🔰معرفی مجموعه حکمرانی فرهنگی
📌نظام هشتگ های کانال
🗂معرفی سایر زیرمجموعه ها و میزها
🆔@cultural_governance
🗂فراخوان ارسال آثار با موضوع اثرسنجی فرهنگی
♻️«اثرسنجی فرهنگی» از مهمترین مسئله های راهبردی حوزه فرهنگ می باشد. سرانجام نهایی هر کنشگری در عرصه فرهنگ باید به سنجش تاثیرات آن منجر شود و این خود یک گام تازه و صعب العبور می باشد.
🔸مجموعه ی «حکمرانی فرهنگی» با همکاری «مرکز بررسی مسایل فرهنگی هاتف» اقدام به برگزاری فراخوان ارسال اثر با محوریت مسئله اثرسنجی فرهنگی می کند
🔹علاقمندان در عرصه اثرسنجی فرهنگی می توانند آثار خود را در قالب مقاله یا یادداشت در شبکه های اجتماعی (بله،ایتا،تلگرام) به آدرس cultural_governance@ ارسال کنند.
📬محورهای ارسال اثر
۱. روش ها، ابزارها و شاخص اثرسنجی فرهنگی
۲. اثرسنجی محصولات و عملیات های فرهنگی
۳. روش های بهینه سازی اقدامات عرصه فرهنگی
۴. نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در زنجیره اثرسنجی
۵. موانع و آسیب های اثرسنجی در زیست بوم فرهنگ
۶. شیوه طراحی نهاد های اثرسنجی در حوزه فرهنگ
✍️شرایط ارسال یادداشت و مقاله:
🔸مسأله محوری
🔸نوآوری و بیان راهکارهای بدیع
🔸پرداخت به عناوین فراخوان
🔸حداکثر ۱۵۰۰ کلمه(یادداشت)
🔸نگارش جذاب و روان
🔖 جوایز
🔹۵ میلیون تومان برای ۱۰ یادداشت و مقاله برتر
🔹یادداشت های منتخب، ضمن تقدیر مالی، در فصلنامه تخصصی هاتف منتشر شده و آرای شما برای نهادها و شبکه نخبگان فرهنگی ارسال میگردد.
🛎زمان اجرای فراخوان
زمان ارسال یادداشت: 31 خرداد 1402
زمان ارسال مقاله: 31 تیرماه 1402
درگاه ارتباطی ارسال اثر👇
🆔@cultural_governance
پوستر اثرسنجی.jpg
10.42M
🗂فراخوان ارسال آثار با موضوع اثرسنجی فرهنگی
♻️«اثرسنجی فرهنگی» از مهمترین مسئله های راهبردی حوزه فرهنگ می باشد. سرانجام نهایی هر کنشگری در عرصه فرهنگ باید به سنجش تاثیرات آن منجر شود و این خود یک گام تازه و صعب العبور می باشد.
🔸مجموعه ی «حکمرانی فرهنگی» با همکاری «مرکز بررسی مسایل فرهنگی هاتف» اقدام به برگزاری فراخوان ارسال اثر با محوریت مسئله اثرسنجی فرهنگی می کند
🔹علاقمندان در عرصه اثرسنجی فرهنگی می توانند آثار خود را در قالب مقاله یا یادداشت در شبکه های اجتماعی (بله،ایتا،تلگرام) به آدرس cultural_governance@ ارسال کنند.
📬محورهای ارسال اثر
۱. روش ها، ابزارها و شاخص اثرسنجی فرهنگی
۲. اثرسنجی محصولات و عملیات های فرهنگی
۳. روش های بهینه سازی اقدامات عرصه فرهنگی
۴. نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در زنجیره اثرسنجی
۵. موانع و آسیب های اثرسنجی در زیست بوم فرهنگ
۶. شیوه طراحی نهاد های اثرسنجی در حوزه فرهنگ
✍️شرایط ارسال یادداشت و مقاله:
🔸مسأله محوری
🔸نوآوری و بیان راهکارهای بدیع
🔸پرداخت به عناوین فراخوان
🔸حداکثر ۱۵۰۰ کلمه(یادداشت)
🔸نگارش جذاب و روان
🔖 جوایز
🔹۵ میلیون تومان برای ۱۰ یادداشت و مقاله برتر
🔹یادداشت های منتخب، ضمن تقدیر مالی، در فصلنامه تخصصی هاتف منتشر شده و آرای شما برای نهادها و شبکه نخبگان فرهنگی ارسال میگردد.
