🔰 دهمین رویداد پیشگام
میزبان دانشآموزان تهرانی
🔷 در قالب دو رویداد مجزا برای پسران و دختران
🔶️ ویژه دانشآموزان پایه هشتم تا دوازدهم
💡 اینجا تمرین میکنی چطور مشکلات اطرافت رو حل کنی
مهلت ثبت نام رویداد پسران:
🔸️ ۲۰ بهمنماه
بازه برگزاری رویداد پسران:
🔸️ از ۲۸ بهمن تا ۱۲ اسفند
مهلت ثبتنام و بازه برگزاری رویداد دختران:
🔹️ خرداد ۱۴۰۲
🌐 ثبت نام در سایت ایوند:
https://b2n.ir/j76125
@activism_ideas
💠 پیش رویداد جهان بانو
📅 پنجشنبه ۱۳ بهمن
⏰ ساعت ۹ الی ۱۷
🔰مکان برگزاری
🔹 تهران
🔸 بزرگراه جناح
🔹ضلع شمالی برج آزادی
🔸کافه گالری مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی
📍موقعیت
https://nshn.ir/sbvhfXyxMLbT
🆔@activism_ideas
تکثر و موازی بودن دستگاه های فرهنگی سبب عدم پاسخگویی این نهاد ها شده است.
وقتی مسجد بیش از ۲۰ متولی دارد کدامیک پاسخگو هستند؟
وجود ۱۲۰ سازمان دارای معاونت فرهنگی ۵۶ سازمان فرهنگی و ۱۰۰ شورای عالی در کشور ایا تمرکز اراده ها و ارزیابی را میتواند رقم بزند؟
https://virasty.com/Mogtaba_farhang
📍 از جشنواره فجر چه خبر؟ (1)
استاد درافتادن با مقدسات روشنفکری
🔻چندماه پیش که جنبش «میتو»ی ایرانی بهراه افتاد، باید منتظر ساخته شدن فیلمهایی در اینباره میبودیم. این جریان اتفاقا از سینما شروع شد و در ادامه دامن بعضی از مشاهیر دیگر در حوزههایی مثل موسیقی و نقاشی را هم گرفت. از شروع این جنبش زیاد نگذشته بود که کمکم تردیدهایی دربارهاش بروز پیدا کرد.
🔻 اینکه آیا تمام این زنها درباره قربانی شدنشان راست میگویند یا نه، اینکه حدومرز تعارض کجاست؛ چه اینکه پیشنهاد عاطفی را نمیتوان به پای تعرض گذاشت، حتی اگر نامتعارف باشد، حتی اگر اختلاف سنی و موقعیت برتر مردی که چنین پیشنهادی میدهد، شکل کار را ناپسند بهنظر برساند و خیانت مرد به همسر خودش باشد. از آنسو این هم مطرح شد که آیا بعضی از زنها بهخاطر ترقی در موقعیتهای شغلی و مالی، از اغواگریشان استفاده نکردهاند؟
🔻 بعضی از روایتها دروغ محض بهنظر میرسید و بعضی دیگر بهنظر حقیقت داشت اما نمیشد درموردشان با عنوان «تعرض» قضاوت کرد. از طرف دیگر چطور میشد این را بهکل انکار کرد که رفتارهایی از این دست را مردان بسیاری در پشتصحنه عالم هنر انجام دادهاند. خشونت مردانی که موقعیت اجتماعی بالایی به سبب شهرت کسب کردهاند، حتی دامنگیر مردان زیردستشان میشد و هیچ بعید نبود که از چنین شخصیتهایی، رفتارهای نامناسبی با خانمها سر بزند.
🔻همه این پرسشها در ذهن کسانی که صحنههای فیلم را میدیدند دور میزد و در فیلمنامه «استاد» هم وجود دارند. دختری که دانشجوی معماری است، میخواهد از استادش برای مهاجرت به وین معرفینامه بگیرد. استاد که شاهد قطع رابطه دختر با همکلاسی سابقش بوده، به او دل میبندد و روزی دخترک را با بهانه امضای معرفینامه به خانهای قدیمی دعوت میکند و حرف دلش را همانجا میزند.
🔻حالا این جناب استاد کیست؟ کسی که بعدا میفهمیم در حراجیها و اکسپوهای تجسمی، کلی زدوبند و قاچاق و پولشویی کرده، کسی که زیرآب یک معمار برجسته به نام دکتر جعفری را زده و باعث اخراجش شده و درنهایت کسی که بهشکل زنندهای مغرور و متکبر است.
