باید درخدمت انسان و جامعه باشد، نه برعکس. هر آیین و منسکی هراندازه باعظمت و هراندازه زیبا و جذاب، اگر بی‌قاعده و بیش از ظرفیت رشد کند، به ضد خودش تبدیل می‌شود. مناسک همان‌اندازه که می‌توانند برای جامعه سازنده و مفید باشند، می‌توانند مخرب و مضر هم باشند. هرقدر هم درباور دینداران «مقدس» شمرده شوند. پیاده‌روی اربعین هم ازین قاعده مستثنا نیست. کسانی که با هیاهو و هوچی‌گری راه را بر هرگونه نقد و نقادی این آیین و کارگزارانش می‌بندند و با تهییج و تحریک مدام عواطف مذهبی از این سنت فرهنگی که خاستگاهش تشیع عراقی و فرهنگ عشیره‌ای عرب است، چنان بت‌واره و تابویی ساخته‌اند که کسی جرأت نقدکردن نکند، نه فقط به جامعه بلکه به خود همین آیین و عاشورا و تشیع هم ضربه می‌زنند. 🆔@cultural_governance
🔰جوابیه جواد موگویی به مواضع محسن حسام مظاهری 🔹موج زیارت اربعین حسینی که میلیونی شد، ابتدا ترفند نخ‌نمای خروج ارز از کشور در شرایط تحریم را فریاد زدند.بعد فتنه‌انگیزی میان دو ملت کلید خورد؛ سال۹۵ روزنامه سعودی «شرق‌الاوسط» گزارش از روابط نامشروع مردان ایرانی با زنان و دختران عراقی در اربعین داد.روزنامه انگلیسی گاردین نیز گزارش «زیارت، غذا، سکس و پارک آبی» منتشر کرد. 🔹وقتی ناکام شدند، سیاست خبری بایکوت اجتماع میلیونی را پیش‌ گرفتند‌. در ایران در آستانه اربعین۹۷، روزنامه اصلاح‌طلبِ شرق مدعی استفاده جنسی مردان عراقی از زنان ایرانی در هتلهای مشهد و منطقه آزاد اروند شد. 🔸سال۹۸ روزنامه‌ آرمان‌ نوشت: «حضور ایران در اربعین حاکمیت عراق را متزلزل میکند.» اما استقبال بیشتر و بیشتر شد تا امسال تخمین‌ها خبر از ۵میلیون زائر ایرانی بدهد. به تعبیری حداقل ۱۰میلیون! چراکه به‌ازای هر زائر حداقل یک‌نفر از خانواده و همکار و.. به نوعی غیرمستقیم درگیر این سفر میشود. حاکمیت طبیعتا برای سازماندهی این سفر میلیونی، باید خدمات و تسهیلات اضطراری و ویژه‌ صدور پاسپورت، ارز، حمل‌ونقل و درمان بدهد تا شهروندانش آسوده سفر کنند. این‌بار برای تضعیف اربعین، «جریان بهانه‌گیر» با ادبیات دینی به میدان آمده؛ ابتدا خروش اربعینی را حاصل تبلیغات نظام به نیت مانور سیاسی عنوان کردند که بیت‌المال را با هدف سواستفاده از آیین شیعی خرج نظامِ سیاسی خود میکند‌. امروز جانب دلسوزی برای زائرین گرفتند. 🔸محسن حسام‌ مظاهری پژوهشگر دینی به بهانه مشکلات مرزها نوشت: «رفتارهای توهین‌آمیز مأموران و نیز برخی عراقی‌ها با زائران عجم، در کنار گرسنگی و تشنگی و... چرا باید هزینه‌های این نمایش قدرت (که البته درعمل نمایش ناکارآمدی و بی‌عرضگی است)و مانور سیاسی-مذهبی را مردمی بدهند که اغلب با علقه‌ دینی و به شوق زیارت پا در این راه گذاشته‌‌اند.» این جماعت اگر خدمات حاکمیت مطلوب باشد، بهانه دخالت حاکمیت در اربعین مردمیِ عراق را میگیرند! اگر خللی در خدمات باشد، بهانه ناکارآمدی نظام در سازماندهی زائرین می‌گیرند! . 