🛎زمان اجرای فراخوان
زمان ارسال یادداشت: 31 خرداد 1402
زمان ارسال مقاله: 31 تیرماه 1402
درگاه ارتباطی ارسال اثر👇
🆔@cultural_governance
♦️چند درصد از زنان و مردان ایرانی سیگاری هستند؟/ از هر دو نفر سیگاری یک نفر تمایل به ترک دارد
بهزاد ولی زاده رئیس دبیر خانه ملی مبارزه با دخانیات:
🔹از سال ۸۶ تا ۹۵ مصرف سیگارکشیدن نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال ۲ برابر شده است.
🔹مصرف روزانهی سیگار در افراد بالای ۱۸ سال، در مردان ۲۰ درصد و در زنان ۸.۰ درصد بوده.
🔹در واقع، ۲میلیون از ۱۰میلیون تمایل به ترک سیگار دارند؛ اما خب خیلیها موفق نمیشوند و بعضیها به مراکز ترک دخانیات مراجعه میکنند.
#اسیب_اجتماعی
#اندلس
🆔@cultural_governance
🔻اثرسنجی، کارکردحلقه میانی
🖋مجتبی فرهنگ
موضوع مشارکت مردم در پیشرفت فرهنگ یک «راهکار و روش فرعی» نیست، بلکه یکی از ابزارهای لازم برای موفقیت در تهیه و اجرای برنامه های فرهنگی و مختلف محسوب می شود. از سویی دیگر، زمانی که ضرورت های جدید فرهنگ سازی، بسیاری از نهادها و فعالیت های انسانی را به فضاهای باز عمومی کشانید و تمامی اقدامات و تصمیمات فردی مردم و اقشار جامعه در عرصه فعالیت های انسانی با «اقدامات عمومی» تلاقی پیدا کرد، دیگر نمیتوان با تصمیم گیری از بالا و تشخیص کارشناسی صرف، به نیازهای وسیع و ناشناخته ی مردم پاسخ گفت بنابراین باید با شناخت و به کارگیری روش های جلب مشارکت مردم در اداره امور، سبب رفع تنگناها و مهار مسائل عام و خاص منطقه در مسیر تحول مسایل جامعه شویم.
«مشارکت مردمی» را اندیشمندان به معنای میان «کنش مستقیم» در زمینه بازبینی و اختیار برنامه ها و پیشنهادها بین برنامه ریزان و مراجع رسمی از یک سو و گروه های متأثرمردمی از آن برنامه ها، از سوی دیگر بیان می کنند.
در صورتی که تعریف مشارکت مردمی به «با خبر شدن و اظهار نظر» محدود شود، این تفسیری تنگ نظرانه از درگیری جامعه در فرایند تصمیم گیری اسـت کـه بیشتر دلالـت بر «ارتباطات» دارد تا «مشارکت» به هر حال با وجودی که ارتباط کارآمد بین جامعه و تصمیم گیرندگان را عنصری پایه در مشارکت شمرده اند اما مشارکت چیزی بیش از یک فرایند ارتباط تعریف شده است
مشارکت مردم در عرصه فرهنگ را میتوان به معنای شرکت و حضور جدی، فعال، آگاهانه و ارادی سازمان یافته و مؤثر ،افراد و گروه های خودجوش برای نیل به اهداف اسلامی کارفرهنگی دانست. فرهنگ سازی مشارکتی به معنای مشارکت در هر سه گرایش فرهنگ سازی یعنی برنامه ریزی و طراحی کنشگری فرهنگی و اثرسنجی است.
مشارکت کنندگان مردمی با این رویه باید از توانایی های لازم برخوردار باشند تا بتوانند در مشارکت «کارساز» باشند و یا با ایجاد حلقه های عمومی_تخصصی بعضی از این گرایش های حوزه فرهنگ را مثل اثرسنجی به این حلقه های پیشران تفویض اختیار کرد.
وجود «دستگاه های متمرکز اثرسنج» نخواهند توانست برش های منطقه ای و محله ای از وضعیت عملیات های ملی و یا استانی را رقم بزند و از نظر مالی پرهزینه و اجرایی محال خواهد بود. این مسئله ایجاب می کند با ایجاد «نهاد های آموزشی» در موضوع اثرسنجی به حمایت و توانمندسازی حلقه های میانی در این عرصه پرداخت.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🔺تحول فرهنگ با آگاهی از تاریخ اثرسنجی
🖋مجتبی فرهنگ
«رغبت سنجی» به عنوان یک اقدام، آغازکننده ی عملیات فرهنگی است تا خواست و نیاز مخاطب و جامعه را به تصمیم گیران بفهماند و براساس آن زنجیره ای از اقدامات را شکل دهند. اگر شناخت این نیاز دقیق نباشد ما در اثر گذاری دچار ضعف خواهیم بود.