🔻پیشنهاد استاد به شاگردش از این جهت هم غیراخلاقی است که او زندگی نرمالی با همسرش دارد و این رفتار نمیتواند چیزی بهجز هوس باشد. اما دخترک چه میکند؟ به استادش نمیگوید که بعد از آن قطع رابطه، وارد رابطه جدیدی شده، اجازه میدهد که جذابیتهای زنانهاش چشم استاد را بگیرد و لابد تصور میکند که از این طریق میتواند معرفینامهاش را بگیرد.
🔻از اینجا بهبعد هم یکییکی تمام سوالها مطرح میشوند که هنگام مطرح شدن جنبش میتوی ایرانی از فروردین ۱۴۰۱ به بعد در ذهن مردم میچرخید. آیا این زن خودش هم مقصر نیست و برای بهدست آوردن چیزی که پی آن بوده، از اغواگری زنانهاش استفاده نکرده؟ با اینکه ادریس متاهل است و نباید به گلنوش پیشنهاد میداد، آیا درست است که او را به خطایی بسیار فراتر از آنچه واقعا انجامداده متهم کنند؟ برخورد علیرضا چگونه باید باشد؟ جرات این فیلمساز جوان برای تسلیم نشدن دربرابر کلیشههای فمینیستی و مطرح کردن چنین پرسشهایی، جالب و ستودنی است، اما او از پس پاسخ به هیچ کدامشان برنمیآید.
🔻ایده مرکزی فیلم در باتلاق این پرسشها به دستوپا زدن میافتد و نمیتواند روی گلها شناور بماند. همینطور که ماجرا پیش میرود، برای حفظ ریتم، مرتب به گرهها اضافه میشود و این روند حتی در مقطعی از زمان روایت که به وضوح نوبت گرهگشایی است، همچنان ادامه پیدا میکند. وقتی گرهها بهقدری روی هم تلنبار شده که حس میکنیم برای گشودنشان به ساخت سری دوم و سوم همین فیلم نیاز است، فیلمساز همان کاری را میکند که در این سالها زیاد مُد شده است؛ داستان را رها میکند و تیتراژ بالا میآید.
#جشنواره_فجر
🆔@cultural_governance
🔻از اثر "اسدالله" استاد روحالامین رونمایی شد
🔸به مناسبت ولادت امیرالمومنین(علیه السلام) از تابلوی رنگ روغن استاد روحالامین با عنوان "اسدالله" رونمایی شد.
🆔@cultural_governance
🔴اهداء سرود ملی اسرائیل
🔰امام جمعه اردبیل خطاب به آن دسته از سران کشورهای عربی که با اسرائیل عادی سازی کردهاند بخشی از ترجمه سرود ملی اسرائیل را اهدا کرد
🔸آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل با ابراز تاسف از اینکه در یکی از کشورهای اسلامی هنگام استقبال از رئیس جمهور اسرائیل صدای اذان بلند شد و آنها برای اینکه رئیس اسرائیل ناراحت نشود سرود ملی اسرائیل را پخش کردند گفت:
🔹من اینجا ترجمه بخشی از سرود ملی اسرائیل را می آورم شاید برای بعضی از دولت های اسلامی تاثیر داشته باشد! “باید زانوهای دشمنان ما بلرزد باید زانوهای کل اهالی مصر و کنعان بلرزد باید اهالی و ساکنان بابل بلرزند باید بر آسمان آنها وحشت و رعب و ترس از ما خیمه بزند تا اینکه نیزه های ما بر سینه های آنها کاشته شود و ما ببینیم که چگونه خون آنها ریخته و سرها بریده می شود در چنین زمانی ما ملت انتخاب شده خداوند خواهیم بود ” در اسرائیل این سرود موسوم به هاتیکفاه است.
🆔@cultural_governance
✅ حجاب را ابزار مذهبی جلوه ندهیم انسان فطرتاً به حجاب نیاز وگرایش دارد
📌 صوفی، یکی از بانوان مسلمانان هند در وبینار «بررسی پرونده مبارزه با حجاب و ظلم به دختران در هند» که توسط شبکه فراگیر حجاب و عفاف دوشنبه، ۹ اسفند برگزار شد، گفت: بعد از آزادی هند تا هنگام حکومت گاندی، هند یک کشور سکولار بود یک گروه افراطی به نام «آر.اس.اس» که یک گروه سیاسی ایجاد کردند که الان حکومت هند را به دست گرفتند و یک روش مانند اسرائیل داشته و عقیده دارند هند برای هندوهاست و پادشاهان مسلمان با زور و سلطنت، مردم هند را مسلمان کردند و مسلمانان باید از هند خارج شوند.