🔸به‌هر روی، اربعین هر سال میلیونی‌تر از سال قبل به پا میشود. تکلیف بی‌بی‌سی که معلوم است اما اگر شما درد دین‌پژوهی دارید به این دریای خروشان بپیوندید، وگرنه به قول امام‌خمینی خطاب به «انجمن حجتیه‌ها» دست‌وپایتان می‌شکند: «دست از این اعوجاجات بردارید. اگر مسلمید برای خاطر خدا و اگر ملی هستید برای خاطر کشورتان، این دسته‌بندی‌ها را بردارید و در این موجی که الان ملت را به پیش دارد میبرد، خودتان را وارد کنید.برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان می‌شکند.» 🆔@cultural_governance
🎞سواد رسانه ای در ایران از چه رنج می برد؟ ✍️مجتبی فرهنگ 🔖بررسی آسیب های کتاب های حوزه سواد رسانه 1️⃣ترجمه ای بودن 🔸اکثر کتاب های در حوزه سواد رسانه ای، ترجمه از کشور های دیگر می باشد.متاسفانه مساله متفکران و اندیشمندان کشورمان، تولید دانش و نظریه بومی در حوزه سواد رسانه متناسب با فرهنگ و جغرافیای ایرانی تا کنون نبوده است و به ندرت آثار تالیفی در حوزه سواد رسانه ای داریم. 2️⃣گرداوری بودن 🔸از معضلات اصلی در حوزه سواد رسانه ای این است که مباحث مطرح شده در کتب اکثریت گرد اوری از منابع مختلف فضای مجازی مانند سایت ها، شبکه های اجتماعی و ... می باشد. این مسئله سبب می شود که اثار تولید شده، شبیه یک کلاژ به هم ریخته شود و خروجی آن یک معجونی خواهد بود که فاقد عمق و روح است. بعضی از کتاب های سید بشیر حسینی که به تیراژهای چند صد هزارتایی رسیده است دارای این اسیب می باشد. 3️⃣عدم پرداخت به مبادی اسلامی و مصادیق مجازی 🔸پرداخت به فضای مجازی از منظر فلسفه و عرفان اسلامی جای آن خیلی خالی می باشد. مبادی اسلامی با پرداخت به قوه خیال و عالم مجاز می تواند، نظریات مختلفی را تولید و مطرح کند، اما متاسفانه باید اذعان کرد که هیچ کتابی با این رویکرد تدوین و تولید نشده است 4️⃣ژورنالیستی نبودن 🔸اکثریت دانش سواد رسانه ای در ایران فاقد سیر روایی و داستانی هستند. اینکه متناسب با جریان های فضای مجازی بتوانیم تئوری سوادرسان هرا ارایه دهیم نیازمند هوشمندی و حافظه قوی می باشد. در حوزه سواد رسانه ما نیازمند کتابی شبیه اثر مغالطات اقای خندان می باشیم که دارای سیر روایی و پر مثال باشد. 🆔@cultural_governance
🔸ساسی مانکن یک استراتژیست رسانه ای است 🔹ایدا(AIDA) یک مدل ارتباطی است که توسط شرکت‌ها به منظور افزایش مصرف محصولات رسانه‌ای و مورد استفاده قرار می‌گیرد. 🔖آیدا مخفف کلمات توجه، علاقه، تمایل و اقدام یا تعامل است. موزیک ویدئوی‌های و نحوه گسترش و فراگیری آن بهانه‌ای شد تا به بررسی مدل تبلیغاتی و رسانه ای موزیک ویدئوهای ساسی بپردازم. بدون شک مضامین، محتوا، ریتم و ... در فراگیری این موزیک ویدئوها موثر است لکن همه این عوامل به تنهایی نمی تواند سبب فراگیری ای موزیک ویدئو میان کودکان و نوجوانان شود. از این جهت مدل تبلیغاتی ساسی در نوع خود جالب و محل مطالعه است. 🆔@cultural_governance