اقدام اثرسنجی فرهنگی، از لحاظ وقوع «بازه زمانی» به بعد از اجرای عملیات ها و تعین خروجی ها رخ خواهد. اگر برای خودمان در «فراغت» هر کنشگری فرهنگی، مقوله اثرسنجی را در نظر بگیریم، با تهیه و تنظیم و اجرای برنامه، برنامه ریزی ها پایان نمی پذیرد بلکه یک برنامه ریزی دقیق فرهنگی را دربرگیرنده ارزشیابی خروجی ها و اثرات آن، می دانیم.
اثرسنجی به ما این امکان را میدهد تا بتوان از چگونگی میزان «تغییرات اجتماعی» و به طور کلی از «نتایج مثبت و منفی» برنامه آگاه شد و در این مرحله است که «مدیریت و کسب اطلاعات» لازم را درباره اختلاف بین «برنامه تنظیم شده» و آنچه که عملاً از «اجرای برنامه» به عمل آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و درصدد اصلاح و ویرایش برآییم. «غنای تاریخ کنشگری ستاد های فرهنگی» به این است که از هر عملیات، آثار خلق شده ی خود را بر محیط پیرامون خویش، مورد ارزیابی و سنجش قراردهد.
وجود و اطلاع از تاریخ کنشگری های یک ستاد و مجموعه فرهنگی است که می تواند آن سازمان را «غنی» کند. این امر مستلزم وجود دغدغه اثرسنجی و مدیریت دانش اثرات می باشد و متاسفانه هنوز ما در لایه دغدغه و اجرای اثرسنجی مانده ایم و شاهد این هستیم که با تعویض صندلی های ریاست مجموعه های فرهنگی تحول آنچنانی نخواهیم داشت چرا که «عقلانیت آزمون و خطا» و «عقلانیت شهودی» راهبرد اتخاذی این مدیران است و بدلیل دسترسی به تاریخ اثرات عینی، نخواهد توانست در صحنه جامعه اثرگذار باشند.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🔺اثرگذاری چارچوب مفهومی بر اثرسنجی فرهنگی
🖋مجتبی فرهنگ
«چارچوب مفهومی» یک ابزار تحلیلی برای مشخص کردن «تفاوت های مفهومی» و «سازماندهی ایدههای عملیاتی» به کار میرود و به فهم و ادارک یک تصور یا واقعه اجتماعی کمک میکند. آیزایا برلین چارچوب های مفهومی را با استفاده از استعاره «روباه» و «جوجه تیغی» به چارچوب های همگن و ترکیبی تقسیم می کند.
برلین از خارپشت به عنوان کسانی که تنها با استفاده از یک ایده یا اصل به مشاهده جهان میپردازند (داستایفسکی، افلاطون و هگل) نام می برد و شخصیت های روباه، به علت مشاهدات جهان بینی خود نوعی پلورالیسم و نگرش ترکیبی دارد. (گوته، ویلیام شکسپیر و ارسطو).
در هرصورت با هر مدلی از چارچوب مفهومی، نخستین گام اجرای اثرسنجی، تعین رویکرد چارچوب مفهومی است چراکه چارچوب های نظری، بایدها و ارزش ها هر موضوعی را مشخص و عدم تحقق این ارزش ها را به معنای اثرگذاری نامطلوب حتما قلمداد خواهد شد.
برای مثال از میان انبوه نظریه های اوقات فراغت توان به سه چاچوب مفهومی نسبتاً متمایز از یکدیگر اشاره کرد:
اوقات فراغت از دیدگاه زمانی
اوقات فراغت به معنای فعالیت
اوقات فراغت به معنای حالتی از بودن.
نظریه اول، اوقات فراغت را به منزله وقت آزادی تعریف می کند که پس از پرداختن به ضروریات عملی زندگی باقی می ماند. این تعریف اوقات فراغت را وقت آزادی می داند که فرد در آن اوقاتش را آنطور که مایل است می گذراند. در این رویکرد وقت آزاد، وقتی است که پس از پرداختن به همه اموری که تفریح به حساب نمی آید، باقی مانده باشد.