📌 خواهران و دختران ما در هند به زحمت حجاب خود را حفظ میکنند اگر یک راهپیمایی یا کمپین با شعار حفظ حجاب در کشورهای مختلف ایجاد شود و با خواهران مسلمان در هند همدردی کنند موجب امید خواهد شد.
🌐hvasl.ir/news/508143
#حجاب | #زنان
🆔 @Cultural_governance
🌱ملتهای عینکی
✍️مرحوم رضا بابایی
🔸سالها پیش یکی از دانشجویان كارشناسی ارشد، در بخشی از پایاننامهاش ثابت کرده بود که علاقۀ ایرانیان به ادبیات، بیش از علاقۀ آنان به فلسفه و ریاضیات است؛ بر عکس بسیاری از ملل دنیا، مانند آلمانیها. به او پیشنهاد کردم که در فصلی از پایاننامهاش، این رابطۀ معکوس را تحلیل کند و توضیح دهد که چرا میل به شعر و شاعری، معمولا بیرغبتی به علوم پایه را در پی دارد، و بر عکس. به او گفتم: اقتضای ریاضیات، دقت و باريكبينی است؛ اما ادبیات، تعهدی به دقتهای ریاضیوار ندارد.
🔸بنابراین به طور معمول، آدم ادبیاتی از عهدۀ تفکر ریاضی برنمیآید و آدم ریاضیاتی، نازکخیالیهای ادبیات را ندارد. این تفاوت، ریاضیات را برتر يا فروتر از ادبیات نمینشاند؛ اگرچه گرایش به هر یک، در سرنوشت ملتها بیتأثیر نیست.
🔸نمیدانم آن دوست، این فصل را افزود یا نه؛ ولی چندی پیش بیتی را در مثنوی دیدم که تا به حال، از این منظر به آن نگاه نکرده بودم. میگوید:
معنی اندر شعر جز با خبط نیست
چون فلاسنگ است، آن را ضبط نیست
(ضبط، از اصطلاحات حدیثی، و به معنای ثبت دقیق است)
🔸یعنی شعر مانند فلاخن است: هدفهای دور را نشانه میگیرد؛ اما در هدفگیری، دقیق و ریاضیوار نیست. هدف، هر چه دورتر و ریزتر باشد، نشانهگیری آن دشوارتر است. بنابراین خبط و خطای شعر را باید به دورنگری و بلندپروازی آن بخشید. گامهای سنجیده و منضبط، اگرچه کمتر میلغزند، سرعت هم نمیگیرند؛ بر خلاف شعر که در آن، دقت فدای سرعت و جرئت میشود، و درختان، فدای جنگل.
🔸بنابراین ملتی که خوی ادبیاتی دارد، نزدیک را خوب نمیبیند و باید از عینک نزدیکبین عقلانیت استفاده کند، و مردمی که خوی ریاضی دارند، برای دیدن دوردستها باید دوربین ادبیات به دست گیرند. چه اشکالی دارد که ملتها هم مثل آدمها گاهی عینک بزنند؟ عینک ملی، همان است که در قدیم به آن «عقل منفصل» میگفتند و امروز، «گروههای مرجع» میگویند؛ یعنی دانشگاهیان، نخبگان، روشنفکران، دانشآموختگان در رشتههای مختلف و احزاب مردمنهاد.