نظریه دوم اوقات فراغت را شامل فعالیت هایی تشکیل یافته که آموزنده و آگاهی بخش است میداند. از این منظر اوقات فراغت، فعالیت های زیادی را در بر می گیرد. تماشای تلویزیون و گعده ها هرکدامیک، ازگونه های اوقات فراغت می باشد.
در حالت سوم، اوقات فراغت في نفسه هدف تلقی می شود و حالتی از بودن است. در این رویکرد اوقات فراغت نتیجه ساده و اجتناب ناپذیر عوامل خارجی یا وقت آزاد نیست بلکه در درجه اول یک نوع طرز فکر و یک حالت روحی- روانی است. فراغت یا فارغ بودن در این معنا حالت آرام یک وقار فکورانه است. این نظریه فراغت را به معنای رها بودن از ضرورت های زندگی روزمره میداند و ذهنیت نگاه کردن به ساعت، شتابی بی روح و اعمالی غیر فکورانه را به وجود می آورد.
با این مثال می توان پی برد که چارچوب های مفهومی نوع آزمایش اثرسنجی و شاخص ها را دستخوش تغییر قرار میدهد و هر چارچوب مفهومی، میزان سنجش اثرات اختصاصی به خود را می طلبد.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🌐 سلسله نشست های تخصصی نقد و بررسی «روایت های موجود حل مسئله حجاب»
نشست سوم
باحضور:
_ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جوان آراسته مدیر عامل مدرسه مهارتآموزی مبنا
فعال فرهنگی
_خانم دکتر سارا طالبی پژوهشگر ارتباطات و خانواده
زمان: ۱۸ اردبیهشت ماه ۱۴٠۲
مکان: خانه اندیشه ورزان
#حجاب
🆔@cultural_governance
#گزارش_کارشناسی
اعتبارات برنامه های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در بودجه سال ١۴٠٢
🔻 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور (۵٨): تحلیل و ارزیابی اعتبارات برنامه های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی» آورده است که در لایحه بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور بر حسب عناوین و ردیف های نشان دار در این لایحه، مبلغ ۵.٠۶٢ میلیارد تومان اعتبار برای برنامه های پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی پیش بینی شده است.
🔻 در ادامه این گزارش آمده است که در این لایحه، ردیف اعتباری برنامۀ کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از ذیل سازمان امور اجتماعی به جدول ردیف های متفرقه است. اقدامی که بر خلاف اصول و قواعد مورد انتظار در نظام بودجۀ ریزی از جمله شفافیت، عملیاتی بودن و نظارت پذیری بوده و می توان آن را به منزلۀ در اولویت نبودن این برنامه برای دولت تعبیر و تفسیر نمود.
♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید:
https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1757419
#بودجه_فرهنگی
#اسیب_اجتماعی
🆔@cultural_governance
⭕️ ارزیابی وضعیت فراغت در خانواده ایرانی
🔻 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «ارزیابی وضعیت فراغت در خانواده ایرانی» آورده است که فراغت به معنای گذران وقت با اختیار فرد و بدون وجود اجبار یکی از جلوه های سبک زندگی در جامعه است. به عبارتی الگوی فراغتی جامعه نشان دهنده بخشی از سبک زندگی افراد در جامعه است...
🔻این گزارش میافزاید بررسی الگوی فراغت در جامعه ایرانی نشان میدهد خانواده همچنان در محوریت گذران اوقات فراغت است، اما روند تغییرات نسلی نشان از پررنگ شدن فراغت با دوستان و فراغت های مدرن است که کمتر با خانواده اتفاق میافتد. ازسوی دیگر فراغت در فضای واقعی در نسل جوان جای خود را به فراغت در دنیای مجازی داده است. الگوی دیگر رواج فراغت منفعل در خانه است که نشاندهنده سبک زندگی منفعلانه در جامعه است که نمیتواند فرصتی برای بازسازی خانواده مولد در جامعه باشد.
♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید:
https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1756649
#تفریح
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
#گزارش_کارشناسی
ارزیابی طرح ها و الگوهای مداخله و الزامات تدوین طرح مداخله جامع کودکان کار و خیابان در ایران
🔻این گزارش با اشاره به اینکه افزایش جمعیت کودکان کار و خیابان به ویژه به دلیل همه گیریِ بیماری کرونا، نگرانی ها درخصوص این کودکان را افزایش داده است عنوان می کند که در گزارش نخست از سلسله گزارش های کودکان کار و خیابان، قوانین و مقررات مرتبط با این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و در پژوهش حاضر به ارزیابی طرح ها و الگوهای مداخله ای پرداخته شده که نهادهای مختلف در راستای انجام وظایف قانونی خود به انجام رسانده اند.
♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید:
https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1755305
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
#گزارش_کارشناسی
الگوی سنجش سرمایه اجتماعی با استفاده از علوم اجتماعی محاسباتی
🔻در سلسله گزارش پایش سرمایه اجتماعی تلاش بر این است که سرمایه اجتماعی حاکمیت از طریق بررسی شبکه های اجتماعی فضای مجازی سنجیده شود. در گزارش اول پیمایش های گذشته سرمایه اجتماعی به لحاظ مفهومی و روش شناختی نقد و بررسی شد. گزارش حاضر با بهره گیری از نتایج گزارش اول و فراتحلیل ادبیات نظری و تحلیل خبرگانی، مدلی برای سنجش سرمایه اجتماعی حاوی ٣ شاخص، ٨ نماگر و ۴٠ مؤلفه ارائه می دهد. همچنین منطق ریاضیاتی رسیدن به مفهوم سرمایه اجتماعی از بین مؤلفه های متکثر که مبتنی بر روش استقرایی است، توضیح داده می شود. در گزارش های آینده نیز، از طریق مدل تبیین شده در این گزارش، میزان سرمایه اجتماعی فصل های آینده حاکمیت سنجیده خواهد شد.
♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید:
https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1755302
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
🔰 حجت الاسلام نامخواه:
اشرافیت فرهنگی کجا شکل میگیرد؟
در دوره پیشین شورای فرهنگی عمومی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، موظف شد تا برآیند نگاههای جبهه فرهنگی انقلابی را دریافت کند؛ اما شورای فرهنگی عمومی هیچ تفاوتی با دورههای پیشین نکرد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی به نسبت قبل و شوراهای فرهنگی، چه در سطح سیاستی و چه در سطح نهادها، در حال تنزل جایگاه هستند و دادههای پیمایشهای ملی درباره سنجش نگرش ایرانیان، بهراحتی این مسئله را نشان میدهد که چقدر نقش ساختارهای رسمی، سیاستها، تصمیمها و برنامههای رسمی، در فرهنگ عمومی، سالبهسال کم میشود و اگر این ساختار، تن به بازسازی ندهد، بیتردید مجبور به انحلال خواهد شد.
راهحل مسئله فرهنگ، سندنویسی نیست؛اما اگر راهحل سند است،با توجه به این همه آموزه دینی که وجود دارد،سندی برای مقابله با فرهنگ سرمایهداری و نحوه مقابله با شکلگیری سرمایهداری نوشته شود تا هیئت، مسجد صداوسیما و… بدانند چگونه تریبون خود را به سرمایهداری نفروشند. به نظر میرسد راهحل مسئله، بسیار ساده است.
🔸 برای خواندن مشروح این خبر کلیک کنید
#اثرسنجی_فرهنگی
#نقد_سازمان_فرهنگی
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🆔@cultural_governance
🔻 خَز شدگی اثرسنجی
🖋مجتبی فرهنگ
اثرگذارسنجی موضوعی است که با «روش ها و ابزارهای گوناگونی» صورت می گیرد.ساده ترین روشی که میتوانیم برای طراحی یک اثرسنجی طراحی کرد، استفاده از الگوی شاخص، سنجه و گویه است.
«شاخص ها» به ما کمک می کند که مسیر رشد و تحول اجتماعی را براساس آن اندازه گیری کنیم و ابعاد دستیابی به اهداف و میزان کیفیت عمل را به نشان می دهد سنجهها اعداد بدست آمده از اندازه گیریها هستند که به صورت نسبت، درصد و میانگین بیان میشوند و با استفاده از آن ها میتوان شاخصها را اندازه گرفت. گویه ها سوالاتی می باشد که براساس شاخص ها و سنجه ها طراحی می شود تا با پرسش سوالاتی بتوانیم به خروجی های کمی و کیفی رسید و به تبیین ابعاد سنجه ها می پردازد.
شاخص ها در هر موضوعی، براساس «چارچوب مفهومی» و «فلسفه وجودی» آن موضوع طراحی می شود. به عبارتی فلسفه و نوع نگاه ما به فرهنگ است که شاخص ها و سنجه های ما را طراحی می کند
با این حال میتوانیم شاخص های عام و فراگیر مسایل فرهنگی را موارد زیر دانست:
میزان و عمق.....