#حکمرانی_مردمی
🆔@cultural_governene
🔰 کتابی برای آشنایی با عصر طلایی تمدن اسلامی
"1001 اختراع
میراث مسلمانان در جهان ما"
💥 چه عنصر مشترکی میان دانه های #قهوه، چاقوی #جراحی، #نخ_بخیه، طاق ها و رصدخانه ها وجود دارد؟ ایده ی #پرواز از کجا به ذهن لئوناردو داوینچی راه یافت؟ چه کسی روکش کپسول خوراکی را اختراع کرد و فیبوناتچی در کجا آموخت که هنگام محاسبات ریاضی، انگشتانش را خم کند؟ اولین #بیمارستان های زیبا و حرفه ای کجا بود؟ بهترین و بیشترین کتابخانه های قدیمی مربوط به چه دورانی است؟
⚜️ کتاب «1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما» نوشته ی پروفسور سلیم الحسنی به همه ی این پرسش ها پاسخ می دهد. این کتاب که به شیوه ای آسان یاب نوشته شده، از عصر طلایی تمدن اسلام، یعنی قرن اول تا دهم هجری حدود 600 تا 1600 میلادی، پرده برمی دارد. در این دوران، مسلمانان در زمینه های گوناگونی چون پزشکی، مکانیک، نقشه کشی، شیمی، تعلیم و تربیت، مهندسی، معماری و نجوم پیش گام و پیش تاز بوده اند.
♨️ در حقیقت هیچ حوزه ای آن چنان پیچیده و ناشناخته نبوده است که امکان بررسی دقیق و تحقیق و جست وجوی مبتنی بر آزمایش و تجربه ی علمی در آن وجود نداشته باشد. بنابراین با این کتاب راهنما راحت باشید و سفر تحقیقی خود را در طول هزار سال تاریخ علم و فن آوری در زندگی پیشروان علم در سده های میانه آغاز کنید؛ کسانی که با نوآوری های خلاقانه ی خود دنیای امروز ما را آفریده اند.
🌀 کتاب هشت بخش دارد؛ «خانه»، «مدرسه»، «بازار»، «بیمارستان»، «شهر»، «دنیای پیرامون»، «جهان» و «مرجع» عنوان بخش های مختلف این کتاب هستند.
💠 با مراجعه به بخش «خانه» از کتاب می توانید با منشا مواد مصرفی روزمره آشنا شوید؛ بدانید چه کسی در هزار سال پیش برای نخستین بار از عطر استفاده کرد؛ ساعت هایی با ارتفاع سه متر، سرگرمی ها و تفریحات خانگی در سده های میانه، خاستگاه غذای سه وعده ای و موسیقی را بشناسید.
💠 «مدرسه» اساس و بنیان دانشگاه ها را معرفی می کند. کانون حکمت و اندیشه بغداد را می شناسید و با درک این نکته که چگونه افرادی با مذاب و ملیت های گوناگون در کنار هم کار می کرده اند و نوع بشر را از حاصل این همکاری بهره مند می ساخته اند، شگفت زده می شوید.
💠 با مطالعه ی بخش «بازار»، رد پای تجارت بین المللی پررونق را در منابع تجدید شونده ی انرژی و روش های پیشرفته ی کشاورزی و باغ داری مسلمانان در سده های میانه دنبال کنید.
💠 هزار سال پیش، عمل های جراحی پیش رفته با استفاده از ابزارهای جراحی برنده و دقیق انجام می گرفته است. «بیمارستان» خاستگاه این اعمال جراحی، مایه کوبی آبله، بخیه زدن اعضای درونی و بیمارستان های آموزشی را به مخاطب معرفی می کند.
💠 «شهر» به مخاطبان نوجوان کمک می کند خیابان های روشن و سنگ فرش شده ی هزار ساله ی مسلمانان را در ذهنشان تجسم کنند و عقاید معماران بزرگ دنیای مدرن را درباره معماری اسلامی بیان می کند.
💠 «دنیای پیرامون» به مخاطب توضیح می دهد که چه کسانی برای نخستین بار جزر و مد را توضیح داده اند. درباره ی مواد معدنی، اقیانوس ها و کوه ها به مطالعه پرداخته و با تکیه بر پیشرفته ترین نقشه ها و ابزارهای نقشه کشی به نواحی دوردست سفر کرده اند؛ در حالی که می کوشیده اند کروی بودن زمین را اثبات کنند.
💠 «جهان» به نوجوانان کمک می کند لذت پرواز موفق انسان را در 1200 سال پیش احساس کنند. درباره ی آسمان و کهکشان ها بخوانند و ببینند که چگونه مسلمانان در هزار سال پیش با استفاده از ابزارهای دقیق و پیچیده ستاره شناسی در پیشرفته ترین رصدخانه ها، کهکشان ها را مشاهده و از آن ها نقشه تهیه می کرده اند.
💠 «مرجع» نیز منابع کتابی برای مطالعه ی بیشتر درباره ی موضوعات طرح شد در کتاب را به مخاطب معرفی می کند. انتشارات طلایی در این بخش منابعی را معرفی کرده که برای مخاطب فارسی زبان قابل استفاده است.