جریان سازی مردمی
تحول معنوی
تولیدات فرهنگی
عدالت فرهنگی
میزان و عمق کنشگری
تحول فرهنگ عمومی
ارتقا عامل فرهنگی
کاهش آسیب های جامعه
تربیت عنصر انقلابی
خلق و صدور گفتمان
هرچند این روش و الگو به عنوان روش مرسوم در سازمان ها و دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد اما باید در نظر داشت که اثرسنجی دقیق به «شبکه مسائل» می پردازد و «اکوسیستم» یک مسئله را مورد ارزیابی قرار میدهد و از «مطالعات بین رشته ای» استفاده می کند.
در یک تحقیقات در کشور آمریکا، برای اتصال دو شهر از طریق یک پل و ارزیابی شاخص تغییرات اعتیاد بین دو شهر، بیش از 10 سال به مطالعه و اثرسنجی تمامی پیامدها و علت ها پرداخت شده است. حال باید این سوال را پرسید گه چگونه ارزیابی مقوله پیچیده اثرسنجی فرهنگی با این شتاب و بی دقتی در کشور در حال انجام است و آن را ملاک برنامه ریزی های مدیران قرار داده می شود؟
#اثرسنجی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
💢سلسله نشست های تخصصی با موضوع اثرسنجی فرهنگی
➖با حضور:
🔻حجت الاسلام محمد صادق مهرابی
🔻حجت الاسلام محمد هادی نظیری
📌 پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه
🕗 ساعت ۲۰
🌐 لینک حضور در نشست:
https://meet.google.com/dri-kdmq-frv
🆔 @cultural_governance
🔺مزیت افکارسنجی مبتنی بر شبکه های اجتماعی
✍ محسن فینی زاده، کارشناس ارشد مدیریت رسانه، تحلیلگر و دادهکاو شبکه اجتماعی و فضای مجازی
به صورتی کلی شش مزیت برای افکار سنجی مبتنی بر شبکه ها اجتماعی میتوان بیان کرد
1⃣ فضای مجازی امکان دسترسی به حجم بسیاری از نظرات محیا است. یعنی شما می توانید به یک میلیون نظر در مورد انتخاب شدن فلان مسئول کشور و یا تجربه استفاده از یک کالا به صورت لحظهای دسترسی پیدا کنید؛ در صورتی که در روش های سنتی شما با یک نمونه گیری، نهایتا به چند ده هزار نظرِ یک کشور هشتاد میلیونی در مورد یک نامزد انتخاباتی دسترسی دارید و یا به چند درصد محدود از مصرف کنندگان یک محصول و یا ... .
2⃣ دسترسی لحظهای، مزیت دیگر افکارسنجی شبکه های اجتماعی نسبت به افکارسنجی سنتی است. به صورتی که شما میتوانید در کمتر از چند ساعت از رخداد یک رویداد، افکار مردم و جامعه را نسبت به آن رویداد مورد بررسی قرار دهید.
مثلا در انتخابات سال96 زمانی که قالیباف انصراف داد اصلی ترین سوال این بود، رای او به صندوق کدام کاندیدا رفت و یا بعد از مناظره انتخابات بلافاصله میتوان متوجه شد که در ذهن جامعه، چه کسی با چه موضوعی توانسته پیروز مناظره باشد.
و یا در یک محصول تجاری که با تغییر ظاهر در بازار توزیع شده، به سرعت رصد کرد که چه تغییراتی در نگاه مصرفکننده ایجاد کرده است.
3⃣ سرعت در نتیجه دیگر مزیت افکارسنجی شبکه های اجتماعی است؛ به صورتی که یک پروژه فشرده در مورد نظر سنجی یک رویداد سیاسی ممکن است یک هفته زمان ببرد، که این زمان در صورتی است که کل پروژه با فشار کاری زیاد باشد وگرنه در حالت عادی پروژه ها افکارسنجی و نظر سنجی با وش های سنتی چندین هفته یا ماه زمان میخواهد. در صورتی که در افکارسنجی فضای مجازی، شما میتوانید در کمتر از یک روز نتایج انتخابات را با آخرین تغییرات پیش بینی کنید.
4⃣ آنچه همه ما در فضای مجازی به راحتی مشاهده کردیم، اظهار نظر آزاد کاربران در مورد موضوعات مختلف است. کافی است در یک موضوع مثلا سیاسی یک جستجوی ساده در فضای یک شبکه اجتماعی داشته باشیم، میبینم همه نظرات آزادانه، از همسو ترین نظرات تا مخالف ترین نظرات، بیان میشود؛ از طرف دیگر با توجه به فضایی که کاربر احساس راحتی میکند و فکر میکند هویتش محفوظ است. بدون استرسها و خطاهای پیمایش، آنچه در واقع نظرش هست بیان میکند.
بگذارید راحت تر منظورم را بیان کنم، وقتی یک مصاحبه کننده از افراد بپرسد آیا در یک رویداد سیاسی مانند انتخابات شرکت میکنید اکثر نزدیک به تمام افراد میگویند شرکت میکنند درصورتیکه در فضای انتخابات شاید مشارکت حقیقی، کمتر باشد. یعنی بعضی از افراد با اینکه در انتخابات شرکت نخواهند کرد اما به دلایل مختلف، نظر خودشان را در مصاحبه مخفی میکنند که تا حدودی باعث خطا درنتیجه میشود. در صورتی که در فضای مجازی با توجه به امکان مجهول کردن هویت، این خطا در سطح پایینی قرار دارد.
5⃣ جامعیت و ”تمام شماری” محتواها در فضای مجازی، موضوعی است که در علم داده تا حدودی امکان پذیر شده است و این موضوع در حال پیشرفت است. در شرکت های مختلف، شاهد تلاش های قابل توجهی در جهت کمک گرفتن از هوش مصنوعی در موضوع علم داده بودهام. به صورتی که هوش مصنوعی بتواند با خوانش محتوا جهت گیری و یا موضوع یک محتوا و یا متن را به صورت کمی یا کیفی سنجش کند و یا حتی در بعضی موارد تحلیل احساسات کند.
6⃣ جامعیت تحقیق افکارسنجی در فضای مجازی از دو نظر قابل توجه است:
اول باتوجه به فضای عمومی امروز مردم در مورد همه چیزی که سهمی در افکار عمومی داشته باشد.
در شبکه های اجتماعی تولید محتوا میشود به صورتی که در طول یک روز چندین میلیون توییت، چندین میلیون پست تلگرام و چندین میلیون پست در اینستاگرام توسط کاربران ایرانی تولید میشود.
دوم تعداد حضور ایرانی ها در فضای مجازی است، که طبق آخرین بررسی که توسط ایسپا در اسفند ۹۸ انجام شده نشان میدهد، از حدود هشتاد میلیون ایرانی حدود ۶۸ درصد جمعیت فعال در یکی از شبکههای اجتماعی مجازی هستند.
جالب است بدانید که تعداد کاربران حاضر در اینستاگرام حدود 30تا40 میلیون، تعداد اکانت های تلگرام، حدود پنجاه میلیون و بیش از ده میلیون اکانت فارسی فیس بوک داریم. که این تعداد کاربر نشان میدهد تعداد قابل توجهی از افراد فعال جامعه، در شبکه های اجتماعی حضور دارند و اظهار نظر میکنند.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
🔺جنگ چالدران در رویارویی با غرب
🖋️مجتبی فرهنگ
داستان جنگ چالدران را شنیده اید.جنگ چالدُران، نخستین جنگ دولتهای صفوی و عثمانی در سال ۹۲۰ به فرماندهی شاه اسماعیل اول و شاه سلیم اول بود. لشکریان ایرانی، اسبهایی فربه و سواراکارانی قوی داشتند، بر خلاف نیروهای عثمانی که اسب ها و سربازانی خسته داشتند، اما این جنگ به شکست ایرانیان منجر شد چراکه اسلحه ایرانیان کمانهای چاچی و گرزهای آهنین بود و توپخانه و قشون پیاده نداشتند.
نبرد تمدنی انقلاب اسلامی با غرب درعرصه جنگ فرهنگ از «حیث ابزاری» بی شک شبیه این جنگ می باشد. انقلاب اسلامی با محور حق گرایی و فطرت دینی خویش، آنجور که باید برای تحول فرهنگ در کشور و تمام دنیا برنامه ریزی بکند، نتوانسته ورود داشته باشد و در لایه هایی شکست های سنگینی را خورده است.
دشمن برای طراحی عملیات های نرم بر علیه گفتمان انقلاب اسلامی دیگر از «پیمایش های ملی» استفاده نمی کند! بلکه به شناخت واقعی و تک تک مردم یک جامعه روی آورده است و با ابزارهای دیجیتال و هوش مصنوعی، بع «شناخت لحظه ای از مخاطب» نائل شده است و در انتها برای هر منطقه طرح ریزی مختص هر بوم خود را، در دستور کار خود دارد.