💠 پروفسور سلیم الحسنی، نویسنده کتاب «1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما» استاد بازنشسته ی مندسی مکانیک و استاد افتخاری گروه زبان شناسی و تمدن در دانشکده ی علوم انسانی منچستر انگلستان است.
💠 این استاد دانشگاه در 20 سال گذشته به شناخت و ترویج ریشه های فرهنگی علوم برای اتحاد جامعه ی انسانی و معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی در عرصه ی جهانی مشغول بوده است. در سال 2001 موفق شد به خاطر تالیف کتاب «1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما»، برترین جایزه ی فضل الرحمان خان را در رشته ی دانش و فن آوری دریافت کند.
#تاریخ_علم | #علم_دانشگاه | #دانشگاه
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
#معرفی_فعالان_حوزه_زن
#شیرین_شمس (قسمت اول)
💢صفحه # انقلاب_ زنانه با بیش ازk ۵۶ فالوئر متعلق به خانم شیرین شمس مسئول سازمان #جوانان_کمونیست است.
⛳️او انقلاب بعدی ایران را انقلابی زنانه میداند و برای برابری جنسی و آزادی اقلیتهای جنسی تلاش می کند.
🔸مقالات شمس در زمینه تجربیات رنج زنان ایرانی در دوران پریودی باعنوان #زنی_که_پریود_شد و #بکارت_دختران_د_ایران جنجالهایی را برانگیخت.
🔸 اوپس از مهاجرت از ایران کانال انقلاب زنانهwomen revolution را راه انداخت.
🔸 پیچ او سیر هدفمند دفاع از#انقلاب_جنسی، #آزادی_حجاب، #اقلیتهای_جنسی درایران و تداوم آن به #انقلاب_زنانه و شکل دهی اعتراضات مدنی برای تضعیف نظام و سرنگونی جمهوری اسلامی را نشان میدهد.
🔸شمس بخوبی واقف است که مقابله علنی با جمهوری اسلامی نیاز به فراهم کردن پیش زمینه هایی دارد که یکی از آنها #شکستن_خط_قرمز_های_جامعه_اسلامی و زیر سوال بردن آنها بخصوص در #بحث_زنان است .
ادامه دارد...
✍️زاهره سادات میرجعفری
#زنان | #زیست_جنسی
🆔@Cultural_governanc
#معرفی_فعالان_حوزه_زن
#شیرین_شمس (قسمت دوم)
💢شیرین شمس برخلاف #مسیح_علینژاد بااستفاده از ظاهری جذاب و داشتن #رویکردی_تخصصی_و_علمی طرفداران زیادی را جذب کرده و از طریق برگزاری وبینارهای علمی پیرامون مباحث چالشی زنان درایران در راستای اهدافش گام برمی دارد.
⛳️یقینا موضع احکام اسلامی در زمینه حجاب، روابط نامشروع و هم جنس بازی مشخص است اما با استفاده از رسانه میتوان از طریق جهت دادن به مطالبات اجتماعی، امور #نابهنجار را تبدیل به #هنجار کرد .
💢در دنیای غرب هم شاهد این روند بوده ایم. زمانی روابط #هم_جنس_گرایی #جرم تلقی می شد و مجازات داشت، سپس این امر در مقالات علمی #اختلالات_روانی عنوان شد و بعنوان #بیماری شناخته شد و اکنون تحت عنوان #گرایشات_جنسی و تمایلات غریزی کاملا طبیعی معرفی می شود.
🔸شمس به لحاظ مصاحبه با خانواده های قربانیان آبان 98 و هواپیمای اکرانی و بولد کردن صدای اعتراضات آنان همان راه مسیح علی نژاد را درتضعیف سیاستهای نظام طی می کند.
🔸 او به خوبی راز موفقیت انقلاب اسلامی را در بهمن 57 شناخته و معتقد است انقلاب بعدی ایران یک #انقلاب_زنانه است، انقلاب انسانی برای #آزادی_اقلیت_های_جنسیتی و دگر باشان، #نابرابری_های_جنسیتی که زنان دراین انقلاب در صف اول #مبارزه_با_حجاب و قوانین اسلامی قرار دارند.
✍️زاهره سادات میرجعفری
#زنان | #زیست_جنسی
🆔@Cultural_governanc