بگذارید با یک مثال این موضوع را روشن تر کنیم. استارتاپ هایی شبیه Lily A که در عرصه فروش لباس کار میکنند با استفاده از هوش مصنوعی به فروش و سود زیادی دست یافته اند. یک مشتری با ورود به سایت فروشگاه این استارتاپ و تنها با اسکرول کردن(بالا و پایین کردن صفحه مجازی) مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت ممکن است خریدی را انجام نمی دهد اما بعد از یک هفته، این فروشگاه برای آن خریداری که هیچ خریدی نکرده است، لباس هایی را ارسال می کند!!!
این استارتاپ ها به علت اینکه از رفتار های فضای مجازی و دیتا ماینینگ ها توانسته است «ذائقه مخاطب» را بهتر از خودش می شناسد و توانسته است به یک استارتاپ موفق در دنیا تبدیل شود!
برنامه ریزی امروز در کشور چند صباحی است که از مدل های ملی به برنامه های منطقه محور منتقل شده است اما مسئله این است که به علت «فقدان جامعه آماری»، این حوزه به برنامه های «محله محور و مخاطب محور» خود را ارتقا نداده است.
هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار یاری رسان در این نبرد تمدنی در کشورمان، هنوز در ابتدائیات دیتا ماینیگ و ویژیولایزینگ(بصری سازی) مانده است و نتوانسته است وارد عرصه ی علوم اجتماعی شود.امروزه نیاز کشورمان این موضوع است که با «سنجش های لحظه ای» و «پیامدسنجی تکانه ای» تحلیل صحیح از اثرات کنشگری ستادها و دستگاه ها ارائه داده شود و مبتنی بر «اثرگذاری ها»، «برنامه ها» را تدوین کنیم
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
📔📔 کتاب فرهنگ، رشد و سیاست اقتصادی منتشر شد.
✒️ کتاب حاضر با عنوان Culture, Growth and Economic Policy نوشته پاناگیتیس پتراکیس به همت دکتر محمد سلیمانی و محمد وجدانی در اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه ترجمه شده است.
در سالهای اخیر تلاش های متعددی در زمینه تببین روابط میان فرهنگ و اقتصاد صورت پذیرفته است و کتاب حاضر نیز در پرتو پیمایش ارزش ها و مولفه های فرهنگی جامعه، موفق شده است تا با ترکیبی از روش شناسی های کمی و کیفی، به بررسی و تشریح اثرات اقتصاد فرهنگ بپردازد. این کتاب ضمن به تصویر کشیدن پیامدهای اقتصادی فرهنگ در مسیر رشد و توسعه جوامع ، تلاش کرده است تا شواهد تجربی معتبری را نیز در زمینه جایگاه فرهنگ در اقتصاد فراهم آورد.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شاخص اثرسنجی از منظر شهید اوینی
فروش فیلم همان فرهنگ سینمارفتن نیست
سیدمرتضی آوینی
سخنرانی آوینی تمام شد و نوبت به سوال و جواب رسید. خودش بعدها گفت: «جماعت بدجوری برآشفته بود.» این جمله توصیفی کامل از جو پر سوءتفاهم و کمطاقت جلسه است. همه سوءتفاهمهایی که آن شب بین مرتضی آوینی و حاضران بود، هنوز در گفتوگوهای سینمایی ما برقرار است.
از بهترین جاهای جلسه بحث جعفر پناهی است. او میگوید: فیلمهایی که شما (آوینی) طرفدار آن هستید (مثلا دیدهبان و مهاجر) نتوانسته مخاطب را جذب کند. آوینی پاسخ میدهد که؛ «فروش فیلم» ملاک ارزیابی نیست.
موضع مرتضی آوینی، بحث و نقد و سیاستگذاری سینماست اما ملاک سوال کننده(گان) جایی حلقه کوچک انگارههای روشنفکری است و جایی هم مخاطب عام، فروش و اقتصاد سینما! آوینی عزم و نیروی آن داشت که از ذات چیزها، از نو بپرسد اما مخاطبان او چه در گفتوگوها و مباحثات و چه در موضع مدیریت و سیاستگذاری اندازه این حرفها نبودند، و متاسفانه هنوز هم نیستند.
#اثرسنجی_فرهنگی
📢 ایتا | بله | تلگرام
🆔@cultural_governance